هل تحتاج مصر الى اسلحة نووية بعد هذا؟

رد: هل تحتاج مصر الى اسلحة نووية بعد هذا؟

بعد متابعة الموضوع.
فعلا مصر تحتاج لاسلحه نوويه ولا يخفى هذا على احد.

ولكن مصر فعلا تمتلك قنابل التفجير الغازي التي تماثل في قوتها التدميريه القنابل النوويه التكتيكيه ولكن بدون اصدار اشعاعات.

Fuel-air explosives, or fae for short, are a kind of gas bomb involving two detonations. The principle is similar to filling a room with natural gas, then tossing in a match.

The bomb or missile warhead contains fuel, usually propane or ethylene oxide. An initial explosion disperses the fuel into the air. A second, time-delayed detonation ignites the mixture of fuel and air, creating a huge fireball and shock wave.

the invisible shock wave is similar to that of a tactical nuclear weapon and spreads rapidly across a wide area. The shock wave is capable of flattening buildings, destroying aircraft, knocking down oil rigs and killing troops, according to pentagon experts

the weapon, known as a fuel-air explosive, is particularly effective against air bases, oil fields and troops in the open, according to military experts

وليس لهذا النوع اجراءات دفاعيه حسب خبراء البنتاجون.

There is no ready defense against this type of device.

كما انا هذا النوع ينتج ضغط عالي جدا (تدميري )للاهداف المحيطه سواء كانت مباني او مدرعات او طائرات في العراء او حتى البنكرز.

The main destructive force of fae is high overpressure, useful against soft targets such as minefields, armored vehicles, aircraft parked in the open, and bunkers

وهو ما يؤكد ما قاله الاخ abdo 22 عن وجود اسلحه تقوم برفع الضغط الجوي الى درجه هائله لا يستطيع الانسان تحملها.ويسقط بعض الادعاءات الاخرى عن عدم امتلاك مصر لتلك الاسلحه.وعشان ما حدش يمسك علينا كل كلمه وجمله فالاخ abdo 22 ذكر ان تلك الاسلحه كيماويه.ولكن ما نتكلم عنه هو اسلحه متفجره تطلق تاثيرا مشابها للقنابل النوويه التكتيكيه وكذلك تقوم برفع الضغط الجوي بطريقه تدميريه للاهداف المحيطه.

ولكن تظل الحاجه الى القنابل النوويه الحقيقيه قائمه.

تحياتي.

الخبر لم يقل ان القنبلة تماثل القوة التدميرية لراس نووي بدون اشعاعات بل قال ان موجة الضغط الناتجة عن الانفجار متماثل في القدرة التدميرية لا في مجال التدمير .

هل لديك مصدر يؤكد حصول مصر على هذا النوع من القنابل ؟؟

مره اخرى سنضعك امام الحقيقه المره والمزعجه والمؤلمه لك.

اتفضلي ردا على كلامك.

raq has developed a new type of high-explosive weapon capable of delivering a devastating blast similar to a small nuclear explosion over an area several miles wide, according to Pentagon officials.

The weapon, known as a fuel-air explosive

انا مش عارف انت ليه بتكابري مع انك عارفه ده من الموضوع التاني بتاع التجسس.وتعلمين ان مصر تمتلك هذا النوع من نقاشنا في الموضوع الاخر.على فكره المناوره والكر والفر لن يجدي نفعا.لون يغير الواقع المرير بالنسبه لك.

According to the report, a British subsidiary, Honeywell Control Systems, signed a contract with IFAT (Institute for Advanced Technology) of Switzerland in 1984 to produce a study for the Egyptian Ministry of Defense on developing FAEs for ballistic missiles

هذا غير الاخبار الكثيره عن وصول تلك التكنولوجيا الى مصر والعراق واستخدامها على الصواريخ البالستيه.

على فكره كما تلاحظين الكلام من سنة 1984 واحنا دلوقتي في 2009.

وكلامك على فكره ما هو الا رد عليكي في مسالة تاثير قنابل الوقود الجوي فموجة الضغط التي تطلقها مشابهه لموجة الضغط الناتجه في من القنبله النوويه التكتيكيه بدون اشعاعات ولها تاثير تدميري مشابه.

وغير هذا مسالة الضغط الشديد الذي ينشا عن تلك القنابل ومدى تاثيره اكبر دليل على اثبات قوة تلك القنابل.للاسف كلما استمررت في النقاش كلما سيزيد تالمك من الحقائه المريره والمزعجه لك.

