سيمنس تفوز بصفقة سكك حديدية لقطارات فائقة السرعة بقيمة 8.7 مليار دولار في مصر

الله يطرح فيه البركة

هل فيه خريطة لمسارات القطارات ؟
الله يبارك فيك , اتفضل يا فندم

انا مش شايف مشكلة ان كل واحد يعترض على النظام او يكون متفق مع المشروع او مختلف ايه المشكلة مش عارف ليه المصريين ماسكين في بعض طبيعي الاختلاف
الرئيس ليس إلا موظف حكومي وشخصية عامة معرضة زي اي شخصة عامة في العالم التجريح للهجوم للانتقاد مش اب مثلا المفروض ينتهي المفهوم ده اختلف معاه او اتفق او حتى المشروع انتقده او لا ايه يفرق مع دولة كبيرة كبلدنا ليه الموضوع عند المصريين مش معايا تبقى ضدي طبعا ماعدا بعض التوجهات الايدلوجية 😂 اقصد الاخوان ومش إقصاء اكتر ماهو العقيدة الفكرية مش قايمة على الانتماء الكلي للوطن بل للجماعة اولا لكن غير كده مش فاهم بجد اتخانق مع واحد مصري زي لمجرد اعتراضه على مشروع اينعم الفكر يواجه بفكر لكن بحب ولهجة حوار هادية ومش مثالية بس احنا كلنا مصريين وعايشين في نفس البلد ونفس المشاكل اليومية ولو مهاجر فاهله عايشين فيها فأعتقد المصلحة واحدة وهي ان البلد تكون احسن حاجة فبلاش شخصنة للمواضيع كل واحد يعرض وجهة نظره بدون تقليل من وجهة النظر الأخرى وللأسف دي مشكلة اجتماعية لازم تتغير من فوق لتحت ام الجدال والخناق او انت صح عشان نخلص او اسكت انت دارس الكلام اللي بتقوله ياعم مايقوله يعني ايحصلك ايه

مثلا دار حوار ابن وزيرة الهجرة فقبل تأكيد الوزيرة للموضوع معظم من يدافع عن الرئيس وشخص الرئيس وليس الدولة كدب الموضوع ودول اخوان مكلفوش نفسهم بالبحث والعكس ان اخلي قضيتي بس هو الهجوم ع النظام ومخافش على بلدي كدولة ممكن إشاعة تسبب في أزمة او هروب استثمار وده ميمنعش عدم شفافية الدولة في حاجات كتير جدا يعني قضية ابن الوزيرة بما اني ذكرتها من شهر أبريل مفيش وسيلة اعلامية قالتها مع ان اكيد وصل لحد فيهم الخبر لانه نشر في الديلي ميل من ساعتها بالاسم وكتمت عن الموضوع لحد ماالاخوان قالوه وبعدين نيجي نزعل 😏

في الاخر يعني الاختلاف لايفسد للود قضية وكلنا عارفين بلدنا وعارفين اللي فيها

يارب تبقى احسن بلد في الدنيا

وقت الفيديو فى 2019 خدمة الدين 541 مليار
يناير الى فات خدمة الدين 731.9 مليار مفيش حاجة بتقل ويجيلك إنسان براس كتكوت يقلك اصل كورونا 🤣

التعديل الأخير:
انا مش شايف مشكلة ان كل واحد يعترض على النظام او يكون متفق مع المشروع او مختلف ايه المشكلة مش عارف ليه المصريين ماسكين في بعض طبيعي الاختلاف
الرئيس ليس إلا موظف حكومي وشخصية عامة معرضة زي اي شخصة عامة في العالم التجريح للهجوم للانتقاد مش اب مثلا المفروض ينتهي المفهوم ده اختلف معاه او اتفق او حتى المشروع انتقده او لا ايه يفرق مع دولة كبيرة كبلدنا ليه الموضوع عند المصريين مش معايا تبقى ضدي طبعا ماعدا بعض التوجهات الايدلوجية 😂 اقصد الاخوان ومش إقصاء اكتر ماهو العقيدة الفكرية مش قايمة على الانتماء الكلي للوطن بل للجماعة اولا لكن غير كده مش فاهم بجد اتخانق مع واحد مصري زي لمجرد اعتراضه على مشروع اينعم الفكر يواجه بفكر لكن بحب ولهجة حوار هادية ومش مثالية بس احنا كلنا مصريين وعايشين في نفس البلد ونفس المشاكل اليومية ولو مهاجر فاهله عايشين فيها فأعتقد المصلحة واحدة وهي ان البلد تكون احسن حاجة فبلاش شخصنة للمواضيع كل واحد يعرض وجهة نظره بدون تقليل من وجهة النظر الأخرى وللأسف دي مشكلة اجتماعية لازم تتغير من فوق لتحت ام الجدال والخناق او انت صح عشان نخلص او اسكت انت دارس الكلام اللي بتقوله ياعم مايقوله يعني ايحصلك ايه

