خاص بجمهورية مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
رد: حمله التطهير مابعد الثوره المصريه

لا يافندم المشاركه بتاعت الإخوان و ماضيهم هى اللى أقصدها مش الدفاع عن فاسدين ( أنا مشوفتش مشاركات للدفاع عن فاسدين بالمناسبه )
خد شوف كده
مرتضى منصور: مبارك اتصل بى وأكد أنه لا يملك حسابات ببنوك عالمية وحسابه الوحيد فى البنك الأهلى فرع مصر الجديدة.. وأنه مستاء من الصحف القومية التى تنشر أخبار مفبركة عنه

المستشار مرتضى

أعلن المستشار مرتضى منصور بشكل نهائى ظهر اليوم، الأحد، رفضه قبول توكيل الرئيس السابق محمد حسنى مبارك وأسرته للدفاع عنهم فى قضية التحفظ على ممتلكاتهم ومنعهم من السفر، والمنتظر نظر ثانى جلساتها يوم الثلاثاء المقبل أمام الدائرة الرابعة جنايات جنوب القاهرة، والمنعقدة بمحكمة التجمع الخامس بالقاهرة الجديدة برئاسة المستشار مكرم عواد.

وعن التفاصيل الكاملة لتوكيل الرئيس منصور فى القضية قال منصور تلقيت اتصالا هاتفيا من حسنى مبارك من مقر إقامته فى مدينة شرم الشيخ، مضيفا أن الرئيس طلب منه أن يتولى مهمة تشكيل هيئة دفاع من كبار المحامين للدفاع عنه أمام القضاء.

وأضاف منصور أن مبارك أبلغه استياءه مما ينشر فى الصحف المصرية، وتحديدا القومية عن ثوراته الخاصة وحاسباته فى البنوك، مؤكدا أنه لا يملك أى حسابات فى بنوك عالمية، وكل ما ينشر فى وسائل الإعلام غير صحيح بالمرة، وحسابه الوحيد فقط فى البنك الأهلى فرع مصر الجديدة.

وأشار منصور إلى أنه على أساس تلك المكالمة تم تحرير توكيل من كامل عائلة الرئيس مبارك إلى مرتضى منصور بالشهر العقارى بالطور بتاريخ 22 فبراير، ويحمل رقم 836 شهر عقارى الطور.

وأضاف منصور أنه بناء على الاتصال الهاتفى مع الرئيس مبارك بتشكيل هيئة الدفاع فقد اتصل على الفور بالمحاميين رجائى عطيه وفريد الديب، وعرض عليهما الدفاع عن الرئيس مبارك، غير أنهما لم يقررا القبول أو الرفض بصفه نهائية حتى الآن.

وأكد منصور أن الشخص الوحيد من أقرباء مبارك الذى يتولى التنسيق مع المحامين هو مجدى راسخ والد زوجة علاء مبارك، فهو الذى حضر إلى مكتب منصور بالدقى قبل يومين واجتمع معه وسلمه نسخه من التوكيل، كما اجتمع مع الدكتور محمد حمود، وسلمه نسخة من التوكيل أيضا.

وأوضح منصور أن المكالمة الهاتفية بينه وبين الرئيس لم تزد عن 10 دقائق، غير أن صوت الرئيس فيها يعكس مرضه وصحته السيئة، وأضاف منصور أن أسباب رفضه وكالة مبارك جاءت بناء على موقفه طيلة حياته من أن يكون رأيه مستقلا ولا يمثل أى شخص.

وأضاف منصور أنه رفض الدفاع عن مبارك أيضا لكى لا يقال إنه يقبض الثمن حاليا لما تلقاه من ظلم فى الماضى من حبس واعتقالات وقضايا ملفقة وحرب شرسة فى كافة قراراته.

و مش درس يا فندم , تقدر تعتبره من باب و ذكر فإن الذكرى تنفع المؤمنين , عشان متغلطش الغلطه اللى فاتت دى

موضوع ليه متحرقش إلا لما شفيق مشى , شخصيا معرفش لكن طبعا الكلام الجاهز ان شفيق هيطلع فاسد و عميل و كان هيغطى ع الفساد و ف النهايه شفيق اتعين فى عهد الرئيس السابق و بالتالى يبقى مجرح ( مخدوش يعنى ) .. لكن برضه من الوارد ان الحرق كان شغال قبل ما شفيق
ياراجل الحرق اللى ناس شافوه شافوه بس يوم ما مشى ياسبحان الله
يمشى و بالصدفه متكشفش غير لما شفيق مشى .. !! راعى برضه ان حرق المستندات حاجه و حرق المقرات حاجه , المقرات اللى حرق أغلبها كانوا الإخوان ,
ياراجل يامومن اين الدليل برده فزاعه الاخوان الحمد لله الناس بدات عندنا تفهم بس برده باسلوبكم ايه الدليل شوفت مثلا كرنيه مكتوب عليه عضو جماعه الاخوان أما المستندات فالحرق مش فى جميع المقرات بل فى مقرات بعينها و دى غالبا كان فيها فساد طاحن و أصحابه بيتخلصوا من آثار فسادهم .. و زى ما قلت لك وارد ان الحرق و الفرم كان شغال قبل ما شفيق يمشى و بالصدفه اتكشف بعد ما مشى , بلاش الصدفه عشان متضايقش , خلينا نقول اتوجه الاهتمام من الإطاحه بشفيق للإطاحه بأمن الدوله

بالمناسبه كان فيه جهات بتطالب بحل أمن الدوله و كان اللى بيعارض حله بيطلع عميل و أجنده زى الراجل سليم العوا مثلا اللى قال ان الثوره المضاده اللى روج لها عمر عفيفى فى الحقيقه أكذوبه .. !!

