مصر والسودان واثيوبيا ارجو الافاده؟؟؟

رد: مصر والسودان واثيوبيا ارجو الافاده؟؟؟

انا مش عارف اية اللى الراس الكبيرة (مصر) فى الموضوع فى مشاكل بين الصغار احنا مالنا :diablo2[1]:

بالرغم من أن الجميع طالب بأن يكون النقاش هادف و بعيدا عن التجريح و التعليقات ألتي لا هدف من وراءها سوى إثارة الشقاق بين الأعضاء , لا زال البعض مصرا على أن تكون مشاركاته سببا في إثارة الشقاق !

و أطالب هنا المشرفين بوقفة جادة تجاه كل من يسئ إلي أي بلد عريي و إسلامي , فالمنتدي بهذه الطريقة سيتحول إلي ساحة لنشر الفتنة و الوقيعة بين الدول العربية و الإسلامية .

كلا الدولتان ضعيفتان سواء اثيوبيا او السودان ولامجال للمقارنة مع مصر

أنا ما قلت ليك أمشي ألعب بعيد لا حول الله

موضوع كويس ونقاش هادف ان شاء الله.

ان ما طلعناش ستة صفر يبقى لكم الكلام:bud[1]:

انا بلطف الجو شوية ...بس فعلا لا مجال مقارنة بين اثيوبيا ومصر او السودان ومصر.

لكن مش هنحط مقارنه بقى ..لأن احنا المصريين بنحاول نكسب اثيوبيا فى صفنا ونبعد عنها الاطماع الاسرائيلية ..واثيوبيا مهمة للامن القومى المصرى كتير.

السودان البوابة الجنوبية لمصر فلازم السودان تساعد شقيقتها مصر مش تسرق خيراتها.

صراحة انا لى واحد عسكرى زميلى قضى خدمة عسكرية فترة كبيرة فى حلايب وشلاتين وبعدين انتقل بالقرب من بحيرة ناصر على الحدود مع السودان بيقولى انهم قفشوا 15 جمل محمل اثار فرعونية وبيتجهوا لداخل السودان:close_tema[1]:

طبعا ازعل من السودان الشقيق ان يترك هذا الامر وخاصا لو دخل اى شخص مصرى هناك وضرب الجمال بأصحابهم هيزعلوا.

دى بس حاجة كدا على الماشى بنقولها عشان نعرف ان هناك اشياء صغيرة ممكن تعمل خلافات بين مصر والسودان.

فياريت اى حد من الاخوة السودانين يروح يرجع الجمال .​

موضوع كويس ونقاش هادف ان شاء الله.

ان ما طلعناش ستة صفر يبقى لكم الكلام:bud[1]:

انا بلطف الجو شوية ...بس فعلا لا مجال مقارنة بين اثيوبيا ومصر او السودان ومصر.

لكن مش هنحط مقارنه بقى ..لأن احنا المصريين بنحاول نكسب اثيوبيا فى صفنا ونبعد عنها الاطماع الاسرائيلية ..واثيوبيا مهمة للامن القومى المصرى كتير.

السودان البوابة الجنوبية لمصر فلازم السودان تساعد شقيقتها مصر مش تسرق خيراتها.

صراحة انا لى واحد عسكرى زميلى قضى خدمة عسكرية فترة كبيرة فى حلايب وشلاتين وبعدين انتقل بالقرب من بحيرة ناصر على الحدود مع السودان بيقولى انهم قفشوا 15 جمل محمل اثار فرعونية وبيتجهوا لداخل السودان:close_tema[1]:

طبعا ازعل من السودان الشقيق ان يترك هذا الامر وخاصا لو دخل اى شخص مصرى هناك وضرب الجمال بأصحابهم هيزعلوا.

دى بس حاجة كدا على الماشى بنقولها عشان نعرف ان هناك اشياء صغيرة ممكن تعمل خلافات بين مصر والسودان.

فياريت اى حد من الاخوة السودانين يروح يرجع الجمال .​

صدقوني مثل هذا الكلام لن يفيد أحدا , لا سودانيين و لأ مصريين , يعني المشاكل ألتي تواجه السودان و مصر مثل نسبتهم في مياه النيل و التحركات الإسرائيلية المستمرة على حدودهم لإيجاد موطئ قدم للتدخل في شئون البلدين , و غيرها .

