أول صورة للرافال المصرية مسلحة بصواريخ MICA راداري ذات مدى 80km

ما شاء الله عقبال ما توصل 72 طياره منها لمصر بأمر الله فمصر لن تقتصر علي 36 طياره منها لان 72 طياره منها و اخراج باقي الطيران القديم ووضعها صف اول هتبقي نقله نوعيه كبيره جدا في سلاح الجو المصري بالمنطقه

ألحمد لله ... الامور بتتعقد فى المنطقه و الواحد نفسه الاسلحه دى تيجى امبارح ... تحس كده ان موضوع اثيوبيا بيبوظ و الحدود مع اسرائيل ملتهبه و الامور مع ايران بركان على وشك الانفجار و ليبيا كل يوم من سىء لاسوأ ... و مصر رفضت السو 35 و استبدلتها بالميج 35 بسبب موضوع سرعه التسليم ده .. فبناء عليه اتمنى اشوف الميج 35 فى 2016 .. واعتقد ان الدفعه مش هتكون اقل من 12 ان شاء الله
اعتقد الدفعه الاولي من 4-6 مقاتلات

يعني اتصورت و هي بتتصنع و وهي بتتجرب و حفل الاستلام و اتعملها زفه بلدي لما وصلت و بتشارك في كل المناسبات حتي مناسبات الجواز و العقيقه
انما ماوصلش الامر اني اصورها في قلب الهنجر بتاعها!!
يا جماعه الصوره دي اهمال كبير و الراجل اللي وشه متغطي ده المفروض يلبس الطرحه قريب هو و اللي بيصوره
الا لو كان الامر مخطط و مقصود من القياده بمثابه اعلان دخول رسمي للخدمه بشكل غير رسمي و مباشر فالجميع يعرف الفرق بين الاستلام الرسمي و دخول الخدمه الفعلي

بس السؤال ممكن يتعدل ويبقى من ضمن تسليحها ولا لأ اصله حيفرق كتير معانا ساعتها نقول طظ للامرام احنا اللى مش عاوزينه
صواريخ BVR موجوده مع الميج35 مثل R-77 و R-27 باصداراته المختلفه
صواريخ النافاتور موجهه بالاساس للاهداف الثمينه قليله المناوره مثل طائرات الاواكس و الحرب الالكترونيه و التانكر التي تعمل من مسافه بعيده 300 كم او اكثر

ما شاء الله عقبال ما توصل 72 طياره منها لمصر بأمر الله فمصر لن تقتصر علي 36 طياره منها لان 72 طياره منها و اخراج باقي الطيران القديم ووضعها صف اول هتبقي نقله نوعيه كبيره جدا في سلاح الجو المصري بالمنطقه
اعداد الرافال ستتوقف علي موقف الاف16 المصريه سواء مستوي جديد من التطوير و التسليح او احلالها بطائرات اخري جديده من مختلف المصادر
عموما الرافال ستكون 36-48 طائره لاحلال الشق الفرنسي للقوات الجويه المصريه راي شخصي
اما الميج35 من 90-100 مقاتله ايضا راي شخصي
الاف16 تقريبا 100-120 مقاتله كامله التسليح مطوره علي الاقل للمستوي بلوك52 او الاحلال التدريجي بطائرات جديده متعدده المهام و قاذفات
بعد 2025 الجيل الخامس

أو ممكن تكون مقصوده :D

لو فيه اهمال في الصورة دي حيكون بترك الميكا معلق كلود على الجناح في حين انها متوقفة على الارض و مش في حالة stand by
فدا تاثير على ال integrity للجناح و الصاروخ كذلك المفروض في طرق تخزين للاثنين مثالية
لكن ربما الصورة التقطت بعد اقلاع مباشر او قبل فك الصاروخ او بعد تركيبه
لكن عموما الصورتين مفهومش اي شئ ممكن يخل باي شئ حتى الهانجر متنعكش من جوه تحسه و مفيهوش اي حاجة غير كراكيب على صناديق على معدات عادية جدا و حوامل اللي تلاقيه في اي صوره في اي هانجر في العالم الفكره انه كبير حبتين على الرافال بس يمكن بيسبوها تتمتطع براحتها :D

وحشني يا نيل و الله

قلبك ابيض كنت لِسَّه بفكر في نفس الموضوع
لو ماكنتشي الصورة مقصود نزولها
المخابرات الحربيه هاتقعدوا هوا و اللي صوره و بتوع الأمن الجوي و قاءد السرب و قاءد القاعدة علي قزازه بيبسي ٢ لتر زجاج و خَر يا معلم

