بـوابة مصـر الأقتصادية

فائض اولي
بمعنى اذا استثنينا الديون وخدماتها فإن الإيرادات يوجد بها فائض زائد عن المصروفات بنسبة 2%
يعني ايرادتنا بتغطي مصروفاتنا وزيادة 2% ولكن من غير ما نحسب خدمة الدين
بمجرد تحسب خدمة الدين يطلع العجز الكلي في الموازنة
حلو الكلام
طيب في سوءال هيجنني ليه ميتمش سداد جزء من الدين علشان نرتاح من الفوائد الاحتياطي النقدي 44 مليار ليه مستخدمش جزء منه ف سداد الديون

انا بردو الى بخلط المواضيع
ايه علاقة سيناء وحلايب بكلامى
انا بتكلم عن قطعة ارض صحراويه والا كان ليها اى ثلاثين لازمه اقتصاديا قبل مشروع العاصمه وكانت هتفضل كده
لولا هذه الفكره
ثانيا انت تكرر كثيرا ان البطل الحقيقى هو الشعب المصرى
وكانى قلت عكس ذلك او ان احدا اصلا قال غير ذلك
كل تصريحات الرئيس والحكومه فى انجاز اى شىء هو رده للشعب المصرى
ولا يوجد خطاب يخلو من هذه الجمله ودى حقيقه
فلا ترد على شىء لم يقال اساسا
ثانيا مضحكه جدا فكرة اننا اقتطعنا قطعة ارض وبعناها للمستثمرين فالارض نقصت
انت عارف مساحة الصحراء والارض غير المسكونه فى مصر قد ايه
طيب انت تعرف ان ال100 مليون عايشين على اقصى تقدير على 7% من مساحة الارض
وانا مقلتش ملهاش لازمه لكن فرق كبير جدا بين ارض صحراء مترها كان بيتباع زمان بجنيه ده لو حد رضى يشتريها اساسا وبين دلوقتى
اما مزايا المستثمرين فأنا بصراحه مش عارف ارد على الكلام ده
هو انا لما اشترى اى ارض بالمليارات مش الخدمات دى لازم تكون متوفره انا اساسا مش واخدها ببلاش
ده غير ان الخدمات دى الى هيستخدمها هيدفع ثمنها سواء كهرباء او ماء
زيه زى اى حد تانى
مش عارف ايه الغريب فى كده
اما لفظ اصحاب الارض الحقيقيين
فده حقيقة نكته وكلام غريب يعنى همه الى هيسكنوا هناك هنود حمر مهو مصرى زيك والا انت قصرت الجنسيه عليك
وحتى لو اجنبى او هندى فهو دافع ثمن هذه الارض او الوحده مكسبهاش فى كيس شيبسى هو
على فكره فكرنا ده لازم يتغير فعلا
انت بتشوف كمية الاعلانات عن الشقق والوحدات السكنيه فى كل دول العالم على مواقع التواصل
ده فى دول ربطتها بالجنسيه
انت عارف احسن احياء لندن وباريس مين ساكن فيها
ثانيا انت بتقلى المواطن المصرى بيعانى طرق وصحه وتعليم
انا مش عارف اقول ايه بصراحه الطرق المصريه حاليا معمول فيها جهد خرافى
انت عارف تصنيفنا كام فى جودة الطرق 2016 كان 107 من بين 137
الان فى احدث تقرير فى 2018 ترتيبنا 75 وانخفضت نسبة الحوادث 40 %
انا اول مره اشوف حد بينكر المجهود المعمول فى الطرق ومحطات المترو الجديده ومشاريع القطارات