مثلا دار حوار ابن وزيرة الهجرة فقبل تأكيد الوزيرة للموضوع معظم من يدافع عن الرئيس وشخص الرئيس وليس الدولة كدب الموضوع ودول اخوان مكلفوش نفسهم بالبحث والعكس ان اخلي قضيتي بس هو الهجوم ع النظام ومخافش على بلدي كدولة ممكن إشاعة تسبب في أزمة او هروب استثمار وده ميمنعش عدم شفافية الدولة في حاجات كتير جدا يعني قضية ابن الوزيرة بما اني ذكرتها من شهر أبريل مفيش وسيلة اعلامية قالتها مع ان اكيد وصل لحد فيهم الخبر لانه نشر في الديلي ميل من ساعتها بالاسم وكتمت عن الموضوع لحد ماالاخوان قالوه وبعدين نيجي نزعل 😏

في الاخر يعني الاختلاف لايفسد للود قضية وكلنا عارفين بلدنا وعارفين اللي فيها

يارب تبقى احسن بلد في الدنيا
ده الى نفسي نوصله عدم تقديس الحاكم وانه زيه زى اى موظف حكومى بيغلط ولازم يتم انتقاده علشان يتلافى الغلط ده ويتحاسب عليه ويتوقف عن تكراره دحنا مقلناش عزلة من منصبه بالبرلمان او سحب الثقة منه ممكن يقتلونا 🤣🤣

احدث تصوير للمشروع.. الخط التاني من القاهرة لاسوان هو كمان شغالين فيه من فترة وفيه تقدم كويس

لاحظت أن الأعضاء المصريين في المنتدى أكبر هبادين ومنبطحين على وجة الأرض
ماشاء الله اقتصاد مصر مبهر ومقوي قلوبهم والادارة المصرية تحكم مصر بشكل رائع وواضح فعلاً من أحوال مصر الحالية ولمدة 7 سنوات حتى أصبحت ديون مصر أكثر من 150 مليار

مفيش هبيد غيرك انت.

و التضليل انك تاخد رقم الديون منفصلة كدة و تشتغل تكرار كلام بتوع تويتر ام ديون خارجية...

و العجيب و كان لو جاء رئيس أخر علي هواك هيخفض الديون و هيعمل نمو بدون ديون 😂😂😂

و هيصرف علي التعليم و الصحة و الدعم و يرفع المرتبات و يصرف علي البنية التحتية و يطور القطارات اللي بتعمل حوادث و هيلغي الكباري و يصلح ازمة المرور و هيحل ازمة الكثافة الشكانية بدون مدن جديدة خالص.

و هيجل ازمة الرقعة الزراعية و ندرة المياة

و كل دة بدون ديون خالص و الاهم ان المواطن هيبقي غني جدا

بالمناسبة هناك ذول عربية و صل ديونها لنفس حجم الدين المصري نسبة للناتج المحلي و ده بدون اي مشاريع نهائيا (و بنية تحتية و مشاريع طاقة و....) و معدلات نموهم ميتة و ليس لديهم احتياطي نقدي.

احد هذة الدول الديمقراطية مهدد بالافلاس حاليا و لم يتم عمل أي مشروع بكل هذة الديون من الحكومات الديمقراطية اللي بتمثل الشعب 😉

و لم يتحدث خبراء تويتر و الاعلام العربي عن كوارثهم نهائي في حين لو سائلت مواطن الدولة اللي داخلة علي افلاس عن حجم ديون مصر هيسمعها.

