توقيع اتفاقيات فى مجال الدفاع بين مصر وفرنسا اثناء زياره رئيس الوزراء الفرنسى للقاهره

دخول الجيش المصرى ضمن الخمسة الكبار كما وعد الرئيس
يبقى حاملة طائرات ضمن خطة التسليح المستقبلية
وبالنظر الى انواع الطائرات التى تحملها حاملات الطائرات الان او فى المستقبل القريب
نجد انها النسخة البحرية من الرفال
لذا ارى انة من الممكن جدا ان يكون نقل التقنية للرفال وتصنيعها تحت مرمى بصر القيادة السياسية الان وخصوصا بعد توقيع اتفاقيات تعاون عسكرى واسع الان

التعديل الأخير:
متعرفش مذكرة التفاهم كانت تشمل عدد اد ايه رافال
بالمناسبة المقطع الراداري للسو 35 بدون تسليح حسب كارلو كوب 0.5-2 م2

The only cited RCS performance data was a recent claim by Sukhoi that the PAK-AF will have 1/40 of the RCS of the Su-35S. Unfortunately this was not qualified by threat operating band, aspect, or whether the Su-35S was clean or laden with external stores. The RCS of the Su-35S, head-on in the X-band, has not been disclosed, but given the extensive RAM treatments applied could be as low as 0.5 - 2 m2for a clean aircraft with no stores.
مذكره التفاهم تكون مبادئ و التزامات عامه تستكمل بمفاوضات تفصيلية
بالنسبه لمقطع السو35 حتي بدون التسليح لن تقل عن 5م2 و غير ذلك هو ارقام مضلله حتي لو من جهات رسميه روسيه

واذا لم يرضى الامريكان بتطويرها او على الاقل تطوير جزء معتبر منها واستكمال التسليح فاين انت وقتها ؟؟؟
اذا لا مستقبل لها في القوات الجويه المصريه و ستخصص للقصف الارضي و تقديم الدعم و تخرج بشكل متدرج حسب حالتها التشغيلية
و سيكون عدد الميج35 اكبر من المخطط اي صفقه ثالثه لحين دخول الجيل الخامس و دخول السو35 اكيد لدعم اعمال السياده الجويه

متعرفش مذكرة التفاهم كانت تشمل عدد اد ايه رافال
بالمناسبة المقطع الراداري للسو 35 بدون تسليح حسب كارلو كوب 0.5-2 م2

The only cited RCS performance data was a recent claim by Sukhoi that the PAK-AF will have 1/40 of the RCS of the Su-35S. Unfortunately this was not qualified by threat operating band, aspect, or whether the Su-35S was clean or laden with external stores. The RCS of the Su-35S, head-on in the X-band, has not been disclosed, but given the extensive RAM treatments applied could be as low as 0.5 - 2 m2for a clean aircraft with no stores.

دفع المحرك 142 kN مرتاح من غير تكنولوجيا تخفيض بصمة حرارية و لا شئ
sold sick Propulsion كده كده حتشكف فا مش فارق البصمة الردارية على عكس الاف 35 مثلا و الرافال حمايتها اليكترونيا بنظام اندماج ذكي يعوض فارق الحرارة مع افضلية طبعا للرافال في هذه النقطة بالنسبة للحرارة
الاستاذ ثاندر قبل كده قلها السو عبارة عن بلطجي بتبعتو لما تعوز تبعت رسالة نهاية او عركة :D

دفع المحرك 142 kN مرتاح من غير تكنولوجيا تخفيض بصمة حرارية و لا شئ
sold sick Propulsion كده كده حتشكف فا مش فارق البصمة الردارية على عكس الاف 35 مثلا و الرافال حمايتها اليكترونيا بنظام اندماج ذكي يعوض فارق الحرارة مع افضلية طبعا للرافال في هذه النقطة بالنسبة للحرارة
الاستاذ ثاندر قبل كده قلها السو عبارة عن بلطجي بتبعتو لما تعوز تبعت رسالة نهاية او عركة :D

ايوه بس انت انظمة الرصد الحراري اقصى مدى لكشفها اد ايه ؟
انت عندك رادار السو 35 يكشف هدف مقطعه الراداري 3 م2 من مدى 400 كم
وهدف مقطعه الراداري 0.01 من مدى 90 كم

