بـوابة مصـر الأقتصادية

اللى هو ايه؟

انا ممكن استخدم نفس مصطلحاتك واقولك ( انت متاقض -كلامك متناقض - مش عايز تعترف -خطأ ) على نفس كلامك

بس انا ماستخدمتش ده .

زى ماقلتلك قبل كد
... احنا بنتناقش ... الموضوع مش مين ينتصر فى الرأى .
استاذ اسماعيل .. لك كل الاحترام ارجو من حضرتك ان لا نخرج عن لب الموضوع والتذكير باننا نتناقش .. لان من اساسيا النقاش هى اللختلاف ولكن عند وضوح الرؤيه لاى طرف وصعف الحجه عند الاخر .. هو القبول بالراي الاخر والا تحول النقاس لجدال
زى ما حضرتك ذكرت ( تريقه .. بطلوا كبر .. ) عادى جدا نتقبلها بصدر رحب جدا لان عادى جدا في اى نقاشات ..

دى نقطه
النقطه التانيه يا ريت حضرتك ترد على في لب النقاش في النقطه دى لان حضرتك ما ردتش عليها

وبتقول انى بتكلم في حته تانيه لما اعترضنا على استمراريه الجيش بوضعه الخالى المفسد للتنافسيه والمضر باللقتصاد الوطنى والى حضرتك مؤمن بانه غير تنافسي فعلا ومابيدفعش وفي نفس الوقت مع انه يكمل في وضعه الضاره بالاقتصاد الوطنى
ممتاز جدا جدا تسلم لى اختصرت عليا السكه

طيب ولو فضلوا على الوضع ده الى بيضر التنافسيه في الاقتصاد .. يبقى ازاى لا تطالب بخروجهم وانت بنفسك اعترفت انهم بيقتلوا التنافسيه ؟ عرفت التناقض فين ؟ ولا لسه عايزه توضيح

التعديل الأخير:
استاذ اسماعيل .. لك كل الاحترام ارجو من حضرتك ان لا نخرج عن لب الموضوع والتذكير باننا نتناقش .. لان من اساسيا النقاش هى اللختلاف ولكن عند وضوح الرؤيه لاى طرف وصعف الحجه عند الاخر .. هو القبول بالراي الاخر والا تحول النقاس لجدال
زى ما حضرتك ذكرت ( تريقه .. بطلوا كبر .. ) عادى جدا نتقبلها بصدر رحب جدا لان عادى جدا في اى نقاشات ..

دى نقطه
النقطه التانيه يا ريت حضرتك ترد على في النقطه دى لان حضرتك ما ردتش عليها
انا لم اقل لك بطلوا كبر ....
انت استخدمت الكلمات دى فى كلامك معايا ( كلامك متناقض - مش عايز تعترف -خطأ ) .
وانا ماستخدمش نفس الاسلوب لمحاولة تدعيم كلامى أو إضعاف وجهة نظر الطرف الآخر.

متفق معاك فى السطر التانى ...... بس انت بتتهمنى انى مقتنع برأيك وبكابر وبجادل كمان ... وده غير صحيح

انا وضحت وجهة نظرى فى نقطة معينة و انت بتتكلم فى نقطة تانية خالص.وبرده رديت عليك فيها.
وعايزنى اوافقك على رأيك ......يا إما........ انا متناقض ومش عايز اعترف بالخطأ .
ده حضرتك له مسمى تانى.

سيتم قريبًا السماح بدفع الخدمات والأنشطة الصناعية والتجارية في مصر بالروبل الروسي
من خلال نظام الدفع Mir لتعزيز السياحة الروسية في البلاد وتعزيز العلاقات التجارية بين موسكو والقاهرة.

قررت وزارة المالية المصرية رفع سعر الدولار الجمركي إلى 19.31 جنيه،
كسعر صرف يتم التعامل به مع عمليات استيراد السلع من الخارج، بدءا من الخميس.

هتكون اشبه بجلسات تحدث السيسي مع نفسه او هيجيبو معارضة شكليه الى اول لما الرئيس يبرق لهم سبحان الله جميع مشاكل مصر بتتحل وبيخرج الجميع من هذا الحوار بالحكمة والموعظة من القائد الى بيمسك الميكرفون ساعة

انا لم اقل لك بطلوا كبر ....
انت استخدمت الكلمات دى فى كلامك معايا ( كلامك متناقض - مش عايز تعترف -خطأ ) .
وانا ماستخدمش نفس الاسلوب لمحاولة تدعيم كلامى أو إضعاف وجهة نظر الطرف الآخر.

متفق معاك فى السطر التانى ...... بس انت بتتهمنى انى مقتنع برأيك وبكابر وبجادل كمان ... وده غير صحيح

انا وضحت وجهة نظرى فى نقطة معينة و انت بتتكلم فى نقطة تانية خالص.وبرده رديت عليك فيها.
وعايزنى اوافقك على رأيك ......يا إما........ انا متناقض ومش عايز اعترف بالخطأ .
ده حضرتك له مسمى تانى.
لا يا باشا قلت للمختلفين معك في موضوع كبده الجيش بطلوا هبد وقلت في موضوع على العامه لاخ هنا بطل كبر لاعتراضه على كبده الجيش .. بمعنى ادعاء ان اسلوب حضرتك في الكلام اعلى وارقى ..

ما ينفعش انا اقول للناس الى زى كلام حضرتك بطلوا تخلف مثلا .. ولما واحد منهم يدخل يتناقش معايا ادعى المثاليه واقول انا لم اوجه الكلام لاحد بعينه وادعى المثاليه .. وانا لسه قايل كلام للناس كلها المعترضه على كلامى بطلوا تخلف ..

