بـوابة مصـر الأقتصادية

عبد الناصر عمل للجيش وسلحه اكتر من اى حاكم أخر
والنتيجه ٦٧
لأن الداخل كان مخوخ
الجيش كان مشغول بالحياه المدنيه والقيادات بالثقه مش بالكفاءة (برقبتى يا ريس )
عبدالحكيم عامر رئيس اتحاد الكوره وقائد الجيش هههههه
مخابرات بدل من تتابع العدو تتبع حياه الناس الخاصه
سجون مفتوحه لكل صاحب رأى مخالف
الأوضاع دى مش بتفكرك بحاجه
الجيش لازم يكون محترف وممكن يكون لديه مشاريع بالقدر اللى يحفظ به إمداداته فقط وليس صاحب بيزنس وأرباح يضر بها نفسه فى مهمته الأساسية وهى الدفاع عن وطنه ومصالحه ويضر بها الاقتصاد الوطني
فى عهد مبارك كان الفساد أفراد النهارده الفساد مؤسسات بتتربح على حساب جثه اقتصاد البلد
لا يا عزيزى انا لا ادافع بدافع الوطنية الجوفاء ....انا مقتنع ان هذا الرئيس هو افضل رئيس جاء لهذة الدولة فى فترة الجمهورية ....لسبب بسيط .....كقاعدة عامه اى حاكم لمصر على مدار التاريخ اذا قام بتقوية الجيش و تسليحة و اعدادة فهو حاكم وطنى يستحق الاحترام مهما كانت اخطاءة(لا يوجد حاكم بدون اخطاء) و يجب انتقاد الاخطاء بصورة موضوعية .....

اما يا عزيزى الحوار مع الاخوان يشبه حوار الطرشان فهو لا يسمع و لا يفهم فقط يحاول بكل الطرق التشكيك و التخوين ....لقد تحاوت مع العديد منهم بالحجة و البرهان لكن كان دائما النتيجة واحدة

هو

و لغة الحوار بينا بقت زفت ، انا نفسي بحاول اظبط اسلوبي اللي اتحرف دة و بفكر كمان اخد اجازة من النقاش مع المصريين

احنا حتي اصبح عندنا مجتمعات مغلقة علشان تبعد عن الناس إللي بتتكلم بهذا الاسلوب.

حاجة تحزن اني اكون مشترك في سيرفر علي ديسكورد الاجانب هناك و فيه مصريين (يعتبروا اجانب) لغة الحوار هناك مختلفة تمام و طريقة النقاش و الاختلاف و العرض العلمي للمعلومة و....

انا هناك بحب اناقشهم لاني قبل ما أعبر عن وجهة نظري فانا بتعلم و بستفيد منهم. مع المصريين مقدرش اقول نفس الكلام.
انا زيك امتنعت اخش في اي حوار انا كلمتك عشان عارف ان الدنيا بينا مش هتنحدر لحاجه وحشة

لكن في العام الواحد عايز يتابع مواضيع عسكرية و يسكت و بس فعلاً

الرئيس السيسى استلم بلدا خرابا مهلهلا 30 سنه من التدهور تبعها ثورة شعبية اخرجت اسواء ما فى هذا الشعب و رغم ذلك تصدى الرجل لاكبر عملية خيانه لمصر قام بها الاخوان و استطاع فى ظرف سنوات قليلة ان يرجع بالبلد الى الحد الادنى من الدوله ثم ياتى مجموعة من الانطاع و الخونه الذين حتى لا يعتزون بعلم بلادهم ينظرون علية اليوم ....تبا لكم
مشاهدة المرفق 499618
لما هى ثوره كخه .. ما رجعش الحزب الوطنى الاشراف في السلطه ليه من تاتى .. ما رحعش جمال مبارك واحمد عز وبقيه الشله السياسيه الشرفاء دول ... ما رجعش مبارك ليه في الحكم تانى بما ان الثوره كانت خطا وكان المفروض نسيب مبارك يحكم غير 30 سنه كان المفروض الشعب يسيب الجنرال يقفل 40 سنه حتى رقم حلو .. ما رجعش ليه برلمان 2010 الى جاء بالتزوير كالعاده ومش اول مره بل سبقه الجنرالات لما كانوا بيفوزوا ب99.99 وارسوا مبدا التزوير والفساد في الدوله سبعين سنه .. ليه ما رجعش برلمان 2010

مبدا السيسى وعبيده .. انا اعمل ثوره على اى حد ضد حكم الجنرالات والحكم العسكرى الى بيحكم سبعين سنه ..
انما انا كسيسى وعبيده ضد اى حد يعمل ثوره عليا ... هقفل الميادين والشوارع تتقفل واسجن واحبس احتياطى كل الفئات وبعدين افرج غنهم ليه ما هى البلد تكيه سبعين سنه حكم جنرالات ... والاعلام يبقى موجه برايي انا فقط ومننوع اى راي معارض والا هيتمسح بكرامته اللرض ..

