متابعة مؤتمر (كوب 27) بشرم الشيخCOP27

أولا: علاء طلع اعتذر وتراجع عن كلامه بعد كده ولو شوفت كلامه وحواراته بعد كده مستحيل تلاقي نفس الشخص.
ثانيا: هشام طلعت قاتل مع سبق الاصرار ومتعدمش لا هو ولا محسن السكري في سابقة فساد سياسي هايلة وخرجوا بعفو رئاسي ومعاهم صبري نخنوخ.
ثالثاً: مصر مليانة معتقلين سياسين من كافة الفئات، مصر تالت دولة على مستوى العالم في حبس الصحفيين. ولو عددنا كمية الظلم اللي حصلت في السنين اللي فاتت مش هنخلص.
ده الى كل حكام العرب مش قادرين يفهموه وده هيكون سبب فنائهم

الله ينصر الدولة العادلة وإن كانت كافرة، ولا ينصر الدولة الظالمة وإن كانت مؤمنة.

ولما سمع عمرو بن العاص المستوردَ بن شدادَ يحدث عن النبي صلى الله عليه وسلم بقوله: تقوم الساعة والروم أكثر الناس. قال له عمرو: أبصر ما تقول؟ فقال المستورد: أقول ما سمعت من رسول الله صلى الله عليه وسلم. فقال عمرو: لئن قلت ذلك؛ إن فيهم لخصالا أربعا: إنهم لأحلم الناس عند فتنة، وأسرعهم إفاقة بعد مصيبة، وأوشكهم كرة بعد فرة، وخيرهم لمسكين ويتيم وضعيف، وخامسة حسنة جميلة وأمنعهم من ظلم الملوك. رواه مسلم.

قمة بتنظيم مصري جميل ورئاسة مصرية كما نعلم وزعامة سعودية كما نشاهد.

الحمد لله انني رأيت السيسي جالس جنب كبير المنطقة في القمة المشتركة حتى تخرس كل الالسنة الحاقدة على البلدين الحبيبين.

ما تبطل مرقعة بقى ، تعليقاتك سمجة والله

أولا: علاء طلع اعتذر وتراجع عن كلامه بعد كده ولو شوفت كلامه وحواراته بعد كده مستحيل تلاقي نفس الشخص.
ثانيا: هشام طلعت قاتل مع سبق الاصرار ومتعدمش لا هو ولا محسن السكري في سابقة فساد سياسي هايلة وخرجوا بعفو رئاسي ومعاهم صبري نخنوخ.
ثالثاً: مصر مليانة معتقلين سياسين من كافة الفئات، مصر تالت دولة على مستوى العالم في حبس الصحفيين. ولو عددنا كمية الظلم اللي حصلت في السنين اللي فاتت مش هنخلص.
اولا : هو انا مستنى اسفه واعتزاره ؟ لا طبعا اعتزاره غير مقبول ... فى بلد خارجه من ثوره واضطرابات ومظاهرات وانتشار للشائعات بشكل مخيف وجهاز شرطه مُدمر يقوم واحد يطلعلى يحرض على قتل ظباط الجيش والشرطه .. (تقدر تقولى لو فئة الشباب كانت سمعتله كان هيحصل ايه ؟ .. تقدر تقلى ده يفرق ايه عن الارهابيين ف شمال سيناء ؟ ) ده لولا ستر ربنا كان تحول الامر تحول لاقتتال داخلى
ثانيا: هشام طلعت شخصيه قذره و قاتل مع سبق الاصرار لكن لو هحطه فمقارنه مع علاء فهو محرضش على قتل عشرات الاف ولا كان هيكون سبب فى اقتتال داخلى
ثالثا: مليش دعوه بيها انا بتكلم فى نقطه محدده

اولا : هو انا مستنى اسفه واعتزاره ؟ لا طبعا اعتزاره غير مقبول ... فى بلد خارجه من ثوره واضطرابات ومظاهرات وانتشار للشائعات بشكل مخيف وجهاز شرطه مُدمر يقوم واحد يطلعلى يحرض على قتل ظباط الجيش والشرطه .. (تقدر تقولى لو فئة الشباب كانت سمعتله كان هيحصل ايه ؟ .. تقدر تقلى ده يفرق ايه عن الارهابيين ف شمال سيناء ؟ ) ده لولا ستر ربنا كان تحول الامر تحول لاقتتال داخلى
ثانيا: هشام طلعت شخصيه قذره و قاتل مع سبق الاصرار لكن لو هحطه فمقارنه مع علاء فهو محرضش على قتل عشرات الاف ولا كان هيكون سبب فى اقتتال داخلى
مصر محتاجة عدل حقيقى عشان نخلص من علاء وأمثاله الفاسدين فى البلد دى لو فضلوا كده المرة دى هتبقى الضربة القاضية للبلد