والمشكل أن السيسي وحكومته راحلين والشعب من سيتحمل تسديد الديون

اي كلام بيتقال ، الشعب لن يسدد جنية واحد و لكن هيحصل عدم القدرة علي اخد قروض اخري (الحلم بتاعك اننا مناخودش ديون)

يعني الحكومة الطيبة هتفذ طلبك و هتمنعك تاخد ديون في المستقبل

لو أحضرت طفلههه في الابتدائية ليحكم مصر أسهل شيء يقترض 100 مليار ويبني مدن وقطارات وعاصمة جديدة وكباري ويطور الريف بالبوية الجديدة والمحارة على معظم البيوت القديمة ال 60 متر واهدار أموال على لا شيء بدون دماغ يا حبيبي بدون دماغ كل شيء في حياتنا أولويات وما فعلة السيسي في 7 سنوات مالة أي لازمة وتوقيتة غير مدروس
::Lamo::
المشكلة انك انت لم تدرس المشاريع بردوا و حكمت إنها فاشلة 😂 مع إنها استثمار طويل الاجل فقط و ليست فاشلة

و استمتع بمناقصات العاصمة الإدارية 😉

ليس كل الاعضاء الله يخليك ..
والله لو نزلت مصر وتكلمت مع الشغب اقسم لك بالله ان الناس كلها كرهت الوضع الحالى والناس خلاص هتنفجر والنظام نفسه فاهم الى اين وصل الوضع .. وهو يحكم فقط بالقبضه الامنيه والا لو فتح الميادين للمظاهرات لشفت ثوره من زمان .
الناس كاره الوضع المعيشي و اصلا الكلام دة طول عمر المصريين كدة. دة إنت لو سائلت و احد غني هيقولك انا و ضعي المعيشي صعب

المهم ان الشعب اتعلم من بتوع انزل علشان العيش يبقي من غير مسامير و دخلك يزيد و هنوزع فلوس مبارك و 😂😂 و اننا كنا فقرة (بالرغم من دعم الكهرباء و الماء و الدولار و البنزين و....)

و كان و قتها الدين الخارجي نفس حجم الاحتياطي

و الشعب اشتكي و نزل انفجر و قالك عيش 🍪

المشكلة ان خبراء و محللين النت لم بذاكروا ان مشكلة المصريين أساسا هي ال microeconomics و ليس ال macroeconomic و شغالين هبد عن الاقتصاد الكلي و سايبن الاقتصاد اللي مؤثر علي المواطن أصلا

و لم اري اي و احد. فيهم بيتكلم عن مشاكل الاقتصاد الجزئي كل كلامهم عن الاقتصاد الكلي بتاع الحكومة

انت كده جدع يعني في نظره بقت حلو خلاص وبقي راضي عنك
بغض النظر عن المواقف عموماخلي عندك كرامه وغيره كلنا كارهين الوضع بس ايه الحلو بأنه يوصفنا كلنا بأننا هبادين ومنبطحين وحضرتك بتبررله وتقوله مش كلهم بقيت محترم في نظره كده يعني
ابقي روح في اي موضوع عن الشأن السعودي وقول رأيك واعترض علي حاجه زي ما هو بيعمل كده وشوف رد فعله هتبقي ايه لو انت شايف ان ده عادي
سعوديه ؟ انت بتتكلم بجد .. انت بتقارن نفسك ووضعك الاقتصادى زى السعوديه
مش هتكلم يا ريتنا ربعهم اقتصاديا ياخى .. انزل اسال الشعب المصري ايه رايكم في السعوديه لو نبقى زيهم .. هتلاقي مكاتب التوظيف في مصر ملايين بيقدموا على عمل في الخليج مدرسين اطباء مهندسين عمال الخ الخ .. وتقولى اتكلم عن مشاكلهم يا اخى اعرف مشاكلك قد ايه ومشاكله قد ايه .. ما فيش مقارنه واحد عنده نزله برد وواحد عنده سرطان وبيغسل كلى وجلطه في المخ وحالته الاقتصاديه ضايعه وتقولى روح اتكلم عن نزله البرد 🤔🤔
ايش جاب لجاب ..
يا ربت يا اخى عندنا رئيس يعيش الشعب في نفس المستوى الى عايش فيه الخليج .. وانا هطبله معاكم .. انما فقر فى فقر وظلم وكبت وتقييد حريات وتطبيل كمان وتقولى كرامه .. هى فعلا كرامه ..بس كرامه البصيره وتحرر العقل والله