لا فعلا مصر تغيرت .. مش مهم انت .. المعم الشعب فاق والشارع اللن بيغلى وبيدغي على جنرالك .. وجنرالك الان بيحكم في القصر فقط بالقوه الامنيه ..
صباحك فل

انت دخلتيني في السياسة بشكل جامد ، و عوز تفتح اللي في قلبك عن العسكريين.

عوز مثال بسيط علي كلامي و قصدي ابحث عن الدكتور رضا عبدالسلام محافظ الشرقية الشابق و حتي هو له قناة علي يوتيوب و شوف مثلا محاولته لمكافحة الفساد و الشغل اللي عمله لكن في النهاية الهيكل اللي مبني علية المحافظة خرة و دة فشلة

فلو مثلا السيسي شال كل اللواءات و حط مكانهم مهندسين فلزات بردوا هتفضل المشكلة هي هي

لان انا هنا مش بطل بسبب انكم عندكم حساسية هتحركم و عندكم هوس بالعسكريين ، زي هوسهم بالاخوان كدة

انا هنا بوضح ان كلام صاحبك ملوش ثلاثين لزم و تغيير اللواءات لن يحل المشكلة و لكن حلها بعمل اصلاح هيكلي للادارة و اللي هيقضي علي الفساد الاداري و المالي.

و خلينا نشوف مثال بسيط و هو عهد مبارك و عهد حكومة رجال الاعمال و حكومات معظمها مدني بامتياز ده غير انتخابات المجالس المحلية رئيس المجلس كان بيجي بالإنتخابات. و بردوا كانت الدنيا خربانة.
هو السؤوال .. هل الجنرالات الى بيحكموا مصر سبعين سنه لما عينوا او بيعينوا جنرالات من نفس الفئه المجتمعيه في منصب خطير زى محافظ .. على مدارسبعين سنه وهم السواد الاعظم عن اى فئه مجتمعيه اخرى زى مهندس طبيب سباك نجار مدرس استاذ جامعه في هذا المنصب .. كم النسبه لماذا السواد الاعظم لواءات
وهل العبره كفاءه فقط .. ولا واسطه ومحسوبيه وتكريم بعد المعاش لفلان وعلان .. سوال بسيط .. ..

كلامك طبعا في جزء من الصحه وجزء خاطئ
الجزء الصحيح ان الفساد مستشري في المحليات وفي كثير من المصالح طبعا ..

الجزء الغير صحيح هى
ان حضرتك بتشبه تشبيه خاطى انك تقارن موسسه عسكريه بتحكم مصر سبعين سنه باى فئه مجتمعيه اخرى .. بمعنى
لما يكون مثلا اربع اطباء او اربع مدرسين او اربع اساتذه جامعات هما المحتكرين لحكم الدوله في كل شي ويجوا يعينوا اهم منصب زى المحافظ الى هو رئيس جمهوريه مصغر .. وكل الادارت تحت اوامره من صحه تعليم زراعه تموين مياه كهرباء اتصالات محليات اسكان اسثمار الخ الخ
ويجيوا يعينوا على مدار سبعين سنه السواد الاعظم من المحافظين اطباء او مدرسين او اساتذه جامعات من نفس فئه الحكام الاربعه المحتكرين للسلطه على مدار سبعين سنه. ... يعنى 4 محامين مثلا محتكرين سلطه ونظام حكم سبعين سنه ويعينوا السواد الاعظم محامين ... يبقى ده فساد وواسطه ومحسوبيه ... وما ينفعش يتحجج علينا الاربع رؤساء دول ويقول انا سبعين سنه بعين من نفس الفئه هم السواد الاعظم فعلا بس بعين غيرهم .. دى مش حجه .. ولا تنفع مبرر ليييييييييييه !!

لان السواد الاعظم من نفس الفئه علىى مدار سبعين سنه
كم لواء مسك محافظه على مدار سبعين سنه وكم مهندس او طبيب او مدرس او محامى او استاذ جامعي او محاسب الخ الخ .. مافيش مقارنه ابدا ابدا ابدا

مصر سبعين سنه كرسي الحكم محتكر للجنرالات .. وعينوا سواد اعظم من منصب محافظين على مدار سبعين سنه لواءات .. السؤوال هل التعين الى قام به الجنرالات للسواد الاعظم من اصحابهم على مدار سبعين سنه على اساس كفاءه ولا مدى تقرب اللواء من النظام العسكرى فوجب تكريم للواء فلان وهو طالع معاش .. مش ده الواقع .

