بـوابة مصـر الأقتصادية

مسجد الفتاح العليم اتعمل علي اسمه
ههه
ولما الناس اتكلمت راحوا عاملين مسجد تانى سموه الرحمن الرحيم عشان يغلوشوا

اكيد بتهزروا .. طبعا كلام مش حقيقى دى من اسامى الله الحسنى
الراجل لو عاوز كان وضع اسمه على مدينه من المدن الجديدة او على حامله طائرات او او او ..
لكنه معملش كده ولو فى فرصه بيضع اسامى الرؤساء القدامى او شهداء القوات المسلحه

ومعلومه عالماشى .. عادة تسمية المدن او مطارات على اسامى الرؤساء مثلا متداوله فى جميع الدول الديمقراطيه

اللافتات بس
يوفر تمن القصور والفيلات الرئاسية بالمرة
بناء المدن الجديدة لا يكلف جنيه واحد من خزينة الدولة المصرية
ولو هندفع مفيش اى مشكلة طالما راجل ايده نضيفه و بيحاول يبنى دولة بجد هضرب ليه تعظيم سلام

بناء المدن الجديدة لا يكلف جنيه واحد من خزينة الدولة المصرية
ولو هندفع مفيش اى مشكلة طالما راجل ايده نضيفه و بيحاول يبنى دولة بجد هضرب ليه تعظيم سلام
امال الديون دى كلها ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واخر قرض صينى كان ليه
والفيلل والقصور الرئاسية يا ترى مين بيدفع تمنها
اكيد مش مستثمر مثلا واكيد مش هدايا والا تبقى رشوة
يبقى ابو ايد نضيفة بيجيب فلوس القصور منين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

امال الديون دى كلها ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واخر قرض صينى كان ليه
والفيلل والقصور الرئاسية يا ترى مين بيدفع تمنها
اكيد مش مستثمر مثلا واكيد مش هدايا والا تبقى رشوة
يبقى ابو ايد نضيفة بيجيب فلوس القصور منين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بيتم سدادها من خلال بيع الاراضى او العقارات او اى مشروع استثمارى اخر فالمدينه

مبانى الحكومة والوزارات والقصور الرئاسية ومبنى البرلمان الجديد ومبنى وزارة الدفاع الجديد الاوكتاجون
مين بيمولهم ومين هيشتريهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عشان كدة العقارات المتاحة فى العاصمة الإدارية للأغنياء فقط ومتناسبش حتى الطبقة المتوسطة. شفت فى التلفزيون اتنين مسؤلين من شركة العاصمة الإدارية قالوا بالحرف إن غير متاح اسكان متوسط فى العاصمة الإدارية, حتى الموظفين اللى حتتنقل وزاراتهم للعاصمة قالوا حينقلوهم لمدينة بدر مش العاصمة.

المفروض دولة بتاخد القدر دة من الضرايب والجمارك توفر للمواطنين سكن بأسعار معقولة مش يتفاخروا بأنهم باعوا الأرض للمستثمرين ورفعوا قيمة الأرض !

مقابلة-سيكو تبدأ تصدير أول هاتف محمول مصري إلى دول أوروبية في نوفمبر
مشاهدة المرفق 212580

القاهرة (رويترز) - قال محمد سالم رئيس مجلس إدارة الشركة المصرية لصناعات السيليكون‭ ‬(سيكو مصر)، المصنعة لأول هاتف محمول مصري، إن شركته ستبدأ تصدير الهواتف المحمولة من مصنعها في صعيد مصر (جنوبي القاهرة) إلى ألمانيا في نوفمبر تشرين الثاني على أن تعقبها دول أوروبية أخرى.

مشاهدة المرفق 212579

محمد سالم رئيس مجلس إدارة الشركة المصرية لصناعات السيليكون (سيكو مصر) في صورة من أرشيف رويترز.
وأضاف سالم في مقابلة مع رويترز في القاهرة أن سيكو مصر ”وقعت في أكتوبر (تشرين الأول) الجاري اتفاقية مع وكيل حصري قوي في بعض الدول الأوروبية للتصدير.

”سنبدأ التصدير من الصعيد إلى ألمانيا وهولندا والنمسا وبعدها السويد والنرويج وفنلندا بالعلامة التجارية سيكو. البداية ستكون بألمانيا في نوفمبر (تشرين الأول) بإذن الله بهاتف سيكو إنفينتي ماكس... ذلك بجانب تواجدنا في السعودية والكويت والإمارات وسلطنة عمان.“

وتابع ”بدأنا التصدير إلى ساحل العاج هذا الأسبوع... التصدير يمثل نحو 25 بالمئة من الإنتاج. ونستهدف تصدير أكثر من 50 بالمئة من الإنتاج نهاية 2020 عندما نصدر للدول الأوروبية التي نستهدفها“.

