بـوابة مصـر الأقتصادية

كلامك سليم 100%
للاسف احنا عندنا مشكلة عويصة في الاهتمام بالتفاصيل و الفينش
عايز تقيم اي مشروع شوف التفاصيل بتاعته و ابني عليها تقييم
لو عايز تقيم طريق شوف شكل الرصيف في دقته ، استقامتة ، خطوط الحارات و التقاطعات ، اشارات المرور شكل الاعمدة
" زهقت يا ناس من بلوكات الرصيف البيضا و السودا و ساعات بدل الابيض اصفر ابن %%&&& "

عايز تقيم كوبري حط في بالك تقيم اللي تحت الكوبري و مداخله و مخارجه
احنا بنعمل الكوبري 99% كويس ، و نيجي في مطالع الكباري و منازلها ، تلاقي بلوكات مرمية يمين و شمال و بيتحول لمكب رتش و كسر حجارة


للاسف ـ و انا بعتذر على الجملة دي ـ عشان معظمنا عينيه اتعودت على السوء نتيجة الاهمال اللي مصر عاشته عقود اصبحت الامور العادية في عنينا " بتفاصيل و فينش غير جيد " بقينا بنشوفها حاجة واو

الموضوع مش محتاج تسافر برة عشان تشوف فرق الفينش و الدقة في التفاصيل في كل شيء
لكن عشان كلامنا عن العاصمة و المدن الجديدة
فممكن تشوف اي فلوج لاي يوتيوبر بيلف سياحة ، عنيك فعلا هترتاح من جمال التفاصيل اللي في الشوارع

بخصوص برضو الاهتمام بالتفاصيل
كلنا فاكرين طبعا موكب المومياوات ، و ازاي كان مبهر
و كلنا فاكرين شكل متحف الحضارات ، " رغم انه في نظري تصميمه مش حلو " لكن في الاحتفال كان شكله العام " جيد "

بعدها بشهر ، شوفت يوتيوبر بريطاني تقريبا ، عمل زيارة لمتحف الحضارات
تعالى شوف منظر شباك التذاكر اللي الراجل بيقطع منه
البوية مسيلة من الاركان ، و نازلة على اعمدة رخام و المنظر زبالة
طب هو بعد الصرف في الاحتفالية المهيبة دي
يجي فني ابن ستين كلب يبهدل المنظر كده !
و يجي اللي بيستلم منه ابن ستة و ستين كلب يستلم منه ازاي كده !

للاسف عندنا مشكلة في التفاصيل و الضمير و تدنى الذوق العام !

يا صديقي انا اقسم بالله كرهت منظر البويه الابيض واسود الي في كل رصيف دي والا البويه الي بتلاته جنيه ونص الي بيخططوا بيها الشواراع والحارات ااي بتتمسح بعد اسبوعين
فعلا شويه تاتشات صغيره بتفرق جدا في المنظر عام
التفاصيل برا في اوربا وامريكا بسيطه جدا بس بتفرق جدا
اتمني نبقي علي نفس المستوي
معاكم حق... زى بالضبط القطارات الجديده الروسيه .. ليه علم مصر .. هو يعنى كده وطنيه مثلا .. كان ممكن تعمل مسابقه تصاميم بين طلبه فنون جميله وغيرهم من العامه والله كنا هنشوف شغل احترافي اكتر من كده .. وان مان ولابد من العلم اكيد كان هيبقى له تصميم والوان احسن من كده ...
 
انا بحترم آرائك جدا والله ومكنتش متوقع الردود المقرفة دي منك أو من أي عضو مصري ، العنصرية والطبقية القذرة بقت تنتشر بسرعه الايام دي ابناء القري والريف والفلاحين مش اقل منكم في حاجه يا محترم واحنا عشان محترمين ومتربين ع الأصول مش هنقول علي بتوع المدينه انهم ناس ولاد **** زي مانت بتقول علينا .
لا عادي حتلاقي من الردود دي كتير
علي اساس ان قائلها دمه ازرق او اصله تركي
وشويه وحيقولك فلاح خرسيس نرسيس
دا بغض النظر اساسا ان الشعب المصري كله اصله فلاحين
عامه ماعلينا
والله لو اليوتوبيا اللي اهل المدن عايشين فيها حيتصلح حالها لو منعوا اهل الريف باخلاقهم الديرتي من دخولها فياريت يمنعوهم رغم اني اشك ان دا حيحل حاجه
 

كوبرى تقاطع محور مسطرد مع محور شارع السويس - الأعلى من نوعه فى مصر - يمر أعلى الخط الأخضر لمترو الأنفاق.