بعد اللى شفته ف وثائق أمن الدوله المفروض الشعب يتعاطف مع ظباط الجيش جدا م اللى بيشوفوه من المخابرات الحربيه .. :egyptairicon[1]: .. ( يمكن ظباط الجيش يطالبوا بحل المخابرات الحربيه )

من حق أى عضو فى المنتدى انه يرد فى أى موضوع و يعبر عن رأيه .. و مش بالضروره ان اللى رأيه مختلف يطلع عميل و أجنده و كنتاكى .. على فكره أدهم لم يدافع عن فاسد , الراجل بيتكلم عن الإخوان
فكرتنى بكلام النظام الاهبل والمدافعين عليه ههههههههه وردى عليك فى المشاركه

معلش يا دكتور جوهر

ادهم بيتكلم باسلوب مستفز جدا اا بتضايق جدا منه عن نفسي

وعلى فكرة انا مش اخوان ولا دقن ولا حاجة انا واد صايع ودماغه رايقة على الاخر بس في حاجات كده تعتبر معروفة
ومكن بساطة يعمل موضوع خاص بمهاجمة الاخوان او بمعنى اصح كشف المستور :]
واهو بنستفيد
يعني هنا مثلا بنتكلم عن فضائح النظام وليس مميزات الاخوان المسلمين ليه بقة عمال يربط بين هذا الكلام وبين الاخوان

بالظبط نفس اسلوب النظام البائد فبقة يا هو منتمي لهذا النظام او منتفع به باي شكل من الاشكال
او هو من الذين مازالو متأثرين بمتلازمة ستوكهولم :]
قالو مصر هتخرب ومخربتش هيحصل تخريب ومحصلش الا من اذناب النظام زي تونس بالظبط وها انا اكنت اشاهدد قناة اون تي في ويذاع خلال احد البرامج ان امن الدولة يستغل بعض العلاقات المراهقة بين ولد مسلم وبنت مسيحية او العكس لتأجيج مشاعر الناس للنفخ في نار الفتنة الطائفية وها هي فضائح امن الدولة تتواصل
فمش من المنطقي ان احنا مثلا بنتكلم في الرياضة ويجي واحد يطلع يتكلم في الثقافة او العلوم
ده اللي بيعمله ادهم

انا رحت التحرير علشان اكل كنتاكي ومش لقيت :[

والله عمري ما اكلته وكنت عاوز اجربه بس ملحوقة الثورة الجاية :]

خد شوف كده

سبحان الله,,,ألا تريدني أن أنقل الاخبار !!!
هذه ديكتاتورية جماعتك المفضوحه ..........

معلش يا دكتور جوهر

وعلى فكرة انا مش اخوان ولا دقن ولا حاجة انا واد صايع ودماغه رايقة على الاخر بس في حاجات كده تعتبر معروفة
واهو بنستفيد
يعني هنا مثلا بنتكلم عن فضائح النظام وليس مميزات الاخوان المسلمين ليه بقة عمال يربط بين هذا الكلام وبين الاخوان

بالظبط نفس اسلوب النظام البائد فبقة يا هو منتمي لهذا النظام او منتفع به باي شكل من الاشكال
قالو مصر هتخرب ومخربتش هيحصل تخريب ومحصلش الا من اذناب النظام زي تونس بالظبط وها انا اكنت اشاهدد قناة اون تي في ويذاع خلال احد البرامج ان امن الدولة يستغل بعض العلاقات المراهقة بين ولد مسلم وبنت مسيحية او العكس لتأجيج مشاعر الناس للنفخ في نار الفتنة الطائفية وها هي فضائح امن الدولة تتواصل
فمش من المنطقي ان احنا مثلا بنتكلم في الرياضة ويجي واحد يطلع يتكلم في الثقافة او العلوم
ده اللي بيعمله ادهم

معلش يادكتور تلاقيك مختش باللك ده الناس ضجت منه وانت جاى تقول مادفعش عن النظام ولا حاجه !!!!!!!!!! اكرر تانى للجميع الموضوع لحمله التطهير وليس لفزاعه الاخوان واللى عايز يشتم الاخوان فله مطلق الحريه وممكن يعمل موضوع وهاجى اصفق له كمان

يعني هنا مثلا بنتكلم عن فضائح النظام وليس مميزات الاخوان المسلمين
الموضوع عنوانه ..حملة التطهير مابعد الثوره المصريه
وأنا أري أن البلد يجب أن تتطهر من المنافقين من الاخوان. وكل فاسد..

النيابة تتحفظ علي سجلات الأمن المركزي واسطوانة المكالمات بين قادته أثناء المظاهرات

صرح المتحدث الرسمى للنيابة العامة بأنه فى إطار التحقيقات التى تجريها النيابة فى حوادث التعدي على المتظاهرين والانفلات الأمنى، فقد انتقل أمس فريق من أعضاء النيابة العامة إلى مقر رئاسة قوات الأمن المركزى على مستوى الجمهورية وقاموا بضبط الدفاتر والسجلات الخاصة بغرف عمليات الأمن المركزى خلال الأحداث للوقوف على البيانات والمعلومات الخاصة بتحديد أماكن تواجد قوات الأمن المركزى وأنواع الأسلحة
والذخائر التى استعملوها أثناء الأحداث.

