بـوابة مصـر الأقتصادية

طيب يبقى اغلب الشعب من وجهة نظرك واعي وفاهم ولا لأ ؟ وازاي هيكون اغلب الشعب واعي مع تعليم فاشل ؟

يعني ازاي اغلب الشعب صح وهو متعلمش اصلا ؟ ولا التعليم في مصر حلو وجميل ؟
الوعي بيتشكل بالإعلام والميديا والسينما وغيره مش بس بالتعليم في ناس كتير متعلمة ومعندهاش وعي سياسي او اجتماعي وفي ناس جهلة وواعية ربنا عاطينا نعمة العقل حتى الجاهل ممكن يكون اوعي من حد متعلم مغيب عن واقعه أكبر دليل على كده ان غالبية الشعب المصري بيسي ويلعن في الإعلاميين والمطبلاتية لأنهم ادركوا انهم جزء من تغييب الوعي وادركوا واقعهم الأليم بنفسهم واتعلموا من التجربة

تقريبا فيه خناق بتحصل ياستاذ و @وليد المصرى و صفقات البيع هتتلغي ، كنا مستغربين فعلا ازاي هيقبلوا بالاسعار دية و يخسروا جامد

اعتقد هتخلص باتمام الصفقة الدار الاماراتية المالكة لسوديك ده اسلوبها وعملته مع سوديك قبل إتمام صفقة سوديك بالهم طويل بس لما بيحطوا شركة فى دماغهم بيخلصوا فيها ،، هتخلص على 4.5 او اقل حاجة بسيطة بعد زيادة مجانى مدينة نصر اعتقد ان السعر من 4.25 ل 4.5 هيبقى كويس وقريب من السعر العادل هنشوف ايه هيتم بس اى كان مجلس إدارة مدينة نصر محترمين وقرارهم كان حاجة محترمة بصراحة

كلمة حق مازال خروج الاجانب امبارح والنهارده بمبالغ كبيرة بس الشيء الجميل المؤسسات المصرية بتشترى بعنف وبيدعموا السوق من بعد العيد بطريقة كبيرة وعمالين دعم كبير للسوق لازم نشيد بيهم زى ما انتقادناهم كتير قبل كده

ماغلطتش لما قلت عليك نكته 😂😂
انت تعليمك في مدارس ايه .. وجامعه خاصه وفي نفس الوقت كاتب ان الاجانب تعليم مش زينا تعليم مجانى ومش زينا شهاده شارينها بالفلوس .. وحضرتك جامعه خاصه هههههههههههههههه😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
جامعه خاصه ايه الى حضرتك اخدت منها الشهاده وكانت مصنفه عالميا زى الاجانب الى حضرتك بتكلمهم ومش عايز تقول لنا من اى دوله الاجانب دول الى بيتكلموا معاك عن مصر وبتضحك عليهم ؟
ويا ترى قلت لهم ان في عهد الحنرال مصر برا التصنيف في التعليم ولا قلت لهم الحكومه السبب بس الحنرال لا ؟ 😂😂 ول

وبرضه والد ووالده حصرتك الافاضل الى لهم كل الاحترام والتقدير وانا دخلتهم في الحوار بعد اذنك بس عشان استفسر عن حاجه معينه .. وبعتذر لو ده يضايقك .. فكانت جامعتهم داخله في التصنيف ودلوقتى برا .. يا ريت تقولتى جامعه ايه وسنه كم ؟ واى تصنيف حضرتك تقصده في كذا تصنيف ..

نقطه اخرى حضرتك اختصرت مشكله التعليم بالانفجار السكانى .. كان زمان تعليم مصنف ودولقتى لا عشان الانفجار السكانى .. بدون ذكر اى سبب لفشل الانظمه العسكريه الحاكمه لاى تطوير في التعليم ادت لخروجنا من التصنيف زى ما حضرتك ذكرت صح .. يا ترى الاسباب ايه .. انفجار سكانى انما كمسؤوليه نظام عسكرى حاكم لا توجد عليه مسؤوليه طبعا عن تدهور احوال التعليم ..

المعادله ..😂😂 انت قصدك ايه بمعادله لان المعادله دى انواع كتير جدا .. وكل فئه لها نظامها .. انت قصدك ايه بكلمه معادله
انا طب بشرى ماجيستير حراحه .. معايا جزء اول دكتوراه لسه مناقشه رساله الدكتوراه ان شاء قبل شهر 11.. وبعدها الجزء الثانى نظام قديم .. والحمد قربت على الانتهاء من سكه الجلايش .. عارف يعنى جلايش ؟؟ .. وكل ده ولا قيمه له وانا فعلا جاهل .. ومااوتيتم من العلم الا قليلا .. .. ياما اساتذه وشهادات وغيره ومسخوا عقولهم باسم الدين او العكس تطبيل للجنرال .. .. الموضوع هوى قلبي زى ما وصفتك .. ( قلوب لا يفقهون بها ) المفروض الايه تقول عقول .. بس لا هى قلوب .. لان القلب طغى على العقل فحجمه عن قول الحق .. زى ما قلت لك قبل كده ... انك بتعشق الحنرالات عشق الهوى فعمى عقلك عن قول الحق ولو باى نقد .. عرفت ان الموضوع مش شهاده ولا تعليم الى انت عايز تتهرب منه وتاخذ الموضوع من اول خالص لما سالتك عن الاجانب دول في اى دوله دخلت زيد في غبيد .. وانت دخلتنا في سكه تصنيفات الجامعات ومش تصنيفات ليس لهدف الا لهروب من الاسئله كعادتك 😂

(((. يلا يالي تعليمك خارج التصنيف ياجاهل بطل تتكلم في ازاي يتم ادارة دولة و انت تعليمك خارج التصنيف و بطل تتكلم عن الاقتصاد و ان تعليمك فاسد. )))
انت يا بنى شارب حاجه ولا بجد ده مستوى عقلك ولا ده بسبب الى بعمله فيك على كول من اول النقاشات الى قبل كده 😂 وفقدت صوابم وبقيت تهذي بما لا تعلم