يبقى ما ينفعش تتحج انها لو كانت بمهندس او مدرس او سباك حتى فهى كده كده خربانه ..
لان على كده الحرامى هناخد بتبريره انه الكل بيسرق فكده كده خربانه فهتحاسب ليه ... مبدا فلسفى خاطى
ليه
انتوا كنظام عسكرى خربتوا البلد اصلا من البدايه بالتزوير والفساد والمحسوبيه وبعد ما خربتوها مش عارفين تصلحوها فعميتوها بزياده ( على راى المثل جيت تكحلها عميتها )
وتعللتم بان لو مدرس او مهندس مكان اللواء كله محصل بعصه .. ده اعتراف ضمنى و دليل قاطع علىى الفشل واستمرار نهج الفساد في الدوله من النظام العسكرى الى بيحكم سبعين سنه في تعيين القيادات ... ان شعاره في التعيين عين لواء هيطلع معاش وما تعينش كفاءه عشان مش فارقه كده كده الدنيا بايظه فنعين حبايبنا الى هيطلعوا معاش وشويه فكه كده للفئات التانيه عشان وجع الدماغ .. بالذمه دى اداره دوله . وبتسالوا مصر سبعين سنه فساد وضياع اقتصادى وسياسي وتطورى ليه
فطبيعي انت كشخص عاشق للجنرال وللحكم العسكرى سبعين سنه .. طبيعي انك تشوف ده انجاز للنظام انه يعين لواءات معاش تكريما لهم .. وطبيعي انك تشوف مبدا المحسوبيه في التعيين مش فساد .. ولو عقلك مش هيتقبله لازم تجد له صفه او مبررر لهذا الفساد بحجه كل محصل بعض ليس لشي الا انك بتحاول تبرر للنظام العسكرى من سوء التغيين والمحسوبيه والفساد .. وطبيعي
تحصر الفساد فقط في طبقه الموظفين ونسيت كبار رجال الدوله والنظام نفسه انه فاسد ومزور ...
هو مين الى بيزور الانتخابات على ندار سبعين سنه .. مين الى بينشا طبقه رجال الدوله المصلحجيه .. هو مين الى بيعين في وظائف قياديه ليس على اساس كفاءه انما اساس تقرير امن وطنى من عماله المسؤول للنظام العسكرى بغض النظر عن واحد اكفأ منه او لا ..
مين المسؤول رجل الشارع ولا النظام العسكرى الحاكم .. الى تربى وابدع ونهج نهج التزوير والفساد بالحقائق التاريخيه والواقعيه .. مين الى خلا المشاريع الاقتصاديع بالامر المباشر ووضع مؤسسات متعدده في الدوله بعيدا عن اعلان ميزانيتها بكل شفافيه للناس ده مش فساد من النظام العسكرى الحاكم ..
مين الى بيزور انتخابات رئاسيه 99.99 وبرلمانيه على مدار غقود مين الى غدل الدستور ليبقى الجنرال في الحكم وحشد الناس واستغل عوز وحاجه البعض بصرف كوبونات شراء لما تدخلى تقولى نعم .. والمشاهد علانيه لكل بصير وتغافل عنها اعلام الجنرال .. مش كل ده فساد في اداره الدوله وتطويع الدوله في خدمه الجنرال بحجج امن قومى ومافيش رئيس غيري بيفهم ... وانا لو مشيت مصر هتقع على اساس انه لو مات مصر هتضيع وتنتحر حزنا عليه ؟

فاياك ان تقنع غيرك ان الفساد محصور على الموظفين فقط لا الفساد مستشري في الدوله نعم بس اول مكان هو القصر الرئاسي سبعين سنه فساد ..لانه من ضمن البقاء في السلطه وضمن البقاء في الحكم اساء استخدام السلطه بكل الوسائل مشروعه وغير المشروعه ولتفشى الفساد بسببه في كل مفاصل الدوله ...

ده اثناء زيارة السيسي لكن لا اعتقد انه بيوصل ان قائد عمليات بيتابع الحجات دية.

و اذا كان كلامك صحيح فدة طبعا خطأ ، و ايضا الصح انه يتم تسليمه للمدنين و الجيش ياخد ارباح منها.

و لو تابعت كلامي هتعرف ان صندوق النقد هيجبر الجيش علي كدة ، و لا انت اية رائيك ؟

يا حبيبي تخيل كلامك ده .. الجنرال ونظامه العسكرى مانع اى حد يقوله .. واتخداك تسمع ده في اى وسيله اعلاميه .. وانت عارف ليه ..

ولما كانت الناس بتقول نفس كلامك ده كان بيتم تخوينها وشيطنتها .. مثال واخد مش متقبل فكره ان ظابط يقول قائد خط الجمبري يافندم .... من حق الواحد لايتقبل هذا ... تخيل يتم تخوينهم وممنوع تقول رايك ان ده غلط في اعلام الجنرال ..

انا مفهمتش انت بتتكلم علي اية ؟ يعني الهيكل الاداري دة كويس و لا و حش و لا حضرتك شايف ان تغيير الرأس فقط هو الصحيح.

و خرفان اية و جو الحيوانات اللي الناس عايشة فيه ده 😂

بردوا دخلني في خريطة سياسية طويلة و عملتني راجل قش علشان تفتح في كلان عوز تقولة و عوزني انتقد بالاسلوب اللي علي مزاجك فقط لو لم اذكر الجنرال اللي انت مهووس به يبقي كدة انا وحش

انت بالنسبة ليك انك مصر هتبقي زي سويسر بزوال العسكريين زي بتوع مصر هتبقي كدة بزوال الاخوان

انا بقي بحط فكري سواء عسكريين او غير العسكرييين او اي كان من يحكم.

