فورين بوليسي: مصر بحاجة إلى الديمقراطية لإصلاح اقتصادها (مقالة مطولة)

لديك خيارين اما ان تدخل معه في نقاش وكباش لا ينتهي ويؤدي الى عداوة وكراهية بين الطرفين ، او تصبر وتصمت على لسانه وياكلها من غيرك فأقدم قانون في الوجود هو الدوران ، او تجيبه بحزم وادب في نفس الوقت وهنا يدرك انه يكلم شخص مؤدب فيتغير اسلوبه لا ارادياً ، كان هنا في فرنسا دراسة عن وضع الولد في غرفة لوحده والهدف هو بناء ثقته بنفسه فتبين ان تربية الولد جماعياً في غرفة ينقص من ثقة الفرد بنفسه واذا اهانه شخص يعتبرها انتقاص لكرامته اما لو كان في غرفة لوحده يدرك نفسه وعالمه جيداً ومن هو وبالتالي حتى لا يجيبك او يهتم لك
كلام محترم و هعمل فعل بهذ الكلام

بس اوقات الحماسة بتاخدني خصوصا لما شخص يقرر يتهمني بشئ لست عليه وقتها بحس اني لازم ادافع عن نفسي كتأيدي لاشخاص او ذمي لدولة

او يتم ذكر موضوع رجول الفراخ لشخص فقير فعلا و يتأثر بها جدا... خصوصا ان أحدهم يعمل مع عمالة مصرية!

لكن كلامك صحيح و سوف اتبع نصيحتك

سيتلو الضغط الصدمة وفوراً نشاهد التخلي عن الرأس وتطبيق الشروط وإنحسار نفوذ المؤسسة المتسلطة على قوت الشعب لحساب رفاهيتها ونفوذها وملاء حساباتها الأجنبية المسجلة بأسماء قياداتها من الصف الأول.

هل تتلقى اجرا على نصرتك للمجرمين؟؟ام انك متطوع؟؟
إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ . وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا كَذَلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ وَمَا هُمْ بِخَارِجِينَ مِنَ النَّارِ
ما رأيك فى تطبيع بلدك مع الكيان بدون مبرر ؟ هل ترى الاسرة الحاكمة مجرمة ام لك رأىٌ آخر ؟

انا جيت المنتدى هنا و كان عندى فكرة عن الخليج كويسة جداً بس للأسف شفت كمية كره و حقد رهيب هنا. بس يا رب يطلع اما ان الاعضاء اللى يبثون الفتنة هنا مش خلايجة فعلاً و انما مأجورين لنشر الكره بين الشعوب. يا اما اذا كانوا فعلاً خلايجة فهم مجرد قلة و لا يعبرون عن الشعور الحقيقى للخليج اتجاهنا. اتمنى ان يكون ايهما الحقيقة.

هل الداعمين من البداية لا يعرفون تغلغل الجيش بالاقتصاد وفساده
ان كان الجواب نعم فتلك مصيبة باهدار للمال العام
ان كان الجواب لا فتلك مصيبة اكبر

الأمر ببساطة دول الخليج قررت التوقف عن تقديم المساعدات وهذا حقهم وترى أنها قدمة مايكفي وهذا صحيح

أما المطالبة بإصلاحات كشرط للدعم هذا فقط مجرد عذر يعلم الجميع أنه بعيد المنال ولا يمكن للسيد الرئيس عبدالفتاح السيسي تحقيقة​

المنتدي الجزائري؟

فليسمح لي أخي الغالي deter @deter
بالنسبة لي أرى بأنه ليس "الجزائري" وإنما منتدى آخر (أنشأ مؤخراً لربما قبل سنة) وهو وقح بكل ما في الكلمة من معنى، لم أرَ في حياتي بمثل وقاحته، وسخيف لأبعد الحدود،
وأضف إلى ذلك، تـــافـــــــــــــه لا قيمة له، وانعكاس لما يُنشر على الفيسبوك من هبل وهبد ودجل وكذب وفبركة وشائعات لشوية عيييييال صييييييع.

بالنسبة لي أرى بأنه ليس "الجزائري" وإنما منتدى آخر (أنشأ مؤخراً لربما قبل سنة) وهو وقح بكل ما في الكلمة من معنى، لم أرَ في حياتي بمثل وقاحته، وسخيف لأبعد الحدود،
وأضف إلى ذلك، تـــافـــــــــــــه لا قيمة له، وانعكاس لما يُنشر على الفيسبوك من هبل وهبد ودجل وكذب وفبركة وشائعات لشوية عيييييال صييييييع.
منتدى الصرف الصحي ؟

اه شوفته.

