سيمنس تفوز بصفقة سكك حديدية لقطارات فائقة السرعة بقيمة 8.7 مليار دولار في مصر

شوف تعليقات الاجانب علي الاستثمار دة و اعجبهم ان المبلغ هو 8 مليار فقط لعمل قناة سويس بديلة

المشكلة بجد الحقيقة ان المعارضين داخلين في مشروع مضمون و مفيد جدا للاقتصاد و مهم جدا و استثمار أمن جدا و شغالين نقد و يقولك.....

هناك مشاريع اخري ممكن نقول عنها كدة. لكن دة لا نهائيا و هو تقريبا مشروع اعظم من مشروع قناة السويس نفسها

بتربط مواني البحر الاحمر بالمتوسط و بتربط الصعيد بوجه بحري و بتريط مصر كلها ببعض.

و شوفوا بنفسكم زحام قطارات مصر و وضعها بالرغم من التطوير

النقد حلو و جميل و لكن بالمعقول و ليس علي كل شئ يطلع صياع و صويت و كاننا هنتحول لزومبي بكرة الصبح لو المشروع اتعمل 😡
معاك والله .. انا شايف مشروع زى الكهرباء الى اتعمل .. تحليه مياه .. معالجه مياه .. تبطين ترع عشان تقلل هدر المياه .. صوامع .. تطوير موانئ .. استصلاح اراضي .. وقف البناء على الاراضى الزراعيه .. كلها انجازات لا ينكرها الا شخص معترض من اجل المعارضه
انا مشكلتى الاكبر على حريه الفكر والنقد والمعارضه في البلد لدرجه بقينا اسوا من كوريا الشمالية واحنا في عصر 2022
عصر انفتاح وحريه .. ليه القمع والسجن والتنكيل والتخويف والترهيب . ليه الشيطنه والتخوين .. ده السبب الى خلى والله معظم الناس تدخل في عداء مع النظام الحاكم والتريقه .. روح شوف المواصلات وبين الشباب وبين الناس والله ما عدش حد بيخاف وكله دلوقتى بينتقد الوضع وبينتقد الديون لان العبره على اللرض ايه اسعار زادت بجنون وضرايب وفواتير كهربا مياه غاز محليات نظافه والدخل زى ماهو .. كل دول خونه ومعارضين وقابضين وماحورين .. المواطن همه هاكل عيالى ازاى اشترى شقه لابنى اواى اجوز بنتى ازاى .. مصاريف بيتى ومصاريف اولادى ازاى شخصيه وتعليميه ..
من هنا تكون عند الناس فكره خلاص طفح الكيل وكره التلج كبرت والنظام نفسه شعر بكده وبدا في الافراج عن الناس وحوار مع المعلرضه .. طيب كان ليه الاعتقال من اول لو انت ماشي بحق ربنا ده دليل ان البلد في ظلم وقهر وفقر .. طيب ليه مافيش حوار من اول .. يعنى احنا في ديكتاتورريه زى كوريا الشمالية والله واسوا .. فخلاص الناس بقت نظرتهم سوداء لاى عمل او مشروع تقوم به الدوله .. لان الواقع ديون في ديون بدون اى اى فائده على دخل رب الاسره ولعياله الا اسعار مولعه وقيمه الجنيه اتخسف بها الارض .. هتقوله كهربا هيقولك فواتير مش عارف ادفعها .. ولو دفعتها بطلوع الروح هتفضل عشرين سنه تقولى كهربا ما بتقطعش وانت قطعتنى في كل حاجه تانيه ومن جوانب اخرى طعتنى
صدقنى انا ماعنديش شك اقسم بالله في السيسى انه مخلص لمصر فعلا والله مقتنع جدا باخلاصه لمصر .. انا بختلف معاه في اسلوب الاخلاص لمصر طريقته غلط في غلط سواء اقتصاديا او سياسيا ..

.. انا عامى ولست بخبير ولا عالم .. اكيد ليا المحصله النهائيه على دخلى انا واولادى النهارده هعمل ايه حتى بكره ال 75 مليون نواطن مش عارفين يفكروا لبكره كمستقبل .. وكل شويه دين في دين في ديون الطبيعى ان الناس تشكك من الجدوى حتى لو مش دارسين الموضوع لان ايه المحصله بعد 10 سنوات ديون في ديون ايه الى خصل لمصر ؟ الفقر زاد اكتر واكتر وقيمه الجنيه انحدرت اكتر واكتر والدخل ثابت او لم ينمو بمقدار نمو المعيشه ..