انا هنا بتكلم ان الهيكل المبني علية الوزراة او المحليات او غيرة هو هيكل سئ (سواء إللي هيحكم مهندس فلزات او طبيب بيطري او عسكري) و سواء من سوف يديرة بردوا... الفكرة انك محتاج تصلح الهيكل دة بغض النظر عن من يحكم.

لما نتكلم هنا ان الهيكل الاداري غلط تقوم زي كل مؤة مابتصدق تفتح مقالة عن العسكريين 😂 علشان توصلني لنقطة ان اي حاجة لا المهم العسكريين يمشوا

بنتكلم لما الرئيس المنتخب من الشعب مسك الحكم لم يضع اي خطة او حتي يفكر في تغيير و هيكلة المحليات و الوزارات و اكتفي بتعيين الاهل و العشيرة و مهندس طبي كوزير للتموين و بقي وزير الغلابة

و خلاص ياسيدي هات المدني مهندس الفلزات او الطبيب البيطري او محامي النقد يحكم و سيب ام الهيكل زي ماهو. و خلي الدكر يصلح البلد.
لا انت عارف
انا قلت كله المنظومه كلها خطا وفاسده
انت الى حصرتها فقط في الموظف او من دون رجال النظام والتظام نفسه .. عشان بتحاول تبرر او تبعد اى مسؤوليه للنظام عن الفساد المستشري في البلد والى اثبت لك انه جزء اصيل من هذا الفساد..

وخلينا نجيب المدنى ونشيل كل النظام العسكرى الى بيحكم مصر سيغين سنه .. وادى النتيجه بعد سبعين سنه حكم عسكرى ونظام عسكرى ايه المحصله لمصر اقتصاديا اداريا تعليميا الخ الخ

خلينا نجرب المدنى يحكم .. زى ما العسكر حكموا سبعين سنه وافسدوا البلد .. نعمل حكم مدنى ونظام ديموقراطى زى الدول المتقدمه ونجرب سبغين سنه .. ما احنا كده كده دلوقتى ضايعين من سبعين سنه ..

بس قلي ازاى نطبق وجنرالك قاعد ومتبا فيها بعد ما عدل الدستور .. ازاى وحنرالك مسيطر على الاعلام وبيقفل اى منصه اعلاميه بتنقده .. ومانغ النظاهرات ضده .. وقافل الميداين ومسخر رجال الامن الوطنى والداخليه في حمايه نظامه واعتقال معارضيه والتنكيل باهله ..
قلى ازاى .. مش لازم في مصر بشكل عام ايه الطريقه لما تشوف حاكم مخطى وقعد فتره طويله بلا اى نتائج ايه الطريقه لتغيره على امل ان ياتى خير منه .. قلنا طريقه تغيير الحاكم في النظام العسكرى الامنى القمعى الديكتاتورى بتم ازاى .. يا ريت تنورنا ...

صح صندوق النقد هو اللي بيسوء سمعت الدول وبيفتري عليها الكذب حتى أن مصر كادت تناطح اليابان في الديون وفوايدها لولا أن صندوق النقد الشرير لوث سمعت اقتصادها يا ساتر على أهل الشر
جامده 😂😂

و هو محتاج يعينهم اصلا... كمان هما موجودين كملحق عسكري.

الجيش مضطر لذلك و البشاير باينة و محاولات حتي بيع بعضها بشكل مباشر للإمارات.

انا بميل لرأي احد المعارضين المتخصصين في الاقتصاد ، بان الجيش فشلت في ادراة اصولة و اصبحت لا تدر الربح المطلوب دة غير انهم فشلوا في الاستثمار.... لذلك هما عوزين يشغلوا اصولهم و فلوسهم و شركاتهم بشكل افصل بعيدا عنهم عن طريق القطاع الخاص.

و دة فعلا الافضل للجميع ، الجيش هياخد ارباح من اسهمه في البورصة و الإدارة و باقي الاسهم للقطاع الخاص و المستثمرين الاجانب win win.
يعنى هو ده بس الى فشلوا فيه ؟ 😂😂
ياااااااه ايه ده الحمد لله ان الناس بدات تقتنع ان الجنرالات ممكن يصيبوا يخطئوا عادى زى بقيه البشر ... وممكن يفشلوا عادى .. والفاشل يتنحى لياتى غيره ...
انا اعرف جنرالات بيحكموا سبعين سنه .. وافشلوا بلد بحالها اقتصاديا وسياسيا .. مش شركه ولا اثنين .. لا بلد بحالها

هو

و لغة الحوار بينا بقت زفت ، انا نفسي بحاول اظبط اسلوبي اللي اتحرف دة و بفكر كمان اخد اجازة من النقاش مع المصريين

احنا حتي اصبح عندنا مجتمعات مغلقة علشان تبعد عن الناس إللي بتتكلم بهذا الاسلوب.

حاجة تحزن اني اكون مشترك في سيرفر علي ديسكورد الاجانب هناك و فيه مصريين (يعتبروا اجانب) لغة الحوار هناك مختلفة تمام و طريقة النقاش و الاختلاف و العرض العلمي للمعلومة و....