كما تم ضبط الاسطوانة المدمجة المسجل عليها كافة الاتصالات الهاتفية بين قادة وضباط الأمن المركزي للتعامل مع المتظاهرين، وأن النيابة العامة انتقلت إلى ميدان التحرير وقامتا بإجراء معاينة للأماكن التى أشار الشهود إلى إطلاق النيران منها عليهم وهى أسطح مبنى الجامعة الأمريكية حيث تم ضبط عدد من أظرف طلقات الخرطوش والحية وكذا أسطح المتحف المصري وبعض المناطق فى الفنادق الكائنة بذات المنطقة وأسطح العمارات المجاورة فى حين انتقل عدد آخر من أعضاء النيابة العامة اليوم إلى مبنى وزارة الداخلية وقاموا بإجراء معاينة لأماكن إطلاق النيران وإجراء مسح وتصوير لها.
وأشار المتحدث الرسمى إلي أن عددا من المصابين وأسر الشهداء قد تواصلوا مع النيابات على مستوى الجمهورية فى الإدلاء بأقوالهم وتقديم ما لديهم من أدلة، وأوضح المتحدث الرسمى أنه قد تبين للنيابة العامة من التحقيقات وجود 19 جثة لاشخاص مجهولين كانت قد نقلت الى مشرحة زينهم بالقاهرة منها 6 جثث اصيبوا فى المظاهرات ، 13 جثة لمسجونين ، ونهيب النيابة العامة بذوى هولاء الاشخاص التوجه الى مشرحة زينهم للتعرف عليهم واستلام الجثث .

الموضوع عنوانه ..حملة التطهير مابعد الثوره المصريه
وأنا أري أن البلد يجب أن تتطهر من المنافقين من الاخوان. وكل فاسد..

لا ياناصح من الفساد بتاع جهازكم والجيش مرحب جدا بجماعه الاخوان يعنى اعتراف من الموسسه العسكريه بانهم اشرف الناس وضمن ائتلاف الثوره

سبحان الله,,,ألا تريدني أن أنقل الاخبار !!!
هذه ديكتاتورية جماعتك المفضوحه ..........

لا حول ولاقوه الا بالله الراجل سالنى ردت وياعم مين منعك انا بقول ان ده موضوع مش للدفاع عن نظامك البائد اقلى فين الدليل جبت الدليل وياعم هنيا لك حبك له

فكرتنى بكلام النظام الاهبل والمدافعين عليه ههههههههه وردى عليك فى المشاركه

خلى الرد بره المشاركه بدل ما أفضل أنسخ

لو على موضوع مرتضى ماشى يا سيدى مشاركه مخدتش بالى منها لأنى مقرأتش الموضوع كله , بس أنا مش شايف فيها دفاع عن حد يعنى , الراجل بيقول طلبنى محامى و أنا قلت لأ .. بس ماشى

ياراجل الحرق اللى ناس شافوه شافوه بس يوم ما مشى ياسبحان الله

أنا بقول لك فرضيه من ضمن الفرضيات .. افهم الكلام قبل ما ترد عليه , و مع ذلك فالوثائق اللى بتتفرم مش هيتشاف لها دخان و محدش هياخد باله منها .. !! و لا الوثائق اللى بتتفرم بتصرخ و هى بتتفرم !!

أنا مبدافعش عن أمن الدوله و لا عن فاسد , عشان بس متتوهمش انك بتدافع عن حد و بتخوض حربا مقدسه ضد الفساد , اللى بقوله ان محدش يعرف حاجه و اللى بيتكلم بيتكلم بس باللى شايفه و محدش عارف إيه اللى مستخبى .. و اللى مستغرب له إنى بقول لك فيه إحتمال إن الورق بيتحرق قبل شفيق ما يمشى و انت زعلان و بتقول لى لأ وقت شفيق ما مشى !! إيه الهدف يعنى ؟ إن شفيق يطلع فاسد و متستر ؟ طاب و الجيش اللى بيطلب ان الناس متنشرش وثائق هو كمان فاسد و متستر ؟
لما تشوف جزء من أصل 20 جزء متدعيش إنك تعرف حاجه لأنه غالبا بتطلع متعرفش أى حاجه و أحيانا حتى الجزء اللى انت شفته بيطلع مزور

مره تانيه أنا مبدافعش عن حد عشان متتوهمش

ياراجل يامومن اين الدليل برده فزاعه الاخوان الحمد لله الناس بدات عندنا تفهم بس برده باسلوبكم ايه الدليل شوفت مثلا كرنيه مكتوب عليه عضو جماعه الاخوان

السلفيين اللى كانوا ف الشارع عندنا عرفوهم يا فندم
, و لا السلفيين كمان تبع أمن الدوله !! نفس الشئ فى أماكن تانيه , و لما تكون شغال فى مكان بتشوف فيه ناس من أكتر من بلد بتعرف زياده شويه , بالمناسبه الإخوان مش مخابرات عشان ميتعرفوش , أنا نص معارفى أثناء الدراسه فى الكليه إخوان و سلفيين , يمكن أكتر كمان

بمناسبة الفزاعه و خيال المآته , يا ريت لو وقع ف إيدك نسخه من كتاب قلب الإخوان لثروت الخرباوى القيادى السابق فى جماعة الإخوان تبقى تبعت لى منه صوره لأنى نفسى أقراه عشان نعرف لو فيه فزاعه فعلا ( أنور السادات كان أمن دوله على فكره )

فكرتنى بكلام النظام الاهبل والمدافعين عليه ههههههههه

آهو دا نفس الكلام الأهبل اللى بيقوله أصحابى من الإخوان لما بيتزنقوا

تحياتى يا فندم و متزعلش من أدهم

معلش يا دكتور جوهر

واهو بنستفيد

ده اللي بيعمله ادهم

مش بالضروره يا فندم , يعنى أنا مثلا مش أمن دوله و ف نفس الوقت ضد الإخوان و مش شايف ان فيه تعارض بين الاتنين .. اللى هيحصل ف المستقبل القريب ان اللى هيعارض هيبقى تبع النظام البائد و تتعاد السلسله بأشخاص و توجهات مختلفه .. لكن الموضوع ده مش هيستمر

حكاية الموضوع التانى دى , ممكن و ماله و نسميه ركاب الموجه فى الثوره المصريه و يبقى للإخوان و غير الإخوان .. عشان غير الإخوان ميزعلوش

مش شرط يا فندم يكون حاجه من التلاته , فيه ناس خايفه ع البلد انها تخرج من قبضة الفاسدين عشان تقع ف إيد الإخوان ( يعنى نخرج من نقره نقع ف دحديره ) فبتحاول تكشف مساوئ الإخوان و ماضيهم عشان توعى الناس اللى متعرفش حاجه و بتمشى مع التيار

مصر هتخرب قريب يا فندم لو الناس مبطلتش عبط و دورت على شغلها , الاعتصامات فى كل مكان حتى المستشفيات .. !! فيه خيبه أكتر من ان الممرضات و بعض الأطباء أو الإداريين تضرب عشان ياخدوا علاوه .. !!

