رسمياً : الميسترال مصرية

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه عايز تجيب السلافا يامفتري ؟؟؟؟ و200 مليون ؟!!!!!!

200 مليون مين ياريس ؟!!! الـ200 مليون دي تصرفها على اكمال بناء الـ5% اللي ناقصين منه واعادة تأهيل الهيكل مش اكتر

خد عندك بقى التجهيزات الالكترونية :

- نظام قيادة وسيطرة محترم

- انظمة رادار للمسح الجوي والتحكم النيراني والملاحة ولازم رادارات ايسا وبأنماط عمل متعددة وقدرات ECCM غير عادية ومش هايبقى حتة رادار سمارت اس وخلاص !! لا دي ليلة رادارات كاملة

- انظمة حرب الكترونية وحماية ذاتية ولازم تكون The best of the best

- انظمة معلومات واتصالات ووصلات بيانات عالية التامين واسعة النطاق

- انظمة استشعار حراري وكهروبصري بعيدة المدى

- انظمة سونار عالية الحساسية والقوة

- انظمة الكهرباء ووحدة طاقة محترمة للوحش

دول لواحدهم تحطلهم مليار دولار

خد عندك التسليح وده لواحده كارثي :

- 64 خلية اس-300

- 16 صاروخ ثقيل مضاد للسفن وماتحلمش بالبازلت واخرك ياخونت بمدى 300 كم ولسة انت مواصلتش لمرحلة يبقى عندك صاروخ طروز بحري محترم تعتمد عليه

- 40 خلية اوسا

- 6 انظمة كاشتان

... الخ

التسليح تحطله كمان مليار دولار مستريح

خد عندك تطوير المحرك واعادة تهيأته او استبداله وشوف هاكلفك كام مليون

عزيزي انت بتتكلم فيما لا يقل عن 2.5 مليار دولار عشان يبقى اسمك عندك طراد صواريخ معتبر من الألف للياء وهايبقى القوة الضاربة الرئيسية لقواتك البحرية يعني مافيش اي تنازلات ولا بدائل لأي تسليح او مكونات الكترونية وهاتجيب الافضل من كل حاجة ..

طيب انا بدل مارمي 2.5 مليار على السلافا اروح اجيب 2 هورايزون حطهم في البحر المتوسط والبحر الاحمر !!

طيب بعد ماتخيلنا وعيشنا الحلم الجميل نرجع لأرض الواقع ونسأل : هل روسيا او فرنسا هايوافقوا يجهزولك طراد صواريخ باللي انت عايزه ؟!!

الموضوع مش بالبساطة دي ابدا ومش معنى اننا فتحنا في صفقات بحرية محترمة يبقى اي حاجة نشوفها نقول نجيبها ويبقى عندنا شراهة بالشكل ده لأنه في النهاية في حدود ليك مش هاتقدر تتعداها مهما حاولت ... فخلينا واقعيين احسن :D

حاجة فخمة بتسليحه تصدق هو كارثة على اى بحرية معادية انا بحب الاحلام منا على الفيس كنا بنقولك رافال تقولى انسى خليه حلم قابل انو يتحقق حد يصدق ان مصر هتشترى مدمرات ؟ يا راجا حنا نتكلم عن الهوريزون زيها زى الامباسدور
السلافا لو اتصرف عليه بكلامك هيبقى رعب فى البحر المتوسط كلو صحيح
بالنسبة للفلوس يعنى حد يصدق ان مصر هستسعمل 75 كا52
لو قلتلك من شهرين ان فيه احتمالية كلمة هويريزون باى لغة ممكن تضربنى بالنار
روسيا اليوم طالعه تقولك مصر هتشترى 12 سو 30
مستعجبش لما تلاقى السلافا ممكن نشتريه ولعلمك 2.5مليار مش غالية بتاتا مقابل اللى هتقدمه :D

شكرا لكل نقاشكم الراقي
بعد المسترال احنا كدا عايزين قاعدتين بحريتين خارج مصر
واحده في مدخل البحر الاحمر في الجنوب وارشح استأجار جزيره من اليمن او قاعده عسكريه في جيبوتي او اريتريا
وواحده في البحر المتوسط اما جزيره لبنانيه او سوريه يتم تاجيرها لنا او الاتجاه غربا اليونان
ساعتها تفرض سيطرتك علي مناطق نفوذك الافريقيه والعربيه والمتوسطيه
ما تحتاجه مصر وبوجه السرعه وضروري جدا الدخول في مجال تصنيع الصواريخ والزخائر لكل الاسلحه
صواريخ جو جو - جو ارض - سطح سطح - سطح ارض وارض سطح - ارض جو
لابد من ايجاد صاروخ كروز صناعه مصريه وبمديات محترمه وانسوا مدي 280 ك دا خالص
التوسع في اطلاق الاقمار الصناعيه وهو ضروري جدا
خطه لانتاج طائره مقاتله محليه وربنا يكرم طمعان في الرفال
مش عارف ليه عندي احساس اني مطمن من ناحيه صناعه الالكترونيات والحرب الالكترونيه عكس ما هو شائع عنا
والله اعلم

EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT
محمد بك اظان اننا تكلمنا خارج المنتدى بخصوص الحماية وطبعا اقتنعت بكامل كلامك
لكن هنا نقطة استجدت
مع تطوير الهيراكليز سيكون بقدرات اكبر وعليه ستكون الفريم بقدرات aaw & asw
يعنى تشتغل باستر بنوعية + مكافحة غواصات
وقلنا ان نسق الحماية والذى اعتقد بشده انه سيكون لتخفيف عامل الحمل على القوات هو
مدمره دفاع جوى (هوريزون )+فرقاطة دفاع جوى (فريم Aaw ) + فرقاطة مكافحة غواصات (asw ) +غواصتين +امداد وتموين

بعد تطوير الهيراكليز سيكون عندنا منصتين فى منصة واحدة منصة دفاع جوى ومكافحة غواصات مع بعض وليسوا منفصلين
هل من الممكن انيكون الشكل لنسق الحماية
هوريزون + فريم فريدا (بالهيركليز المطور مع كامل قدرات مكافحة الغواصات ) +غواصتين +امداد وتموين ؟