انا عارف والله انه مش مسجون عشان تويتات التحريض "بأنواعها"..وعارف حاجات كتيره جدا زيك بخصوص المحاكمات و القواضى
بس ده حاجات مفروغة من مضمونها "بالنسبالى" عشان كده بجنب نفسى الدخول فى نقاشات بيزينطية...بس انا ولا هاممنى لا علاء ولا الاء..هما ناس كبيرة مش اطفال و كل واحد كان عارف السكة اللى هو رايح فيها من اول ما تبنو الفكر اليسارى زيهم زى ابوهم و امهم فا هما مش عيال وكل واحد عارف مصلحته فين و هما ليهم اللى بيتكلمو عنهم و ليهم اللى بيدافعو عنهم.....وانت قولت بنفسك فى ناس بتخرج عن طريق لجنة العفو الرئاسي و فى ناس لسه هتخرج..فا هما لو مش قد اللعب يبقو مايلعبوش اما بقى ان الحال يوصل انهم يستقوى بالخارج هى ده اللى مضيقانى و ياليها التركيز على علاء و كئن مافيش ناس "احسن منه" مسجونين...هما على فكرة خسرو تعاطف ناس كتيرة كانو اصلا متعاطفين مع اخته اللى اتفتحت لها قنوات و منصات و مؤتمرات و كئن اخوها ده لو خرج هنصلح حال العالم....بص انا زى ما عارف ان فى ناس احسن وصف ليهم انهم "مغيبين" دخلو السجن بسبب الاخوان و تحريضهم و غسل دماغهم فا انا برضه عارف ان فى ناس اتبلغ انهم مختفيين قصريين و بعد كده لقيناهم فى داعش...فا احنا كا اكثرية من المصريين احنا مش مع اى طرف لئن الاتنين اوحش من بعض حتى لو هما بيقولو عكس كده...بس انا زى مارفضت فكرة الاستجداء/الاستقواء بالخارج فى زمن الاخوان زى ما الاهطل اللى اسم احمد الزند اللى كان بيستجدى بامريكا
اقولك على حاجه مفيش بنى ادم محترم امريكا او أوروبا هتتكلم أو تدافع عنه دى خلاصة الحكاية طالما مدحوه اعرف أنه وسخ

مصر محتاجة عدل فقط لا غير عدل فى كل شئ عدل فى الأجور مينفعش يكون عندك شريحة كبيرة فى الدولة بتستغل ثغره فى قانون الاجور وبتاخد 35ضعف الحد الأدنى وفى الاخر يطلع يقول للناس أصبرو على الفقر لازم يكون فى عدل فى التوظيف مينفعش تلاقى عيله كاملة قضاه او مستشارين او يعينو اولادهم فى الجيش او الشرطة عدل فى تعامل الشرطة مع المواطنين عدل فى الأحكام القضائية مش نخفف الأحكام على ناس ونطبق الأحكام النموذجيه المخففة على طبقة من الناس علشان ليهم حماية ونقسم دهر طبقة تانية علشان ملهمش دهر رأى الخاص كلنا فى مصر حاليا مذنبين مينفعش حد يدعى الشرف على التلنى طول ما مفيش عدل كلنا مذنبين وكلنا نستحق نفس المصير ونفس الفرص طلما النظام الحالي بيدفعنا للغضب والكبت السياسي الى بيوصل الناس فى النهاية مهما طال الزمن الى الإنفجار لكن ارجع واقول مش هيحصل حاجة فى 11/11لكن كل الخوف حاليا والتحذيرات لأهالي الظباط خلي بالكم متنزلوش ولادكم فى اليوم ده هما حاليا خايفين من الإنتقام الشخصي مش من ثورة

ايه الغباء ده حمار مين إلى دبر اللقطة دى
بص انا واثق القطة دى اتعملت ازاى تليفون من شخص ما للشباب والرياضة عاوزين طلبه تكون شكلها كويس وولاد ناس علشان تشارك فى فعليات قمة المناخ علشان نوري ان شبابنا عندهم وعى بيئي طبعا بتوع الشباب والرياضة اما طلعو معارفهم او جابو مجموعة طلبه من مدارس إنترناشيونال اواتخدو بالاتوبيسات على شرم وطبعا لما حصلت المشكلة دى فى واحد معرض قعد كده وسرح فى الفراغ السرمدى وقال لازم نرد عليهم بنفس الطريقة عنها ووقف العيال علشان يعملو كده وحصل الى حصل اكيد ده الى حصل انا عارف العالم النجسه دى ماشيه ازاى🤣🤣

عودة
أعلى