عقد توريد 50 مقاتله ميج ام/ام2 لمصر

مش مختلفين على التقسيم و التوزيع للمهام لكن انت بتكلم عن ادخال ثلاث انواع في سنتين ! بغض انظر عن مواعيد التسليم اللي حتكون 4 سنين سهل او تجعل اتنين منهم يتقاسمو المهام عوضا عن 3
شبه مستحيل على دعم و صيانة ... دا حفظ الذخائر لوحده و ضمانها حيكون كارثة
الاف 16 لو اطورت تقدر تقوم بدور الميج في الاعتراض و حتكون ارخص و افضل بردار السابر و الامرام على فرض التطوير تم و لننسى الاعداد قليلا طائرات اليوم بتقدملك عمل عدة طائرات من الامس
وايضا تقدر تقوم بادوار القصف و ال CAS و دعم القوات
الرافال راس حربة اليكتروني و يقدم دعم بحري و يغني عن الميارجات
الشق الروسي انا لدي فيه معضلة الناس دائما رابطة ادوار اعتراض و ربط باحلال الميج 21 ... معضلتي انه ليه انا متمسك بخطط قديمة و مهام قديمة انا مش مضطر اعمل ادوار اعتراض و اقوم باستبدال الميج 21 زاي زمان الامور تغيرت لان دفاعي الجوي تغير تماما
لا يلغيه طبعا لكن نسبة و تناسب قلت .... مع شبكة قيادة و سيطرة جديدة و ادخال لمنظومات اس 300 و مستقبلا اس 400 و سام تي مامبا و كل ردار و مستشعر سلبي و ايجابي و اليكتروني و حراري و تلفيزيوني من اوروبا للكتلة الشرقية حتى امريكا بدون ذكر ما ستمثله القوات البحرية من اضافة مهولة حقيقي مين اللي حيحتاج دوريات جوية رخيصة كثيفة و ايضا مكلفة مهما كان مثل الماضي ... المفروض دور احلال الشق الروسي يؤول مباشرة للسو 35 و مستقبلا للباكفا للضرورة كمهام سيادة جوية بحتة ثقيلة و قصف و اختراق لان دا اللي ناقصني و الاف 16 تقوم بالاعتراض لرخص تشغيلها لان حتى لو مطورتش الشبكة الجديدة للاجواء حتعوض نقصها و انت قادر على دعكها شغل لان عندك برنامج mlu ليها رائع جدا
طيب جبت ميج ماشي شغلها اعتراض و شغلها قصف و معونة للرافال في المهمات مع ان الاف 16 حتكون افضل للترابط و لجودة بوداتها
و المستقبل حط كل تقلك الجوي مع الجيل الخامس بادوار الاختراق و السيادة الجوية و العمل الاليكتروني و القصف الجراحي و ريح الميزانية او حتى ريح الغلابة في الدعم و الصيانة :D
مختلفناش خالص
بس لاحظ ان الاف١٦ مخطط خروجها من الخدمة مش هتكمل معنا جزء هيحل محلة السو٣٥
والجزء التاني هيحل محلة الجيل الخامس
الفكرة كلها ان انت مضغوط في مواعيد
وكمان ميزانية محدودة
والا كنت ركزت اكتر علي الرافال

يعني نستني حتي 2025 كده و يا عالم ايه هيحصل

طب ما انت كده كده ممكن تاخد نفس الحزمه التسليحيه علي الميج مفيش مشكله
ومعاك الرافال لما هاتكتمل بالميتيور وبعدين علي كل انت علي الافضل كنت هاتخد السو علي 2018 ileysق
طب لما تاجي تستبدل الطائرات دي كلها بجيل خامس هاتعمل ايه :;:
وبعدين كده احنا بنفكر في حل مؤقت هيبقي حمل اضافي فيما بعد
طب نطور الدفاع الجوي اكتر واكتر مع وسائل الرصد مع رافال وميج مفتكرش السو هتقدم اكتر من كده ولا ايه والله اعلم:100&::100&:

انا بقلب النقاش من كذا اتجاه عشان كده حتلاقيني مش ثابت
استفادة عكس عكاس :D
حلو متفق معاك جدا خصوصا الاموال في كل كلمة بتقولها بس على شرط متقربش من باكفا او اف 35 الا بعد 2030
لان منظومة الدعم و الصيانة و الميزانية عندك حتنهار لو دخلت حاجة جديدة بعد كل دا ... الترابط و التوحيد مهم زاي ما التنويع مهم
تشكيلة الرافال و السوخوي هو الهدف كلنا متفقين على كده بس ليه لازم تكون سو 35 و مش باكفا حتى لو حتاخر فيها مثلا و حتى لو كانت جيل خامس دا ميمنعش انها حتادي دور السيادة الجوية بامتياز
متفق في تنويع المصادر و متفق في الميج برغم اعتراضي عليها نظرا لتطور الدفاع الجوي و تطوير الفالكون بس مش متفق انك تجيب 3 انواع مقاتلات من روسيا

ما هو انا بقولك انت مجبر على التنويع عشان توفر ومتاثرش على الكم والكيف

يعني لو جبت رافال + سوخوي بس يبقى مش هتقدر تجيب عدد كبير
ولو جبت رافال + ميج يبقى هتفتقد للمدى والحمولة الكبيرة (العضلات)
ولو جبت سوخوي + ميج يبقى هتفتقد للمقطع الصغير (المخ)

الصراحة التلاتة مفروضين عليك عشان تقدر تجيب عدد كبير وتغطي كل احتياجاتك العملياتية وبسعر معقول

اما الباك فا فلو السيسي كمل فترة تانية معانا يبقى هنجيبها اكيد:D
الباك فا مش متاحة دلوقتي للتصدير خالص انسى .. واول ما تتاح هتلاقي عليها طوابير من الخارجين من النعمة الامريكية
اما لو السيسي مترشحش يبقى يمكن منكملش تسلم باقي الصفقات والجديد يلغي كل اللي متسلمش لو يقدر :D

مختلفناش خالص
بس لاحظ ان الاف١٦ مخطط خروجها من الخدمة مش هتكمل معنا جزء هيحل محلة السو٣٥
والجزء التاني هيحل محلة الجيل الخامس
الفكرة كلها ان انت مضغوط في مواعيد
وكمان ميزانية محدودة
والا كنت ركزت اكتر علي الرافال
عشان انت باصص للامور بالفكر القديم طيارة او اتنين تغطي مكان طيارة او اخرى و تيجي من نفس مصدر البلد و دا معدش صحيح اوي بمعايير النهارده ... الامور تغيرت
الترابط و القدرة اهم من التنويع و تمكنك من المعدة لوجستيا و تقنيا اهم من المصدر سياسيا ايدك اقوى ساعتها ... لكن انت مضغوط في مواعيد و تحديدات سياسية جميل متفهم جدا
غير رؤيتك الاساسية القديمة بقى لا بل الافضل عش اليوم لتحارب غدا بمعدة و تشكيل اقوى و لهاذا السبب افترضت ان تعددية مهام الميج و الرافال و الفالكون مع الشبكة الجوية تقدر تعدينا ال 10 سنين دول بكفاءة للباكفا حتى لو قلت الفالكون جامد و طلعت الميارجات و كل القديم
لكن حتديك فرصة تدخل تقنيا في مشروع من اختيارك كالباكفا تدرسه و تعدل عليه و تريح ميزانيتك لشراء كميات منه لابل تصعد من قاعدة طياريك بدون ضغط و نفس الامر للصيانة
مادام مدام مدام مدام السو 35 ستاتي اليك ببصمة كبيرة و ردار بيسا و قدرات حرب اليكترونية نوعا ما اقل من اسرائيل في 2018 قبل 5 او 7 سنوات من ظهور الباكفا في ايديك اللي فعلا حتديك ايدج عالي