لازم فريم كمان يعني 1 هورايزون + 2 فريم لأن لاحظ ان الفريم بقت كده بقت متعددة مهام ممتازة بس في مقابل انها هاتقوم بمهمتين مع بعض يعني عبء برضه عليها وانت عايز تأمن قطعة استراتيجية زي الميسترال فامينفعش معاها اي تنازلات ولا اسيب اي احتمال لأي حاجة تحصل

الميسترال دي لو انضربت مش هاقولك الدبابات والمدرعات والمروحيات اللي عليها لا ... دي ضربة معنوية في مقتل للجيش كله وللدولة كلها .. انت كده كأنك ضربت نيميتز لأمريكا .. او ضربت بطرس الاكبر لروسيا .. دي اسمها رموز قوة مش مجرد فلوس هاتضيع وخلاص والتأثير المعنوي اقوى الف مرة من خسارة المليارات

حاجة فخمة بتسليحه تصدق هو كارثة على اى بحرية معادية انا بحب الاحلام منا على الفيس كنا بنقولك رافال تقولى انسى خليه حلم قابل انو يتحقق حد يصدق ان مصر هتشترى مدمرات ؟ يا راجا حنا نتكلم عن الهوريزون زيها زى الامباسدور
السلافا لو اتصرف عليه بكلامك هيبقى رعب فى البحر المتوسط كلو صحيح
بالنسبة للفلوس يعنى حد يصدق ان مصر هستسعمل 75 كا52
لو قلتلك من شهرين ان فيه احتمالية كلمة هويريزون باى لغة ممكن تضربنى بالنار
روسيا اليوم طالعه تقولك مصر هتشترى 12 سو 30
مستعجبش لما تلاقى السلافا ممكن نشتريه ولعلمك 2.5مليار مش غالية بتاتا مقابل اللى هتقدمه :D

الرافال من سنتين كنت بتكلم عنها وكان الكل بيتهمني بالجنون والاخ والصديق العزيز مارشال اتكلم عنها من نفس الفترة هنا على المنتدى ومن قبلها كمان .. لكن انا فضلت السكوت والنفي لحين ظهور مايؤكد ان الامر اصبح واقع وليس مجرد حلم وخيال لأنه لو فرضنا اني قولت ايوة هاتيجي من سنتين او 3 وماجاتش يبقى شكلي ايه ؟ خلينا في الاسلم دايما حتى لو كنا نعرف حاجة قبل اوانها :)

ياعزيزي المقارنات بين الصفقات المختلفة هنا ماتنفعش لأننا بنتكلم في احتياجات وضرورات .. ان بعوض الاباتشي الامريكي بأسطول مماثل من الكاموف الروسي عشان اوازن الضغط والعبء اللي كان كله بيصب على الاباتشي وميبقاش ايدي تحت ضرس امريكا في معظم التسليح بتاعي والكاموف البحري عشان الميسترال .. يعني ده شيء منطقي وبديهي

لا انا عادي ممكن اتوقع اي حاجة طالما في ميسترال دخلت على الخط

مافيش اي تعاقدات على السو 30 او الـ35 نهائيا وده كلام بأكده للمرة المليار لا وجود لأية تعاقدات على الفلانكر

لا طبعا لما ارمي 2.5 مليار في قطعة واحدة يبقى معلش انا هارمي زيهم في قطعة كمان وهاروح اجيب حاملة طائرات فعلية زي الهند بقى !!! لأن ده مستوى اكبر من اللي انا فيه وانا ماقدرش عليه ابدا ..

كل صفقة وكل احتياج لهم وضع وظروف خاصة بيهم وماينفعش اقيس عليهم حاجة تانية مختلفة

الرافال من سنتين كنت بتكلم عنها وكان الكل بيتهمني بالجنون والاخ والصديق العزيز مارشال اتكلم عنها من نفس الفترة هنا على المنتدى ومن قبلها كمان .. لكن انا فضلت السكوت والنفي لحين ظهور مايؤكد ان الامر اصبح واقع وليس مجرد حلم وخيال لأنه لو فرضنا اني قولت ايوة هاتيجي من سنتين او 3 وماجاتش يبقى شكلي ايه ؟ خلينا في الاسلم دايما حتى لو كنا نعرف حاجة قبل اوانها :)

ياعزيزي المقارنات بين الصفقات المختلفة هنا ماتنفعش لأننا بنتكلم في احتياجات وضرورات .. ان بعوض الاباتشي الامريكي بأسطول مماثل من الكاموف الروسي عشان اوازن الضغط والعبء اللي كان كله بيصب على الاباتشي وميبقاش ايدي تحت ضرس امريكا في معظم التسليح بتاعي والكاموف البحري عشان الميسترال .. يعني ده شيء منطقي وبديهي

لا انا عادي ممكن اتوقع اي حاجة طالما في ميسترال دخلت على الخط

مافيش اي تعاقدات على السو 30 او الـ35 نهائيا وده كلام بأكده للمرة المليار لا وجود لأية تعاقدات على الفلانكر

لا طبعا لما ارمي 2.5 مليار في قطعة واحدة يبقى معلش انا هارمي زيهم في قطعة كمان وهاروح اجيب حاملة طائرات فعلية زي الهند بقى !!! لأن ده مستوى اكبر من اللي انا فيه وانا ماقدرش عليه ابدا ..

