السيسى" يشهد مناورة ليلية بالذخيرة الحية للجيش الثانى الميدانى

رد: السيسى" يشهد مناورة ليلية بالذخيرة الحية للجيش الثانى الميدانى

التدريب الليلى ليس بحاجة جديدة على الجيش المصرى على فكرة الجيش له ايام ليست بالقليلة فى الشهر دريب ليلى ولانى اخشى ان انشر كم عدد الايام فى الشهر ومتى هذة الايام فى الاسبوع عن انى افشى سر من اسرار الجيش كنت نشرتها لتعرفوا حجم التدريب الليلى فى الجيش
الجيش يعطى اهتمام كبير جدا بالتدريب الليلى لان عارف ان الجيوش المعادية لنا تعتمد فى هجومها على التدريب الليلى

مرحبا بالإخوة التوانسة

يارب اشوف الالتاي التركي بتخدم عندنا صف اول او البانثر الكوري

والله عيب لما تطلع من عضو زيك

مصر لو مصنعتيش بنفسها الدبابة القادمة يبقى فعلا طموحنا بينظر للخلف
وبيقولوا عندنا رئيس مش بتاع ضغوطات
يبقى مفيش عذر

عيب بجد ..مصر لا زم تاخد خطوة كبيرة فى تصنيع الدبابة القادمة

والله عيب لما تطلع من عضو زيك

مصر لو مصنعتيش بنفسها الدبابة القادمة يبقى فعلا طموحنا بينظر للخلف
وبيقولوا عندنا رئيس مش بتاع ضغوطات
يبقى مفيش عذر

عيب بجد ..مصر لا زم تاخد خطوة كبيرة فى تصنيع الدبابة القادمة

لا مارش هو عارف بيقول ايه مصر لم تصل بعد الى مرحله الابداع وتصميم دبابه 100% تتحدى بها اجيال الدبابات القادمه مصر تحتاج الى تعاون دول كتركيا او كوريا لاستكمال مراحل خبرتها مع واشنطن حتى تصل الى مرحله التصميم والتصنيع الكامل مازلنا نصنع على تصميم غيرنا وليس 100%ٌ

ثانيا تركيا لم تخجل مثلا وهى تفوقك فى تصنيع المعدات العسكريه فى طلب مشاركه ساب السويديه فى مشروع مقاتله المستقبل الخاصه بها لانها لم تصل بعد الى مرحله التصميم المستقبلى الذى يضاهى مقاتلات الجيل الخامس المتقدمه تركيا تسطيع انتاج مقاتلات جيل رابع لكن سيكون غير زى جدوى ليس عيب ان تطلب المساعده او المشاركه فى التصنيع مع دول اخرى وتجارباخرى حتى ينضج عندك مراحل التوطين

التعديل الأخير:

لا مارش هو عارف بيقول ايه مصر لم تصل بعد الى مرحله الابداع وتصميم دبابه 100% تتحدى بها اجيال الدبابات القادمه مصر تحتاج الى تعاون دول كتركيا او كوريا لاستكمال مراحل خبرتها مع واشنطن حتى تصل الى مرحله التصميم والتصنيع الكامل مازلنا نصنع على تصميم غيرنا وليس 100%ٌ

ثانيا تركيا لم تخجل مثلا وهى تفوقك فى تصنيع المعدات العسكريه فى طلب مشاركه ساب السويديه فى مشروع مقاتله المستقبل الخاصه بها لانها لم تصل بعد الى مرحله التصميم المستقبلى الذى يضاهى مقاتلات الجيل الخامس المتقدمه تركيا تسطيع انتاج مقاتلات جيل رابع لكن سيكون غير زى جدوى ليس عيب ان تطلب المساعده او المشاركه فى التصنيع مع دول اخرى وتجارباخرى حتى ينضج عندك مراحل التوطين

نحن في الحقيقة .... نجمع .... الإبرامز ولا تسمي صناعة البدن صناعة دبابة حقيقية والحدأة لا ترمي كتاكيت واللبيب يفهم