دلوقتي بقى اجدع نظام رصد حراري مش هيرصد السو غير بعد ما هي ترصده الاول راداريا
وانا فعلا شايف ان السو بلطجي .. وافضل الرافال عليها .. لكن معتقدش اننا هنجيب اكتر من 72 رافال في افضل السيناريوهات
كمان انت مش عايز تكرر نفس غلطة الماضي ومتخليش سلاحك الهجومي كله وقوتك الضاربة من مصدر واحد
خصوصا ان هولاند مش مضمون ابدا استمراره وحكومة فرنسية اخرى مثل ساركوزي قد تغير مواقفها تماما من مصر

اذا لا مستقبل لها في القوات الجويه المصريه و ستخصص للقصف الارضي و تقديم الدعم و تخرج بشكل متدرج حسب حالتها التشغيلية
و سيكون عدد الميج35 اكبر من المخطط اي صفقه ثالثه لحين دخول الجيل الخامس و دخول السو35 اكيد لدعم اعمال السياده الجويه
اتمنى ده يحصل واتمنى نوصل مع الامريكان لتطوير ولو 50 من الموجود والباقى يشتغل لحد ما يقول كفاية ويخرج
70 بلوك 52 وزيادة اعداد الرافال والميج افضل عندى الف مرة من تطوير الموجود كله لبلوك 60
عاوز نطلع من تحت ضرس الامريكان بسرعة وباقل الخسائر

ايوه بس انت انظمة الرصد الحراري اقصى مدى لكشفها اد ايه ؟
انت عندك رادار السو 35 يكشف هدف مقطعه الراداري 3 م2 من مدى 400 كم
وهدف مقطعه الراداري 0.01 من مدى 90 كم

دلوقتي بقى اجدع نظام رصد حراري مش هيرصد السو غير بعد ما هي ترصده الاول راداريا
وانا فعلا شايف ان السو بلطجي .. وافضل الرافال عليها .. لكن معتقدش اننا هنجيب اكتر من 72 رافال في افضل السيناريوهات
كمان انت مش عايز تكرر نفس غلطة الماضي ومتخليش سلاحك الهجومي كله وقوتك الضاربة من مصدر واحد
خصوصا ان هولاند مش مضمون ابدا استمراره وحكومة فرنسية اخرى مثل ساركوزي قد تغير مواقفها تماما من مصر

ال DEWS جاب صاروخ بالستي من 1000 كيلو حراريا و اتوقع السو 35 بالمحرك الجبار اللي عليها مش حتقل عن ICBM كدا في رانج الرصد دا 600 - 800 كيلو
ساعتها ردار السو ملهوش اي لازمة غير تاكيد على احداثيات موقعها
السو تخليص واجب في حالة فشل موضوع تطوير الاف 16 براي
لان كده انا حرفيا بموت الدعم اللوجسيتي و احتمال يستقيل كله و يمشي و الله :D
بس انا متفق معاك ان فرنسا بردو مش مضمونة لو لوبان مسكت بردك ممكن نزعل زعل اقليمي لكن في نفس المرحلة تبدا هنا اهمية السو لك
يعني مثلا السو مكان الرافال او الاف 16
الرافال مكان السو و تعويض لنقص الاف 16 و دعم بحري

اولا مبروك اخي راجح علي الاحمر الا معرفوش هو اي في كل الاحوال مستحيل الامريكان يقبلو الخروج من تسليح مصر الجوي بالشكل المهين ده كده في2025مفيش في اسطول الجو المصري طايرا امريكي الا بعض طائرات الاف16الصالحة للعمل ده معناه نهاية العلاقه بي الجيش المصري والامريكي وده مستحيل وتصوري ان في خلال الفتره الرئسية القادمه ستقدم الولايات المتحده عرض طائرات جديد للجيش لايمكن رفضه لضمان استمرر التعاون

اولا مبروك اخي راجح علي الاحمر الا معرفوش هو اي في كل الاحوال مستحيل الامريكان يقبلو الخروج من تسليح مصر الجوي بالشكل المهين ده كده في2025مفيش في اسطول الجو المصري طايرا امريكي الا بعض طائرات الاف16الصالحة للعمل ده معناه نهاية العلاقه بي الجيش المصري والامريكي وده مستحيل وتصوري ان في خلال الفتره الرئسية القادمه ستقدم الولايات المتحده عرض طائرات جديد للجيش لايمكن رفضه لضمان استمرر التعاون
الله يبارك فيك اخي العزيز
الامر يعتمد علي الامريكان و هو خيار من اتنين استمرار مسلسل الغباء الامريكي في التعامل مع الواقع المصري او الاعتراف به و التعامل من خلاله قبل ان يسمعوا عباره عفوا لقد نفذ رصيدكم