طب ما انت كده كده ممكن تاخد نفس الحزمه التسليحيه علي الميج مفيش مشكله
ومعاك الرافال لما هاتكتمل بالميتيور وبعدين علي كل انت علي الافضل كنت هاتخد السو علي 2018 ileysق
طب لما تاجي تستبدل الطائرات دي كلها بجيل خامس هاتعمل ايه :;:
وبعدين كده احنا بنفكر في حل مؤقت هيبقي حمل اضافي فيما بعد
طب نطور الدفاع الجوي اكتر واكتر مع وسائل الرصد مع رافال وميج مفتكرش السو هتقدم اكتر من كده ولا ايه والله اعلم:100&::100&:
تنوع الاسلحه و الحموله و المدي و السرعه لصالح السو35 الميج35 جاءت للزياده العدديه مع الاف16 و مهام الاعتراض و معاونه الدفاع الجوي
اما السو35 شئ اخر ولا علاقه له بالجيل الخامس الرافال هي المكلفة بهذا الدور حاليا

على فكرة المقطع الراداري للباك فا مش قوي اوي .. فاولا الطيارة مش شبحية نهائيا من الخلف .. ومن الاجناب الاجراءات لتقليل مقطعها الراداري قليلة .. لكن مقطعها الصغير الحقيقي اللي تم العمل عليه هو من الامام .. ومع ذلك لا يقترب من نظيره الامريكي .. يعني حسب التصريحات 1/40 من السو 35 .. يعني لو السوخوي مقطعها 1 متر مربع يبقى الباك فا 0.025 متر مربع .. اقصى حاجة بتتقال 0.01 متر مربع .. برده بعيد عن الامريكان .. لان ده نفس المقطع للاف 35 من الاجناب .. الرافال ng لو صرفوا عليها شوية كويسين الفرنسيين ممكن تبقى زيها واحسن حتى

يعني انت مثلا لو بصيت للصفقة السعودية مع امريكا هتلاقي فيها 154 اف 15 + بتاع 80 اباتشي + حاجات تانية
الصفقة دي تقريبا في حدود 60 مليار دولار .. ده غير صفقة الـ 72 تايفون كلفت حوالي 8 مليار دولار

يعني حوالي 226 طيارة حديثة + 80 مروحية حديثة + حاجات تانية طبعا
التايفون والاف 15 مزيج رائع ..

صفقة السعودية مع أمريكا 154 f15sa و 188 مروحية ( أباتشي وبلاك هوك وليتل بيرد ) وتوابعها ب 29 مليار دولار ..

صفقة التايفون 72 طائرة ب 7.2 مليار دولار .. بعد الغاء التجميع أتوقع زادت ..

صفقة السعودية مع أمريكا 154 f15sa و 188 مروحية ( أباتشي وبلاك هوك وليتل بيرد ) وتوابعها ب 29 مليار دولار ..

صفقة التايفون 72 طائرة ب 7.2 مليار دولار .. بعد الغاء التجميع أتوقع زادت ..

متاكد من السعر اخي .. اعتقد اني كنت دايما اقراها 60 مليار دولار

بالنسبة للمروحيات انا حسبت 80 كاموف + 24 مي 35 + 46 اباتشي عندنا بالفعل . .يعني 150 مروحية
غير طبعا مروحيات النقل والجانب البحري محسبتهاش

ما هو انا بقولك انت مجبر على التنويع عشان توفر ومتاثرش على الكم والكيف

يعني لو جبت رافال + سوخوي بس يبقى مش هتقدر تجيب عدد كبير
ولو جبت رافال + ميج يبقى هتفتقد للمدى والحمولة الكبيرة (العضلات)
ولو جبت سوخوي + ميج يبقى هتفتقد للمقطع الصغير (المخ)

الصراحة التلاتة مفروضين عليك عشان تقدر تجيب عدد كبير وتغطي كل احتياجاتك العملياتية وبسعر معقول

