عقد توريد 50 مقاتله ميج ام/ام2 لمصر

(Y=Sin (x طردية ام عكسية ؟

يا عم احمد احنا كنا قفلنا خلاص الموضوع ده .. باقي الزملاء اشتكوا منه
عموما هي لا عكسية ولا طردية لكن احنا مكناش بنتكلم على حاجة زي كده
والاعتراض كان على معادلات بسيطة كهذه س= ص ع

وانا عايز F-22
هما راضيين يدونا الbald eagle حتى :;:

انا مش عايز منهم اى طائرات جديده
خلاص قضى الامر ان شاء الله
Su-35
وبعد2020 Pak fa
+e+e
عارف لو الموضوع باكفا فقط انا دايس و عيني مغمضة مش شايف حقيقي لازمة للسو35 خصوصا ان الاموال بتصغر
مش مهم الاسم او السمعه انت بتشتري مواصفات و تجهيزات بالمقام الاول
و دا سبب تمنياتي للايجل بس العرض على كلامكو حمضان

عارف لو الموضوع باكفا فقط انا دايس و عيني مغمضة مش شايف حقيقي لازمة للسو35 خصوصا ان الاموال بتصغر

و دا سبب تمنياتي للايجل بس العرض على كلامكو حمضان
انا افضل السو35 كده امريكا مضطره تديك الاف35 عند بدايه تسويقها عربيا لان معندهاش شئ تاني تقدمه لبقاء نفودها في الجيش المصري

انا افضل السو35 كده امريكا مضطره تديك الاف35 عند بدايه تسويقها عربيا لان معندهاش شئ تاني تقدمه لبقاء نفودها في الجيش المصري
ساعتها يحلها حلال
و الجوينت مش منصة قتالية حتروحلها بكميات هيا ستاند اوف بكام صاروخ لفتح ثغرات تخصص ارضي بامتياز اعتبرها ميني اواكس الفرق انه اواكس مضاد لانظمة الدفاع الجوي و البري و الطيران ... مستشعر مضغوط تخصص BVR
لكن حاليا سو 35 مش ملحة اوي امام التقنيات المعروضة من الطرفين سواء عن عمد او عن غير قدرة
الرافال امان جدا مع الميج و لو طورت الفالكون حقيقي كفاية حتى دخول الباكفا و انا متاكد الباكفا ممكن نحصل عليها بشكل مبكر لو تم الاتفاق الآن على 2022 مثلا و نبقى ريحنا الميزانية و ريحنا الدعم و الصيانة اللي تقريبا بيشتم كل صناعة الطياران حاليا ؛ث: و تلحق تعملها دراسة نسخة خاصة باريحية خصوصا لو عايز تربطها مع الرافال على مستوى داتا لينك عميق و كامل و بالتسليح كمان كا توجيه
و حاليا مش ححتاج سيطرة جوية الايام دي من السو زيادة عن الرافال لا اثيوبيا محتاج و لا ليبيا و لا حتنفعني اوي مع اسرائيل فا why

التعديل الأخير:
بقى فيه حد عاقل يرفض الافعى طيب الروس يوافقوا بس وانا اعزمكوا على اكله كباب على حساب راجح:ء:
يا جدعان بقى فيه حد يرفض الجمال ده هار اسود دا الناس واقفه طوابير

التعديل الأخير:
ساعتها يحلها حلال
و الجوينت مش منصة قتالية حتروحلها بكميات هيا ستاند اوف بكام صاروخ لفتح ثغرات تخصص ارضي بامتياز اعتبرها ميني اواكس الفرق انه اواكس مضاد لانظمة الدفاع الجوي و البري و الطيران ... مستشعر مضغوط تخصص BVR
لكن حاليا سو 35 مش ملحة اوي امام التقنيات المعروضة من الطرفين سواء عن عمد او عن غير قدرة
الرافال امان جدا مع الميج و لو طورت الفالكون حقيقي كفاية حتى دخول الباكفا و انا متاكد الباكفا ممكن نحصل عليها بشكل مبكر لو تم الاتفاق الآن على 2022 مثلا و نبقى ريحنا الميزانية و ريحنا الدعم و الصيانة اللي تقريبا بيشتم كل صناعة الطياران حاليا ؛ث: و تلحق تعملها دراسة نسخة خاصة باريحية خصوصا لو عايز تربطها مع الرافال على مستوى داتا لينك عميق و كامل و بالتسليح كمان كا توجيه
و حاليا مش ححتاج سيطرة جوية الايام دي من السو زيادة عن الرافال لا اثيوبيا محتاج و لا ليبيا و لا حتنفعني اوي مع اسرائيل فا why
انت محتاج لطائرة تقيلة ومفيش غير الايجل او السو 35
وفي النهاية ستبحث عن الافضل
لكن نسخ منقوصة تاني مش مطلوب
بالمناسبة الاتنين ميغنوش عن جيل خامس او العكس
الرافال هتلعب دور منصة استاند اوف قبل الجيل الخامس
وبعدة هتبقي شغل كماين جوية بامتياز وحرب الكترونية