ال DEWS جاب صاروخ بالستي من 1000 كيلو حراريا و اتوقع السو 35 بالمحرك الجبار اللي عليها مش حتقل عن ICBM كدا في رانج الرصد دا 600 - 800 كيلو
ساعتها ردار السو ملهوش اي لازمة غير تاكيد على احداثيات موقعها
السو تخليص واجب في حالة فشل موضوع تطوير الاف 16 براي
لان كده انا حرفيا بموت الدعم اللوجسيتي و احتمال يستقيل كله و يمشي و الله :D
بس انا متفق معاك ان فرنسا بردو مش مضمونة لو لوبان مسكت بردك ممكن نزعل زعل اقليمي لكن في نفس المرحلة تبدا هنا اهميتك للسو
يعني مثلا السو مكان الرافال او الاف 16
الرافال مكان السو و تعويض لنقص الاف 16 و دعم بحري

اه انت بتقارن السو35 بالاف 35
يا راجل حرام عليك
طبعا مفيش مقارنة
فقط قد تكون السو 35 عصية على الاصابة
لكن طبعا الاف 35 هطلع عينيها
لكن نفس الكلام عن الرافال .. هي مش ند للاف 35

واذا كنت مبهور بالف 35 الامريكية امال هتعمل ايه مع الاف 35 الاسرائيلية .. دول حاطين عليها شوية جواهر وكانوا بيصرحوا انهم مقتنعين ان فكرة الشبحية وافضليتها لن تدوم مستقبلا .. لكن اجهزتهم ستعطي ميزة مستقبلية للاف 35

يا راجل ده الاسرائيليين تمكنوا من تطوير الاف 16 بتاعتهم لمواجهة الاس 300 واتدربوا عليها في اليونان .. فمابالك بالاف 35 الاسرائيلية

اذا كنت بتتكلم عن مقارنة مع الاف 35 الاسرائيلية .. يبقى تستنى مقاتلات جيل خامس روسية والاس 400 ويبقى كده عندك فرصه في مواجهتهم وهزيمتهم
ربما لا تتفق معي وتراني ابالغ .. لكن الحقيقة انا مقتنع ان الاسرائيليين ابالسة في قدراتهم الالكترونية ويتفوقوا احيانا كثيرة على الجميع بما فيها امريكا

يا راجل ده احنا مازلنا مصدقين ان منظومة تروفي الاسرائيلية لا تستطيع التصدي للكورنيت.

اه انت بتقارن السو35 بالاف 35
يا راجل حرام عليك
طبعا مفيش مقارنة
فقط قد تكون السو 35 عصية على الاصابة
لكن طبعا الاف 35 هطلع عينيها
لكن نفس الكلام عن الرافال .. هي مش ند للاف 35

واذا كنت مبهور بالف 35 الامريكية امال هتعمل ايه مع الاف 35 الاسرائيلية .. دول حاطين عليها شوية جواهر وكانوا بيصرحوا انهم مقتنعين ان فكرة الشبحية وافضليتها لن تدوم مستقبلا .. لكن اجهزتهم ستعطي ميزة مستقبلية للاف 35

يا راجل ده الاسرائيليين تمكنوا من تطوير الاف 16 بتاعتهم لمواجهة الاس 300 واتدربوا عليها في اليونان .. فمابالك بالاف 35 الاسرائيلية

اذا كنت بتتكلم عن مقارنة مع الاف 35 الاسرائيلية .. يبقى تستنى مقاتلات جيل خامس روسية والاس 400 ويبقى كده عندك فرصه في مواجهتهم وهزيمتهم
ربما لا تتفق معي وتراني ابالغ .. لكن الحقيقة انا مقتنع ان الاسرائيليين ابالسة في قدراتهم الالكترونية ويتفوقوا احيانا كثيرة على الجميع بما فيها امريكا

يا راجل ده احنا مازلنا مصدقين ان منظومة تروفي الاسرائيلية لا تستطيع التصدي للكورنيت.

