بـوابة مصـر الأقتصادية

كل الكلام اللى انت قولته ليس فيه اجابة على سؤالى ؟ لو مفيش اجابة خلاص

اسلوبك فيه تريقه ..... انا ماتريقتش عليك....

انا ابقى ادوق واقولك ؟! هو ده اسلوبكم فى النقاش
لا بالعكس فيه كل الاجابات .. انت لو قراته كويس مكانش عندك حساسيه مفرطه في الزعل ده كله .. لان الموضوع كله كبده وتشويح وبصل احنا مش بنتكلم عن محطه الضبعه النوويه مثلا ولا بنتكلم عن صفقه طائرات ولا غواصات ولا عن ازمه ديون واقتصاد مثلا .. الموضوع كله كبده وبصل وتشويح بصل يا استاذ اسماعيل
زى مثلا امازون العالميه تيجى تفتح محل فسيخ في كفر الدوار مثلا .. لا هو حرام ولاهو مخالف للقانون بس مقامهم اكبر من فسيخ ورنجه وزفاره .. ولازم يتقبلوا النقد ..
وسع صدرك وبلاش قفش
وبكررها لك .. ابقى دوقها و قولنا رايك
وبالهنا والشفا .. انت لو مقتنع انه موضوع جد طبيعي لا يحتمل الهزار .. ماكنش ده ردك .. كنت مثلا هتقول ان شاء الله وهعزمكم معايا .. انما الموضوع كله هبل في هبل لدرجه الضابط نفسه حذف البوست .. ولدرجه انك تقفش ان حد يفلك ابقى دوق كبده اقوى جيش في الشرق الأوسط وقولنا رايك ..
وسع صدرك ولازم تدرك احنا بنتكلم عن كبده بالبصل يا عمنا ..

لماذا تسعى #مصر للحصول على تمويل جديد من صندوق النقد الدولي؟

#اقتصاد_الشرق

انت عملت مشاركة .. وانا سألتك عليها..
حضرتك اتريقت بدل ماتجاوب .....كلمتك بكل احترام ... وانت مصمم تتريق

نصيحة لوجه الله من واحد اكبر منك فى السن.......ابعد عن الكبر
صح ابعد عن الكبر يابني واقتدي باللي بيفتحوا محلات الكبده دول عظماء وكبار بس بينزلوأ وسط الناس وبيفتحوا محلات كبده والسبوبه دايره منتهى الانجازات والإعجازات

لا بالعكس فيه كل الاجابات .. انت لو قراته كويس مكانش عندك حساسيه مفرطه في الزعل ده كله .. لان الموضوع كله كبده وتشويح وبصل احنا مش بنتكلم عن محطه الضبعه النوويه مثلا ولا بنتكلم عن صفقه طائرات ولا غواصات ولا عن ازمه ديون واقتصاد مثلا .. الموضوع كله كبده وبصل وتشويح بصل يا استاذ اسماعيل
زى مثلا امازون العالميه تيجى تفتح محل فسيخ في كفر الدوار مثلا .. لا هو حرام ولاهو مخالف للقانون بس مقامهم اكبر من فسيخ ورنجه وزفاره .. ولازم يتقبلوا النقد ..
وسع صدرك وبلاش قفش
وبكررها لك .. ابقى دوقها و قولنا رايك
وبالهنا والشفا .. انت لو مقتنع انه موضوع جد طبيعي لا يحتمل الهزار .. ماكنش ده ردك .. كنت مثلا هتقول ان شاء الله وهعزمكم معايا .. انما الموضوع كله هبل في هبل لدرجه الضابط نفسه حذف البوست .. ولدرجه انك تقفش ان حد يفلك ابقى دوق كبده اقوى جيش في الشرق الأوسط وقولنا رايك ..
وسع صدرك ولازم تدرك احنا بنتكلم عن كبده بالبصل يا عمنا ..