تحياتي.

التعديل الأخير:

.

According to the report, a British subsidiary, Honeywell Control Systems, signed a contract with IFAT (Institute for Advanced Technology) of Switzerland in 1984 to produce a study for the Egyptian Ministry of Defense on developing FAEs for ballistic missiles

.

اهلا اخ توب,

الجملة دى معناها ان الغرب نفسة ساعد مصر فى تطوير رؤوس صواريخ FAE فى عام 84, بما يعنى ان التقنية المذكورة موجودة من قبل 84... وموجودة ومطورة بعلم الغرب وبتكنولوجياتهم ايضا.
وهى تسبق عملية امريكا على ما اعتقد.
اعتقد انة جواب لماذا الغرب صمت على برامج مصر الصاروخية؟, لانهم متورطون فيها.

تحياتى اخى.

اهلا اخ توب,

الجملة دى معناها ان الغرب نفسة ساعد مصر فى تطوير رؤوس صواريخ fae فى عام 84, بما يعنى ان التقنية المذكورة موجودة من قبل 84... وموجودة ومطورة بعلم الغرب وبتكنولوجياتهم ايضا.
وهى تسبق عملية امريكا على ما اعتقد.
اعتقد انة جواب لماذا الغرب صمت على برامج مصر الصاروخية؟, لانهم متورطون فيها.

تحياتى اخى.

تصدق كلامك صحيح.معلش انا هعدل كلامي.
وفعلا ده كان قبل العمليات برده.

ولكن ايضا العمليات المصريه استهدفت التحصل على تكنولوجيا تلك القنابل.وامريكا رفضت من قبل امداد مصر بتلك القنابل فاتجهت مصر لسرقتها.وكل هذا بعد ان تبين ان مصر لم تكن تريد القنابل لتطهير حقول الالغام فقط ولكن ايضا لوضعها على الصواريخ البالستيه..

كما ان تحقيقات الكونجرس اثبتت وجود التكنولوجيا الامريكيه في تلك القذائف والكلام ده في فترت التسعينات (بداية التسعينات)اي بعد العمليات المصريه.

تحياتي يا صديقي وشكرا على التنبيه.

التعديل الأخير:

تصدق كلامك صحيح.معلش انا هعدل كلامي.
وفعلا ده كان قبل العمليات برده.

ولكن ايضا العمليات المصريه استهدفت التحصل على تكنولوجيا تلك القنابل.وامريكا رفضت من قبل امداد مصر بتلك القنابل فاتجهت مصر لسرقتها.وكل هذا بعد ان تبين ان مصر لم تكن تريد القنابل لتطهير حقول الالغام فقط ولكن ايضا لوضعها على الصواريخ البالستيه..

كما ان تحقيقات الكونجرس اثبتت وجود التكنولوجيا الامريكيه في تلك القذائف والكلام ده في فترت التسعينات (بداية التسعينات)اي بعد العمليات المصريه.

تحياتي يا صديقي وشكرا على التنبيه.

بالفعل اخى كلامك مظبوط,

لكنى لم اقصد سوى ان كانت لديك معلومات اكثر بخصوص تواجد تلك التقنية من قبل 1984 فلتفيدنا بها ان امكن,

وانا لدى مصدر يؤكد عموما وجود تلك التقنية فى مصر.

egypt has significant force improvements underway . it is currently scheduled to receive a

a total 220 f-16 and to upgrade its ah-64s to longbow .

egypt has large numbers of modern air-to-surface , antiradiation , and air-to-air precision

guided- weapons . it is taking delivery on the amraam

and has a technology to make

fuel - air - explosive weapons.
المصدر كتاب التوازن العسكرى فى الشرق الاوسط.

اتركونا من الخزعبلات = الكيمياوي = 0.01/10 والنووي = 10/10 الكيمياوي ان كانت الرياح تجري عكس الذي يضرب ما هي النتيجة ، واليكم معلومة هامة كام مسافة بين اسرائل والدول العربية المجاورة سينتقل الطاعون حتما الى خارج حدود اسرائل في وقت قياسي وتكون الكارثة علينا جميعا ولو كان الخير في الكيمياوي لمنعوه عنا كما منعو عنا اكتساب التكنولوجيا النووية. لأن النووي هو السلاح اللذي ليس له ند لحد الآن. واما الأسلحة التقليدية فهي للصغار فقط مفرقعات لا غير، وان احد من الدول التي لها ترسانة نووية، اصابها مكروه كبير سوف تستعمل النووي لا محالة مثل ما استعملته امريكا في اليابان، والدول مثل الأفراد تمام في التعامل. عندما ترى نفسها في حالة حرجة تستعمل ما عندها من الأسلحة الفتاكة ولا تبالي. واختصار القول حان الوقت للعرب لإكتساب التكنولوجيا النووية والتي ان عرفوا كيف يمررو خططهم واستعمال الديبلوماسية المدروسة مثل ايران فانهم سوف يحققون مبتغاهم في الأخير. لأن عصر استعمال القنابل النووية دات المجال المحدود قد اقترب وبذلك سوف تنهار كل الأسلحة االتقليدية لأخرى أمامها مهما كانت.

