بـوابة مصـر الأقتصادية

اهو تخيل حتى الرقم الضئيل ده مش متوزع بالعدل وفرص عادلة لكل المواطنين فى انهم يحصلو على حصه منه
شكلك كنت من الناس اللى اول ما سمعو ان مبارك سارق 70 مليار دولار طلعو الآلة الحاسبة و حسبو لو اتقسمت كل واحد هياخد كام.. بهزر معاك😂

التعديل الأخير:
شكلك كنت من الناس اللى اول ما سمعو ان مبارك سارق 70 مليار دولار طلعوالآلة الحاسبة و حسبت لو اتقسمت كل واحد هياخد كام.. بهزر معاك😂
لا انا كنت مدرك وقتها ان الرقم غير واقعي لكن ده ميمنعش انى كنت مقتنع ان رجال مبارك نهبو البلد وهما هما الى لسه مكملين معانا لحد دلوقت لكن بدرجة أعلى من الفجر يعنى مثلا الطيار الى كان مسئول عن تهريب ذهب مبارك ورجاله زمان للخارج هوا هوا دلوقت الى بيغسل أموالهم فى اكبر شركات المطاعم فى مصر يديرها هوا وابنه علشان يشرعنو الأموال دي وأكبر راس فى البلد شغال معاهم 😓

تخيل رابعة ابتدائي نظام جديد..باقي ابتدائي نظام قديم..اعدادي نظام قديم ..اولى و تانية ثانوي نظام جديد تابلت ..ثانوية عامة نظام جديد ورقي ..و الباشا كل يوم بكلمة شكل
هي دية مشكلته ، هو فعلا عنده رؤية كويسه و الراجل متخصص لكن المشكلة الكبري لية انه شغال بطريقة الامر و غير مقرب من الطلاب و المعلمين و وقع في اخطأ كتيرة اغضبت الطلاب و المعلمين و عقدة أوليا الامور

علشان كدة دائما اذكر لازم نغير طريقة عمل الوزارة و هيكل الاداره فيها.

اهو تخيل حتى الرقم الضئيل ده مش متوزع بالعدل وفرص عادلة لكل المواطنين فى انهم يحصلو على حصه منه
دة ياعزيز التفكير الاشتراكي (زي ايام توزيع الأراضي بتاع عبد الناصر) العالم ماشي دلوقتي بالفكر الرأس مالي اللي بيخلي 1% من الشعب بيمتلك الثروات و هو اللي بيشغل الشعب

و للاسف قصة عدالة التوزيع اصبحت كارثية في كل دول العالم بسبب النظام الرأسمالي دة

المشكلة بقي في مصر الحبيبة ان اللي بيمتلك الثروات مش بيشغلها صح و يشغل الشعب 😓 و ده بيعمل كارثة اكبر.

مثلا هتلاقي ال 1% بره بيفتحوا مصانع و شركات و.... و بيشغلوا الشعب و بيرفعوا الاقتصاد.... لكن هنا 😡

لا انا كنت مدرك وقتها ان الرقم غير واقعي لكن ده ميمنعش انى كنت مقتنع ان رجال مبارك نهبو البلد وهما هما الى لسه مكملين معانا لحد دلوقت لكن بدرجة أعلى من الفجر يعنى مثلا الطيار الى كان مسئول عن تهريب ذهب مبارك ورجاله زمان للخارج هوا هوا دلوقت الى بيغسل أموالهم فى اكبر شركات المطاعم فى مصر يديرها هوا وابنه علشان يشرعنو الأموال دي وأكبر راس فى البلد شغال معاهم 😓
مين ده و مين ابنه؟ :walw[1]:

بس يغيروا و يعتمدوا علي الكفاءات و نشوف مستوي احترافي زي بتوع....

مين ده و مين ابنه؟ :walw[1]:
أكيد عمري ما هقول لأني مش مستغني عن عمري 😂 لكن الحاجة الأكيده أنى عمري مبقول كلام مش متأكد منه طرف الخيط معاك واتكل على الله 🤣
images (1) (9).jpeg

أكيد عمري ما هقول لأني مش مستغني عن عمري 😂 لكن الحاجة الأكيده أنى عمري مبقول كلام مش متأكد منه طرف الخيط معاك واتكل على الله 🤣
مشاهدة المرفق 496642
يعنى من شويه كنت كاتب عن السيسى و جاى على طيار و تخاف منه؟ 😂 😂 يا راجل

غلطة ، بس جبتلك مصادر تانية و شوفت الاطباء اتبهدلوا ازاي بمصادر اخري.

المهم انك لم تجاوب علي سؤالي لحد دلوقتي لية بريطانيا العظمي محتاجة اطباء مصريين خريجي جامعة المنوفية 😂
أعداد الأطباء في أوروبا قليلة
لأن الوظيفة فيها ضغط عصبي و تعب كبير و مش كل الأوروبيين بيفضلوها عشان كدة بيجيبوا من بره
ليه من جامعة المنوفية ؟ بيدرس نفس المناهج تقريبًا لأن منهجنا معتمد مش زي روسيا مثلاً ونجح في اختبارتهم وده يدل على قدرته انه يشتغل هناك