هما لسه عايشين في جو مصر الفرعونية و جو جمال عبد الناصر بس دول اعضاء قليلة جدا.
نفس النظام مع اعضاء خليجين عايشين جو انهم فوق و الباقي تحت بسبب انهم اغني منهم.

الموضوع بقي مكرر و المنتديات العسكرية عموما تم فقدان الشغف بمتابعتها علي الاقل من طرفي و يمكن انا كمان بنسبة كبيرىة اخرج من اامنتديات العسكرية كلها في خلال ايام قليلة، الحياة و مساعدة الناس افضل مليون مره من سب و شتم جنسيات اخري و انا عن نفسي بطلب السماح من اي عضو شتمته من اي جنسية ( الا مؤيدين السيسي و داعمي السلام و تأييد العلاقات مع الصهاينة )

اه شوفته.

الموضوع بقي مكرر و المنتديات العسكرية عموما تم فقدان الشغف بمتابعتها علي الاقل من طرفي و يمكن انا كمان بنسبة كبيرىة اخرج من اامنتديات العسكرية كلها في خلال ايام قليلة، الحياة و مساعدة الناس افضل مليون مره من سب و شتم جنسيات اخري و انا عن نفسي بطلب السماح من اي عضو شتمته من اي جنسية ( الا مؤيدين السيسي و داعمي السلام و تأييد العلاقات مع الصهاينة )

لو كاتب عني شي مسامحك

399305

اه شوفته.

سبحان الله لسه معاير الفقرا بكلمة روح كل رجول فراخ و دعمت و احد خليحي بيهين المصريين بفقرهم و تخوين اني من الشؤون المعنوية و مؤيد و بتاع 😏

ربنا يهديك للخير

سبحان الله لسه معاير الفقرا بكلمة روح كل رجول فراخ و دعمت و احد خليحي بيهين المصريين بفقرهم و تخوين اني من الشؤون المعنوية و مؤيد و بتاع 😏

ربنا يهديك للخير
منا قولت الا مؤيدين السيسي ... دول يستاهلو الخره اللي هما فيه

منا قولت الا مؤيدين السيسي ... دول يستاهلو الخره اللي هما فيه
انت فرضت ذلك من رأسك و عشت دور اني شؤون معنوية كمان في اتهام سخيف

و قبلت اهانة المصريين كلهم من شخص عنصري بيتريق علي ازمة الغذاء عند المصريين

لو كان علي اهاني فليست مشلكة لكن اهانة الفقراء اللي انت عومت معه عليها دية تفسرها باية بالظبط!!!

و الاخلاق لا تتجزأ مع اشخاص و أشخاص... ممكن اتفهم لو ضد الصهاينة او ناس بتحارب دينك مثلا لكن ضد واحد بيقول رائية فاسمحلي اقولك انك منافق و عايش الدور. و ربنا يهديك

و بالرغم من دفاعك عن الاخوان فلم افعل مثلك و اتهمك بشئ لان الاخلاق لا تتجزأ

اهلا وسهلا
لو الاكل معجبوش هيطلع عميل المخابرات المصرية 😂

لو مش بعيد يتهمك بمحاولة اغتيالة بدث السم في الطعام او تقطيعة بالمنشار و لاحاجة

انت فرضت ذلك من رأسك و عشت دور اني شؤون معنوية كمان في اتهام سخيف

و قبلت اهانة المصريين كلهم من شخص عنصري بيتريق علي ازمة الغذاء عند المصريين

لو كان علي اهاني فليست مشلكة لكن اهانة الفقراء اللي انت عومت معه عليها دية تفسرها باية بالظبط!!!

و الاخلاق لا تتجزأ مع اشخاص و أشخاص... ممكن اتفهم لو ضد الصهاينة او ناس بتحارب دينك مثلا لكن ضد واحد بيقول رائية فاسمحلي اقولك انك منافق و عايش الدور. و ربنا يهديك

و بالرغم من دفاعك عن الاخوان فلم افعل مثلك و اتهمك بشئ لان الاخلاق لا تتجزأ
لا عادي .. انا مؤيد لمرسي و حكمه و واقف معاهم قلبا و قالبا ، مش شرط اكون اخوان لكن انا بميل ليهم ... اما الفقراء اللي بتقول اني بتريق عليهم ... طظ فيهم.

الفقير ده قام بتأيد قاتل و قام بالرقص علي جثث ناس مساكين ، في الحقيقة انا كنت مقهور و وصلت لمرحلة صعبة بعد رؤيتهم اموات في الشوارع و محروقين ، و عايزني احس بالشفقة ناحية الفقراء الشياطين دول؟ لا ، خلي السيسي يأكلهم و يشربهم زي ما رقصو ليه و ايدوه.

عودة
أعلى