وتبلغ الطاقة الإنتاجية لمصنع الشركة في أسيوط بصعيد مصر حاليا نحو مليوني جهاز سنويا.

وقال سالم الذي بدأت شركته العمل في ديسمبر كانون الأول 2017 إن سيكو ”وقعت اتفاقيات مع ثلاث شركات صينية لتصنيع هواتف لها للتصدير إلى أفريقيا وللطرح بالسوق المصرية... بدأنا التصنيع لها منذ شهر وأول تلك المنتجات ستُوزع داخل السوق المصري الأسبوع المقبل“.

ورفض سالم الخوض في أي تفاصيل مالية عن الاتفاقيات أو الكشف عن أسماء الشركات نظرا لسرية الاتفاقيات.

وأضاف رئيس سيكو خلال المقابلة التي جرت بمكتبه ”نسبة التصنيع المحلي حاليا تبلغ 34-48 بالمئة من الهاتف وفقا للمنتج... نحن أول مصنع في أفريقيا نصنع الهاتف محليا ولا نقوم بتجميعه فقط.

”سنبدأ في عام 2020 زيادة نسبة المكون المحلي من خلال بعض الأجزاء البلاستيكية بالهواتف لنصل إلى نحو 60-61 بالمئة تصنيع محلي خلال الربع الثاني من العام المقبل“.

وتمتلك عائلة سالم 80 بالمئة من سيكو مصر بينما تمتلك الحكومة المصرية النسبة المتبقية البالغة 20 بالمئة من خلال وزارة الاتصالات وهيئة المجتمعات العمرانية الجديدة.

وقال سالم إن حصة سيكو السوقية تبلغ ”3.5-4 بالمئة حاليا وبنهاية 2020 لن تقل عن سبعة بالمئة... تكبدنا خسائر في 2018 لكننا سنوقفها هذا العام وسنتحول للربحية في عام 2020.

”رأسمالنا المدفوع يبلغ 200 مليون جنيه حاليا ولدينا زيادة جديدة بداية 2020 واستثماراتنا تبلغ نحو 450 مليون جنيه وستتجاوز 500 مليون خلال 2020“.

ولدى سيكو مصر تسعة طرازات من الهاتف المحمول وطراز واحد من الكمبيوتر اللوحي في السوق المحلية.

وأضاف سالم الذي تمتلك شركته ثمانية مراكز صيانة وتضم نحو 750 موظفا وعاملا ”سننتقل من تصنيع الهاتف والتابلت (الكمبيوتر اللوحي) فقط إلى تصنيع منتجات أخرى إلكترونية مثل التلفزيونات والريسيفر (أجهزة استقبال بث الأقمار الصناعية) وعدادات الكهرباء وماكينات الدفع الإلكتروني. سنبدأ بالريسيفر في الربع الأول من عام 2020.

ارض صحراء جرداء من بدء الخليقه
لو عرضت على احد فيها المتر بجنيه لرفض
اليوم أصبحت قبله للاستثمار ومستقبل واعد جدا
كل هذا من لاشىء فقط استثمار لإمكانيات معطله
ويأتى لك كائن يقلك وهى بتتبنى من فين مهو من فلوس البلد
تقله دى من بيع الأراضى يقلك اصلها معموله للأغنياء والمتر فيها بالآلاف
طيب هو ايه بالضبط يعنى هى من الموازنه والا من بيع الشقق والأراضى التى كانت ببلاش وأصبحت بالآلاف
وكأننا لازم نوفر لسكان مصر كلهم سكن هناك
طيب ياعم مهو فيه سكن بدر والإسكان الاجتماعي والمتوسط وده بالآلاف
يقلك مهو السيسى بيبنى قصور
طيب يابنى مهى القصور دى هى الى خلت المتر بالآلاف وطرح الشقق سواء فى العالمين او العاصمه بيخلص فى ساعات
المبانى الحكومية دى هى احد أسباب نجاح المشروع وتميزه عن اى مكان اخر
يقلك بس السيسى بنى قصرين
طيب يعنى انت عايز السيسى يحول الحكومه كلها والبرلمان ومجلس الوزراء العاصمه الجديده ويقعد هو فى مكانه
المشكله ان الاحول ده ساب محطات الكهرباء والتحلية والأنفاق والكبارى ومحطات المترو والطرق والمصانع والقواعد والمطارات والقضاء على العشوائيات والإسكان الاجتماعي والمزارع السمكية ومحطات الرياح والطاقة الشمسية والمدن الجديده وغيره الكثير والكثير
وعينه الحوله مجبتش الا القصرين
يقلك اصل ده فساد
فساد ايه بس ياعم ما حنا قولنا السبب وبعدين انا اول مره اشوف فساد ببناء قصور للدوله يعنى لو فاروق والا عبد الناصر خد حاجه معاه أبقى غيره ياخد
شوف من الاخر الناس دى لو مشيت وراء كلمهم مش هتعمل حاجه أبدا يعنى هتلاقى التسليح ملوش لازمه
والمدن الجديده فنكوش
ومحطات الكهرباء هدر أموال
والإنفاق مش وقتها
والطرق فى أولى منها
والمساجد مالهاش اى فايده بس اوعى تهدم مسجد لإنشاء طريق او كبرى لانه هيروح نزلك بمنشور ومن منع مساجد الله ان يذكر فيها اسمه ?
باختصار كبر دماغك ?