والصحه يمكنك ان تبحث عن عدد المستشفيات التى تم افتتاحها حديثا ومشروع التأمين الصحى الشامل وحملة فيروس سى التى اصبحت بها مصر الان خاليه من فيروس سى بعد ان كانت اول دوله فى معدل الاصابه
والمدارس فمشروع تطوير التعليم الذى يقوده وزير التعليم والمدارس اليابانيه ومدارس النيل وخلاف الذى بالتأكيد نتطلع للمزيد منه وهو يحتاج وقت فالتعليم ليس مبنى ستهدمه وتبنيه
اما موضوع التسويق فى المدن الجديده
فالعلمين على سبيل المثال بيعت الابراج فيها فى ساعات وبلا من بناء 5 ابراج نتيجة الطلب اصبحوا 15 برج وشغالين فى 6 اخرين
العاصمه كذلك معظم طرح الاراضى تم بيعه لمستثمرين
حتى حى السفارات تم بيع معظمه
وبعدين هو بيع الاراضى للمستثمر غاليه عيب ده عدم تفريط فى حقوق الدوله فهو يكسب ايضا من بيع هذه الاراضى والا انت عايزنا نديهاله بجنيه زى زمان
ثانيا نزول الاسعار ده طبيعى يعنى اللحوم من شهور وهى بالسعر ده حتى تجار المواشى بيشتكوا من انخفاض اسعار المواشى
والفواكه والخضروات انت افتتحت الالاف الصوب ومزارع سمكيه ضخمه
اخيرا انا مقلتش اننا فى نعيم انا بس بعطى كل شخص حقه
انت شايف غير كده انت حر
اخي الفاضل يعني هيا يا اما تنبني للاغنيا يا اما تفضل مهمله والمتر فيها بجنيه
اما يبقا بلدك يبقا تقريبا ٩٥% فيها من محدودي ومتوسطي الدخل وانتا رايح تعمل مدن لل5% اللي معاهم فلوس ويتحملو يسكنو فيها
وسايب عامه الشعب معظمهم مش لاقيين سكن محترم دا يبقا اسمه ايه
ومتقوليش الاسكان الاجتماعي عشان انا شوفت المهازل بتاعته بعيني بدايه من الموظفين اللي بيوزعوا الشقق علي حبايبهم ومروا بالاماكن النائيه اللي بتتبني فيه الشقق ونهايه بعدم وجود خدمات من مواصلات ولا امن ولا اي حاجه
وحتي الاعداد اللي الحكومه منزلاها مش مكفيه
اما بالنسبه للطرق والكباري فا فعلا في مجعود كبير اتعمل فيها بس مش ببلاش لان مفيش طريق دلوقتي بتمشي عليه الا وبتدفعله كارته واتنين وتلاته وبحصيله ضخمه بتروح فين الله اعلم
بس في الاخر الناس مش حتاكل اسفلت وتشرب قطران
بالنسبه للصحه ففيه تطور ومشروع فايرس سي شئ جميل ويدعوللفخر ويعتبر من العلامات المضيئه في سجل الحكومه دي
ولكن القطاع الصحي مازال مهلهل وجرب انك تدخل مستشفي حكومي وانتا حتكره اليوم اللي اتولدت فيه
شوف مستشفيات الاقاليم
شوف الوحدات الصحيه في الارياف
شئ مؤلم ويوجع القلب
معظم الانجازات اللي حضرتك بتتكلم عليهم لو معاك فلوس حتستمتع بيهم
لو معاكش زي اغلبيه الشعب يبقا اخرك تتفرج علي اعلانتهم في التلفزيون

