السيسى" يشهد مناورة ليلية بالذخيرة الحية للجيش الثانى الميدانى

رد: السيسى" يشهد مناورة ليلية بالذخيرة الحية للجيش الثانى الميدانى

نرجع لمرجوعنا

أولا : التعليق على كلمة درع اليورانيوم المنضب وجزأية رفض مصر له ( مش رفض الأمريكان منحه لمصر ) طبعا حجتنا الخوف على الجنود

مش عارف مين اللي حول كلامي لمجرى تاني

ثانيا :

دي العدو المفترض الحرب القادمة

ودي احدث صور لدباباتي

ولما علقت على الدروع علقت مقارنة بدبابة المغرب m1a1 special armor

لما فكرت أقارن بالقوات المدرعة وجدت السعودية والكويت يستخدموا m1a2 والمغرب m1a1 sa والعراق m1a1 زي حالتنا

لما نيجي نسأل عن قذيفة زي اللاهات مثلا مداها 8 كلم اختراق 800 ملم في الدرع المتجانس + تاندم للتعامل مع الدرع المتفجر يبقى استفساري في محله

مع كامل احترامى لحضرتك انا لا يمكن ان اقارن دبابه نزلت الشارع لمهام تامين ولم تكن مزوده بقذائف تدريب حتى بل لم تكن الدبابه كلها مسلحه الا برصاص نصف بوصه فقط على المدفع m2 يعنى الدبابه كانت تعمل كمدرعه اكثر منها كدبابه وكانت فى الاساس لارهاب البلطجيه فقط...بدبابه تنفذ مهامها الاساسيه...فبالتأكيد سيتم نزع ما لا يحتاجونه من اجهزه ومعدات قد تتعرض للاذى بسبب تواجدها فى الشارع....

نرجع لمرجوعنا

أولا : التعليق على كلمة درع اليورانيوم المنضب وجزأية رفض مصر له ( مش رفض الأمريكان منحه لمصر ) طبعا حجتنا الخوف على الجنود

مش عارف مين اللي حول كلامي لمجرى تاني

ثانيا :

دي العدو المفترض الحرب القادمة

ودي احدث صور لدباباتي

ولما علقت على الدروع علقت مقارنة بدبابة المغرب m1a1 special armor

لما فكرت أقارن بالقوات المدرعة وجدت السعودية والكويت يستخدموا m1a2 والمغرب m1a1 sa والعراق m1a1 زي حالتنا

لما نيجي نسأل عن قذيفة زي اللاهات مثلا مداها 8 كلم اختراق 800 ملم في الدرع المتجانس + تاندم للتعامل مع الدرع المتفجر يبقى استفساري في محله

رغم إقتناعى التام بعدم وجود طريقة توجيه بين دبابتين مداها 8 كيلو
لاتوجد دبابة ترى دبابة وتميزها من تلك المسافة .
________
قدرة الإختراق أسرار لكن كإستنتاج بما أن الرأس حشوة جوفاء عيار 105 ملم تقريبا أو أقل قليلا فأقصى رقم متوقع له 800 ملم .
يعنى 800 ملم فى ال rha الصلب المدلفن المتجانس
وهو أقل من قذيفة مثل ال rbg-29 أو البانزر فاوست تى 3 او ال 3ubk23-2 الصاروخ الذى تملكه بعض الدبابات طراز تى 62 (850 ملم)
وأقل رقم متداول لقدرات مقدمة الأبرامز ضد رؤوس الحشوة الجوفاء 1000 ملم

نسيت شىء لا نصنعه جيروسكوب (أو نظام حفظ توازن ) المدفع الذى يسمح بتصويب أثناء الحركة
عمر الجيروسكوب من عمر الدبابة وصعب جدا يتغير إلا فى العمرات الكبرى
وهو منتج متاح ويمكن الحصول عليه من أى مصدر

ها انا قد عدت بعد ان من الله على بأداء مناسك العمرة لأجد ان مجرد موضوع خبرى قمت بنقله من مصدره قد أصبح ثريا بهذا العدد من الزوار الذى تخطى 4869 زائر وبالتأكيد الذين جلبهم لزيارة الموضوع تواجد تلك الباقه من الأعضاء ذوى الخبرة والعلم الذين أثروا الموضوع بنقاشات غايه فى الروعه والتشويق ولى تعقيب عليها لاحقا عندما افيق من غيبوبة التعب والإرهاق .. خالص تحياتى للجميع