يعني من السخف بمكان أن نقزم المشاكل و نحصرها في موضوع جمال مهربة !

بعض الجدية رجاءا .

رجاء : الهدوء بالنقاش أيهـا الإخوة قبل أن اتخذ أي إجراء صارم بحق أي عضو يتجاوز قوانين المنتدي.

شكرأأ أخي علـى الموضوع الجيد ..

وبارك الله فيـك ..

المشكلة يا ميركافا ان انت عندك 17 سنة وعمل تقول امبارح مش كنت قاعد مع مين وشغال معرفش فين وقالى السودان يتعمل كذا وكذا

قالولو دى متنفعش هنا عندك مصادر ومعلومات اتفضل قولها معندكش حط ****** فى بؤك واقعد ساكت
انتوا بتتكلموا معاي كاني مولود الليله لا يا حبيبي انا شايف الدنيا الحمد لله ماعرفتني ولا ايش؟
الشيء التاني اتكلم عن السودان با احترام ولا انا والله اطلع عيوب مصر من راسها ليقدمها ولا انت ماقيلنا بنقدر نرد احترم السودان واحترمنا علشان ماتجرح اي اي سوداني هون والشيء التاني مصر مالها اعرق من السودان انتوا ليكم تاريخ احنا لينا تاريخ فماتقول تحطنا مع الصغار وتقارن وما تقارن مصر احترم نفسك

فليكن يا اخ هل تمتلك اي مصادر على ما قلته ، ارجو الا يكون الرئيس لاني سبق وشرحت سبب عدم كونه حياديا ، اما بالنسبة لمسالة التكتم والاسرار ، فكما قلت يا اخي هذه حجة واهية لانه من المستحيل اثباتها . فمثلا بم ستجيب لو طالبتك بمصدر على هذا التكتم ؟
وارجو الا تقول بانه من المعروف ان السودان لديها اسرار ، فمادام هذا امرا معروفا فمن المفترض ان تكون عملية اثباته اكثر سهولة .
بالنسبة لمسالة الانفاق فالسودان تنفق كما اعتقد نصف مليار دولار سنويا على جيشها .
اما انت يا حبيبي انا رديت على السيد الاخ محسن وجاء دورك انا ماعندي مصادر المصادر في التلفزيوون والنت وهي عباره عن فيديو مش جرايد وكلام فارغ في موقع للتصنيع الحربي انا ماني عارف اسمه بس خلي الاخ moobi ولا trew ولا سايونار هم اللي عارفنه او اتصفح في الموضع هذا وشوف الصفحات اللي فاتت حتشوف الصور انا لا عندي مصادر ولا شيء المصادر جاهزه هون وقاعده ولو انت شفت ماصدقت اقولك عنك يا حبيبي

اما انت يا حبيبي انا رديت على السيد الاخ محسن وجاء دورك انا ماعندي مصادر المصادر في التلفزيوون والنت وهي عباره عن فيديو مش جرايد وكلام فارغ في موقع للتصنيع الحربي انا ماني عارف اسمه بس خلي الاخ moobi ولا trew ولا سايونار هم اللي عارفنه او اتصفح في الموضع هذا وشوف الصفحات اللي فاتت حتشوف الصور انا لا عندي مصادر ولا شيء المصادر جاهزه هون وقاعده ولو انت شفت ماصدقت اقولك عنك يا حبيبي

اولا اخي انا لم اطالبك بان تذكر لي ان كانت هناك مصادر ام لا بل طالبتك بان تحضرها ، دعني اسهلها اكثر ، ضع رابط هنا لمصدرك .
اما بالنسبة للمواقع التي اتيت بها فمع احترامي لك الا انه لو تم نفي مصداقية كل مصدر بسبب قول من يعارضه انه كلام فارغ ، لاصبح الامر فوضي ، لست انت من يحدد ان كان هذا المصدر كلام فارغ ام لا ...
ان كانت هناك مصادر ضعها هنا ولكن لا تقول لي ان اتصفح بالمواقع ، لانني فعلت بالفعل ، وجئت بمصادر تثبت ما اقوله ، والان جاء دورك ، وسواء صدقت هذا ام لم تصدق فحديثك لا يعد مصدرا ....