لا خالص مش للدرجة الاف 35 سواء امريكي او اسرائيلي هي ضيف تقيل الظل دا شئ صحيح لكن ايضا يمكن مجابهتها بسهولة بتعدد انماط الردارات و الرصد الحراري البعيد المدى ( تاليوس و OSF و لو الامر صعب و يخضع للعديد من الظروف بس ممكن من الرافال )
بس منظومتها القياسية فعلا قلق على اي هدف ببصمة كبيرة و لا يمكن تدخل في صراع قريب نسبيا 60 كلم مثلا حتكون انتهت امام افعى زاي السو 35
عشام كده ال DEWS اتوجد لكن الرافال هنا ليها ميزة عن السو و نسبة بقائية افضل السبيكترا proactive و تطويعي جدا اه حتكشف لكن صعب جدا الاطباق عليها او التشويش على عكس السو
الاف 35 الاسرائيلي مش قالقاني على فكرة خالص انا خوفي كله لما الامريكان يبيعو للاسرائيلين انظمة ال NGJ عليها ساعتها فعلا حنقول جاي و فعلا كل الروسي بخ
و ملهاش غير السبيكترا و تطويره كفكر EW و مش مضمون ايضا
رايثون المفروض حطلعو بطاقة بث 155 كيلو وات .. احسب بقى الباقي :D

الله يبارك فيك اخي العزيز
الامر يعتمد علي الامريكان و هو خيار من اتنين استمرار مسلسل الغباء الامريكي في التعامل مع الواقع المصري او الاعتراف به و التعامل من خلاله قبل ان يسمعوا عباره عفوا لقد نفذ رصيدكم
ان عمتأ متفائل والسبب ان الجيش الامريكي رفض بشكل قاطع انقطاع العلاقات غير الزيارات التي لم تنقطع احنا بس عوزين شكل جديد من العلاقات وطبعا هم يناورون ونناوير وايد هنوصل لاتفاق وسط مش هايقل في كل الاحوال عن تسليح قياسي للاف16 مع اعادة صياغة كامب ديفيد فانت تملك عامل ضغط مجاني من اسرائيل لانك اليوم تفاوض علي حدود العدو وليس لخروجه من ارضك تحياتي لحضرتك

ان عمتأ متفائل والسبب ان الجيش الامريكي رفض بشكل قاطع انقطاع العلاقات غير الزيارات التي لم تنقطع احنا بس عوزين شكل جديد من العلاقات وطبعا هم يناورون ونناوير وايد هنوصل لاتفاق وسط مش هايقل في كل الاحوال عن تسليح قياسي للاف16 مع اعادة صياغة كامب ديفيد فانت تملك عامل ضغط مجاني من اسرائيل لانك اليوم تفاوض علي حدود العدو وليس لخروجه من ارضك تحياتي لحضرتك
البنتاجون توجهه جيدجدا نحو مصر المشكله في البيت الابيض

لو سمحتوا يا شباب انا عايز التصريح اللي الريس قال فيه انه هيخلي الجيش المصري من اكبر خمس جيوش على مستوى العالم.....وفي اعتقادي انه لكي نكون كذلك فلابد ان نصنع جزء كبير من احتياجاتنا العسكريه بالإضافة الى حصولنا على سلاح نووي.

دخول الجيش المصرى ضمن الخمسة الكبار كما وعد الرئيس
يبقى حاملة طائرات ضمن خطة التسليح المستقبلية
وبالنظر الى انواع الطائرات التى تحملها حاملات الطائرات الان او فى المستقبل القريب
نجد انها النسخة البحرية من الرفال
لذا ارى انة من الممكن جدا ان يكون نقل التقنية للرفال وتصنيعها تحت مرمى بصر القيادة السياسية الان وخصوصا بعد توقيع اتفاقيات تعاون عسكرى واسع الان
الخمس الكبار شىء مستبعد
يجب أن يكون لديك نووى و أكثر من حامله و غواصات نوويه لتكون من الخمس الكبار ده غير صناعه عسكريه على أعلى مستوى و ليس شراء فقط
أعتقد أن اللائق بنا أن نكون من العشر الكبار

نقل تقنية رافال ؟؟؟ تجميع ممكن

لكن نقل تقنيه لاتقوم به الا دول متقدمة صناعيا

كوريا واليابان كمثال بطائراتهم

الله يبارك فيك اخي الحبيب بالنسبه للسو35 مصر لن تتعاقد عليها الا ان قدمت روسيا عرض لا يمكن رفضه فانا اري زياده الطلب المصري علي الميج35 و الرافال و ستكون الاعداد محترمه بجانب فرص قويه للتوافق مع الامريكان حول مستقبل الاف16 في مصر فالمنطقي التوجه الي الجيل الخامس مباشره لاستبدال تعاقدات الثمانينات 18 ميراج2000 و 82 اف16 بلوكات15-32 اعتبارا من 2020
مبروك يا استاذ راجح وأتمنى لك دوام التوفيق

سؤال مهم لاساتذتنا في المنتدى ما هو رد فعل اسرائيل على صفقات التسليح المصرية خاصة في البحر والجو ... سكوت اليهود الرسمي شيء مقلق جدا جدا .

عودة
أعلى