20210924_035304.jpg




The highest of it’s kind in Egypt.
Intersection bridge of Mostrod axis and Gesr El-Suez axis above Green line metro. https://t.co/veGLRDlrog‎
 
صعيد مصر يزدهر صناعيا

3 مليارات جنيه لتطوير منطقتين صناعتين بكلاحين قفط و قرب الانتهاء من المنطقة الصناعية بنجع جمادى بتكلفة 1.3 مليار جنيه


FB_IMG_1632480046140.jpg



رابط المقال:

Egypt is finalizing 3 industrial zones in Qena spending EGP4.3bn


استعرض محافظ قنا، الموقف التنفيذي لأعمال ترفيق مجمع الصناعات الصغيرة والمتوسطة بمنطقة هوّ الصناعية بمركز نجع حمادي والتي بلغت نسبة تنفيذها حوالي 95%، موضحا أن المجمع أقيم على مساحة 74 فدانا، ويضم 420 وحدة صناعية منها 322 وحدة بمساحة 216 م، و 86 وحدة بمساحة 432 م و12 وحدة بمساحة 540 م بتكلفة استثمارية تبلغ 1.3 مليار جنية، وسيتم طرح هذه الوحدات للشباب الراغبين فى الاستثمار خلال الفترة المقبلة، مؤكدا أن هذه المجمعات تعطى قيمة مضافة للاقتصاد المصري، وفرصة ذهبية للشباب لبدء مشروعاتهم الإنتاجية.

كما تم ترفيق المنطقتين الصناعيتين بكلاحين قفط وهو نجع حمادي، مشيرا إلى أن أعمال الترفيق ساهمت بشكل كبير في زيادة إقبال المستثمرين، موضحا أن إجمالي عدد المصانع بالمنطقتين 98 منتج و 155 مصنع في مرحلة الإنشاء ، بتكلفة إجمالية استثمارية بلغت 2 مليار 969 مليون جنيه.
 
متابعة المشروع القومي العملاق لتطوير الترع ومنظومات الري لتوفير اكثر من ٥ مليارات متر مكعب من مياه النيل

 
استكمالا لمسيرة التحول الرقمي للدولة المصرية ... د. محمد معيط يعلن الاطلاق التجريبي لمنظومة "الايصال الالكتروني" لمدة 6 اشهر ...




"الايصال الالكتروني" هي منظومة هدفها متابعة التعاملات التجارية بين الممولين والمستهلكين لحظيًا فى كل منافذ البيع والشراء وتقديم الخدمات بكل أنحاء الجمهورية عن طريق إنشاء نظام مركزى إلكترونى، يُمكِّن مصلحة الضرائب من متابعة جميع التعاملات التجارية لبيع السلع وتقديم الخدمات بين البائعين فى مراكز البيع ومقدمى الخدمات من جانب، والمستهلكين من جانب آخر «B2C» لحظيًا، والتحقق من صحتها، من خلال التكامل الإلكترونى مع أجهزة البيع لدى التجار ومقدمي الخدمات «POS».

#وزارة_المالية
#مصلحة_الضرائب_المصرية
 
نائب رئيس جهاز مدينة العاصمة الادارية يشرح تفاصيل مشروع اكبر منتزه في العالم


 

أعلنت محافظة القاهرة أنه تم الانتهاء من هدم 671 عقار بمنطقة عزبة أبو قرن بمصر القديمة، وتم نقل وإخلاء 1741 أسرة وتسكينهم بوحدات مفروشة بديلة بمدينة معا بالسلام، ضمن خطة الدولة لتطوير المناطق العشوائية وتوفير سكن ملائم لسكان تلك المناطق.