والله انتم السبب في قله كرامه بلدنا ..
وقله الكرامه والانبطاح بسبب التطبيل الاعمى لكل شي واكنه هو ده الوطنيه .. ان لم تتطبل فانت خاين وعميل وقابض من تركيا وقطر الارهابيه ( الحلوه دلوقتى ) 😂😂 ..
قله الكرامه انك واعلامك لا يقبل اى اى اى راي معارض ولا نقد ..
لما يطلع رايسك كل شويه ان الخليج هم الى انقذوا مصر من الضياع و انقذوا النظام من ثوره الشعب مره اخرى .. ولما نكتب له ان مش كل المصريين مطبلين زى الاخوه الى بيتكلم معاهم يبقى دى قلع كرامه ؟

قله كرامه لما رئيسك الفيلسوف يطلع يقول ثلاجه فاضيه عشر سنين عايش على الميه .. و النبي واصحابه بياكلوا ورق شجر وماحدش اشتكى .. ويقول انا ربنا خلقنى طبيب اشخص الخاله واعالج .. خلتوا منظرنا ايه وكرامتنا فين بين الاخوه الى اخدوها كومكسات اقوال ماثوره للاسطوره
مش انا ولا المنتقدين لكلام الاسطوره روح اسال الاخوه العرب على الهبد ده .. عشان تعرف وتدرك الواقع

قله الكرامه لما بلدك بتطرد ابناءها وتشجعهم على السفر ويطلعوا برا البلد عشان يحولوا عمله صعبه دى مش قله كرامه .. انما التطبيل والتعريض هو الكرامه

قله الكرامه لما تصدر مشهد للعالم .. شويه صعايده غلابه تحت خط الفقر بيعملوا فيديو بيتكلموا فيه عن غلاء الاسعار وتيجى السلطات تعتقلهم وترميهم في السجن بحجه الامن القومى 😱😱 وتقلهم اصل انا عندى حريه راي وكرامه المواطن خط احمر

قله الكرامه لما شباب بالالاف يكتبوا راي معارض عادى جدا ويترموا في السجون وتدوير في القاضايا ولما الشعب يجيب اخره وحاله السخط وصلت للذروه بين الناس وخللص الكل بقى يتكلم ويعترض على نظامك .. خلاص نفرج عنهم .. امال بتعتقلهم ليه من اساسه يا نظام كرامه المواطن خط احمر ..
للاسف انتم واعلامكم والله شوهته البلد وخربتوها سواء بقصد او من غير قصد لمجرد شيطنه اى راي معارض او منتقد للزعيم الاسطوره .. الحمد لله على نعمه تحرر العقل والفكر من تقديس البشر ..

معارض مصري ، الحكومة سايبة القطارات سيئة و الناس بتموت و بتصرف علي حاجات تانية .... و سايبين قطرات غير أدمية

الحكمة هنعمل قطارات كهربائية متطورة و نظبط النقل...... بتاخدوا قروض و عوزين تفلسوا البلد 😂

سعوديه ؟ انت بتتكلم بجد .. انت بتقارن نفسك ووضعك الاقتصادى زى السعوديه
مش هتكلم يا ريتنا ربعهم اقتصاديا ياخى .. انزل اسال الشعب المصري ايه رايكم في السعوديه لو نبقى زيهم .. هتلاقي مكاتب التوظيف في مصر ملايين بيقدموا على عمل في الخليج مدرسين اطباء مهندسين عمال الخ الخ .. وتقولى اتكلم عن مشاكلهم يا اخى اعرف مشاكلك قد ايه ومشاكله قد ايه .. ما فيش مقارنه واحد عنده نزله برد وواحد عنده سرطان وبيغسل كلى وجلطه في المخ وحالته الاقتصاديه ضايعه وتقولى روح اتكلم عن نزله البرد 🤔🤔
ايش جاب لجاب ..
يا ربت يا اخى عندنا رئيس يعيش الشعب في نفس المستوى الى عايش فيه الخليج .. وانا هطبله معاكم .. انما فقر فى فقر وظلم وكبت وتقييد حريات وتطبيل كمان وتقولى كرامه .. هى فعلا كرامه ..بس كرامه البصيره وتحرر العقل والله

