بـوابة مصـر الأقتصادية

لسه واخد بالي انه محدد لكل خريجي فرع من القوات المسلحة تخصص اضافي محدد يقدر يحصل علية

EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ

زي خريجي الدفاع الجوي يحصل علي بكالريوس هندسة الاتصالات و الميكاترونكس)

مع انهم اصلا في الكلية بتاعتهم في اسكندريه بيدرسوا نفس هندسة الاتصالات!!!

كمان الجوية في الادارة و الحاسبات و المعلومات و مفيش علوم سياسة!!!

و البحرية علوم سياسية فقط!!!!

مليش دعوة بالاخواني والحبشتكاني اللي راح لعب كيلو باميا وقالهم قولوا واللهي واللهي وكونوا مطمئنين تماما ووقع اتفاقية مباديء حسنيه ودخلنا في مفاوضات عبثية عشر سنين وطلع قال بطلوا هري وميه مصر خط أحمر ولو عاوز تجرب جرب والآخر قال هنتصدي بتعظيم مواردنا وربنا عالمفتري هو الملام الأول والأخير على كل ما َوصلنا ليه من مسخرة وعبث في كل القطاعات
.

لا مانتش حر ...ماتتكلمش عن مصر و انت خاين لها و مستعر منها و حاطط علم دولة تانية....روح يابنى دور على جحر استخبى ...انا مش عارف ازاى عديت من عيد الاضحى
قصدك إللي قالهم الع.. سيس هأكلكم ورق شجر عشان نبني بلدكم
وماله وماله هو أدري بأتباعه ومالكش دعوة برضو انتا مين عشان تقول مين وطني ومين خاين الخاين يا عين النونه هو اللي بيبرر لسيده تفريطه في بلده وفشله واخفاقاته اللي ودت البلد فداهية بعد ٩ سنين من الغباء والتخلف في كل المجالات

ليس المعنى من المسمى ولكن المغزى
ضابط المدرعات أو المشاه يدرس إقتصاد وإحصاء ليه انا عارف أنه مش هيدرس حاجه عنهم فى ٣ سنوات الكليه الحربيه ولكن مسمى فقط له مغزى خطير
نفس العبث الحادث حاليا بتحويل القواعد الجويه لصوب زراعيه
او اشراف القوات الجويه على مشروع زراعى
عبث ،،,فى عبث
رايح فين يا سياده العقيد طيار
رايح أتفقد المزرعه الغربيه
رايح فين يا سياده العميد طيار
رايح أتفقد الصوبه الشرقيه
ناقصهم جلابيه وطاقيه فلاحين بحرى
لسه واخد بالي انه محدد لكل خريجي فرع من القوات المسلحة تخصص اضافي محدد يقدر يحصل علية

EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ

زي خريجي الدفاع الجوي يحصل علي بكالريوس هندسة الاتصالات و الميكاترونكس)

مع انهم اصلا في الكلية بتاعتهم في اسكندريه بيدرسوا نفس هندسة الاتصالات!!!

كمان الجوية في الادارة و الحاسبات و المعلومات و مفيش علوم سياسة!!!

و البحرية علوم سياسية فقط!!!!

ليس المعنى من المسمى ولكن المغزى
ضابط المدرعات أو المشاه يدرس إقتصاد وإحصاء ليه انا عارف أنه مش هيدرس حاجه عنهم فى ٣ سنوات الكليه الحربيه ولكن مسمى فقط له مغزى خطير
نفس العبث الحادث حاليا بتحويل القواعد الجويه لصوب زراعيه
او اشراف القوات الجويه على مشروع زراعى
عبث ،،,فى عبث
رايح فين يا سياده العقيد طيار
رايح أتفقد المزرعه الغربيه
رايح فين يا سياده العميد طيار
رايح أتفقد الصوبه الشرقيه
ناقصهم جلابيه وطاقيه فلاحين بحرى
اكيد هيبقي عدد قليل جدا منهم هو اللي هيدرس المواضيع دية و مازلت لا اعلم الهدف منها و ربما يكون كلامكم صحيح

لكن هنا فيه تحديد بشكل متخصص لكل خريج كلية ؟ يعني مثلا بتوع الدفاع الجوي لن يدرسوا ادارة او اقتصاد او سياسة!

