هل تخلت مصر عن SU-35 لصالح الرافال؟

في 2008 او 2009 قرأنا نفس الكلام في ساحات الطيران العربي

ان الرافال موجودة ومخبأة تحت الارض

بعدها بـ10 سنين تم عقد الصفقة :LOL:

مشاهدة المرفق 387352

هذة المرة تستطيع ان تجد الطائرة بالتمويه المصري
;)

مصر استلمت 22 مقاتلة وهذا أمر منتهي .
ولكن بالسياسات كل شي متاح لنتفاوض عليه .
اذا اردت تجميد السو 35 .
يمكنك وضع صفقه رابحه علي الطاولة .
تحديث الاف 16 لمستوي فايبر ل 100 مقاتلة مع تسليح كامل يتقدمه امرام C . وقنابل ال GBU الممنوعه و الهاربون الجوي وبأعداد كبيره .
+ الدعم الأمريكي لمصر ب سد النهضة .

وهل تعتقد ان مصر تفعل هذا من اجل اجهزة الاستخبارات ؟
اجهزة الاستخبارات تعرف مواعيد التسليم بكل دقة

مصر تفعل ذلك من اجل عدم انتشار الصور في الاعلام الذي بدوره سيحرك مجلس النواب الامريكي لفرض العقوبات علي مصر
فالتنسيق الامني والعسكري بين الولايات المتحدة بالفعل قوي ............لكنهم ليس لديهم سلطة علي مجلس النواب ولو انتشرت صور الاستلام فلن يستطيعوا ايقاف مجلس النواب من فرض عقوبات
لا اظن والا كان عملتها دول الاخرى لو كان بهذه السهولة

هى حاجه خارجه عن الموضوع بس فيه سياسين والكونجرس بيتكلمو انهرده فى صحف عالميه ان مصر لازم تعود للنفوذ الامريكى والابتعاد عن الفرنسين ولازم الموازنه بين حقوق الانسان والمصالح مع مصر المهم هما عاوزين يرجعو رقم 1-فى التسليح المصرى
السؤال -هل يمكن ان نرى f35-f15بدل سو35 ده السؤال الصح

تخفيف الضغط السياسي ممكن امريكا تغض الطرف لعدم إثارة التوتر مع مصر وتحسين العلاقات ولكن في حالة الاعلان تسبب حرج كبير للإدارة الأمريكية وتكون مضطرة الي اتخاذ قرار الموضوع يخضع للموائمات السياسية وليس قاعدة ثابته فالهند لن تنفذ القرار الأمريكي ولم تخضع للعقوبات
يا اخي كان كل دول العالم عملت هذا الاسلوب

يا اخي كان كل دول العالم عملت هذا الاسلوب
يا اخي ليس كل دول العالم عليها ما علي مصر من تضيق في السلاح يكفي رفض كل الطلبات المصرية في تطوير الاف 16 بصواريخ الامرام ورفض الاف 15
حتي قبل التعاقد علي السوخوي 35 تم رفض طلب مصري اخر للتعاقد مع الاف 35

لايوجد دولة تواجه مثل هذا التعنت من الجانب الامريكي علي العكس معظم الدول التي حاولت التعاقد مع الروس سارعات امريكا بعرض طيران امريكي عليهم هل يحدث هذا مع مصر

ولذلك تجد بعض التهاون منهم في قضية شراء الأسلحة الروسية لكي لا يخسر الامريكان مصر بالكلية

طب الهند بالاشهر القريبه هتستلم الs400خلاص خلال الشهر القادم أو الي بعده هل تعتقدون أن أمريكا هتعمل حاجه معاها ولا نفس كلام الناس هنا الي هما مفكرين نفسهم خبرا واكبر واحد فيهم ما يجيش حاجه في الكتاب والمدونين الاجانب

مشاهدة المرفق 387352

في هذا الوقت كثرت الشائعات و كانت الثقافة العسكرية ليست كبيرة خصوصا مع شح المصادر ، سمعنا ايضا امتلاك السعودية صواريخ تحمل رؤس نووية من باكستان و كثير من الهجص 😉

يا اخي ليس كل دول العالم عليها ما علي مصر من تضيق في السلاح يكفي رفض كل الطلبات المصرية في تطوير الاف 16 بصواريخ الامرام ورفض الاف 15
حتي قبل التعاقد علي السوخوي 35 تم رفض طلب مصري اخر للتعاقد مع الاف 35

لايوجد دولة تواجه مثل هذا التعنت من الجانب الامريكي علي العكس معظم الدول التي حاولت التعاقد مع الروس سارعات امريكا بعرض طيران امريكي عليهم هل يحدث هذا مع مصر