والله انتم السبب في قله كرامه بلدنا ..
وقله الكرامه والانبطاح بسبب التطبيل الاعمى لكل شي واكنه هو ده الوطنيه .. ان لم تتطبل فانت خاين وعميل وقابض من تركيا وقطر الارهابيه ( الحلوه دلوقتى ) 😂😂 ..
قله الكرامه انك واعلامك لا يقبل اى اى اى راي معارض ولا نقد ..
لما يطلع رايسك كل شويه ان الخليج هم الى انقذوا مصر من الضياع و انقذوا النظام من ثوره الشعب مره اخرى .. ولما نكتب له ان مش كل المصريين مطبلين زى الاخوه الى بيتكلم معاهم يبقى دى قلع كرامه ؟

قله كرامه لما رئيسك الفيلسوف يطلع يقول ثلاجه فاضيه عشر سنين عايش على الميه .. و النبي واصحابه بياكلوا ورق شجر وماحدش اشتكى .. ويقول انا ربنا خلقنى طبيب اشخص الخاله واعالج .. خلتوا منظرنا ايه وكرامتنا فين بين الاخوه الى اخدوها كومكسات اقوال ماثوره للاسطوره
مش انا ولا المنتقدين لكلام الاسطوره روح اسال الاخوه العرب على الهبد ده .. عشان تعرف وتدرك الواقع

قله الكرامه لما بلدك بتطرد ابناءها وتشجعهم على السفر ويطلعوا برا البلد عشان يحولوا عمله صعبه دى مش قله كرامه .. انما التطبيل والتعريض هو الكرامه

قله الكرامه لما تصدر مشهد للعالم .. شويه صعايده غلابه تحت خط الفقر بيعملوا فيديو بيتكلموا فيه عن غلاء الاسعار وتيجى السلطات تعتقلهم وترميهم في السجن بحجه الامن القومى 😱😱 وتقلهم اصل انا عندى حريه راي وكرامه المواطن خط احمر

قله الكرامه لما شباب بالالاف يكتبوا راي معارض عادى جدا ويترموا في السجون وتدوير في القاضايا ولما الشعب يجيب اخره وحاله السخط وصلت للذروه بين الناس وخللص الكل بقى يتكلم ويعترض على نظامك .. خلاص نفرج عنهم .. امال بتعتقلهم ليه من اساسه يا نظام كرامه المواطن خط احمر ..
للاسف انتم واعلامكم والله شوهته البلد وخربتوها سواء بقصد او من غير قصد لمجرد شيطنه اى راي معارض او منتقد للزعيم الاسطوره .. الحمد لله على نعمه تحرر العقل والفكر من تقديس البشر ..
👋👋👋👋 جدع انت كده حلو
كل الي انت بتتكلم فيه ده معنديش فيه مشكله ولكن مشكلتي في الدونيه الي عندك انت لو ذهبت للصين او الهند او حتي الدول الاوربيه هتلاقي المواطن الخليجي وليس السعودي فقط افضل معيشيا بمراحل لان بكل بساطه الامر مربوط بالبترول

نقطة خلافي معاك انك قرأت الاسائه لينا كلنا وحبيت تنط من المركب وتقوله انك حلو وبلدك سيئه وفيها وفيها ودي اسمها دونيه ونقص
انا شخصيا شايف ان السيسي دكتاتور فاشل وان نظام الحكم عموما في مصر هو السبب في الي احنا فيه ولكن لازم يكون فيه موضوعيه مش معارضه للمعارضه وخلاص مينفعش واحد بلده بتحكم من قبيله متسميه علي اسم ابوهم ومحدش بيقدر يفتح بقه ينظر عليك وانت تبقي كمان منبطح ليه

المشكلة بجد الحقيقة ان المعارضين داخلين في مشروع مضمون و مفيد جدا للاقتصاد و مهم جدا و استثمار أمن جدا و شغالين نقد و يقولك.....