كمان معلوماتي ان الي بيشتغل في المزارع و الصوب هم الظباط الاحتياط و الظباط المعينين من الجامعات الحكومية... و ليس مثلا مقاتل طيار هيشرف علي المزرعة قبل ميطلع يركب الرفال 😂

و انا مع تحول هذة المشاريع للادارة المدنية و القطاع الخاص لانها افضل بكثير (و ليس اسمها بيع اصول الدولة و الغذاء بتاع الدولة)

قصدك إللي قالهم الع.. سيس هأكلكم ورق شجر عشان نبني بلدكم
وماله وماله هو أدري بأتباعه ومالكش دعوة برضو انتا مين عشان تقول مين وطني ومين خاين الخاين يا عين النونه هو اللي بيبرر لسيده تفريطه في بلده وفشله واخفاقاته اللي ودت البلد فداهية بعد ٩ سنين من الغباء والتخلف في كل المجالات
اهو انتا بشحمك ولحمك 👌

اكيد هيبقي عدد قليل جدا منهم هو اللي هيدرس المواضيع دية و مازلت لا اعلم الهدف منها و ربما يكون كلامكم صحيح
🙃🙃 طب عيني في طبلتك كده

و انا مع تحول هذة المشاريع للادارة المدنية و القطاع الخاص لانها افضل بكثير (و ليس اسمها بيع اصول الدولة و الغذاء بتاع الدولة)🙃🙃🙃

صحيح مش الطيار هو اللى بيشرف على المزرعه بل الأسوأ هو قياده القاعده الجويه وقياده القوات الجويه !؟ هل دى شيئ صحى وطبيعى أن يشتت القيادات بمتابعه عملهم الاصلى أو متابعه المزارع خاصة أن القياده السياسيه تضغط عليهم فيما تفهمه وهو المزارع وليس عملهم الاصلى
عليك أن تبحث عن الزياره الاخيره للرئيس
لمشروع مستقبل مصر وكلامه مع قائد القوات الجوية واجتماعاته المتكرره معه بسبب نفس المشروع

لكن هنا فيه تحديد بشكل متخصص لكل خريج كلية ؟ يعني مثلا بتوع الدفاع الجوي لن يدرسوا ادارة او اقتصاد او سياسة!

كمان معلوماتي ان الي بيشتغل في المزارع و الصوب هم الظباط الاحتياط و الظباط المعينين من الجامعات الحكومية... و ليس مثلا مقاتل طيار هيشرف علي المزرعة قبل ميطلع يركب الرفال 😂

و انا مع تحول هذة المشاريع للادارة المدنية و القطاع الخاص لانها افضل بكثير (و ليس اسمها بيع اصول الدولة و الغذاء بتاع الدولة)

ومقام طبلتك يا ايجي انتا أسطورة تطبيلية من طراز عالي لما تلاقي نفسك اتزنقت فحوار تقولهم مش عارف ايه أعاده بصراحة ثم تأتي بسيل من الانجازات والأعجازات التي تنشرها من ٨ سنين واللي كل يوم بتحسسنا ان مصر طالعه المريخ تاخد قرض من هناك تاني يوم

الرئيس السيسى استلم بلدا خرابا مهلهلا 30 سنه من التدهور تبعها ثورة شعبية اخرجت اسواء ما فى هذا الشعب و رغم ذلك تصدى الرجل لاكبر عملية خيانه لمصر قام بها الاخوان و استطاع فى ظرف سنوات قليلة ان يرجع بالبلد الى الحد الادنى من الدوله ثم ياتى مجموعة من الانطاع و الخونه الذين حتى لا يعتزون بعلم بلادهم ينظرون علية اليوم ....تبا لكم

الرئيس السيسى استلم بلدا خرابا مهلهلا 30 سنه من التدهور تبعها ثورة شعبية اخرجت اسواء ما فى هذا الشعب و رغم ذلك تصدى الرجل لاكبر عملية خيانه لمصر قام بها الاخوان و استطاع فى ظرف سنوات قليلة ان يرجع بالبلد الى الحد الادنى من الدوله ثم ياتى مجموعة من الانطاع و الخونه الذين حتى لا يعتزون بعلم بلادهم ينظرون علية اليوم ....تبا لكم
طلع جرينوف وغربل الكمين يابني واعملنا الاختيار ٥ 😂

صحيح مش الطيار هو اللى بيشرف على المزرعه بل الأسوأ هو قياده القاعده الجويه وقياده القوات الجويه !؟ هل دى شيئ صحى وطبيعى أن يشتت القيادات بمتابعه عملهم الاصلى أو متابعه المزارع خاصة أن القياده السياسيه تضغط عليهم فيما تفهمه وهو المزارع وليس عملهم الاصلى
عليك أن تبحث عن الزياره الاخيره للرئيس
لمشروع مستقبل مصر وكلامه مع قائد القوات الجوية واجتماعاته المتكرره معه بسبب نفس المشروع
ده اثناء زيارة السيسي لكن لا اعتقد انه بيوصل ان قائد عمليات بيتابع الحجات دية.