نحن في الحقيقة .... نجمع .... الإبرامز ولا تسمي صناعة البدن صناعة دبابة حقيقية والحدأة لا ترمي كتاكيت واللبيب يفهم

انت شوفت خط انتاج قبل كده يا كبير ؟!
العالم بقى flexible نوكيا بتستورد شاشات موبيالتها من سامسونج وابل بتجمع اجهزتها فى الصين (طبعا ده صناعة مدنى اكيد )

روسيا وريثة الاتحاد السوفيتى هتموت على تكنولوجيا اسرائيل فى الطائرات بدون طيار

الصناعة دلوقت بقيت عبارة عن خط انتاج ولو مصلحتى استورد كل قطعة بره وتجميعها فقط تحت اسم تبعنى هيوفر فلوس هيتعمل كده

لكن مصر غير كده

احنا عندنا خط انتاج عملاق(مصنع 200 الحربى مش محتاج شرح ) بكل تجهزاته الفنية الملحقة من ورش اللحام والصيانة والسباكة وعمالة مدربة وغيره

وعند خبرة فى صناعة الهيكل والمدفع

و المواد المركبة و الاجهزة الالكترونية سهل جدا تحصل عليها من دول زى فرنسا او كوريا او حتى دولة زى اوكرنيا

انت محتاج تصميم مش اكتر
وعيب لما تكون تحت ادينا دبابة بقالها اكتر من 20 سنة ومنعرفيش نعدل تعديل بسيط نخليها بدل ابرامز تبقى شاذلى مثلا :D :D :D

مصر من الناحية الصناعية تقدر وتقدر ونص كمان
المشكلة اننا ادمنا الاحباط وعدم القدرة حتى على الارداة

انت شوفت خط انتاج قبل كده يا كبير ؟!
العالم بقى flexible نوكيا بتستورد شاشات موبيالتها من سامسونج وابل بتجمع اجهزتها فى الصين (طبعا ده صناعة مدنى اكيد )

روسيا وريثة الاتحاد السوفيتى هتموت على تكنولوجيا اسرائيل فى الطائرات بدون طيار

الصناعة دلوقت بقيت عبارة عن خط انتاج ولو مصلحتى استورد كل قطعة بره وتجميعها فقط تحت اسم تبعنى هيوفر فلوس هيتعمل كده

لكن مصر غير كده

احنا عندنا خط انتاج عملاق(مصنع 200 الحربى مش محتاج شرح ) بكل تجهزاته الفنية الملحقة من ورش اللحام والصيانة والسباكة وعمالة مدربة وغيره

وعند خبرة فى صناعة الهيكل والمدفع

و المواد المركبة و الاجهزة الالكترونية سهل جدا تحصل عليها من دول زى فرنسا او كوريا او حتى دولة زى اوكرنيا

انت محتاج تصميم مش اكتر
وعيب لما تكون تحت ادينا دبابة بقالها اكتر من 20 سنة ومنعرفيش نعدل تعديل بسيط نخليها بدل ابرامز تبقى شاذلى مثلا :d :d :d

مصر من الناحية الصناعية تقدر وتقدر ونص كمان
المشكلة اننا ادمنا الاحباط وعدم القدرة حتى على الارداة

ان شاء الله بعد مانخلص تجميع الإبرامز هيبقى عندنا سؤالين

فعالية الذخائر ... التطويرات

التدريع زي الزفت مقارنة بإسرائيل ولا توجد دروع يورانيوم منضب وما احبش كلمة علشان الجنود وصحتهم كده كده هيجيلهم سرطان رئة من دخان المحركات ورمل الصحراء ده الطيار بيجيله تليف رئوي على اخره

يبقى مفيش تدريع الذخائر بتاعتك تانجستين واجزم بأنها لن تفعل شيئ مؤثر ضد الدروع الإسرائيلي

لايوجد نظام حماية ايجابي

وطبعا أمريكا لن تسمح لك بالتطوير دون موافقة

نيجي لكوريا الجنوبية فهي تطور منظومة ادارة نيران بين سامسونج وتاليس وتطور نظام حماية ايجابي وذخائر متقدمة وتحقق استقلالية لك