بقى فيه حد عاقل يرفض الافعى طيب الروس يوافقوا بس وانا اعزمكوا على اكله كباب على حساب راجح:ء:
يا جدعان بقى فيه حد يرفض الجمال ده هار اسود دا الناس واقفه طوابير

علي حسابي كده طيب سك علي الصفقات و رجع الطيارات لاصحابها تاني

انت محتاج لطائرة تقيلة ومفيش غير الايجل او السو 35
وفي النهاية ستبحث عن الافضل
لكن نسخ منقوصة تاني مش مطلوب
بالمناسبة الاتنين ميغنوش عن جيل خامس او العكس
الرافال هتلعب دور منصة استاند اوف قبل الجيل الخامس
وبعدة هتبقي شغل كماين جوية بامتياز وحرب الكترونية
جميل بس كان يبقى منطقي لو متعقدناش على رافال او ميج انما التلاتة كتير على 4++ من غير منتكلم عن الفالكون حتى الهند في عظمتها شغالة سو 30 و ببتدور على المنصة المتعددة مهام الرافال قبل ما تدخل الجيل الخامس الباقي فاكس بايسون على ميراج على (تيجي في جاز تيجاز) :D و الميج عندهم وضع خاص عشان عندهم حاملة مقاتلات يعني المخطط 3 كقوات جوية
مش 5 كده جنون حقيقي ادخال 4 انواع في ظرف 10 سنين التركيز في نوع او اتنين و التمكن منهم افضل
الفكرة مش تقيلة او خفيفية الفكرة في مواصفات اللي تكفي المهام ، منا لو بجيب نفس النوع 3 مرات و ناقصني برده مواصفات يبقى انا مبذر
لو في سو 35 يبقى منطقيا مينفعش يبقى في باكفا بعديها بكام سنة و هو امر غير صحيح لان الباكفا جيل خامس ضروري لوقته ، الاتنين شغال بس مكنش ليها لازمة الميج بقى
و السو حقيقي انا مش شايف انها اضافة آه الخبيني ممتاز بس السبيكترا موجود
تشكيلة الصواريخ روعة بس الميج تقدر تشيل و فيها مناورة مش بطالة ابدا
فنفس موضوع رفض الادفانسد هورنيت حتعمل ايه زيادة عن الرافال ، حعمل ايه بمنصة 8 طن حمولة حتترصد من بعيد و معلهاش ايسا و ال air-frame مهما اتغير فهو نسخة من السو 27 و حتاكل وقود و تشغيل زي الرافال و اكتر و في نفس الوقت بعمق اكتر مشكلة عدم الترابط ما بين طائراتي في المنظومة العامة غير صوتيا فقط و دي مشكلة كبيرة بمقاييس المعارك الجوية انهارده
اثيوبيا عشان تضرب مش محتاجة غير تانكر
ليبيا اي طيارة بجناحات حتشتغل
اسرائيل حقيقي مش مقتنع ان السو بالنسبالهم تهديد او ايدج لينا زائد عن الرافال ببصمتها الحالية و قدرتها الاليكترونية كدولة كانت حتستبدل ال APG 81 بحاجة من عندها و الناس معاهم بايثون حراري روعة مظنش نهائي ، الباكفا اكيد تهديد لانها ميكس سو 35 و اف 35 و فيها باكدج فلسفة مستشعرات رزالة حديث فا game جديد
كلامي مش انقاص من السو 35 لكن في ترتيب دخولها بعد نوعين رافال و ميج ... هما طيارتين فقط المفروض و زود كميات تمكن من تكنولوجيا براحتك
لان كاموال احنا محتاجين قطع حماية عدديا كتير من فرنسا و تقيلة و لسه البري وراه شغل مرعب و لسه الدفاع الجوي
دا صفقة الاقمرا الصناعية مع فرنسا تعتبير اهم من كل دا و المفروض تزيد ل 4 او 6 اقمار خصوصا ان في عملية حتبدا في سوريا ضخمة و نص داعش هناك حتصيف السنة دي في ليبيا و السلاح حيمر يمر و يوصل غزة