أدهم وحش و بيزعل الناس منه و أنا قلت له الكلام ده أكتر من مره و مبيسمعش الكلام , هعمل له إيه .. !!

المنقلب على الإخوان ثروت الخرباوي لـ"الازمة": الذين يديرون الجماعة من بقايا التنظيم الخاص وتحكمهم ذهنية العمل السري

على نحو مفاجئ، أصدر المحامي ثروت الخرباوي كتابه "قلب الإخوان"، والذي يعد وثيقة إدانة ضد فكر وممارسات قيادات إخوانية، وبعد أيام من طرح الكتاب في الأسواق، تعرض منزل صاحبه لحادث سرقة :a023[1]:، وفي التحقيقات نفى معرفته بالجاني، وحول تفاصيل أكثر إثارة تحدث القيادي الإخواني السابق لشبكة "الأزمة"، مؤكدًا أن أفكار الراحل سيد قطب منظِّر الجماعة دفعت بها إلى هاوية التطرف والسرية، وأن بعض أعضاء مكتب الإرشاد أيديها ملوثة بالدم في جرائم اغتيال سياسية:0126[1]:، وانحرفوا عن مسار مؤسسها الإمام حسن البنا، ويضللون الشباب، ويدعون امتلاك الحقيقة والمعرفة المطلقة بالإسلام.

ثروت الخرباوي المحامي صاحب التاريخ الطويل في العمل النقابي، انضم للإخوان قبل سنوات طويلة، وأصبح أحد قيادييها البارزين، وبلغت خلافاته مع مكتب الإرشاد إلى ذروتها، ليعلن خروجه المدوي من المعترك الإخواني، ويسجل شهادته الجريئة ووثيقة إدانته لفكر وسلوك الجماعة، ويختار عنوانًا موحيًا لكتابه "قلب الإخوان"، ومنذ صدور الكتاب الوثيقة، والاتهامات تنهال على ما قدمه من توثيق وتأريخ ما دار في كواليس مكتب الإرشاد، وتضاعف الهجوم الإخواني على رفيق الدرب السابق، والخصم الحالي، دون أن يناقشه أحد في محتوى كتابه، وما ورد فيه من وقائع مقرونة بالأدلة والتوثيق التاريخي لمسار جماعة حسن البنا.

وتعليقًا على انتقادات الإخوان لكتابه، قال الخرباوي: "من حق أي أحد أن يستريب، ولكن ليس من حقه أن يشق عن صدري، موضحًا أنه لا علاقة بين توقيت صدور الكتاب وانتخابات مجلس الشعب، ولا علاقة له بوجود الإخوان في الخارج أو دخولهم السجن، وقد انتهى من كتابه قبل عام، ونشر بعض فصوله في مجلة "المصور" المصرية، ورأى توثيق شهادته في كتاب، خاصة بعد ردود الأفعال التي أثارتها الحلقات المنشورة.

ورفض الخرباوي ما أسماه بالربط المتعسف بين توقيت صدور الكتاب، ومقاطعة الإخوان للانتخابات، موضحًا أن شواهد كثيرة كانت تؤكد أن الإخوان لن يحظوا بالفوز الذي حققوه في الدورة البرلمانية السابقة، وأنهم سوف يقاطعون الانتخابات، وتعاظم التزوير والبلطجة في أغلب الدوائر التي بها مرشحون من الجماعة، ولا صحة على الإطلاق لوجود تزامن مقصود بين دفع جهة النشر بكتابي إلى الأسواق وانتخابات مجلس الشعب.

للمزيد المنقلب على الإخوان ثروت الخرباوي لـ"الازمة": الذين يديرون الجماعة من بقايا التنظيم الخاص وتحكمهم ذهنية العمل السري

وأشار الخرباوي إلى أن دار الهلال من أعرق دور النشر المصرية، وأنه فخور بنشر "قلب الإخوان" ضمن إصداراتها، وأن الدار أخرجت أجيالاً من الكتاب والمفكرين، وقدمت ثقافة رفيعة ليس للمصريين فقط، بل للقارئ العربي من المحيط إلى الخليج، موضحًا أن "قلب الإخوان" كتب بأسلوب أدبي، وإن كان محتواه سياسيًّا، وجاء توقيت نشره وفق اختيارات تسويقية لجهة النشر، ولا علاقة للكاتب بتحديدها في هذا التوقيت بالذات.
وقال الخرباوي إنه يوجه كتابه لمن يريد أن يفهم ويراجع ويتأمل كيف لجماعة كانت تستهدف إعلاء شأن الإسلام أن تتحول إلى الجمود والانغلاق، ومعاداة كل صاحب رأي مستقل، حتى لو كان من المؤمنين بشدة بدور أعظم للإسلام لمواجهة مشكلات الوطن والأمة، ولفت قائلاً: "أحد قيادات الإخوان في المطرية زارني في مكتبي، وقال لي "لقد أبكيتني"، :0126[1]:وأظنه مع آخرين أدركوا عدم وجود أسباب شخصية لما كتبت".

