بـوابة مصـر الأقتصادية

انت شعبت الموضوع وخرجته لنطاق برا خالص
احنا لا نناقش مع او ضد دخول الجيش في الاقتصاد ولاى درجه والضوابط .. وبلاش حضرتك تعمل مقارنه بينك وبين جيش امريكا ولا الجيش التركي ولا الجيش الايطالى ..
كل الي ذكرتهم عليهم رقابه وليسوا اوصياء على الشعب ولا بيحتكروا السلطه ولا هم فوق القانون والمحاسبه البرلمانيه ولا القضائيه .. بلاش تتدخلنا في مقارنات مع جيوش العالم لانك لو مسكت في حاجه انا هجيبلك ميه حاجه من الى بتستسهد بهم مختلفين عنك ( كجيش مصري ) لانك غلط في غلط اقتصاديا وسياسيا .. من حيث الضرائب وجمارك ورسوم ادرايه وتنمويه ومصاريف تسغيليه ومرتبات ومهرباء ومياه وغاز ومواد اوليه وغياب رقابه ومحاسبه وممنوع مناقشه مصروفات ومدخلات هذه الهيئات الاقتصاديه والتهديد بالسجن والاعتقال للمعترضين او رافضي دفع الاتاوات في مقابل بقيه الافراد والشركات الخاصه ومزاحمتهم في مجالهم
يا ريت تقولنا الشبه بينا وبين امريكا فين الى حضرتك عايز تستشهد بها

لما حضرتك البيئه السياسيه والاقتصاديه والتشريعيه والقضائيه والرقابيه تبقى زى امريكا وغيرها ابقى اعمل زيهم ..
لانها كلها مرتبطه ببعض لا يمكن يكون عندك كيان اقتصادى ناجح وانت عندك قضاء فاسد مثلا او رقابه منعدمه على المنافس الاخر وهكذا .. ده الف باء اقتصاد ..
وخصوصا ان الكبده ليست سلعه اساسيه ولا هى امن قومى حتى يتم التحجج بها .. لا هى اسمنت ولا رووبتات او ماكينات صناعيه حتى للاسف عشان نبلعها ونسكت

كل كلامنا على ان الحيش المؤسسه الحكوميه الامنيه الدفاعيه راحت عملت اول فرع لمطعم كبده وتشويح وبصل ..
انت بنفسك لم تذكر كلمه كبده في اى جمله .. لانك مش هتلاقي امثله على هذه المسخره بين حيوش العالم ..

مثل خبر حصري لخضرتك وكاله ناسا الامريكيه جايه مصر مش عشان تنشا معهد تعليمى وبحث علمى وتدريبيى لعلوم الفضاء والطيران ..لا جايه عشان تفتح محل لعب اطفال عن الفضاء .. مش حرام ولكن لا هو شغلها ولا هو المفروض مجالها ...
لو رئيس جمهوريه ما بيشتغل سباكه بالليل او بيبيع لب وسودانى على الكورنيش .. هل ينفع يتحجج انه عمل شريف وبياكل من عرق جبينه و مش عيب الانبياء افضل الخلق كانوا رعاه غنم .. افعال ليست محرمه ولا ممنوعه ..
انما لكل مقام وزمان وعرف بين الناس مقال ووضع وما يناسبه ..

لو تعرف جيش في العالم بيعمل سلسه مطاعم كبده او فسيخ او ملوحه او اى زفاره يا ريت تنورنا .. ويا ريت من جيوش في دول الجيش فيها لا سلطه عليه ولا رقابه عليه .. جيش بيحكم سبعين سنه زى مصر .. جنرالتهم فوق القانون وفوق البرلمان .. وجيش بياجر ارض العاصمه الاداريه ملك الشعب من الاساس بياجرها لخزانه اموال الشعب ب4 مليار كل سنه كل كل سنه غصب وقهر وبلا اى قدره على الاعتراض ..
اياك تقارن اوضاع الحيش باى جيش من الدول المتقدمه .. انت الى خرجت الموضوع عن الكبده والبصل 😂
صدقت