جميل بس كان يبقى منطقي لو متعقدناش على رافال او ميج انما التلاتة كتير على 4++ من غير منتكلم عن الفالكون حتى الهند في عظمتها شغالة سو 30 و ببتدور على المنصة المتعددة مهام الرافال قبل ما تدخل الجيل الخامس الباقي فاكس بايسون على ميراج على (تيجي في جاز تيجاز) :D و الميج عندهم وضع خاص عشان عندهم حاملة مقاتلات يعني المخطط 3 كقوات جوية
مش 5 كده جنون حقيقي ادخال 4 انواع في ظرف 10 سنين التركيز في نوع او اتنين و التمكن منهم افضل
الفكرة مش تقيلة او خفيفية الفكرة في مواصفات اللي تكفي المهام ، منا لو بجيب نفس النوع 3 مرات و ناقصني برده مواصفات يبقى انا مبذر
لو في سو 35 يبقى منطقيا مينفعش يبقى في باكفا بعديها بكام سنة و هو امر غير صحيح لان الباكفا جيل خامس ضروري لوقته ، الاتنين شغال بس مكنش ليها لازمة الميج بقى
فنفس موضوع رفض الادفانسد هورنيت حتعمل ايه زيادة عن الرافال ، حعمل ايه بمنصة 8 طن حمولة حتترصد من بعيد و معلهاش ايسا و ال air-frame مهما اتغير فهو نسخة من السو 27 و حتاكل وقود و تشغيل زي الرافال و اكتر و في نفس الوقت بعمق اكتر مشكلة عدم الترابط ما بين طائراتي في المنظومة العامة غير صوتيا فقط و دي مشكلة كبيرة بمقاييس المعارك الجوية انهارده
اسرائيل حقيقي مش مقتنع ان السو بالنسبالهم تهديد او ايدج لينا زائد عن الرافال ببصمتها الحالية و قدرتها الاليكترونية كدولة كانت حتستبدل ال APG 81 بحاجة من عندها و الناس معاهم بايثون حراري روعة مظنش نهائي ، الباكفا اكيد تهديد لانها ميكس سو 35 و اف 35 و فيها باكدج فلسفة مستشعرات رزالة حديث فا game جديد
كلامي مش انقاص من السو 35 لكن في ترتيب دخولها بعد نوعين رافال و ميج ... هما طيارتين فقط المفروض و زود كميات تمكن من تكنولوجيا براحتك
لان كاموال احنا محتاجين قطع حماية عدديا كتير من فرنسا و تقيلة و لسه البري وراه شغل مرعب و لسه الدفاع الجوي
دا صفقة الاقمرا الصناعية مع فرنسا تعتبير اهم من كل دا و المفروض تزيد ل 4 او 6 اقمار خصوصا ان في عملية حتبدا في سوريا ضخمة و نص داعش هناك حتصيف السنة دي في ليبيا و السلاح حيمر يمر و يوصل غزة
طيب واحدة واحدة كدة معايا
تعالي نقسم التخطيط الجوي لمرحلتين
اولا مرحلة ما قبل الجيل الخامس
المرحلة دي تشمل عدد من الميج٣٥ لمهام الاعتراض بالاضافة لبعض من الاف ١٦ مع طائرات متقادمة في المخازن
عدد من طائرات الرافال لمهام الستاند اوف والسييد
اعداد من طائرات الميراج ٢٠٠٠ لمهام الحماية البحرية
الاف١٦ لمهام القصف الجوي ودعم القوات
هنا هتقوم في المستقبل بحاجتين
زيادة اعداد الرافال لتحل محل كل الميراجات اللي فالخدمة بكل الانواع
هتطور عدد من طائرات الاف١٦ للمعيار فايبر
المتقادم من الاف ١٦ اللي هيخرج من الخدمة هتحل محلة طائرة تقيلة سواء الايجل والسو٣٥
وتدريجيا اغلب الاف١٦ هيعمل مع الميج٣٥ دورين
الاعتراض الجوي والاسناد والدعم للقوات علي الارض
فحين مهام القصف الارضي والسيادة هتكون لصالح السو٣٥ والاختراق ومهام السيد والقصف الجراحي لصالح الرافال
المرحلة التانية مرحلة ما بعد الجيل الخامس
هنا هتبدأ تدخل طائرات الجيل الخامس الخدمة
وليكن العدد اللي هتحتاجة هيكون ١٠٠طائرة
دة فعليا هيتم تدريجيا علي حساب الاف١٦ مع زيادة اعداد الرافال والسو٣٥ والاكتفاء بالميج٣٥ زي ماهي
او زيادة اعداد الميج ٣٥ مع الاكتفاء بالسو٣٥ زي ماهي
ويظل الخيار الافضل زيادة اعداد الرافال

