مصــــر قدمت طلباً للتعاقد على طائرات النقل العسكرى A400M فى أقرب وقت ممكن

الصوره اخذتها من عامين من موضوع قديم عن سوق المقاتلات العالميه و هو من 2010 ويتحدث عن مشغلي الطائره IL-76MF عالميا و من بينهم مصر كما تري لذلك استفسر عن صحه المعلومه

افتكرت الصوره دي
فاكرين لما زاولتنا في موضوع تسليم الرافال و افتكرنا ان في تانكر معاها؟!

30388

فرنسا باعته تانكر هديه فوق البيعه و لا ايه ؟

30392

فى تانكر ولا انا لسعت

اليوشن
(MF)76

رغم ان الاخوه قالوا انها كانت فالكون الا ان الشكل خلف المقاتلات كان مختلف ايضا كان يوجد ما يشبه خرطوم تزود بالوقود خلفها
عموما مرحبا بكم في عالم التوقعات و التخمينات فهذا هو الجيش المصري

والله لو جت كان حيتم الإعلان عنها لأنها مش بالأهمية الكبيرة إنه يتم حجب خبر زى كده و كنت متأكد إن طائرات النقل الكبيرة إلى مصر حتشتريها حتكون روسية ال IL-76 وده تم الإعلان عن رغبة مصر فيها من فترة أظن .. بس بما إننا من مشغلين "الأتينتوف" فأتمنى إما ال AN-N124 أة AN-N225 بحمولات من 150 إلى 250 طن ...[/QUOT

الروسلان حكاية و وهم بس احنا كده دخلنا في معيار السي 5 جالاكسي و اعلى ... كتير علينا
الضروري نقل استراتيجي سريع و ثقيل معيار الجلوب ماستر و الالوشن 76\78
+ الاطلس
و زاي ما قلت انت الموضوع مش مستاهل اخفاء هو يمكن الصفقة متمتش فقط حتى الآن بالنهاية حتحاج المعيار دا الاعلي من الطلس لو حبيت تعمل انزال معتبر
او يبقى عندك قفز مظلي كامل التعريف

ممكن توضح كلامك وفين مصدره لو فيه ..

مصدري هو رئيس قسم التحليل العسكري في واحد من اكبر صناديق الاستثمار في العالم PIMCO و هو صديق و زميلي في نفس الصندوق ( انا محلل اقتصادي ) و كان محلل سابق في ال CIA و علاقاته انا اعرفها جيدا
لك مطلق الحريه في تصديقي او التشكيك لاكن انا اثق في كلامه

و شكرا

Abobarean @Abobarean
رابط موقع الشركه شاهد شكل طائرات و شعار الشركه مختلف تماما عن الاليوشين
الأُشاعه بتاعت الإليوشن دى بدأت تظهر تقريبا من ساعة زيارة الرئيس مبارك لكازاخستان فى 2006
والكلام ساعتها كان على اساس ان الناس بتقول ( معلومه انا مش متأكد منها ) ان كزاخستان فيها مصنع طائرات الاليوشن والمى (الهيل )
وقالوا إن مصر تعاقدت عليها من ساعتها
الزياره دى كانت كبيره جدا
وده رابط من جريدة الأهرام كان مغطى الزياره وقتها

الروسلان حكاية و وهم بس احنا كده دخلنا في معيار السي 5 جالاكسي و اعلى ... كتير علينا
الضروري نقل استراتيجي سريع و ثقيل معيار الجلوب ماستر و الالوشن 76\78
+ الاطلس
و زاي ما قلت انت الموضوع مش مستاهل اخفاء هو يمكن الصفقة متمتش فقط حتى الآن بالنهاية حتحاج المعيار دا الاعلي من الطلس لو حبيت تعمل انزال معتبر
او يبقى عندك قفز مظلي كامل التعريف

وممكن مصر تكون مأجراهم الله أعلم من روسيا إيه المشكلة أو حتى شركة نقل مصرية مدنية تابعة للجيش عادى .