تصميمات ساحة الشعب في العاصمة الإدارية الجديدة، تُعطي دلالة بأن العروض العسكرية للقوات المسلحة المصرية، على الأرجح ستعود مرة أخرى، بعد انقطاع دام قرابة الـ40 عام.

ارض صحراء جرداء من بدء الخليقه
لو عرضت على احد فيها المتر بجنيه لرفض
اليوم أصبحت قبله للاستثمار ومستقبل واعد جدا
كل هذا من لاشىء فقط استثمار لإمكانيات معطله
ويأتى لك كائن يقلك وهى بتتبنى من فين مهو من فلوس البلد
تقله دى من بيع الأراضى يقلك اصلها معموله للأغنياء والمتر فيها بالآلاف
طيب هو ايه بالضبط يعنى هى من الموازنه والا من بيع الشقق والأراضى التى كانت ببلاش وأصبحت بالآلاف
وكأننا لازم نوفر لسكان مصر كلهم سكن هناك
طيب ياعم مهو فيه سكن بدر والإسكان الاجتماعي والمتوسط وده بالآلاف
يقلك مهو السيسى بيبنى قصور
طيب يابنى مهى القصور دى هى الى خلت المتر بالآلاف وطرح الشقق سواء فى العالمين او العاصمه بيخلص فى ساعات
المبانى الحكومية دى هى احد أسباب نجاح المشروع وتميزه عن اى مكان اخر
يقلك بس السيسى بنى قصرين
طيب يعنى انت عايز السيسى يحول الحكومه كلها والبرلمان ومجلس الوزراء العاصمه الجديده ويقعد هو فى مكانه
المشكله ان الاحول ده ساب محطات الكهرباء والتحلية والأنفاق والكبارى ومحطات المترو والطرق والمصانع والقواعد والمطارات والقضاء على العشوائيات والإسكان الاجتماعي والمزارع السمكية ومحطات الرياح والطاقة الشمسية والمدن الجديده وغيره الكثير والكثير
وعينه الحوله مجبتش الا القصرين
يقلك اصل ده فساد
فساد ايه بس ياعم ما حنا قولنا السبب وبعدين انا اول مره اشوف فساد ببناء قصور للدوله يعنى لو فاروق والا عبد الناصر خد حاجه معاه أبقى غيره ياخد
شوف من الاخر الناس دى لو مشيت وراء كلمهم مش هتعمل حاجه أبدا يعنى هتلاقى التسليح ملوش لازمه
والمدن الجديده فنكوش
ومحطات الكهرباء هدر أموال
والإنفاق مش وقتها
والطرق فى أولى منها
والمساجد مالهاش اى فايده بس اوعى تهدم مسجد لإنشاء طريق او كبرى لانه هيروح نزلك بمنشور ومن منع مساجد الله ان يذكر فيها اسمه ?
باختصار كبر دماغك ?
بمنطقك دا وبتقول الارض صحراء جرداء وملهاش لازمه
كنا سبنا سيناء لاسرائيل ماهي برضوا صحراء وملهاش لازمه
كنا عطينا حلايب وشلاتين للسودان برضوا صحرا وملهاش لازمه زي ما بتقول
ليه مدخل خمسين موضوع في بعض اتكلم عن موضوع واحد بس ورد فيه
اللي بيقول المدن الجديده مش مكلفه البلد شيئ بيضحك علي الناس وبيستعبطهم كمان
الارض ارض البلد كلها وانت قطعت قطعه وبعتها للمستثمرين هيكون النتيجه نقص الارض بخلاف طبعا
التمتع بالمزايا الخاصه بالمستثمرين سواء طرق وكهرباء و مياه وغيره الكثير
في حين ان اصحاب الارض الحقيقيين يعانون اشد المعاناه في الداخل
صحه - تعليم - طرق - محليات - مياه -موظفين مرتشين
تقريبا كله دون المستوي وبدل ما نصلح الداخل الاول لا الجماعه رايحين يبنوا مصر تاني غير اللي احنا فيها
البطل الحقيقي لهذه الفتره و الصامد رغم كل هذا هو الشعب المصري وفقط ولا احد سواه وخصوصا الطبقه المتوسطه وما دونها
بلاش نضحك علي بعض ونقول ونعيد وعلي الارض شيئ مختلف
من يقول ان المدن الجديده لا تكلف الدول شيئ يفسرلي ارتفاع الديون الخارجيه الي 108 مليار دولار غير الداخلي
كدا دخلنا علي 4 تريليون ودا مصيبه كبيره مع ان الميزانيه فيها فائض ممكن 2 %
تصاريح الحكومه متضاربه وغير الحقيقه التي يصدرها البنك المركزي و جهاز الاحصاء
المشكله في المدن الجديده الان هي التسويق لارتفاع الاسعار بطريقه غريبه اكبر من القطاع الخاص
لذلك تجد الان كثير جدا من الاعلانات للشراء في المدن الجديده وحتي قطع الاراضي السكنيه الاخري
ولاول مره تطرح اراضي ولا تجد من يشتريها بوزاره الاسكان ويعاد طرحها من جديد وفي اكثر من موقع
للاسف الحكومه والسيسي ضائعه منهم بوصله الاولويات في البلد
احنا حظنا كويس ان اسعار البترول هذا العام لم تتعدي 65 دولار والا كنا شفنا العجب في مصر
عالج مشاكل مصر التي قامت من اجلها ثورتين وبعدين نتكلم في الجديد
انا نفسي افهم حاجه واحده بس
ليه الاسعار نزلت بعد مشكله محمد علي ومحدش يقول الدولار لان الدولار له سنه بينزل والاسعار كانت عاليه
ليه رجع 2 مليون لبطايق التموين تاني وليه اصلا حذفهم
دا اسمه تخبط ومفيش نظام اتعدل
البطل الحقيقي هو الشعب المتحمل لكل هذه المتاعب وصامد رغم كل هذا
كلنا يهمنا مصلحه البلد ونتمني ان تكون احسن بلاد الدنيا والنقد ليس عيبا لان كلنا بشر فينا الغلط والصح