ورغم كده تقبلنا كل كلامك بصدر رحب جدا
ولو قلت من هنا لبكره بطلوا تخلف وهبد هناقبلها بصدر رحب جدا جدا جدا
.. ونصيحه منى لك استاذ اسماعيل .. وسع صدرك وخلى الحد الادنى لزعلك عالى اوى .. وممكن تحضر مناقشات علميه في الجامعات او بين مدارس علميه مختلفه والحماس والتعصب للمدرس العلميه المختلفه او نقاشات سياسيه في البرلمانات الديوقراطيه او النقاشات الاقتصاديه والسياسيه والاجتماعيه وحتى الدينيه والمناظرات العلميه عشان توسع صدرك وترفع الحد الادنى للكلام الى يزعل والى مايزعلش .. وتعرف ان الكلام الى مزعلك ده لا محل له من الاعراب في قاموس الاهانات لا في النقاش ولا في المناظرات .. انت الحد الادنى لزعلك من الكلام غريب حدا بتزعل من كلام عادى جدا جدا .. وعشان كده يا ريت تتقبل النصيحه بصدر رحب زى ما احنا هنتقبل نفس الكلام لو عكسته بصدر رحب لانه كلام عادى جدا ..

تانى نقطه ..
بدل الكلام المرسل .. وعايزنى اوافقك والا ابقى كذا وكءا ..
كلام حضرتك خطا .. لانه مثل الى بيشرب سجاير وبيتناقش انه مضر ومع استمراره في صناعته وتجارته وبيعه وانتشاره بين الناس كمان .. ولما تقوله انت متناقض يقولك لازم اقتنع برايك يعنى ؟ ..
لا طبعا يا سيدى .. بس اقنعنا ازاى مش تناقض ؟
بالضبط حضرتك مثل هذا الاخ الكريم عارف ان السجاير مضره ومميته ومع استمرارها في نفس الوقت وشايف نفسه مش متناقض ويزعل لو قلت عليه متناقض ويفلك لازم اقتنع برايك يعنى ؟ .. انا كفايه مقتنع انها مضره وقاتله بس كفايه كده و ما اقدرش اقول امنعوها ليه معرفش ؟ ولو سمحت ماتقولش عليا متناقض 🤔🤔

ف لما طلبنا من حضرتك با فندم تشرح لنا من كلامك انت .. انه ازاى انت ضد اى كيان او مؤسسه تسبب عدم تنافسيه مضره للاقتصاد .. وفي نفس الوقت مقر ومعترف ان الجيش مابيدفعش مثل بقيه المتنافسين وبالتالى خلق عدم تنافسيه مضر بالاقتصاد وفي ناحيه تانيه بتدافع عن استمراره رغم ضرره بالاقتصاد ولدرجه انك متحمس جدا و عايز تتناقش مع الناس وتبين لهم خطاهم في الاعتراض على محلات الكبده للقوات المسلحه المصريه ... ده تسميه ايه ؟

التعديل الأخير:
شركة الشرقية للخان بتدخل ارباح للدولة... حرام تضيع

شركة الشرقية للدخان بتخرب الدولة و المفروض طردها هي و اي مستثمر اجنبي كمان. و خفض انتاجها لارقام قليلة جدا

حتي لو هتبيض ذهب للدولة يجب خفض انتاجها حتي غلقها و خفض تواجد التبغ في مصر و عمل حملات توعية قوية ضد التدخين.

احنا نتحدث عن الخسائر و الاضرار الصحية و الجسدية ليس فقط للرجال و لكن للأطفال و البيئة و....

الدولة اللي كسبته هترجع تصرفة علي الصحة لعلاج الناس.

ياخي دة لو طفل صغير جالة دور حساسية بسيط من واحد مدخن هتصرف فوق ال ٥٠٠ جنية علية

المفروض نفتح مصنع حشيش بالمرة و نصدر للخارج و الداخل المهم بيجلنا فلوس
السجائر علي الاقل أقل في الضرر من البودرة اللي ملت البلد فجأة انا ساكن في قرية واكتشفت فجأة أن كتير من شباب البلد مدمنين بودرة وبعضهم راح مصحات معالجة الإدمان ويدوب الداخلية اخدت بالها وبدأت تعمل حملات علي قري المركز بعد تغيير ضابط القسم والضابط الجديد الله يبارك له عايز يشتغل

و بالنسبة لاحد الاشخاص انا هبطل مشاركة لان الموضوع مليان نقد للزعيم المشير عبدالفتاح السيسي و انا قلبي الضعيف لا يتحمل هذا النقد لمنقذ مصر. اعشق العبودية و اطبل للعسكريين و انسب كل النجاح للزعيم ولا أري اي اخطا نهائيا و ادافع عن السيسي ليل نهار.

تحيا مصر 6 مرات و الرئيس عبد الفتاح السيسي.

وكمان تلات مرات من عندي يبقي تسعة كبر دماغك ادينا بنتناقش وبنحاول نهرب من الواقع المقرف اللي عايشين فيه

طبيب الفلاسفة طالع يهزي أن ثورتي يناير و30يونيو المجيدتين كانا سببا في أفقار البلاد وأفلاسها

قررت وزارة المالية المصرية رفع سعر الدولار الجمركي إلى 19.31 جنيه،
كسعر صرف يتم التعامل به مع عمليات استيراد السلع من الخارج، بدءا من الخميس.
الدولة بتشجع زيادة الاسعار

لله الامر من قبل ومن بعد

عودة
أعلى