متابعة مؤتمر (كوب 27) بشرم الشيخCOP27

الامن المصرى تبع الامم المتحدة:cmonBruh: امن الامم المتحده تبع الامم المتحدة مفيش حاجة اسمها حاجة تبع حاجة..دولا مش محافظتين زى الشرقية و الجيزة عشان تقول ان المجمل ان الاتنين واحد...مفيش العبط اللى انت بتقولو ده...لا تركيا ولا قطر يقدرو يقتحمو اى سفارة حتى لو على ارضهم
متخليش عدائك يخدك بعيد...الراجل رايح لوحده تبع نفسه لما يبقى رايح ضمن وفد رسمى او لوحده حتى..بس "مرسل" بورق رسمى ابقى تعالى هاجم مصر عشان انت متخالف مع نظامهم...لحد ما يجئ هذا الوقت بعد اذنك اعفينى من مناكفات الفيس بوك و تويتر و خلاى كلامك فى مضمون الموضوع "المناخ"
مش كده ميثاق الأمم المتحدة بيجبر الاعضاء يشاركوا بفلوس وقوات فى عمليات الأمم المتحدة

الاشياء هذي انتم ماتعرفونها هذي من ضمن برنامج قمة المناخ وهو تدوير الصرف الصحي على الطبيعه 😆 المفروض اغلاق سويسرا 🚽وقت قمة المناخ ومنع الاكل

مش عارف والله الناس بتبرر ازاى احتجاز حد زى علاء ومحمد الباقر واكسجين الناس دى كتبت شوية كلام وقضو عليه عمرهم فى السجن بينما واحد زى هشام طلعت مصطفى قتل وحرض ومتسجنش زيهم مش فاهم فعلا ايه مفهومكم عن المحاكمة العادلة وانتم عارفين انها محكمة امن دولة ولا فيها درجات تقاضى ولا فيها اى عدل يا جماعة انتم مش وطنيين والله انتم الى زيكم هما الى بيهدمو الاوطان

مش عارف والله الناس بتبرر ازاى احتجاز حد زى علاء ومحمد الباقر واكسجين الناس دى كتبت شوية كلام وقضو عليه عمرهم فى السجن بينما واحد زى هشام طلعت مصطفى قتل وحرض ومتسجنش زيهم مش فاهم فعلا ايه مفهومكم عن المحاكمة العادلة وانتم عارفين انها محكمة امن دولة ولا فيها درجات تقاضى ولا فيها اى عدل يا جماعة انتم مش وطنيين والله انتم الى زيكم هما الى بيهدمو الاوطان
شوية كلام 🤔 هل ماذكره صحيح انه حرض على قتل اهالي الضباط ! حسب تغريدات تويتر التي لم تحذف الى اليوم اذا صحيح هذا مو كلام عادي ممكن هو مايعملها لكن الخبول واجد لذلك مثله يقطع راسه بامر قضائي (مفسد في الارض)

المخلوق يطالب بإبادة اسر الضباط وكأن الاسر لهم يد في جرائم ابنائهم

معلش هو انت مين عشان تقول على حد انه مش وطنى؟
الله يكون فى عون الشعب ده والله...الاول اتكفر و دلوقتى اتخون و بقى مش وطنى...اقلع القناع يا سيسى

شوية كلام 🤔 هل ماذكره صحيح انه حرض على قتل اهالي الضباط ! حسب تغريدات تويتر التي لم تحذف الى اليوم اذا صحيح هذا مو كلام عادي ممكن هو مايعملها لكن الخبول واجد لذلك مثله يقطع راسه بامر قضائي (مفسد في الارض)

المخلوق يطالب بإبادة اسر الضباط وكأن الاسر لهم يد في جرائم ابنائهم
بالمناسبة فى حاجة يجهلها الكثير من الناس بما فيهم اللى مستميتين فى الدفاع عنه...علاء مش مسجون بسبب الكلام اللى كتبه..وديه ليها قصة طويلة

بالمناسبة فى حاجة يجهلها الكثير من الناس بما فيهم اللى مستميتين فى الدفاع عنه...علاء مش مسجون بسبب الكلام اللى كتبه..وديه ليها قصة طويلة
معلش هو اصلا مش مسجون بسبب الكلام دا لانة كان من تلت سنين واتسجن بعدة وخرج هو مسجون فى قضيه عبيطة بتاعت قلب نظام حكم مع محمد الباقرو محمد اكسجين فا معلش هو مسجون لية اساسا طيب بلاش هو هما مسجونيين لية ولا حرضو ع قتل ولا ضرب نشرو تويتتات انتقاد لنظام الحكم عادى يعنى مسجونين ليه بقى طيب سجناء الرائ الى بيتم الافراج عنهم كل شوية دول مجهود يشكر وكل حاجة بس حد سال نفسة هما اتسجنو لية اصلا واة مش وطنى دى اقصد بيها انكم زى الدب الى قتل صاحبة

