بـوابة مصـر الأقتصادية

لا بياخدوا اقل مقارنة بباقي الدول المحترمة

مرتبات بريطانيا للأطباء من الأفضل وأعلى من دول أوروبية كثيرة
طالما مش هتقارنها بأمريكا

عندهم اسباب كتييير جدا و تعددت الاسباب لكن هناك هجرة و يرجعوا يجيبوا مصريين خريجي جامعة المنوفية 😂

و بالمناسبة هناك تفاوت رهيب في مرتبات الاطباء ، يعني مثلا شوف الطبيب في امريكا ممكن يعمل كام مقارنة بريطانيا.
يابني التقرير اللي انت جايبه من أسبابه
التقاعد : يعني تقاعد و يسافر أسبانيا يستجم للي فاضل من حياته

والسبب التاني كان أسباب عائلية وأسرية

والسبب الثالث كان الأسباب البيئية و دي حاجات كتيرة زي ضغط العمل أو عايز يغير بس بيئة العمل لأن السفر بالنسبة ليهم سهل
بيهاجروا و بياخد الجنسية و بيرجع ، و بيجيب ابنة يدرس الطب هنا لانه لو اتنطط مش هيعرف يصرف علية هناك لان الطب هناك غالي.
غير صحيح ومعظم اللي بيهاجروا سواء أوروبا أو امريكا ولادهم بيدرسوا هناك
مرتبات الأطباء على سبيل المثال تعلم عائلته كلها لو حابب في افضل الجامعات مستريح

مجهودهم ازاي يعني ، يعني بيدرسوا لنفسهم الطب و لا بينزلوا يشرحوا ناس في الشارع 😂

كلامك كان التعليم بيرجع لقدرات الشخص و ليس الجهة التعليمية
مجهودهم إزاي ؟
تطوير نفسه ! 😂
بياخدوا كورسات بالعبيط عشان يطوروا اللغة أو المهارات المختلفة ده لو انا بتكلم بشكل عام

عن الأطباء فهما بيتعبوا و يطلع *** اللي جابوهم عشان يحضروا معادلات ويعدوا امتحانات و يشتغلوا بره و بيصرف قصاد ده تعب جسماني ونفسي ومالي و ييجي واحد يقولك الدولة اللي عملتك 😂😂

لا و يعتبر متوسط حتي في الشغل ، و حاليا اقدر اقول انهم في تحسن و الجيل الجديد عنده نشاط اكتر.

لكن طبعا لا يقارن بالاسيويين.
ما علينا

بالنسبة للدولة فهذة الأولوية عندهم 😓

انت شايف سايبين الفساد ازاي في المستشفيات

ريلاكس و كل حاجة بس انت دخلت فيا شمال و خلاص

و بتقول بتوضح عقلية و مش عقلية

ربنا يهدي

مرتبات بريطانيا للأطباء من الأفضل وأعلى من دول أوروبية كثيرة
طالما مش هتقارنها بأمريكا
ركز الله يكرمك شوف المصدر ،المصدر الاول كان بيغطب نقط مهمة و كمان انا جبتلك مصدر تاني كان بيتكلم علي المشاكل اللي حصلت لهم في كورونا

و بتفسيرك كدة لية بريطانيا بتاخد اطباء مصريين ؟ و ليه عندها عجز في عدد الاطباء علشان تطلب مصريين و هنود و باكستانيين ؟

و مرتبات الاطباء هناك قليل مقارنة بالباقي

المهم بس شوف الطبيب المحترم افتكر باقي العاملين في المستشفيات من ممرضين و عمال نظافة و.... و ذكرهم كلهم ازاي ،غير الاطباء المصريين بتوع ١٩ جنية بدل عدوي و صدعوا دماغنا انهم بيموتوا و سابوا باقي الاطقم تموت

يابني التقرير اللي انت جايبه من أسبابه
التقاعد : يعني تقاعد و يسافر أسبانيا يستجم للي فاضل من حياته

والسبب التاني كان أسباب عائلية وأسرية

والسبب الثالث كان الأسباب البيئية و دي حاجات كتيرة زي ضغط العمل أو عايز يغير بس بيئة العمل لأن السفر بالنسبة ليهم سهل

غير صحيح ومعظم اللي بيهاجروا سواء أوروبا أو امريكا ولادهم بيدرسوا هناك
مرتبات الأطباء على سبيل المثال تعلم عائلته كلها لو حابب في افضل الجامعات مستريح

لا و مش مستريح خالص و احب اعرفك ان مرتيب الطبيب المصري اقل من ابن البلد هناك و بيعتبر عمالة رخيصة

مجهودهم إزاي ؟
تطوير نفسه ! 😂
بياخدوا كورسات بالعبيط عشان يطوروا اللغة أو المهارات المختلفة ده لو انا بتكلم بشكل عام

طيب و الطبيب الي هو في موضوعنا بيعمل اية ، و بعدين قورصات اللغة هتعمل اية يعني في المجالات العلمية و هتلخية كمان ياخد CEO

عن الأطباء فهما بيتعبوا و يطلع *** اللي جابوهم عشان يحضروا معادلات ويعدوا امتحانات و يشتغلوا بره و بيصرف قصاد ده تعب جسماني ونفسي ومالي و ييجي واحد يقولك الدولة اللي عملتك 😂😂

متقلقش بسببك و بسبب اصحابك الشرفاء و كثرة الحديث عن التعليم المصري الضايع الدول بقت بتفكر في الغاء الاعتراف بيهم 😂 و بقي عندهم سمعة طيبة جدا 😉

و اي شخص يتمني يبقي دكتور بس الثانوية العامة بنظامها الفاشل بتاخد اللي قعد ياخد دروس و يحفظ......

ما علينا
ربنا يهدي
اللهم امين

بس لو ركزت شوية هتعرف اننا متفقين في نقط مهمة و ده الاساس

و عيد اضحي مبارك

ركز الله يكرمك شوف المصدر ،المصدر الاول كان بيغطب نقط مهمة و كمان انا جبتلك مصدر تاني كان بيتكلم علي المشاكل اللي حصلت لهم في كورونا

و بتفسيرك كدة لية بريطانيا بتاخد اطباء مصريين ؟ و ليه عندها عجز في عدد الاطباء علشان تطلب مصريين و هنود و باكستانيين ؟
اخر مصدر انت جبته كان واحد بيسأل سؤال
اه والله 😂
والناس بترد عليه وبتقوله ده عالي

و مرتبات الاطباء هناك قليل مقارنة بالباقي

المهم بس شوف الطبيب المحترم افتكر باقي العاملين في المستشفيات من ممرضين و عمال نظافة و.... و ذكرهم كلهم ازاي ،غير الاطباء المصريين بتوع ١٩ جنية بدل عدوي و صدعوا دماغنا انهم بيموتوا و سابوا باقي الاطقم تموت

مرتبات الأطباء الأعلى مقارنة بالوظائف التانية
و مرتبات المجال الطبي كله ممتازة سواء طبيب أو ممرض أو غيره
بعدين هنا الأطباء يطالبوا بحقوقهم ده حقهم مش واجب عليهم يطالبوا بحقوق غيرهم
هما يطالبوا بيها مش يشتموا في الدكاترة !

لا و مش مستريح خالص و احب اعرفك ان مرتيب الطبيب المصري اقل من ابن البلد هناك و بيعتبر عمالة رخيصة
بكل سهولة طبعًا
اللي يشتغل في امريكا يبقى عدى خلاص 😂
و محدش اشتكى من حوار التفضيل ده ولو حقيقي فهو بيقبض أضعاف أضعاف أضعاف مرتبه في مصر فاشطا
طيب و الطبيب الي هو في موضوعنا بيعمل اية ، و بعدين قورصات اللغة هتعمل اية يعني في المجالات العلمية و هتلخية كمان ياخد CEO
مانا قولتلك الطبيب بيتعب إزاي
اطلع أقرأ تاني

*الكورسات هتعمل ايه ؟
اي مجال بياخد كورسات عشان يطور من مهاراته وخصوصًا مجالات الكمبيوتر والهندسة وغيره و بيدفع آلاف في مقابل ده واللغة دي عشان يقدر يشتغل بره

متقلقش بسببك و بسبب اصحابك الشرفاء و كثرة الحديث عن التعليم المصري الضايع الدول بقت بتفكر في الغاء الاعتراف بيهم 😂 و بقي عندهم سمعة طيبة جدا 😉
😂😂😂😂😂😂 والله ضحكتني
يعني سبب فشل التعليم في مصر ان الناس بتقول انه فاشل ؟ يعني مش السبب اللي ماسك واللي مسبب الفشل نفسه 😂

مش بقولك لازم تدي تبرير وخلاص

ويلغوا الاعتراف ولا ميلغوش مش فارقة ، إحنا نستاهل 😂
و اي شخص يتمني يبقي دكتور بس الثانوية العامة بنظامها الفاشل بتاخد اللي قعد ياخد دروس و يحفظ......
عادي انا كنت عايز ابقى رائد فضاء برضه بس محصلش نصيب

اللهم امين

بس لو ركزت شوية هتعرف اننا متفقين في نقط مهمة و ده الاساس

و عيد اضحي مبارك
كل عام وانت بخير

ضرائب من 48% من الاقتصاد الرسمي للدوله الباقي ممنوع الإقتراب واللمس
دى النقطة اللى اتكلم عليها ساويرس وأثارها من فترة والدنيا قامت عليه مع انى مش بطيقه بس هو اتكلم بلسان حال رجال الأعمال والقطاع الخاص كله وكان كلامه صح طالما انت داخل تنافسنى اتعامل زيى متاخدش مميزات خاصة

تبقي مفاجأة لو طرحوها في البورصة و هتبقي خطوة عظيم و هتجيب فلوس تغطي و تدخل سيولة محترمة تعوض اللي اتصرف.

بس لازم يصلحوا السوق و البورصة الاول
ده اكيد اى طرح حاليا هيفشل وطالما الأجانب خرجوا يبقى مستحيل النجاح لسوق المال الناس دى هى اللى كانت شايلة السوق مفيش حد يقدر يشيل السوق وياخد مكانهم سواء مصريين أوعرب أفراد او مؤسسات

يارب والله نتمنى نشوف بلدنا فى أحسن حال

ده الكلام اللى قلناه مرارا اى بيع لاى حصة فى اى شركة فى الوقت الحالى لازم يكون بالقيمة العادلة مش السوقية لان الأسعار متدنية اسمعوا كلام هشام ابو العطا الرئيس التنفيذي للشركة القابضة للتشييد اللى هى تعتبر شركة حكومية

كان زمان
اية طارق شوقي حدث التعليم

اخر مصدر انت جبته كان واحد بيسأل سؤال
اه والله 😂
والناس بترد عليه وبتقوله ده عالي

غلطة ، بس جبتلك مصادر تانية و شوفت الاطباء اتبهدلوا ازاي بمصادر اخري.

المهم انك لم تجاوب علي سؤالي لحد دلوقتي لية بريطانيا العظمي محتاجة اطباء مصريين خريجي جامعة المنوفية 😂

مرتبات الأطباء الأعلى مقارنة بالوظائف التانية
و مرتبات المجال الطبي كله ممتازة سواء طبيب أو ممرض أو غيره
بعدين هنا الأطباء يطالبوا بحقوقهم ده حقهم مش واجب عليهم يطالبوا بحقوق غيرهم
هما يطالبوا بيها مش يشتموا في الدكاترة !

لا و اعلي مرتبات في الدول دية اللي بيشتغل في القطاع المالي. و اللي بيشتغل في البزنس عموما.

بكل سهولة طبعًا
اللي يشتغل في امريكا يبقى عدى خلاص 😂
و محدش اشتكى من حوار التفضيل ده ولو حقيقي فهو بيقبض أضعاف أضعاف أضعاف مرتبه في مصر فاشطا

امريكا دية حوار تاني للاطباء و لذلك صعب اصلا ان طبيب مصري يروح هناك و لها مواصفات فشيخة و لازم يكون اتنفخ معادلات و درس علشان يشتغل هناك

و ليس مثل بريطانيا العظمي و كندا إللي عندهم تامين صحي للجميع و عوزين اطباء من كل حته يغطوا و عندهم اطباء هنود بالهبل

مانا قولتلك الطبيب بيتعب إزاي
اطلع أقرأ تاني

*الكورسات هتعمل ايه ؟
اي مجال بياخد كورسات عشان يطور من مهاراته وخصوصًا مجالات الكمبيوتر والهندسة وغيره و بيدفع آلاف في مقابل ده واللغة دي عشان يقدر يشتغل بره

ياحبيبي كل دة كلام فارغ ، الاساس هو المدرسة و الجامعة و المناهج بتاعتهم. غير كدة انت مجرد بتعمل لزق الشهادات.