 

العربية للتصنيع تعلن تركيب أول ماكينة فى الشرق الأوسط لتشكيل المعادن


أعلنت الهيئة العربية للتصنيع، تركيب أول ماكينة في الشرق الأوسط والثامنة على مستوى العالم، لتشغيل وتشكيل المعادن بمصنع سيماف التابع للهيئة العربية للتصنيع، والتي تعمل بنظام التحكم الرقمي بالكامل، بأحدث تكنولوجيا عالمية على أرض مصر، وذلك بالتعاون مع شركة «دي إم جي موري» الألمانية العالمية.

وتضمنت الاستعدادات المكثفة بالمصنع، تجهيز القاعدة التي سيتم تركيب الماكينة عليها بمواصفات تسليح خاصة، تتحمل حتي وزن 300 طن، وتم دق 55 خازوق بعمق 18 م حتي 22م ، وبمحيط قاعدة 14م*14متر، فضلا عن عدد 2 كتف مسلح بإرتفاع متر ونصف .

ومن المُقرر أن يخضع مهندسو مصنع «سيماف» لتدريب بواسطة خبراء شركة «دي إم جي موري» الألمانية على كيفية عمل وتشغيل الماكينة.



 

صندوق الاستثمارات الروسي: مصر وافقت على اعتماد لقاح "سبوتنيك لايت" ذي الجرعة الواحدة


614d9c7c4c59b74f41472a42.jpg



أعلن الصندوق الروسي للاستثمارات المباشرة اليوم الجمعة أن مصر وافقت على استخدام لقاح "سبوتنيك لايت" ذي الجرعة الواحدة للوقاية من فيروس كورونا على أراضيها.

وأشار صندوق الاستثمار الروسي في بيان نشر على موقعه الإلكتروني إلى أن لقاح "سبوتنيك لايت" الذي يعتبر الجرعة الأولى من لقاح "سبوتنيك V"، سيساهم لدى استخدامه في حملة التطعيم بمصر، "في تكوين مناعة القطيع بسرعة أكبر في أكبر بلدان الشرق الأوسط من حيث عدد السكان، والذي يعيش فيه أكثر من 100 مليون نسمة".


وذكر البيان، أن هيئة الدواء المصرية سجلت لقاح "سبوتنيك V" في مصر في فبراير الماضي، مضيفا أنه تمت الموافقة على "الاستخدام الطارئ" للقاحين الروسيين.
 

العربية للتصنيع تعلن تركيب أول ماكينة فى الشرق الأوسط لتشكيل المعادن


أعلنت الهيئة العربية للتصنيع، تركيب أول ماكينة في الشرق الأوسط والثامنة على مستوى العالم، لتشغيل وتشكيل المعادن بمصنع سيماف التابع للهيئة العربية للتصنيع، والتي تعمل بنظام التحكم الرقمي بالكامل، بأحدث تكنولوجيا عالمية على أرض مصر، وذلك بالتعاون مع شركة «دي إم جي موري» الألمانية العالمية.

وتضمنت الاستعدادات المكثفة بالمصنع، تجهيز القاعدة التي سيتم تركيب الماكينة عليها بمواصفات تسليح خاصة، تتحمل حتي وزن 300 طن، وتم دق 55 خازوق بعمق 18 م حتي 22م ، وبمحيط قاعدة 14م*14متر، فضلا عن عدد 2 كتف مسلح بإرتفاع متر ونصف .

ومن المُقرر أن يخضع مهندسو مصنع «سيماف» لتدريب بواسطة خبراء شركة «دي إم جي موري» الألمانية على كيفية عمل وتشغيل الماكينة.





في الفيديو ذكر ان الماكينة هتستخدم في صناعة اجزاء محركات جرارات القطارات .. اعتقد ده الهدف الرئيسي منها فعلا
 
عودة
أعلى