معلش هو اصلا مش مسجون بسبب الكلام دا لانة كان من تلت سنين واتسجن بعدة وخرج هو مسجون فى قضيه عبيطة بتاعت قلب نظام حكم مع محمد الباقرو محمد اكسجين فا معلش هو مسجون لية اساسا طيب بلاش هو هما مسجونيين لية ولا حرضو ع قتل ولا ضرب نشرو تويتتات انتقاد لنظام الحكم عادى يعنى مسجونين ليه بقى طيب سجناء الرائ الى بيتم الافراج عنهم كل شوية دول مجهود يشكر وكل حاجة بس حد سال نفسة هما اتسجنو لية اصلا واة مش وطنى دى اقصد بيها انكم زى الدب الى قتل صاحبة
انا عارف والله انه مش مسجون عشان تويتات التحريض "بأنواعها"..وعارف حاجات كتيره جدا زيك بخصوص المحاكمات و القواضى
بس ده حاجات مفروغة من مضمونها "بالنسبالى" عشان كده بجنب نفسى الدخول فى نقاشات بيزينطية...بس انا ولا هاممنى لا علاء ولا الاء..هما ناس كبيرة مش اطفال و كل واحد كان عارف السكة اللى هو رايح فيها من اول ما تبنو الفكر اليسارى زيهم زى ابوهم و امهم فا هما مش عيال وكل واحد عارف مصلحته فين و هما ليهم اللى بيتكلمو عنهم و ليهم اللى بيدافعو عنهم.....وانت قولت بنفسك فى ناس بتخرج عن طريق لجنة العفو الرئاسي و فى ناس لسه هتخرج..فا هما لو مش قد اللعب يبقو مايلعبوش اما بقى ان الحال يوصل انهم يستقوى بالخارج هى ده اللى مضيقانى و ياليها التركيز على علاء و كئن مافيش ناس "احسن منه" مسجونين...هما على فكرة خسرو تعاطف ناس كتيرة كانو اصلا متعاطفين مع اخته اللى اتفتحت لها قنوات و منصات و مؤتمرات و كئن اخوها ده لو خرج هنصلح حال العالم....بص انا زى ما عارف ان فى ناس احسن وصف ليهم انهم "مغيبين" دخلو السجن بسبب الاخوان و تحريضهم و غسل دماغهم فا انا برضه عارف ان فى ناس اتبلغ انهم مختفيين قصريين و بعد كده لقيناهم فى داعش...فا احنا كا اكثرية من المصريين احنا مش مع اى طرف لئن الاتنين اوحش من بعض حتى لو هما بيقولو عكس كده...بس انا زى مارفضت فكرة الاستجداء/الاستقواء بالخارج فى زمن الاخوان زى ما الاهطل اللى اسم احمد الزند اللى كان بيستجدى بامريكا

سعيد يا اخ ميدودودو ؟
بص النظام على مدى السنين حاول يقسي جميع معارضيه بكل الطرق اكيد لما يبقا فيه فاصل مش على هواه لازم أكون سعيد علشان لأول مره بيحسو إنهم فاقدين للتحكم وطبعا ياما حذرنا كبت الناس مش فى مصلحة حد وان لو جت فرصة لهم هينفجرو وياما كنا بننادى بالحرية السياسية لكن النظام الحالي كان بيعمل نفسه مش سامع تخيل معايا للحظة لو كان النظام سمع المعارضة من بدري مكنش زمنهم واقفين الوقفه المعفنة الى هما وقفينها دى
اتفرج على الحلقة دى بالرغم ان المذيع ميوله اخوانيه لكن كل الى اتقال فيها صحيح مليون فى الميه وبيحصل كل يوم وقلي هل الى كان بيحصل ده ضروري وكانت الدولة متوقعه ايه بعد كل الكبت السياسي ده للشباب

قلبوهاله دندرة بس هوا ابن حلال ويستاهل 🤣

هذا بسبب دعوة حسام بهجت وهو مصرى "معارض" و قاعد فى مصر...مش بسبب سناء

ومصر اصلا اللى وضعت مكان للتظاهر من وقت طويل

منطقك خاطىء ... هشام طلعت قتل نفس واحده .. علاء عبد الفتاح كان بيحرض لقتل ظباط واهالى الجيش والشرطه (تحريض لحرب اهليه علنى)
فكفايه مقارنات ساذجه وخلينا فصلب الموضوع