كل صفقة وكل احتياج لهم وضع وظروف خاصة بيهم وماينفعش اقيس عليهم حاجة تانية مختلفة
السو 30 روسيا اليوم قالت ان مصر تعاقدت عليها ومنزله الخبر بتاعها من ضمن الصفقات التى اقامها الجيش المصرى هجبلك اللينك بتاع الموضوع
روسيا اليوم بتأكد توقيع الجيش المصرى استيرد السو 30

لازم فريم كمان يعني 1 هورايزون + 2 فريم لأن لاحظ ان الفريم بقت كده بقت متعددة مهام ممتازة بس في مقابل انها هاتقوم بمهمتين مع بعض يعني عبء برضه عليها وانت عايز تأمن قطعة استراتيجية زي الميسترال فامينفعش معاها اي تنازلات ولا اسيب اي احتمال لأي حاجة تحصل

الميسترال دي لو انضربت مش هاقولك الدبابات والمدرعات والمروحيات اللي عليها لا ... دي ضربة معنوية في مقتل للجيش كله وللدولة كلها .. انت كده كأنك ضربت نيميتز لأمريكا .. او ضربت بطرس الاكبر لروسيا .. دي اسمها رموز قوة مش مجرد فلوس هاتضيع وخلاص والتأثير المعنوي اقوى الف مرة من خسارة المليارات
ما انت عندك قطعة اخرى هاتقوم بالتخفيف عن بعضهم بالتبادل اللى هى المدمرة
قطعتين مع بعض بالتبادل
بخلاف انك هايكونمن ضمن الحمولة مروحيات ستقوم بدوريات بشكل مستمر مثلا الكا 52 كى
بخلاف سيكون هناك مركز قيادة فى الحاملة
كل هذا سيخفف العبء عن اقطم الحماية
بالنسبة للفريم
ايطاليا مثلا زودت طاقم الفريم وقامت بافساح مسفة له عن طريق ازالة موديولين من ال 4 واكتفت ب 16 خلية فقط ووضعت مكانهم اماكن للطاقم
كل هذة حلول لتخفيف العبئ المالى يا كبير
اصل احنا كده عقدنا صفقات مثلا ب 2 هوريزون و 4 فريم و4 غواصات
كلهؤلاء سيخصصوا للحاملات وسيرافقونها بشكل دائم
لسه امامك ادخال قطع للمهام الاخرى على الاقل عاوز كمان 6 فرقاطات ضاربة مكان النوكس والبيرى والديكسوبريتا والجياجهاو
وعاوز دفعة غواصات كمان بخلاف الاربعة المرافقين للحاملات

حتي لا اطيل : لا يجب استبعاد تغيير السياسات الامريكيه لمصر بعد الانتخابات القادمه و خروج اوباما و خاصه اذا فاز رئيس جمهوري ان تعقد مصر صفقات بحريه مع الولايات المتحده بشروط مناسبه و تسهيلات كبيره
فالرجاء من احد الاخوة الخبراء ان يضع تصور لبعض القطع الامريكيه و اسعارها التي تناسب احتياجات مصر
و شكرا

المشكلة ليست في أوباما.. المشكلة هي السياسه التسليحيه الأمريكية القاصرة دوما لمصر و بصراحة فرصة الإبتعاد عن عبائتهم و لو قليلا و مؤقتا

انت بتبحث بالروسية .. انا بستخدمه بالانجليزية :( للاسف
spasibo :)
لنحاول ترجمة ما قاله الروس في ذلك المقال في موقع KRET بعدما تعذر علي ذلك البارحة :

KRET ready to equip the helicopter type "Mistral", previously organized for the Russian Navy, complexes of electronic protection 5P28 ("Winner").They provide multiple increase the survivability of the ship.
KRET مستعدة لتجهيز حاملات الميسترال الموجهة سابقا للبحرية الروسية بمجمعات الحماية الإلكترونية "5P28 "Winner
والتي بإمكانها منح بقائية كبيرة للسفينة.

Russian Deputy Defense Minister Yuri Borisov said that Russia is ready to sell electronic equipment for the "Mistral" to their future buyer, reports RIA "Novosti".
نائب وزير الدفاع الروسي يوري بوريسوف قال بأن روسيا مستعدة لبيع المعدات الإلكترونية الموجودة على متن الميسترال لمشتريهم المستقبلي، حسب ما نقلته وكالة ريا نوفوستي.

This complex is set on a large class of ships such as aircraft carriers, cruisers, and helicopter and provides a manifold increase in the survivability of the ship.
هذه المنظومة جهزت بها العديد من السفن كحاملات الطائرات، الطرادات، والمروحيات، فهي تمنح بقائية عالية و مضاعفة للسفينة.

Recall that the company for all types of Navy ships - from boats to frigates. Concern is ready to fully meet the requirements of the Ministry of Defence to develop and supply the most advanced electronic warfare systems, and for helicopter.
تجدر الإشارة إلا ان شركة KRET تقوم بالتزويد بأنظمة الحرب الإلكترونية لجميع أنواع سفن البحرية - من الزوارق إلى الفرقاطات. والإهتمام منصب على الإستعداد لتلبية متطلبات وزارة الدفاع للتطوير و التزويد بأكثر أنظمة الحرب الإلكترونية تقدما، و للمروحيات الروسية المستقبلية.

السو 30 روسيا اليوم قالت ان مصر تعاقدت عليها ومنزله الخبر بتاعها من ضمن الصفقات التى اقامها الجيش المصرى هجبلك اللينك بتاع الموضوع
روسيا اليوم بتأكد توقيع الجيش المصرى استيرد السو 30

ياريس الله يكرمك مافيش اي صفقات سو-30 نهائيا وهو نفس الكلام اللي بيتقال بقاله شهور .. مصر عمرها ماتتعاقد على 12 مقاتلة ابدا .. التعاقدات 24 - 48 وهكذا انما مافيش 12 الا في حالة انها صفقة تكميلية يعني مثلا جيبنا 24 رافال وهانكمل عليهم 12 كمان

كمان الخبر في اخطاء تانية .. احنا مش هانجيب ميح-29ام2 مع ميج 35 .. هي ميج 35 علطول ولسة مافيش صفقات للتي 90 لحد الان وصفقة الاس 300 بمليار مش 500 مليون وزوارق صواريخ ايه ؟ هو لنش المولنيا اللي اهدتهولنا روسيا