انت شعبت الموضوع وخرجته لنطاق برا خالص
احنا لا نناقش مع او ضد دخول الجيش في الاقتصاد ولاى درجه والضوابط .. وبلاش حضرتك تعمل مقارنه بينك وبين جيش امريكا ولا الجيش التركي ولا الجيش الايطالى ..
كل الي ذكرتهم عليهم رقابه وليسوا اوصياء على الشعب ولا بيحتكروا السلطه ولا هم فوق القانون والمحاسبه البرلمانيه ولا القضائيه .. بلاش تتدخلنا في مقارنات مع جيوش العالم لانك لو مسكت في حاجه انا هجيبلك ميه حاجه من الى بتستسهد بهم مختلفين عنك ( كجيش مصري ) لانك غلط في غلط اقتصاديا وسياسيا .. من حيث الضرائب وجمارك ورسوم ادرايه وتنمويه ومصاريف تسغيليه ومرتبات ومهرباء ومياه وغاز ومواد اوليه وغياب رقابه ومحاسبه وممنوع مناقشه مصروفات ومدخلات هذه الهيئات الاقتصاديه والتهديد بالسجن والاعتقال للمعترضين او رافضي دفع الاتاوات في مقابل بقيه الافراد والشركات الخاصه ومزاحمتهم في مجالهم
يا ريت تقولنا الشبه بينا وبين امريكا فين الى حضرتك عايز تستشهد بها

لما حضرتك البيئه السياسيه والاقتصاديه والتشريعيه والقضائيه والرقابيه تبقى زى امريكا وغيرها ابقى اعمل زيهم ..
لانها كلها مرتبطه ببعض لا يمكن يكون عندك كيان اقتصادى ناجح وانت عندك قضاء فاسد مثلا او رقابه منعدمه على المنافس الاخر وهكذا .. ده الف باء اقتصاد ..
وخصوصا ان الكبده ليست سلعه اساسيه ولا هى امن قومى حتى يتم التحجج بها .. لا هى اسمنت ولا رووبتات او ماكينات صناعيه حتى للاسف عشان نبلعها ونسكت

كل كلامنا على ان الحيش المؤسسه الحكوميه الامنيه الدفاعيه راحت عملت اول فرع لمطعم كبده وتشويح وبصل ..
انت بنفسك لم تذكر كلمه كبده في اى جمله .. لانك مش هتلاقي امثله على هذه المسخره بين حيوش العالم ..

مثل خبر حصري لخضرتك وكاله ناسا الامريكيه جايه مصر مش عشان تنشا معهد تعليمى وبحث علمى وتدريبيى لعلوم الفضاء والطيران ..لا جايه عشان تفتح محل لعب اطفال عن الفضاء .. مش حرام ولكن لا هو شغلها ولا هو المفروض مجالها ...
لو رئيس جمهوريه ما بيشتغل سباكه بالليل او بيبيع لب وسودانى على الكورنيش .. هل ينفع يتحجج انه عمل شريف وبياكل من عرق جبينه و مش عيب الانبياء افضل الخلق كانوا رعاه غنم .. افعال ليست محرمه ولا ممنوعه ..
انما لكل مقام وزمان وعرف بين الناس مقال ووضع وما يناسبه ..

لو تعرف جيش في العالم بيعمل سلسه مطاعم كبده او فسيخ او ملوحه او اى زفاره يا ريت تنورنا .. ويا ريت من جيوش في دول الجيش فيها لا سلطه عليه ولا رقابه عليه .. جيش بيحكم سبعين سنه زى مصر .. جنرالتهم فوق القانون وفوق البرلمان .. وجيش بياجر ارض العاصمه الاداريه ملك الشعب من الاساس بياجرها لخزانه اموال الشعب ب4 مليار كل سنه كل كل سنه غصب وقهر وبلا اى قدره على الاعتراض ..
اياك تقارن اوضاع الحيش باى جيش من الدول المتقدمه .. انت الى خرجت الموضوع عن الكبده والبصل 😂
مشاركتى اللى فاتت فى نقطة واحدة :
1-انا متفق معاك فى عدم التدخل المضر للاقتصاد.
2-وضحت وجهة نظرى فى انه لازم يكون فى نشاط اقتصادى مع امثلة وانا ذكرتلك تركيا و الهند وباكستان ودول اوروبية. منها حتى مخدر بس مطلوب لأغراض طبية .علشان اوضحلك انه لو فى مصر كانت الناس عملت فضايح ، ولا مصانع الشيكولاته والبسكوت فى تركيا .

انا كده تشعبت ...دا انت ياراجل كاتب عريضة :)
عد لنفسك كام جزئية انت دخلت فيها .

احنا بنتناقش مش بنتخانق ..