واسات الادب لكل شباب وطلبه مصر واساتذه مصر .. بانهم جهله وشغللين في جامعات مصريه كلها جاهله ومواد جاهله وشهادات جاهله .. عشان الحاماعت المصريه خرجت من التصنيف ومش تصنيف فاذا هم جهله عشان برا التصنيف .. انت متاكد انك متعلم اصلا وفاهم الى انت بتقوله .. نفسي اعرف الاجانب الى بتكلمهم عشان زمانك فاضحنا معاهم الله يكسفك 😂😂
يا بنى اسكت انت بتفضح نفسك ومستوى تعليمك واسلوب تعليمك .. انت طبيعي ولا شارب حاجه اقصد زى مضادات الحساسيه ادويه البرد ممكن تخليك تهذي والله .. يا بنى انا لو بتكلم مع زمايلنا اطباء من افريقيا في الدراسات العليا ما بنتعاملش معاهم كده .. لان ربط التصنيف ومش التصنيف بالجهل هو الحهل بعينه ...
حامعتك مصنفه ولا مش مصنفه مالهاش علاقه بالمعادله من عدمه ولا بالجهل من عدمه ولا في اى مكان في العالم بيقلك لو انت مش جامعه مصنفه يبقى انت حاهل ..
انت ضايع اقسم بالله ..
محتاج تدخل تتعلم من اول وجديد اقسم بالله 😂😂 .. وانا الى كنت بلومك على تطبيلك للحنرال .. ده طلع مافيش اساس اصلا ...
ودخلت اداره الدوله والتحدث في الاقتصاد واداره الدوله في انك تكون خريج جامعه مصنفه .. زيك كده 😂😂 معاك هندسه معدات طبيه وبتتكلم في اداره الدوله والاقتصاد زي جنرالاتك ايه مؤهلاتهم في الاقتصاد جنرالك الاسطوره جهبذ الاقتصاد واداره الدوله بيقول بلسانه خمسين سنه بيدرس يعنى ايه اداره الدوله وتلاجته فاضيه مش فاضي عمال بيدرس هو الى قال 😂 .... اهو مؤلهم اخرته الى هو جنرال بيفهم في كله .. لانه ربنا خلقه طبيب يشخص ويعالج ..😂 بلسانه قال كده .. اهو قدامنا اهو الاسطوره بتاعك وقبله الجنرالات فشل في فشل ... يا بنى اسكت كفايه فضايح 😂 😂

بالله عليك تقولى من اى دوله بتكلم الاجانب دول ؟ 😂😂
بطل تطبيل للتعليم المصري يامطبلاتي ، التعليم يعمل اية في وطن ضايع 😉 و الاساس هو التعليم ، بدون التعليم فانت جاهل

و فقا لنفس افكارك و المعارضين الشرفاء ضد العسكرين ان العسكر الاشرار بيجهلوا الشعوب علشان يحكموا و بيتعمدوا تخريب التعليم يعني انت جاهل واي كلام غير كذة يبنفي الكلام الهبد اللي انت عمال تقولة عن غسل دماغ الشغوب و نشر الجهل يا تعليم مصري

و لانك تعليم مصري و ضايع. فيه جامعات خاصة معتمدة من بلدها و خارج هبد الجامعات المصرية و الفساد اللي فيها.

بتسمع حاجة عن معادلة الاطباء مثلا بعد. تعليمهم المبني علي الحفظ في الجامعات المصرية ؟

لن استمر في النقاش مع شخص تعليمة خارج التصنيف و لا يفهم في الاقتصاد و عمدة هوس بالعسكريين

شخص جاهل مؤمن بمركزية القرار و بعدين يكلمني عن الديكتاتوريه 😂😂😂😂 و مؤمن ان الاهم هو الدكر اللي هيمسك (يعني بيعمل ديكتاتور مدني جديد و بيطبلة كمان من دلوقتي) في حين ان ضد مركزية القرار و مع هيكلة الجهاز الإدارى و رئيسة بالشكل ده هيبقي موظف. لكن طبعا بجهلك التعليم طلعتني بطبل و بتاع وفتحت ماسورة خرة في السياسة

و المضحك انك بنفسك صنعت ديكتاتور جديد 😂 معلش شخص اخر كتاب قراءة هو error 404

تخيل انا بتكلم ان تريكا رئيسها المدني اردوغان قاهر العسكريين الاشرار خرب الاقتصاد بعد التحول من النظام البرلماني الي النظام الرئاسي و تدمير الهيكل الاداري و سيطرته علي كل الملفات حتي الاقتصادية

ليس في عهد و لكن في عهد النظام البرلماني و حلفاء أردوغان ، و اللي كان فيهم خبراء اقتصاديين

ثم في عهد أردوغان (النظام الرئاسي الجديد) خرب أردوغان الاقتصاد التركي و انشق الاقتصاديين و حلفاءه من حزبه

بالاضافة لاستغلال فترة انخفاض الفائدة الأمريكية و كان نفس الحال مع مصر لحد حدوث الثورة

و انت لا تقرا الا المصادر الخاص بك. مثلا مصر ناتجها قفز في عهد السيسي و بتحقق نمو مرتفع وعمل بناء برودا و مشاريع و.....

لكن دة في مصر و تركيا لم يترجم للمواطن نهائيا و في مصر و تركيا المواطنين بيعانوا من غلاء المعيشة.
نظرا لتعليمك المجاني فانت محتاج متجرم يفهمك و شوفت تطبيلي إللي في الاخر يامطبلاتي يالي بتحزق علي الفاضي

و خليك يابتاع الدكتاتوريه مع الانظمة المركزية يابتاع عبودية المدني بدل العسكري 😂😂😂😂

و ذكرت لك انا مع النظام يكون علماني مش بعيد تطلعني كافر 😂

نهاية الكلام لن اجادل كثيرا مع ذوي التعليم المصري الضايع باعترافك و بطل تطبيل لحملة الشهادات الفاسدة من نظام تعليم العسكريين

كلمة حق مازال خروج الاجانب امبارح والنهارده بمبالغ كبيرة بس الشيء الجميل المؤسسات المصرية بتشترى بعنف وبيدعموا السوق من بعد العيد بطريقة كبيرة وعمالين دعم كبير للسوق لازم نشيد بيهم زى ما انتقادناهم كتير قبل كده مشاهدة المرفق 499721
بدل ما يحطوا فلوسهم مع المستريح و يزعلوا ان الامارات بتشتري في الشركات.

في محلل ذكر ان صعب جدا اي شركة استثمار او مستثمر يدخل اي سوق دلوقتي و يبني مشروع من الصفر. و ان الكل شغال شراء في شركات رابحة او مستقبلها مضمونة في ظل انهيار الاسواق العالمية ؟ هل الكلام دة صحيح و خصوصا عالميا.

اسهم شركات عملاقة جدا عاليما نزلت في الارض اليومين دول

هو عايز يقولك انه هو الوحيد اللي فاهم والباقي بهايم وادنى منه مرتبة علميه واخد بالك انتا ازاي؟
ايوه هو خريج هارفارد تخصص اقتصاد مصر
زى الجنرالات الى حكموا مصر سبعين سنه متخصصين اداره دوله واقتصاد وادى مصر قدامنا
بص من كتر ما بحط عليه تحس انه بيهذي .. بنساله عن الاجانب الى بيتكلم معاهم بيقلك جامعات مصنفه .. دماغه لسعت من كتر الحط عليه

ايوه هو خريج هارفارد تخصص اقتصاد مصر
زى الجنرالات الى حكموا مصر سبعين سنه متخصصين اداره دوله واقتصاد وادى مصر قدامنا
بص من كتر ما بحط عليه تحس انه بيهذي .. بنساله عن الاجانب الى بيتكلم معاهم بيقلك جامعات مصنفه .. دماغه لسعت من كتر الحط عليه
بطل تطبيل لنظام التعليم بتاع اللي حكموا 70 سنة يامطبلاني و لو بتقول فيها عز هارفرد فانا شهادتي مقبولة في امريكا بخلاف شهادة المصرية بتاعت العسكرين يامطبلاني.