نقطة السو دي انا متأكد منها زي مانا متأكد من اسمي

ما انت عندك قطعة اخرى هاتقوم بالتخفيف عن بعضهم بالتبادل اللى هى المدمرة
قطعتين مع بعض بالتبادل
بخلاف انك هايكونمن ضمن الحمولة مروحيات ستقوم بدوريات بشكل مستمر مثلا الكا 52 كى
بخلاف سيكون هناك مركز قيادة فى الحاملة
كل هذا سيخفف العبء عن اقطم الحماية
بالنسبة للفريم
ايطاليا مثلا زودت طاقم الفريم وقامت بافساح مسفة له عن طريق ازالة موديولين من ال 4 واكتفت ب 16 خلية فقط ووضعت مكانهم اماكن للطاقم
كل هذة حلول لتخفيف العبئ المالى يا كبير
اصل احنا كده عقدنا صفقات مثلا ب 2 هوريزون و 4 فريم و4 غواصات
كلهؤلاء سيخصصوا للحاملات وسيرافقونها بشكل دائم
لسه امامك ادخال قطع للمهام الاخرى على الاقل عاوز كمان 6 فرقاطات ضاربة مكان النوكس والبيرى والديكسوبريتا والجياجهاو
وعاوز دفعة غواصات كمان بخلاف الاربعة المرافقين للحاملات

ماقدرش اخاطر مع حاجة زي الميسترال ابدا وانا هنا بتكلم عن الحماية الجوية .. لازم اضمن منظومة رادارات متكاملة ومدمجة لتكوين فقاعة انذار مبكر بعيدة المدى والهيراكليز ماينفعش اعتمد عليه منفرد ابدا ..

الجاويند هاتقوم بالدورية الساحلية مع الامباسادور وباقي القطع صغيرة الحجم من لنشات الصواريخ ولنشات قنص الغواصات

البيري طورها وتقعد معاك 10 - 15 سنة وبعد كده نوجدلها بديل محلي مبني على الخبرة من الجاويند

احنا بنقول :

2 ميسترال

2 هورايزون

4 فريم

4 بيري مطورة

6 جاويند ولو ينفع ازودهم لـ10 عشان اضمن حركتهم باستمرار على كامل السواحل بدون اي حاجة لتحريك بيري او فريم لان الكورفيتات احسن قطع تهلكها شغل وتديك افضل نتائج بأفضل تكلفة اقتصادية للتشغيل والصيانة والفرقاطات تخليها لعمليات رئيسية ومعينة في اضيق الحدود

6 امباسادور

6 - 8 غواصات منهم 4 تايب ألماني

ودي تبقى قوتك البحرية الرئيسية للعمليات في اعالي البحار وتأمين السواحل والمصالح الاستراتيجية والاقتصادية

نحط بعدها صف لنشات الصواريخ الهجومية ولنشات الدورية الصاروخية البديلة للرمضان والاكتوبر والتايجر والاوسا

حط بعدها لنشات دورية لقنص الغواصات بديلة للهاينان

حط لنشات الدورية والمرور الساحلي واحنا شغالين فيها كويس مع سويفت شيب غير مشاريع التمساح وغيره

هات طقم كاسحات الغام ومسح هايدروجرافي محترم

هات سفن دعم جديدة غير حلايب وشلاتين

طور اسطول مروحياتك البحرية سواء النقل او مكافحة الغواصات او الهجومي

خصصلي 12 مقاتلة رافال لدعم القوة البحرية بشكل دائم وخط وراها فالكون او فولكروم لو الامر احتاج لأكتر من كده

كده احنا بنتكلم في كلام واقعي ومش خيالي او مُبالغ فيه وفي متناول اليد ... ويبقى عندك بحرية محترمة تليق بدولة في حجم واهمية مصر وجيش في حجم وقوة الجيش المصري ...

تحياتي ...

التعديل الأخير:
لم اجد احد من الاخوة يتحدث عن الحلول الامريكيه و ذلك لطبيعه العلاقات بين اوباما و مصر ( و ليس بين شركات السلاح ~ البنتاجون و مصر )
هناك فارق كبير بين العلاقات مع البيت الابيض و العلاقات مع البنتاجون و شركات السلاح

حسب معلوماتي المتواضعه من علاقاتي الاكثر تواضعا هناك حاله من عدم الرضا قاربت علي مرحله الغليان داخل البنتاجون و شركات السلاح الكبري من الصفقات التي عقدتها و تعقدها حاليا و التي سوف تعقدها مصر ليس بسبب اي شيء سوا الجمله الاتيه التي ذكرت بالنص :
If it's going to happen anyway, It's to be us
لو كان سيحدث يجب ان نكون نحن
ظهور مصر كمشتري للسلاح في نفس توقيت عقوبات اوباما علي مصر ( نعم هناك عقوبات خاصه غير معلنه لاكن يمكن قرائتها بين السطور مفروضه علي مصر بامر الرئيس الامريكي و تدخل ضمن صلاحياته ) ادخل القضيه في شق الامن القومي الامريكي : خسارة مليارات الدولارات التي لم تاتي و الاف الوظائف بعزوف مصر عن شراء السلاح الامريكي
الاقتصاد الامريكي هو اخطر اضلاع الامن القومي

حتي لا اطيل : لا يجب استبعاد تغيير السياسات الامريكيه لمصر بعد الانتخابات القادمه و خروج اوباما و خاصه اذا فاز رئيس جمهوري ان تعقد مصر صفقات بحريه مع الولايات المتحده بشروط مناسبه و تسهيلات كبيره
فالرجاء من احد الاخوة الخبراء ان يضع تصور لبعض القطع الامريكيه و اسعارها التي تناسب احتياجات مصر

و شكرا
اذا تابعت الطلبات السياسيه الامريكيه للدول المتلقيه للمساعدات يكون دائما الطلب الاول التوقف عن شراء السلاح من الدول المنافسه وخاصه روسيا والصين
اعتقد ان صانع القرار السياسي/العسكري في مصر استوعب الدرس جيدا
اذا لا امل في اسلحه استراتيجيه من امريكا الا لوغيرت سيستها تجاه تسليح مصر وهذا مستبعد
الافضل الاستمرار في برنامج التسلح الحالي بعيدا عن الامريكان ولو كان مكلف...لان المردود الاستراتيجي كبير جدا على الدى القريب

انت بتبحث بالروسية .. انا بستخدمه بالانجليزية :( للاسف
spasibo :)
لو انتظرنا 24 ساعة لحصلنا على المقال مترجم للعربية و لم نكن لنتعب أنفسنا مع الروسية و الإنجليزية :confused:

الشركات القابضة التابعة ل"روستيخ" على استعداد للتعاون مع مصر بشأن مشروع "ميسترال"
مجموعة تكنولوجيات الاتصال اللاسلكي الإلكترونية والمؤسسة الموحدة لصناعة الأجهزة تقدمان حلولا بشأن المعدات اللازمة لحاملات طائرات الهليكوبتر

أعلنت مجموعة تكنولوجيات الاتصال اللاسلكي الإلكترونية والمؤسسة الموحدة لصناعة الأجهزة التابعتان ل"روستيخ" عن استعدادهما للتعاون مع المشترين الجدد لحاملات طائرات الهليكوبتر الفرنسية "ميسترال".