ولذلك تجد بعض التهاون منهم في قضية شراء الأسلحة الروسية لكي لا يخسر الامريكان مصر بالكلية
يا اخي صدقا عارف كل الظروف والقيود بشان مصر واعرف كل الاسباب برايي الحل الامثل الذي لايحتمل التاجيل هو البداية بمشروع وطني لتصنيع المقاتلات يمكن التعاون مع دول عديدة بهذا الشان لدينا كوريا اوكرانيا الصين و غيرهم المهم البدء بالتصنيع وليس بالضرورة ان نبدا بجيل خامس حتى لو كانت الطائرة جيل ثالث او طائرة تدريب متقدم او مقاتلة خفيفة المهم ان تكون هناك قاعدة للتصنيع ولا يقول احد ان الامر مستحيل مصر بالستينيات كانت علة وشك صنع مقاتلة تقارع الميراج لولا تدخل شاربي الفودكا وافشلوا المشروع لاسباب معروفة المهم الفرصة الان مواتية وياريت البدء بالتصنيع المحلي

مشاهدة المرفق 387352
حتي من كان يدعي ذلك كان الرد عليه من المصريين قبل غيرهم بان هذا الكلام غير صحيح بالمرة
وكان هناك موضوع بدراسة جدوى صناعة الرفال في مصر وكان حلم ان نصنعها مثل ما كان سيحدث مع الميراج 2000

ولو انت كنت متابع الساحات كما تقول كان الكلام علي الميج 29 انها موجوده وليست الرفال وحتي هولاء كان يتم الرد عليهم منا قبل غيرنا

🤫🤫

الي عايز يصدق يصدق
اللي مش عايز هو حر

لنا في قضية السكالب مثال
اوعي فرحه السكالب تنسيك الهاربون الجوي🤭🤭🤭
ده حتي قبل ما يتأكدوا جريو علي تويتر وخلو الصوره فوتو شوب لغايه لما ظهر الفيديو 😂😂😂😂

والله اخي لولا الخوف كان آخرست الالسنه المريضه بس أنا لحد اخر لحظه ماسك نفسي بالعافيه عشان كلمتي بتجرح كتير جدا وبيستنو كلمه ليا للحظر ده حلو المراقب الالي يعلم ما في القلوب😝
اوعي تكون موجودة في قاعدة فايد الجوية

اتوقع ان السوخوي امرها محسوم والكلام فيها اكتر من كده هيكون مهاترات لانه اتعاد بدل المره مليون ، ممكن نتكلم ف الحاجات الجديده ؟ زي التانكر صفقتها وصلت لفين ؟ صواريخ الميتيور هتظهر مع تحديث الاسطول الحالي ام الدفعات الجديده؟ قنابل جلايدر صغيره القطر هتنتج امتى؟

حتي من كان يدعي ذلك كان الرد عليه من المصريين قبل غيرهم بان هذا الكلام غير صحيح بالمرة
وكان هناك موضوع بدراسة جدوى صناعة الرفال في مصر وكان حلم ان نصنعها مثل ما كان سيحدث مع الميراج 2000

ولو انت كنت متابع الساحات كما تقول كان الكلام علي الميج 29 انها موجوده وليست الرفال وحتي هولاء كان يتم الرد عليهم منا قبل غيرنا
موضوع بدراسة جدوى صناعة الرفال
والله زمان يا ممدوح

ده يبقي مصيبة لو حصلت
ازاي انا باخد نمط من 2014 بتحيد سيطرة السلاح الامريكي في تسليح الجيش يجي يقولي وقف هنا واشتري غربي او حتي شرقي بمستوي زي مستوي الميج 29 ام 2 ؟
انت سياسيا برضه في دايرة تاثير كبيرة جدا من امريكا علي سلاحك غير ان فقدت ميزة نوعية ظهرت حاجتها اليومين دول
طائرة سيادة جوية زي السوخوي 35 سلاح نوعي مكنيش عندك قبل كده

اوعي تكون موجودة في قاعدة فايد الجوية
هو أنا مش قولت لك قبل ذلك أنا لا اتخابر ضد وطني انت مش بتسمع الكلام ليه وبعدين لا تقتبس لي اي مشاركه بعد اذنك عشان لما ارد عليك بترجع تعمل إبلاغ ليا اصل أنا كلامي جارح اوي علي فكره ولو عايز تعرف هي فين اكيد انت عارف 😝😝😝🤭

ملحوظة بسيطة

الصحفي الذي صور السوخوي 35 المصرية بروسيا اثناء الاختبارات تم القبض عليه وتوجه له تهم تخابر

"هذا مثال فقط الي اي حد تريد مصر ان تبقي المعلومات عن التسليم لوسائل الاعلام طي الكتمان تجنبا لمشاكل سياسية"

ربنا يفك اسره

عودة
أعلى