الارض ارض البلد كلها وانت قطعت قطعه وبعتها للمستثمرين هيكون النتيجه نقص الارض بخلاف طبعا
تقريبا كله دون المستوي وبدل ما نصلح الداخل الاول لا الجماعه رايحين يبنوا مصر تاني غير اللي احنا فيها
البطل الحقيقي لهذه الفتره و الصامد رغم كل هذا هو الشعب المصري وفقط ولا احد سواه وخصوصا الطبقه المتوسطه وما دونها
من يقول ان المدن الجديده لا تكلف الدول شيئ يفسرلي ارتفاع الديون الخارجيه الي 108 مليار دولار غير الداخلي
المشكله في المدن الجديده الان هي التسويق لارتفاع الاسعار بطريقه غريبه اكبر من القطاع الخاص
لذلك تجد الان كثير جدا من الاعلانات للشراء في المدن الجديده وحتي قطع الاراضي السكنيه الاخري
ولاول مره تطرح اراضي ولا تجد من يشتريها بوزاره الاسكان ويعاد طرحها من جديد وفي اكثر من موقع
احنا حظنا كويس ان اسعار البترول هذا العام لم تتعدي 65 دولار والا كنا شفنا العجب في مصر
ليه الاسعار نزلت بعد مشكله محمد علي ومحدش يقول الدولار لان الدولار له سنه بينزل والاسعار كانت عاليه
كلنا يهمنا مصلحه البلد ونتمني ان تكون احسن بلاد الدنيا والنقد ليس عيبا لان كلنا بشر فينا الغلط والصح
انا بردو الى بخلط المواضيع
ايه علاقة سيناء وحلايب بكلامى
انا بتكلم عن قطعة ارض صحراويه والا كان ليها اى ثلاثين لازمه اقتصاديا قبل مشروع العاصمه وكانت هتفضل كده
لولا هذه الفكره
ثانيا انت تكرر كثيرا ان البطل الحقيقى هو الشعب المصرى
وكانى قلت عكس ذلك او ان احدا اصلا قال غير ذلك
كل تصريحات الرئيس والحكومه فى انجاز اى شىء هو رده للشعب المصرى
ولا يوجد خطاب يخلو من هذه الجمله ودى حقيقه
فلا ترد على شىء لم يقال اساسا
ثانيا مضحكه جدا فكرة اننا اقتطعنا قطعة ارض وبعناها للمستثمرين فالارض نقصت
انت عارف مساحة الصحراء والارض غير المسكونه فى مصر قد ايه
طيب انت تعرف ان ال100 مليون عايشين على اقصى تقدير على 7% من مساحة الارض
وانا مقلتش ملهاش لازمه لكن فرق كبير جدا بين ارض صحراء مترها كان بيتباع زمان بجنيه ده لو حد رضى يشتريها اساسا وبين دلوقتى
اما مزايا المستثمرين فأنا بصراحه مش عارف ارد على الكلام ده
هو انا لما اشترى اى ارض بالمليارات مش الخدمات دى لازم تكون متوفره انا اساسا مش واخدها ببلاش
ده غير ان الخدمات دى الى هيستخدمها هيدفع ثمنها سواء كهرباء او ماء
زيه زى اى حد تانى
مش عارف ايه الغريب فى كده
اما لفظ اصحاب الارض الحقيقيين