انا هناك بحب اناقشهم لاني قبل ما أعبر عن وجهة نظري فانا بتعلم و بستفيد منهم. مع المصريين مقدرش اقول نفس الكلام.
معلش ممكن تقلنا الاجانب الراقيين الى مش بيزعجوك من انك محب للعبوديه ومحب للديكتاتوريه ومحب ان الرئيس يفضل في الحكم لحد ما يموت وان اى رئيس فاشل مش هو الى يمشي لا المعترضين على فشل الاسطوره هم الى يمشوا والى بيزعجوك وبيكهربوك ويخرجوك عن شعورك لما ينتقدوا جنرالك الاسطوره الفيلسوف القمعى والى بيحملوه فشل المنظومه اللقتصاديه مع حكومته الى جابهم 3 مرات وقاعد بيحكم 9 سنوات الاسطوره الفيلسوف الى بيسجن اى معارض بتهمه نشر اخبار كاذبه في سجن احتياطى سنين في سنين باومر من ( قضاء مستقل فى عهد الجنرال ) طبعا .... من اى دوله الاجانب دول لو سمحت ؟

التعديل الأخير:
معنى وصف خرفان .. هى الغاء العقل واتباع الراعي بلا وعى ولا ادراك طاعه عمياء .. ده وصف خروف
الوصف ده له اشكال وانواع
فيه خرفان دين ..
وفيه خرفان الجنرال ..

ولا ينكر احد بعض الانجازات الا واحد بقى خروف زي خرفان الجنرالات او خرفان رجال الدين .. وانتهج نفس النهج الطاعه العمياء .. مثلا ملف الكهرباء يحسب له .. ملف معالجه المياه واعاده التدوير يحسب له .. الدلتا الجديده لما يتم انجاز اقتصادى يحسب له ... ولكن في المجمل والمحصله النهائيه في اداره الدوله اقتصاديا وسياسيا وعدلا وحريه راي وفكر فاشل فاشل فاشل .. تسع سنين محصله عامه فشل .. اهو حال مصر تعليميا صحيا اقتصاديا سياسيا حريه راي في الاعلام من نقد او معارضه بدون اعتقال وتنكيل كلها فشل وديكتاتوريه وظلم وتطبيل كالخرفان

واكبر خرفان هم خرفان الجنرالات لسبعين سنه حكم .. طاعه عمياء .. ووصل الامر ان الراعي الجنرال يقوم بذبح وتنكيل اى معترض وسجنه بتهم تكدير مزاج الجنرال الراعي .. زى شويه غلابه عملوا فيديو عن غلاء الاسعار .. اعتقلهم الجترال وحبسهم بقرار من النيابه ( المستقله في عهد الجنرال الراعي ) .. فماما خرفانه بالموافقه على افعاله .. بحجه انها الصالح العام ... مثلا عندما يطلع الراعي ويقول عن قضيه تيران وصنافير مش عايز يسمع حد يتكلم في المووضع ده تانى .. ماما خرفانه بالطاعه العمياء .. لدرجه ان الراعي اعتقل وسجن من اعترض عليه .. ليه لان الراعي الجنرال بيحسب الناس كلها خرفان زى عبيده .. الى شايفه الجنرال الراعي الصح يبقى صح ... عندما يقوم الراعي الجترال ويخطب في قطيعه انه راعي ملهم وطبيب يعالج المشاكل لان ربنا خلقه كده .. هز له قطيعه بالماماه مصدقين له فعلا ...
عندما خطب الراعي الجنرال في قطيعه ان ثلاجته فاضبه عشر سنين لم يجد فيها طعام الا الماء .. بكى قطعيه ومأما القطعان بالبكاء .. وانكروا على المعترضين لهذا الكلام السخيف من ورق شجر وانا طبيب وبفهم وانتم لا وغيىه .. عندما يخطب الجترال الراعي في قطيعه ان اصبروا عليه واكملوا المسيره وطلب منهم الصبر عليه لسنتين وهتشوفوا مصر جديده يعيش فيها قطعانه .. هز له خرفانه بالماماه وانكروا على المعترضين انه فنكوش وانه هيدخل البلاد في حيطه سد ..
عندما يخطب الجنرال في قطعانه .. ان بقاءه كراعي عليهم هو ضمان لاستمرار الامن والامان من الذئاب المجاوره ولابد ان يعدل الدستور ليبقى راعيا عليهم .. هز له قطعانه بالماماه مصدقين ان مصر هي الجنرال الراعي .. والراعي الجترال هو مصر.
...
غندما قام الراعي الجنرال بتقيد الاعلام ومنع اى اى نقد يوجه له بل وشرعن الاعتقال والحبس لاى معارض .. ماما قطعيه في الااعلام وغيره بان هذا قمه الحريه واحترام العقل
عندما قام الجنرال الراعي بفتح الميادين لمؤيديه وغلقها بالامن المركزى واعتقالات ومتابعه من رجال الامن الوطنى لمعارضيه .. هلل الخرفان بمساحه الحريه وحريه التعبير التى سمح بها الجنرال ...
عندما قام الجترال الراعي بارجاع نسخه الحزب الوطنى من فساد وخراب في صوره جديده واسماها حزب مستقبل وطن واوهم قطعانه انها الديموقراطيه والحريه وليس التزوير والفساد والتطبيل في البرلمان والموافقه على كل ما يطلب منهم الجنرال من تمرير للقوانين وغيره .. هز قطعانه بالماماه بانها ازهى عصور الحريه واحترام العقل البشري
ليه لان ده الراعي بتاعهم طبيب الفلاسفه حكيم زمانه راعيهم ... لدرجه خلت الراعي يعمل مسلسل بيتكلم فيه عن نفسه وقد ايه هو حكيم وفيلسوف لدرجه ان والدته خبته من الناس وهو صغير لان عنين سياده الحنرال كانت كلها ذكاء غير عادى .. فماما قطيعه متاثرين ...
غندما قام الجنرال بتمثليه اداره الاعمال ليتعلم القطيع اصول الاداره ... فنادى الجنرال معلم سعيد فين تشتغل وبعدين احاسبك لما ربك يفرجها .. فهلل القطيع لراعيهم على مدى حنكه الجنرال الاقتصاديه وعشوائيه الادراه لا مناقصات لا محاسبات لا رقابه .. مشاريع امر مباشر ليه عشان محاربه الفساد طبعا طبعا قمه الاداره الناجحه وادى حال البلد ...
وعندما قام الراعي الجنرال بالشحاته يمينا ويسارا وصرح بان الخليج هو من انقذ مصر من الافلاس الاقتصادى .. هلل خرفانه بمدى عبقريه الحنرال الراعي الاقتصاديه وهللوا على الاوضاع الحاليه بانها نتاج عوامل خارجيه اكيد اكيد مليون في الميه ليس للراعي الجنرال اى مسؤوليه عن اى فشل لو فيه فشل فهو للحكومات المتعاقبه الى جاء بعا الراعي .. انما هو برئ ولا ينسب اليه الا النجاح فقط واى فشل لا يتحمله حاشاه ان يخطا او يطالب احد بتنحيه .. ليه ياعمنا .. عشان خرفان مغيبه عقولهم .. وغيره وغيره وغيره