وأعربت مجموعة تكنولوجيات الاتصال اللاسلكي الإلكترونية عن استعدادها لتزويد الحاملات "ميسترال" التي صنعت في وقت سابق للقوات البحرية الروسية بأنظمة الحماية الإلكترونية.

وحسب وكالة الأنباء "ريا نوفوستي"، قال نائب وزير الدفاع يوري بوريسوف إن روسيا مستعدة لتوريد أجهزة الاتصال اللاسلكي الإلكترونية لحاملات المروحيات إلى من يشتريها مستقبلا. وكما أفادت المصادر سابقا، تتفاوض فرنسا مع مصر على بيع سفينتين من نوع "ميسترال" التي سبق أن بنيت لروسيا.

ولدى مجموعة تكنولوجيات الاتصال اللاسلكي الإلكترونية اقتراحات بشأن تجهيز السفن من فئة "ميسترال" بمنظومة 5P28 "بوبيديتل" للحماية الإلكترونية والمخصصة لتجهيز سفن كبيرة مثل حاملات الطائرات وحاملات طائرات الهليكوبتر والطرادات، وتوفر إطالة عمر السفينة أضعافا مضاعفة.

أما الشركة القابضة الأخرى التابعة ل"روستيخ" وهي المؤسسة الموحدة لصناعة الأجهزة والتي صممت أنظمة الاتصال والقيادة لل"ميسترال" فهي مستعدة لتطوير الأنظمة الروسية لتتلاءم مع الاحتياجات المصرية.

وحسب ممثلي هذه الشركة، فإن المعدات الروسية التي سيتم فكها من الحاملات "ميسترال" لا يمكن بيعها بالكامل إلى مالك السفن الجديد إذ أنه لا بد من إزالة عدد من الوحدات والبرامج من أنظمة الاتصالات والتحكم.

وأفادت وكالة "ريا نوفوستي" أن التصاريح لإعادة تصدير المعدات يمكن الحصول عليها في غضون شهر ونصف شهر إلى شهرين، في وقت قد تستغرق عملية تكييف الأنظمة والمكونات والبرمجيات للعملاء الأجانب من سنة إلى سنة ونصف سنة.

وأفادت الشركة أن السفن نفسها تحتاج عند إعادة بيعها لعميل جديد إلى مزيد من التطوير، الأمر الذي سيتطلب التشارك والتعاون.

ويذكر أن الاتفاق لتوريد حاملتي هليكوبتر من نوع "ميسترال" وبقيمة 1.2 مليار يورو وقع بين الشركة DCNS / STX الفرنسية و "روس أوبورون اكسبورت" في عام 2011، وبموجبه كان على فرنسا تسليم أول سفينة "فلاديفوستوك" في نوفمبر / تشرين الثاني من العام الماضي، ولكنها لم تفعل ذلك بسبب العقوبات المفروضة على روسيا.

وفي أوائل أغسطس / آب قررت موسكو وباريس إنهاء العقد لبناء وتسليم الحاملات "ميسترال" لتتمكن فرنسا من التصرف بها حسب ما تشاء بعد إعادة المعدات الروسية.

مصدر:

بغض النظر عن اي مناقشات او اطروحات انا فعلا فرحان ان الراجل ده بعد ما كان مخاصمنا بقي من اهم اعمده المنتدي و اخد مكانه الطبيعي هنا انت فعلا منورنا يا ريس

ياريس الله يكرمك مافيش اي صفقات سو-30 نهائيا وهو نفس الكلام اللي بيتقال بقاله شهور .. مصر عمرها ماتتعاقد على 12 مقاتلة ابدا .. التعاقدات 24 - 48 وهكذا انما مافيش 12 الا في حالة انها صفقة تكميلية يعني مثلا جيبنا 24 رافال وهانكمل عليهم 12 كمان

كمان الخبر في اخطاء تانية .. احنا مش هانجيب ميح-29ام2 مع ميج 35 .. هي ميج 35 علطول ولسة مافيش صفقات للتي 90 لحد الان وصفقة الاس 300 بمليار مش 500 مليون وزوارق صواريخ ايه ؟ هو لنش المولنيا اللي اهدتهولنا روسيا

نقطة السو دي انا متأكد منها زي مانا متأكد من اسمي

ماقدرش اخاطر مع حاجة زي الميسترال ابدا وانا هنا بتكلم عن الحماية الجوية .. لازم اضمن منظومة رادارات متكاملة ومدمجة لتكوين فقاعة انذار مبكر بعيدة المدى والهيراكليز ماينفعش اعتمد عليه منفرد ابدا ..

الجاويند هاتقوم بالدورية الساحلية مع الامباسادور وباقي القطع صغيرة الحجم من لنشات الصواريخ ولنشات قنص الغواصات

البيري طورها وتقعد معاك 10 - 15 سنة وبعد كده نوجدلها بديل محلي مبني على الخبرة من الجاويند

احنا بنقول :

2 ميسترال

2 هورايزون

4 فريم

4 بيري مطورة

6 جاويند ولو ينفع ازودهم لـ10 عشان اضمن حركتهم باستمرار على كامل السواحل بدون اي حاجة لتحريك بيري او فريم لان الكورفيتات احسن قطع تهلكها شغل وتديك افضل نتائج بأفضل تكلفة اقتصادية للتشغيل والصيانة والفرقاطات تخليها لعمليات رئيسية ومعينة في اضيق الحدود

6 امباسادور

6 - 8 غواصات منهم 4 تايب ألماني

ودي تبقى قوتك البحرية الرئيسية للعمليات في اعالي البحار وتأمين السواحل والمصالح الاستراتيجية والاقتصادية