وأوضح الخرباوي أن المشكلة أنني كنت صادقًا وعادلاً فيما كتبت، ولكن العديد من الإخوان لم يتعاملوا معي بهذا الشكل، وقد أهديت نسخة للأستاذ عبد المنعم أبو الفتوح، و بعدها بأيام اتصل بي أحد قيادات الجماعة قائلا إن الكتاب يستحق مناقشه موسعة يُدعى لها الإخوان أنفسهم، ولكنهم لن يفعلوا ذلك لقناعتهم أنهم وتاريخهم فوق النقد.

وتطرق إلى ما ورد في كتابه، مؤكدًا أن الجماعة انحرفت عن أفكار مؤسسها حسن البنا، وانجرفت إلى تيار منظِّرها سيد قطب، لتصبح جماعة جديدة، ويأتي من كانوا معه في التنظيم، وهم محمود عزت ومحمد بديع المرشد الحالي ورشاد البيومي، وأفراد تنظيم 65 الذين قبض عليهم وحكم ضدهم بالسجن 15 عامًا، وقد خرجوا بعد مرور 10 سنوات من العقوبة في 1975، وقد سافر الكثير منهم إلى دول عربية.

وأكد أن هؤلاء جميعًا ليسوا من الإخوان، وأطلق عليهم "تنظيم العشرات"، وبدأت فترة تمكينهم من الجماعة في عهد المرشد مأمون الهضيبي، وهم أفراد التنظيم الخاص الذين كانوا يقولون إنهم يتعبدون إلى الله بعمليات التنظيم التي حوَّلت الصراع السياسي إلى تصفيات دموية للخصوم. وتذكَّر الخرباوي أنه أثناء إعداد مادة الكتاب، التقى أحمد عادل كامل أحد القيادات التاريخية للإخوان ومن مؤسسي التنظيم الخاص، وقد بكى الرجل بشدة:0126[1]:، وهو يحاوره، وقال: "ليغفر لنا الله، لقد كنا نعتقد أننا نتعبَّد إلى الله بأعمال التنظيم الخاص، ولو عاد بي الزمن لما فعلت ما فعلته أبدًا".
وحول التأثير الطاغي لكتاب سيد قطب الأشهر "في ظلال القرآن" على فكر الجماعة، قال الخرباوي إن قطب كان أديبًا وشاعرًا، وشديد التأثر بالعقاد، ولكنه قرر فجأة أن يصبح له مشروعه الفكري الخاص، وبدأ في نشر فصول من كتابه "في ظلال القرآن" في مجلة الإخوان المسلمين، والغريب أنه أتم كتابته، وكتاب "معالم في الطريق" داخل السجن، وقد وفرت له الدعوة الظروف لكي يكتب بل ونشرت هذه الكتب، ومؤلفها خلف الأسوار.

وكان الراحل الشيخ محمد الغزالي يتولى زيارة قطب، واستلام ما يكتبه أولاً بأول، وقد قسم قطب المجتمع إلى جاهلية وإسلام، وهي أفكار أديب متطرف المشاعر ولا علاقة لها بالفقه ولا العلم الإسلامي، وتلك كانت أكبر مشكلة لدى قطب، فقد كتب أفكاره بلا مرجعية، ووجد أفراد التنظيم الخاص مثل بديع ومحمود عزت وغيرهما في أفكار قطب غطاءً شرعيًّا لكل أخطاء وخطايا هذا التنظيم مثل اغتيال الخازندار والنقراشي قبل ثورة يوليو.

وحول مراجعته لتاريخ وأخطاء الإخوان، وعدم انتقاده لبعض أصدقائه التاريخيين مثل مختار نوح، أوضح الخرباوي أن الكثيرين لا يعرفون قدر الصداقة التي بيني ومختار نوح، وهناك اختلافات كثيرة بيننا في بعض الأمور، وفي قضايا جوهرية، وأرى أن نوح ارتكب أخطاء كثيرة خلال وجوده بمجلس نقابة المحامين، ولم يستطع إيجاد رقابة قوية على بعض موظفي النقابة، مما أدى لحدوث ثغرات مالية، وتصرف وأنا معه بتعالٍ و كأننا امتلكنا الدنيا وما فيها، وأظن أيضًا أنه لم يستطع مواجهه ضغوط الإخوان، وأدى هذا إلى فض الحراسة على نقابة المحامين.

وبسؤاله عن اختيار نقابة المحامين مسرحًا لفصول كتابه "قلب الإخوان"، أوضح أن المكان شاهد على وقائع وأحداث جرت خلال سنوات طويلة، مؤكدًا أن النقابة تمر الآن بأسوأ مرحلة في تاريخها منذ إنشائها، وقال: "وفي ظني أن سامح عاشور لا يعرف كم أقدِّره وأثق تمامًا في نزاهته الشخصية وطهارة يده، وقدراته النقابية الهائلة، ولذا أطالبه بالعودة إلى النقابة بشخصيته التي التفت حولها كل القوى الوطنية، وأن يبعد من حوله بعض من لا يليق به أن يتعاون معهم.

وانتهى الخرباوي إلى تأكيد أن الإسلام في مصر له طبيعة خاصة أقرب إلى الذوق والرقة والإحساس بالفن والجمال، وحب الحياة، وأوضح أن المشكلة تكمن في وجود تيارات بالداخل وأفكار وافدة من الخارج، تريد افتعال أزمات، وتغيير كل هذا لصالح الانشغال بالتشدُّد والشكلانية، والبعد عن جوهر الدين في العقل والحرية والكرامة.