بالمناسبة في احتمال ان السو٣٥ لو تجيبها تجيبها بالنسخة التصديرية لردار الباك فا الايسا
هيكون متاح في ٢٠١٧ فعليا
اعتقد دة هيحسن من وضع السو٣٥ جدا

استاذ راجح سؤال :
بغض النظر عن مميزات وعيوب الايجل والسو لما الاتجاه لهما من الاساس طبعا حد هيقلي سياده او قاذفه تكتيكيه والكلام دا
لكن ادخال 3 انواع جديده من المقاتلات امر مرهق من كل النواحي يعني (ميج-رافال-سو او ايجل) ليييه:;:
وبعدين احنا كده بنرجع لورا تاني زمن التخصص دا سياده وده اعتراض ودا اختراق .،.والناس بيتجهو لمتعدد المهام بص فرنسا امريكا كام مقاتله استبدلت بنوع واحد او اتنين
اليس الافضل الرافال =48
الميغ=96
واخراج الميراج واعداد فالكون علي 2020 ونستقبل الخامس :مخطط:
وبعدين عاجلا ام اجلا فكره اعداد محدوده من الجيل الخامس هتتغير وتسود بالكامل يعني هاتضطر تغير اسطولك كامل ولا احنا عايزين نرجع لنفس المشكله زي الميغ 21 يبقي علي 2040 مثلا الجيل الرابع نفس الفكره
اسف علي الاطاله تحياتي يا استاذنا الكبير انت والاصدقاء

انا معدتش فهمك يا حج باترينيون .. قريتلك اراء مع الاف 15 عن الرافال .. ودلوقتي مش مع السوخوي .

عموما انا ليا وجهة نظري في موضوع التنويع ده .. وهو انه ضرورة للتوفير
يعني انت مثلا لو بصيت للصفقة السعودية مع امريكا هتلاقي فيها 154 اف 15 + بتاع 80 اباتشي + حاجات تانية
الصفقة دي تقريبا في حدود 60 مليار دولار .. ده غير صفقة الـ 72 تايفون كلفت حوالي 8 مليار دولار
يعني حوالي 226 طيارة حديثة + 80 مروحية حديثة + حاجات تانية طبعا
التايفون والاف 15 مزيج رائع .. لانه بيجمع بين انخفاض المقطع الراداري من ناحية وكمان الحمولة والمدى من ناحية تانية