التعديل الأخير:

ها انا قد عدت بعد ان من الله على بأداء مناسك العمرة لأجد ان مجرد موضوع خبرى قمت بنقله من مصدره قد أصبح ثريا بهذا العدد من الزوار الذى تخطى 4869 زائر وبالتأكيد الذين جلبهم لزيارة الموضوع تواجد تلك الباقه من الأعضاء ذوى الخبرة والعلم الذين أثروا الموضوع بنقاشات غايه فى الروعه والتشويق ولى تعقيب عليها لاحقا عندما افيق من غيبوبة التعب والإرهاق .. خالص تحياتى للجميع
حمد الله عالسلامة :a030[2]:
ادعيلى عندى امتحان عملى بكرة :dunno[1]:

مع كامل احترامى لحضرتك انا لا يمكن ان اقارن دبابه نزلت الشارع لمهام تامين ولم تكن مزوده بقذائف تدريب حتى بل لم تكن الدبابه كلها مسلحه الا برصاص نصف بوصه فقط على المدفع m2 يعنى الدبابه كانت تعمل كمدرعه اكثر منها كدبابه وكانت فى الاساس لارهاب البلطجيه فقط...بدبابه تنفذ مهامها الاساسيه...فبالتأكيد سيتم نزع ما لا يحتاجونه من اجهزه ومعدات قد تتعرض للاذى بسبب تواجدها فى الشارع....

في الوحدات نفس الوضع وده سبب كلامي

[/color] رغم إقتناعى التام بعدم وجود طريقة توجيه بين دبابتين مداها 8 كيلو
لاتوجد دبابة ترى دبابة وتميزها من تلك المسافة .
________
قدرة الإختراق أسرار لكن كإستنتاج بما أن الرأس حشوة جوفاء عيار 105 ملم تقريبا أو أقل قليلا فأقصى رقم متوقع له 800 ملم .
يعنى 800 ملم فى ال rha الصلب المدلفن المتجانس
وهو أقل من قذيفة مثل ال rbg-29 أو البانزر فاوست تى 3 او ال 3ubk23-2 الصاروخ الذى تملكه بعض الدبابات طراز تى 62 (850 ملم)
وأقل رقم متداول لقدرات مقدمة الأبرامز ضد رؤوس الحشوة الجوفاء 1000 ملم

[/size][/font][/right]
[/indent][/indent]

كلامك جميل ونضيف المدى يعني مش شرط 8 كرقم ممكن 7 او 6 او 5

بالنسبة للاهات

The missile uses launching platforms or other platforms such as a helicopter, unmanned aerial vehicle (UAV) or a forward observer to designate the target.

بالمناسبة اللاهات منها اصدار عيار 120 ملم

سؤال للاخوه المصريين

كم عدد الالوية الموجوده في مصر

كم عدد المدرعه وكم عدد الخفيفه

مش عاوز تخمينات عاوز كلام عسكري ^_^

المشروع يرفع كفاءة الفرق المدرعة للمواجهات الليلية والمقصود طبعا سيناء

سؤال للاخوه المصريين

في حدود 22 لواء مدرع
مسلحين ب
1130 M1A1\M1A2
1930 M60A3\M60A1
34 T80
600 T62
843 T55
263 Ramses II

وفي حدود 28 لواء مشاه ميكانيكي ولواء محمول جوا
مسلحين ب
2950 M113
1040 ypr-765
1200 EIFV
1100 btr-50 & OT62
220 BMP-1
1400 Fahd & Fahd-30
500 btr 60 & OT 64 (احتياطي استراتيجي)
260 BMR 600
600 Walid
500 btr40 & 152 ( احتياطي استراتيجي)

وغير متأكد من عدد الالوية بالظبط
لكن حسب المواقع المتاحة علي الانترنت فهذا هو عدد الالوية

تقييم لميج 21

لا ياعزيزي .. ليس هكذا .. بل ممنوع منعاً باتاً أن يمسها أحد الفنيين
يا سلام ؟!!!! طيب عايز مصدر بقي على الكلام دا لانه لا يعقل بصراحه يعنى ايه دبابه تكون بتخدم فى جيشي لو اتعطلت مقدرش امسها !!!!!!!! دا كلام عجب والله