وممكن مصر تكون مأجراهم الله أعلم من روسيا إيه المشكلة أو حتى شركة نقل مصرية مدنية تابعة للجيش عادى .
طيب ليه مكتوب عليهم اسم شركه ايركايرو رغم عدم امتلاكها لهم كمان الشعار مختلف ليه و ايه السبب

أهم ما يمكن ان تحصل مصر عليه من الولايات المتحدة هو تسليح قياسي جو-جو و جو ارض للاف-16

بعدها يأتي زيادة أعداد الاواكس الـE-2 و بالطبع الطراز D ليخدم مع الـ8 طائرات C الموجودة بالخدمة

الاشتراك في ترقية الـ1200 دبابة مصرية ابرامز و إنتاج المزيد و بالطبع تكون مماثلة لأفضل طراز تم تصديره لأي دولة بعد استراليا

اكثر من ذلك لا يهم في الحقيقة و لن اطلب

كان محلل سابق في ال CIA و علاقاته انا اعرفها جيدا
إحذر يا عبد الله أحسن تكون أويكون لسه على علاقه بالـ CIA
ما حدش بيقول انه شغال مع الـ CIA وحتى لو كلامه صح إحذر منه لأنهم ما بيفرطوش فى رجالاتهم بالساهل ما بيبعدهمش عن بعض غير الموت
إحذر يا عبد الله

أهم ما يمكن ان تحصل مصر عليه من الولايات المتحدة هو تسليح قياسي جو-جو و جو ارض للاف-16

بعدها يأتي زيادة أعداد الاواكس الـE-2 و بالطبع الطراز D ليخدم مع الـ8 طائرات C الموجودة بالخدمة

الاشتراك في ترقية الـ1200 دبابة مصرية ابرامز و إنتاج المزيد و بالطبع تكون مماثلة لأفضل طراز تم تصديره لأي دولة بعد استراليا

اكثر من ذلك لا يهم في الحقيقة و لن اطلب

الجو جو و الجو ارض لازما و لابد
و عايزن نحول القنابل المتخلفه اللي عندنا الي قنابل ذكيه!!
و كمان رادار اللونج بو
E2 بس في حاله ماعرفتش اجيب الاحسن و ربنا يخلي المفاوض المصري و يعمل المفاجأه

طيب ليه مكتوب عليهم اسم شركه ايركايرو رغم عدم امتلاكها لهم كمان الشعار مختلف ليه و ايه السبب

طب أنا حفترض 2 سيناريوا معين معاك .. إيه رأيك لو الطيارة دى إلى عليها شعار الشركة المدنية سافرت كوريا الشمالية أو حتى الصين أو روسيا مثلاََ مثلاََ وبعدين كان فيه صفقة سلاح أو معدات معينة أو أجهزة أو أى حاجة خاصة بالجيش تكون مصر إشترتها ... الحاجات دى إتحملت والطائرة رجعت مصر ولا حس ولا خبر وما تمش الإعلان عن الصفقة دى ...

السيناريوا الثانى .. إن طائرة مثلاََ C-130 أو CASA أو حتى IL-76 وعليها شعار وتمويه الجيش المصرى وسافرت لأدى دولة من الدول إلى ذكرتها أو حتى غيرها من الدول إلى لينا معاها علاقات عسكرية ... ساعتها طبعاََ الخبر حيكون معروف للعالم كله ولو مثلاََ كوريا الشمالية ساعتها حيتقال دى راحت ليه وجابت إيه وإيه العلاقة ما بين مصر وكوريا و و و أسئلة كتير وحتسلط العين علينا ونبتدى فى القيل والقال ..!!!

طب أنا حفترض 2 سيناريوا معين معاك .. إيه رأيك لو الطيارة دى إلى عليها شعار الشركة المدنية سافرت كوريا الشمالية أو حتى الصين أو روسيا مثلاََ مثلاََ وبعدين كان فيه صفقة سلاح أو معدات معينة أو أجهزة أو أى حاجة خاصة بالجيش تكون مصر إشترتها ... الحاجات دى إتحملت والطائرة رجعت مصر ولا حس ولا خبر وما تمش الإعلان عن الصفقة دى ...

السيناريوا الثانى .. إن طائرة مثلاََ C-130 أو CASA أو حتى IL-76 وعليها شعار وتمويه الجيش المصرى وسافرت لأدى دولة من الدول إلى ذكرتها أو حتى غيرها من الدول إلى لينا معاها علاقات عسكرية ... ساعتها طبعاََ الخبر حيكون معروف للعالم كله ولو مثلاََ كوريا الشمالية ساعتها حيتقال دى راحت ليه وجابت إيه وإيه العلاقة ما بين مصر وكوريا و و و أسئلة كتير وحتسلط العين علينا ونبتدى فى القيل والقال ..!!!

