توقيع اتفاقيات فى مجال الدفاع بين مصر وفرنسا اثناء زياره رئيس الوزراء الفرنسى للقاهره

سؤال مهم لاساتذتنا في المنتدى ما هو رد فعل اسرائيل على صفقات التسليح المصرية خاصة في البحر والجو ... سكوت اليهود الرسمي شيء مقلق جدا جدا .

ولا حاجه يا سامي باشا مصر مش بتتسلح عشان اسرائيل اينعم هما لازم يصرخوا بكلمتين كل شويه لكن كما قلنا و نعيد و نزيد
اي حرب بين مصر و اسرائيل هي حرب وجوديه نظرا المستوي المتطور للدولتين حني لو هما يسبقون بخطوه او اتنين لكن يظل الميزان الي حد ما متقارب و الوضع الان غير الستينات و لكن ان تقارن الاسلحه يومها ماذا كان ضررها و ما هو ضرر اسلحه اليوم
ماحدش من الشعبين هيخاطر بوجوده عشان صفقه سلاح او غيره

سؤال مهم لاساتذتنا في المنتدى ما هو رد فعل اسرائيل على صفقات التسليح المصرية خاصة في البحر والجو ... سكوت اليهود الرسمي شيء مقلق جدا جدا .

هما مش ساكتين ، مين اللى قال لك انهم ساكتين ،،،، دول مشغولين جدااا بتدمير سوريا وليبيا واليمن والعراق
وبيخططوا للسعودية كهدف استرتيجى
علاوة على استمرار وتيرة التسليح الامريكى ،،، واسف ان اقول واستمرار تفوقهم العلمى وابحاثهم فى كل المجالات من ضمنها التسليح
التروفى والارو والقبة الحديدية بعض منها
وكل هذا استعدادا لمقابلة حتمية قادمة مع الجائزة الكبرى مصر

هما مش ساكتين ، مين اللى قال لك انهم ساكتين ،،،، دول مشغولين جدااا بتدمير سوريا وليبيا واليمن والعراق
وبيخططوا للسعودية كهدف استرتيجى
علاوة على استمرار وتيرة التسليح الامريكى ،،، واسف ان اقول واستمرار تفوقهم العلمى وابحاثهم فى كل المجالات من ضمنها التسليح
التروفى والارو والقبة الحديدية بعض منها

وكل هذا استعدادا لمقابلة حتمية قادمة مع الجائزة الكبرى مصر

المقابله ستكون وجوديه تنتهي فيها دوله من الاثنين تماما و لا يوجد طرف منا او حتي دوليا يريد هذا

المقابله ستكون وجوديه تنتهي فيها دوله من الاثنين تماما و لا يوجد طرف منا او حتي دوليا يريد هذا

اعتقد ان المقابلة حتمية ،،، ضمن حرب عالمية ثالثة
كل طرف ضمن تحالف ضد الاخر
وما يحدث الان فى المنطقة بالكامل هى ارهاسات تلك الحرب وبداية وضع الاقدام وتكوين التحالفات

اعتقد ان المقابلة حتمية ،،، ضمن حرب عالمية ثالثة
كل طرف ضمن تحالف ضد الاخر
وما يحدث الان فى المنطقة بالكامل هى ارهاسات تلك الحرب وبداية وضع الاقدام وتكوين التحالفات

شوف مصر و اسرائيل هما اكبر مثال يمكن تاريخا علي اللا سلم و اللا حرب
و اعتقد احنا الاتنين مرتاحين كده
و مش شايف اي اشارات و لا توترات في المدي المنظور تتعلق بينا او بيهم تتطلب شن حرب
غير ايام عبد الناصر لما كان بيقول نرميهم في البحر و هما متفقين مع انجلترا و فرنسا علينا راحت الايام دي
و الله لو حرب عالميه برضه ما تستغربش لو مصر و اسرائيل كانوا في طرف واحد اصلا
وقت الجد و وقت الحفاظ علي وجودك ممكن تعمل اي حاجه سواء احنا او هما
و اللي هيقول ايه يا عم اللي بتقوله ده
احب اقول لحضرتك ان وقت حرب الخليج لما صدام ضرب اسرائيل عشان اسرائيل تدخل الحرب فبالتالي مصر و سوريا تنسحب وقتها مبارك قال we are going all the way
يعني انا مش هنسحب عشان اسرائيل دخلت و اللي يزعل يتفلق انا بحارب عشان قضيه و لو انا اللي مطلوب مني ازعل ليه السعوديه ماتزعلش؟ ليه باقي التحالف مايزعلش و لا انا اللي علي راسي ريشه و انا اللي مطالب اني اخد مواقف و الباقي مايخدش؟
المهم يعني في الواقع او المستقبل فرضا حرب عالميه و طرف فيه امريكا و حلفائها ضد مثلا الصين و حلفائها هتلاقي مصر مع امريكا و جنبهم اسرائيل
يا جماعه كلمه حرب عالميه مش سهله و انا مش مستني حرب عالميه عشان اضرب اسرائيل مش زي الافلام القديمه لما اتنين يتخانقوا باقي المكان يمسك في بعضه!

