مصــــر قدمت طلباً للتعاقد على طائرات النقل العسكرى A400M فى أقرب وقت ممكن

انا عندي الاحسن من الصيني والروسي .. انحدر في المستوى ليه ؟
احاول احصل على ال E-3 .. عشان اكون صريح معك حصولك على ال E-2 اصلاً كان غير متوقع هههه ..

صحيح بنسبة 100%

دول في المنطقة ؟؟؟؟؟ مفيش غير السعودية و بالمناسبة اسرائيل نفسها لم تشتر الـE-3 و لو نظرت ستجد انها لم تصدر سوى لاقرب الحلفاء تماماً 4 لفرنسا 7 لبريطانيا و 5 للسعودية و عدد اخر للناتو ( بريطانيا و الناتو=امريكاني يعني لكن بعلم اخر:D )

يعني تقريباً هي لم تصدر سوى للسعودية و فرنسا و فقط و غالباً بشروط مالية مغرية جدا لهم و الشاري بالطبع سعيد رغم ما دفعه لانه حصل على مالا يحصل عليه غيره

الـE-3 تقريباً أصعب شئ يمكن افتكاكه و بالمناسبة الـE-2D تقوم بكافة المهام المطلوبة منها ولا حاجة للـE-3 في حالتنا . اسرائيل فركة كعب

تخيل ان اسرائيل نفسها كانت بتورد مكونات للاواكس التركي
هي اصلا متفوقة في المجال ده

دول في المنطقة ؟؟؟؟؟ مفيش غير السعودية و بالمناسبة اسرائيل نفسها لم تشتر الـE-3 و لو نظرت ستجد انها لم تصدر سوى لاقرب الحلفاء تماماً 4 لفرنسا 7 لبريطانيا و 5 للسعودية و عدد اخر للناتو ( بريطانيا و الناتو=امريكاني يعني لكن بعلم اخر:D )

يعني تقريباً هي لم تصدر سوى للسعودية و فرنسا و فقط و غالباً بشروط مالية مغرية جدا لهم و الشاري بالطبع سعيد رغم ما دفعه لانه حصل على مالا يحصل عليه غيره

الـE-3 تقريباً أصعب شئ يمكن افتكاكه و بالمناسبة الـE-2D تقوم بكافة المهام المطلوبة منها ولا حاجة للـE-3 في حالتنا . اسرائيل فركة كعب

بس اثيوبيا مش فركه كعب و لا تركيا لو حصل غباوه و لا حتي اقصي غرب ليبيا
لو القياده تفكيرها في فركه كعب بس ماكناش هنبص لتانكرز و لا لاكتافات للاف 16 و لا للرافال و لا لحاجات كتير

بس اثيوبيا مش فركه كعب و لا تركيا لو حصل غباوه و لا حتي اقصي غرب ليبيا
لو القياده تفكيرها في فركه كعب بس ماكناش هنبص لتانكرز و لا لاكتافات للاف 16 و لا للرافال و لا لحاجات كتير

مدى رادار الـE-2C يصل لـ750+ كم

النسخ الاقل و الاقدم من الموجود لدينا تمت تجربتها في قيادة مهام إعتراض جوي بحوالي 40 طائرة من مسافة 550 كم و نجحت بها

قولناها لو مصر زي تركيا مع اسرائيل كان علي الاقل معانا 6 اواكس من الكاسا مستريح و بامكانيات جيده جدا

بالعكس ياباشا المصري بحبوح وبيحب ياخد راحته
احنا كنا اخدنا رخصة تصنيع للاواكس دي وبيعناها باسم مصري :D

و الله يا جماعه ال E2 كويسه مش بعيب فيها اطلاقا بس اتمني طموحنا مايوقفش عندها

و اللي هيقول السعوديه و فلوس و كده فانا دافع اتنين ميسترال كاااااااااش
مهو انا مش صغير بقي تدي اسرائيل اللي يريحك و تدي الامارات و تدي السعوديه و تيجي عندي تقولي ممنوع!
لا يبقي شكرا وقتها انا اتعامل مع اسرائيل نفسها و لا اتعاملش معاك تاني!!
الحكايه مش فلوس بس يا نجم o_O امضى على اتفاقيه الكيسوما واقبل بقواعد امريكيه على ارضك وامريكا هاتفتحلك عالم سمسم وتقولك شبيك لبيك :rolleyes:

وعزه جلاله الله بالنسبه لى احارب بالميج 21 والتى 55 ولا امضيش على اتفاقيه كيسوما ;)

مع كامل احترامى لحضرتك لا والف لا لو كان ده الثمن :cool:

في مرحلة ماقبل النصف الثاني من 2014 اوافقك بشدة
بعد ذلك امريكا باتت مرغمة علي التنازل وتغيير خطوطها الحمر في سياسة بيعها للاسلحة خصوصا لمصر لان مصر ببساطة وجدت البديل واصبح عندها مساحة حركة تسمحلها بتجاهل شركات السلاح الامريكية والي بدورها اتعودت تورد اسلحة للجيش المصري من اكتر من 30 سنة بلس الحاجات الي مصر محتاجات فعلا موجودة ومتوفرة والقرار السياسي الي كان عائق اعتقد انه لازم يتغير لان لو استمر الوضع روسيا هتستمتع بالوضع لاقصي حد واؤكد ان العمليات في سوريا ودخول روسيا بالقوة لم ولن يكون الا بعد مشاورات مع المصريين