مليار يورو

مشاركتى اللى فاتت فى نقطة واحدة :
1-انا متفق معاك فى عدم التدخل المضر للاقتصاد.
2-وضحت وجهة نظرى فى انه لازم يكون فى نشاط اقتصادى مع امثلة وانا ذكرتلك تركيا و الهند وباكستان ودول اوروبية. منها حتى مخدر بس مطلوب لأغراض طبية .علشان اوضحلك انه لو فى مصر كانت الناس عملت فضايح ، ولا مصانع الشيكولاته والبسكوت فى تركيا .

انا كده تشعبت ...دا انت ياراجل كاتب عريضة :)
عد لنفسك كام جزئية انت دخلت فيها .

احنا بنتناقش مش بنتخانق ..
ماهو انت الى خرجتنا برا الكبده وودتنا ايطاليا وتركيا والهند وامريكا .. 😂
بس هختصرهالك ..

انت بنفسك قايل عدم المساواه بين الكيانات الاقتصاديه في كل شي ضرايب رسوم جمارك قضاء رقابه الخ .. كل ده يضر الاقتصاد تمام ..
يبقى بكلامك انت الجيش للزم يطلع برا الاقتصاد لانه لاينطبق عليه المعاير الى حضرتك قلت عليها بتضر الاقتصادم وبتقتل المنافسه الشريفه ..
منين انت بتقول عليها معاير بتضر الاقتصاد ومنين بتطالب باستمرارهم ؟
كلامك متناقض .. معاك حق لو كان الحيش بيطبق كل المعاير الاقتصاديه السليمه يبقى من حقك تدافع .. انما انت بنفسك بتنتقدهم في المعاير التنافسيه غير الشريفه وفي نفس الوقت بتشجع على استمرارهم رغم عدم تطبيق المعاير الاقتصاديه الى بتضر الاقتصاد .. تناقض واضح

انت عملت مشاركة .. وانا سألتك عليها..
حضرتك اتريقت بدل ماتجاوب .....كلمتك بكل احترام ... وانت مصمم تتريق

نصيحة لوجه الله من واحد اكبر منك فى السن.......ابعد عن الكبر
طب والله ما هرد علشان خاطرك رغم ان كبدة الإختيار دى كانت هتجيب صريخ ضحك بس مش مهم بقا ❤

لا والله عمري ماشجعت شخص علي ذلك و بالعكس حتي لما بلاقي شخص بيعمل كجة بقف ضدة فورا و حدث مع الاخ TUT بالرغم انه بيدعمي دائما في الحوار و اعترضت علي كلامة ضد @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ

و ان حدث و اعجبت بشخص فعل ذلك بدون قصد ، فانا اعتذر من كل قلبي لهذا الشخص.

و انا شخصيا ليا لسان و لن احتاج للاعاجب بسب احد ، انا ضد هذا الكلام نهائيا ، و لو لي اسلوب غلط في الكلام انتقدني علي هذا الاسلوب و انا بعترف ان اوقات كلنا بنسخن في النقاش و اتمني اني مكونش زعلت حد نهائيا.

مشاهدة المرفق 511342

يأستاذ عمرو انت من حقك تختلف علي كل كلامي براحتك . تنتقد التاتش بتاعي ياسيدي و لو انا ذكرت مثلا ان المشروع الفلاني عظيم و هيدخل لمصر مليارات الدولارات

حضرتك بمنتهي البساطة ترد و تقول لا مش هيدخل و قول كل اعتراضك علي المشروع كما تحب و انا اتناقش معاك و هكذا.

في الاول و في الاخر الحكم لحضرتك و للمتابع و هو يقرر اية الواقع و اية الصح و الغلط. و نبحث مع بعض في المصادر و العلم و نقارن كلامنا.

شخصيا و مهما تحدث و اتكلمت مليون مرة بس للاسف حضرتك و الاعضاء مركزين علي نقط معينة و يمكن دة ناتج من غضبكم بسبب الوضع الحالي للاقتصاد و السياسية و انا مقدر ذلك

انا شرحت اكثر من مرة إللي عملته الحكومة صح و اللي عملته غلط و حتي اتكلمت عن كوراث ال microeconomics و مشاكل المصانع. و في نفس الوقت بردوا اتكلمت ان حتي الفترة اللي قبل بداية الكوراث كان الحكومة مظبطة ال macroeconomic و دة ليس كلامي فقط دة كلام التحليلات الاقتصادية العالمية كلها لمصر و عندي بدل المصدر مليون.