لا و اعلي مرتبات في الدول دية اللي بيشتغل في القطاع المالي. و اللي بيشتغل في البزنس عموما.
الإستثمار عامةً هو الأعلى لو نجح في أي دولة
بس مش كل الناس بتحب المخاطرة
بس انا بتكلم عن الوظائف
القطاع الطبي عالي جدًا هناك
والقطاع التعليمي برضه عالي وليه احترامه بره
امريكا دية حوار تاني للاطباء و لذلك صعب اصلا ان طبيب مصري يروح هناك و لها مواصفات فشيخة و لازم يكون اتنفخ معادلات و درس علشان يشتغل هناك
معادلاتها صعبة بس مش مستحيلة و ناس كتيرة بيعدوا

ياحبيبي كل دة كلام فارغ ، الاساس هو المدرسة و الجامعة و المناهج بتاعتهم. غير كدة انت مجرد بتعمل لزق الشهادات.
الجامعة أساس اه بس لو قعد 100 سنة مش هتفيده
لازم يزود فوقيها ويصرف كتير عشان الشهادة نفسها مش قوية

الشركة دى سنة 2018 كان عليها عرض شراء ب 55 جنية اللى بيحصل ده حرام مشاهدة المرفق 496652
لن اختلف في موضع البورصة. لكن شركة باكين اطحنت من المنافسة

باكين كانت من اكبر الشركات زمان ، دلوقتي اصبحت مجرد منافس في بعض انواع الدهانات

عندك شركات كتيرة جدا دخلت السوق في الخمس سنين اللي فاتت و بعضهم زي اللبنانية الالمانية glc دخلت طحنت الكل. و خد عندك cmb اللي بقت التوب في الكيماويات و الجزيرة السعودية دخلت و بتتوسع.

حتي بقي فية مصانع في الصعيد بتصنع لشركات كتير.

المشكلة ان باكين محتاجة تطور من نفسها في ظل المنافسات دية.

لن اختلف في موضع البورصة. لكن شركة باكين اطحنت من المنافسة

باكين كانت من اكبر الشركات زمان ، دلوقتي اصبحت مجرد منافس في بعض انواع الدهانات

عندك شركات كتيرة جدا دخلت السوق في الخمس سنين اللي فاتت و بعضهم زي اللبنانية الالمانية glc دخلت طحنت الكل. و خد عندك cmb اللي بقت التوب في الكيماويات و الجزيرة السعودية دخلت و بتتوسع.

حتي بقي فية مصانع في الصعيد بتصنع لشركات كتير.

المشكلة ان باكين محتاجة تطور من نفسها في ظل المنافسات دية.
العرض كان عام 2007 مش 2018 انا اخطأت فى التاريخ وكان بقيمة 53 جنية اى مايعادل 9 دولار وقتها حاليا العرض بعد التعويم يعادل 90 سنت تقريبا ده شىء لايستوعبه عقل احنا فشخنا المنطق ,, بالرغم من وجود عدة شركات منافسة تبقى باكين بمخزون اراضيها وحجم استثماراتها فى مصر وليبيا شركة كبيرة وسعرها العادل يتجاوز هذا العرض بنسبة 200 %

العرض كان عام 2007 مش 2018 انا اخطأت فى التاريخ وكان بقيمة 53 جنية اى مايعادل 9 دولار وقتها حاليا العرض بعد التعويم يعادل 90 سنت تقريبا ده شىء لايستوعبه عقل احنا فشخنا المنطق ,, بالرغم من وجود عدة شركات منافسة تبقى باكين بمخزون اراضيها وحجم استثماراتها فى مصر وليبيا شركة كبيرة وسعرها العادل يتجاوز هذا العرض بنسبة 200 %مشاهدة المرفق 496670
2007 كانت شركة تقيلة قوي في مصر. تقريبا من اول الشركات كمان ، و حجم المبيعات بتاعتها كان ضخم جدا.

هو سؤال ، مش المفروض ان البورصة بتتاثر بارباح الشركة اكثر من حجم اصولها. يعني لو مبيعات الشركة مرتفعة و إربحها مرتفعة الاسهم هتكون عالية ، لو مبيعتها قليله فالاسهم هتنزل ؟

2007 كانت شركة تقيلة قوي في مصر. تقريبا من اول الشركات كمان ، و حجم المبيعات بتاعتها كان ضخم جدا.

هو سؤال ، مش المفروض ان البورصة بتتاثر بارباح الشركة اكثر من حجم اصولها. يعني لو مبيعات الشركة مرتفعة و إربحها مرتفعة الاسهم هتكون عالية ، لو مبيعتها قليله فالاسهم هتنزل ؟
أصول اى شركة مهمة جدا ماليا واهم شىء من وجهة نظرى لانه بيتوقف عليها سعر السهم فى حالة البيع او التصفية فى الدول المحترمة ،، اى سوق محترم غير بتاعنا اى شركة بتحقق ارباح بتأثر أكيد على سعر السهم ويرتفع إنما عندنا كل حاجة والعكس يعنى الشركة اللى بتكسب وتحقق أرباح سعر السهم تلاقيه بينزل ولو الشركة بتخسر ممكن تلاقى السهم بيطلع بسرعة الصاروخ عادى اها والله 🤣🤣 احنا بقينا بنشوف العجب العجاب ياريت لو نرجع قبل 2011 زمن الفساد الجميل 🤣🤣

رغم كل المشاكل فخامة الإسم تكفي (مصر). إن شاء الله تحل الأمور فلها مدبر

موجة تضخم جديدة في ظل عدم وجود جهاز قوي لحماية المستهلك و شعب ببعشق رفع الاسعار لاي سبب

عودة
أعلى