التعديل الأخير:

سهل جدا ماعلى السودان الى قصف السد العالي ومنع مياه النيل عن مصر وتنتهي المشكله ثاني يوم مصر تستلم للسودان

سهل جدا ماعلى السودان الى قصف السد العالي ومنع مياه النيل عن مصر وتنتهي المشكله ثاني يوم مصر تستلم للسودان

شكلك فاهم اللي بتقوله

مش كده؟ انا احترم مصر بس لو قالو مصر تضرب السودان احنا لينا السد العالي هذا الكلام مو لكل المصريين لي محسن بس يا ناس مصر انا والله احبكم ويعطيكم العافيه ويرفعكم ويعليكم في كل شيء

واضح ان السودان عندها نووى علشان تقصف بية السد

انا عندى سيناريو احسن بس بلاش اقولهولك هنا علشان متوقفش تعلالى على الحدود وانا هقولك علية

مش كده؟ انا احترم مصر بس لو قالو مصر تضرب السودان احنا لينا السد العالي هذا الكلام مو لكل المصريين لي محسن بس يا ناس مصر انا والله احبكم ويعطيكم العافيه ويرفعكم ويعليكم في كل شيء

انت عندك مرض اسمة محسن عاوز اية منى يابنى

سد عالى ايه اللى تضربوه حضرتك؟

انا هعمل نفسى انك قلت نكتة.

يعنى انت بتوجه الكلام لمحس؟....يعنى محسن مش مصرى؟

اذا بتوجه الكلام لكل المصريين....كدا مش هينفع احنا سامحنا فى شوية جمال وماحدش رجع الجمال واحنا اخوة لكن تروح تقولى هنضرب السد العالى والكلام ده موجه لمحسن بس يعنى محسن بيشرب من النيل واحنا بنشرب جاز.

بجد انا زعلان

اخي السلاح الوحسد القادر على تدمير بنية السد العالي هو السلاح النووي ، اي سلاح اخر مهما بلغت قوته فنجاحة سيكون غير مضمون وهذا باعتراف اسرائيل نفسها ..

فهل يمتلك السودان السلاح النووي .. اشك في هذا.
اما بالنسبة لمسالة قطع مياة النيل عن مصر فلو حدث هذا لست اعتقد ان مصر ستقف دون فعل شئ ، كما ان مياة بحيرة نصر تمثل احتياطي لها .
ثم انه ما دخل مصر بقوة السودان ، لقد طالبتك بمصادر عن تسليح السودان تختلف عما اوردته ....

مشكووووووووووووووووووووووووووووووووور

واضح ان السودان عندها نووى علشان تقصف بية السد

انا عندى سيناريو احسن بس بلاش اقولهولك هنا علشان متوقفش تعلالى على الحدود وانا هقولك علية
تعرف يا محسن بمقدار ما انك لا تطاق ودايما انت مسيخ بس انت لذيذ جدا عطيك العافيه

الاخ محسن احنا مالنا نووي ودمار شامل بس احنا لينا صواريخ بامكانها تضرب السد العالي وتدمره وكمان اقولك تغرق بيه مصر كلها بس ده لا من مصلحه السودان ولا مصر ولا الدول العربيه اهم دوله موجوده لينا هو انتوا واهم دوله لمصر هي السودان صراحه احنا مطمانين ليكم ومن الاحسن احنا ما نتكلم عن اشيء ما رح تحصل اصلا لا السودان حيضرب السد العالي ولا مصر حتضرب السودان

تعرف يا محسن بمقدار ما انك لا تطاق ودايما انت مسيخ بس انت لذيذ جدا عطيك العافيه

في ذمتك مسيخ و لذيذ في نفس الوقت دي جات كيف بعدين ، عمك ده دايما مسييييييييييييييييييييخ لمن بي غادي ....

عودة
أعلى