اما الباك فا فلو السيسي كمل فترة تانية معانا يبقى هنجيبها اكيد:D
الباك فا مش متاحة دلوقتي للتصدير خالص انسى .. واول ما تتاح هتلاقي عليها طوابير من الخارجين من النعمة الامريكية
اما لو السيسي مترشحش يبقى يمكن منكملش تسلم باقي الصفقات والجديد يلغي كل اللي متسلمش لو يقدر :D
انا مش مقتنع اني مجبر
سبق و اتكلمنا ان تعددية المهام افضل من التخصصية
يعني ميج و رافال شغال جدا و لولا ان خبر السو 35 و الاف 15 ظهر كنا كملنا عادي و لا شاف و لا من دري لاننا كنا متفقين ان تسليم السو 35 قريب من ظهور الباكفا
و احسبهالي انت هل فعلا السو 35 حتضيف جديد امام اسرائيل و ملهاش اي هدف تاني غير اسرائيل فهل فعلا حتعمل شئ اضافي عن الرافال في الكام سنة ما بين دخولها و ما بين توفر الباكفا مش تقليل منها بس اصلك مش واخد سعودي ادفانسد برده
ايربيس
خبيني
بصمة حراري
OLS
سرعة و مناورة
مدى
تسليح كثيف
امام =
APG 81
APG 82
ديوس
داس
ايوتس
باراكودا
مدى
سرعة و مناورة للايجل
بصمات افضل
تسليح عالي

فليه اجبر نفسي على خطوة تالتة اقل في المستوى العام مخلي فلوسي لشئ افضل بكرة

ليه بالعكس دا الهند بتحاول تهرب من المشروع و الروس بيدورو على معاونة و شركاء ايه المشكلة الفكرة في التفاوض دول مش امريكان
و انا مش عايز منها شبحية تامة بل بصمة مخفضة نوعا ما توازن ما بين فلسفة السو 35 و الاف 35 و دا افضل انواع التوازن حاليا لو دمج مع مستشعرات قوية و الدور دا تؤدي الباكفا ببراعة
السيسي لو ممسكش تاني فعلا بلح على الجيش و اللي عمله :(

التعديل الأخير:
اما الباك فا فلو السيسي كمل فترة تانية معانا يبقى هنجيبها اكيد

اما لو السيسي مترشحش يبقى يمكن منكملش تسلم باقي الصفقات والجديد يلغي كل حاجة

لااااااااااااااااااا
إن شاء الله الريس هيكمل بعون الله

وإن شاء الله هنشوف الغاليه عندنا فى مصر بعون الله

فضلها 2 بونط وتقلب على مكوك فضائى والله
:):):)

عشان انت باصص للامور بالفكر القديم طيارة او اتنين تغطي مكان طيارة او اخرى و تيجي من نفس مصدر البلد و دا معدش صحيح اوي بمعايير النهارده ... الامور تغيرت
الترابط و القدرة اهم من التنويع و تمكنك من المعدة لوجستيا و تقنيا اهم من المصدر سياسيا ايدك اقوى ساعتها ... لكن انت مضغوط في مواعيد و تحديدات سياسية جميل متفهم جدا
غير رؤيتك الاساسية القديمة بقى لا بل الافضل عش اليوم لتحارب غدا بمعدة و تشكيل اقوى و لهاذا السبب افترضت ان تعددية مهام الميج و الرافال و الفالكون مع الشبكة الجوية تقدر تعدينا ال 10 سنين دول بكفاءة للباكفا حتى لو قلت الفالكون جامد و طلعت الميارجات و كل القديم
لكن حتديك فرصة تدخل تقنيا في مشروع من اختيارك كالباكفا تدرسه و تعدل عليه و تريح ميزانيتك لشراء كميات منه لابل تصعد من قاعدة طياريك بدون ضغط و نفس الامر للصيانة
مادام مدام مدام مدام السو 35 ستاتي اليك ببصمة كبيرة و ردار بيسا و قدرات حرب اليكترونية نوعا ما اقل من اسرائيل في 2018 قبل 5 او 7 سنوات من ظهور الباكفا في ايديك اللي فعلا حتديك ايدج عالي
طيب ما الاسرائيلين طالبين الاف١٥
الحقيقة السو٣٥ او الايجل هما الاساس
الفكرة انك ممكن تتنازل عن الميج٣٥
لكن حصولك علي الميج٣٥ معناها انك بتتخلي عن الاف١٦ تدريجيا
من الاخر سلاحك الجوي علي ٢٠٤٠ هيكون روسي فرنسي وهيكون علي قدر كبير من الترابط
الا لو حصل تطور في الموقف الامريكي