صدقنى الكلام يطول .. بس اسوا عقول
. هى عقول طبلت للجنرالات لما زوروا انتخابات رئاسيه ب 99.99 وبرلمانيه على مدار سبعين سنه ونشروا الفساد والمحسوبيه في كل اركان الدوله ..
.
وادى حال مصر بعد سبعين سنه حكم غسكرى .. وتستكتروا على الناس انها تعترض كمان ...
عرفت ان الخرفان انواع بس اسواهم خرفان ومنافقي الحجنرالت الى في السلطه ...
تحياتى لك
بعض الناس تفكيرهم عار على تفكير البشر

صح صندوق النقد هو اللي بيسوء سمعت الدول وبيفتري عليها الكذب حتى أن مصر كادت تناطح اليابان في الديون وفوايدها لولا أن صندوق النقد الشرير لوث سمعت اقتصادها يا ساتر على أهل الشر
تفكير سطحي لمعني كلامي. الفكرة هنا هي التضخيم من الازمة و باعتراف محمود ووهبة اللي ليل نهار بيقولك الدولة هتفلس و سيرلانكا و باعتراف الاعلام الللي مش اخوان ان صندوق النقد هو اللي جعل الاعلام الغربي يشكر في الاصلاح الاقتصادي سابقا.

يعني افهم من كلامك ان تطبيل الايكونمست لنا في السنوات السابقة كان صحيح و ان الاقتصاد كان صحيح و الحكومة صاحبة معجزة اقتصادية هي و وكلات بلومبرج و وكلات التصنيف الائتماني و الي كان زعماء المعارضة بيطلعوا يقولوا ان الحكومة دافعة لهم فلوس 😂

بكرة لما صندوق النقد يدخل هتلاقي الاعلام دة بيطبل تاني لمصر و ساعتها هلاقيك طالع بتقول الحكومة دفعت له 😂او علي حسب ماسوف يدعي الاعلام الشريف

و الكلام اللي بقولة تقيل عليك شوية هتحتاج سنوات قراءة علشان تفهمة

بعض الناس تفكيرهم عار على تفكير البشر
لا مش مستغرب ..
يا استاذي الى يقرا التاريخ البشري من اول ادم الى يومنا هذا يشوف العجب .. وان فيه جنود وقوم كانوا بيعينوا الطغاه والفراعين على افعالعم .. مثلا مثلا لسه والله سامعها في صلاه الفجر قصه فرعون .. واحد بيقلهم .. يا قوم ماعلمت لكم من اله غيري .. ( ((ما علمت لكم من رئيس بيفهم غيري وانا دارس خمسين سنه وانا طبيب بشخص واعالج ومامتى مخبيانى وانا صغير عشان ذكائى .. لو سمحتم انا عارف انا بقلكم ايه .. ماحدش يتكلم في الموضوع ده تانى ))واحد بيقتل اطفال رضع خوفا على كرسيه وترهيبا للقوم ( واحد بيعتقل وبيسجن اى معارض خوفا منه وترهيبا للبقيه ويمشي جنب الحيط ))) ..وقومه شايفين فرعون اسطوره وله انجازات على فكره .. بدليل ربك قال ودمرنا ما كان يصنع فرعون وقومه وما كانوا يعرشون .. دليل ان فرعون له صناعه كبيره وانجازات ضخمه لدرجه ربنا يدمرها ويقلها للناس في القران. طيب ايه ذنب البناء والحضاره الى عملها الفرعون ؟
لان ربك سبحانه وتعالى الظلم والطغيان والقهر عنده اكبر واهم عنده من انجازات الفرعون لدرجه انه يدمرها .. وكمان عاب على القوم الى اعانوا الطاغيه الظالم .. عشان كده ربك قال فيهم فاستخف قومه فاطاعوه انهم كانوا قوما فاسقين ..