اتركونا من الخزعبلات = الكيمياوي = 0.01/10 والنووي = 10/10 الكيمياوي ان كانت الرياح تجري عكس الذي يضرب ما هي النتيجة ، واليكم معلومة هامة كام مسافة بين اسرائل والدول العربية المجاورة سينتقل الطاعون حتما الى خارج حدود اسرائل في وقت قياسي وتكون الكارثة علينا جميعا ولو كان الخير في الكيمياوي لمنعوه عنا كما منعو عنا اكتساب التكنولوجيا النووية. لأن النووي هو السلاح اللذي ليس له ند لحد الآن. واما الأسلحة التقليدية فهي للصغار فقط مفرقعات لا غير، وان احد من الدول التي لها ترسانة نووية، اصابها مكروه كبير سوف تستعمل النووي لا محالة مثل ما استعملته امريكا في اليابان، والدول مثل الأفراد تمام في التعامل. عندما ترى نفسها في حالة حرجة تستعمل ما عندها من الأسلحة الفتاكة ولا تبالي. واختصار القول حان الوقت للعرب لإكتساب التكنولوجيا النووية والتي ان عرفوا كيف يمررو خططهم واستعمال الديبلوماسية المدروسة مثل ايران فانهم سوف يحققون مبتغاهم في الأخير. لأن عصر استعمال القنابل النووية دات المجال المحدود قد اقترب وبذلك سوف تنهار كل الأسلحة االتقليدية لأخرى أمامها مهما كانت.

يا اخ الاسلحة الكيماوية والبيولوجية اللى عندنا ده هتكون رد فعل مش فعل يعنى لو انضربنا بالنووى يبقى ساعتها هنضربهم بالاسلحة ده وده هى اللى فى استطاعتنا الان ....

بالفعل اخى كلامك مظبوط,

لكنى لم اقصد سوى ان كانت لديك معلومات اكثر بخصوص تواجد تلك التقنية من قبل 1984 فلتفيدنا بها ان امكن,

egypt has significant force improvements underway . It is currently scheduled to receive a

egypt has large numbers of modern air-to-surface , antiradiation , and air-to-air precision

guided- weapons . It is taking delivery on the amraam

طب ما احنا عندنا التكنولوجيا لصنع قنبلة نووية هل ده معناه ان عندنا قنبلة نووية ؟؟ واحنا عندنا التكنولوجيا لتصنيع القنبلة الهوائية ولكن هل ده معناه اننا صنعناها ؟؟ يا اخ انت نسيت حاجة مهمة جدا وهى الارادة السياسية ولا نسيت حديث الرئيس مبارك اللى قال فيه ان الاتحاد السوفيتى عرض علينا النووى واحنا رفضنا "علشان ماما امريكا ماتزعلش " .......يا اخى مفيش ارادة سياسية لتصنيع سيارة مصرية يبقى هنصنع القنبلة الهوائية !!! قول كلام غير ده

بالفعل اخى كلامك مظبوط,

egypt has significant force improvements underway . it is currently scheduled to receive a

guided- weapons . it is taking delivery on the amraam

فاهمك يا صديقي.
وبالنسبه للمصادر فلدي مصادر اخرى تثبت وجود التقنيه وتطويرها ,وايضا سرقتها.بل ولدي ما هو اقوى من هذا بمراحل ولكن ساجعله لوقت لاحق.

Five US senators formally request that the US Secretary of Defense investigate whether the German firm MBB (Messerschmidt-Boelkow-Blohm) provided fuel-air explosive (FAE) technology to Iraq in the course of its participation in the Egyptian-Iraqi Condor II project. In addition, they express concern that FAE technology may have been transferred to Iraq illegally from the United States.