شخص جاهل لا يسطيع تفسر اي كلام و ينشئ حوارات و همية لم يستطيع فهم كلامي و فسرة بموالفة كاملة عن العسكريين.... مع ان كلامي يصمنع عدم مركزية القرار سواء عسكري او مدني (اللي انت هتطبل له)

فاهم يا خريجي التعليم الضايع في وطن ضايع 😜

بدل ما يحطوا فلوسهم مع المستريح و يزعلوا ان الامارات بتشتري في الشركات.

في محلل ذكر ان صعب جدا اي شركة استثمار او مستثمر يدخل اي سوق دلوقتي و يبني مشروع من الصفر. و ان الكل شغال شراء في شركات رابحة او مستقبلها مضمونة في ظل انهيار الاسواق العالمية ؟ هل الكلام دة صحيح و خصوصا عالميا.

اسهم شركات عملاقة جدا عاليما نزلت في الارض اليومين دول
الاسواق برة وبالتحديد امريكا صعود قوى واى نزول سابق كان عمليات جنى عادية موصلتش للانهيار الانهيار كان فى سوق العملات الافتراضية ،، بالنسبة للسوق عندنا بعد العيد الأداء جميل وفيه شراء مؤسسي قوى ويطمن اى حد بالدخول الشراء بيتم على الاسهم القيادية واهم شىء طبعا الاستمرارية

الاسواق برة وبالتحديد امريكا صعود قوى واى نزول سابق كان عمليات جنى عادية موصلتش للانهيار الانهيار كان فى سوق العملات الافتراضية ،، بالنسبة للسوق عندنا بعد العيد الأداء جميل وفيه شراء مؤسسي قوى ويطمن اى حد بالدخول الشراء بيتم على الاسهم القيادية واهم شىء طبعا الاستمرارية مشاهدة المرفق 499761
معلوماتي كانت قديمة شوية و اقصد الهبوط اللي حصل و اعتقد امبارح حصل هبوط بعد مخاوف الركود و تسريح عمال من شركات كبيرة في امريكا

بالنسبة لمصر شئ ايجابي و الحمدالله. هل لسه فيه اخبار عن تغيير عمران ؟

معلوماتي كانت قديمة شوية و اقصد الهبوط اللي حصل و اعتقد امبارح حصل هبوط بعد مخاوف الركود و تسريح عمال من شركات كبيرة في امريكا

بالنسبة لمصر شئ ايجابي و الحمدالله. هل لسه فيه اخبار عن تغيير عمران ؟
السوق الامريكى متماسك ،، عمران اكيد ماشي فى اغسطس وتقريبا ايده اتشالت من السوق حاليا ومفيش اى تدخلات بتحصل

بطل تطبيل للتعليم المصري يامطبلاتي ، التعليم يعمل اية في وطن ضايع 😉 و الاساس هو التعليم ، بدون التعليم فانت جاهل
يعنى احنا بنسئلك عن الاجانب الى بتكلمهم .. فتطلع تقول اسكت يا ابو تعليم مش مصنف يا جاهل ...
فنقلك تصنيف الجامعات لا علاقه بالجهل من عدمه
فانا بطبل للتعليم المصري ::Lamo::عشان بقلك مش معنا انك مصنف او مش مصنف ده لا علاقه بالجهل او مش جهل ... عشان تعرف ان دماغك اتلسعت ... ممكن تقلنا مكان في العالم يا جاهل .. بقول ان المصنف او مش المصنف ده معيار للجهل يا جااااهل

وممكن تقلنا بس الاجانب الى بتكلمهم عن مصر الى انت بتتهرب من الاجابه منين ؟ وتعليم والد ووالده حضرتك جامعه ايه وسنه كم ؟

و فقا لنفس افكارك و المعارضين الشرفاء ضد العسكرين ان العسكر الاشرار بيجهلوا الشعوب علشان يحكموا و بيتعمدوا تخريب التعليم يعني انت جاهل واي كلام غير كذة يبنفي الكلام الهبد اللي انت عمال تقولة عن غسل دماغ الشغوب و نشر الجهل يا تعليم مصري
ايه علاقه مستوى تعليم في مصر بالجهل من عدمه .. ممكن تشرح للناس ازاى انت ربطت علاقه التعليم السئ في مصر الى اعترف به رئيسك بالجهل من عدمه .. ايه علاقه تعليم في جامعات مصنفه او غير مصنفه بالجهل او التحدث في شؤون العامه والخاصه
هو حد قال مننا ان خريجى جامعات مصريه يبقى جاهل غيرك يا جاهل ..
انت بتاول الكلام وتنسبه لغيرك .. اقسم بالله انت مش طبيعي .. ايجي انت مركز بجد بتقول ايه ...
ركز تانى الله يخليك .. حد مننا قال ان خريجى الجامعات المصريه الى تحت حكم العسكر لها علاقه من بعيد او من قريب بالجهل او من عدمه .. انت الى بنيت الفكره لما سالناك عن الاجانب فقلت انكم تعليم مجانى جاهل مش زى الاجانب .. وقلت كل التعليم جهله عشان مش مصنفه .. وتيجى تاولنا احنا كلامك ... انت مركز يا بنى ولا انت مالك النهارده ::Lamo::

و لانك تعليم مصري و ضايع. فيه جامعات خاصة معتمدة من بلدها و خارج هبد الجامعات المصرية و الفساد اللي فيها.
بجد معلومه غريبه اول مره .. انت مش طبيعي اقسم بالله ..
وياترى والد ووالده حضرتك وخالك واعمامك وخالتك وخالاتك واولادهم خريجى الجاماعات المصريه ولا زيك جامعه هارفارد .. وربطك العبقري ان عدم التصنيف يساوى الجهل .. مش من عندى اذا اهلك جهله ..
بتسمع حاجة عن معادلة الاطباء مثلا بعد. تعليمهم المبني علي الحفظ في الجامعات المصرية ؟
بقلك انا اخصائي جراحه ومعرفش معادله تخيل بجد لا بجد انا معرفش المعادله هههههههه::Lamo::::Lamo::قصدك على usmle ولا البريطانيه plab ولا الاستراليه وغيره قصدك على اى معادله تعرف الجلايش يا اسطى؟ .. تعرف انى اصلا شهاده معادله تعليم اجنبي ماقبل الجامعي والله بجد
وبرضه ولا لها علاقه بالجهل ولا بالعلم .. ولا يقول هذا الاجاهل
وايه دخل معادله الاطباء بتصنيف الجامعه من عدمه انت مين ضحك عليك وقالك تصنيف ومش تصنيف لها علاقه بالعلم والجهل .. وايه دخل الجهل بالمعادله اصلا ..
انت بجد مالك النهارده .. انت كويس ::Lamo::

لن استمر في النقاش مع شخص تعليمة خارج التصنيف و لا يفهم في الاقتصاد و عمدة هوس بالعسكريين
شخص تعيلمه خارج التصنيف هه::Lamo::::Lamo:: الى هو تصنيف ايه اصلا .. ومال التصنيف بعد دم التصنيف بانك تتحاور او لا ::Lamo::
ولا يفهم في الاقتصاد ::Lamo::ايوه زى جنرالك العبقرى والى قبله والى قبله خريجي اكسفورد .. قسم اقتصاد .. تخصص اقتصاد مصر ::Lamo::
وعندى هوس بالعسكريين .. اه طبعا ان بعشقهم لدرجه مش ممكن اتقبل النقد عليهم انا مطبلاتى كبير وبدس السم في العسل اوهم الناس انى حقانى واقول انا ضد الحكومه والفساد اهو بنتقد بس اياكم حد ينتقد الزعيم .. الزعيم الجنرال مسؤول عن النجاح فقط اى فشل تشيله الحكومه فقط .. اوعى يفهم انى عندى هوس وعبوديه للجنرالات .. وحاسس انهم ماخدوش فرصه لحكم مصر يا دوب سبعين سنه بس .. شوف وضع مصر الان تحت حكم المدنى عامله ازاى ؟؟؟ مصر محتاج رؤساء ذوى خلفيه عسكريه .. الجنرالات ماخدوش فرصه لحكم مصر بس يا دوب سبعين سنه بس ..

شخص جاهل مؤمن بمركزية القرار و بعدين يكلمني عن الديكتاتوريه 😂😂😂😂 و مؤمن ان الاهم هو الدكر اللي هيمسك (يعني بيعمل ديكتاتور مدني جديد و بيطبلة كمان من دلوقتي) في حين ان ضد مركزية القرار و مع هيكلة الجهاز الإدارى و رئيسة بالشكل ده هيبقي موظف. لكن طبعا بجهلك التعليم طلعتني بطبل و بتاع وفتحت ماسورة خرة في السياسة
انا مؤمن بمركزيه القرار فعلا هههه::Lamo::احلى حاجه انك غير انك بدس السم في العسل
ملاحظه بجد .. انك عندك صراع قلبي عقلي .. انا كتبها لك انبارح والله .. خلتك في صراع بين عقلك وقلبك .. ارجع للمشاركه الى انت طلبت انى احلف عليها .. والله يا بنى فعلا .. انت عندك صراع كبير بين عقلك وقلبك .. قلبك وهوسه بالجنرال لدرجه العشق لدرجه انه مش مخليك انك لا تقبل النقد ابدا ابدا ومش شايف انه يتحمل اى مسؤوليه في اى حاجه غلط ولما الناس كلها اتكلمت والموضوع استفحل وبقى خلاص قلبك مايغرفش يدارى على الفشل اكتر من كده .. فقام قلبك سمح لعقلك بجزء من النقد ولكن للحكومه فقط ولكن اياكم اياكم اياكم ان حد يجيب سيره الجنرال .. ليه لان قلبك ولهان بالجنرال .. مش ممكن تتقبل نقد يوجه .. لا اى نقد للحكومه جهاز ادارى برلمان ماشي قوانين ماشي .. انما حد ينتقد الجنرال ده اسطوره فى قلبك لا يمكن المس به ابدا ولا لا يمكن تحميله اى فشل في اى ملف من ملفات الدوله اكيد الحكومات الى جابهم الجنرال الاسطوره محلب وشريف ومدبولى هم المشكله مش في زعيمهم الجنرال المسؤول عنهم تسع سنين الى فضل يدرس خمسين سنه معنى اداره الدوله في جامعه مصنفه ::Lamo::عشان مايبقاش جاهل عند الاخ ايجى العبقري .. ولو جت حكومه رابعه وخامسه اكيد اى نجاح هينسب له واى فشل هينسب لغيره اكيد هم السبب .. وده الفرق بين التعليم المصنف ومش المصنف والجهل ومش الجهل :O_0:

و المضحك انك بنفسك صنعت ديكتاتور جديد 😂 معلش شخص اخر كتاب قراءة هو error 404
تخيل انا بتكلم ان تريكا رئيسها المدني اردوغان قاهر العسكريين الاشرار خرب الاقتصاد بعد التحول من النظام البرلماني الي النظام الرئاسي و تدمير الهيكل الاداري و سيطرته علي كل الملفات حتي الاقتصادية
انا صنعت ديكتاتور .. اه الاعضاء يشهدوا انى بعشق الديكتاتوريه جدا
ملاحظه تانيه في شخصيتك غير الصراع بين قلبك وعقلك
انت لما بتتزنق بجد كل الافكار الى لا يقبلها عقلك وقلبك مش مطاوعك يعترف بها .. زى ما قلبك مش راضي ولا هيقبل فكره ان حد يقول على اسطوره قلبك انه جنرال ديكتاتور ظالم حول مصر لسجن كبير راى واحد واى راي معارض يتسجن ويتنكل به ولا يقبل اى نصيحه الا من نفسه وعدل الدستور ليبقى في الحكم وغير مسموح في اى وسيله اعلاميه رسميه الا بالتمجيد لفخامه الجنرال فقط رغم كل الفشل الاقتصادى الى هو مسؤول عنه .. كل ده قلبك مش راضي يقبلها على زعيمك الديكتاتور .. واى عقل يبصم بالعشره انه ديكتاتور فعلا بغض النظر عن الحجه والسبب ديكتاتور ليه .. يقوم عقلك يتوهم ان غيره هو السبب وغيره يحصر كلمه ديكتاتور في عسكرى من غيره ... ويؤولها بفهم قاصر زى حضرتك ان ديكتاتور تقتصر على عسكرى فقط .. ده فهمك القاصر انت يا ايجى .. ديكتاتور مش مرتبطه بالعسكريه فقط .. وان كان معظمهم ذوى خلفيه عسكريه لطبيعه النشئه والفكر العسكرى الى لا يقبل التعدد ولا يقبل النقد .. بس مش شرط ابدا يكون عسكرى .. عقلك المغلف بهوى قلبك العاشق الولهان بالجنرال يقوم يحور ويلف على المواضيع كالعاده و يروح لتركيا ولا كوريا الشماليه .. ونظام برلمانى ولا رئاسي زى بريطانيا والهند وكندا وامريكا وفرنسا واليابان وكوريا وغيرهم .. انت عايز تدخلنا في حوار ونقاش نظام برلمانى ولا نظام رئاسي .. دول ديموقراطيه فيها ده وفيها ده .. بس اهم اهم وسيله عندهم في الحفاظ على الديموقراطيه ايا كان النظام المتبع برلمانى رئاسي .. هى الشاففيه والمحاسبه و تطبيق القانون وانه مافيش مؤسسه عسكريه بتحكم سبعين سنه او الرئيس يعدل الدستور عشان يفضل في الحكم .. ولا هتلاقى رئيس او مسؤول بيعتقل ويسجن شخص سنوات عديده ( قضاء مستقل طبعا زينا بالضبط :مع السلامة:) لمجرد انه انتقد الاسطوره الجنرال .. مش هتلافى رئيس عندهم فاتح الميادين لانصاره او انصار حزبه .. وقافلها للمعارضين بالامن المركزى واعتقالت لمن ينادى بالمظاهرات .. مش هتلاقى رئيس بيعمل مشاريع في البلد بالامر المبلشر ويطلع على الهوى ينادى على الحج سعيد فين تشتغل وتسيب الفلوس بعدين لما ربك يفرجها .. ويطلع الاعلام والمطبلاتيه يتكلموا عن هذ الانجاز و عن فن الاداره وعلم الاقتصاد الى ربنا منعم به على الجنرال بتاعنا لوحده عن بقيه خلقه .. مش هتلاقى رئيس عندهم بيعدل الدستور عشان يفضل على الكرسي بيطوع الدستور لمقاس الجنرال .. مش هتلاقى رئيس ولا احزاب استنسخت فكره الحزب الوطنى عندهم وبقى حزب الريس على شكل حزب مستقبل وطن كل الفساد والمحسوبيه والتطبيل الاعمى والتزوير واستغلال حاجه بعض بعض الفقراء في شراء الاصوات زى ما حصل في الانتخابات اللسابفه والى قبله والى قبله 2010 وهلم جرا في عهد الجنرالات الى حكموا مصر .. مش هتلاقى عندهم رئاسي او برلمانى نفس فئه الرئيس او حزبه بيزوروا الانتخابات 99.99 زى المهزله عندنا .. مش هتلاقى عندهم ممنوع ان حد يقول ان جزر مصريه مصريه .. لا ممنوع انك تجيب في الاعلام بوامر الجنرال ان حد يفتح فمه او يناقش ..
صدقنى مش موضوعنا رئاسي ولا برلمانى مش دى القصه ولا موضوعنا تركيا والانقلابات العسكريه وااوضاع الاقتصاد ايام الانقلابات واوضاعهم ايام اردوغان ولا لما نحول اردوغان لديكتاتور ووضع الاقتصاد دلوقتى .. لان على الاقل اردوغان الديكتاتور فيه احتمال كبييييير جدا انه يخسر انتخابات الجايه على الاقل فيه امل واليه ان الشعب يمشيه .. ولا نقاشنا عن درجات الديكتاتوريه مثلا الجنرال بتاعنا اكيد مش زى ديكتاتور كوريا الشماليه وهكذا .. ما تشعبش المواضيع وخلينا في حالنا احنا
ووكستنا احنا هنا نظام عسكرى في ثوب مدنى سبعين سنه الجنرال على الكرسي مؤبد على الكرسي بالفوه الامنيه والتزوير وادى حال مصر في كل المجالات قدام الناس

نظرا لتعليمك المجاني فانت محتاج متجرم يفهمك و شوفت تطبيلي إللي في الاخر يامطبلاتي يالي بتحزق علي الفاضي
تعليمى المجانى الى هو زى والدك ووالده حضرتك الى لهم كل الاحترام والتقدير وبقيه اهلك خوالك اعمامك خالاتك واولاهم .. جهله برضه عشان مصنف ومش مصنف .. وقريته في كتاب ايه يا اجهل خلق الله ان العلم والجهل يبنى على اساس التصنيف
نصيحه اسكت بجد عشان كلامك بيفضح جهلك اقسم بالله ..
و خليك يابتاع الدكتاتوريه مع الانظمة المركزية يابتاع عبودية المدني بدل العسكري 😂😂😂😂
انا بتاع ديكتاتور مطبلاتى .. انا عارف ان صراع عقلك وقلبك خلاك تهذي وان الناس فضحتك انك رمز الطبله للجنرال الى بتحاول تفرق بين الحكومه وبين الجنرال في اى فشل لا لشي الا التطبيل والهوى القلبي فقط .. من كتر ما انت صعبان عليا وعلى جنرالك الاسطوره بتعاك ... هاخدك على هواك ومستوى عقلك .. وقلك هات بس مدنين يحكموا سبعين سنه مالكش دعوه .. ياريت تقلنا على الطريقه ازاى نجيب حكم مدنى في ظل الحكم العسكرى بقوه السلاح الان يا ريت تنورنا .. ماهو قدامك اهو سبعين سنه حكم عسكرى كانت ايه النتيجه .. ماهى مصر تكيه للحكم العسكرى سبعين سنه .. التجربه خير دليل ولا ايه مصنف
و ذكرت لك انا مع النظام يكون علماني مش بعيد تطلعني كافر 😂
هدى نفسك .. ريلاكس مالك يا اخ ايجى .. انت كويس .. امال مالك .. بتهذي ولا ايه ؟
يعنى هو ده المعيار في فهنك للحريه والديموقراطيه .. ما انا ممكن اكون ديكتاتور اسلامى وبسي للاسلام بافكر رجعيه .. وومكن اكون جنرال عسكرى ديكتاتورى علمانى .. ومش المعيار الحاكم مومن ولا ملحد مسلم ولا هندوسي سيده ولا راجل

إن الله يقيم الدولة العادلة وإن كانت كافرة ولا يقيم الدولة الظالمة وإن كانت مسلمة،​

انما انت بتحب اللف والدوران لان عكس الديكتاتوريه ديموقراطيه وحريه راى وفكر واحترام للعقل البشرى .. تقدر تقول وتنادى بالديموقراطيه وتداول السلطه ولا يتم تعديل الدستور على مقاس الجنرال وان الرئيس له مده محدده مش يفضل على الكرسي لحد ما يموت وان الرئيس يحاسب لما يخطى ويتحمل مسؤوليه فشل حكوماته المتعاقبه لما تفشل .. مستحيل ليه لان قلبك الولهان بالجنرال اسطورتك القلبيه لا يمكن ان ينادى بحريه الراي والعقل .. لانها افكار عكس افكار الديكتاتوريه الى حضرتك اكبر مطبلاتى لها
نهاية الكلام لن اجادل كثيرا مع ذوي التعليم المصري الضايع باعترافك و بطل تطبيل لحملة الشهادات الفاسدة من نظام تعليم العسكريين
نصيحه لا تجادلنى لانك كل ما بتتكلم معاى والله بتتفضح اكتر .. واياك تروح اى جامعه مصريه وتقول لهم انتوا تعليم مجانى مش مصنف وانا كايجي بقول ان المش مصنف يبقى جاهل .. اياك عشان الشعب هيضحك عليك دلوقتى .. بس قولهم انك مطبلاتى للجنرال حكومته وحشه وتتحمل الخطا انما هو كزعيم اسطوره لا ينسب اليه الخطا معصوم فقط ينسب اليه النجاح لاننى ولهان بالجنرال عاشق وساعتها في الجامعات المصريه هيتوقفوا عن الضحك لانهم خلاص عرفوا السبب .. صدقنى واقسم بالله هتصعب عليهم بجد ممكن يطبطبوا عليك .. ويقولوا لك هدى نفسك يا يجى .. مقدرين الظروف الصعبه الى بيمر بها جنرالك الان .. بس مش مبرر انك تهذي وتخرف .. فاسكت والتزم الصمت لكى لا يفضحك جهلك وعبوديتك وتطبيلك للجنرال

التعديل الأخير:
يعنى احنا بنسئلك عن الاجانب الى بتكلمهم .. فتطلع تقول اسكت يا ابو تعليم مش مصنف يا جاهل ...
فانا بطبل للتعليم المصري ::Lamo::عشان بقلك مش معنا انك مصنف او مش مصنف ده لا علاقه بالجهل او مش جهل ... عشان تعرف ان دماغك اتلسعت ... ممكن تقلنا مكان في العالم يا جاهل .. بقول ان المصنف او مش المصنف ده معيار للجهل يا جااااهل

وممكن تقلنا بس الاجانب الى بتكلمهم عن مصر الى انت بتتهرب من الاجابه منين ؟ وتعليم والد ووالده حضرتك جامعه ايه وسنه كم ؟

ايه علاقه مستوى تعليم في مصر بالجهل من عدمه .. ممكن تشرح للناس ازاى انت ربطت علاقه التعليم السئ في مصر الى اعترف به رئيسك بالجهل من عدمه .. ايه علاقه تعليم في جامعات مصنفه او غير مصنفه بالجهل او التحدث في شؤون العامه والخاصه
انت بتاول الكلام وتنسبه لغيرك .. اقسم بالله انت مش طبيعي .. ايجي انت مركز بجد بتقول ايه ...
ركز تانى الله يخليك .. حد مننا قال ان خريجى الجامعات المصريه الى تحت حكم العسكر لها علاقه من بعيد او من قريب بالجهل او من عدمه .. انت الى بنيت الفكره لما سالناك عن الاجانب فقلت انكم تعليم مجانى جاهل مش زى الاجانب .. وقلت كل التعليم جهله عشان مش مصنفه .. وتيجى تاولنا احنا كلامك ... انت مركز يا بنى ولا انت مالك النهارده ::Lamo::

وياترى والد ووالده حضرتك وخالك واعمامك وخالتك وخالاتك واولادهم خريجى الجاماعات المصريه ولا زيك جامعه هارفارد .. وربطك العبقري ان عدم التصنيف يساوى الجهل .. مش من عندى اذا اهلك جهله ..

بقلك انا اخصائي جراحه ومعرفش معادله تخيل بجد لا بجد انا معرفش المعادله هههههههه::Lamo::::Lamo::قصدك على usmle ولا البريطانيه plab ولا الاستراليه وغيره قصدك على اى معادله
وايه دخل معادله الاطباء بتصنيف الجامعه من عدمه .. وايه دخل الجهل بالمعادله ..

شخص تعيلمه خارج التصنيف هه::Lamo::::Lamo:: الى هو تصنيف ايه اصلا .. ومال التصنيف بعد دم التصنيف بانك تتحاور او لا ::Lamo::
ولا يفهم في الاقتصاد ::Lamo::ايوه زى جنرالك العبقرى والى قبله والى قبله خريجي اكسفورد .. قسم اقتصاد .. تخصص اقتصاد مصر ::Lamo::
وعندى هوس بالعسكريين .. اه طبعا ان بعشقهم لدرجه مش ممكن اتقبل النقد عليهم انا مطبلاتى كبير وبدس السم في العسل اوهم الناس انى حقانى واقول انا ضد الحكومه والفساد اهو بنتقد بس اياكم حد ينتقد الزعيم .. الزعيم الجنرال مسؤول عن النجاح فقط اى فشل تشيله الحكومه فقط .. اوعى يفهم انى عندى هوس وعبوديه للجنرالات .. وحاسس انهم ماخدوش فرصه لحكم مصر يا دوب سبعين سنه بس .. شوف وضع مصر الان تحت حكم المدنى عامله ازاى ؟؟؟ مصر محتاج رؤساء ذوى خلفيه عسكريه .. الجنرالات ماخدوش فرصه لحكم مصر بس يا دوب سبعين سنه بس ..

انا مؤمن بمركزيه القرار فعلا هههه::Lamo::احلى حاجه انك غير انك بدس السم في العسل
ملاحظه بجد .. انك عندك صراع قلبي عقلي .. انا كتبها لك انبارح والله .. خلتك في صراع بين عقلك وقلبك .. ارجع للمشاركه الى انت طلبت انى احلف عليها .. والله يا بنى فعلا .. انت عندك صراع كبير بين عقلك وقلبك .. قلبك وهوسه بالجنرال لدرجه العشق لدرجه انه مش مخليك انك لا تقبل النقد ابدا ابدا ومش شايف انه يتحمل اى مسؤوليه في اى حاجه غلط ولما الناس كلها اتكلمت والموضوع استفحل وبقى خلاص قلبك مايغرفش يدارى على الفشل اكتر من كده .. فقام قلبك سمح لعقلك بجزء من النقد ولكن للحكومه فقط ولكن اياكم اياكم اياكم ان حد يجيب سيره الجنرال .. ليه لان قلبك ولهان بالجنرال .. مش ممكن تتقبل نقد يوجه .. لا اى نقد للحكومه جهاز ادارى برلمان ماشي قوانين ماشي .. انما حد ينتقد الجنرال ده اسطوره فى قلبك لا يمكن المس به ابدا ولا لا يمكن تحميله اى فشل في اى ملف من ملفات الدوله اكيد الحكومات الى جابهم الجنرال الاسطوره محلب وشريف ومدبولى هم المشكله مش في زعيمهم الجنرال المسؤول عنهم تسع سنين الى فضل يدرس خمسين سنه معنى اداره الدوله في جامعه مصنفه ::Lamo::عشان مايبقاش جاهل عند الاخ ايجى العبقري .. ولو جت حكومه رابعه وخامسه اكيد اى نجاح هينسب له واى فشل هينسب لغيره اكيد هم السبب .. وده الفرق بين التعليم المصنف ومش المصنف والجهل ومش الجهل :O_0:

انت لما بتتزنق بجد كل الافكار الى لا يقبلها عقلك وقلبك مش مطاوعك يعترف بها .. زى ما قلبك مش راضي ولا هيقبل فكره ان حد يقول على اسطوره قلبك انه جنرال ديكتاتور ظالم حول مصر لسجن كبير راى واحد واى راي معارض يتسجن ويتنكل به ولا يقبل اى نصيحه الا من نفسه وعدل الدستور ليبقى في الحكم وغير مسموح في اى وسيله اعلاميه رسميه الا بالتمجيد لفخامه الجنرال فقط رغم كل الفشل الاقتصادى الى هو مسؤول عنه .. كل ده قلبك مش راضي يقبلها على زعيمك الديكتاتور .. واى عقل يبصم بالعشره انه ديكتاتور فعلا بغض النظر عن الحجه والسبب ديكتاتور ليه .. يقوم عقلك يتوهم ان غيره هو السبب وغيره يحصر كلمه ديكتاتور في عسكرى من غيره ... ويؤولها بفهم قاصر زى حضرتك ان ديكتاتور تقتصر على عسكرى فقط .. ده فهمك القاصر انت يا ايجى .. ديكتاتور مش مرتبطه بالعسكريه فقط .. وان كان معظمهم ذوى خلفيه عسكريه لطبيعه النشئه والفكر العسكرى الى لا يقبل التعدد ولا يقبل النقد .. بس مش شرط ابدا يكون عسكرى .. عقلك المغلف بهوى قلبك العاشق الولهان بالجنرال يقوم يحور ويلف على المواضيع كالعاده و يروح لتركيا ولا كوريا الشماليه .. ونظام برلمانى ولا رئاسي زى بريطانيا والهند وكندا وامريكا وفرنسا واليابان وكوريا وغيرهم .. انت عايز تدخلنا في حوار ونقاش نظام برلمانى ولا نظام رئاسي .. دول ديموقراطيه فيها ده وفيها ده .. بس اهم اهم وسيله عندهم في الحفاظ على الديموقراطيه ايا كان النظام المتبع برلمانى رئاسي .. هى الشاففيه والمحاسبه و تطبيق القانون وانه مافيش مؤسسه عسكريه بتحكم سبعين سنه او الرئيس يعدل الدستور عشان يفضل في الحكم .. ولا هتلاقى رئيس او مسؤول بيعتقل ويسجن شخص سنوات عديده ( قضاء مستقل طبعا زينا بالضبط :مع السلامة:) لمجرد انه انتقد الاسطوره الجنرال .. مش هتلافى رئيس عندهم فاتح الميادين لانصاره او انصار حزبه .. وقافلها للمعارضين بالامن المركزى واعتقالت لمن ينادى بالمظاهرات .. مش هتلاقى رئيس بيعمل مشاريع في البلد بالامر المبلشر ويطلع على الهوى ينادى على الحج سعيد فين تشتغل وتسيب الفلوس بعدين لما ربك يفرجها .. ويطلع الاعلام والمطبلاتيه يتكلموا عن هذ الانجاز و عن فن الاداره وعلم الاقتصاد الى ربنا منعم به على الجنرال بتاعنا لوحده عن بقيه خلقه .. مش هتلاقى رئيس عندهم بيعدل الدستور عشان يفضل على الكرسي بيطوع الدستور لمقاس الجنرال .. مش هتلاقى رئيس ولا احزاب استنسخت فكره الحزب الوطنى عندهم وبقى حزب الريس على شكل حزب مستقبل وطن كل الفساد والمحسوبيه والتطبيل الاعمى والتزوير واستغلال حاجه بعض بعض الفقراء في شراء الاصوات زى ما حصل في الانتخابات اللسابفه والى قبله والى قبله 2010 وهلم جرا في عهد الجنرالات الى حكموا مصر .. مش هتلاقى عندهم رئاسي او برلمانى نفس فئه الرئيس او حزبه بيزوروا الانتخابات 99.99 زى المهزله عندنا .. مش هتلاقى عندهم ممنوع ان حد يقول ان جزر مصريه مصريه .. لا ممنوع انك تجيب في الاعلام بوامر الجنرال ان حد يفتح فمه او يناقش ..
صدقنى مش موضوعنا رئاسي ولا برلمانى مش دى القصه ولا موضوعنا تركيا والانقلابات العسكريه وااوضاع الاقتصاد ايام الانقلابات واوضاعهم ايام اردوغان ولا لما نحول اردوغان لديكتاتور ووضع الاقتصاد دلوقتى .. لان على الاقل اردوغان الديكتاتور فيه احتمال كبييييير جدا انه يخسر انتخابات الجايه على الاقل فيه امل واليه ان الشعب يمشيه .. ولا نقاشنا عن درجات الديكتاتوريه مثلا الجنرال بتاعنا اكيد مش زى ديكتاتور كوريا الشماليه وهكذا .. ما تشعبش المواضيع وخلينا في حالنا احنا
ووكستنا احنا هنا نظام عسكرى في ثوب مدنى سبعين سنه الجنرال على الكرسي مؤبد على الكرسي بالفوه الامنيه والتزوير وادى حال مصر في كل المجالات قدام الناس

تعليمى المجانى الى هو زى والدك ووالده حضرتك الى لهم كل الاحترام والتقدير وبقيه اهلك خوالك اعمامك خالاتك واولاهم .. جهله برضه عشان مصنف ومش مصنف .. وقريته في كتاب ايه يا اجهل خلق الله ان العلم والجهل يبنى على اساس التصنيف

انا بتاع ديكتاتور مطبلاتى .. انا عارف ان صراع عقلك وقلبك خلاك تهذي وان الناس فضحتك انك رمز الطبله للجنرال الى بتحاول تفرق بين الحكومه وبين الجنرال في اى فشل لا لشي الا التطبيل والهوى القلبي فقط .. من كتر ما انت صعبان عليا وعلى جنرالك الاسطوره بتعاك ... هاخدك على هواك ومستوى عقلك .. وقلك هات بس مدنين يحكموا سبعين سنه مالكش دعوه .. ياريت تقلنا على الطريقه ازاى نجيب حكم مدنى في ظل الحكم العسكرى بقوه السلاح الان يا ريت تنورنا .. ماهو قدامك اهو سبعين سنه حكم عسكرى كانت ايه النتيجه .. ماهى مصر تكيه للحكم العسكرى سبعين سنه .. التجربه خير دليل ولا ايه مصنف

يعنى هو ده المعيار في فهنك للحريه والديموقراطيه .. ما انا ممكن اكون ديكتاتور اسلامى وبسي للاسلام بافكر رجعيه .. وومكن اكون جنرال عسكرى ديكتاتورى علمانى .. انما انت بتحب اللف والدوران لان عكس الديكتاتوريه ديموقراطيه وحريه راى وفكر واحترام للعقل البشرى .. تقدر تقول وتنادى بالديموقراطيه وتداول السلطه ولا يتم تعديل الدستور على مقاس الجنرال وان الرئيس له مده محدده مش يفضل على الكرسي لحد ما يموت وان الرئيس يحاسب لما يخطى ويتحمل مسؤوليه فشل حكوماته المتعاقبه لما تفشل .. مستحيل ليه لان قلبك الولهان بالجنرال اسطورتك القلبيه لا يمكن ان ينادى بحريه الراي والعقل .. لانها افكار عكس افكار الديكتاتوريه الى حضرتك اكبر مطبلاتى لها

نصيحه لا تجادلنى لانك كل ما بتتكلم معاى والله بتتفضح اكتر .. واياك تروح اى جامعه مصريه وتقول لهم انتوا تعليم مجانى مش مصنف وانا كايجي بقول ان المش مصنف يبقى جاهل .. اياك عشان الشعب هيضحك عليك دلوقتى .. بس قولهم انك مطبلاتى للجنرال حكومته وحشه وتتحمل الخطا انما هو كزعيم اسطوره لا ينسب اليه الخطا معصوم فقط ينسب اليه النجاح لاننى ولهان بالجنرال عاشق وساعتها في الجامعات المصريه هيتوقفوا عن الضحك لانهم خلاص عرفوا السبب .. صدقنى واقسم بالله هتصعب عليهم بجد ممكن يطبطبوا عليك .. ويقولوا لك هدى نفسك يا يجى .. مقدرين الظروف الصعبه الى بيمر بها جنرالك الان .. بس مش مبرر انك تهذي وتخرف .. فاسكت والتزم الصمت لكى لا يفضحك جهلك وعبوديتك وتطبيلك للجنرال
الرد الأقسى على أتباع أحمد موسى

لازم ننظر للجانب بأبعاد تانية ونحلل الموضوع وأبعاده الإقتصادية طبعا عندنا بدأوا بالفعل في طرح شركات الجيش في القطاع الخاص ودا إللي قولت عليه وكنت بنادي بيه بس المدلسين حرفوا كلامي
تكلم كأنك Egy for win
هو انت مسطول ؟ اية معني كلامك دة أصلا. و كفاية تخريف و تضليل و ياريت تعملي تجهال و تعيش في جو القوقعة بتاعتك و لا تستمع الا االي بقالهم 1p سنوات بيصوتوا في المديا بدون اي تاثير يذكر

ياكذاب يامضلل ياللي عايش الوهم يبتوع ان التعليم المصري حلو 😂 و دة عدم سبب فهمك لكلامي

انا بقولك بالحرف الواحد ان صندوق النقد هيجبر الجيش و الحكومة علي بيع شركاتهم (حتي لما ذكرت ان صندوق النقد يمكن يكون بيسخن الاعلام علينا و انت اتحزقت ساعتها و اقتبست لي)

و بالنسبة لي كمطبلاتي و كدة علي كلامك ذكرت ان هذا مفيد للاقتصاد و انا مع ان الجيش يبيع و يمتلك خصة من الاسهم تدخلة ارباح و الادارة و اغلبية لاسهم تكون مع القطاع الخاص

ذكرت بالحرف و نظرا لانك جاهل تعليم ضايع لاتسطيع القراءة ان الحكومة كانت متفقة علي ذلك في ٢٠١٨ مع الصندوق لكنها تباطئة و لم تفعل المتفق علية بالرغم من الاعلان عن طرح الشركات الحكومية

و خد الاخبار ياجهل اللي من ٢٠١٩ عن طرح شركات الحكومة و من جريدة معارضة بيض زي حضرتك و ذكرت اتفاق البيع من خطة 2018 ياجاهل ياكذاب يامضلل

و بصفتي مطبلاتي بأيد تخارج الجيش من الاقتصاد و طرح الشركات في البورصة و أعلم أن صندوق النقد سوف يجبرهم علي ذلك

و سوف يخرج علينا الهبيدة و يقولك دة بيع لاصول البلد 😂

انا لست كالعبض مؤمن بمركزية القرار سواء كان (مدني او عسكري)

بقلك انا اخصائي جراحه ومعرفش معادله تخيل بجد لا بجد انا معرفش المعادله هههههههه::Lamo::::Lamo::قصدك على usmle ولا البريطانيه plab ولا الاستراليه وغيره قصدك على اى معادله
وايه دخل معادله الاطباء بتصنيف الجامعه من عدمه .. وايه دخل الجهل بالمعادله ..

يعنى هو ده المعيار في فهنك للحريه والديموقراطيه .. ما انا ممكن اكون ديكتاتور اسلامى وبسي للاسلام بافكر رجعيه .. وومكن اكون جنرال عسكرى ديكتاتورى علمانى .. ومش المعيار الحاكم مومن ولا ملحد مسلم ولا هندوسي سيده ولا راجل

إن الله يقيم الدولة العادلة وإن كانت كافرة ولا يقيم الدولة الظالمة وإن كانت مسلمة،​

انما انت بتحب اللف والدوران لان عكس الديكتاتوريه ديموقراطيه وحريه راى وفكر واحترام للعقل البشرى .. تقدر تقول وتنادى بالديموقراطيه وتداول السلطه ولا يتم تعديل الدستور على مقاس الجنرال وان الرئيس له مده محدده مش يفضل على الكرسي لحد ما يموت وان الرئيس يحاسب لما يخطى ويتحمل مسؤوليه فشل حكوماته المتعاقبه لما تفشل .. مستحيل ليه لان قلبك الولهان بالجنرال اسطورتك القلبيه لا يمكن ان ينادى بحريه الراي والعقل .. لانها افكار عكس افكار الديكتاتوريه الى حضرتك اكبر مطبلاتى لها

انا من شدة مانا عاملك حرقان انت تركت إنت و المحارب اللي فعلا بيأيد السيسي و بيطبل له و مسكتوا فيا انا 😂

يلهوي انا هقعد. اقراء دة كلة. ده انا اكون خلصت كتاب مفيد ليا احسن من النقاش مع واجد مطبلاتي ان المصريين متعلمين في عهد العسكريين الاشرار و فاكر نفسه متعلم 😂

يعني عوزني اجيبلك عنواين الناس اللب بكلمهم ، ادخلك علي ديسكور و اخليهم يهعملوا عليك حفلة في معلومات الاقتصادية و الإدارية وشهادة الطب المصري 😂😂😂😂

و اوحد فيهم يقولك المفروض نصلح ال microeconomics ترد علية بدون سبب و تقولة انه مطبلاتي و العسكر اشرار 😂

ياحبيي انت عندك اسواء بورد طبي و تعليمك الطبي حفظ بشهادة الاطباء زملائك

ياحبيبي انتم بياخدوكم لأنكم بنفس سعر الهندي و الباكستانيو بتاخدوا الاهانة و تسكتوا و قريبا مش هيخدوكم اصلا

و لا يوجد تعليم طبي في جامعات العسكريين الاشرار يامطبلاتي

و لن اهتم بأشخاص يعبدوا مركزية القرار حتي لو كانت مدنية و يقولك لا متغيرش و يعترض علي تغيير الهيكل و يقولك اني مطبلاتي 😂 لا و الكائن الغبي الجاهل شايف ان اعتراضي علي الهيكل بيس فيه نقد للحكومة و الرئيس و هو تطبيل 😂

عودة
أعلى