مصــــر قدمت طلباً للتعاقد على طائرات النقل العسكرى A400M فى أقرب وقت ممكن

الاشتراك في ترقية الـ1200 دبابة مصرية ابرامز و إنتاج المزيد و بالطبع تكون مماثلة لأفضل طراز تم تصديره لأي دولة بعد استراليا
مش هايرقوا ال ١٢٠٠ مستحيل
غالبا سوف يتم ترقيه عدد معين و انتاج عدد اخر للوصول الي الرقم ٣٠٠ ( مش متأكد ١٠٠% من الرقم )

أولا مفيش حاجة اسمها قنبلة متخلفة و قنبلة ذكية .. المتخلف هنا هو الترجمة العرفية الحرفية الخاطئة التي سنت لهذا اللفظ
لكن القصد من كلامك سليم و هو زيادة عدد الـKits للقنابل الموجهة و ازيد عليها ايضا زيادة الانواع لانه هناك انواع احدث كثيراً من الـGBU-15/10/12 الموجودة على الاف-16 .. ربما الميزة الوحيدة فيهم بصراحة انهم ادولنا نسخة هارم كويسة

اللونج بو اعتقد مش هيعملوا مشاكل عليه و عموما هو ياتي في المرتبة متاخرا بعض الشئ عن تحسين الاف-16 تجهيزاً و زيادة الاواكس لسبب بسيط لكن حساس انه تقريباً لا يوجد بديل غير امريكي للاواكس سوى بديل اشد منه (سويدي)

مع احترامي لكل الاراء لكن الاواكس الروسي عديم القيمة و زي قلته تماماً .. ربما طائرات الـELINT الخاصة بهم ممتازة ,, لكن الكلام مختلف تماماً عند الحديث عن الاواكس الروسية الحقيرة الأقل حتى من الأواكس المصرية الموجودة في الخدمة
طيب ما مشكلة السويدي معلش ؟؟

مش هايرقوا ال ١٢٠٠ مستحيل
غالبا سوف يتم ترقيه عدد معين و انتاج عدد اخر للوصول الي الرقم ٣٠٠ ( مش متأكد ١٠٠% من الرقم )
مصر قامت بترقيه 12 دبابه فقط سابقا و صرفت نظر عن الموضوع بسبب التكلفه حيث كانت تكلفه ترقيه 2 دبابه الي ام2 مساوية لقيمه دبابه جديده ام1

متقلقش معظم الشركات العالميه و خاصه صناديق الاستثمار لديهم محللين زوو خلفيه عسكريه و دا شيء عادي

علي فكره ال CIA مابتدفعشي كتير للمحللين يعني مرتبات تعبانه تخلي الموظف في مستوي الدخل المتوسط فلما يجيلوا عرض من شركه زي دي يقدروا يستقيلوا في اي وقت مع الحفاظ علي روابط بعيده غالبا

مع احترامي لحضرتك
كلامك بنسبة كبيرة خاطئ تماما وغير مسئول
بكرر مع احترامي لحضرتك

موضوع ال ( LONGBOW RADAR ) بعد دخول ال K-52 النسخة البرية مش حيكون ساعتها فيه مشكلة لتصديرها لمصر نظراََ لوجود البديل .. أما موضوع ال (AWACS) فالقصة كلها وإن كانت الطائرات الأمريكية هى الأفضل عالمياََ لكن أيضاََ أسلوب لى الذراع بتاعهم لم يعد يجدى نفعاََ لو مصر بدأت مثلاََ فى تسريب أخبار عن نيتها مثلاََ لشراء 4 (AWACS) بمواصفات معينة ومحددة مسبقاََ ممكن ساعتها ضغط لوبى السلاح الأمريكى يكون له القول الفصل فى الموضوع .... أنا أهم ما عندى هى الأسطول الضخم من ال (F-16) لأن كده البلوكات القديمة لم تعد تلبى مطالبنا ولا طموحنا فلازم الموضوع ده الإدارة المصرية تفتحة رسيماََ مع الأمريكان .. موضوع ال M1-A1 فمصر قادرة على تطورها إلى معيار مصر خالص عن طريق إلكترونيات غربية أو حتى من أى دولة ... طبعاََ كل ده مش حيكون فى إدارة "أوباما" على الإطلا

غالباً قطاع كبير من مكوناته غير سويدي . وبشكل عام السويد كسياسة لا تصدر السلاح بسهولة لأماكن النزاعات فيمكنك اعتبار نسب حصولك عليه مماثلة لنسب حصولك على اواكس امريكي
يا عزيزي قنبله متخلفه هذه مصطلح انا كنت امزح به
لكن في الحقيقه نعم كنت اقصد ال kits التي تضاف الي القنابل الغير موجهه و اعتقد لدينا مخزون رهيب منها
انا غير مناصر للاواكس الصيني او الروسي لكن في نفس الوقت رافض الانصياع لتحكمات امريكا يكفيك نظره الي الاواكس السعودي و الحرب الالكترونية لتعلم التعنت مع مصر خصوصا
لو لم يكن هناك حد للتعنت اذا اجيب اواكس حتي من تنزانيا و لا اني اذل نفسي