The BBC reports that Iraq received warhead and fuel-air explosives (FAE) technology tested by Germany's MBB (Messerschmitt-Boelkow-Blohm) because the country was involved in a joint missile project with Egypt and West Germany.

Flight International reports that Honeywell has appointed an outside law firm to investigate its own actions in helping Egypt and Iraq develop fuel-air explosives (FAEs) for ballistic missiles.

وفي هذا جواب على سؤالك الذي طرحته في المشاركه الاولى.

وكما قلت لك يا صديقي لدي ما هو اقوى من ذلك ولكن ساتركه لوقت لاحق.

تحياتي.

وعلى فكره كل التقارير والاخبار التي ذكرتها منذ اواخر الثمانينات واوائل التسعينات (1989-1990)
لاحظ مدى التطور الحاصل الان في 2009.
طبعا للاسف هناك من يتألم جدا عند سماع تلك الحقائق الثابته.ويحس بمراره شديده وضيق في صدره .وسيحس بالالم والضيق اكثر واكثر عندما يتم عرض اشياء اخرى.اذا لزم الامر.وعندها سيزيد المه وتزيد مرارته.

التعديل الأخير:

طب ما احنا عندنا التكنولوجيا لصنع قنبلة نووية هل ده معناه ان عندنا قنبلة نووية ؟؟ واحنا عندنا التكنولوجيا لتصنيع القنبلة الهوائية ولكن هل ده معناه اننا صنعناها ؟؟ يا اخ انت نسيت حاجة مهمة جدا وهى الارادة السياسية ولا نسيت حديث الرئيس مبارك اللى قال فيه ان الاتحاد السوفيتى عرض علينا النووى واحنا رفضنا "علشان ماما امريكا ماتزعلش " .......يا اخى مفيش ارادة سياسية لتصنيع سيارة مصرية يبقى هنصنع القنبلة الهوائية !!! قول كلام غير ده

اصل احنا كنا بنعمل عمليات في قلب امريكا وبنسرق منهم التكنولوجيا وبنتعاون مع دول اخرى في المجال ده.عشان في الاخر ما نصنعش حاجه.

عبط هو.قول انت كلام غير ده.وتابع المقطع التالي.

raq has developed a new type of high-explosive weapon capable of delivering a devastating blast similar to a small nuclear explosion over an area several miles wide, according to Pentagon officials.

The weapon, known as a fuel-air explosive

امريكا اعترفت بان العراق فعلا طور هذا النوع من القنابل.واعترفت بقوته التدميريه.وشريك العراق الاساسي في تلك المشاريع كان مصر.من التقارير السابقه.
وعلى فكره الاراده السياسيه موجوده بس مش لازم كل ما نعمل حاجه نطلع نرقص ونهلل ونطبل زي بعض الناس.

التعديل الأخير:

امريكا اعترفت بان العراق فعلا طور هذا النوع من القنابل.واعترفت بقوته التدميريه.وشريك العراق الاساسي في تلك المشاريع كان مصر.من التقارير السابقه.
وعلى فكره الاراده السياسيه موجوده بس مش لازم كل ما نعمل حاجه نطلع نرقص ونهلل ونطبل زي بعض الناس.

تأكيد على الجملة دى, علشان الاعضاء يعرفوا و يتاكدوا:

Moreover, it seems that Messerschmitt-Bolkow-Blohm supplied Iraq with plans for a fuel-air explosive. The
blueprints
were allegedly passed on to the Iraqis
by the egyptians
, and Iraq commenced commercial production of the weapon — the force of which is the equivalent of a small atomic explosion

التعديل الأخير:

يا اخ top ace ده كلها اجتهادات من المواقع الاخرى ومفيش دليل ملموس واكرر ملموس وللعلم انا مصرى زيك علشان متقولش ضيق فى الصدر والحاجات ده ...

اذن فالعراق كان يمتلك فعلا اسلحة دمار شامل اذن لماذا ثبت عكس ذلك فيما بعد ؟

على فكره حكاية ضيق الصدر والكلام ده كله.مش موجه ليك.
وواضح جدا انا بوجهه لمين.وهو عارف نفسه كويس جدا.

وعموما لو عايز الدليل الملموس فهو واضح جدا من المشاركات وخاصة مشاركة اخونا الكريم ilove_egypt .
لانه مش معقوله هندي العراق التكنولجيا عشان تطور واحنا قاعدين حاطين ايدنا على خدنا!

يعني نشغل عقلنا شويه ونفكر بالمنطق والعقل شويه.

اما احنا كنا بنعمل عمليات التجسس وسرقة التكنولوجيا والمواد والوثائق والمخططات من قلب امريكا وبنجند ناس ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جاوبني على السؤال ده.
عشان ما نعملش بيهم حاجه؟

التعديل الأخير:

والله يا top ace ده امنية حياتى يبقى عندنا القنبلة الهوائية لكن انا اول مرة اسمع عن الكلام ده وكل ما بنتكلم عن الاسلحة غير التقليدية بنتكلم عن الكيماوى والبيولوجى بس..... طب عاوز اعرف حاجة اخيرة مش مفروض القنبلة ده يتم عمل تجربة ليها فعليا ولا ايه ؟

والله يا top ace ده امنية حياتى يبقى عندنا القنبلة الهوائية لكن انا اول مرة اسمع عن الكلام ده وكل ما بنتكلم عن الاسلحة غير التقليدية بنتكلم عن الكيماوى والبيولوجى بس..... طب عاوز اعرف حاجة اخيرة مش مفروض القنبلة ده يتم عمل تجربة ليها فعليا ولا ايه ؟

شوف انا هقولك حاجه وما تزعلش مني.
مش كل الناس علمها واحد ومش كل الناس تعرف زي بعض.(متفقين؟)
وكون اننا بنتكلم عن الكيماوي والبايولوجي عشان البعض للاسف مش عارف غير ده.

وبالنسبه لمسالة الاختبار دي فبرده مش لازم يكون معلن في مصر وممكن يكون تم في دول اخرى زي العراق وده المرجح لان هي اللي كانت ظاهره في الصوره.

وعلى فكره اللي انت بتتكلم عنه في 2003

انما اللي انا بتكلم عليه من التسعينات ومعروف جدا ان العراق كان يمتلك ساعتها اسلحة دمار شامل.

وعلى فكره عشان تكون عارف قنابل التفجير الغازي ما هياش اسلحة دمار شامل.

تحياتي.

وبرده انت ما جاوبتنيش على سؤالي احنا بنتجسس وبنجند الجواسيس وبنسرق المخططات والوثائق والتكنولوجيا ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى معقولة العراق عمل التجارب وامتلك السلاح ده فى التسعينات مع مصر وبعد كده رمى السلاح ده تانى وتخلى عنه ؟؟؟ اللى انا سمعته عن القنبلة ده فى برنامج فى الجزيرة انها تقترب جدا من قوة القنبلة النووية اللى اسقطت على هيروشيما يعنى مفروض انها دمار شامل .
طب طلب تانى اخ top ace ممكن تجيب لى مصدر عالمى يتكلم عن امتلاك مصر للقنبلة ده وشكرا مقدما .

يعنى معقولة العراق عمل التجارب وامتلك السلاح ده فى التسعينات مع مصر وبعد كده رمى السلاح ده تانى وتخلى عنه ؟؟؟ اللى انا سمعته عن القنبلة ده فى برنامج فى الجزيرة انها تقترب جدا من قوة القنبلة النووية اللى اسقطت على هيروشيما يعنى مفروض انها دمار شامل .
طب طلب تانى اخ top ace ممكن تجيب لى مصدر عالمى يتكلم عن امتلاك مصر للقنبلة ده وشكرا مقدما .

ومين قالك انه تخلى عنه؟؟؟؟
ليه ما تكونش امريكا دمرت مخزون العراق منه؟
واحنا كلنا عارفين العراق خرج من حرب الخليج الاولى ازاي والحصار اللي فرض عليه لحد سنة 2003.
بده شيئ طبيعي جدا.

والسلاح قوته تماثل قوة القنابل النوويه التكتيكيه ولكنه ليس من اسلحة الدمار الشامل.

وبعدين انا عندي سؤال انت قصدك ايه بمصدر عالمي؟
يعني ايه عالمي دي؟

Flight International reports that Honeywell has appointed an outside law firm to investigate its own actions in helping Egypt and Iraq develop fuel-air explosives (FAEs) for ballistic missiles

وده انا ادرجته سابقا من Flight International

WASHINGTON — Iraq has developed a new type of high-explosive weapon capable of delivering a devastating blast similar to a small nuclear explosion over an area several miles wide, according to Pentagon officials.

The weapon, known as a fuel-air explosive,

وده صادر عن WASHINGTON

وبرده ما جاوبتش على السؤال.ياريت تجاوب عليه المره الجايه بشكل صريح ومباشر.ليه عملنا العمليات دي؟

التعديل الأخير:
عودة
أعلى