فائض اولي
بمعنى اذا استثنينا الديون وخدماتها فإن الإيرادات يوجد بها فائض زائد عن المصروفات بنسبة 2%
يعني ايرادتنا بتغطي مصروفاتنا وزيادة 2% ولكن من غير ما نحسب خدمة الدين
بمجرد تحسب خدمة الدين يطلع العجز الكلي في الموازنة
وما نسبه خدمه الدين من الميزانيه

اما يبقا بلدك يبقا تقريبا ٩٥% فيها من محدودي ومتوسطي الدخل وانتا رايح تعمل مدن لل5% اللي معاهم فلوس ويتحملو يسكنو فيها
ومتقوليش الاسكان الاجتماعي عشان انا شوفت المهازل بتاعته بعيني بدايه من الموظفين اللي بيوزعوا الشقق علي حبايبهم ومروا بالاماكن النائيه اللي بتتبني فيه الشقق ونهايه بعدم وجود خدمات من مواصلات ولا امن ولا اي حاجه
اما بالنسبه للطرق والكباري فا فعلا في مجعود كبير اتعمل فيها بس مش ببلاش لان مفيش طريق دلوقتي بتمشي عليه الا وبتدفعله كارته واتنين وتلاته وبحصيله ضخمه بتروح فين الله اعلم
بالنسبه للصحه ففيه تطور ومشروع فايرس سي شئ جميل ويدعوللفخر ويعتبر من العلامات المضيئه في سجل الحكومه دي
ولكن القطاع الصحي مازال مهلهل وجرب انك تدخل مستشفي حكومي وانتا حتكره اليوم اللي اتولدت فيه
شوف مستشفيات الاقاليم
شئ مؤلم ويوجع القلب
لسه شايفها النهارده وانا معدي من طريق المنيا الصحراوي في مدينه المنيا الجديده الاف الشقق السكنيه لكنها مغلقه بسبب ان مفش ولا مستشفيات ولا مدارس ولا سوبر ماركت الي اخره بناء الشقق السكنيه جيد لكن لازم معاه بناء مرافق وخدمات وامن علشان مفيش حد هيجيي يعيش ف صحراء واما يحتاج يشتري اغراض منزله لازم مشوار بالعربيه لمده ساعه ع الاقل

حلو الكلام
طيب في سوءال هيجنني ليه ميتمش سداد جزء من الدين علشان نرتاح من الفوائد الاحتياطي النقدي 44 مليار ليه مستخدمش جزء منه ف سداد الديون
الفائض الأولى تقدر تقول هو ده اللي احنا بنسد بيه جزء من الديون
الاحتياطي الأجنبي مهم تحافظ عليه عشان التصنيف الائتماني
كل ما زاد احتياطك ارتفع تصنيفك وتقدر تقترض بفائدة منخفضة
ممكن تسدد جزء من الديون من الاحتياطي ده كله مثلا ولكن لو بتقترض دلوقتي بفائدة مثلا 5% بعد ما تفقد احتياطيك هتقترض بفائدة اكبر وده هيوصلك لنفس النتيجة بل وأسوأ من ناحية ارتفاع الدين
من الآخر المشكلة مش في الدين
حتي الدول الغنية النفطية ديونها اكبر مننا وأمريكا نفسها ديونها الأكبر في العالم
المشكلة في القدرة علي سداد الدين
كلما زاد احتمالية قدرتك علي السداد بسهولة كلما انخفضت الفائدة اللي بتقترض بيها الي ان تصل في بعض الأحوال الي اقل من واحد في المائة بل في بعض الدول الاقتراض الداخلي بدون اي فائدة

‏? ‎ ??|
مشروع الأبراج بمنطقة الأعمال المركزية بالعاصمية الإدارية الجديدة، ويضم 20 برجاً يتوسطهم أطول برج في إفريقيا يبلغ إرتفاعه 385 مترا، ويتكون من 80 طابقا على مساحة حوالي 240 ألف متر مربع، وقد بلغت مساحة الأساسات التي يبُني عليها البرج حوالي 3700 متر مربع بارتفاع 5 أمتار طولية، وقد تم صب القاعدة الخرسانية للبرج في ثلاثة أيام متواصلة لكمية 18,500 متر مكعب من الخرسانة المسلحة، ويعمل بالمشروع حوالي 50 ألف عامل ومهندس.