شوف مصر و اسرائيل هما اكبر مثال يمكن تاريخا علي اللا سلم و اللا حرب
و اعتقد احنا الاتنين مرتاحين كده
و مش شايف اي اشارات و لا توترات في المدي المنظور تتعلق بينا او بيهم تتطلب شن حرب
غير ايام عبد الناصر لما كان بيقول نرميهم في البحر و هما متفقين مع انجلترا و فرنسا علينا راحت الايام دي
و الله لو حرب عالميه برضه ما تستغربش لو مصر و اسرائيل كانوا في طرف واحد اصلا
وقت الجد و وقت الحفاظ علي وجودك ممكن تعمل اي حاجه سواء احنا او هما
و اللي هيقول ايه يا عم اللي بتقوله ده
احب اقول لحضرتك ان وقت حرب الخليج لما صدام ضرب اسرائيل عشان اسرائيل تدخل الحرب فبالتالي مصر و سوريا تنسحب وقتها مبارك قال we are going all the way
يعني انا مش هنسحب عشان اسرائيل دخلت و اللي يزعل يتفلق انا بحارب عشان قضيه و لو انا اللي مطلوب مني ازعل ليه السعوديه ماتزعلش؟ ليه باقي التحالف مايزعلش و لا انا اللي علي راسي ريشه و انا اللي مطالب اني اخد مواقف و الباقي مايخدش؟
المهم يعني في الواقع او المستقبل فرضا حرب عالميه و طرف فيه امريكا و حلفائها ضد مثلا الصين و حلفائها هتلاقي مصر مع امريكا و جنبهم اسرائيل
يا جماعه كلمه حرب عالميه مش سهله و انا مش مستني حرب عالميه عشان اضرب اسرائيل مش زي الافلام القديمه لما اتنين يتخانقوا باقي المكان يمسك في بعضه!
احياك علي تحليلك وده فعلا مشكله ان في ناس مفكراها عركة في خماره والكل هيقوم يدخل الحرب لتصفيت حسبات قديمه بين المليجي وشوقي

بالمناسبة النسخة الصينية من السو 35 هيتم تجهيزها من بداية 2016
عقبالنا ان شاء الله
من اهم شروط روسيا لبيع السو 35 للصين هي عدم الاستنساخ وهذا ما اخر الصفقة حتى الان

ايوه بس انت انظمة الرصد الحراري اقصى مدى لكشفها اد ايه ؟
انت عندك رادار السو 35 يكشف هدف مقطعه الراداري 3 م2 من مدى 400 كم
وهدف مقطعه الراداري 0.01 من مدى 90 كم

دلوقتي بقى اجدع نظام رصد حراري مش هيرصد السو غير بعد ما هي ترصده الاول راداريا
وانا فعلا شايف ان السو بلطجي .. وافضل الرافال عليها .. لكن معتقدش اننا هنجيب اكتر من 72 رافال في افضل السيناريوهات
كمان انت مش عايز تكرر نفس غلطة الماضي ومتخليش سلاحك الهجومي كله وقوتك الضاربة من مصدر واحد
خصوصا ان هولاند مش مضمون ابدا استمراره وحكومة فرنسية اخرى مثل ساركوزي قد تغير مواقفها تماما من مصر
ده مربط الفرس وهو اللي يقلق فعلا من فرنسا

ولا حاجه يا سامي باشا مصر مش بتتسلح عشان اسرائيل اينعم هما لازم يصرخوا بكلمتين كل شويه لكن كما قلنا و نعيد و نزيد
اي حرب بين مصر و اسرائيل هي حرب وجوديه نظرا المستوي المتطور للدولتين حني لو هما يسبقون بخطوه او اتنين لكن يظل الميزان الي حد ما متقارب و الوضع الان غير الستينات و لكن ان تقارن الاسلحه يومها ماذا كان ضررها و ما هو ضرر اسلحه اليوم
ماحدش من الشعبين هيخاطر بوجوده عشان صفقه سلاح او غيره
استاذنا ... احنا بنتسلح علشان اسرائيل طبعا في المقام الاول حتى العاشر ثم ضد اى طرف اخر رقم حادي عشر ده عقيدتنا في الجيش المصري .. كل الفرق المصرية والألوية المقلة شمال وغرب وجنوب مصر لها مواقعها المحددة سلفا على الجبهة الشرقية حال حدوث الحرب وده شيء اكيد لكن مينفعش يا سيدي وانت اكيد على اطلاع بما اقول ان احدد لك مكان عمل اللواء الذي اخدم فيه منذ ١٩٩١ وهو غير مكاننا الحالي تماما وهو على الجبهة الشرقية ... الطريق الدائري حول القاهرة تم إنشائه لسرعة نقل القوات الى الشرق حيث كما قلت سيادتك المواجهة الكبرى والحتمية والتي نعمل ليل نهار على التحضير لها وهي معركة وجود ولن تتأخر عن العام ٢٠٢٣ باى حال من الأحوال ( ما اجمل ان نموت شهداء على تلك الجبهة بعد ان ننتزع قلوب وأحشاء كل من تصل إلينا يده من اليهود ) ولكني اعود للسؤال ما هو الرد الاسرائيلي على الرافال والميج المؤكدة واخبار السوخوى والإس ٣٠٠ والميسترال والفريم والجويند والامباسادور وال u 209 وغيرها الكثير ... دول حتى مبيعيطوش لامريكا وأوروبا كالعاده للحصول على مزيد ومزيد من الدعم والأسلحة ... يا سيدي هناك شيء محير في الامر .. ومش معقولة انهم فجأة اعتبروا نفسهم اصدقاءنا .

