عقد توريد 50 مقاتله ميج ام/ام2 لمصر

الميج ٣٥ مش هتقف علي ٥٠ هتزيد تدريجيا مع دخول الجيل الخامس
الفكرة كلها ان قواتك هتكون ميج٣٥
وسو٣٥ ورافال وباك فا
المقاتلات الروسي كلها هيكون بينهم ربط فعليا
هيتبقي الرافال والاواكس
انا فعليا مش عارف بس متاكد ان فية حل عند الكترونيكا وساليوكس للموضوع دة
كمان المقارنة بتاعتك مغلوطة
انت بتتكلم عن مقاتلة بقدرات حرب الكترونية جبارة
لكن بصمتها من ١٠-١٥ متر مربع
في الوقت
ان السو٣٥ اللي ممكن تجيلك بردار ايسا معقول وقدرات حرب الكترونية معقولة
بصمتها من ٣-٥ متر مربع
يبقى متفكرش في باكفا على الاقل لحد 2030 لان منظومة صيانتك حقيقي مش حتساع
و حتحتاج صفقات لاحقة لتعزيز قدرات الاسطول دا سواء على كلامك في الربط من مكون ايطالي مثلا او على مستوى الذخائر و الصيانة او زيادة عدد كل نوع

يبقى متفكرش في باكفا على الاقل لحد 2030 لان منظومة صيانتك حقيقي مش حتساع
و حتحتاج صفقات لاحقة لتعزيز قدرات الاسطول دا سواء على كلام في الربط من مكون ايطالي مثلا او على مستوى الذخائر و الصيانة او زيادة عدد كل نوع
كدة كدة انت مش هتجيبها قبل ٢٠٢٢تعاقد ٢٠٢٥ استلام
يعني فعليا متاخر جدا
عموما لما نشوف

المنافسة بين بوينج وسوخوي هتوصلنا لفين
الاهم ادارة ملف الصفقة دي بشكل حلو
ممكن يوصلك لجيل خامس باولوية استلام

فعلا قيمة الصفقة اقل من 30 مليار دولار :)
The estimated cost is $29.432 billion.

هذه اخطارات بتاريخ 20 اكتوبر 2010 ...

اعلان بوينغ الرسمي بعد اعلان امريكا التوقيع مع السعودية بتاريخ 29/12/2011

تعقيب بسيط : معظم الأخوه يتحدثوا عن دخول الجيل الخامس كأمر منتهي و مسلم به دون الأخذ في الاعتبار احتمالات اخري مثل عرض نسخه تصديرية ليست بالجوده / رفض روسيا لسبب او لآخر / انتفاء الحاجه العملاتيه لسبب او لآخر
هناك حاله هوس بالجيل الخامس لاكن فرنسا نفسها لا توجد لديها اي خطط للجيل الخامس حسب المعلن
راي المتواضع الذي لا يقارن برأي الأساتذة الكبار طبعا : اننا لا حاجه لدينا في اقتناء جيل خامس روسي او صيني
بل يجب ان ننتظر أفضل من ذلك ( ننتظر فرنسا مثلا )
وطور قواتنا الجويه بطائره مثل ال Su35 رغم عدم اقتناعي بالتكنولوجيا الخاصه بها .. طاءره تستطيع ان توءلم آي دوله في حاله حرب مباشره معك
ثم ندير اعيننا للصناعات المحلية ( لا اتحدث عن صناعه طاءره بالطبع و لاكن صناعه ذخاير إلكترونيات الخ )
ثم نري ماذا سيكون في المستقبل

تحياتي

انا عايز ايجل -_-
صدقني لما يبقي عندك سو 35 وميج 35 افضل مليون مره من ايجل لسبب بسيط ان السو والميج مجهوله بالنسبه لعدوك . وانا راي الشخصي بفضل السو ونفسي تكون بعلم مصر وبعدد 100 مقاتله :لايتنج:

وانا عايز F-22
هما راضيين يدونا الbald eagle حتى :;:

انا مش عايز منهم اى طائرات جديده
خلاص قضى الامر ان شاء الله
Su-35
وبعد2020 Pak fa
+e+e
السو مرعبه لاي مقاتله ماتستهونش بيها بس تيجي وتبقي بالعلم المصري
جميل بس كان يبقى منطقي لو متعقدناش على رافال او ميج انما التلاتة كتير على 4++ من غير منتكلم عن الفالكون حتى الهند في عظمتها شغالة سو 30 و ببتدور على المنصة المتعددة مهام الرافال قبل ما تدخل الجيل الخامس الباقي فاكس بايسون على ميراج على (تيجي في جاز تيجاز) :D و الميج عندهم وضع خاص عشان عندهم حاملة مقاتلات يعني المخطط 3 كقوات جوية
مش 5 كده جنون حقيقي ادخال 4 انواع في ظرف 10 سنين التركيز في نوع او اتنين و التمكن منهم افضل
الفكرة مش تقيلة او خفيفية الفكرة في مواصفات اللي تكفي المهام ، منا لو بجيب نفس النوع 3 مرات و ناقصني برده مواصفات يبقى انا مبذر
لو في سو 35 يبقى منطقيا مينفعش يبقى في باكفا بعديها بكام سنة و هو امر غير صحيح لان الباكفا جيل خامس ضروري لوقته ، الاتنين شغال بس مكنش ليها لازمة الميج بقى
و السو حقيقي انا مش شايف انها اضافة آه الخبيني ممتاز بس السبيكترا موجود
تشكيلة الصواريخ روعة بس الميج تقدر تشيل و فيها مناورة مش بطالة ابدا
فنفس موضوع رفض الادفانسد هورنيت حتعمل ايه زيادة عن الرافال ، حعمل ايه بمنصة 8 طن حمولة حتترصد من بعيد و معلهاش ايسا و ال air-frame مهما اتغير فهو نسخة من السو 27 و حتاكل وقود و تشغيل زي الرافال و اكتر و في نفس الوقت بعمق اكتر مشكلة عدم الترابط ما بين طائراتي في المنظومة العامة غير صوتيا فقط و دي مشكلة كبيرة بمقاييس المعارك الجوية انهارده
اثيوبيا عشان تضرب مش محتاجة غير تانكر
ليبيا اي طيارة بجناحات حتشتغل
اسرائيل حقيقي مش مقتنع ان السو بالنسبالهم تهديد او ايدج لينا زائد عن الرافال ببصمتها الحالية و قدرتها الاليكترونية كدولة كانت حتستبدل ال APG 81 بحاجة من عندها و الناس معاهم بايثون حراري روعة مظنش نهائي ، الباكفا اكيد تهديد لانها ميكس سو 35 و اف 35 و فيها باكدج فلسفة مستشعرات رزالة حديث فا game جديد
كلامي مش انقاص من السو 35 لكن في ترتيب دخولها بعد نوعين رافال و ميج ... هما طيارتين فقط المفروض و زود كميات تمكن من تكنولوجيا براحتك
لان كاموال احنا محتاجين قطع حماية عدديا كتير من فرنسا و تقيلة و لسه البري وراه شغل مرعب و لسه الدفاع الجوي
دا صفقة الاقمرا الصناعية مع فرنسا تعتبير اهم من كل دا و المفروض تزيد ل 4 او 6 اقمار خصوصا ان في عملية حتبدا في سوريا ضخمة و نص داعش هناك حتصيف السنة دي في ليبيا و السلاح حيمر يمر و يوصل غزة
كلامك صح ومقنع جدا ومنطقي قوي . بس مش بالنسبه لمصر. ده طبعا من وجهه نظري البسيطه الموضوع مش انك يبقي عندك ايه وماعندكش ايه الموضوع ابسط من كده خالص تخيل لو انت شغال غربي بس لو حصل في الامور انور وقفت لكن لو انت مسكت شرقي وغربي اعتقد في هذه الحاله امتلكت القرار بدون اي ضغوط . ميزانيه زياده لكن قوه في نفس الوقت. وبجد السو مرعبه لكل عدو وحتي لو كان يملك جيل خامس

طيب ما الاسرائيلين طالبين الاف١٥
الحقيقة السو٣٥ او الايجل هما الاساس
الفكرة انك ممكن تتنازل عن الميج٣٥
لكن حصولك علي الميج٣٥ معناها انك بتتخلي عن الاف١٦ تدريجيا
من الاخر سلاحك الجوي علي ٢٠٤٠ هيكون روسي فرنسي وهيكون علي قدر كبير من الترابط
الا لو حصل تطور في الموقف الامريكي
برافو عليك انا حاسس بكده من وقت ثفقه الميج اعتقادي هايبقي العمود الفقري روسي وحبه حبشتكنات بقه مافيش مشكله يبقي انت محتاج الميج والسو بكميات كمان