الصحف اللي بتشتم في الاقتصاد المصري دلوقتي كانت بتطبل للاقتصاد المصري و البرنامج العام الماضي.

اتكلمت كثيرا عن ان الدولة اصلحت اقتصاد الارقام و تركت الشركات و القطاع الخاص. و بالرغم من ذلك حدث نمو فيها ايضا. و انا شاهد علي ذلك احنا بنشتغل من 9 الصبح لحد 5 بعد العصر.

و اللي الحمد الله كل كلامي ظهر مؤخرا عن القطاع الخاص و لما ذهب مدبولي للعاشر و جلس مع المصنعيين و ظهرت شكاوي المصنعين من ال بيروقراطية و الروتين و التعاملات المالية و سماسرة الاراضي الصناعية و مواظفين الحكومة لل*** .....

انت عمرك شوفت مطبلاتي عوز الجيش يطرح شركاته في البورصة و يبيع و ان الحكومة و الجيش تخرج من الإدارة ؟ و الادارة تروح للقطاع الخاص ؟!

و علشان اريح نفسيا انت و الاخرون لو هناك انتخابات فلن انتخبه 😉. و شخصيا لا اتحدث عنه.

و بسبب تعليقك بتاع اني اكسر الطبلة فيه شخص فتح ماسورة مجاري و قرر يعملني راجل قش و كتب مؤلفات عن كلامي. و انا كمان خرجت عن شعوري و غلطت (رغم انه ليس مبرر للغلط).

ففي النهاية انا شخصيا استفدت من النقاشات و بعمل بحث دائما و بحاول اشوف الصح و الغلط

و بالمناسبة كمان لما بشير مشاريع للدولة من التويتات زي حساب مشاريع مصر و لا اي حد تاني بابحث كويس لاني عارف ان اوقات فيه اخبار فيك كتير. و اول بحثي بيكون باللغة الإنجليزية للبعد عن كل المصادر العربية.

و تقبل تحياتي
ابعت رساله ع الخاص

ما غريب إلا الشيطان
عادى يا عم
خروج مسجون قبل انتهاء المده بتكون بقرار جمهورى
وأصلا هو محبوس وشريكه فى الجريمه
خرج قبله بعفو رئاسى
وفيه كمان نخنوخ وزير داخلية البلطجيه
خرج بعفو رئاسى
ومرتضى عليه حكم حبس وبيطلع كل يوم فى القناه بتاعته اللى تبع المتحده يشتم براحته
ايه الغريب فى كده ؟

عادى كل شيئ أصبح عااااااادى

مصدر الفيديو الاساسي ماجد مندور معارض للنظام الحالي من بدايته, له مقالات كثيره تهاجم النظام الحالي.

معظم المقالات تدعي ادعاءت ليس لها مصدر و غير محايده علي الاطلاق.

بس هختصرهالك ..

انت بنفسك قايل عدم المساواه بين الكيانات الاقتصاديه في كل شي ضرايب رسوم جمارك قضاء رقابه الخ .. كل ده يضر الاقتصاد تمام ..
يبقى بكلامك انت الجيش للزم يطلع برا الاقتصاد لانه لاينطبق عليه المعاير الى حضرتك قلت عليها بتضر الاقتصادم وبتقتل المنافسه الشريفه ..
كلامك متناقض .. معاك حق لو كان الحيش بيطبق كل المعاير الاقتصاديه السليمه يبقى من حقك تدافع .. انما انت بنفسك بتنتقدهم في المعاير التنافسيه غير الشريفه وفي نفس الوقت بتشجع على استمرارهم رغم عدم تطبيق المعاير الاقتصاديه الى بتضر الاقتصاد .. تناقض واضح
صدقت

بس هختصرهالك ..

اوضحلك واكتب الكلام ثالث مرة
يبقى له نشاط اقتصادى ( انا كتبت مثال كذا دولة من الشرق والغرب ) بس لايضر بالاقتصاد.
انا كلامى كده غير متناقض أبداً.راجع كلامى فوق.