نحط بعدها صف لنشات الصواريخ الهجومية ولنشات الدورية الصاروخية البديلة للرمضان والاكتوبر والتايجر والاوسا

حط بعدها لنشات دورية لقنص الغواصات بديلة للهاينان

حط لنشات الدورية والمرور الساحلي واحنا شغالين فيها كويس مع سويفت شيب غير مشاريع التمساح وغيره

هات طقم كاسحات الغام ومسح هايدروجرافي محترم

هات سفن دعم جديدة غير حلايب وشلاتين

طور اسطول مروحياتك البحرية سواء النقل او مكافحة الغواصات او الهجومي

خصصلي 12 مقاتلة رافال لدعم القوة البحرية بشكل دائم وخط وراها فالكون او فولكروم لو الامر احتاج لأكتر من كده

كده احنا بنتكلم في كلام واقعي ومش خيالي او مُبالغ فيه وفي متناول اليد ... ويبقى عندك بحرية محترمة تليق بدولة في حجم واهمية مصر وجيش في حجم وقوة الجيش المصري ...

تحياتي ...

ما هوواقعى ياحج ما قولناش حاجة
لكن عامل الوقت والتكلفة عشان تدخل هذا الكم سيكون كبير

لو انتظرنا 24 ساعة لحصلنا على المقال مترجم للعربية و لم نكن لنتعب أنفسنا مع الروسية و الإنجليزية :confused:

الشركات القابضة التابعة ل"روستيخ" على استعداد للتعاون مع مصر بشأن مشروع "ميسترال"
مجموعة تكنولوجيات الاتصال اللاسلكي الإلكترونية والمؤسسة الموحدة لصناعة الأجهزة تقدمان حلولا بشأن المعدات اللازمة لحاملات طائرات الهليكوبتر

أعلنت مجموعة تكنولوجيات الاتصال اللاسلكي الإلكترونية والمؤسسة الموحدة لصناعة الأجهزة التابعتان ل"روستيخ" عن استعدادهما للتعاون مع المشترين الجدد لحاملات طائرات الهليكوبتر الفرنسية "ميسترال".

وأعربت مجموعة تكنولوجيات الاتصال اللاسلكي الإلكترونية عن استعدادها لتزويد الحاملات "ميسترال" التي صنعت في وقت سابق للقوات البحرية الروسية بأنظمة الحماية الإلكترونية.

وحسب وكالة الأنباء "ريا نوفوستي"، قال نائب وزير الدفاع يوري بوريسوف إن روسيا مستعدة لتوريد أجهزة الاتصال اللاسلكي الإلكترونية لحاملات المروحيات إلى من يشتريها مستقبلا. وكما أفادت المصادر سابقا، تتفاوض فرنسا مع مصر على بيع سفينتين من نوع "ميسترال" التي سبق أن بنيت لروسيا.

ولدى مجموعة تكنولوجيات الاتصال اللاسلكي الإلكترونية اقتراحات بشأن تجهيز السفن من فئة "ميسترال" بمنظومة 5P28 "بوبيديتل" للحماية الإلكترونية والمخصصة لتجهيز سفن كبيرة مثل حاملات الطائرات وحاملات طائرات الهليكوبتر والطرادات، وتوفر إطالة عمر السفينة أضعافا مضاعفة.

أما الشركة القابضة الأخرى التابعة ل"روستيخ" وهي المؤسسة الموحدة لصناعة الأجهزة والتي صممت أنظمة الاتصال والقيادة لل"ميسترال" فهي مستعدة لتطوير الأنظمة الروسية لتتلاءم مع الاحتياجات المصرية.

وحسب ممثلي هذه الشركة، فإن المعدات الروسية التي سيتم فكها من الحاملات "ميسترال" لا يمكن بيعها بالكامل إلى مالك السفن الجديد إذ أنه لا بد من إزالة عدد من الوحدات والبرامج من أنظمة الاتصالات والتحكم.

وأفادت وكالة "ريا نوفوستي" أن التصاريح لإعادة تصدير المعدات يمكن الحصول عليها في غضون شهر ونصف شهر إلى شهرين، في وقت قد تستغرق عملية تكييف الأنظمة والمكونات والبرمجيات للعملاء الأجانب من سنة إلى سنة ونصف سنة.

وأفادت الشركة أن السفن نفسها تحتاج عند إعادة بيعها لعميل جديد إلى مزيد من التطوير، الأمر الذي سيتطلب التشارك والتعاون.

ويذكر أن الاتفاق لتوريد حاملتي هليكوبتر من نوع "ميسترال" وبقيمة 1.2 مليار يورو وقع بين الشركة DCNS / STX الفرنسية و "روس أوبورون اكسبورت" في عام 2011، وبموجبه كان على فرنسا تسليم أول سفينة "فلاديفوستوك" في نوفمبر / تشرين الثاني من العام الماضي، ولكنها لم تفعل ذلك بسبب العقوبات المفروضة على روسيا.

وفي أوائل أغسطس / آب قررت موسكو وباريس إنهاء العقد لبناء وتسليم الحاملات "ميسترال" لتتمكن فرنسا من التصرف بها حسب ما تشاء بعد إعادة المعدات الروسية.

مصدر:

my bad am sry :oops:

اسمع اخر نكته
مصر قد تؤجر حاملتي الميسترال الي الصين
Egypt might lease Mistral warships to China: agency
On
Mon, 28/09/2015 - 12:21

Egypt might lease recently-purchased French assault ships to China, Taiwan-based news website Want China Times reported, quoting the Moscow-based Russian Agency of International Information.

Last Wednesday, France agreed to sell two Mistral helicopter carriers to Egypt in a deal worth 950 million euros (US$1.06 billion), after it abrogated a previously planned sale to Russia in August.

“China may be able to rent two French-built Mistral-class amphibious assault ships for the People's Liberation Army Navy from Egypt, after Cairo reached an agreement with Paris in August to purchase the vessels,” said the report.