الاواكس الذي لا يستطيع القيام بمهامه لا فائدة منه

اتذكر مشاركة من كام شهر شرحت فيها مواصفات الاواكس الروسي ,, مسخرة ,, تقريباً لو وضعتها على المعادة ستعرف انها بلا فائدة لنا

موضوع ال ( LONGBOW RADAR ) بعد دخول ال K-52 النسخة البرية مش حيكون ساعتها فيه مشكلة لتصديرها لمصر نظراََ لوجود البديل .. أما موضوع ال (AWACS) فالقصة كلها وإن كانت الطائرات الأمريكية هى الأفضل عالمياََ لكن أيضاََ أسلوب لى الذراع بتاعهم لم يعد يجدى نفعاََ لو مصر بدأت مثلاََ فى تسريب أخبار عن نيتها مثلاََ لشراء 4 (AWACS) بمواصفات معينة ومحددة مسبقاََ ممكن ساعتها ضغط لوبى السلاح الأمريكى يكون له القول الفصل فى الموضوع .... أنا أهم ما عندى هى الأسطول الضخم من ال (F-16) لأن كده البلوكات القديمة لم تعد تلبى مطالبنا ولا طموحنا فلازم الموضوع ده الإدارة المصرية تفتحة رسيماََ مع الأمريكان .. موضوع ال M1-A1 فمصر قادرة على تطورها إلى معيار مصر خالص عن طريق إلكترونيات غربية أو حتى من أى دولة ... طبعاََ كل ده مش حيكون فى إدارة "أوباما" على الإطلا

بالمناسبه انت تعديت ال 2000 مشاركه و قريبا جدا بأذن الله عضويه قياديه و تستحقها عن جداره مبروك مقدما

الاواكس الذي لا يستطيع القيام بمهامه لا فائدة منه

اتذكر مشاركة من كام شهر شرحت فيها مواصفات الاواكس الروسي ,, مسخرة ,, تقريباً لو وضعتها على المعادة ستعرف انها بلا فائدة لنا

و الله يا كبير موضوع محير جدا

لا يوجد بديل غير امريكي للاواكس سوى بديل اشد منه (سويدي)

إتكلمو بس كمان عنها 2 دقيقه
هتلاقو جوز قتمو طالعينلكم من تحت الأرض وهيكرهوكم فى نفسكم وفى السويدى
استمروا هيظهرو

الدفع كاش او معونه ليس له علاقه بنوعيه السلاح
السياسه الامريكيه للمنطقه و سياستها مع اي دوله تحدد نوع السلاح
و شكرا

بالنسبة لينا لا طبعا تفرق
لما تنتظر مخصصات بجدول زمني معين غير لما يكون ليك الحرية في التفاوض وتحديد التوقيتات الي تناسبك خصوصا لو انت محتاجها في زمن وجيز

و الله يا كبير موضوع محير جدا

ادخل فقط و هاتلنا مدى رادار الاواكس الروسي و عدد الاهداف التي يتتبعها بشكل متزامن و ضعه هنا و ضع بجوارها نفس المواصفات المذكورة للاواكس المصرية E2-C/2000 انا حتى لن احتاج للتعليق

ادخل فقط و هاتلنا مدى رادار الاواكس الروسي و عدد الاهداف التي يتتبعها بشكل متزامن و ضعه هنا و ضع بجوارها نفس المواصفات المذكورة للاواكس المصرية E2-C/2000 انا حتى لن احتاج للتعليق

طب انت ايه رأيك؟ E2 تاني؟ طب انهي معيار؟ و ليه اكتفي في التفاوض معاهم علي E2 و انا شايف بعيني دول هنا في المنطقه بتاخد E3 و حاجات تاني زي الفل!