متاكد من السعر اخي .. اعتقد اني كنت دايما اقراها 60 مليار دولار

نعم متأكد .. هذه مشاركة سابقة لي ومصدرها بوينغ ..

بوينغ أعلنت عن حصتها من الصفقة يوم إعلانها .. 84 f15sa + تحديث 70 f15 و 70 اباتشي + 36 AH-6i بمبلغ 24 مليار

باقي الصفقة 72 بلاك هوك و12 مروحية اخرى لا تحضرني وذخائر وقطع غيار الخ.. بالمبلغ المتبقي وهو 5 مليار دولار ..

The signing of the letter of offer and acceptance between the U.S. government and the Kingdom of Saudi Arabia on the F-15 is the last official step toward completing an overall sale announced in late 2010 for 84 new and 70 upgraded F-15s. The U.S. government has also offered the Kingdom of Saudi Arabia 70 new AH-64 Apache strike helicopters and 36 AH-6i helicopters, plus support and training. All the LOAs together will total approximately $24 billion in Boeing sales.

هذا ما عندي ..

انا مش مقتنع اني مجبر
سبق و اتكلمنا ان تعددية المهام افضل من التخصصية
يعني ميج و رافال شغال جدا و لولا ان خبر السو 35 و الاف 15 ظهر كنا كملنا عادي و لا شاف و من دري لاننا كنا متفقين ان تسليم السو 35 قريب من ظهور الباكفا
و احسبهالي انت هل فعلا السو 35 حتضيف جديد امام اسرائيل و ملهاش اي هدف تاني غير اسرائيل فهل فعلا حتعمل شئ اضافي عن الرافال مش تقليل منها بس اصلك مش واخد سعودي ادفانسد برده
ايربيس
خبيني
بصمة حراري
OLS
سرعة و مناورة
مدى
تسليح كثيف
امام =
APG 81
APG 82
ديوس
داس
ايوتس
باراكودا
مدى
سرعة و مناورة للايجل
بصمات افضل
تسليح عالي

فليه اجبر نفسي على خطوة تالتة اقل في المستوى العام مخلي فلوسي لشئ افضل بكرة

ليه بالعكس دا الهند بتحاول تهرب من المشروع و الروس بيدورو على معاونة و شركاء ايه المشكلة الفكرة في التفاوض دول مش امريكان
و انا مش عايز منها شبحية تامة بل بصمة مخفضة نوعا ما توازن ما بين فلسفة السو 35 و الاف 35 و دا افضل انواع التوازن حاليا لو دمج مع مستشعرات قوية
السيسي لو ممسكش تاني فعلا بلح على الجيش و اللي عمله :(
انت لية مهمل
افضلية المناورة السو
ولية مهمل بصمتها الردارية الاقليلة حوالي ٣متر مربع
ولية مهمل ان الايربيس نفسة هيكون فية منة نسخة ايسا لصالح السو٣٥
وممكن فعلا لو التسليم ٢٠١٨-٢٠١٩ انك تطلبها بردار ايسا

نعم متأكد .. هذه مشاركة سابقة لي ومصدرها بوينغ ..