هناك مشاريع اخري ممكن نقول عنها كدة. لكن دة لا نهائيا و هو تقريبا مشروع اعظم من مشروع قناة السويس نفسها

بتربط مواني البحر الاحمر بالمتوسط و بتربط الصعيد بوجه بحري و بتريط مصر كلها ببعض.

و شوفوا بنفسكم زحام قطارات مصر و وضعها بالرغم من التطوير

النقد حلو و جميل و لكن بالمعقول و ليس علي كل شئ يطلع صياع و صويت و كاننا هنتحول لزومبي بكرة الصبح لو المشروع اتعمل 😡

ده اهم جزء في المشروع و اتكلموا عنه كتير و أولهم كامل الوزير
طيب ممكن تشرح هتم ازاي ردا علي العضو اللي قال
اما خط البضايع هل سفن الشحن ستفرغ حمولتها في العين السخنه (المملوك للأمارات) ثم تذهب فارغه لميناء الاسكندريه لتملئ تلك الحموله مره اخري!!

👋👋👋👋 جدع انت كده حلو
كل الي انت بتتكلم فيه ده معنديش فيه مشكله ولكن مشكلتي في الدونيه الي عندك انت لو ذهبت للصين او الهند او حتي الدول الاوربيه هتلاقي المواطن الخليجي وليس السعودي فقط افضل معيشيا بمراحل لان بكل بساطه الامر مربوط بالبترول

