بـوابة مصـر الأقتصادية

الدولار يوم الأحد 22.5 جنية
ممكن .. لان الذهب في مصر حاليا اتسعر رسميا على حساب ان الدولار ب 22 جنيه

ومستحيل ان الذهب يتسعر بمالمزاج او على حسب الهوى .. لازم الدوله عرفتهم يسعروه بكم من اول ما الدولار رفع عالميا .. لان البنوك كلها اجازه

اسباب كثيره السوق المصري سوق واعد وضخم مع وجود 100 مليون مواطن ولا يزال سوق خام قابل لجميع المشاريع الاستثمارية ، الموقع الجغرافي كذللك وقربها من الاسواق الاوروبية وموقعها الجغرافي من الاسواق الافريقية

مصر هي عقدة ربط اوروبا وافريقيا واسيا .

السؤال الحقيقي هو مالذي سيجعل المستثمر الخارجي يأتي الى مصر مع عدم وجود بنيه تحتيه من كهرباء وطرق جسور وقطارات وتشريعات قانونية ؟
100 مليون منهم 90 مليون فقير

ممكن .. لان الذهب في مصر حاليا اتسعر رسميا على حساب ان الدولار ب 22 جنيه

ومستحيل ان الذهب يتسعر بمالمزاج او على حسب الهوى .. لازم الدوله عرفتهم يسعروه بكم من اول ما الدولار رفع عالميا .. لان البنوك كلها اجازه
جدع بالظبط كده بحب الناس اللى فاهمة هى تسعيرته تقريبا فوق ال 22.4

ده مؤكد هيفتح على كده او تحت كده قروش او فوق كده قروش
الدوله ستحافظ علي تخفيض قيمته ولن تسمح بتعويم قيمته الحقيقه في البنك المركزي الدولار كان قبل رفع الفايده الأمريكي في السوق السوداء بيتباع ب21 جنيه بعد الفايده ممكن يصل ل23-24جنيه في السوق السوداء

الدوله ستحافظ علي تخفيض قيمته ولن تسمح بتعويم قيمته الحقيقه في البنك المركزي الدولار كان قبل رفع الفايده الأمريكي في السوق السوداء بيتباع ب21 جنيه بعد الفايده ممكن يصل ل23-24جنيه في السوق السوداء
طبقا لتسعيرة الدهب الدولار لازم يفتح على كده معرفش اخبار إغلاق سوق الدهب صحيحة ولا لاء مفيش خبر رسمي نزل بيها السعر ارتفع جدا وعلى التسعيرة المرتفعة دى سعر الدولار يبقى 23 اذا تأكد اخبار إغلاق السوق يبقى محاولة للسيطرة على سعر الدولار ويبقى خبر رائع أما لو اشاعة ف هيفتح إجبارى ع الاسعار دى

طبقا لتسعيرة الدهب الدولار لازم يفتح على كده معرفش اخبار إغلاق سوق الدهب صحيحة ولا لاء مفيش خبر رسمي نزل بيها السعر ارتفع جدا وعلى التسعيرة المرتفعة دى سعر الدولار يبقى 23 اذا تأكد اخبار إغلاق السوق يبقى محاولة للسيطرة على سعر الدولار ويبقى خبر رائع أما لو اشاعة ف هيفتح إجبارى ع الاسعار دى
بسبب ان النت كله و الخبراء بيقولوا حولوا فلوسكم لدهب و مصر هتفلس و.... لذلك الاقبال علي الدهب بشكل غبي و سعره في مصر بقي اعلي من السعر العالمي!

انا كل شوية يطلع لي فديو حطوا فلوسكم في ذهب و ازاي تشتري دهب و....!!!!!

بسبب ان النت كله و الخبراء بيقولوا حولوا فلوسكم لدهب و مصر هتفلس و.... لذلك الاقبال علي الدهب بشكل غبي و سعره في مصر بقي اعلي من السعر العالمي!

انا كل شوية يطلع لي فديو حطوا فلوسكم في ذهب و ازاي تشتري دهب و....!!!!!
هو فعلا ملاذ أمن بس العجيب ان سعره عدى السعر العالمى عندنا بيحصل العجب العجاب والله

هو فعلا ملاذ أمن بس العجيب ان سعره عدى السعر العالمى عندنا بيحصل العجب العجاب والله
في عدم ثقة في اقتصاد البلد و الحكومة و الناس اتلسعت من التعويم في ٢٠١٦ لذلك اءما بتحصل حالة هلع في السوق المصري بشكل كبير. و خد فوقها التشائم و الدنيونية و المعارضة و خبراء الفيسبوك بيزودوا الطين بلوه 😤 يعني الكل بيضرب في الاقتصاد

انا صراحتا غير متوقع ارتفاع الدولار الي ٢٢ نهائيا ويارب يكون توقعي صح، الحكومة حاليا بتحاول تسيطر علي التضخم و اللي بقي مهم جدا لها لجذب الاموال الساخنة. لكن ممكن يحصل انخفاض طفيف علي مراحل بسبب ارتفاع قيمة الدولار عالميا.

الصدمة اخذنها و الاموال الساخنة خرجت من مصر خلاص و عوضها البنك المركزي من الاحتياطي و من اموال الخليج.

المتوقع هو رفع سعر الفائدة الي ٢٠٪ 😥

ج
في عدم ثقة في اقتصاد البلد و الحكومة و الناس اتلسعت من التعويم في ٢٠١٦ لذلك اءما بتحصل حالة هلع في السوق المصري بشكل كبير. و خد فوقها التشائم و الدنيونية و المعارضة و خبراء الفيسبوك بيزودوا الطين بلوه 😤 يعني الكل بيضرب في الاقتصاد

انا صراحتا غير متوقع ارتفاع الدولار الي ٢٢ نهائيا ويارب يكون توقعي صح، الحكومة حاليا بتحاول تسيطر علي التضخم و اللي بقي مهم جدا لها لجذب الاموال الساخنة. لكن ممكن يحصل انخفاض طفيف علي مراحل بسبب ارتفاع قيمة الدولار عالميا.

الصدمة اخذنها و الاموال الساخنة خرجت من مصر خلاص و عوضها البنك المركزي من الاحتياطي و من اموال الخليج.

والله أتمنى استاذى عدم ارتفاع الدولار بس انا بتكلم من الواقع بالنسبة لرفع الفائدة ده اكيد هيحصل توقعى 50 نقطة

صعب اوى انه مايوصلش ل25 جنيه على اخر السنه .. لان للاسف هى معادله انت مش لوحدك .. دولار قصاد جنيه
الدولار هتترفع قيمته ست مرات السنه دى .. ده معلن خلاص من الفيدرالى الامريكي .. في شهر مايو .. يونيو سبتمبر اكتوبر نوفمبر ديسمبر
صعب اوى اوى اوى اوى ان الجنيه يصمد قدام الدولار كل ده .. لو فعلا رفعوا الدولار ست مرات السنه .. يبقى انجاز لو الجنيه ما قلتش قيمته عن 25 جنيه ..
عشان كده الدوله بدات تاخذ موضوع الءهب ده في حسابها .. وهو مخرج قوى بس صعب .. ان احنا نخرج الدولار تماما من احتياطنا .. او على الاقل نقلله لاقل نسبه احتياطى ممكنه .. هو ده الحل من وجه نظرى
و25 جنيه ده هيبقى انجاز نظرى انما كبلد واسعار الناس هتولع نااااار ..

عودة
أعلى