في حدود 10 مليار ان شاء الله لكن كلام الاستاذ محمد صحيح و دا اقل ما يمكن احضاره للحماية لاحظ انه مناقش او وضع تصور لباقي الاسطول

بغض النظر عن اي مناقشات او اطروحات انا فعلا فرحان ان الراجل ده بعد ما كان مخاصمنا بقي من اهم اعمده المنتدي و اخد مكانه الطبيعي هنا انت فعلا منورنا يا ريس

راجل علامة و مكانه هنا ، الناس اللي على الفيس ميستهلهوش والله دا انا بقرا comments في ال lala للاند

تسلم ياريس .. وماله تعالى نختلف ونتفق بعدها :

1- رادار الهيراكليز بالرغم من قوته الا انه غير كافي لمهام التحريم الجوي المطلوب تحقيقها لحماية قطع في منتهى الخطورة والحيوية يعني ماينفعش اطلاقا التهاون او الاستهتار في تامينهم لأن اي نقص في التأمين ولو بنسبة 1% عواقبه كارثية

2- طول الفترة لا يعيب الهورايزون لأنه كده كده الميسترال لن تكون بكامل قدراتها الا بعد 4 سنين عالاقل الى حين استكمال باقي القطع الجديدة .. احنا بنتكلم في مفهوم مختلف وطفرة وتغيير نوعيين في عقيدة البحرية المصرية وده هياخد وقت كبير عشان نقدر نعمل Adaptation وAbsorbtion بنسبة 100% للحاجات الجديدة دي بالتكتيكات الجديدة اللي بتظهر معاها

3 - الفرنسي فعلا غالي جدا ومش من السهل اقتناؤه ولكن القطعة منهم قادرة على تنفيذ كل المطلوب و بكفاءة عالية ونقدر نعتمد عليها واحنا مطمئنين

4 - القطع الصينية سواء مواصفات قياسية او مواصفات تصديرية كده كده لازم يتم تدعيمها بانظمة غربية عشان رفع قدراتها لأقصى درجة ممكنة والا يبقى كأنك يابو زيد ماغزيت .. اما قصة دمجمهم مع القطع الغربية فدي مافيهاش مشكلة لأن الميسترال دورها مالوش علاقة بقطع السطح هي في شغلها و القطع القتالية في شغلها والربط بينهم هايبقي في الاتصالات و ده مقدور عليه

5 - اللي يتوجه لشراء الحاملات اللي من النوع دا ماينفعش يدور علي تخفيض تكاليف والا مكنش جابها من الاول دا غير ان الاتنين هيتوزعوا في مسارح عمليات مختلفة يعني مجموعة قتالية واحدة مش هتكفي لما هما الاتنين يتجمعوا على بعض في مهمة واحدة نبقى نحرك معاهم مجموعة قتالية واحدة مُكبرة .. انما طول ما هما بيشتغلوا في اماكن مختلفة يبقى كل حاملة لازم معاها مجموعتها القتالية الخاصة بيها .. ولو انت راجعت الاخبار كويس هتلاقي ان مصر في اكثر من مرة اكدت على رغبتها وكامل استعداداها لشراء الحاملتين بعيدا عن الاهتمام من الدول التانية ولكن مصر كانت بتتكلم في الاتنين مع بعض ومن يوم 6 اغسطس بعد فسخ العقد بين الروس والفرنسيين مصر كانت بتتفاوض على الحاملتين بحسب المصادر الفرنسية اللي سردتلنا مسار الاحداث من التاريخ السالف ذكره لحد يوم اعلان الصفقة ... ولو تتذكر انه من اول اغسطس لغايت اول سبتمبر كانت لسة الامارات والسعودية والهند في الصورة .. لكن اتضح ان مصر هي اللي كانت بتتفاوض وبتخلص في الحاملتين يعني احنا نيتنا مُبيّتة من الاول في الحصول عليهم مش عليها :)

اشكرك استاذي

1- هايتم بناءها مخصوص لمصر ومافيش مستعمل لأنها لسة جديدة ومستحيل فرنسا او ايطاليا يستغنوا عن واحدة منهم

2- انا بحط كل التصورات الممكنة والبدائل يعني لو معرفتش اجيب ده يبقى اجيب ده واعوض غياب دي بحاجة زي دي وهكذا .. يعني مثلا الخيار الثالث اوفر في النفقات من الخيار الاول لو هايبقى عندنا مشكلة في التكاليف فاهمني ؟ لكن المدمرة لو متاح قدرة شراءها يبقى مافيش بديل عنها

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صديقي العزيز batteryneon @batteryneon

انت محير نفسك ليه في موضوع الـِABM ؟! اجيبلك الخلاصة واريحك ؟

موضوع التصدي للصواريخ الباليستية من البحر ده امر مكلف جدا جدا جدا ... لأنك ببساطة محتاج قطع جبارة وبأعداد كبيرة .. والدولة الوحيدة اللي قادرة على الموضوع ده هي الولايات المتحدة وبعدد 22 طراد تيكونديروجا وعدد من مدمرات أرلي بيركي ( 15 مدمرة تملك الـSM-3 من اصل 62 مدمرة ) + اسطول من الاقمار الصناعية واليابان اللي بتطور معاها الـSM-3 من خلال شركة ميستوبيشي وبتملكه على مدمرتين Atango Class و4 مدمرات Kongō Class .. والـSM-3 يُعتبر الوحيد القادر على التصدي للصواريخ الباليستية .

المانيا وفرنسا وانجلترا واسبانيا وهولندا وايطاليا بجلالة قدرهم لايملكوا هذه القدرة على القطع البحرية نهائيا وعشان كده امريكا هي اللي بتتولى مسؤولية نشر الدرع الصاروخي في اوروبا .

القطعة الوحيدة في العالم -بعيدا عن القطع الامريكية- والقادرة على القيام بمهام الدفاع ضد الصواريخ الباليستية من البحر هي الطراد النووي كيروف .. طبعا المدمرة ليدر لسة كلام على ورق لحد الآن واحنا بنتكلم في الواقع

فلما نيجي نتكلم عن مصر مش محتاجين نقول حاجة والموضوع واضح .. وبالتالي الافضل والاوفر والاكثر فاعلية اني استثمر في الاقمار الصناعية واعمل شبكة من اقمار الانذار المبكر والمراقبة + اتعاقد على عدد اضافي من بطاريات S-300VM / S-400 للدفاع الجوي وكفى الله المؤمنين شر القتال ...

