رسمياً : الميسترال مصرية

ما نحتاجه فعلا هو تانكر A330 MRTT أو Ilyushin Il-78 ( تحتاج لإضافة خاصية الحقن ) قبل تخصيص مقاتلات جوية للحماية والدوريات البحرية البعيدة

بالنسبة للمقاتلات أتوقع أن تكون رافال(رأس الحربة) + ميراج 2000+ إف 16

نحن تكلمنا عن فرقاطات الدفاع الجوي ومكافحة الغواصات ...........

لكن ماذا تتوقعون عن الدبابات والمدرعات بالميسترال .....

هل الموجود حاليا مناسب أم .... سيتم التعاقد على جديد ؟

أتمنى شخصيا التعاقد على دبابات لوكلير بعدد 100 خاصة بالمنطقة الشمالية العسكرية

شوف أنا على قناعة كبيرة جداََ إن المدرعة المدولبة القادمة لمصر وإلى مصر حاطة عنيها عليها وإن شاء الله حتصنعها هى ال LAZAR أما موضوع الدبابات فا يا إما مصر تشترى T-90MS أو ممكن حتى حاجة أوكرانى أو حتى من مخزون الجيش الروسى .. وده على المدى القصير لأن موضوع الإبرامز مش واضح لحد دلوقتى . إنما موضوع دبابات أوروبية أنا مستبعدة وغير كده إنته عندك 35 دبابة T-80 مطورة فى روسيا ممكن يقوموا بالغرض .

ما نحتاجه فعلا هو تانكر قبل تخصيص مقاتلات جوية للحماية والدوريات البحرية البعيدة

بالنسبة للمقاتلات أتوقع أن تكون رافال(رأس الحربة) + ميراج 2000+ إف 16

كلامك صحيح ماعدا الميراج-2000 لأنها سرب إلكترونى أساساََ الرفال ممكن تقوم بالليلة كلها مع دعم ممكن من الإف-16 أو الميج-35 .. موضوع التانكر أصبح واقع لأن فيه كلام على تفاوض مصر على 2 A330 MRTT فعلاََ من فترة .

شوف أنا على قناعة كبيرة جداََ إن المدرعة المدولبة القادمة لمصر وإلى مصر حاطة عنيها عليها وإن شاء الله حتصنعها هى ال LAZAR أما موضوع الدبابات فا يا إما مصر تشترى T-90MS أو ممكن حتى حاجة أوكرانى أو حتى من مخزون الجيش الروسى .. وده على المدى القصير لأن موضوع الإبرامز مش واضح لحد دلوقتى . إنما موضوع دبابات أوروبية أنا مستبعدة وغير كده إنته عندك 35 دبابة T-80 مطورة فى روسيا ممكن يقوموا بالغرض .

بالنسبة ل LAZAR مش كان المفروض نحصل على رخصة تصنيع لها ...... لماذا توقف .....

Lazar_MRAP_Yugoimport_wheeled_armoured_vehicle_Partner_2009_International%20_Defense_Exhibition_Serbia_Serbian_Army_Belgrade_001.jpg

حسب المعلومات إلى عندى إن خطوط إنتاجها وصلت مصر غير كده مش عارف لكن على العموم العلاقة ما بينا وبين صربيا ممتازة وبتتقدم كتير وفيه صفقات تمت بينا وبيهم الفترة الى فاتت .

كلامك صحيح ماعدا الميراج-2000 لأنها سرب إلكترونى أساساََ الرفال ممكن تقوم بالليلة كلها مع دعم ممكن من الإف-16 أو الميج-35 .. موضوع التانكر أصبح واقع لأن فيه كلام على تفاوض مصر على 2 A330 MRTT فعلاََ من فترة .
2 A330 MRTT
هي الخيار الأفضل على الرغم من الطابور الطويل ....لكن تستاهل لأنها يمكن أن تعمل بمرونة مع طائرات إف 16 ورافال ... خاصية إرضاع + خاصية حقن

بالإضافة أنها أكثر اقتصادية واعتمادية بالرغم من ارتفاع سعر الشراء

وبالنسبة لموضوع الدبابا فعلى المدى المتوسط حتكون "الأرماتا" دخلت مراحل الإنتاج الكمى وحسب تصريح رئيس شركة "أورالفاجن" إن تمنها حيكون فى حدود من 3.5 إلى 4 مليون دولار وده مناسب جداََ لينا .