التعديل الأخير:
طب والله ما هرد علشان خاطرك رغم ان كبدة الإختيار دى كانت هتجيب صريخ ضحك بس مش مهم بقا ❤
ما انت رديت اهو
ياعم حد لاقى حد يقوله كلمة عدلة الزمن ده
ابقى انصحنى انت وانا هدعيلك

اوضحلك واكتب الكلام ثالث مرة
يبقى له نشاط اقتصادى ( انا كتبت مثال كذا دولة من الشرق والغرب ) بس لايضر بالاقتصاد.
انا كلامى كده غير متناقض أبداً.راجع كلامى فوق.
وانا اوصح لك للمره الرابعه .. ان كلامك كله متناقض جدا
الامثله الى حضرتك ضربتها انت فاهمها غلط في غلط .. ليه .. لانهم بيطبقوا معاير اقتصاديه سليمه من منافسه شريفه .. وبلسانك انت انت انبارح قايل انبارح
(
انا مش ضد ده ولكن اختلف معاهم فى انهم مبيدفوش ضرايب زى عندنا وبيعدموا المنافسة )
منين مابيدفعوش ضرايب وبيقتلوا المنافسه ومنين انت بتطالب باستمرارهم ؟
كلام حضرتك متناقض جدا جدا

انت عشان فيه جيوش برا مشاركه في الاقتصاد وفق قوانين ونظام اقتصادى تنافسي .. روحت حضرتك اسقطها على الوضع هنا وتغاضيت تماما عن المعاير الاقتصاديه الى تطبق هناك ولا تطبق عندنا والى بلسانك انت قايل بيعدموا المنافسه وفي نفس الوقت بتطالب باستمرارهم مع انعدام المنافسه الى حضرتك قولتها .. وده قمه التناقض الواضح

وانا اوصح لك للمره الرابعه .. ان كلامك كله متناقض جدا
الامثله الى حضرتك ضربتها انت فاهمها غلط في غلط .. ليه .. لانهم بيطبقوا معاير اقتصاديه سليمه من منافسه شريفه .. وبلسانك انت انت انبارح قايل انبارح
(
انا مش ضد ده ولكن اختلف معاهم فى انهم مبيدفوش ضرايب زى عندنا وبيعدموا المنافسة )
منين مابيدفعوش ضرايب وبيقتلوا المنافسه ومنين انت بتطالب باستمرارهم ؟
كلام حضرتك متناقض جدا جدا

انت عشان فيه جيوش برا مشاركه في الاقتصاد وفق قوانين ونظام اقتصادى تنافسي .. روحت حضرتك اسقطها على الوضع هنا وتغاضيت تماما عن المعاير الاقتصاديه الى تطبق هناك ولا تطبق عندنا والى بلسانك انت قايل بيعدموا المنافسه وفي نفس الوقت بتطالب باستمرارهم مع انعدام المنافسه الى حضرتك قولتها .. وده قمه التناقض الواضح
مايدفعوا ويستمروا زيهم زى غيرهم ...زى الشركات تمام والمنافسة كانهم زى اى شركة
هو انا بقول مايدفعوش.....انت ظنيت غلط وبتهاجمنى .
انا قلت فوق انا مش معارض لنشاط الشركات التركية التابعة للجيش ومش موافق انها مابتدفعش ضرايب .

التعديل الأخير:
مايدفعوا ويستمروا زيهم زى غيرهم ...زى الشركات تمام والمنافسة كانهم زى اى شركة
هو انا بقول مايدفعوش
ممتاز جدا جدا تسلم لى اختصرت عليا السكه

طيب ولو فضلوا على الوضع ده الى بيضر التنافسيه في الاقتصاد .. يبقى ازاى لا تطالب بخروجهم وانت بنفسك اعترفت انهم بيقتلوا التنافسيه ؟ عرفت التناقض فين ؟ ولا لسه عايزه توضيح

ممتاز جدا جدا تسلم لى اختصرت عليا السكه

طيب ولو فضلوا على الوضع ده الى بيضر التنافسيه في الاقتصاد .. يبقى ازاى لا تطالب بخروجهم وانت بنفسك اعترفت انهم بيقتلوا التنافسيه ؟ عرفت التناقض فين ؟ ولا لسه عايزه توضيح
انت بتتكلم فى حته تانية خالص
انا مش بتكلم على استمرارهم فى الغلط

لا يا باشا انا بتكلم في الموضوع الى حضرتك مش عارف تعترف بخطا حضرتك فيه 😂
اللى هو ايه؟

انا ممكن استخدم نفس مصطلحاتك واقولك ( انت متاقض -كلامك متناقض - مش عايز تعترف -خطأ ) على نفس كلامك

بس انا ماستخدمتش ده .

زى ماقلتلك قبل كد
... احنا بنتناقش ... الموضوع مش مين ينتصر فى الرأى .ولا هو فرض رأى واحد على التانى.

التعديل الأخير:
عودة
أعلى