يبقى خط تجميعنا يديني دبابة

لكن دبابة امريكي بمعونة مش هعرف احط عليها نظام الفايندرز حتى من غير اذن

وصلت ..؟

اقل تقدير المفروض يكون عندي دي

images

بقت كده

images

يبقى مش عيب اجيب دي

images

ان شاء الله بعد مانخلص تجميع الإبرامز هيبقى عندنا سؤالين

فعالية الذخائر ... التطويرات

التدريع زي الزفت مقارنة بإسرائيل ولا توجد دروع يورانيوم منضب وما احبش كلمة علشان الجنود وصحتهم كده كده هيجيلهم سرطان رئة من دخان المحركات ورمل الصحراء ده الطيار بيجيله تليف رئوي على اخره

يبقى مفيش تدريع الذخائر بتاعتك تانجستين واجزم بأنها لن تفعل شيئ مؤثر ضد الدروع الإسرائيلي

لايوجد نظام حماية ايجابي

وطبعا أمريكا لن تسمح لك بالتطوير دون موافقة

نيجي لكوريا الجنوبية فهي تطور منظومة ادارة نيران بين سامسونج وتاليس وتطور نظام حماية ايجابي وذخائر متقدمة وتحقق استقلالية لك

يبقى خط تجميعنا يديني دبابة

لكن دبابة امريكي بمعونة مش هعرف احط عليها نظام الفايندرز حتى من غير اذن

وصلت ..؟

طيب ما انا ممكن اشترى fcs من اى دولة متطور برضه واقدر اشترى تدريع من دولة زى اوكرنيا
والفلوس اللى ممكن توصل لميارا دولار للشريك الاجنبى مقابل خط الانتاج ادفعها لبرنامج وطنى مع مساعدة خارجية لتطوير دروع للدبابة الوطنية

الكلام ده مقبول لو صناعتك صفر فى الدبابة

انت عندك مصنع اصلا بخبط انتاج وبكل مستلزماته الفنية(انت متخيل النقطة دى ؟!!!!! ) وعندك خبرة فى انتاج المدفع والتجميع النهائى بكل فنياته

الفكرة ارادة مش اكتر وشوية فلوس تستثمرهم فى برنامج وطنى بدل ما يروحوا لبره

طيب ما انا ممكن اشترى fcs من اى دولة متطور برضه واقدر اشترى تدريع من دولة زى اوكرنيا
والفلوس اللى ممكن توصل لميارا دولار للشريك الاجنبى مقابل خط الانتاج ادفعها لبرنامج وطنى مع مساعدة خارجية لتطوير دروع للدبابة الوطنية

الكلام ده مقبول لو صناعتك صفر فى الدبابة

انت عندك مصنع اصلا بخبط انتاج وبكل مستلزماته الفنية(انت متخيل النقطة دى ؟!!!!! ) وعندك خبرة فى انتاج المدفع والتجميع النهائى بكل فنياته

الفكرة ارادة مش اكتر وشوية فلوس تستثمرهم فى برنامج وطنى بدل ما يروحوا لبره

اقربهالك

انته بتجمع بدن ومدفع ... المحرك فين .... المنظومات ماتركبش الا بموافقة الأمريكان لأن اللوحة الأم بتاعتهم مقفولة ومتشمعه ويقطعوا عنك قطع الغيار في أي وقت وهمه ضامنين انك ماتقدر تأمنها

لو انته بتاخد دش والصابون على وشك وقام صاحب العمارة قطع الميه هتعمل ايه

حتى مش هتعرف تدعي عليه في الحمام

طيب ما أنا أخش مع تركيا وكوريا وانقل التجربة ولو بتكلفة أعلى أهي دول زينا بتكبر ونكبر سوا مش دولة كبيرة تتشرط عليا

يعني اتمنى انهاء مشروع الإبرامز والإكتفاء بهذا العدد والإنتقال لتعاون اّخر مع دولة أخرى