طيب قولى الطائرة إلى ممكن تشتغل لوحدها وتقوم بمهمات الإستطلاع وتحديد الهدف وضربه وعمليات الإستطلاع الإلكترونى وبمدى محترم وتسليح تقدر تدافع بيه عن نفسها وتسليح مضاد للسفن وقدرات ECM و ECCM ده كله والميزة الأهم إلى تقدر تشتغل بعيد عن مظلة الدفاع الجوى وبأريحية كويسة وممكن تساندها الإف-16 المسلحة بالهاربون ...

انا مش معترض على الرافال
انا مستغرب فقط كيف ستشغلها قيادة جوية جديدة لا تملك الكثير من الخبرة

بالنسبة ل LAZAR مش كان المفروض نحصل على رخصة تصنيع لها ...... لماذا توقف .....

Lazar_MRAP_Yugoimport_wheeled_armoured_vehicle_Partner_2009_International%20_Defense_Exhibition_Serbia_Serbian_Army_Belgrade_001.jpg

انتو مصممين تحرقو دمي يا شباب :D بدورو على ابشع منتجات تجبوها عااااااااااااااااااااااااااااااا :( مصدقت خلصت من الكا 27 تطلعلي ال LAZAR
مالها الpatria او الاتوم او حاجة جديده من ايفيكو

هل تملك مصر Sea King AEW.2A ؟

ويمكن أيضا التعاقد على كاموف كا 31 مزودة ب E-801M (العين) الرادار المحمولة جوا و الحرب الإلكترونية التي يمكن أن تتبع ما يصل إلى 20 هدفا في وقت واحد مع أهداف جوية وكشف مدى 150 كم و كشف السفن الحربية تصل إلى 250 كم.

انا مش معترض على الرافال
انا مستغرب فقط كيف ستشغلها قيادة جوية جديدة لا تملك الكثير من الخبرة

يا سيدى إنته لسه عقبال ما سفن الحماية تكمل بتتكلم لحد 2020 أو حتى أكتر الفترة دى حتكون إستوعب الرفال والميسترال وتكتيكات حمايتها وغير كده عندك مركز عمليات متقدم على الميسترال تقدر تنسق لبه عمل المجموعة كلها من سفن وطائرات .

هل تملك مصر Sea King AEW.2A

ويمكن أيضا التعاقد على كاموف كا 31 مزودة ب E-801M أوكو (العين) الرادار المحمولة جوا الحرب الإلكترونية التي يمكن أن تتبع ما يصل إلى 20 هدفا في وقت واحد مع جوي كشف مدى 90 ميل (150 كم) والسفن الحربية تصل إلى 160 ميل (250 كم).

يعنى الرادارات على الفريم والهورايزون والجويند والميسترال نفسها وبعدها الرفال كل ده غير الميسترال مُجهزة بشكل كامل للعمل كسفينة قيادة Command Ship او مركز قيادة مُتقدم في البحر لتوجيه العمليات القتالية البحرية والبرمائية والتنسيق بين القطع البحرية والقوات الجوية ومراكز القيادة والسيطرة والانذار المبكر المحمولة جوا ( طائرات AWACS ) والارضية نظرا لاحتوائها على نظام المعلومات التكتيكي البحري المتطور جدا SENIT 9 " ونظام القيادة والتحكم البحري " SIC 21 " المسؤول عن قيادة كافة العمليات البحرية، حتى مع القوات الصديقة والحليفة في العمليات المُشتركة والمهام الدولية . مش حيكفوا .

نعم
اولا المجموعات القتالية التي ستبنيها مصر ستعمل في مجموعات المكونة من احث و احسن القطع الموجودة و التي سوف نشتريها.
ثانيا ماذا سيتبقي للبحرية المصرية لحماية السواحل فقط الامباسدور + الجاوند (ماذا تعرف عن قدرات ASW لها)
ثالثا مضاة للغواصات + السفن (تحمل تشكيلة رهيبة من الطوربيدات + الصواريخ المضادة للسفن +الالغام)

طيب يا جماعة ايه رايئكم في

طائرة إيل 38 إن المضادة للغواصات
دى نجيبها نشرب عليها حجرين معسل بالفحم الحجرى الى طالع منها ده o_O:rolleyes::D
بتفكرنى بالبلوه السوده ميج 29 فحم :cool:

خردة .....
امممم

بدون امم يالغالي

مصر قامت بشراء ميسترال وفرييم وجويند وامباسدور بمليارات الدولار ( ملياراتها طبعا عشان صاحبنا مايجيش ناطط ويقلك كلها اموال مصرية خذ بالك :D:D )

فلا أظن انها عاجزة عن شراء طائرة مكافحة للغواصات وتعمل كا اواكس بحري بتقنيات متقدمة

عودة
أعلى