تعقيب بسيط : معظم الأخوه يتحدثوا عن دخول الجيل الخامس كأمر منتهي و مسلم به دون الأخذ في الاعتبار احتمالات اخري مثل عرض نسخه تصديرية ليست بالجوده / رفض روسيا لسبب او لآخر / انتفاء الحاجه العملاتيه لسبب او لآخر
هناك حاله هوس بالجيل الخامس لاكن فرنسا نفسها لا توجد لديها اي خطط للجيل الخامس حسب المعلن
راي المتواضع الذي لا يقارن برأي الأساتذة الكبار طبعا : اننا لا حاجه لدينا في اقتناء جيل خامس روسي او صيني
بل يجب ان ننتظر أفضل من ذلك ( ننتظر فرنسا مثلا )
وطور قواتنا الجويه بطائره مثل ال Su35 رغم عدم اقتناعي بالتكنولوجيا الخاصه بها .. طاءره تستطيع ان توءلم آي دوله في حاله حرب مباشره معك
ثم ندير اعيننا للصناعات المحلية ( لا اتحدث عن صناعه طاءره بالطبع و لاكن صناعه ذخاير إلكترونيات الخ )
ثم نري ماذا سيكون في المستقبل

تحياتي
روسيا لو تطول تعمل مسابقة اشترك بدولار في تطوير الباكفا او اي مشروع مستقبلي و ليك لفة حتعملها ... الروس غير الامريكان في التفاوض كل دولة ليها ال approach بتاعها
جيل خامس روسيا مختلف لانه ميكس متوازن بين قدرة طياران السو 35 العنيفة خفة و قوة دفع و سرعة و مناورة و حمولة و مدى مع قدرات استشعار و بصمة منخفضة للجيل الخامس و دا براي افضل تزاوج ممكن يحصل على طائرة
فرنسا امامها لحد 2030 حتى نراى منها مشروع مشابه و يا سيدي لو حصل مين يكره شغال برده
عارف انا رافض السو 35 ليه .. شوف خطوة ايران في الاتجاه للسو 30 كا اول تعاقد ليها و مع انهم في وضع مشابه لينا جعانين جدا جدا و امامهم خصم نهم ماليا و تقنيا و عندهم فلوس بحر تكفي لاي توجه او كذا توجه بس الفكرة ان مش لازم تعادل الكفة دلوقتي لانك مش حتقدر لكن العب و اضمن انك تعادلها و تكسبها بكرة ;)

صدقني لما يبقي عندك سو 35 وميج 35 افضل مليون مره من ايجل لسبب بسيط ان السو والميج مجهوله بالنسبه لعدوك . وانا راي الشخصي بفضل السو ونفسي تكون بعلم مصر وبعدد 100 مقاتله :لايتنج:
والله ما معترض بس انسى الباكفا على كده تماما و راعي ان مفيش حد في موقعك حيقدر يخاصم الامريكان دائما لابد من التوازن و الا حنقضي حياتنا عقدين روسيا عقدين امريكا عقدين روسيا عقدين امريكا :D
السو مرعبه لاي مقاتله ماتستهونش بيها بس تيجي وتبقي بالعلم المصري

كلامك صح ومقنع جدا ومنطقي قوي . بس مش بالنسبه لمصر. ده طبعا من وجهه نظري البسيطه الموضوع مش انك يبقي عندك ايه وماعندكش ايه الموضوع ابسط من كده خالص تخيل لو انت شغال غربي بس لو حصل في الامور انور وقفت لكن لو انت مسكت شرقي وغربي اعتقد في هذه الحاله امتلكت القرار بدون اي ضغوط . ميزانيه زياده لكن قوه في نفس الوقت. وبجد السو مرعبه لكل عدو وحتي لو كان يملك جيل خامس
هنا انت فرضت راي صحيح جدا و خالفته كذلك لانك اينعم مينفعش تدي كل طيارنك للغرب لكن انت ناوي على تشغيل تلاث انواع من نفس البلد في قواتك الجوية ! يعني تلت ارباع قواتك لو قلو ادبهم الروس بنفس منطق الغرب حعمل انا اييييه وانت كل صفقاتك مفهاش نقل تقنية لدواعي سرعة التسليم و بلح القاعدة الصناعية
يبقى انا متعلمتش حاجة من السابق

لة ليها ال approach بتاعها
جيل خامس روسيا مختلف لانه ميكس متوازن بين قدرة طياران السو 35 العنيفة خفة و قوة دفع و سرعة و مناورة و حمولة و مدى مع قدرات استشعار و بصمة منخفضة للجيل الخامس و دا براي افضل تزاوج ممكن يحصل على طائرة
فرنسا امامها لحد 2030 حتى نراى منها مشروع مشابه و يا سيدي لو حصل مين يكره شغال برده
عارف انا رافض السو 35 ليه .. شوف خطوة ايران في الاتجاه للسو 30 كا اول تعاقد ليها و مع انهم في وضع مشابه لينا جعانين جدا جدا و امامهم خصم نهم ماليا و تقنيا و عندهم فلوس بحر تكفي لاي توجه او كذا توجه بس الفكرة ان مش لازم تعادل الكفة دلوقتي لانك مش حتقدر لكن العب و اضمن انك تعادلها و تكسبها بكرة

كلامك صحيح لاكن في السياسه لا تعرف ماذا سيحدث
اما موضوع ايران: طبعا السو30 كانت خيار صحيح ... السو35 كان هايكون خيار خطأ
اعمل ايه بمقاتله ثقيله و انا معنديش طائره اعتراضيه محترمه

مين قال إن المعادلة مش مضبوطة حالياََ بغض النظر عن التصنيع .. بلاش النظرة التشاؤمية دى .

كلامك صحيح لاكن في السياسه لا تعرف ماذا سيحدث
اما موضوع ايران: طبعا السو30 كانت خيار صحيح ... السو35 كان هايكون خيار خطأ
اعمل ايه بمقاتله ثقيله و انا معنديش طائره اعتراضيه محترمه
غير كده الايرانين بوضوح باصين لبكره مش دلوقتي و باصين باولوية اقتصاد ثم تسليح
مصر للطياران بدور على سوخوي جيت و اير ايران بيدور على A380 .... مين بيفهم هنا عن التاني ;)
صحيح السياسة غير ثابتة و دا سبب ادعى اني مالزقش في دولة زيادة عن اللزوم و اضمن صفقاتي بمكون تقني لكن عامل الوقت و الضغط مخليني مجبر على المخاطرة

ملحوظة ملهاش علاقة بالكلام انا من امنياتي ان طائرة الرئاسة تكون A380 معدلة لعمليات قيادة الدولة في ظروف الحرب مثل AIR FORCE 1 بتمويه نضيف -_-
مين قال إن المعادلة مش مضبوطة حالياََ بغض النظر عن التصنيع .. بلاش النظرة التشاؤمية دى .
محدش يا وحش يقدر ... صباح الفل :أشهر ابتسامه:

مصر للطياران بدور على سوخوي جيت و اير ايران بيدور على A380 .... مين بيفهم هنا عن التاني ;)
صحيح السياسة غير ثابتة و دا سبب ادعى اني مالزقش في دولة زيادة عن اللزوم و اضمن صفقاتي بمكون تقني لكن عامل الوقت و الضغط مخليني مجبر على المخاطرة

ملحوظة ملهاش علاقة بالكلام انا من امنياتي ان طائرة الرئاسة تكون A380 معدلة لعمليات قيادة الدولة في ظروف الحرب مثل AIR FORCE 1 بتمويه نضيف -_-

محدش يا وحش يقدر ... صباح الفل :أشهر ابتسامه:

أنا صاحى لك مخصوص يا كبير .. صباح الفل .. ربنا يكرمنا بصفقة تانية عشان نغير موضوع الميج .

ملحوظة ملهاش علاقة بالكلام انا من امنياتي ان طائرة الرئاسة تكون A380 معدلة لعمليات قيادة الدولة في ظروف الحرب مثل AIR FORCE 1 بتمويه نضيف

في اختلاف مهم بينا و بينهم
هما بيشتروا اوروبا بصفقه ايرباص و احنا طيرانا مش بطال يعني
اما موضوع ال AIr force one دي قصه تانيه لما نبقا من اهم 10 اقتصادات في العالم يبقي نتكلم و نقول ايوه A380 تبقي طائره رئاسيه

في اختلاف مهم بينا و بينهم
هما بيشتروا اوروبا بصفقه ايرباص و احنا طيرانا مش بطال يعني
اما موضوع ال AIr force one دي قصه تانيه لما نبقا من اهم 10 اقتصادات في العالم يبقي نتكلم و نقول ايوه A380 تبقي طائره رئاسيه
احنا مركزين على الطياران المتوسط الخفيف which is cool نظرا للحالة لكن مش cool لان مقومات السياحة تتطلب خطوات بمديات اكبر نفس صفقة السوخوي سوبر جيت معمولة مع بوينج عائلة الدريم لاينر النوع الخفيف
بس لوز اشطه
ليه يا عم دا هيا 300 مليون القطعة و 150 مليون تعديل و تبقى command and control محترمة جدا جدا انا مش حدير ال stock market منها :ء:
لان فعلا حنحتاج طائرة رئاسية جديدة لو تمت صفقة الاقمار و شبكات القيادة و السيطرة الجديدة

احنا مركزين على الطياران المتوسط الخفيف which is cool نظرا للحالة لكن مش cool لان مقومات السياحة تتطلب خطوات بمديات اكبر نفس صفقة السوخوي سوبر جيت معمولة مع بوينج عائلة الدريم لاينر النوع الخفيف
بس لوز اشطه
ليه يا عم دا هيا 300 مليون القطعة و 150 مليون تعديل و تبقى command and control محترمة جدا جدا انا مش حدير ال stock market منها :ء:
لان فعلا حنحتاج طائرة رئاسية جديدة لو تمت صفقة الاقمار و شبكات القيادة و السيطرة الجديدة

BatteryNeon AMerican Style :D

روسيا لو تطول تعمل مسابقة اشترك بدولار في تطوير الباكفا او اي مشروع مستقبلي و ليك لفة حتعملها ... الروس غير الامريكان في التفاوض كل دولة ليها ال approach بتاعها
عارف انا رافض السو 35 ليه .. شوف خطوة ايران في الاتجاه للسو 30 كا اول تعاقد ليها و مع انهم في وضع مشابه لينا جعانين جدا جدا و امامهم خصم نهم ماليا و تقنيا و عندهم فلوس بحر تكفي لاي توجه او كذا توجه بس الفكرة ان مش لازم تعادل الكفة دلوقتي لانك مش حتقدر لكن العب و اضمن انك تعادلها و تكسبها بكرة ;)

والله ما معترض بس انسى الباكفا على كده تماما و راعي ان مفيش حد في موقعك حيقدر يخاصم الامريكان دائما لابد من التوازن و الا حنقضي حياتنا عقدين روسيا عقدين امريكا عقدين روسيا عقدين امريكا :D

هنا انت فرضت راي صحيح جدا و خالفته كذلك لانك اينعم مينفعش تدي كل طيارنك للغرب لكن انت ناوي على تشغيل تلاث انواع من نفس البلد في قواتك الجوية ! يعني تلت ارباع قواتك لو قلو ادبهم الروس بنفس منطق الغرب حعمل انا اييييه وانت كل صفقاتك مفهاش نقل تقنية لدواعي سرعة التسليم و بلح القاعدة الصناعية
يبقى انا متعلمتش حاجة من السابق
بالنسبه لايران هي لسه بتبني قوات قويه علشان كده اختيار السو 30 صحيح . انما بالنسبه لمصر الموضوع اكبر من كده بكتير انت بتحدث اسطولك علشان تقرب من الفارق النوعي بينك وبين سوسو لو هاستنا الباك فا يبقي قدامك مش اقل من 15 سنه كتير قوي....... السو قريبه قوي وتوجع اي عدو بره او جوه تخيل يبقي معاك اف 16 + رافال ... ميج 35 + سو 35 وقتها بس هاتقدر تعمل عمليات بره وجوه وبقوه كبيره كمان . انا محتاج افهم المفروض استني الباك فا اللي في علم الغيب ولا اخد السو ؟

عودة
أعلى