انت في مصر بتعمل حاجة قريبة من اللي عملته السعودية لكن بتكلفة يمكن باقل من نص التكلفة السعودية رغم فارق الاسعار حاليا وانها اصبحت اغلى .. وبتحاول انك متاثرش على الكم او الكيف في نفس الوقت ..وكمان مواعيد تسليم خرافية
المزيج المصري المشابه للمزيج السعودي هو المفروض يكون الرافال والسوخوي .. لكن المشكلة انك ماديا متقدرش تجيب 100 رافال مع 100 سوخوي .. فقررت انك تعوض الفرق ده بالميج 35 + تطوير بعض الفالكون اللي عندك بالفعل .. وبالتالي هيبقى عندك المفروض 48 رافال يكلفوا مثلا 9 مليار + 48 سوخوي يكلفوا مثلا 5 مليار + 50 ميج 35 يكلفوا مثلا 3 مليار + 50-70 فايبر يكلفوا مثلا 3 مليار اغلبهم على حساب امريكا .. يعني اكتر من 200 طيارة بتكلفة حوالي 20 مليار دولار .. طبعا غير 50 كاموف بري واكتر من 30 كاموف بحري و24 مي 35 يعملوا 5 مليار دولار

يبقى انت كده عندك اسطول جديد من الطائرات الحديثة بكفاءة عالية .. وعشان توفر اضطريت تزود الانواع .. وفي نفس الوقت تنوع مصادر سلاحك من 3 اماكن مستقلة في قرارها السياسي عن بعض .. وفي نفس الوقت ماثرتش لا على الكم او الكيف

استاذ راجح سؤال :
بغض النظر عن مميزات وعيوب الايجل والسو لما الاتجاه لهما من الاساس طبعا حد هيقلي سياده او قاذفه تكتيكيه والكلام دا
لكن ادخال 3 انواع جديده من المقاتلات امر مرهق من كل النواحي يعني (ميج-رافال-سو او ايجل) ليييه:;:
وبعدين احنا كده بنرجع لورا تاني زمن التخصص دا سياده وده اعتراض ودا اختراق .،.والناس بيتجهو لمتعدد المهام بص فرنسا امريكا كام مقاتله استبدلت بنوع واحد او اتنين
اليس الافضل الرافال =48
الميغ=96
واخراج الميراج واعداد فالكون علي 2020 ونستقبل الخامس :مخطط:
وبعدين عاجلا ام اجلا فكره اعداد محدوده من الجيل الخامس هتتغير وتسود بالكامل يعني هاتضطر تغير اسطولك كامل ولا احنا عايزين نرجع لنفس المشكله زي الميغ 21 يبقي علي 2040 مثلا الجيل الرابع نفس الفكره
اسف علي الاطاله تحياتي يا استاذنا الكبير انت والاصدقاء
تحياتي اخي العزيز
السو35 و الايجيل منصه جويه منفرده بعيدا عن الجيل الخامس فإسرائيل رغم حصولها علي الاف35 تسعي لتطوير الراعم و شراء السايلنت ايجيل
ساعطيك مثال واحد السو35 مع R-37 او R-172 تخلق فوق قناه السويس ستعمل تحريم جوي فوق كامل اسرائيل من الاواكس و التانكر و الحرب الالكترونيه و هذا غير متاح للرافال المشغوله بالاختراق او الميج35 المعترضه او حتي الاف16 متعدده المهام تخيل سلاح الجو الاسرائيلي يعمل دون اواكس او حرب اليكترونيه و تشويش
اما رجال الجيش المصري ميعرفوش صعب و مستحيل ميعرفوش غير حاجه واحده المطلوب يتعمل

انا معدتش فهمك يا حج باترينيون .. قريتلك اراء مع الاف 15 عن الرافال .. ودلوقتي مش مع السوخوي .

يعني انت مثلا لو بصيت للصفقة السعودية مع امريكا هتلاقي فيها 154 اف 15 + بتاع 80 اباتشي + حاجات تانية
الصفقة دي تقريبا في حدود 60 مليار دولار .. ده غير صفقة الـ 72 تايفون كلفت حوالي 8 مليار دولار
التايفون والاف 15 مزيج رائع .. لانه بيجمع بين انخفاض المقطع الراداري من ناحية وكمان الحمولة والمدى من ناحية تانية