نقطة خلافي معاك انك قرأت الاسائه لينا كلنا وحبيت تنط من المركب وتقوله انك حلو وبلدك سيئه وفيها وفيها ودي اسمها دونيه ونقص
انا شخصيا شايف ان السيسي دكتاتور فاشل وان نظام الحكم عموما في مصر هو السبب في الي احنا فيه ولكن لازم يكون فيه موضوعيه مش معارضه للمعارضه وخلاص مينفعش واحد بلده بتحكم من قبيله متسميه علي اسم ابوهم ومحدش بيقدر يفتح بقه ينظر عليك وانت تبقي كمان منبطح ليه
المشكله .. في تعريف المصطلحات من اساسه .. انا اصلا مش متفق معاك في توصيف الاخ انها اساءه ..
فين الاساءه شتم خضاره مصر مثلا .. سب قذف .. تحالف مع اثيوييا مثلا زى اللخ هحايص الى كلنا اى مصري دخلنا في حاله جدال كبيره معاه .. وايام كورونا ما كان بيتوقع لمصر اللسوء واكنه بيتمنى لمصر الهلاك فعلا .. ماشي دى اسمها اساءه
انما الاخ وصف لحال اقتصاد مصر واسلوب الاداره في ملف الاستدانه والديون ومشاريع اخرى الله اعلم بجدواها .. هل دى اساءه
عشان كده انا بقلك والله والله والله ثلاث مرات التطبيل الاعمى بيخلى الشخص مغيب مش قصدى عليك انا بتكلم بشكل عام بيخلى الشخص لا يتحمل كلمه واحده نقد لزعيمه .. لان المطبل اى كلمه نقد هتكسر صنم تقديسه للزعيم ونظام حكمه ..
فعشان كده انت شايف انه اساءه .. لا والله انا مش شايف انه اساءه انا شايف انه وصف صحيح لحاله الاقتصاد واسلوب ادراته .. انما الاخ هجايص مثلا باين اوى اوى انه بيضمر في قلبه الشر على مصر وتمني انهيار النظام الصحى .. ودعم اثيويييا علنا جهارا وان احنا كمان الظالمين .. دى اسمها اساءه .. سب وقذف اساءه .. تطاول على مصري او ضربه او تقليل من شانهم وانهم خدم اوعمال في الخليج مثلا بمعنى السخريه فده اسمه اساءه وقله احترام ..
ثانيا انت بتفسك بتقول الوضع في الخيج حتى افضل من بلاد اسيويه زى الصين وحتى دول اوروبيه حتى .. وفي نفس الوقت بتقولى ليه ما بتتكلمش عن مشاكلهم .. ايه التناقض العجيب ده ..
لما توصل لعشر المستوى الاقتصادى بتاعه وعشر مشاكله هنبقى نتكلم عنه .. انما ما ينفعش انا ابنى في العنايه المركزه على التنفس الصناعى وفي غيبوبه واروح اتكلم مع الدكتور عن ابن غمى الى عنده نزله برد .. ده اسمه ضياع ومحاوله العروب من المشكله الى انا فيها ..
ولو بتتريق وتسيئ لهم بتسميه الدوله عشان الراجل واجهك بمشاكلك الاقتصاديه وانت عاجز عن الرد على المشاكل الاقتصاديه في نفس مستوى مشاكلك فمش لاقي الا الاستهزاء باسم دولتهم .. ده اسمه افلاس فكرى وعجز عقلى عن الرد والله
لانك بتحرف الموضوع عن نقاش اقتصادى وعايز تاخده في مجال تانى خالص .. زيك زى الاخ هجايص في الاساءه للاسف .. وكلاكما مرفوض
ولو انت بتسهزا من اسم السعوديه..
مككن تقول لرئيسك يبطل يذكر فضلهم على نظام حكمه وعلى المصرين لانهم بلسانه هو .. هم الى. انقذوا مصر من الضياع ووقفوا مع رئيسك لما العالم كله وقف ضدك باعترافه هو .. والى الان واقفين معاك سياسيا واقتصاديا وحضرتك زى هجايص في الاساءه للغير .. وكلاكما مرفوض ..
ولو قصدك استهزاء على نظام الحكم زى ما بتسي لهم ( واحد بلده بتحكم من قبيله متسميه علي اسم ابوهم ومحدش بيقدر يفتح بقه ) ده على اساس ان مصر نظام حكمهما مختلف .. مصر الحاكم لا يخلد على الكرسي حتى الموت .. الكرسي لا يخرج خارج نطاق خريج الكليه الخربيه .. .. حوش حوش مصر زى اليابان مثلا ولا كوريا الجنوبيه تداول سلمى في السلطه .. على الاقل اسمهم ملكيه ومعيشين الشعب في مستوى اقتصادى اعلى من اوروبا باعترافك انت .. انما انا ديكتاتور وظلم وقهر وسجن وفقر وتطبيل واخيرا والجديده دى اقيس الدول الاخرى بمسطرتي واسيئ لهم ولكيانهم ولدولتهم لانك لا تقبل النقد او عندك غيره على بلدك في غير محلها وبطريقه خاطئه ..
صدقنى التطبيل الاعمى بيغير في عقول الناس .. منذ التاريخ القديم .. بس نصيحه من تلميذك يا استاذى الكريم
اعرف يعنى ايه كلمه اساءه اصلا قبل ما تحطها في غير محلها ويعتى ايه كلمه حريه نقد واعتراض ..

طيب ممكن تشرح هتم ازاي ردا علي العضو اللي قال
اما خط البضايع هل سفن الشحن ستفرغ حمولتها في العين السخنه (المملوك للأمارات) ثم تذهب فارغه لميناء الاسكندريه لتملئ تلك الحموله مره اخري!!
مواني دبي ميناء بحري ، القطار عوز ميناء بري و المفروض بيحصل تكامل بين الاثنين. و في تصريحات شركة سيمينز ان الخط هيكون بديل لقناة السويس

بالنسبة للوجستيات فلا توجد تفاصيل حاليا و ممكن يتم بناء رصيف جديد مخصوص للقطارات في الميناء

و ياخي دائما الاقي الاجناب عاملين فديوهات محترمة عن مشاريع مصر و بمعلومات مفيدة جدا جدا

وشوف كل التفاصيل و كلامه علي خطوط القطارات القديمة و....

EL-3kaad @فُرسِآنِ آلَجّزٍيَرهّ

عودة
أعلى