اقربهالك

انته بتجمع بدن ومدفع ... المحرك فين .... المنظومات ماتركبش الا بموافقة الأمريكان لأن اللوحة الأم بتاعتهم مقفولة ومتشمعه ويقطعوا عنك قطع الغيار في أي وقت وهمه ضامنين انك ماتقدر تأمنها

لو انته بتاخد دش والصابون على وشك وقام صاحب العمارة قطع الميه هتعمل ايه

حتى مش هتعرف تدعي عليه في الحمام

لا متقربهايش كفاية كده :d

بص من الناحية الصناعية تقدر (حاول تسأل اى حد فى متخصص فى الصناعة بس فهمه الاول حوار الابرامز والهرى ده وهو يأكد لك ) واى عطل خارجى تقدر تتغلب عليه بدعم دول لا تحصى (باكستان فرنسا كوريا تركيا اوكرنيا ......الخ )
والامريكان عندهم بحرين يشربوا منه ..الكلام ده لو هعدل على ابرامز احنا بنتكلم على دبابة جديد بتصميم مصرى باستفادرة بخبرتنا من الابرامز

امكانيات مصر الصناعية تقدر ....ده اللى انا عاوز اقوله

ونفسى نحلم حتى بلاش يبقى عندنا ارادة ....مش غريبة اننا فى ذيل الامم والله

تصبح على خير

لا متقربهايش كفاية كده :d

بص من الناحية الصناعية تقدر (حاول تسأل اى حد فى متخصص فى الصناعة بس فهمه الاول حوار الابرامز والهرى ده وهو يأكد لك ) واى عطل خارجى تقدر تتغلب عليه بدعم دول لا تحصى (باكستان فرنسا كوريا تركيا اوكرنيا ......الخ )
والامريكان عندهم بحرين يشربوا منه ..الكلام ده لو هعدل على ابرامز احنا بنتكلم على دبابة جديد بتصميم مصرى باستفادرة بخبرتنا من الابرامز

امكانيات مصر الصناعية تقدر ....ده اللى انا عاوز اقوله

ونفسى نحلم حتى بلاش يبقى عندنا ارادة ....مش غريبة اننا فى ذيل الامم والله

تصبح على خير

ماهو مشكلة كلامي انه من متخصص وفي الإبرامز وفي مصر :budo[1]:

طيب ما أنا أخش مع تركيا وكوريا وانقل التجربة ولو بتكلفة أعلى أهي دول زينا بتكبر ونكبر سوا مش دولة كبيرة تتشرط عليا

ياريت مع كوريا وناخد البلاك بانثر...دبابه اسطوره والتكنولوجيا بتاعتها خياليه...لكن تركيا انا قلق منها...مش حابب طقم الحنيه ده بيقلقنى..

ياريت مع كوريا وناخد البلاك بانثر...دبابه اسطوره والتكنولوجيا بتاعتها خياليه...لكن تركيا انا قلق منها...مش حابب طقم الحنيه ده بيقلقنى..

الألتاي تخطت عيوب في البانثر بحكم كونها تطوير لها وهي مثلا التدريع الجانبي للبرج ونظام التعليق ولها محرك مستقبلي واعد

طقم الحنية ده مرتبط بعقد وبنية تحتية حصل الكلام ده يبقى الحنان وصل ولو ماحصلش ولاد العم بينج بونج في الصين عندهم استعداد يفتحولك خطوط انتاج اكتر من عدد مصانع المكرونة عندك

ماهو مشكلة كلامي انه من متخصص وفي الإبرامز وفي مصر :budo[1]:

لول
كده هندخل فى مرحلة جدال:f010[1]:
بس انا لو متأكد من شىء دلوقت متأكد من الكلام اللى قولتوهلك ده مش فزلكة لا ده من الواقع

لول
كده هندخل فى مرحلة جدال:f010[1]:
بس انا لو متأكد من شىء دلوقت متأكد من الكلام اللى قولتوهلك ده مش فزلكة لا ده من الواقع

هو من ناحية واقع فهو واقع الصراحة

عودة
أعلى