هل يستطيع أحد من الاخوان الرد علي الاستاذ ثروت ؟!!:12[1]:

المنقلب على الإخوان ثروت الخرباوي لـ"الازمة": الذين يديرون الجماعة من بقايا التنظيم الخاص وتحكمهم ذهنية العمل السري

على نحو مفاجئ، أصدر المحامي ثروت الخرباوي كتابه "قلب الإخوان"، والذي يعد وثيقة إدانة ضد فكر وممارسات قيادات إخوانية، وبعد أيام من طرح الكتاب في الأسواق، تعرض منزل صاحبه لحادث سرقة :a023[1]:، وفي التحقيقات نفى معرفته بالجاني، وحول تفاصيل أكثر إثارة تحدث القيادي الإخواني السابق لشبكة "الأزمة"، مؤكدًا أن أفكار الراحل سيد قطب منظِّر الجماعة دفعت بها إلى هاوية التطرف والسرية، وأن بعض أعضاء مكتب الإرشاد أيديها ملوثة بالدم في جرائم اغتيال سياسية:0126[1]:، وانحرفوا عن مسار مؤسسها الإمام حسن البنا، ويضللون الشباب، ويدعون امتلاك الحقيقة والمعرفة المطلقة بالإسلام.

ثروت الخرباوي المحامي صاحب التاريخ الطويل في العمل النقابي، انضم للإخوان قبل سنوات طويلة، وأصبح أحد قيادييها البارزين، وبلغت خلافاته مع مكتب الإرشاد إلى ذروتها، ليعلن خروجه المدوي من المعترك الإخواني، ويسجل شهادته الجريئة ووثيقة إدانته لفكر وسلوك الجماعة، ويختار عنوانًا موحيًا لكتابه "قلب الإخوان"، ومنذ صدور الكتاب الوثيقة، والاتهامات تنهال على ما قدمه من توثيق وتأريخ ما دار في كواليس مكتب الإرشاد، وتضاعف الهجوم الإخواني على رفيق الدرب السابق، والخصم الحالي، دون أن يناقشه أحد في محتوى كتابه، وما ورد فيه من وقائع مقرونة بالأدلة والتوثيق التاريخي لمسار جماعة حسن البنا.

وتعليقًا على انتقادات الإخوان لكتابه، قال الخرباوي: "من حق أي أحد أن يستريب، ولكن ليس من حقه أن يشق عن صدري، موضحًا أنه لا علاقة بين توقيت صدور الكتاب وانتخابات مجلس الشعب، ولا علاقة له بوجود الإخوان في الخارج أو دخولهم السجن، وقد انتهى من كتابه قبل عام، ونشر بعض فصوله في مجلة "المصور" المصرية، ورأى توثيق شهادته في كتاب، خاصة بعد ردود الأفعال التي أثارتها الحلقات المنشورة.

ورفض الخرباوي ما أسماه بالربط المتعسف بين توقيت صدور الكتاب، ومقاطعة الإخوان للانتخابات، موضحًا أن شواهد كثيرة كانت تؤكد أن الإخوان لن يحظوا بالفوز الذي حققوه في الدورة البرلمانية السابقة، وأنهم سوف يقاطعون الانتخابات، وتعاظم التزوير والبلطجة في أغلب الدوائر التي بها مرشحون من الجماعة، ولا صحة على الإطلاق لوجود تزامن مقصود بين دفع جهة النشر بكتابي إلى الأسواق وانتخابات مجلس الشعب.

للمزيد المنقلب على الإخوان ثروت الخرباوي لـ"الازمة": الذين يديرون الجماعة من بقايا التنظيم الخاص وتحكمهم ذهنية العمل السري

وأشار الخرباوي إلى أن دار الهلال من أعرق دور النشر المصرية، وأنه فخور بنشر "قلب الإخوان" ضمن إصداراتها، وأن الدار أخرجت أجيالاً من الكتاب والمفكرين، وقدمت ثقافة رفيعة ليس للمصريين فقط، بل للقارئ العربي من المحيط إلى الخليج، موضحًا أن "قلب الإخوان" كتب بأسلوب أدبي، وإن كان محتواه سياسيًّا، وجاء توقيت نشره وفق اختيارات تسويقية لجهة النشر، ولا علاقة للكاتب بتحديدها في هذا التوقيت بالذات.
وقال الخرباوي إنه يوجه كتابه لمن يريد أن يفهم ويراجع ويتأمل كيف لجماعة كانت تستهدف إعلاء شأن الإسلام أن تتحول إلى الجمود والانغلاق، ومعاداة كل صاحب رأي مستقل، حتى لو كان من المؤمنين بشدة بدور أعظم للإسلام لمواجهة مشكلات الوطن والأمة، ولفت قائلاً: "أحد قيادات الإخوان في المطرية زارني في مكتبي، وقال لي "لقد أبكيتني"، :0126[1]:وأظنه مع آخرين أدركوا عدم وجود أسباب شخصية لما كتبت".

وأوضح الخرباوي أن المشكلة أنني كنت صادقًا وعادلاً فيما كتبت، ولكن العديد من الإخوان لم يتعاملوا معي بهذا الشكل، وقد أهديت نسخة للأستاذ عبد المنعم أبو الفتوح، و بعدها بأيام اتصل بي أحد قيادات الجماعة قائلا إن الكتاب يستحق مناقشه موسعة يُدعى لها الإخوان أنفسهم، ولكنهم لن يفعلوا ذلك لقناعتهم أنهم وتاريخهم فوق النقد.

وتطرق إلى ما ورد في كتابه، مؤكدًا أن الجماعة انحرفت عن أفكار مؤسسها حسن البنا، وانجرفت إلى تيار منظِّرها سيد قطب، لتصبح جماعة جديدة، ويأتي من كانوا معه في التنظيم، وهم محمود عزت ومحمد بديع المرشد الحالي ورشاد البيومي، وأفراد تنظيم 65 الذين قبض عليهم وحكم ضدهم بالسجن 15 عامًا، وقد خرجوا بعد مرور 10 سنوات من العقوبة في 1975، وقد سافر الكثير منهم إلى دول عربية.