انت في مصر بتعمل حاجة قريبة من اللي عملته السعودية لكن بتكلفة يمكن باقل من نص التكلفة السعودية رغم فارق الاسعار حاليا وانها اصبحت اغلى .. وبتحاول انك متاثرش على الكم او الكيف في نفس الوقت ..وكمان مواعيد تسليم خرافية
المزيج المصري المشابه للمزيج السعودي هو المفروض يكون الرافال والسوخوي .. لكن المشكلة انك ماديا متقدرش تجيب 100 رافال مع 100 سوخوي .. فقررت انك تعوض الفرق ده بالميج 35 + تطوير بعض الفالكون اللي عندك بالفعل .. وبالتالي هيبقى عندك المفروض 48 رافال يكلفوا مثلا 9 مليار + 48 سوخوي يكلفوا مثلا 5 مليار + 50 ميج 35 يكلفوا مثلا 3 مليار + 50-70 فايبر يكلفوا مثلا 3 مليار اغلبهم على حساب امريكا .. يعني اكتر من 200 طيارة بتكلفة حوالي 20 مليار دولار .. طبعا غير 50 كاموف بري واكتر من 30 كاموف بحري و24 مي 35 يعملوا 5 مليار دولار

يبقى انت كده عندك اسطول جديد من الطائرات الحديثة بكفاءة عالية .. وعشان توفر اضطريت تزود الانواع .. وفي نفس الوقت تنوع مصادر سلاحك من 3 اماكن مستقلة في قرارها السياسي عن بعض .. وفي نفس الوقت ماثرتش لا على الكم او الكيف
الله ينور عليك يا حج هاوس
جبت المفيد
غير ان الجيل الخامس هيدخل تدريجيا علي حساب الاف١٦
النقطة التانية في زيادة الانواع
سرعة التسليم كنا محتاجين تسليم سريع
لاننا متاخريي خمس سنين في خطط التطوير بتاعتنا

طيب واحدة واحدة كدة معايا
تعالي نقسم التخطيط الجوي لمرحلتين
اولا مرحلة ما قبل الجيل الخامس
المرحلة دي تشمل عدد من الميج٣٥ لمهام الاعتراض بالاضافة لبعض من الاف ١٦ مع طائرات متقادمة في المخازن
عدد من طائرات الرافال لمهام الستاند اوف والسييد
اعداد من طائرات الميراج ٢٠٠٠ لمهام الحماية البحرية
الاف١٦ لمهام القصف الجوي ودعم القوات
هنا هتقوم في المستقبل بحاجتين
زيادة اعداد الرافال لتحل محل كل الميراجات اللي فالخدمة بكل الانواع
هتطور عدد من طائرات الاف١٦ للمعيار فايبر
المتقادم من الاف ١٦ اللي هيخرج من الخدمة هتحل محلة طائرة تقيلة سواء الايجل والسو٣٥
وتدريجيا اغلب الاف١٦ هيعمل مع الميج٣٥ دورين
الاعتراض الجوي والاسناد والدعم للقوات علي الارض
فحين مهام القصف الارضي والسيادة هتكون لصالح السو٣٥ والاختراق ومهام السيد والقصف الجراحي لصالح الرافال
المرحلة التانية مرحلة ما بعد الجيل الخامس
هنا هتبدأ تدخل طائرات الجيل الخامس الخدمة
وليكن العدد اللي هتحتاجة هيكون ١٠٠طائرة
دة فعليا هيتم تدريجيا علي حساب الاف١٦ مع زيادة اعداد الرافال والسو٣٥ والاكتفاء بالميج٣٥ زي ماهي
او زيادة اعداد الميج ٣٥ مع الاكتفاء بالسو٣٥ زي ماهي
ويظل الخيار الافضل زيادة اعداد الرافال