و اذا كان كلامك صحيح فدة طبعا خطأ ، و ايضا الصح انه يتم تسليمه للمدنين و الجيش ياخد ارباح منها.

و لو تابعت كلامي هتعرف ان صندوق النقد هيجبر الجيش علي كدة ، و لا انت اية رائيك ؟

اخي الكريم هختلف معاك لا تنزل بمستوي الحوار لهذا الاسلوب. اللي مش يعجبك اعمله تجاهل و خلاص ،لذلك هتلاقيني بعمل تجاهل لل trolls و بتوع السب و استخدام هذا الاسلوب بتاع تويتر و السوشيال ميديا.

و فيه ناس هنا انا بتناقش معهم لاختلاف وجهة النظر ، الحجة بالحجة.

إللي هيتناقش حتي لو بوجهة نظر مختلفة فمرحب به و ياهلا بالنقاش و الاختلاف.
مفيش فايدة صدقنى كل الى داخلين على الموضوع دة لهدف واحد بس .....لان اى حد فيهم لو مصرى اصيل او عربى بجد مايشمتش فى البلد كدة خصوصا انها ازمه على كل العالم

على فكره يا أخى

الوطنيه ليست هكذا
الرد على اى شخص يكون بالحجه والبرهان وليس بالتهجم على اى شخص مهما كان انتماؤه الفكرى أو الايدلوجى
فكرتنى بنفس زمان فى سنه ٢٠٠٠ كنت طالب فى الجامعه بشتغل فى السياحه وكانوا الأجانب بيصفوا مبارك بالديكتاتور الفاسد وازاى احنا شعب سلبى ومستكين خاصه الألمان
وكنت بتحمق زيك كده ورغم انى عارف ان كلامهم صحيح ولكن كنت بدافع عنه بدافع الوطنيه ليس إلا.
السن والخبرات بتأثر على أحكام البشر
إما من يخضع للانتماء فكرى ضيق أو إيدلوجى فده هيفضل فى نفس المربع اللى حصر نفسه فيه سواء سلفى أو اخوان أو يسارى اوليبرالى اومسيحى خاضع للكنيسه أو من المتيين
خضوع اى شخص الفكرى يجعله يتحالف مع الشيطان لكى ينتصر فكره ورأينا فى حياتنا كثيرا من عماله اليسار لروسيا وعماله اليمين لأمريكا وعماله الإخوان لتركيا وعماله جمعيات أقباط المهجر لمن يدفع
لا يا عزيزى انا لا ادافع بدافع الوطنية الجوفاء ....انا مقتنع ان هذا الرئيس هو افضل رئيس جاء لهذة الدولة فى فترة الجمهورية ....لسبب بسيط .....كقاعدة عامه اى حاكم لمصر على مدار التاريخ اذا قام بتقوية الجيش و تسليحة و اعدادة فهو حاكم وطنى يستحق الاحترام مهما كانت اخطاءة(لا يوجد حاكم بدون اخطاء) و يجب انتقاد الاخطاء بصورة موضوعية .....

اما يا عزيزى الحوار مع الاخوان يشبه حوار الطرشان فهو لا يسمع و لا يفهم فقط يحاول بكل الطرق التشكيك و التخوين ....لقد تحاوت مع العديد منهم بالحجة و البرهان لكن كان دائما النتيجة واحدة

مفيش فايدة صدقنى كل الى داخلين على الموضوع دة لهدف واحد بس .....لان اى حد فيهم لو مصرى اصيل او عربى بجد مايشمتش فى البلد كدة خصوصا انها ازمه على كل العالم
ليس هدفهم الشماتة في مصر هما متاثرين سياسيا بشكل كبير و متاثرين بكراهيتهم للعسكرين

دة غير ان الناس فعلا متأثر اقتصاديا و لذلك و لذلك بتنفس عن نفسها و بتطلع غضبها.