فده حقيقة نكته وكلام غريب يعنى همه الى هيسكنوا هناك هنود حمر مهو مصرى زيك والا انت قصرت الجنسيه عليك
وحتى لو اجنبى او هندى فهو دافع ثمن هذه الارض او الوحده مكسبهاش فى كيس شيبسى هو
على فكره فكرنا ده لازم يتغير فعلا
انت بتشوف كمية الاعلانات عن الشقق والوحدات السكنيه فى كل دول العالم على مواقع التواصل
ده فى دول ربطتها بالجنسيه
انت عارف احسن احياء لندن وباريس مين ساكن فيها
ثانيا انت بتقلى المواطن المصرى بيعانى طرق وصحه وتعليم
انا مش عارف اقول ايه بصراحه الطرق المصريه حاليا معمول فيها جهد خرافى
انت عارف تصنيفنا كام فى جودة الطرق 2016 كان 107 من بين 137
الان فى احدث تقرير فى 2018 ترتيبنا 75 وانخفضت نسبة الحوادث 40 %
انا اول مره اشوف حد بينكر المجهود المعمول فى الطرق ومحطات المترو الجديده ومشاريع القطارات
والصحه يمكنك ان تبحث عن عدد المستشفيات التى تم افتتاحها حديثا ومشروع التأمين الصحى الشامل وحملة فيروس سى التى اصبحت بها مصر الان خاليه من فيروس سى بعد ان كانت اول دوله فى معدل الاصابه
والمدارس فمشروع تطوير التعليم الذى يقوده وزير التعليم والمدارس اليابانيه ومدارس النيل وخلاف الذى بالتأكيد نتطلع للمزيد منه وهو يحتاج وقت فالتعليم ليس مبنى ستهدمه وتبنيه
اما موضوع التسويق فى المدن الجديده
فالعلمين على سبيل المثال بيعت الابراج فيها فى ساعات وبلا من بناء 5 ابراج نتيجة الطلب اصبحوا 15 برج وشغالين فى 6 اخرين
العاصمه كذلك معظم طرح الاراضى تم بيعه لمستثمرين
حتى حى السفارات تم بيع معظمه
وبعدين هو بيع الاراضى للمستثمر غاليه عيب ده عدم تفريط فى حقوق الدوله فهو يكسب ايضا من بيع هذه الاراضى والا انت عايزنا نديهاله بجنيه زى زمان
ثانيا نزول الاسعار ده طبيعى يعنى اللحوم من شهور وهى بالسعر ده حتى تجار المواشى بيشتكوا من انخفاض اسعار المواشى
والفواكه والخضروات انت افتتحت الالاف الصوب ومزارع سمكيه ضخمه
اخيرا انا مقلتش اننا فى نعيم انا بس بعطى كل شخص حقه
انت شايف غير كده انت حر

ممكن توضيح اخي الفاضل علي موضوع فائض الميزانيه ده

ممكن توضيح اخي الفاضل علي موضوع فائض الميزانيه ده
فائض اولي
بمعنى اذا استثنينا الديون وخدماتها فإن الإيرادات يوجد بها فائض زائد عن المصروفات بنسبة 2%
يعني ايرادتنا بتغطي مصروفاتنا وزيادة 2% ولكن من غير ما نحسب خدمة الدين
بمجرد تحسب خدمة الدين يطلع العجز الكلي في الموازنة

عودة
أعلى