بـوابة مصـر الأقتصادية

انا كمان دعواتكم تاشيره المانيا ..
مرتب الحكومه 230 دولار .. وبرايفت بقى سي .. احوال الناس الماديه بقت صغبه ..

بينما مرتبات الاطباء في المالديف مش هقولك على اوروبا 3600 دولار امريكي
تعرف مرتبات الخليج للاجنبي مش المواطن كم مثلا .. بلاش عشان العين 😂

مصر من اقل بلاد العالم في المرتبات للقطاعات الطبيه .. والحاجه في الخارج لتلك الفئه عاليه .. كله بيهاجر ..

ممكن حضراتكم تشوفوا مكاتب التوظيف في مصر قمه الماساه والله .. اطباء ومدرسين في الجامعات في كليات الطب وكله بيقدم ورقه .. عايز يطلع برا البلد ..

والدوله مرحبه بكده وعايزه كله يسيب البلد بس يبعت عمله صعبه .. 🤗

التعديل الأخير:
هانى سري الدين فيه كلام انه جاى مكان عمران راجل برنس وكان أسطورة سوق المال ايام مبارك الله يرحمه نتمنى يكون فعلا البديل

انا كمان دعواتكم تاشيره المانيا ..
مرتب الحكومه 230 دولار .. وبرايفت بقى سي .. احوال الناس الماديه بقت صغبه ..

بينما مرتبات الاطباء في المالديف مش هقولك على اوروبا 3600 دولار امريكي
تعرف مرتبات الخليج للاجنبي مش المواطن كم مثلا .. بلاش عشان العين 😂

مصر من اقل بلاد العالم في المرتبات للقطاعات الطبيه .. والحاجه في الخارج لتلك الفئه عاليه .. كله بيهاجر ..

ممكن حضراتكم تشوفوا مكاتب التوظيف في مصر قمه الماساه والله .. اطباء ومدرسين في الجامعات في كليات الطب وكله بيقدم ورقه .. عايز يطلع برا البلد ..

والدوله مرحبه بكده وعايزه كله يسيب البلد بس يبعت عمله صعبه .. 🤗
احنا بقينا بلد اهم حاجة بتصدرها هي شعبها

ربنا يوفقك ويكتبلك الخير

اصحى واقرا الارقام كويس الله يبارك فيك............

العالم كله مش بينتج الرقم ده من الغاز!!!!!!!!!!

يا الهى !!!!!!!

طيب انت عارف ان انتاج دولة قطر اكبر مصدر للغاز المسال لم يتعدى 70 مليون طن .

ايه الرقم الخزعبلى ده !!
تقريبا هو اتلخبط بين الطن والمليار قدم
حساب الغاز المسال بيكون بالطن
واحيانا بالقدم المكعب واحيانا بشوفه بالمتر المكعب انا شخصيا بتلخبط بينهم

التعديل الأخير:
اصحى واقرا الارقام كويس الله يبارك فيك............

١ طن غاز يساوي ٣٣.٦٨ قدم مكعب

٦٦ مليار طن غاز × ٣٣.٦٨ = ..... الحسابات قدامك ناقشني فيها ... ملكش اي عزر ولو سمحت متدايقنيش والكلام ده كله معترف بيه دوليا .... انا جبت كلام من عندي ... المشعوزين والسحرة وارجوك احترم عقليتي في هذه النقطة هما مستخدمين في التشويش ضد من يقوم بحساب هكذا ارقام ... حتي في حساب قدرات ترسانة الاسكندرية ... لا حول ولا قوة الا بالله
يا حبيبي احنا بننتج 66 مليار متر مكعب
ولو حسبتها بالقدم احنا بننتج حوالي7.6 مليار قدم مكعب
انت اللي فاهم غلط راجع معلوماتك

طلب إحاطة للحد من تعيين من خرجوا للمعاش بمجالس إدارة شركات البترول

قدم النائب ناصر عطية عضو مجلس النواب بطلب إحاطة المستشار حنفي الجبالي رئيس المجلس موجهًا إلى المهندس طارق الملا وزير البترول والثروة المعدنية للمطالبة تنفيذ استراتيجية الدولة في الاعتماد على الكوادر الشبابية المدربة لاختيار مجالس إدارة شركات البترول مع تقليل الاعتماد على من تم خروجهم على المعاش وتمت التوصية بتحويل طلب الإحاطة للمناقشة في لجنة الطاقة والبيئة بمجلس النواب .

A @Amrali المهم انك تدفع للتجار بتوع السلع ددية لما يقولك الدولار الجمركي ارتفع 😉واوعي تقولة نسبة الجمارك كام او اي حاجة لانك كدة هتبقي بتضلل و بتطبل ، ادفع و انت ساكت

عدّلت وزارة المالية المصرية التعريفة الجمركية لفئة ضريبة الوارد لأكثر من 150 صنفاً من مستلزمات ومدخلات الإنتاج، وفقاً لتحديثات منظمة الجمارك العالمية، وذلك بحسب بيان صادر اليوم عن الوزارة.

جاءت التعديلات لمواكبة المستجدات الدولية للنظام الصادر عن منظمة الجمارك العالمية، وذلك بإضافة كل التعديلات التي تضمّنت 351 مجموعة سلعية، منها 77 تعديلاً في القطاع الزراعي والغذائي، و58 تعديلاً في قطاع الكيماويات وغيرها.

تضمّنت التعديلات المصرية تحصيل ضريبة جمركية 2% فقط من القيمة أو ضريبة الوارد المقررة أيهما أقل على واردات معدات تجهيز محطات تموين المركبات بالكهرباء أو الغاز الطبيعي، ومكوّنات تحويل المركبات للعمل بالكهرباء أو بالغاز الطبيعي، ومعدات الرصد البيئي وقطع الغيار، ومكوّنات طاقة الرياح، والطاقة الشمسية وقطع الغيار.

مجلس النواب المصري كان قد وافق مؤخراً على تعديل التعريفة الجمركية وفقاً للنظام المنسق 2022 الصادر عن منظمة الجمارك العالمية، وصدر أمس القرار الجمهوري بالتعديلات.

و الاطباء دول بيعملوا تحويلات بمليارات كل سنة 😉 وشوف تحويلات المصريين في الخارج بنفسك

و ضيف عليها انهم بيتعلموا هناك و بيعملوا فلوس في نفس الوقت و بيرجعوا يفتحوا هنا عيادات و مراكز محترمة ، بيحلبوا فيها للعيانيين بمساعدت اللي بياخدوا ١٩ جنية بدل عدوي 😂

ربنا يصلح حال المحترم فيهم و يجعل السئ منهم لا يرجع لهذة البلد.

و بالمناسبة لو كانوا مولودين في بريطانيا مكنوش هيبقوا اطباء اساسا.

و لا عب الاسكواش حر و يعمل اللي هو عوزة. هيفضل في نظر كل العالم انه من اصل مصري و اتربي في مصر 😉

و ياريت مصر تستورد لعيبة بالمرة علي النظام دة و خصوصا في الكورة.

عودة
أعلى