الا لو كان الامر مخطط و مقصود من القياده بمثابه اعلان دخول رسمي للخدمه بشكل غير رسمي و مباشر فالجميع يعرف الفرق بين الاستلام الرسمي و دخول الخدمه الفعلي

مع احترامي لكل وجهات النظر و انتوا كلكم اساتذتي انما الصوره لا تصح و غير منطقيه
شوفوا الرافال نظريا و يمكن عمليا حتي هي اعلي سلاح في الجيش المصري الي ان يثبت العكس
و اعلي في القيمه من الفريم
طيب انا عندي 200+ اف 16 منهم المهكع حرفيا
اخش علي دول الهناجر اصورهم زي ما انا عايز انما مش مع الرافال في مكانها بتسليحها
و حكايه انها مقصوده و المخابرات الحربيه هي اللي مطلعاها يعني يا جماعه قلنا الطياره بتشارك في عدد مهول من المناسبات. حط الصاروخ عليها في مناسبه او مناوره او حتي طلعها تتمشي بيه شويه في الهوا و الصوره هتتلقط و الرساله هتوصل
مش لازم اخش عليها بيتها اصورها!!

يا جماعه الصوره مهينه لاعلي سلاح في الجيش المصري!
تخيل كده حد دخل صور الا22 في الهنجر بتاعها
اهو بالنسبه لينا احنا الغلابه الرافال هي الاف 22

مع احترامي لكل وجهات النظر و انتوا كلكم اساتذتي انما الصوره لا تصح و غير منطقيه
شوفوا الرافال نظريا و يمكن عمليا حتي هي اعلي سلاح في الجيش المصري الي ان يثبت العكس
و اعلي في القيمه من الفريم
طيب انا عندي 200+ اف 16 منهم المهكع حرفيا
اخش علي دول الهناجر اصورهم زي ما انا عايز انما مش مع الرافال في مكانها بتسليحها
و حكايه انها مقصوده و المخابرات الحربيه هي اللي مطلعاها يعني يا جماعه قلنا الطياره بتشارك في عدد مهول من المناسبات. حط الصاروخ عليها في مناسبه او مناوره او حتي طلعها تتمشي بيه شويه في الهوا و الصوره هتتلقط و الرساله هتوصل
مش لازم اخش عليها بيتها اصورها!!

يا جماعه الصوره مهينه لاعلي سلاح في الجيش المصري!
تخيل كده حد دخل صور الا22 في الهنجر بتاعها
اهو بالنسبه لينا احنا الغلابه الرافال هي الاف 22
يا مان دا انت اللي استاذ مش احنا :)
خلينا نجيب من الآخر الخطر من الصور دي ايه
- اكتشاف تسليحي القياسي للمعدة : ما ايا كان اللي عايز يعرف مش حيغلب لو راقب المصنع بالذات في فرنسا او لجنة البيع الفرنسية
- اكتشاف تعديلات على البدن : ايضا من فرنسا يستطيع معرفة كل شئ باسهل الطرق و اكثر اعتمادية
- اكتشاف تكتيكي لها و كيف استخدمها : مستحيل لان دا محتاج حضور و انصراف في مش اقل من 300 الى 500 محاضرة طياران و تحضير عمليات او اشتباك مباشر
- مكان التمركز و الطائرة : في دي معاك حق لكن ما معلن كل التمركزات لكل المطارات و مع ذلك برؤية فطرية بريئة منا مبنحبش نتكلم في كده و بالعكس اتذكرلك موضوع مفصص مطارتنا واحد واحد :D و بالصور من جوجل ايرث
- اخلال بالاعراف و التقاليد العسكرية : معاك حق
- اهانة للمعدة : مش عارف اقراها كده مكن اقول محتاجة صور اكثر اظهار لاحترافية المعدة ممكن
و الرابتور ليها صور في هناجرها عادي جدا
The Airmen from the 90th Fighter Squadron and ).jpg
The Airmen from the 90th Fighter Squadron and ).jpg
The Airmen from the 90th Fighter Squadron and .jpg

دا ساعات بيكون ال black projects في عزها في امريكا و بنلاقي صور

يا مان دا انت اللي استاذ مش احنا :)
خلينا نجيب من الآخر الخطر من الصور دي ايه
- اكتشاف تسليحي القياسي للمعدة : ما ايا كان اللي عايز يعرف مش حيغلب لو راقب المصنع بالذات في فرنسا او لجنة البيع الفرنسية
- اكتشاف تعديلات على البدن : ايضا من فرنسا يستطيع معرفة كل شئ باسهل الطرق و اكثر اعتمادية
- اكتشاف تكتيكي لها و كيف استخدمها : مستحيل لان دا محتاج حضور و انصراف في مش اقل من 300 الى 500 محاضرة طياران و تحضير عمليات او اشتباك مباشر
- مكان التمركز و الطائرة : في دي معاك حق لكن ما معلن كل التمركزات لكل المطارات و مع ذلك برؤية فطرية بريئة منا مبنحبش نتكلم في كده و بالعكس اتذكرلك موضوع مفصص مطارتنا واحد واحد :D و بالصور من جوجل ايرث
- اخلال بالاعراف و التقاليد العسكرية : معاك حق
- اهانة للمعدة : مش عارف اقراها كده مكن اقول محتاجة صور اكثر اظهار لاحترافية المعدة ممكن
و الرابتور ليها صور في هناجرها عادي جدا
مشاهدة المرفق 48926 مشاهدة المرفق 48927 مشاهدة المرفق 48928 مشاهدة المرفق 48929 مشاهدة المرفق 48930 مشاهدة المرفق 48931 مشاهدة المرفق 48932
دا ساعات بيكون ال black projects في عزها في امريكا و بنلاقي صور

يا كبير انت استاذ طول عمرك
شوف هبتدي معاك من صور الرابتور عشان اوضح قصدي ايه كويس
الرابتور متصوره رسمي. عرض للطياره
الرافال متصوره بالحب. موبايل و وش الراجل متبكسل
شايف الفرق الكبير؟ يعني لما الرافال اتصورت من كل زاويه ماعترضناش عشان كلام رسمي. انما مش موبايل في هانجر. المفروض سلاح نوعي زي الرافال بالنسبه للجيش المصري تعامل معامل خاصه و المفروض مانشوفش و لا صوره ليها الا عليها ختم الشئون المعنويه.
وصلت الفكره يا كبير؟

علي فكره يا كبير موضوع المطارات بالتفصيص ده كان موضوع الاخ المخابرات العامة @المخابرات العامة في المنتدي التاني انما موضوعي انا كان علي المليز المليز....درع سيناء

انا عايز اوصل ان في فرق بين صور رسميه تخرج عادي جدا و معظمها بيكون لاسباب دعائيه و بين صور التسريبات اللي للاسف الصوره بتاعتنا تنتمي للقسم ده

شايف الفرق الكبير؟ يعني لما الرافال اتصورت من كل زاويه ماعترضناش عشان كلام رسمي. انما مش موبايل في هانجر. المفروض سلاح نوعي زي الرافال بالنسبه للجيش المصري تعامل معامل خاصه و المفروض مانشوفش و لا صوره ليها الا عليها ختم الشئون المعنويه.
وصلت الفكره يا كبير؟

علي فكره يا كبير موضوع المطارات بالتفصيص ده كان موضوع الاخ المخابرات العامة @المخابرات العامة في المنتدي التاني انما موضوعي انا كان علي المليز المليز....درع سيناء

انا عايز اوصل ان في فرق بين صور رسميه تخرج عادي جدا و معظمها بيكون لاسباب دعائيه و بين صور التسريبات اللي للاسف الصوره بتاعتنا تنتمي للقسم ده
متفقين
اعتذر عن الخلط ما بين موضوعك و موضوع الاخ المخابرات العامة

وصلت الفكره يا كبير؟

الصورة رسمية وهناك صورة لهاHDعالية الجودة وهى تحلق عليا بالصواريخ واعلم يا اخى انه لا مزاح فى تلك اللقطات اطلاقا ولا شىء يأتى مصادفة فهناك رجال يعلمون ما هو كان حلمك اليوم

http://www.defense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.com/forums/uploads/monthly_2016_01/large.f_16__%D8%A8%D9%84%D9%88%D9%83_52_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9_--_%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%A7%D9%84_-.jpg.a8ef349ad88360219515706953628d24.jpg​

http://www.defense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.com/forums/uploads/monthly_2016_01/large.%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%A7%D9%84_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9.jpg.4ba34c4b43df9bd8eee67f13e8ac5d51.jpg​

ماشاء الله تبارك الله , القوات الجوية المصرية بدأت تعود لقوتها وحجمها الطبيعي
كنت اراها مظلومة جدا سابقا

الله يبارك فيها ويعطيكم خيرها ويكفيكم شرها

الى الان شاهدنا الميكا الحرارى والميكا الردارى على متن درة التاج لقواتنا الجوية المقاتلة المرعبة رافال

الى الان شاهدنا الميكا الحرارى والميكا الردارى على متن درة التاج لقواتنا الجوية المقاتلة المرعبة رافال

السلام عليكم ورحمة الله

هل هناك صور متاحة للرافال المصرية بالميكا الراداري؟؟؟؟

عودة
أعلى