وقوم كانوا بيعبدوا اصنام حجاره .. تسال فين العقل البشري .. و ناس يسمعوا كلام قائدهم لما يامرهم يقتلوا اطفال ونساء وشيوخ .. انت فين عقلك ازاى تسمح لعقل بشري مثلك ان يديك امر تقتل طفل او شيخا او تغتصب بنت .. الطاعه العمياء للاسف .. او شيخ يقل لفلان فجر نفسك وتدخل جنه ..
وغيره وغيره وغيره مش عايز اطول ... من الماسي البشريه الى هتشوفها من بشر لغوا عقولهم وقدسوا حكامهم .. الحمد لله على نعمه حريه العقل وعدم تقديس البشر الا رسلنا وانبياءنا فقط ...

التعديل الأخير:
معلش ممكن تقلنا الاجانب الراقيين الى مش بيزعجوك من انك محب للعبوديه ومحب للديكتاتوريه ومحب ان الرئيس يفضل في الحكم لحد ما يموت وان اى رئيس فاشل مش هو الى يمشي لا المعترضين على فشل الاسطوره هم الى يمشوا والى بيزعجوك وبيكهربوك ويخرجوك عن شعورك لما ينتقدوا جنرالك الاسطوره الفيلسوف القمعى والى بيحملوه فشل المنظومه اللقتصاديه مع حكومته الى جابهم 3 مرات وقاعد بيحكم 9 سنوات الاسطوره الفيلسوف الى بيسجن اى معارض بتهمه نشر اخبار كاذبه في سجن احتياطى سنين في سنين باومر من ( قضاء مستقل فى عهد الجنرال ) طبعا .... من اى دوله الاجانب دول لو سمحت ؟
و اضح اني عاملك حرقان. 😂 و واضح كمان ان كرهيتك للعسكرين جعلتك ماشي تتوهم باشياء في دماغك ، لدرجتك انك تركت فعلا اللي دخل قال انه من عشاق السيسي و مكست في كلامي انا ، لا و كمان كائن غبي مش عارف يفهم الكلام و بيفسر علي مزاجه

كان بدماغ 💭 بقولة اي كان اللي بيحكم مع نظام اداري فاشل ، فبيفسرها اني بطبل للحكومة

إنسان مضلل و فسر كلامي اني........ مع كلام سياسي بيض و دباجة معتز مطر لكل من لاي حد مزعله.

ياريت تحكي لي عن تاريخك النضالي يا للي ضد العبودية

الاجانب ليس تعليمهم مصري زي حضرتك تعليم متخلف خارج التصنيف و ناس جاهلة زي حضرتك و شهادتك بتطلبها بالفلوس

الاجنبي لا يرمي التهم بالبطال و يعمل اللي قدمة راجل قش و يطلع كام كلمة حافظهم و عوز يطلعهم

الاجنبي لا يحاول تفسير و خلق وهم عن المتحدث معه و يعيش في تفسير لشخيته و كمان بيربطها بالتاريخ و يربط و ال فرعون كمان 😂

تخيل انا بكلم واحد بيدرس سياسة و اقتصاد في امريكا و بعدها انزل اتكلم مع واحد في 2022 و لسه عايش في عهد عبدالناصر 😂

😳 انا ملاحظ ان مصطفي بكري اعترض علي الموزنة و علي قانون الاستيراد و...

و اضح اني عاملك حرقان. 😂 و واضح كمان ان كرهيتك للعسكرين جعلتك ماشي تتوهم باشياء في دماغك ، لدرجتك انك تركت فعلا اللي دخل قال انه من عشاق السيسي و مكست في كلامي انا ، لا و كمان كائن غبي مش عارف يفهم الكلام و بيفسر علي مزاجه

كان بدماغ 💭 بقولة اي كان اللي بيحكم مع نظام اداري فاشل ، فبيفسرها اني بطبل للحكومة

إنسان مضلل و فسر كلامي اني........ مع كلام سياسي بيض و دباجة معتز مطر لكل من لاي حد مزعله.