انا هادى جداً ...كلامى ليس فيه انفعال...
حاول تقرأ كلامى وكلامك بعين محايدة وشوف مين اللى منفعل.

ماتخدش الموضوع على انه صراع رأى او مين يتنصر أو صراع إرادات.

انا كل سؤالى كان ايه اللى مخالف للقانون او الدين او العادات او اى شىء تانى تختاروه ؟
ايه الغلط فى الموضوع ؟ وغلط ليه ؟

اذا كنت بتتطرح وجهة نظر ...فـ أنا بتستفسر منك ... يمكن أغير رأيي وأقتنع برأيك ... تقوم تعتبر الكلام نقد ليك وتهاجمنى.

إذا كنت كاتب الكلام بطلع زهقك وخلاص ..قولى

مصمم تتكلم بالاسلوب ده ""وبكررها لك .. ابقى دوقها و قولنا رايك ""

ياريت تبادلنى نفس المستوى .

التعديل الأخير:
صح ابعد عن الكبر يابني واقتدي باللي بيفتحوا محلات الكبده دول عظماء وكبار بس بينزلوأ وسط الناس وبيفتحوا محلات كبده والسبوبه دايره منتهى الانجازات والإعجازات
المشاركة غير موجهه لشخصك الكريم

صح يا جماعة دول العالم كلها جيوشها بتبيع خضار وفاكهة وبتفتح مطاعم وبتصرف على دولهم

انا هادى جداً ...كلامى ليس فيه انفعال...
حاول تقرأ كلامى وكلامك بعين محايدة وشوف مين اللى منفعل.

ماتخدش الموضوع على انه صراع رأى او مين يتنصر أو صراع إرادات.

انا كل سؤالى كان ايه اللى مخالف للقانون او الدين او العادات او اى شىء تانى تختاروه ؟
ايه الغلط فى الموضوع ؟ وغلط ليه ؟

اذا كنت بتتطرح وجهة نظر ...فـ أنا بتستفسر منك ... يمكن أغير رأيي وأقتنع برأيك ... تقوم تعتبر الكلام نقد ليك وتهاجمنى.

إذا كنت كاتب الكلام بطلع زهقك وخلاص ..قولى

مصمم تتكلم بالاسلوب ده ""وبكررها لك .. ابقى دوقها و قولنا رايك ""

ياريت تبادلنى نفس المستوى .
يا استاذي الكريم لك الاحترام
هى دى مشكله الكتابه للاسف .. لا تعبر عن اسلوب صاحبها صدقنى بالطريقه الصحيحه بالمقارنه لو مناقشات مع بعض وجه لوجه .. عشان كده انت مره بتقول عليا واخذ الموضوع تريقه مره ومره تانيه تقول النقيض تماما انى معصب ومنفعل

المهم صدقنى كتبت لك فوق والله ..
كتبت لك سبب العرف العام .. وسبب اقتصادى وتنافسي .. اقراه ورد عليا فيه انه بالعكس احلى حاجه انه بكون ضابط مسؤول عن صف ضباط وعساكر تشويح الكبده .. وانه شغل الجيش ..
واسباب اقتصاديه فوق مش عايز اكررها .. اقراها فوق منعا للتكرار

هى دى مشكله الكتابه للاسف .. لا تعبر عن اسلوب صاحبها صدقنى بالطريقه الصحيحه بالمقارنه لو مناقشات مع بعض وجه لوجه .. عشان كده انت مره بتقول عليا واخذ الموضوع تريقه مره ومره تانيه تقول النقيض تماما انى معصب ومنفعل

كتبت لك سبب العرف العام .. وسبب اقتصادى وتنافسي .. اقراه ورد عليا فيه انه بالعكس احلى حاجه انه بكون ضابط مسؤول عن صف ضباط وعساكر تشويح الكبده .. وانه شغل الجيش ..
مش هيقراها عشان مشعلى هواه وهيدخلك في جدليات لماذا نحن هنا وما هذا الاسلوب والمعارضة الفاشلة وشغل egy بس من معرف تاني