😂😂😂😂😂😂 والله ضحكتني
يعني سبب فشل التعليم في مصر ان الناس بتقول انه فاشل ؟ يعني مش السبب اللي ماسك واللي مسبب الفشل نفسه 😂

لا دة فشل من الحكومة

لكن امثال حضرتك بتضخموه جدا و عملتوا فضائح لينا كبيرة عن مستوي التعليم

الخليج مثلا و اهلهم بداو ياخدوا بالهم و يشكوا فينا و شوف دلوقتي مثلا بيكشفوا إزاي علي المتقدمين للوظائف في الشركات المحترمة هناك. بسبب الهبد المستمر

دة غير ان بسبب بكائهم في الصحف العالمية خلي النظر ليهم بنظرة دنيواية و انهم ياخدوا مرتبات اقل من اي حد و هي هتبقي اعلي من بلدهم (هما يطولوا بتوع ١٩ جنية بدل عدوي 😂😂😂😂)

مش بقولك لازم تدي تبرير وخلاص

ويلغوا الاعتراف ولا ميلغوش مش فارقة ، إحنا نستاهل 😂

عادي انا كنت عايز ابقى رائد فضاء برضه بس محصلش نصيب

كل عام وانت بخير
لسة تقدر تبقي رائد فضاء عادي و علي يد الحكومة و المعارضة و الشعب فكلنا هنروح الفضاء قريبا 😂

و للمرة المليون رينا يكرمك انا معترف اننا محتاجين تطوير القطاع الصحي الفاسد و محتاجين نهتهم بالعقول و الاطباء و محتاجين نرفع التعليم طبعا

و كان كل توصيحي لية الدولة بتفضل تسيبهم يهاجروا. و انها بالرغم من انها حاجة غلط لكن ليها مميزات و دفعت نمو القطاع الخاص الطبي في مصر و مستوي تعليم و تدريب الاطباء كمان

و ربنا يسترها علينا و ينصلح الحال للجميع

طارق شوقي فاشل و متخبط بتكلم ان ثانوية مبقتش معتمدة على الحفظ ولا حاجه
ده يبقي خبر عظيم بس اية السبب (طارق شوقي) اللي بيشجع علي كدة و دية رؤيته بس للاسف فشل في تطبيق و زي ماحضرتك ذكرت حدوث تخبط دائم

ده يبقي خبر عظيم بس اية السبب (طارق شوقي) اللي بيشجع علي كدة و دية رؤيته بس للاسف فشل في تطبيق و زي ماحضرتك ذكرت حدوث تخبط دائم
تخيل رابعة ابتدائي نظام جديد..باقي ابتدائي نظام قديم..اعدادي نظام قديم ..اولى و تانية ثانوي نظام جديد تابلت ..ثانوية عامة نظام جديد ورقي ..و الباشا كل يوم بكلمة شكل

احتلت مصر المركز الثاني في أفريقيا من حيث حجم الثروات الخاصة حيث بلغت 307 مليار دولار في 2022 وتصدرت جنوب أفريقيا القائمة بـ651 مليار دولار.
المصدر:تقرير عن ثروة أفريقيا 2022 .

احتلت مصر المركز الثاني في أفريقيا من حيث حجم الثروات الخاصة حيث بلغت 307 مليار دولار في 2022 وتصدرت جنوب أفريقيا القائمة بـ651 مليار دولار.
المصدر:تقرير عن ثروة أفريقيا 2022 .
ده الى بقوله من زمان مصر معندهاش أزمة فى الثروات مصر ازمتها فى عدالة توزيع تلك الثروات

عودة
أعلى