وأكد أن هؤلاء جميعًا ليسوا من الإخوان، وأطلق عليهم "تنظيم العشرات"، وبدأت فترة تمكينهم من الجماعة في عهد المرشد مأمون الهضيبي، وهم أفراد التنظيم الخاص الذين كانوا يقولون إنهم يتعبدون إلى الله بعمليات التنظيم التي حوَّلت الصراع السياسي إلى تصفيات دموية للخصوم. وتذكَّر الخرباوي أنه أثناء إعداد مادة الكتاب، التقى أحمد عادل كامل أحد القيادات التاريخية للإخوان ومن مؤسسي التنظيم الخاص، وقد بكى الرجل بشدة:0126[1]:، وهو يحاوره، وقال: "ليغفر لنا الله، لقد كنا نعتقد أننا نتعبَّد إلى الله بأعمال التنظيم الخاص، ولو عاد بي الزمن لما فعلت ما فعلته أبدًا".
وحول التأثير الطاغي لكتاب سيد قطب الأشهر "في ظلال القرآن" على فكر الجماعة، قال الخرباوي إن قطب كان أديبًا وشاعرًا، وشديد التأثر بالعقاد، ولكنه قرر فجأة أن يصبح له مشروعه الفكري الخاص، وبدأ في نشر فصول من كتابه "في ظلال القرآن" في مجلة الإخوان المسلمين، والغريب أنه أتم كتابته، وكتاب "معالم في الطريق" داخل السجن، وقد وفرت له الدعوة الظروف لكي يكتب بل ونشرت هذه الكتب، ومؤلفها خلف الأسوار.

وكان الراحل الشيخ محمد الغزالي يتولى زيارة قطب، واستلام ما يكتبه أولاً بأول، وقد قسم قطب المجتمع إلى جاهلية وإسلام، وهي أفكار أديب متطرف المشاعر ولا علاقة لها بالفقه ولا العلم الإسلامي، وتلك كانت أكبر مشكلة لدى قطب، فقد كتب أفكاره بلا مرجعية، ووجد أفراد التنظيم الخاص مثل بديع ومحمود عزت وغيرهما في أفكار قطب غطاءً شرعيًّا لكل أخطاء وخطايا هذا التنظيم مثل اغتيال الخازندار والنقراشي قبل ثورة يوليو.

وحول مراجعته لتاريخ وأخطاء الإخوان، وعدم انتقاده لبعض أصدقائه التاريخيين مثل مختار نوح، أوضح الخرباوي أن الكثيرين لا يعرفون قدر الصداقة التي بيني ومختار نوح، وهناك اختلافات كثيرة بيننا في بعض الأمور، وفي قضايا جوهرية، وأرى أن نوح ارتكب أخطاء كثيرة خلال وجوده بمجلس نقابة المحامين، ولم يستطع إيجاد رقابة قوية على بعض موظفي النقابة، مما أدى لحدوث ثغرات مالية، وتصرف وأنا معه بتعالٍ و كأننا امتلكنا الدنيا وما فيها، وأظن أيضًا أنه لم يستطع مواجهه ضغوط الإخوان، وأدى هذا إلى فض الحراسة على نقابة المحامين.

وبسؤاله عن اختيار نقابة المحامين مسرحًا لفصول كتابه "قلب الإخوان"، أوضح أن المكان شاهد على وقائع وأحداث جرت خلال سنوات طويلة، مؤكدًا أن النقابة تمر الآن بأسوأ مرحلة في تاريخها منذ إنشائها، وقال: "وفي ظني أن سامح عاشور لا يعرف كم أقدِّره وأثق تمامًا في نزاهته الشخصية وطهارة يده، وقدراته النقابية الهائلة، ولذا أطالبه بالعودة إلى النقابة بشخصيته التي التفت حولها كل القوى الوطنية، وأن يبعد من حوله بعض من لا يليق به أن يتعاون معهم.

وانتهى الخرباوي إلى تأكيد أن الإسلام في مصر له طبيعة خاصة أقرب إلى الذوق والرقة والإحساس بالفن والجمال، وحب الحياة، وأوضح أن المشكلة تكمن في وجود تيارات بالداخل وأفكار وافدة من الخارج، تريد افتعال أزمات، وتغيير كل هذا لصالح الانشغال بالتشدُّد والشكلانية، والبعد عن جوهر الدين في العقل والحرية والكرامة.

هل يستطيع أحد من الاخوان الرد علي الاستاذ ثروت ؟!!:12[1]:

نعم نسطيع ياباشا وراح اقولك ان الشعب مش عبيط فرضيه تجنيد الناس من الاخوان والسلفين لمهاجمه اهداف معينه وتشويه صوره الجماعه اتفضحت بعد ماصوتنا اتنبح من زمان والعمل القذر بتاع القدسين كشف ده اما الباقى فلامعنى له عندى ورد ياباشا على ماهو داخل الموضوع من فساد وسرقه ولا انتم دائما كده نعمل المواضيع تخرجوا بموضوع تانى خليكم فى السياق من فضلكم الموضوع عن فساد مبارك ونظامه السابق وحملات التطهير منهم يبقى خلينا فى موضوعنا وزى مابعتلك كده ياخ ادهم لو عايز نعمل موضوع لماذا انا ضد وانت مع فانا معك لكن الان هذا موضوع بفضائح النظام الفاسد فلا تستخدم اسلوب امن الدوله فالمنتدى والله اسلوب مش حلو ودمه تقيل