سؤال للاخوه المصريين

دي اسرار و مستحيل هتلاقى حد هنا يعرفها و خصوصا ان عندنا احتياطي ضخم من الدبابات و المدرعات و قوات احتياط مدربه مثله لا يستطيع احد تقديرها ووقت الحرب تظهر حسب الحاجه يعنى و رغم انك مش عايز توقعات لكن توقعى جيش بري قوامه مليون مقاتل ++

في حدود 22 لواء مدرع
مسلحين ب
1130 m1a1\m1a2
1930 m60a3\m60a1
34 t80
600 t62
843 t55
263 ramses ii

وفي حدود 28 لواء مشاه ميكانيكي ولواء محمول جوا
مسلحين ب
2950 m113
1040 ypr-765
1200 eifv
1100 btr-50 & ot62
220 bmp-1
1400 fahd & fahd-30
500 btr 60 & ot 64 (احتياطي استراتيجي)
260 bmr 600
600 walid
500 btr40 & 152 ( احتياطي استراتيجي)

وغير متأكد من عدد الالوية بالظبط
لكن حسب المواقع المتاحة علي الانترنت فهذا هو عدد الالوية
و ممكن تضيف لهم 700 + دبابه تى 72 امتلكتها مصر فى الثمانينات و بدايات التسعينات و عدد الام 60 1700 تم شرائهم من امريكا و 500 تم شرائهم من اوربا بعد اتفاقيات تخفيض الاسلحه بين حلف وارسو و حلف الناتو و اللى كنا بتلعبوا فيها عالونجين و نشتري اسلحه برخص التراب .

حمدا لله على السلامه يا برنس و ربنا يتقبل منك :b070[1]:

تحذير : يرجى الإلتزام باللغه العربيه الفصحى وعدم استعمال اللهجه العاميه

بالمناسبة اللاهات منها اصدار عيار 120 ملم

طيب احسب عندك فى المقابل حوالى 500 دبابة تى 55 مطورة بمدفع 120 ملم تستطيع اطلاق قذائف صاروخيه مضاده للدبابات بالتعاون مع اوكرانيا + 600 دبابه تى 62 مطورة بالتعاون مع اوكرانيا بمدفع 125 ملم تطلق قذائف مضاده للدروع + عدد تستطيع انت تقديره من دبابات تى 72 / 90 اشارت بعض المصادر الى تطويره فى روسيا قادره على اطلاق قذائف صاروخيه مضاده للدروع بالاضافه الى ان امتلاك قذائف صاروخيه تطلق من المدفع 120 ملم التطوير الاوكراني يتيح اطلاقها من الابرامز مستقبلا فى حال تركيب المدفع ال 55 او اجراء تعديلات محليه على المدفع لكن فى المجمل نحسب اللى عندك يقدر يطلق قذائف صاروخيه مضاده للدبابات
500 تى 55 مطورة على الاقل
600 تى 62 مطورة
700 تى 72/ 90 على الاقل
34 تى 80 على الاقل
يا راجل دا جيش دبابات شرقي اكتر من اللى خاض حرب اكتوبر بيضرب قذائف صاروخيه .

بالنسبة لصيانة الدبابة ام 1 معروف أن طاقم الدبابة كله مدرب على أعمال الصيانة الميدانية للدبابة و كل فرد يستطيع القيام بمهام الأفراد الآخرين و ذلك لضمان قيام الدبابة لمهامها بكفاءة أثناء المعركة حتى في حالة نقص أفراد الطاقم و كان الأمريكيين يتعجبون من من قسوة البرنامج التدريبي المصري و اصرار العسكريين المصريين على اضافةتدريب كل أفراد الطاقم على أعمال الصيانة و أعمال باقي الأفراد

بخصوص تشكيلات الجيش المصري
فهو يتكون من فرق والفرق بالطبع تتكون من ألوية

هناك 12 فرقة في مصر
4 فرق مدرعة و 8 فرق مش ميكا .. وهناك بالطبع ألوية مقله

وعن التفاصيل فهي متوفرة لي على الأقل .. لكن ليست مناسبة للنشر في المنتديات

عودة
أعلى