و كما ذكرت لك نرد علي اللي هيتناقش باحترام بالحجة و نعمل مناظرات ، و قليل الادب او الي داخل ذو توجة troll تعملة تجاهل و تسيبة مع نفسة

مطالبه صندوق النقد الدولي ليست الأولى
بل كانت فى البرنامج الاول وتم وعدهم بتنفيذه فى إطار إصلاح إقتصادى شامل لم يتم بعد الإصلاح المالى بل حدث العكس من توسع الجيش وتوغله فى الاقتصاد
كنت اتمنى أن يتم ذلك بناء على رغبه داخليه لتهيئه الاقتصاد المصرى للاستثمار خاصه كل المخلصين طالبوا بذلك
حتى رجل اعمال فاسد مثل ساويرس قال ذلك .
الآن نحن أمام مطالب صعبه

١_ رفع الدعم الكامل عن الطاقه والخبز فى أوضاع يئن فيها الناس ولا أعتقد أن سوف تمر كما مر غيرها من إجراءات
٢_ بيع شركات الجيش فى أوضاع إقتصادية مزريه وانهيار للبورصه المصريه
ستكون بثمن بخس وصائدى الجيف فى الانتظار بدعوى الاستثمار
مقابل قروض نحن فى اشد الحاجه لها
ما صرح به السيسى فى ألمانيا ومطالبه من اوربا الوقوف معه فى مفاوضاته مع الصندوق هل يخص الدعم ام شركات الجيش لا أعلم
الذى أعلمه أن رفع الدعم الكامل الآن خطر
وبيع شركات الجيش فى هذا التوقيت خساره فادحه
ده اثناء زيارة السيسي لكن لا اعتقد انه بيوصل ان قائد عمليات بيتابع الحجات دية.

و اذا كان كلامك صحيح فدة طبعا خطأ ، و ايضا الصح انه يتم تسليمه للمدنين و الجيش ياخد ارباح منها.

و لو تابعت كلامي هتعرف ان صندوق النقد هيجبر الجيش علي كدة ، و لا انت اية رائيك ؟

مطالبه صندوق النقد الدولي ليست الأولى
بل كانت فى البرنامج الاول وتم وعدهم بتنفيذه فى إطار إصلاح إقتصادى شامل لم يتم بعد الإصلاح المالى بل حدث العكس من توسع الجيش وتوغله فى الاقتصاد
كنت اتمنى أن يتم ذلك بناء على رغبه داخليه لتهيئه الاقتصاد المصرى للاستثمار خاصه كل المخلصين طالبوا بذلك
حتى رجل اعمال فاسد مثل ساويرس قال ذلك .
الآن نحن أمام مطالب صعبه

١_ رفع الدعم الكامل عن الطاقه والخبز فى أوضاع يئن فيها الناس ولا أعتقد أن سوف تمر كما مر غيرها من إجراءات
٢_ بيع شركات الجيش فى أوضاع إقتصادية مزريه وانهيار للبورصه المصريه
ستكون بثمن بخس وصائدى الجيف فى الانتظار بدعوى الاستثمار
مقابل قروض نحن فى اشد الحاجه لها
ما صرح به السيسى فى ألمانيا ومطالبه من اوربا الوقوف معه فى مفاوضاته مع الصندوق هل يخص الدعم ام شركات الجيش لا أعلم
الذى أعلمه أن رفع الدعم الكامل الآن خطر
وبيع شركات الجيش فى هذا التوقيت خساره فادحه
الله ينور عليك ،لذلك الصندوق رافض يدخل دلوقتي الا لم تتنفذ المطالب بتاعته اللي اتفقوا عليها سابقا و اتعقد كان الحوار كله عن البيع في ٢٠١٨.

بقول للناس ان دية خطة الصندوق بيزعلوا

انت بجد مش قادر تتكلم كلمة واحده؟
لو خايف بعد اذنك متردش و خلاص مش لازم ترد رد يعصب
متزعلش مني ياصديقي بس النهاردة انا قافش و انت شايف صوت المعرف بتاعتي الجديدة اللي خلوني احطها.

هو
و الله البلد كلها بقت متنشنه
و لغة الحوار بينا بقت زفت ، انا نفسي بحاول اظبط اسلوبي اللي اتحرف دة و بفكر كمان اخد اجازة من النقاش مع المصريين

احنا حتي اصبح عندنا مجتمعات مغلقة علشان تبعد عن الناس إللي بتتكلم بهذا الاسلوب.

حاجة تحزن اني اكون مشترك في سيرفر علي ديسكورد الاجانب هناك و فيه مصريين (يعتبروا اجانب) لغة الحوار هناك مختلفة تمام و طريقة النقاش و الاختلاف و العرض العلمي للمعلومة و....

انا هناك بحب اناقشهم لاني قبل ما أعبر عن وجهة نظري فانا بتعلم و بستفيد منهم. مع المصريين مقدرش اقول نفس الكلام.

عودة
أعلى