مش بالضروره يا فندم , يعنى أنا مثلا مش أمن دوله و ف نفس الوقت ضد الإخوان و مش شايف ان فيه تعارض بين الاتنين .. اللى هيحصل ف المستقبل القريب ان اللى هيعارض هيبقى تبع النظام البائد و تتعاد السلسله بأشخاص و توجهات مختلفه .. لكن الموضوع ده مش هيستمر

حكاية الموضوع التانى دى , ممكن و ماله و نسميه ركاب الموجه فى الثوره المصريه و يبقى للإخوان و غير الإخوان .. عشان غير الإخوان ميزعلوش

مش شرط يا فندم يكون حاجه من التلاته , فيه ناس خايفه ع البلد انها تخرج من قبضة الفاسدين عشان تقع ف إيد الإخوان ( يعنى نخرج من نقره نقع ف دحديره ) فبتحاول تكشف مساوئ الإخوان و ماضيهم عشان توعى الناس اللى متعرفش حاجه و بتمشى مع التيار

مصر هتخرب قريب يا فندم لو الناس مبطلتش عبط و دورت على شغلها , الاعتصامات فى كل مكان حتى المستشفيات .. !! فيه خيبه أكتر من ان الممرضات و بعض الأطباء أو الإداريين تضرب عشان ياخدوا علاوه .. !!

أدهم وحش و بيزعل الناس منه و أنا قلت له الكلام ده أكتر من مره و مبيسمعش الكلام , هعمل له إيه .. !!

وانا مش اخوان برضه يا دكتورنا ولكن شغل الضرب من تحت الحزام ده مش ينفع وبعدين دول متغلغلين في المجتمع المصري ودول مش اسرائيليين علشان نقول تاريخهم لاننا لو اتكلمنا بالاسلوب ده يبقى امن الدولة لازم نتخلص منها الشرطة نتخلص منها ورئاسة الجمهورية بالمرة لانها عملت فينا كتير
انا في نظري ان الاخوان مشكلة اجتماعية اكتر منها سياسية وهتتحل مع مرور الوقت ومع الترشيد الديني الصحيح للاسلام الحقيقي في مجتمع عانى من نظام خلى فيه الدقن شتيمة مع انها سنة عن الرسول الكريم صلى الله عليه وسلم ماهي السعودية جنبنا كلها دقون وشيوخ وايزي جدا جدا

واحب اقولك ان الناس مش هبلة يعني مثلا عندنا في البلد (اقصد الفلاحين علشان الاخوة العرب يفهموا) راحو انتخبوا بتاع الاخوان الدورة اللي فاتت والطبيعي انه مش خدم البلد خدم بس الاخوانجية اللي زيه وكانت النتيجة انهم انتخبوا مرشح اخر مستقل سقط في الانتخابات السابقة وعند حدوث التزويير لصالح الحزب الوطني البلد قامت ومش قعدت حتى تم النصر للمرشح المستقل (طبعا انا بتكلم عن انتخابات مجلس الشعب)
وانا نفسي الاخوان يكسبوا الدورة الجاية علشان مش يعملوا حاجة وتبان حقيقتهم ونخلص من صداع الاخوان لفترة جيدة من الزمن

ومصر هتخرب قريب لو رئيسها الجديد ما وصلش سده الحكم في اقرب وقت ممكن

واسف على الاطالة

على اساس ان الاخوان ركبوا الموجه هههههههههههههه لاتعليق

دى الحاجه الوحيده اللى متفق معاك فيه واحنا كائتلاف دعونا مع المجلس العسكرى لضروره وقف المظاهرات الفئويه اللى بيدير معظمها امن الدوله

ارجو بعد كل هذا حتى لاتكرر موضوع الخروج على المواتضيع ارجوك هذا موضوع لفساد النظام ان كان عندك شى لادناته فضعها ولا تخروجنا عن موضوعنا اما من اراد دعم الحرامى حسنى فهذا شانه تماما وهو حر فى ذلك وانا طالبت ادهم بذلك ولكن لانه يريد هدم الموضوع لم يستجيب وظل يخرج عن الموضوع وكانه لا يعى ماهيه هذا الموضوع هذا موضوع للنظام السابق ومش للاخوان ارجو الالتزام بقانون المنتدى من فضلكم حتى لانضع احد فى عقولنا ونستمر فى المعارضه من اجل المعارضه ويحدث مايتمنى ارهاب الدوله

طبعا لم يستطيع أحد من الجماعه الرد علي الاستاذ ثروت ويتهموني بالانتماء لامن الدوله
لا أعرف كيف لطالب في بكالوريوس هندسه أن يكون أمن دوله

لست متفاجئ فمكتب الارشاد وقتها لم يستطع الرد فأياديهم ملوثه بالدماء
ومازالت الحقائق تكشف
وهناك مشاركات قادمه ستفاجأ شباب الاخوان الغلبان المغرر بهم.
:0126[1]:

لقيت اللى يطبلك تانى يا ادهم يلا ياعم
بالنسبة ليك يا استاذ جوهر انا حتى الان لا اصدق وجود احد يدافع عن النظام
على طريقة اخترناه اخترناه

شكرا لمرورك
والي لقاء أخر
وتقييم :celebrate14[1]:

ياسلام شرفاء الامه همه اللى ايديهم ملوثه بدماء المصريين اه على اساس اللى اتقتلوا فى 28 وطوال الثوره وكل الحوادث الارهابيه وخصوصا ضد السياح والاقباط وحوادث التعذيب هما الاخوان اللى السبب فيها بجد حسبى اللله ونعم الوكيل
وعلى العموم انا آسف يا شهيد .. أنا مش آسف يا حسني مبارك .. وزير الداخلية الجديد اللواء منصور العيسوي: إطلاق الرصاص الحي على المتظاهرين هو قرار لا يمكن لوزير الداخلية اتخاذه بدون موافقة من الرئيس
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=l2Ny6c2hRAg&feature=player_embedded[/ame]

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى