أول صورة للرافال المصرية مسلحة بصواريخ MICA راداري ذات مدى 80km

الى الان شاهدنا الميكا الحرارى والميكا الردارى على متن درة التاج لقواتنا الجوية المقاتلة المرعبة رافال
هي الصوره فيها راداري ولا حراري..!؟!

هي الصوره فيها راداري ولا حراري..!؟!
اللى فى الصورة ردارى اما الصورة الغير منشورة الحرارى
الصوره بها الميكا الحراري فقط و لو فيه راداري ارجو النشر
عموما مصر تعاقدت علي النسختين و تم التسليم لجزء من مخزون القوات الجويه الفرنسيه مع الدفعه الاولي و كذلك قنابل AASM

الصوره بها الميكا الحراري فقط و لو فيه راداري ارجو النشر
عموما مصر تعاقدت علي النسختين و تم التسليم لجزء من مخزون القوات الجويه الفرنسيه مع الدفعه الاولي و كذلك قنابل AASM
انت شقلبت التعريف اللى فى الصورة RF الردارى

مع إحترمى لكل الأساتذة فى المنتدى .. أنا رأى من رأى الأستاذ Mr HBK
لما تكون درة تاج القوات المسلحة ممكن عادى تتصور بموبايل جوه الهنجر بتاعها و بتسليحها وكمان الصورة تتنشر على النت .. يبقى إيه الكلام بالنسبة للباقى ؟
أصلآ إزاى موبايل بكاميرا يدخل مكان زى ده ؟
أفتكر مرة وإحنا داخلين قيادة القوات البحرية فى الرياض .. يعنى داخلين مكاتب مش هناجر .. قلعونا ملط من على البوابة الرئيسية و ماشفتش واحد هناك ماسك موبايل فى إيده لا غفير ولا وزير ..
يا كبير انت استاذ طول عمرك
شوف هبتدي معاك من صور الرابتور عشان اوضح قصدي ايه كويس
الرابتور متصوره رسمي. عرض للطياره
الرافال متصوره بالحب. موبايل و وش الراجل متبكسل
شايف الفرق الكبير؟ يعني لما الرافال اتصورت من كل زاويه ماعترضناش عشان كلام رسمي. انما مش موبايل في هانجر. المفروض سلاح نوعي زي الرافال بالنسبه للجيش المصري تعامل معامل خاصه و المفروض مانشوفش و لا صوره ليها الا عليها ختم الشئون المعنويه.
وصلت الفكره يا كبير؟

علي فكره يا كبير موضوع المطارات بالتفصيص ده كان موضوع الاخ المخابرات العامة @المخابرات العامة في المنتدي التاني انما موضوعي انا كان علي المليز المليز....درع سيناء

انا عايز اوصل ان في فرق بين صور رسميه تخرج عادي جدا و معظمها بيكون لاسباب دعائيه و بين صور التسريبات اللي للاسف الصوره بتاعتنا تنتمي للقسم ده

إحنا ( كهواة ) ممكن مانطلعش من الصور ديه بمعلومة مفيدة .. لكن هما ( الصهاينة ) ممكن يطلعوا منها بمعلومات و مفيدة كمان ..
فى الآخر .. ده رأى شخصى ..

احنا ناس مفتريه حد ليه شوق فى حاجه :جدا:

1005237d1255523640-f-16s-block-52-alhamdolilah-we-got-them-f-16in-1_uys_pakwheels-com-.jpg

+ الجيل الخامس

نفسى أفهم ايه اللى يميز الادفانسد عن الرافال ؟؟
بصراحة لو جبناها على حساب زيادة اعداد الرافال هزعل زعل السنين
لا متقلقش مش هيحصل الرافال للقصف بعيد المدى
الرافال هتبقى 48 مقاتله 24 + 24
الادفانسد لو جت نفسى يتم ترك الشق البحري ليها وسيب الباقى عليها اى حاجه فى المياه هيتم فرتكتها وحتى لو جت هيبقى باتش واحد فقط 24 مقاتله
بس لسه هنشوف الايام هتطلع لينا ايه

مع احترامي لكل وجهات النظر و انتوا كلكم اساتذتي انما الصوره لا تصح و غير منطقيه
شوفوا الرافال نظريا و يمكن عمليا حتي هي اعلي سلاح في الجيش المصري الي ان يثبت العكس
و اعلي في القيمه من الفريم
طيب انا عندي 200+ اف 16 منهم المهكع حرفيا
اخش علي دول الهناجر اصورهم زي ما انا عايز انما مش مع الرافال في مكانها بتسليحها
و حكايه انها مقصوده و المخابرات الحربيه هي اللي مطلعاها يعني يا جماعه قلنا الطياره بتشارك في عدد مهول من المناسبات. حط الصاروخ عليها في مناسبه او مناوره او حتي طلعها تتمشي بيه شويه في الهوا و الصوره هتتلقط و الرساله هتوصل
مش لازم اخش عليها بيتها اصورها!!

يا جماعه الصوره مهينه لاعلي سلاح في الجيش المصري!
تخيل كده حد دخل صور الا22 في الهنجر بتاعها
اهو بالنسبه لينا احنا الغلابه الرافال هي الاف 22

استاذي الكريم
اولآ: كلامك صحيح
ثانيآ:هل تعتقد انه معلن مكان المطارات العسكريه ب التفصيل؟؟ileysق
معلومه لا تقلق كل شئ تحت السيطره

الصوره فيها الميكا الحراري IR
images

و مثبت في مكانه الاساسي علي طرف الجناح
اللى مثبت فى الصورة موضوع النقاش هو الردارى اما ما عرضته انت فهو فعلا الحرارى

غطاء الرأس الباحث والمتفجر يدل على انه الردارى
مش شرط نفس الغطاء يمكن استخدامه مع النوعين الاختلاف في استخدام الغطاء القصير لانه يكون حسب شكل الراس في النوعين
images

لاحظ شكل الراس داخل الغطاء هذا و قارنها مع الصوره المصريه و ستلاحظ الفرق في شكل الراس و عدم امتلاء الغطاء 100 % بشكل مدبب مثل هذه الصوره​

غطاء الرأس الباحث والمتفجر يدل على انه الردارى
لا الحرارى وباين من حجم الراس وشكلها
بخلاف انه دايما الحرارى على اطراف الاجنحة لانه بيشتغل كباحث حرارى ايضا
اللى فى الصورة حرارى وليس رادارى

احنا ناس مفتريه حد ليه شوق فى حاجه :جدا:

1005237d1255523640-f-16s-block-52-alhamdolilah-we-got-them-f-16in-1_uys_pakwheels-com-.jpg

+ الجيل الخامس

تقريبا ده المستهدف فعلا حتي 2025 و الامر متوقف علي سير الاحداث

السلام عليكم ورحمة الله

هل هناك اخبار (رسمية او غير رسمية) عن نية التعاقد على الادفانسيد هورنت؟؟؟ ام هي مجرد توقعات شخصية؟؟؟

عودة
أعلى