ممكن الكتابة متعبرش فعلاً ..زى ما انت قلت
كده سبب رفضك التدخل الاقتصادى للجيش بشكل يضر الاقتصاد والمنافسة الغير شريفة .... متفق معاك

فكرة انه لايقوم بأنشطة اقتصادية على الاطلاق ....اختلف معاك فيها

خد عندك امثلة لدول تانية
الجيش التركى عندة شركاته ويمتلك اصول فى شركات اخرى عنده توكيل رينو ، صناعات حديد ، صناعات اغذية ، بيصنع بسكوت ومحدش اتريق عليه
انا مش ضد ده ولكن اختلف معاهم فى انهم مبيدفوش ضرايب زى عندنا وبيعدموا المنافسة.

فى ناس هتخش تعترض لو قلتلك على الهند (متاجر اغذية ) وباكستان (انشاءات-تعدين ) مثلاً ...

شوف الجيش الأمريكى(انشاءات-روبوتات -تكنولوجيا- )مكتب فى وادى السليكون،واجهة لشركة تقوم على تطوير عدد من الصناعات يهدف بها لكفاية نفسه ، دون الحاجة للشراء من الخارج، وهو الأمر الذى أغضب العديد من الشركات العاملة فى هذا المجال، والتى من المتوقع أن تقاوم هذا التدخل.....

او الجيش الصينى .(أغذية، ووسائل المواصلات، وإصلاح المعدات، والزراعات وغيرها، )

الجيش الايطالى
سنة 2014 جريدة "كوريرا ديلا سيرا" الإيطالية الأكثر انتشارا، قالت أن الجيش الإيطالى قرر زراعة مخدر الماريجوانا الطبى فى أحد مزارعه بمدينة فلورنسا، شمال شرق البلاد.للاكتفاء الذاتى.

ممكن الكتابة متعبرش فعلاً ..زى ما انت قلت
كده سبب رفضك التدخل الاقتصادى للجيش بشكل يضر الاقتصاد والمنافسة الغير شريفة .... متفق معاك

فكرة انه لايقوم بأنشطة اقتصادية على الاطلاق ....اختلف معاك فيها

خد عندك امثلة لدول تانية
الجيش التركى عندة شركاته ويمتلك اصول فى شركات اخرى عنده توكيل رينو ، صناعات حديد ، صناعات اغذية ، بيصنع بسكوت ومحدش اتريق عليه
انا مش ضد ده ولكن اختلف معاهم فى انهم مبيدفوش ضرايب زى عندنا وبيعدموا المنافسة.

فى ناس هتخش تعترض لو قلتلك على الهند (متاجر اغذية ) وباكستان (انشاءات-تعدين ) مثلاً ...

شوف الجيش الأمريكى(انشاءات-روبوتات -تكنولوجيا- )مكتب فى وادى السليكون،واجهة لشركة تقوم على تطوير عدد من الصناعات يهدف بها لكفاية نفسه ، دون الحاجة للشراء من الخارج، وهو الأمر الذى أغضب العديد من الشركات العاملة فى هذا المجال، والتى من المتوقع أن تقاوم هذا التدخل.....

او الجيش الصينى .(أغذية، ووسائل المواصلات، وإصلاح المعدات، والزراعات وغيرها، )