يا جماعه حتي لا ندخل في قيل و قال
كثير من الشركات المدنيه مملوكه في الخفاء لاجهزه المخابرات و الجهات الامنيه و السياديه تقوم باعمال مثل التي تفضلت حضرتك بذكرها و اكثر
يعني بالمنطق يا اخوه شركه مدنيه تملك طائره هي الوحيده في مصر؟ طب اين اطقم صيانه و تجهيز الطائره؟ طب الطيارين؟
تدركوا صعوبه ان يكون لديك نموذج من موديل سياره هو الوحيد بمصر مثلا؟
جدوي اقتصاديه غير منطقيه خصوصا و ان الشركه مدنيه خاصه تبحث في النهايه عن الربح
قلبوها في دماغكوا كده شويه هتلاقوا ان الطياره دي بالذات بتعمل حاجات غير اللي في العلن

إحذر يا عبد الله أحسن تكون أويكون لسه على علاقه بالـ CIA
ما حدش بيقول انه شغال مع الـ CIA وحتى لو كلامه صح إحذر منه لأنهم ما بيفرطوش فى رجالاتهم بالساهل ما بيبعدهمش عن بعض غير الموت
إحذر يا عبد الله
متقلقش معظم الشركات العالميه و خاصه صناديق الاستثمار لديهم محللين زوو خلفيه عسكريه و دا شيء عادي

علي فكره ال CIA مابتدفعشي كتير للمحللين يعني مرتبات تعبانه تخلي الموظف في مستوي الدخل المتوسط فلما يجيلوا عرض من شركه زي دي يقدروا يستقيلوا في اي وقت مع الحفاظ علي روابط بعيده غالبا

الجو جو و الجو ارض لازما و لابد
و عايزن نحول القنابل المتخلفه اللي عندنا الي قنابل ذكيه!!
و كمان رادار اللونج بو
E2 بس في حاله ماعرفتش اجيب الاحسن و ربنا يخلي المفاوض المصري و يعمل المفاجأه

أولا مفيش حاجة اسمها قنبلة متخلفة و قنبلة ذكية .. المتخلف هنا هو الترجمة العرفية الحرفية الخاطئة التي سنت لهذا اللفظ
لكن القصد من كلامك سليم و هو زيادة عدد الـKits للقنابل الموجهة و ازيد عليها ايضا زيادة الانواع لانه هناك انواع احدث كثيراً من الـGBU-15/10/12 الموجودة على الاف-16 .. ربما الميزة الوحيدة فيهم بصراحة انهم ادولنا نسخة هارم كويسة

اللونج بو اعتقد مش هيعملوا مشاكل عليه و عموما هو ياتي في المرتبة متاخرا بعض الشئ عن تحسين الاف-16 تجهيزاً و زيادة الاواكس لسبب بسيط لكن حساس انه تقريباً لا يوجد بديل غير امريكي للاواكس سوى بديل اشد منه (سويدي)

مع احترامي لكل الاراء لكن الاواكس الروسي عديم القيمة و زي قلته تماماً .. ربما طائرات الـELINT الخاصة بهم ممتازة ,, لكن الكلام مختلف تماماً عند الحديث عن الاواكس الروسية الحقيرة الأقل حتى من الأواكس المصرية الموجودة في الخدمة

أولا مفيش حاجة اسمها قنبلة متخلفة و قنبلة ذكية .. المتخلف هنا هو الترجمة العرفية الحرفية الخاطئة التي سنت لهذا اللفظ
لكن القصد من كلامك سليم و هو زيادة عدد الـKits للقنابل الموجهة و ازيد عليها ايضا زيادة الانواع لانه هناك انواع احدث كثيراً من الـGBU-15/10/12 الموجودة على الاف-16 .. ربما الميزة الوحيدة فيهم بصراحة انهم ادولنا نسخة هارم كويسة

اللونج بو اعتقد مش هيعملوا مشاكل عليه و عموما هو ياتي في المرتبة متاخرا بعض الشئ عن تحسين الاف-16 تجهيزاً و زيادة الاواكس لسبب بسيط لكن حساس انه تقريباً لا يوجد بديل غير امريكي للاواكس سوى بديل اشد منه (سويدي)

مع احترامي لكل الاراء لكن الاواكس الروسي عديم القيمة و زي قلته تماماً .. ربما طائرات الـELINT الخاصة بهم ممتازة ,, لكن الكلام مختلف تماماً عند الحديث عن الاواكس الروسية الحقيرة الأقل حتى من الأواكس المصرية الموجودة في الخدمة

يا عزيزي قنبله متخلفه هذه مصطلح انا كنت امزح به
لكن في الحقيقه نعم كنت اقصد ال kits التي تضاف الي القنابل الغير موجهه و اعتقد لدينا مخزون رهيب منها
انا غير مناصر للاواكس الصيني او الروسي لكن في نفس الوقت رافض الانصياع لتحكمات امريكا يكفيك نظره الي الاواكس السعودي و الحرب الالكترونية لتعلم التعنت مع مصر خصوصا
لو لم يكن هناك حد للتعنت اذا اجيب اواكس حتي من تنزانيا و لا اني اذل نفسي

عودة
أعلى