مصر قامت بترقيه 12 دبابه فقط سابقا و صرفت نظر عن الموضوع بسبب التكلفه حيث كانت تكلفه ترقيه 2 دبابه الي ام2 مساوية لقيمه دبابه جديده ام1

ال M1A2 موجودة في ال Package التي سوف تعرض علي مصر بناءا علي طلب مصري سابق لها
اول مره اعرف ان مصر طورت ال A1 الي A2

بالنسبة لينا لا طبعا تفرق
لما تنتظر مخصصات بجدول زمني معين غير لما يكون ليك الحرية في التفاوض وتحديد التوقيتات الي تناسبك خصوصا لو انت محتاجها في زمن وجيز

اتحدث عن نوع السلاح و ليس اي شئ اخر
كاش او معونه او منحه لابد ان تلائم نوعيه السلاح السياسه الامريكيه اتجاه البلد المشتري

عايزين رأيي
انا بعشق حاجة اسمها Boeing P-8 مع احترامي لاي طائرة حرب الكترونية تانية

و الله يا جماعه ال E2 كويسه مش بعيب فيها اطلاقا بس اتمني طموحنا مايوقفش عندها

و اللي هيقول السعوديه و فلوس و كده فانا دافع اتنين ميسترال كاااااااااش
مهو انا مش صغير بقي تدي اسرائيل اللي يريحك و تدي الامارات و تدي السعوديه و تيجي عندي تقولي ممنوع!
لا يبقي شكرا وقتها انا اتعامل مع اسرائيل نفسها و لا اتعاملش معاك تاني!!

طب انت ايه رأيك؟ E2 تاني؟ طب انهي معيار؟ و ليه اكتفي في التفاوض معاهم علي E2 و انا شايف بعيني دول هنا في المنطقه بتاخد E3 و حاجات تاني زي الفل!

دول في المنطقة ؟؟؟؟؟ مفيش غير السعودية و بالمناسبة اسرائيل نفسها لم تشتر الـE-3 و لو نظرت ستجد انها لم تصدر سوى لاقرب الحلفاء تماماً 4 لفرنسا 7 لبريطانيا و 5 للسعودية و عدد اخر للناتو ( بريطانيا و الناتو=امريكاني يعني لكن بعلم اخر:D )

يعني تقريباً هي لم تصدر سوى للسعودية و فرنسا و فقط و غالباً بشروط مالية مغرية جدا لهم و الشاري بالطبع سعيد جدا جداً رغم ما دفعه لانه حصل على مالا يحصل عليه غيره

الـE-3 تقريباً أصعب شئ يمكن افتكاكه و بالمناسبة الـE-2D تقوم بكافة المهام المطلوبة منها ولا حاجة للـE-3 في حالتنا . اسرائيل فركة كعب

انا عندي الاحسن من الصيني والروسي .. انحدر في المستوى ليه ؟
احاول احصل على ال E-3 .. عشان اكون صريح معك حصولك على ال E-2 اصلاً كان غير متوقع هههه ..

ال M1A2 موجودة في ال Package التي سوف تعرض علي مصر بناءا علي طلب مصري سابق لها
اول مره اعرف ان مصر طورت ال A1 الي A2

اتحدث عن نوع السلاح و ليس اي شئ اخر
كاش او معونه او منحه لابد ان تلائم نوعيه السلاح السياسه الامريكيه اتجاه البلد المشتري

في مرحلة ماقبل النصف الثاني من 2014 اوافقك بشدة
بعد ذلك امريكا باتت مرغمة علي التنازل وتغيير خطوطها الحمر في سياسة بيعها للاسلحة خصوصا لمصر لان مصر ببساطة وجدت البديل واصبح عندها مساحة حركة تسمحلها بتجاهل شركات السلاح الامريكية والي بدورها اتعودت تورد اسلحة للجيش المصري من اكتر من 30 سنة بلس الحاجات الي مصر محتاجات فعلا موجودة ومتوفرة والقرار السياسي الي كان عائق اعتقد انه لازم يتغير لان لو استمر الوضع روسيا هتستمتع بالوضع لاقصي حد واؤكد ان العمليات في سوريا ودخول روسيا بالقوة لم ولن يكون الا بعد مشاورات مع المصريين

انا عندي الاحسن من الصيني والروسي .. انحدر في المستوى ليه ؟
احاول احصل على ال E-3 .. عشان اكون صريح معك حصولك على ال E-2 اصلاً كان غير متوقع هههه ..

عندك حق و متفق معاك بس انا اتمني ان تغيير العقيده المصريه الحالي مع سباق التسلح لخليك لا تردي من الامريكان الا بافضل الموجود و ليس درجه ثانيه منقوصه

و الله يا جماعه ال E2 كويسه مش بعيب فيها اطلاقا بس اتمني طموحنا مايوقفش عندها

و اللي هيقول السعوديه و فلوس و كده فانا دافع اتنين ميسترال كاااااااااش
مهو انا مش صغير بقي تدي اسرائيل اللي يريحك و تدي الامارات و تدي السعوديه و تيجي عندي تقولي ممنوع!
لا يبقي شكرا وقتها انا اتعامل مع اسرائيل نفسها و لا اتعاملش معاك تاني!!

لو بلوك 45 ايدي علي كتفك

عودة
أعلى