هذا بسبب دعوة حسام بهجت وهو مصرى "معارض" و قاعد فى مصر...مش بسبب سناء
مشاهدة المرفق 528236

ومصر اصلا اللى وضعت مكان للتظاهر من وقت طويل

احنا بنتكلم على الحياة السياسية ككل نظام مبارك بالرغم من انه كان نظام قمعى لكن كان بيسيب الناس تعبر عن غضبها وكان بيسمح لكل الناس انها تتكلم لكن كان بيمنع مجموعة معينة من الكلام لكن للامانه عمرنا مشفنا معاه القمع الحالى ده عمري مشفت ظاهرة تفتيش الموبايلات الى مستحيل تحصل غير فى جمهورية موز أيام مبارك انا مره وقفنى ظابط كان عاوز يشوف بطاقتي لكنى رفضت علشان كان لابس ملكي ومورنيش الكارنيه اخدت الكارنيه بتاعة واتأكدت انه شرطة بعد كده اديته بطاقتي اطلع عليها وخلص الموضوع فى عصر السيسي بيجبرو الناس تفتح موبايلتها ولو لقى كلمه غلط بيحبس الشخص ده بالرغم من ان ده بينتهك مواد الحياة الشخصية فى الدستور لكن الناس دى مبقتش تحترم اى شئ فى مصر حتى قانونها ودستورها الى بيقسمو عليه وعلى احترامه

احنا بنتكلم على الحياة السياسية ككل نظام مبارك بالرغم من انه كان نظام قمعى لكن كان بيسيب الناس تعبر عن غضبها وكان بيسمح لكل الناس انها تتكلم لكن كان بيمنع مجموعة معينة من الكلام لكن للامانه عمرنا مشفنا معاه القمع الحالى ده عمري مشفت ظاهرة تفتيش الموبايلات الى مستحيل تحصل غير فى جمهورية موز أيام مبارك انا مره وقفنى ظابط كان عاوز يشوف بطاقتي لكنى رفضت علشان كان لابس ملكي ومورنيش الكارنيه اخدت الكارنيه بتاعة واتأكدت انه شرطة بعد كده اديته بطاقتي اطلع عليها وخلص الموضوع فى عصر السيسي بيجبرو الناس تفتح موبايلتها ولو لقى كلمه غلط بيحبس الشخص ده بالرغم من ان ده بينتهك مواد الحياة الشخصية فى الدستور لكن الناس دى مبقتش تحترم اى شئ فى مصر حتى قانونها ودستورها الى بيقسمو عليه وعلى احترامه
بص يا صديقى انا معرفش عن قصة تفتيش الموبيلات ده غير اللى فى شرم الشيخ و ده عشان التأمين اما حكاية التفتيش فى "الاماكن العادية" معرفش انت بتتكلم عليها ولا لا بس لو "عليها" فا انا كمان ضدها جملة وتفصيلا

اه الوضع فى نظام مبارك كان اسهل من الوضع الحالى....بس احنا هنبقى "غير محايدين" لو قولنا ان نفس الظروف اللى بتمر بيها البلد هى هى او لو قولنا ان الناس كانت موافقة على معاملة الشرطة للناس فى زمان .... معاملة الشرطة تحسنت عن الاول لكن انا من "وجهة نظرى" محتاجة شغل عالى و اكتر عشان تبقى لايقة على دولة بأسم مصر

قلبوهاله دندرة بس هوا ابن حلال ويستاهل 🤣

لا عداله مناخيه بدون حقوق انسان 🤔 يعني ربنا يغضب علينا عشان حقوق الانسان الغربيه ماتطبقت وسعت منهم

حياهم يشوفون رضى المناخ على العرب (المناخ معتدل ومكيف)

منطقك خاطىء ... هشام طلعت قتل نفس واحده .. علاء عبد الفتاح كان بيحرض لقتل ظباط واهالى الجيش والشرطه (تحريض لحرب اهليه علنى)
فكفايه مقارنات ساذجه وخلينا فصلب الموضوع
أولا: علاء طلع اعتذر وتراجع عن كلامه بعد كده ولو شوفت كلامه وحواراته بعد كده مستحيل تلاقي نفس الشخص.
ثانيا: هشام طلعت قاتل مع سبق الاصرار ومتعدمش لا هو ولا محسن السكري في سابقة فساد سياسي هايلة وخرجوا بعفو رئاسي ومعاهم صبري نخنوخ.
ثالثاً: مصر مليانة معتقلين سياسين من كافة الفئات، مصر تالت دولة على مستوى العالم في حبس الصحفيين. ولو عددنا كمية الظلم اللي حصلت في السنين اللي فاتت مش هنخلص.

عودة
أعلى