لا يا اخي ده نصيب بوينج
يعني ده اللي هتستلمه بوينج من الصفقة
يعني طيارة مثلا زي السترايك ايجيل موتورها من جينيرال اليكتريك .. ومنظومة الحرب الالكترونية من bea
كذلك على باقي منظومات الطائرات وكذلك الذخيرة والتسليح وخلافه

يعني مثلا مصر لما كانت بتشتري الرافال والفريم
كانت بتمضى عقود مع 5 شركات او اكتر في الحقيقة
مش مع طاليس و dcns فقط .. لكن مع كل شركة بتاخد منها حاجة سواء

طيب ما الاسرائيلين طالبين الاف١٥
الحقيقة السو٣٥ او الايجل هما الاساس
الفكرة انك ممكن تتنازل عن الميج٣٥
لكن حصولك علي الميج٣٥ معناها انك بتتخلي عن الاف١٦ تدريجيا
من الاخر سلاحك الجوي علي ٢٠٤٠ هيكون روسي فرنسي وهيكون علي قدر كبير من الترابط
الا لو حصل تطور في الموقف الامريكي
الاسرائيلين مش حياخدو اف 15 مخفضة دول ناس بتحط مفاهيم افيونكس في ستاندرز لوحدهم سواء تعديل ذاتي او من المصدر انا وضعي غير فلازم المعدة اللي حدخلها تبقى توب من بره فقط محكوم
هل حتقدر انت تعدل منصة لوحدك
متفق معاك ان الميج حتحل محل الاف 16 جدا لكن لكن ... توقف اعداد الميج على 50 مقاتلة يلغي الفرضية دي
الارتباط اللي اقصده هو مثلا داتا لينك ما بين مقاتلتين على مستوى توجيه بيانات صاروخ او بيانات بود استطلاعي او تحذيرات سبيكترا و د مش حيحصل بسهولة محتاج شغل تقيل و وقتفي مشروع من البداية او صفقة تاخد وقتها في التعديل

انت لية مهمل
افضلية المناورة السو
ولية مهمل بصمتها الردارية الاقليلة حوالي ٣متر مربع
ولية مهمل ان الايربيس نفسة هيكون فية منة نسخة ايسا لصالح السو٣٥
وممكن فعلا لو التسليم ٢٠١٨-٢٠١٩ انك تطلبها بردار ايسا
ليه منا كتبتها اقرا تاني الرد
- سرعة و مناورة
- بصمة حراري

موضوع الردار متفقين فيه بس لما يظهر .. الاسرائيلين تحت ايديهم و احنا بنتكلم دلوقتي ردارين ايسا كوارث و مع احترامي يصنفو افضل

الصفقة السعودية كانت مقسومة لجزئين الطيران كان 30 مليار مع أمريكا .. والباقى كان للبحرية وباقى الأفرع .. لكن تقريباََ الإخوة السعوديين صرفوا نظر أو يعنى تمهلوا شوية فى موضوع الـ 30 مليار الثانية ..

الاسرائيلين مش حياخدو اف 15 مخفضة دول ناس بتحط مفاهيم افيونكس في ستاندرز لوحدهم سواء تعديل ذاتي او من المصدر انا وضعي غير فلازم المعدة اللي حدخلها تبقى توب من بره فقط محكوم
هل حتقدر انت تعدل منصة لوحدك
متفق معاك ان الميج حتحل محل الاف 16 جدا لكن لكن ... توقف اعداد الميج على 50 مقاتلة يلغي الفرضية دي
الارتباط اللي اقصده هو مثلا داتا لينك ما بين مقاتلتين على مستوى توجيه بيانات صاروخ او بيانات بود استطلاعي او تحذيرات سبيكترا و د مش حيحصل بسهولة محتاج شغل تقيل و وقتفي مشروع من البداية او صفقة تاخد وقتها في التعديل