لقد اقتنعت بالصورة العامة خلاص لانها كده كده حتودينا الى ما اريد :D
اشكرك على ردودك العابرة للقارات مشاء الله
اذا هي الهورايزن و الفريم خطوات MAJOR في الاربع سنوات القادمة
و ان كنت املك دليل لقلت ان المفاوضات بدات الآن للحاق بمعاد تسليم على آخر العقد يقينا
يتبقى امرين فيما يخص سفن السطح نقل التكنولوجيا او تصنيع بنسبة فالعدد كبير و الاحواض مشغولة
و فيما يخص صاروخ سطح\ارض و سطح\سطح معتبر بمديات تمنح فاعلية

اسمع اخر نكته
مصر قد تؤجر حاملتي الميسترال الي الصين
Egypt might lease Mistral warships to China: agency
On

Mon, 28/09/2015 - 12:21

Egypt might lease recently-purchased French assault ships to China, Taiwan-based news website Want China Times reported, quoting the Moscow-based Russian Agency of International Information.

Last Wednesday, France agreed to sell two Mistral helicopter carriers to Egypt in a deal worth 950 million euros (US$1.06 billion), after it abrogated a previously planned sale to Russia in August.

“China may be able to rent two French-built Mistral-class amphibious assault ships for the People's Liberation Army Navy from Egypt, after Cairo reached an agreement with Paris in August to purchase the vessels,” said the report.

على ما يبدو القطعتين مطلوبين جدا جدا جدا

حبيبي تسلم ربنا يخليك والمنتدى منور بالعمالقة والخبراء بتوعه :)

من الاخر ياحاج عادل .. انت عايز يكون عندك بحرية محترمة وتليق بيك وللا لأ ؟! يبقى ننستحمل ونصبر عشان ناخد الافضل انما لو هانكروت ونكلفت نفسنا يبقى نرجع الميسترال احسن ونشوف حاجة زي قلعة بني عباس او اقل في الازاحة ونكمل الفريم لـ4 ونكمل الجاويند لـ6 ونطور البيري ونستنى مشروع مستقبلي بديل للبيري وشكرا على كده

Rostec holding companies are ready to work with Egypt on the Mistral project
KRET and UIMC have proposed solutions regarding the equipment of the helicopter carrier

Rostec Corporation holding companies, namely KRET and United Instrument Manufacturing Corporation (UIMC), have expressed their readiness to cooperate with the new buyers of the French Mistral helicopter carriers.

KRET is ready to equip the Mistral, previously intended for the Russian Navy, with electronic warfare defense systems.

Deputy Defense Minister Yuri Borisov announced that Russia is ready to supply avionics for the helicopter carrier to its future buyer, according to RIA Novosti. It has been reported that France is negotiating with Egypt for the sale of two Mistral ships that had previously been built for Russia.

KRET has proposed to outfit the Mistral ships with 5P28 Pobeditel electronic warfare defense systems, which can be installed on large ships such as aircraft carriers, helicopter carriers, and cruisers. The system greatly increases a ship’s survivability.

UIMC, another Rostec holding company, has developed communications and control systems for the Mistral and has agreed to adapt the Russian systems for Egypt.

According to UIMC representatives, the Russian equipment intended for the Mistral cannot be entirely sold to the new owner of the ships, as a number of elements and software programs must be removed from its communications and control systems first.

Registration for the re-export of this equipment is expected to take 1.5-2 months, and the adaptation of systems, components, and software for foreign customers may take another year and a half, as reported by RIA Novosti.

As noted by UIMC, upon their resale to a new customer, the ships themselves will need to be further developed, which will require cooperation with the Russian companies.

As a reminder, a contract worth 1.2 billion euros to supply Russia with two Mistral helicopter carriers was signed between the French company DCNS/STX and Rosoboronexport in 2011. France was supposed to transfer Vladivostok, the first ship, in November of last year, but did not do so because of the imposition of sanctions against Russia.

In early August, Moscow and Paris decided t
o terminate the contract for the construction and delivery of the Mistral ships. After returning all Russian equipment, France will be able to sell the helicopter carriers to another buyer.
اهم ما في المقال
مجموعه شركات روستيك مستعده للتعاون مع مصر في تجهيز حاملتي الميسترال
شركه KRET منظومه حرب و دفاعات اليكترونيه
5P28 Pobeditel electronic warfare defense systems
شركه UIMC تطوير منظومه اتصالات و تحكم خاصه الميسترال
و كل هذا تحدث عنه هامر هيد

شئ كده علي الماشي
المعدات الروسية المخصصة للميسترال لا يمكن بيعها بالكامل إلى المالك الجديد. للسفن، كما يجب إزالة عدد من العناصر والبرامج من الاتصالات وأنظمة التحكم أولا.
تفسير نزع الانظمه الروسيه من الميسترال و الذي فسره البعض سابقا بفشل صفقه البيع لمصر

التعديل الأخير:
Rostec holding companies are ready to work with Egypt on the Mistral project
KRET and UIMC have proposed solutions regarding the equipment of the helicopter carrier

اهم ما في المقال
مجموعه شركات روستيك مستعده للتعاون مع مصر في تجهيز حاملتي الميسترال
شركه KRET منظومه حرب و دفاعات اليكترونيه
5P28 Pobeditel electronic warfare defense systems
شركه UIMC تطوير منظومه اتصالات و تحكم خاصه الميسترال
و كل هذا تحدث عنه هامر هيد

شئ كده علي الماشي
المعدات الروسية المخصصة للميسترال لا يمكن بيعها بالكامل إلى المالك الجديد. للسفن، كما يجب إزالة عدد من العناصر والبرامج من الاتصالات وأنظمة التحكم أولا.
تفسير نزع الانظمه الروسيه من الميسترال و الذي فسره البعض سابقا بفشل صفقه البيع لمصر

النسخة العربية من المقال و من نفس الموقع موجودة في ردي مشاركتي الأخيرة
تحياتي​

عودة
أعلى