شوف مستشفيات الاقاليم
شئ مؤلم ويوجع القلب
يعنى انت من وجهة نظرك نتوقف نعمل مدن لل5% دى لحد منوفر مدن زيها لل95% الباقيين
بالله ده منطق
والا حتى فكر فى اى دوله فى العالم
مهى القرى السياحيه فى فنادق فيها المصرى ميعرفش ياخدله فيها ليله
هل ننتقدها ونقول نبطل نبنى فنادق او منتجعات فخمه
فى النهايه انت كفرد مستفيد منها بوظيفه اثناء الانشاء وبعد الانشاء
وكدوله ضرائب وخلافه
طيب انت تعرف مين الى ساكن الشانزلزيه وافخم شوارع لندن ومن يركب ارقى السيارات هناك ليسوا انجليز او فرنسيين على فكره
انا على فكره مواطن عادى جدا اقل من المتوسط ليكون فكرنى من بتوع التجمع الخامس
اخيرا الموضوع مش 5% والا 7%
الموضوع استثمارى بحت يعنى لو حد من المريخ هيدفع ثمن الخدمه دى هياخدها
واذا كان فى دوله فى العالم بتدى اسكان اجتماعى ومتوسط فى ابراج على البحر ممكن تذكرهالى
على فكره انا مكرهش ان ال95% تروح مع ال5%
لكن هل ده منطقى او واقعى او عقلانى
انا فقط اطالب من يتحدث او يفكر ان يتحدث بفكر فيه بعض الواقعيه فى دوله فيها 100 مليون
على فكره فى ابراج كامله فى العالمين من حجز فيها عرب وليس مصريين
وانا بكرر انا مقلتش اننا اصبحنا النرويج انا فقط اطرح طرح موضوعى بدون عاطفه او كلام شعبوى
وانا عارف ان الطريق لسه طويل قدامنا

بالله ده منطق
وكدوله ضرائب وخلافه
طيب انت تعرف مين الى ساكن الشانزلزيه وافخم شوارع لندن ومن يركب ارقى السيارات هناك ليسوا انجليز او فرنسيين على فكره
واذا كان فى دوله فى العالم بتدى اسكان اجتماعى ومتوسط فى ابراج على البحر ممكن تذكرهالى
انا فقط اطالب من يتحدث او يفكر ان يتحدث بفكر فيه بعض الواقعيه فى دوله فيها 100 مليون
وانا بكرر انا مقلتش اننا اصبحنا النرويج انا فقط اطرح طرح موضوعى بدون عاطفه او كلام شعبوى

دى عاصمة يعنى مينفعش تتبنى بمنطق المنتجعات. دة حتى يخلى الحياة الاقتصادية والاجتماعية فيها مختلة. عدم نقل الموظفين بجانب أشغالهم فى العاصمة دليل على الاختلال دة.

المفروض إن العواصم الجديدة بتتعمل فى الأساس عشان تخفيف الزحام عن العواصم القديمة المزدحمة. عدم نقلهم نتيجة مباشرة لعدم توفير وحدات سكنية بأسعار مناسبة وضعف الحالة الاقتصادية للموظفين فى نفس الوقت.

دى عاصمة يعنى مينفعش تتبنى بمنطق المنتجعات. دة حتى يخلى الحياة الاقتصادية والاجتماعية فيها مختلة. عدم نقل الموظفين بجانب أشغالهم فى العاصمة دليل على الاختلال دة.

المفروض إن العواصم الجديدة بتتعمل فى الأساس عشان تخفيف الزحام عن العواصم القديمة المزدحمة. عدم نقلهم نتيجة مباشرة لعدم توفير وحدات سكنية بأسعار مناسبة وضعف الحالة الاقتصادية للموظفين فى نفس الوقت.
متفق معاك ف الجزئيه دي لازم يكون في شقق لمحدودي الدخل مش اقل شقه تدخلها ف 2 مليون
وبالنسبه للمدن الجديده زي اسيوط والمنيا الجديده لازم يكون فيها مرافق ومستشفيات ومدارس وخدمات اخري علشان يتسكن فيها انا النهارده معدي من طريق المنيا الصحراوي للامانه شفت الاف الشقق لكن مش مسكونه لان المتطقه مفيهاش خدمات المواطن حاليا بيشتري الشقق ويقفلها ويفضل عايش ف المنطقه المقيم فيها علشان ينقل لازم توفرله حياه متكامله وتسهل اجرائات نقله ووظيفه ف المنطقه الجديده

ومين قال انها بتتبنى بهذا المنطق
هناك تفاوت كبير بين الأسعار فى الأحياء السكنية كلار ٣ مثلًا ومنطقة المال والأعمال
الموضوع فقط خدمات اكبر تقدم هناك فبالتالي المطلوب دفعه اكبر
فأنت فى النهايه تريد تحصيل ماتم دفعه فى البنيه التحتية هناك
وهذا منطقى فى هذا التوقيت
ولكن فى النهايه انت تتكلم عن عاصمه ضخمه ستتوسع لتشمل مدينة بدر مثلا
هل القاهره هى وسط البلد فقط
لا
هى كانت كذلك من قبل وتوسعت
انت فى النهايه محكوم بعدد اقصاه ٦ مليون سيسكن هذه المدينة
فى النهايه انت ستقلل زحام وضغط على البنيه التحتية فى القاهره
بالإضافة الى انك بتبنى مدن مثيله فى بورسعيد والإسماعيلية وقنا وغيرها
فى النهايه اى حكومه هدفها تعظيم مواردها ودخلها

ومين قال انها بتتبنى بهذا المنطق
هناك تفاوت كبير بين الأسعار فى الأحياء السكنية كلار ٣ مثلًا ومنطقة المال والأعمال
الموضوع فقط خدمات اكبر تقدم هناك فبالتالي المطلوب دفعه اكبر
فأنت فى النهايه تريد تحصيل ماتم دفعه فى البنيه التحتية هناك
وهذا منطقى فى هذا التوقيت
ولكن فى النهايه انت تتكلم عن عاصمه ضخمه ستتوسع لتشمل مدينة بدر مثلا
هل القاهره هى وسط البلد فقط
لا
هى كانت كذلك من قبل وتوسعت
انت فى النهايه محكوم بعدد اقصاه ٦ مليون سيسكن هذه المدينة
فى النهايه انت ستقلل زحام وضغط على البنيه التحتية فى القاهره
بالإضافة الى انك بتبنى مدن مثيله فى بورسعيد والإسماعيلية وقنا وغيرها
فى النهايه اى حكومه هدفها تعظيم مواردها ودخلها
اقل شقه ف العاصمه كم ثمنها ؟؟؟

متفق معاك ف الجزئيه دي لازم يكون في شقق لمحدودي الدخل مش اقل شقه تدخلها ف 2 مليون
وبالنسبه للمدن الجديده زي اسيوط والمنيا الجديده لازم يكون فيها مرافق ومستشفيات ومدارس وخدمات اخري علشان يتسكن فيها انا النهارده معدي من طريق المنيا الصحراوي للامانه شفت الاف الشقق لكن مش مسكونه لان المتطقه مفيهاش خدمات المواطن حاليا بيشتري الشقق ويقفلها ويفضل عايش ف المنطقه المقيم فيها علشان ينقل لازم توفرله حياه متكامله وتسهل اجرائات نقله ووظيفه ف المنطقه الجديده
المنيا الجديده لم تكتمل بعد ولم تسلم لملاكها
فبالتالي لأيمكن الحكم عليها الان
يمكنك ان تأخذ الاسمرات وغيط العنب والمحروسة لتعرف الفارق