ليه منا كتبتها اقرا تاني الرد
- سرعة و مناورة
- بصمة حراري

موضوع الردار متفقين فيه بس لما يظهر .. الاسرائيلين تحت ايديهم و احنا بنتكلم دلوقتي ردارين ايسا كوارث و مع احترامي يصنفو افضل
الميج ٣٥ مش هتقف علي ٥٠ هتزيد تدريجيا مع دخول الجيل الخامس
الفكرة كلها ان قواتك هتكون ميج٣٥
وسو٣٥ ورافال وباك فا
المقاتلات الروسي كلها هيكون بينهم ربط فعليا
هيتبقي الرافال والاواكس
انا فعليا مش عارف بس متاكد ان فية حل عند الكترونيكا وساليوكس للموضوع دة
كمان المقارنة بتاعتك مغلوطة
انت بتتكلم عن مقاتلة بقدرات حرب الكترونية جبارة
لكن بصمتها من ١٠-١٥ متر مربع
في الوقت
ان السو٣٥ اللي ممكن تجيلك بردار ايسا معقول وقدرات حرب الكترونية معقولة
بصمتها من ٣-٥ متر مربع

تنوع الاسلحه و الحموله و المدي و السرعه لصالح السو35 الميج35 جاءت للزياده العدديه مع الاف16 و مهام الاعتراض و معاونه الدفاع الجوي
اما السو35 شئ اخر ولا علاقه له بالجيل الخامس الرافال هي المكلفة بهذا الدور حاليا

كنت خلاص اقتنعت بكلامك لكن رجعت افكر ايه اللي تقدر تعملو السو ومتعملهوش الميج والرافال ومين لديه اكبر فرص وبقائيه في المعركه رافال بميكا حراري وميتيور بس =مقطع راداري كويس احسن من سو فاضيه =فرص اكتر والفكره كلها ان السو لن تكون بهذه الخطوره علي الجوينت او حتي الايجل
عموما مش بنتكلم في مين افضل لا بنتكلم في ان لرافال تستطيع القيام بالمهمه دي ازود عدد الرافال واضغط علي الروس يدوني الباك فا 2020 او حتي 2022 بينما السو هاتكون 2019 راحت عليها بالمقارنه مع اسرائيل طبعا
واكيد لو انت ادخلت دا كله في خمس ست سنين هايكون سبب رئيسي انك متبصش علي جيل خامس ولا حتي 2030 :مخطط::لا أعلم::لا أعلم:

يا اخي ده نصيب بوينج
يعني ده اللي هتستلمه بوينج من الصفقة
يعني طيارة مثلا زي السترايك ايجيل موتورها من جينيرال اليكتريك .. ومنظومة الحرب الالكترونية من bea
كذلك على باقي منظومات الطائرات وكذلك الذخيرة والتسليح وخلافه

يعني مثلا مصر لما كانت بتشتري الرافال والفريم
كانت بتمضى عقود مع 5 شركات او اكتر في الحقيقة
مش مع طاليس و dcns فقط .. لكن مع كل شركة بتاخد منها حاجة سواء

السعودية لما تشتري طائرة من بوينغ وتطلب محركات معينة من جينرال مثلا هي مسؤولية بوينغ والسعودية لا توقع مع كل شركة

على حده .. فنصيب بوينغ من الصفقة 154 f15sa و 106 من اصل 188 مروحية بمبلغ 24 مليار والتفاصيل مسؤولية بوينغ ..

الصفقة السعودية كانت مقسومة لجزئين الطيران كان 30 مليار مع أمريكا .. والباقى كان للبحرية وباقى الأفرع .. لكن تقريباََ الإخوة السعوديين صرفوا نظر أو يعنى تمهلوا شوية فى موضوع الـ 30 مليار الثانية ..

كلام سليم صفقة الطيران اف 15 والمروحيات 29 مليار .. البحرية 4 قطع بأقل من 4 مليار ..

سبب اللغط هو ظهور اخبار عن صفقة ضخمة بين السعودية وأمريكا 90 مليار دولار للجوية والبحرية والدفاع الجوي ..

وهذا رقم خرافي ومبالغ فيه .. صفقة الطيران 29 مليار والبحرية حتى الآن لم يتم الاتفاق والرقم اقل من 4 مليار ل 4 قطع lcs ..

عودة
أعلى