بـوابة مصـر الأقتصادية

نعم ، اذا كان انت بنفسك منزل ان معظم ايردات الدولة قادمة من الضرائب و بتوع تصريح ان الموزانة قائمة علي الجباية
ضرائب من 48% من الاقتصاد الرسمي للدوله الباقي ممنوع الإقتراب واللمس

و الاطباء دول بيعملوا تحويلات بمليارات كل سنة 😉 وشوف تحويلات المصريين في الخارج بنفسك

و ضيف عليها انهم بيتعلموا هناك و بيعملوا فلوس في نفس الوقت و بيرجعوا يفتحوا هنا عيادات و مراكز محترمة ، بيحلبوا فيها للعيانيين بمساعدت اللي بياخدوا ١٩ جنية بدل عدوي 😂

ربنا يصلح حال المحترم فيهم و يجعل السئ منهم لا يرجع لهذة البلد.

و بالمناسبة لو كانوا مولودين في بريطانيا مكنوش هيبقوا اطباء اساسا.

و لا عب الاسكواش حر و يعمل اللي هو عوزة. هيفضل في نظر كل العالم انه من اصل مصري و اتربي في مصر 😉

و ياريت مصر تستورد لعيبة بالمرة علي النظام دة و خصوصا في الكورة.

ردك بيوضح عقلية فصيل من الشعب المصري العظيم
معندهاش دراية بأي شئ بس لازم تفتي

من الغباء التكمله في نشاطات تجاريه والسوق يعصفه الركود
فين الركود دة 😂 بيقولك انخفاض المؤشر و ليس...

و راجع الترند اللي حصل بعد التعويم في ٢٠١٦ الله يكرمك و اعرف اللي حصل للمؤشر و بردوا الخبراء المحللين قالوا ركود و زفت و لم يحدث اي من هذا الهبد.

الفكرة دلوقتي ان الدولة تدعم المبيعات الخاصة بالمنتجين المصريين و تفتح انظمة تقسيط و تمويل بنكية محترمة و تسهل التعاملات البنكية اللي عمالين نصوت بسببها و المشاكل اللي بتعملها.

فين الركود دة 😂 بيقولك انخفاض المؤشر و ليس...

و راجع الترند اللي حصل بعد التعويم في ٢٠١٦ الله يكرمك و اعرف اللي حصل للمؤشر و بردوا الخبراء المحللين قالوا ركود و زفت و لم يحدث اي من هذا الهبد.

الفكرة دلوقتي ان الدولة تدعم المبيعات الخاصة بالمنتجين المصريين و تفتح انظمة تقسيط و تمويل بنكية محترمة و تسهل التعاملات البنكية اللي عمالين نصوت بسببها و المشاكل اللي بتعملها.
بتضحك علي نفسك السوق فيه ركود وأسأل أهل العقارات و التجاره لو مش عارف

ردك بيوضح عقلية فصيل من الشعب المصري العظيم
معندهاش دراية بأي شئ بس لازم تفتي
صح 👍 انا معرفش اي نقطة انت مختلف بالظبط فيها

الدولة بتسمح ليهم بالهجرة بسبب طمعها في التحويلات و اللي بتشكل أكبر عائد دولاري لمصر. و من غيرها كانت الحكومة مضت الطلاب في طب علي عقود و عدم السفر للخارج.

ثانيا فعلا ذهاب الاطباء للخارج مفيد جدا ليهم و لنا و معظمهم بيرجع مصر بعد فترة و بيفتح عيادة و مركز و بيشتغل و بيكون استفاد من هناك

لو مش مصدق شوف كمية الاطباء الي عندنا و حطين انهم كانوا شغالين في لندن و النمسا و.....

و خد عندك تعليمهم في مصر و اللي مستقبلا ابقي قابلني لو عرفوا يسافروا بسبب السمعة اللي بيعملوها لنفسهم

بتضحك علي نفسك السوق فيه ركود وأسأل أهل العقارات و التجاره لو مش عارف
اسائل لية هو انا عايش فين ؟

السوق فيه بطئ و ليس ركود و سوق العقارات بالذات حصل فيه انتعاشة رهيبة ياهبيد لان الناس عوزة تخزن فلوسها في عقارات.

طبيعي بعد ضعف القوي الشرائية ان السوق يحدث فيه بطئ بسبب ارتفاع الاسعار و دة حصل بشكل كبير جدا في ٢٠١٦ بعد التعويم لما التضخم كان فوق ال ٣٠٪

و نفسي تنزل تشوف لمة الناس علي المحلات لشراء لبس العيد و حاجات العيد لا تدل انها بلد فيها ازمة (بالمناسبة اسعار الملابس للاطفال مرتفعة و مع ذلك الاقبال مرتفع)

المشكلة الاساسية دلوقتي مع تباطئ البيع و فبلها ازمات مستلزمات الانتاج المصانع اخدة ضربة محترمة و لازم الدولة تعوضها بخفض ضرائب او دعم بقروض مدعومة او.....

و تدعم المواطن بتمويل بنكي للمشتريات مثلا

و انا منزل هنا قبل عن موضوع مؤشر مدير المشتريات
مشكلة كبيرة جدا و حذرت منها ، دة بعد صعوبات استيراد مستلزمات الانتاج و رفع الاسعار و..... مؤشر مدير المشتريات اخذ ضربة قوية من فترة طويلة و هنا الدولة لازم تحفز عمليات الشراء للمنتجات المحلية بالذات سواء بدعم التقسيط او تخفيضات علي الضرائب و الرسوم الخاصة بالمنتجين

حتي موضح النقطة دية للإستثمار الخليجي في مصر

هي من الاساس لاتحسب بهذا الشكل في الاستثمار المباشر. و نوع الاستثمار كمان.

و من كلامك كانك بتتكلم عن الادخار بالعملة المحلية (الجنية المصري) ، او انك بتدخر ارباحك.

ده غير ان الدولة مثلا بترفع أسعار الفائدة بنسبة اعلي من التضخم ، فهتلاقي معدل الفائدة الحقيقة مرتفع (بالموجب).

و رجال الاعمال اللي بتدخل ليسوا ناس هواة ، هؤلاء محترفيين و عارفين إزاي يحافظوا علي اموالهم و اصولهم و بياخدوا خذرهم. فيه فرق بين الهواة و المحترفين اللي عندهم فريق متخصص بيحسبها بالسنت

و لا تنسي ان الاصول و المنتج سعرة بيزيد بالمثل مع انخفاض العملة بسبب التضخم و اجر العمالة بينخفض 😓

المشكلة الأساسية ممكن تبقي في حدوث ركود انخفاض في المبيعات لو انت مستهدف السوق المحلي (مؤشر مدير المشتريات في مصر حاليا منخفض)

لكن لو مستهدف التصدير فالعكس هيحدث لأن سلعتك هتصبح اكثر تنافسية.
انا بوضح لو فيه خلل

و لست كالباقي صاحي نايم مش عندي غير جيش و العسكر و خراب و ضياع و انتقاص من كل شئ او تطبيل و كل حاجة وردي

الدولة بتسمح ليهم بالهجرة بسبب طمعها في التحويلات و اللي بتشكل أكبر عائد دولاري لمصر. و من غيرها كانت الحكومة مضت الطلاب في طب علي عقود و عدم السفر للخارج.

ثانيا فعلا ذهاب الاطباء للخارج مفيد جدا ليهم و لنا و معظمهم بيرجع مصر بعد فترة و بيفتح عيادة و مركز و بيشتغل و بيكون استفاد من هناك

لو مش مصدق شوف كمية الاطباء الي عندنا و حطين انهم كانوا شغالين في لندن و النمسا و.....

و خد عندك تعليمهم في مصر و اللي مستقبلا ابقي قابلني لو عرفوا يسافروا بسبب السمعة اللي بيعملوها لنفسهم

مشاهدة المرفق 496424

مش الأطباء بس
مصر من اكتر دول العالم تصديرًا للعقول سواء أطباء او مهندسين أو علماء متخصيين في أي علم
وده إن دل على شئ فيدل على إن المناخ هنا ميشجعش و مش بيقدرهم

هل العلماء بيرجعوا لمصر ؟ معظمهم مش بيرجع أساسًا و لا بيعتبها إلا لما يستقيل من الحياة العملية بيرجع بلده أو في بعضهم مش بيرجعوا ابدًا

في نغمة بتتردد من الوطنيين بزيادة لما ييجي ذكر هجرة العقول
وهو أنهم فشلة اساسًا 😂😂 وده نتيجة لتأثير فكر الدولة عليهم واللي شايفاهم برضه فشلة
بس سبحان الله غالبية العلماء المصريين سمعتهم برضه رائعة و ناجحين و بيحققوا أعلى الدرجات

اختصارًا للموضوع العلم مش من اهتمامات الدولة هنا
و العقول المصرية من انضف العقول الموجودة حتى لو اتسفهوا من الدولة أو من بعض الوطنيين بزيادة أمثالك 😂

و التحويلات اللي أنت فرحان بيها دي تعتبر ملاليم قصاد الخسائر اللي مصر بتخسرها من هجرتهم

ضرائب من 48% من الاقتصاد الرسمي للدوله الباقي ممنوع الإقتراب واللمس
ارجع للمؤشر اللي انت جايبة كنت جايبه بتاع الاقتصاد قائم علي الجباية و ان الايرادات معظمها ضرائب.

و نتعبر بردوا ان 50٪ من الاقتصاد (الخفي) ممنوع اللمس و مبيدفعش ضرائب لانهم تبع الجيش و كدة.

النقطة اللي انا مستغربها هي الحكومة بتدفع لنفسها ضرائب!

و مع ذلك انا مع بيع ال 48% من ممنوع الاقتراب و اللمس لناس هتدفع ضرائب و هتطور اللي انت بالنسة ليك اسمه بيع اصول الدولة 😉

مش الأطباء بس
مصر من اكتر دول العالم تصديرًا للعقول سواء أطباء او مهندسين أو علماء متخصيين في أي علم
وده إن دل على شئ فيدل على إن المناخ هنا ميشجعش و مش بيقدرهم

للدول المتقدمة المعدودة علي الصوابع اللي بيسافر لها علماء و مهندسين و اي مواطن من اي دولة من باقي دول العالم بيتمني يسافرها و يشتغب هناك 😉

هتلاقي الهند و تركيا و كوريا الجنوبية و.....

اقولك الكبيرة الاطباء بتوع بريطانيا نفسهم بيهاجروا و بريطانيا الفاشلة بترجع تاخد مصريين.

هل العلماء بيرجعوا لمصر ؟ معظمهم مش بيرجع أساسًا و لا بيعتبها إلا لما يستقيل من الحياة العملية بيرجع بلده أو في بعضهم مش بيرجعوا ابدًا

ذكرت لحضرتك و حتي ادخل علي موقع فيزيتا و شوف الاطباء بنفسك

و حضرتك لاتعلم التنافسة و العمل هناك و اللي كثير جدا مبقدرش يكمل

في نغمة بتتردد من الوطنيين بزيادة لما ييجي ذكر هجرة العقول
وهو أنهم فشلة اساسًا 😂😂 وده نتيجة لتأثير فكر الدولة عليهم واللي شايفاهم برضه فشلة
بس سبحان الله غالبية العلماء المصريين سمعتهم برضه رائعة و ناجحين و بيحققوا أعلى الدرجات

كلام هبد و كان التعليم المصري في مركز متقدم 😂 يابتاع الوطنية

واحد خريج مدارس ليست لها جودة في التعليم 😂😂 و انت تلاقيك بتفتخر يوميا ان مصر في المركز الاخير في التعليم و تلاقيك بتغني بفساد الجامعات..... و انهيار البحث العلمي

يرجع يقولك اسمة هناك 😂😂😂

و يجبلك عدد محدود جدا بيطبلوا ليهم و يقولك شوفوا علماء مصر 😂

منهم واحد عصام حجي ، شوف كان ابن مين و أتعلم ازاي..

اختصارًا للموضوع العلم مش من اهتمامات الدولة هنا
و العقول المصرية من انضف العقول الموجودة حتى لو اتسفهوا من الدولة أو من بعض الوطنيين بزيادة أمثالك 😂

كويس انك عارف ان التعليم وحش بس بيطلع علماء و اطباء بيشتلغوا في أوروبا 😂

و كلام هبد ان مخ المصري نضيف ،مخ المصري عادي جدا (و كلام وطني بالمناسة... لا دة اسواء دة كلام قومي كمان)

متوسط IQ في مصر

و التحويلات اللي أنت فرحان بيها دي تعتبر ملاليم قصاد الخسائر اللي مصر بتخسرها من هجرتهم
التحويلات هي مصدر اساسي و اهم مصدر للدولارات في الوقت الحالي في مصر

و تابع الاقتصاد هنا و انت تعرف

و بالمناسبة انا كلامي فيه نقد شديد للدولة بس انت عشان زعلان علي اني قللت من علم الاطباء في بلد التعليم فيها سئ فدخلت شمال.

ارجع للمؤشر اللي انت جايبة كنت جايبه بتاع الاقتصاد قائم علي الجباية و ان الايرادات معظمها ضرائب.

و نتعبر بردوا ان 50٪ من الاقتصاد (الخفي) ممنوع اللمس و مبيدفعش ضرائب لانهم تبع الجيش و كدة.

النقطة اللي انا مستغربها هي الحكومة بتدفع لنفسها ضرائب!

و مع ذلك انا مع بيع ال 48% من ممنوع الاقتراب و اللمس لناس هتدفع ضرائب و هتطور اللي انت بالنسة ليك اسمه بيع اصول الدولة 😉
إنتا فاهم غلط 52% من الأقتصاد الرسمي لا يدفع ضرائب هو اقتصاد الجيش والصناديق الخاصه

48% من الاقتصاد الحكومه بتحسبه حساب الملكين اللي هو القطاع الخاص و المواطنين في رواتبهم

لا أعتقد ان الاقتصاد الخفي يمكن المساس بيه

مشاهدة المرفق 496424
في اوروبا او كندا. من أجل تكوين 100طبيب او مهندس ...استثمرت الدولة في تعليم الالاف من الأطفال وقدمت مساعدات اجتماعية للعائلات ...
وصرفت على المعلمين ملايين الدولارات أجور وتقاعد . إن كنت تعتبر هجرت الاطر المصرية انجاز
حاول رؤيتها من زاوية أخرى تصرف الحكومة المصرية ملايين الدولارات على اعداد ضخمة من المواطنين من أجل تكوين عدد محدود من الاطر العليا وفي الاخير يتم استقطابهم للخارج
اي ان دافع الضرائب في مصر يعفي الدول المتقدمة مصاريف كثيرة في التكوين

إنتا فاهم غلط 52% من الأقتصاد الرسمي لا يدفع ضرائب هو اقتصاد الجيش والصناديق الخاصه

48% من الاقتصاد الحكومه بتحسبه حساب الملكين اللي هو القطاع الخاص و المواطنين في رواتبهم

و علشان كدة بقول ان الدولة تبيع و تطرح شركاتها و شركات الجيش و يبقي قطاع خاص و يدفعوا ضرائب و ان الدولة و الجيش يحصلوا حصتهم من الارباح بالاضافة للضرائب ، يعني مكسب للجميع (جيش ، حكومة ، قطاع خاص و المواطن)

لكن انت شايف ان دة بيع اصول الدولة

لا أعتقد ان الاقتصاد الخفي يمكن المساس بيه
يمكن عادي جدا و كانوا وضعين خطة من سنين مع الاصلاح الاقتصادي و كان البرنامج الدمج بدا في ٢٠١٨

لكن كالعادة ملف فشلت فيه الحكومة ، دة انا اقسم لو واحد حتي حب يسجل نفسة بسبب ال بيروقراطية و الروتين و القوانيين مش هيعرف اصلا 😂

الدولة بقوانينها هي اللي مصعبة و دفعت الوضع لكدة و حتي بعضهم نفسة يسجل علشان يقدر يصدر و يتوسع لكن لا يسطيع

و دة سبب اني بصرخ دائما علي المعوقات المتخلفة دية

للدول المتقدمة المعدودة علي الصوابع اللي بيسافر لها علماء و مهندسين و اي مواطن من اي دولة من باقي دول العالم بيتمني يسافرها و يشتغب هناك 😉

هتلاقي الهند و تركيا و كوريا الجنوبية و.....

اقولك الكبيرة الاطباء بتوع بريطانيا نفسهم بيهاجروا و بريطانيا الفاشلة بترجع تاخد مصريين.

انت شكلك مش بتقرأ
بتنقل وخلاص 😂
شوف يا جهبز الأسباب اللي بيمشوا عشانها !
واللي مش من أسبابها قلة التقدير المالي مثلاً زي مصر 😂😂
من الأسباب اللي لقوها مثلاً التقاعد

ذكرت لحضرتك و حتي ادخل علي موقع فيزيتا و شوف الاطباء بنفسك

و حضرتك لاتعلم التنافسة و العمل هناك و اللي كثير جدا مبقدرش يكمل
أي هري برضه
شكلك مش قادر تفرق ما بين الابتعاث و الهجرة
و مصر من الأعلى في الهجرة
و الكلام بشكل عام مش على الأطباء بس
والمصريين اللي ماسكين Ceo في شركات كبيرة بره بييجوا مصر عشان التنافسية ! ههه

كلام هبد و كان التعليم المصري في مركز متقدم 😂 يابتاع الوطنية

واحد خريج مدارس ليست لها جودة في التعليم 😂😂 و انت تلاقيك بتفتخر يوميا ان مصر في المركز الاخير في التعليم و تلاقيك بتغني بفساد الجامعات..... و انهيار البحث العلمي

يرجع يقولك اسمة هناك 😂😂😂

و يجبلك عدد محدود جدا بيطبلوا ليهم و يقولك شوفوا علماء مصر 😂

منهم واحد عصام حجي ، شوف كان ابن مين و أتعلم ازاي..
ومين قالك اني بشكر في التعليم 😂
نجاح علماء مصر بشكل كبير يرجع بعد الله سبحانه وتعالى لمجهودهم
الدولة في أغلب الأوقات سبب لتعطيلهم مش مساعدتهم

كويس انك عارف ان التعليم وحش بس بيطلع علماء و اطباء بيشتلغوا في أوروبا 😂

و كلام هبد ان مخ المصري نضيف ،مخ المصري عادي جدا (و كلام وطني بالمناسة... لا دة اسواء دة كلام قومي كمان)

متوسط IQ في مصر

مشاهدة المرفق 496427
انت جاوبت على أساس اني بقول على المصريين انهم أذكى طفل في العالم والعبط ده
الافورة دي اساسًا حصرًا للوطنيين بزيادة 😂

المصري عامةً من الناس اللي بتشتغل بجد و مش كسولة زي بعض الناس

التحويلات هي مصدر اساسي و اهم مصدر للدولارات في الوقت الحالي في مصر

و تابع الاقتصاد هنا و انت تعرف

و بالمناسبة انا كلامي فيه نقد شديد للدولة بس انت عشان زعلان علي اني قللت من علم الاطباء في بلد التعليم فيها سئ فدخلت شمال.

مانا عارف موضوع التحويلات
بس هي برضه ملاليم
انت بتخسر علماء ممكن ينقلوا بلدك نقلة كبيرة في مقابل كام دولار بييجوا

وبالمناسبة انا ردي عام انت اللي بترد دايمًا على موضوع الأطباء وده يوضح حتة نفسية شوية
Relax 😂

في اوروبا او كندا. من أجل تكوين 100طبيب او مهندس ...استثمرت الدولة في تعليم الالاف من الأطفال وقدمت مساعدات اجتماعية للعائلات ...
وصرفت على المعلمين ملايين الدولارات أجور وتقاعد . إن كنت تعتبر هجرت الاطر المصرية انجاز
حاول رؤيتها من زاوية أخرى تصرف الحكومة المصرية ملايين الدولارات على اعداد ضخمة من المواطنين من أجل تكوين عدد محدود من الاطر العليا وفي الاخير يتم استقطابهم للخارج
اي ان دافع الضرائب في مصر يعفي الدول المتقدمة مصاريف كثيرة في التكوين
كلام صحيح

و عفوا اخي الكريم لا اعتبرها انجاز نهائيا. انا بوضح فقط لية الدولة بتعمل الحركة دية لانها شايفة ان تحويلات المصريين من الخارج اهم بالنسبة لها (يعني الدولارات اهم لهم من الاهتمام بالقطاع الصحي)

كمان انا بنتقد التعليم و تدريس الطب و التدريب و غيرها..... ان مستواها محتاج يتحسن.

👈لكن أنا شايف ان بالرغم من الكارثة انه اوقات مفيد لان الطبيب (جزء منهم) يستفيد علميا و ماديا ثم يعود لبلده مرة اخري و يفيد بلده. و هذة نقطة جدلية

علي سبيل المثال يوجد مستشفى خاص ضخم تم بناءه علي بعد ٢ كيلو من بيتي علي يد مجموعة اطباء كانوا في الخارج و استطعوا تجهيز المستشفى بمعدات محترمة جدا.

لكن بالطبع مازال شئ سئ و المفروض تدريب الاطباء و تعليمهم جيدا مع تطوير القطاع الصحي و الاهتام بالطبيب و المواطن.

انت شكلك مش بتقرأ
بتنقل وخلاص 😂
شوف يا جهبز الأسباب اللي بيمشوا عشانها !
واللي مش من أسبابها قلة التقدير المالي مثلاً زي مصر 😂😂
من الأسباب اللي لقوها مثلاً التقاعد

لا بياخدوا اقل مقارنة بباقي الدول المحترمة

عندهم اسباب كتييير جدا و تعددت الاسباب لكن هناك هجرة و يرجعوا يجيبوا مصريين خريجي جامعة المنوفية 😂

و بالمناسبة هناك تفاوت رهيب في مرتبات الاطباء ، يعني مثلا شوف الطبيب في امريكا ممكن يعمل كام مقارنة بريطانيا.

أي هري برضه
شكلك مش قادر تفرق ما بين الابتعاث و الهجرة
و مصر من الأعلى في الهجرة
و الكلام بشكل عام مش على الأطباء بس
والمصريين اللي ماسكين Ceo في شركات كبيرة بره بييجوا مصر عشان التنافسية ! ههه

بيهاجروا و بياخد الجنسية و بيرجع ، و بيجيب ابنة يدرس الطب هنا لانه لو اتنطط مش هيعرف يصرف علية هناك لان الطب هناك غالي.

ومين قالك اني بشكر في التعليم 😂
نجاح علماء مصر بشكل كبير يرجع بعد الله سبحانه وتعالى لمجهودهم
الدولة في أغلب الأوقات سبب لتعطيلهم مش مساعدتهم

مجهودهم ازاي يعني ، يعني بيدرسوا لنفسهم الطب و لا بينزلوا يشرحوا ناس في الشارع 😂

كلامك كان التعليم بيرجع لقدرات الشخص و ليس الجهة التعليمية

انت جاوبت على أساس اني بقول على المصريين انهم أذكى طفل في العالم والعبط ده
الافورة دي اساسًا حصرًا للوطنيين بزيادة 😂

المصري عامةً من الناس اللي بتشتغل بجد و مش كسولة زي بعض الناس
لا و يعتبر متوسط حتي في الشغل ، و حاليا اقدر اقول انهم في تحسن و الجيل الجديد عنده نشاط اكتر.

لكن طبعا لا يقارن بالاسيويين.

مانا عارف موضوع التحويلات
بس هي برضه ملاليم
انت بتخسر علماء ممكن ينقلوا بلدك نقلة كبيرة في مقابل كام دولار بييجوا
بالنسبة للدولة فهذة الأولوية عندهم 😓

انت شايف سايبين الفساد ازاي في المستشفيات

وبالمناسبة انا ردي عام انت اللي بترد دايمًا على موضوع الأطباء وده يوضح حتة نفسية شوية
Relax 😂
ريلاكس و كل حاجة بس انت دخلت فيا شمال و خلاص

و بتقول بتوضح عقلية و مش عقلية

كلام صحيح

و عفوا اخي الكريم لا اعتبرها انجاز نهائيا. انا بوضح فقط لية الدولة بتعمل الحركة دية لانها شايفة ان تحويلات المصريين من الخارج اهم بالنسبة لها (يعني الدولارات اهم لهم من الاهتمام بالقطاع الصحي)

كمان انا بنتقد التعليم و تدريس الطب و التدريب و غيرها..... ان مستواها محتاج يتحسن.

👈لكن أنا شايف ان بالرغم من الكارثة انه اوقات مفيد لان الطبيب (جزء منهم) يستفيد علميا و ماديا ثم يعود لبلده مرة اخري و يفيد بلده. و هذة نقطة جدلية

علي سبيل المثال يوجد مستشفى خاص ضخم تم بناءه علي بعد ٢ كيلو من بيتي علي يد مجموعة اطباء كانوا في الخارج و استطعوا تجهيز المستشفى بمعدات محترمة جدا.

لكن بالطبع مازال شئ سئ و المفروض تدريب الاطباء و تعليمهم جيدا مع تطوير القطاع الصحي و الاهتام بالطبيب و المواطن.
انا متابع لشان المصري واتحدث بموضوعية
مصر تضيع فرص كثيرة جدا وتستحق الأفضل
مصر تحتاج مخطط شامل يتم تنفيده خطوة خطوة وبتوازي من كل القطاعات
لاكن الاهم هو تغيير عقلية الدولة ومنح كل منصب لمن يكون اهل له
مثال كل وزراء الخارجية المصريين تدرجو في قنصليات وكانو سفراء
هده الفلسفة يجب ان تكون مبدأ عمل للدولة
بما ان مصر لاتعتمد حكومة سياسية بل حكومات ووزراء تقنوقراط ادن فيجب ان يكون وزير النقل تكوينه وخبراته وماضيه مرتبط بقطاع السكك او الموانى ...
السر في التقدم هو التخصص .المناصب المدنية للمدنيين والعسكرية للعسكريين
لو ركز اهتمام الجيش كل اهتمامه على الإنتاج الحربي لكانت النتائج مبهرة في هدا القطاع لاكن للأسف الجيش يزاحم الخواص في عدة قطاعات

عودة
أعلى