الجيش الايطالى
سنة 2014 جريدة "كوريرا ديلا سيرا" الإيطالية الأكثر انتشارا، قالت أن الجيش الإيطالى قرر زراعة مخدر الماريجوانا الطبى فى أحد مزارعه بمدينة فلورنسا، شمال شرق البلاد.للاكتفاء الذاتى.
انت شعبت الموضوع وخرجته لنطاق برا خالص
احنا لا نناقش مع او ضد دخول الجيش في الاقتصاد ولاى درجه والضوابط .. وبلاش حضرتك تعمل مقارنه بينك وبين جيش امريكا ولا الجيش التركي ولا الجيش الايطالى ..
كل الي ذكرتهم عليهم رقابه وليسوا اوصياء على الشعب ولا بيحتكروا السلطه ولا هم فوق القانون والمحاسبه البرلمانيه ولا القضائيه .. بلاش تتدخلنا في مقارنات مع جيوش العالم لانك لو مسكت في حاجه انا هجيبلك ميه حاجه من الى بتستسهد بهم مختلفين عنك ( كجيش مصري ) لانك غلط في غلط اقتصاديا وسياسيا .. من حيث الضرائب وجمارك ورسوم ادرايه وتنمويه ومصاريف تسغيليه ومرتبات ومهرباء ومياه وغاز ومواد اوليه وغياب رقابه ومحاسبه وممنوع مناقشه مصروفات ومدخلات هذه الهيئات الاقتصاديه والتهديد بالسجن والاعتقال للمعترضين او رافضي دفع الاتاوات في مقابل بقيه الافراد والشركات الخاصه ومزاحمتهم في مجالهم
يا ريت تقولنا الشبه بينا وبين امريكا فين الى حضرتك عايز تستشهد بها

لما حضرتك البيئه السياسيه والاقتصاديه والتشريعيه والقضائيه والرقابيه تبقى زى امريكا وغيرها ابقى اعمل زيهم ..
لانها كلها مرتبطه ببعض لا يمكن يكون عندك كيان اقتصادى ناجح وانت عندك قضاء فاسد مثلا او رقابه منعدمه على المنافس الاخر وهكذا .. ده الف باء اقتصاد ..
وخصوصا ان الكبده ليست سلعه اساسيه ولا هى امن قومى حتى يتم التحجج بها .. لا هى اسمنت ولا رووبتات او ماكينات صناعيه حتى للاسف عشان نبلعها ونسكت

كل كلامنا على ان الحيش المؤسسه الحكوميه الامنيه الدفاعيه راحت عملت اول فرع لمطعم كبده وتشويح وبصل ..
انت بنفسك لم تذكر كلمه كبده في اى جمله .. لانك مش هتلاقي امثله على هذه المسخره بين حيوش العالم ..

مثل خبر حصري لخضرتك وكاله ناسا الامريكيه جايه مصر مش عشان تنشا معهد تعليمى وبحث علمى وتدريبيى لعلوم الفضاء والطيران ..لا جايه عشان تفتح محل لعب اطفال عن الفضاء .. مش حرام ولكن لا هو شغلها ولا هو المفروض مجالها ...
لو رئيس جمهوريه ما بيشتغل سباكه بالليل او بيبيع لب وسودانى على الكورنيش .. هل ينفع يتحجج انه عمل شريف وبياكل من عرق جبينه و مش عيب الانبياء افضل الخلق كانوا رعاه غنم .. افعال ليست محرمه ولا ممنوعه ..
انما لكل مقام وزمان وعرف بين الناس مقال ووضع وما يناسبه ..

لو تعرف جيش في العالم بيعمل سلسه مطاعم كبده او فسيخ او ملوحه او اى زفاره يا ريت تنورنا .. ويا ريت من جيوش في دول الجيش فيها لا سلطه عليه ولا رقابه عليه .. جيش بيحكم سبعين سنه زى مصر .. جنرالتهم فوق القانون وفوق البرلمان .. وجيش بياجر ارض العاصمه الاداريه ملك الشعب من الاساس بياجرها لخزانه اموال الشعب ب4 مليار كل سنه كل كل سنه غصب وقهر وبلا اى قدره على الاعتراض ..
اياك تقارن اوضاع الحيش باى جيش من الدول المتقدمه .. انت الى خرجت الموضوع عن الكبده والبصل 😂

عودة
أعلى