ياريت تحكي لي عن تاريخك النضالي يا للي ضد العبودية
مش ملاحظ ان ردك ده مختلف عن باقي الردود 😂
اصل بوجع اوى .. فاكر من زمان ..
انت بتسلينى والله 😂😂

انت عاملى حرقان ليه 😂😂
انت صعبان عليا .. بنى ادم ربنا اده عقل مسحه وقدس جنراله طاعه عمياء ونزه عن اى اخطاء .. طبيعي تصعب علينا وخصوصا ان كثير من الشعب المصري فاق من غيبوته ورجع لصوابه 😉 عقبالك ما يتحرر عقلك من عبوديه الرؤساء ..
طبيعي عقلك الى انت لاغيه بتقديس البشر فعايز توهم الناس انك ضد الفساد والمحسوبيه وتقول انك ضد الحكومه .. على اساس ان الحكومه شي و والجنرال و النظام في القصر الجمهورى شي اخر 😂😂
الحكومه تتحمل اى فشل اما الرئيس لا
الرئيس النجاح فقط .. الحكومه الى بتاخد اومرها من حنرالك واسطورتك والى غيرهم 3 مرات اكيد العيب فيهم محتاجين حكومه رابعه مش العيب في الكومانده الكبير

عرفت مين الغبي .. وبيحاول دس السم في الغسل وايهام الناس انه بيقول الحق وانه قال ايه ضد الحكومه .. وهو بيستميت دفاعا ليل نهارا عن سيده الجنرال .. 😂😂

تاريخى النضالى .. نفس تاريخ نضال سيدك الجنرال الى انت بتقدسه الى فضل خمسين سنه يدرس يعنى ايه دوله 😂😂 لحد ما فضل يحكم تسع سنين وجابها الارض
ونفس تاريخه النضالى لما فضل عشر سنين ماعندهوش في الثلاجه الا الميه 😂😂

المهم برضه ما قلتلناش .. اجانب مين الى بيكلموك عن مصر عكس المصرين الاغبياء الى بينتقدوا اسطورتك .. اجانب مين الى بتحاول تخدعهم انك ضد الفساد والفشل متمثل في الحكومه فقط اما الجنرال فحاشاه ان يفشل او يتحمل فشل حكومته
اجانب مين الى بتحاول معاهم تفرق بين الجنرال الاسطوره وحكومته .. الاجانب دول من اى دوله ؟ 😂😂

مش ملاحظ ان ردك ده مختلف عن باقي الردود 😂
اصل بوجع اوى .. فاكر من زمان ..
انت بتسلينى والله 😂😂

انت عاملى حرقان ليه 😂😂
انت صعبان عليا .. بنى ادم ربنا اده عقل مسحه وقدس جنراله طاعه عمياء ونزه عن اى اخطاء .. طبيعي تصعب علينا وخصوصا ان كثير من الشعب المصري فاق من غيبوته ورجع لصوابه 😉 عقبالك ما يتحرر عقلك من عبوديه الرؤساء ..
طبيعي عقلك الى انت لاغيه بتقديس البشر فعايز توهم الناس انك ضد الفساد والمحسوبيه وتقول انك ضد الحكومه .. على اساس ان الحكومه شي و والجنرال و النظام في القصر الجمهورى شي اخر 😂😂
الحكومه تتحمل اى فشل اما الرئيس لا
الرئيس النجاح فقط .. الحكومه الى بتاخد اومرها من حنرالك واسطورتك والى غيرهم 3 مرات اكيد العيب فيهم محتاجين حكومه رابعه مش العيب في الكومانده الكبير

عرفت مين الغبي .. وبيحاول دس السم في الغسل وايهام الناس انه بيقول الحق وانه قال ايه ضد الحكومه .. وهو بيستميت دفاعا ليل نهارا عن سيده الجنرال .. 😂😂

تاريخى النضالى .. نفس تاريخ نضال سيدك الجنرال الى انت بتقدسه الى فضل خمسين سنه يدرس يعنى ايه دوله 😂😂 لحد ما فضل يحكم تسع سنين وجابها الارض
ونفس تاريخه النضالى لما فضل عشر سنين ماعندهوش في الثلاجه الا الميه 😂😂

المهم برضه ما قلتلناش .. اجانب مين الى بيكلموك عن مصر عكس المصرين الاغبياء الى بينتقدوا اسطورتك .. اجانب مين الى بتحاول تخدعهم انك ضد الفساد والفشل متمثل في الحكومه فقط اما الجنرال فحاشاه ان يفشل او يتحمل فشل حكومته
اجانب مين الى بتحاول معاهم تفرق بين الجنرال الاسطوره وحكومته .. الاجانب دول من اى دوله ؟ 😂😂
قولتلك انت تعليمك خارج التصنيف و بتتكلم عن العقل 😂

و بس ياللي عاملي معارض للجنرال و انت نازل تطبيل للطرق يامطبلاتي ، اكسر الطبلة و اقعد... بيكلمني عن الطرق و سايب الرئيس اللي حاكم بقالة 70 سنة.

الحق حول كل فلوسك دهب بسرعة لاننا هنفلس و او الحق لم هدومك و اركب مركب و اطلع علي أوروبا هناك بيقدروا للثروة البشرية و هيستقبلوك علي طول. مصر اصلا بتغرق.

المهم اني مستني حلفانك بالله و حلفان بضمير اني بعمل اللي كل اللي بتقول علية دة

و خد حتة تطبيل بجد ترفعلك الضغط

عودة
أعلى