بالمناسبة في احتمال ان السو٣٥ لو تجيبها تجيبها بالنسخة التصديرية لردار الباك فا الايسا
هيكون متاح في ٢٠١٧ فعليا
اعتقد دة هيحسن من وضع السو٣٥ جدا
مش مختلفين على التقسيم و التوزيع للمهام لكن انت بتكلم عن ادخال ثلاث انواع في سنتين ! بغض انظر عن مواعيد التسليم اللي حتكون 4 سنين سهل او تجعل اتنين منهم يتقاسمو المهام عوضا عن 3
شبه مستحيل على دعم و صيانة ... دا حفظ الذخائر لوحده و ضمانها حيكون كارثة
الاف 16 لو اطورت تقدر تقوم بدور الميج في الاعتراض و حتكون ارخص و افضل بردار السابر و الامرام على فرض التطوير تم و لننسى الاعداد قليلا طائرات اليوم بتقدملك عمل عدة طائرات من الامس
وايضا تقدر تقوم بادوار القصف و ال CAS و دعم القوات
الرافال راس حربة اليكتروني و يقدم دعم بحري و يغني عن الميارجات
الشق الروسي انا لدي فيه معضلة الناس دائما رابطة ادوار اعتراض و ربط باحلال الميج 21 ... معضلتي انه ليه انا متمسك بخطط قديمة و مهام قديمة انا مش مضطر اعمل ادوار اعتراض و اقوم باستبدال الميج 21 زاي زمان الامور تغيرت لان دفاعي الجوي تغير تماما
لا يلغيه طبعا لكن نسبة و تناسب قلت .... مع شبكة قيادة و سيطرة جديدة و ادخال لمنظومات اس 300 و مستقبلا اس 400 و سام تي مامبا و كل ردار و مستشعر سلبي و ايجابي و اليكتروني و حراري و تلفيزيوني من اوروبا للكتلة الشرقية حتى امريكا بدون ذكر ما ستمثله القوات البحرية من اضافة مهولة حقيقي مين اللي حيحتاج دوريات جوية رخيصة كثيفة و ايضا مكلفة مهما كان مثل الماضي ... المفروض دور احلال الشق الروسي يؤول مباشرة للسو 35 و مستقبلا للباكفا للضرورة كمهام سيادة جوية بحتة ثقيلة و قصف و اختراق لان دا اللي ناقصني و الاف 16 تقوم بالاعتراض لرخص تشغيلها لان حتى لو مطورتش الشبكة الجديدة للاجواء حتعوض نقصها و انت قادر على دعكها شغل لان عندك برنامج mlu ليها رائع جدا
طيب جبت ميج ماشي شغلها اعتراض و شغلها قصف و معونة للرافال في المهمات مع ان الاف 16 حتكون افضل للترابط و لجودة بوداتها
و المستقبل حط كل تقلك الجوي مع الجيل الخامس بادوار الاختراق و السيادة الجوية و العمل الاليكتروني و القصف الجراحي و ريح الميزانية او حتى ريح الغلابة في الدعم و الصيانة :D

ساعطيك مثال واحد السو35 مع R-37 او R-172 تخلق فوق قناه السويس ستعمل تحريم جوي فوق كامل اسرائيل من الاواكس و التانكر و الحرب الالكترونيه و هذا غير متاح للرافال المشغوله بالاختراق او الميج35 المعترضه او حتي الاف16
طيب مانا هاجيب الباك فا بنفس التسليح وهاتقوم بكافه مهام السو علي حسب علمي حموله داخليه 2 طن وخارجيه 8 يعني 10 طن اسلحه يعني هاتقوم بكافه ادوار السو عامه :لا أعلم:ileysق

طيب مانا هاجيب الباك فا بنفس التسليح وهاتقوم بكافه مهام السو علي حسب علمي حموله داخليه 2 طن وخارجيه 8 يعني 10 طن اسلحه يعني هاتقوم بكافه ادوار السو عامه :لا أعلم:ileysق
يعني نستني حتي 2025 كده و يا عالم ايه هيحصل

انا بقلب النقاش من كذا اتجاه عشان كده حتلاقيني مش ثابت
استفادة عكس عكاس :D
حلو متفق معاك جدا خصوصا الاموال في كل كلمة بتقولها بس على شرط متقربش من باكفا او اف 35 الا بعد 2030
لان منظومة الدعم و الصيانة و الميزانية عندك حتنهار لو دخلت حاجة جديدة بعد كل دا ... الترابط و التوحيد مهم زاي ما التنويع مهم
تشكيلة الرافال و السوخوي هو الهدف كلنا متفقين على كده بس ليه لازم تكون سو 35 و مش باكفا حتى لو حتاخر فيها مثلا و حتى لو كانت جيل خامس دا ميمنعش انها حتادي دور السيادة الجوية بامتياز
متفق في تنويع المصادر و متفق في الميج برغم اعتراضي عليها نظرا لتطور الدفاع الجوي و تطوير الفالكون بس مش متفق انك تجيب 3 انواع مقاتلات من روسيا

عودة
أعلى