بالله ده منطق
وكدوله ضرائب وخلافه
اخي الفاضل انا مقلتش منعملش لل5% دول بس قدام كل مشروع بيتعملهم يبقا فيه 5 مشاريع لل95% الباقيين يعني يبقا فيه نسبة وتناسب
ودا لازم لانه بما ان ال95% دول هما اللي دافعين معظم فاتورة الاصلاح الاقتصادي ومعظم العوائد الضريبية منهم يعني حقهم مش عايشين عالة علي الحكومة هما
اما موضوع القري السياحية فالمقارنة لا تستقيم اخي الفاضل فهي رفاهية اما الحق في سكن مناسب وادمي بسعر مناسب فهوا حق اساسي من حقوق الانسان
ومحدش قال انك تبني اسكان اجتماعي في حي المال والاعمال في قلب العاصمة الادارية مثلا بس زي معملت حي للسفارات وحي للمال والاعمال وغيره يبقا كان حيجري ايه لو بنيت حي او اتنين للاسكان الاجتماعي واكسب منهم محدش قال انك تبيعهم ببلاش
اما انك تعمل عاصمة عاصمممممممة للدولة للاغنياء فقط فدي العنصرية الطبقية في ازهي صورها وبتفكرني برواية الراحل احمد خالد توفيق (يوتوبيا)
وصدقني انا بتكلم من وجهة نظر موضوعية لا دخل فيها للعواطف
الحكومة الحالية لديها انجازات كثيرة ولكن لديها اخفاقات وخطايا اكثر بكثير

التعديل الأخير:
تقريبا انا سمعت انها بتخش في مليون ونص
ي بلاش والله
? ?
الواحد يقعدله قد 30 سنه علشان يشتري شقه
يعني حسبه 24 سنه تعليم +1جيش +30سنه شقه
يعني اتجوز ع 55 سنه :rolleyes:
ده انا اشتريلي قبر اتدفن فيه احسن واسمها يسترني دنيا واخره:))

ي بلاش والله
? ?
الواحد يقعدله قد 30 سنه علشان يشتري شقه
يعني حسبه 24 سنه تعليم +1جيش +30سنه شقه
يعني اتجوز ع 55 سنه :rolleyes:
ده انا اشتريلي قبر اتدفن فيه احسن واسمها يسترني دنيا واخره:))
ههههههههههههههه اه والله عندك حق
هوا تقريبا الحكومة والله اعلم لقت المقاولين وشركات الاستثمار العقاري بيدبحو في الناس فقررت انها تشارك في المذبحة من باب مواطني وانا حرة فيه

العاصمه او غيرها كانت صحراء جرداء وغير ذات قيمه ولما الدوله بتبنى فيها اصبحت ذات قيمه والعاصمه لا تكلف خزينه الدوله شيء اسمحوا لى ده كلام سذج وناس حافظه مش فاهمه .
حد يقدر يقولى هو المستثمر راح يشترى هناك ليه اقولك انا لانه توافرت بنيه اساسيه غير موجوده فى اى مكان فى مصر من كهرباء ومياه وانترنت فائق السرعه وطرق ووسائل مواصلات مريحه وسريعه طب كله ده بيتعمل ازاى . اقولك انا يا ناصح بالقروض . كهرباء من سيمنس بقرض المانى وقطار سريع بقرض صينى ومونوريل بقرض من بنوك بريطانيه ..الخ فى النهايه عائد بيع الاراضى تبنى بيه الوزارات والقصور والفيلل . وتبقى القروض تدفعها الموازنه العامه على حساب بنود اخرى مثل الصحه والتعليم . يعنى المواطن البسيط والمتوسط مش هيقدر يعيش فى العاصمه الاداريه والعلمين الجديده ولكن سوف يتحمل تكلفه بناء هم و بالفوايد كمان . هو مفيش بند فى الموازنه بيقول ان المبلغ ده مخصص للعاصمه او للعلمين لان البنيه الاساسيه تتم بقروض ومش هتشوف غير ارقام القروض فقط . وعلى فكره ياريت تسأل حد يقولك المتر فى المنطقه كان بكام قبل الوزارات والقصور . لان المنطقه اصلا منطقه كمبوندات مثل مدينتى وغيرها. وبالمناسبه العلمين كمان بجوار مارينا شرقا وقريه الدبلوماسيين غربا

عودة
أعلى