انا معاك و مش معترض بل علي العكس انا كانت ليا مشاركه تشرح هذه النقطه تحديدا
انا حبيت اوضح ان السياسه الامريكيه هي التي تتحكم في نوع السلاح و ليس طريقه الدفع
انشاء الله في مفاجئات محترمه اول ما اوباما يخرج من المكت

يعني تقريباً هي لم تصدر سوى للسعودية و فرنسا و فقط و غالباً بشروط مالية مغرية جدا لهم و الشاري بالطبع سعيد جدا جداً رغم ما دفعه لانه حصل على مالا يحصل عليه غيره

الاوكس السعودية هي ثاني افضل ايواكس بعد الولايات المتحدة ولله الحمد تخصصها .. الشبحيات

الحكايه مش فلوس بس يا نجم o_O امضى على اتفاقيه الكيسوما واقبل بقواعد امريكيه على ارضك وامريكا هاتفتحلك عالم سمسم وتقولك شبيك لبيك :rolleyes:
بالنسبه لى احارب بالميج 21 والتى 55 ولا امضيش على اتفاقيه كيسوما ;)

يا عقاب يا حبيبي في حد رايح يجيب اسلحه روسي و صيني و اروبي و يقول امضي علي كيسوما؟
بعدين موضوع الكيسوما ده هيدخلنا في موضوع البراجماتيه و الميكافيليه و لا المبادئ تاني و انا متعقد من الموضوع ده
ربنا كبير يا عقاب

بعيدا عن موضوعنا وانا بتصفح منتدي اسرائيلي دلوقتي لفت نظري الصورة دي
ميج 21 الخاصة بالقوات الجوية لداعش :D
بيتهيالي دي بتنور في الضلمة :D

الاوكس السعودية هي ثاني افضل ايواكس بعد الولايات المتحدة ولله الحمد تخصصها .. الشبحيات

X-Band ثقيل محمول جواً بمدى فوق الالف كم.. ميزة متفردة

الـE-2C&D أيضاً متفردة كونهم يمكنهم العمل من حاملات طائرات .. و بمدى جبار يصل لـ900 كم في النسخة D

افضل اواكس في السوق بصراحة و بفارق هائل عن اقرب منافس

البعض يرى الـكاسا اواكس جيدة لكن انا غير متفق مع هذا الراي

التعديل الأخير:
بالنسبه لى احارب بالميج 21 والتى 55 ولا امضيش على اتفاقيه كيسوما ;)

مالها الميج 21 ياباشا :D
مشفتهاش يوم 6 اكتوبر كانت زي الاروبة
ياراجل الناس عندنا بارك الله فيهم دهنوا الافيونكس والطيارة واخدة وش نضافة ومتصانه :D وتقريبا بيفكروا يطوروها :D

يا عقاب يا حبيبي في حد رايح يجيب اسلحه روسي و صيني و اروبي و يقول امضي علي كيسوما؟
بعدين موضوع الكيسوما ده هيدخلنا في موضوع البراجماتيه و الميكافيليه و لا المبادئ تاني و انا متعقد من الموضوع ده
ربنا كبير يا عقاب

^_^ كيسوما امريكا علي شروطها احنا هنعمل واحدة عمولة واخواتنا الصينيين والروس والفرنساويين هيساعدونا وهنعشيهم ونديهم دخانهم كمان

مالها الميج 21 ياباشا :D
مشفتهاش يوم 6 اكتوبر كانت زي الاروبة
ياراجل الناس عندنا بارك الله فيهم دهنوا الافيونكس والطيارة واخدة وش نضافة ومتصانه :D وتقريبا بيفكروا يطوروها :D
أعتقد سيظل الجزء المطور من الميج 21 يخدم لصالح قوات الدفاع الجوى لفترة

انا معاك و مش معترض بل علي العكس انا كانت ليا مشاركه تشرح هذه النقطه تحديدا
انا حبيت اوضح ان السياسه الامريكيه هي التي تتحكم في نوع السلاح و ليس طريقه الدفع
انشاء الله في مفاجئات محترمه اول ما اوباما يخرج من المكت

يارب
ويارب العقربة الي اسمها كلينتون دي تخسر لان مخها زي فردة الجزمة وشايلها مننا ومعبية من ساعة القفا الي اخدته بعد 30 يونيو

X-Band محمول جواً .. ميزة متفردة

الـE-2C&D أيضاً متفردة كونهم يمكنهم العمل من حاملات طائرات ..

افضل اواكس في السوق بصراحة و بفارق هائل عن اقرب منافس

البعض يرى الـكاسا اواكس جيدة لكن انا غير متفق مع هذا الراي
الامريكان ينافسون انفسهم بهذا المجال ..

ربنا كبير يا عقاب
حبيبى يا استاذى الحكايه مش صعبه خالص بالنسبه لى الاصل هو البراجماتيه والميكافيليه لكن هناك خطوط حمراء ومبادىء عليا تقوم عليها الدوله المصريه هذه المبادىء القوميه هى اساس الدوله واساس الجيش المصرى متقربش من الخطوط الحمراء ديه وابقى ميكافيلى وبراجماتى براحتك :D زى علاقتك بالصهاينه بتقيم معاهم علاقات دبلوماسيه وسفراء بصوره براجماتيه لكن فى مبادىء ثابته وخطوط حمراء فى التعامل معاه والكل عارف ان العدو الرئيسى هما ولاد الكلب :rolleyes:

عودة
أعلى