ربنا يبارك فيك اخي العزيز
الصهاينه غير قادرين علي فعل شئ غير اللجؤ لماما امريكا طلبا للمزيد من المزايا التسليحيه بجانب طبعا النحيب و العواء الذليل

استاذنا ... احنا بنتسلح علشان اسرائيل طبعا في المقام الاول حتى العاشر ثم ضد اى طرف اخر رقم حادي عشر ده عقيدتنا في الجيش المصري .. كل الفرق المصرية والألوية المقلة شمال وغرب وجنوب مصر لها مواقعها المحددة سلفا على الجبهة الشرقية حال حدوث الحرب وده شيء اكيد لكن مينفعش يا سيدي وانت اكيد على اطلاع بما اقول ان احدد لك مكان عمل اللواء الذي اخدم فيه منذ ١٩٩١ وهو غير مكاننا الحالي تماما وهو على الجبهة الشرقية ... الطريق الدائري حول القاهرة تم إنشائه لسرعة نقل القوات الى الشرق حيث كما قلت سيادتك المواجهة الكبرى والحتمية والتي نعمل ليل نهار على التحضير لها وهي معركة وجود ولن تتأخر عن العام ٢٠٢٣ باى حال من الأحوال ( ما اجمل ان نموت شهداء على تلك الجبهة بعد ان ننتزع قلوب وأحشاء كل من تصل إلينا يده من اليهود ) ولكني اعود للسؤال ما هو الرد الاسرائيلي على الرافال والميج المؤكدة واخبار السوخوى والإس ٣٠٠ والميسترال والفريم والجويند والامباسادور وال u 209 وغيرها الكثير ... دول حتى مبيعيطوش لامريكا وأوروبا كالعاده للحصول على مزيد ومزيد من الدعم والأسلحة ... يا سيدي هناك شيء محير في الامر .. ومش معقولة انهم فجأة اعتبروا نفسهم اصدقاءنا .

يا سامي باشا كلامك علي العين و الراس
بديهي ان الجيش المصري عقيدته و اسلوب تدريبه يكون ضد اسرائيل
يعني هدرب جيش عدده مئات الالاف من الجنود و اقولهم انتوا مالكوش عدو؟ و لا ادربهم و اقولهم احتياطي عشان احنا في حاله سلام؟
لا طبعا بدربهم كان الحرب كمان اسبوع و اسرائيل اللي هي العدو المتوقع علي الابواب و دي عشان اخلي في روح قتاليه دائمه في الجيش و بين الجنود
2023 الله اعلم ماذا سيحدث و ان كنت لا اظن هناك حرب قادمه في المستقبل المنظور
متفق معك انه في شيئ محير و خارج عن المألوف لكن يا عزيزي هل يمكنك ان تشاور لي علي شيئ مألوف واحد يجري في منطقتنا السعيده؟
هم لا يعتبرون نفسهم اصدقائنا و لا نحن اصدقائهم. الفرق ان مستوياتنا متقاربه في القوه يا سيدي الفاضل حتي و ان ظل الميزان لهم طبقا لما انتهجه العالم بالحفاظ علي فارق تسليحي في صالحهم لكن يظل الامر انهم ببساطه لا يستطيعون تحمل الخسائر نتيجه مواجهه دوله مصر فلماذا المقامره معنا اصلا؟
خلينا كده لا سلم و لا حرب و احنا عندنا ملفات اهم منهم و هم لديهم ملفات اهم مننا

الرئيس الفرنسى يعرب عن ارتياحه لإتمام صفقة "ميسترال" مع مصر

أعرب الرئيس الفرنسى فرانسوا هولاند، عن ارتياحه لإتمام صفقة الميسترال مع مصر، التى تحتاجها لضمان أمنها، مشيرًا إلى أن فرنسا بإمكانها عقد شراكات مع دول أخرى راغبة فى اقتناء سفن حربية من طراز "ميسترال"، وذلك بعد إلغائها صفقة بيع حاملتى مروحيات من نفس الطراز لروسيا وإعادة بيعهما لمصر. وقال الرئيس الفرنسى، فى كلمة له أثناء تفقده لحوض بناء السفن (إس.تى إكس) بمدينة سان نازير، إن الأمور سارت بشكل جيد مع روسيا التى وافقت على إلغاء العقد،

:Dمتوقعا أن يعقد الجانبان اتفاقات جديدة بشأن سفن أخرى:D
:D

صفقة بحرية قادمة ....

عودة
أعلى