بالله عليك الفقر الى زاد بين الناس واللسعار الى زادت عن مقدرت الناس والجنيه الى انحدرت قيمته والمسؤوليه الى زادت اضعاف واضعاف على الناس .. المفروض يزغرطوا ويباركوا لبعض ان احنا النعلرده مصر استلفت وهيبقى عليها ديون اكثر عشان تعمل قطار تذكرته اكبر من مقدره الشعب المصري .. وحد يقنعهم اصل معموله دراسه حدوى يا حلاوه .. يعنى هو ده الموضوع الوحيد الى طلع المسؤول ويقول معمول له دراسه جدوى 😂😂🧐 .. المفروض تصدقوا زى ما صدقتوا قبل كده المشاريع الى من الخمسينات الى يومنا هذا وبرضه مشاريع قوميه وهتحيب دخل ومش عارف ايه وبرضه معمول لها دراسه جدوى يا شعب مصر صدقونى .. .. وادى حال الشركات والمشاريع القوميه دى ايه دلوقتى والافلاس الى هيا فيه والتصفيه الى رايحه له .. مش معناه نقف مكانا خلاص بقى .. لا بس متعتقلش وتسجن الى بيعترض ولا تخون الى مش هيطبل لك يا مسؤول ويا نظام حاكم
هتقولى الغللء او فشل خطه اقتصاديه بيحصل في كل دول العالم .. تمام اوى اوى .. كل دول العالم الشعب بيقول رايه وبحريه وبينتقد الوضع ومش بيترموا في السجن لما ينتقدوا الوضع ولا بيتهددوا بامن الدوله . وكل دول العالم بتنزل مظاهرات احتجاجيه .. وكل دول العالم فيها النظام بيتغير عشان فشل خطه اقتصاديه للرئيس الفلانى .. او على الاقل عارفين طريقه تغيير النظام الحاكم في انتخابات حره ونزيهه .. انما احنا هنا فشل وظلم وقهر وكمان تطبيل وتعريض ولو فتحت بقك السجن مصيرك والخيانه تهمتك .. عرفت ليه الناس محتقنه وان احنا بقينا والله زى كوريا الشمالية واسوا تصفيق في تصفييق للاخ ابو خدود الى همه برضه كوريا الشمالية وامنها القومى ماهو كل واحد له شعار الى بياكل به عيش ..

التعديل الأخير:
المشكله .. في تعريف المصطلحات من اساسه .. انا اصلا مش متفق معاك في توصيف الاخ انها اساءه ..
فين الاساءه شتم خضاره مصر مثلا .. سب قذف .. تحالف مع اثيوييا مثلا زى اللخ هحايص الى كلنا اى مصري دخلنا في حاله جدال كبيره معاه .. وايام كورونا ما كان بيتوقع لمصر اللسوء واكنه بيتمنى لمصر الهلاك فعلا .. ماشي دى اسمها اساءه
انما الاخ وصف لحال اقتصاد مصر واسلوب الاداره في ملف الاستدانه والديون ومشاريع اخرى الله اعلم بجدواها .. هل دى اساءه
عشان كده انا بقلك والله والله والله ثلاث مرات التطبيل الاعمى بيخلى الشخص مغيب مش قصدى عليك انا بتكلم بشكل عام بيخلى الشخص لا يتحمل كلمه واحده نقد لزعيمه .. لان المطبل اى كلمه نقد هتكسر صنم تقديسه للزعيم ونظام حكمه ..
فعشان كده انت شايف انه اساءه .. لا والله انا مش شايف انه اساءه انا شايف انه وصف صحيح لحاله الاقتصاد واسلوب ادراته .. انما الاخ هجايص مثلا باين اوى اوى انه بيضمر في قلبه الشر على مصر وتمني انهيار النظام الصحى .. ودعم اثيويييا علنا جهارا وان احنا كمان الظالمين .. دى اسمها اساءه .. سب وقذف اساءه .. تطاول على مصري او ضربه او تقليل من شانهم وانهم خدم اوعمال في الخليج مثلا بمعنى السخريه فده اسمه اساءه وقله احترام ..
ثانيا انت بتفسك بتقول الوضع في الخيج حتى افضل من بلاد اسيويه زى الصين وحتى دول اوروبيه حتى .. وفي نفس الوقت بتقولى ليه ما بتتكلمش عن مشاكلهم .. ايه التناقض العجيب ده ..
لما توصل لعشر المستوى الاقتصادى بتاعه وعشر مشاكله هنبقى نتكلم عنه .. انما ما ينفعش انا ابنى في العنايه المركزه على التنفس الصناعى وفي غيبوبه واروح اتكلم مع الدكتور عن ابن غمى الى عنده نزله برد .. ده اسمه ضياع ومحاوله العروب من المشكله الى انا فيها ..
ولو بتتريق وتسيئ لهم بتسميه الدوله عشان الراجل واجهك بمشاكلك الاقتصاديه وانت عاجز عن الرد على المشاكل الاقتصاديه في نفس مستوى مشاكلك فمش لاقي الا الاستهزاء باسم دولتهم .. ده اسمه افلاس فكرى وعجز عقلى عن الرد والله
لانك بتحرف الموضوع عن نقاش اقتصادى وعايز تاخده في مجال تانى خالص .. زيك زى الاخ هجايص في الاساءه للاسف .. وكلاكما مرفوض
ولو انت بتسهزا من اسم السعوديه..
مككن تقول لرئيسك يبطل يذكر فضلهم على نظام حكمه وعلى المصرين لانهم بلسانه هو .. هم الى. انقذوا مصر من الضياع ووقفوا مع رئيسك لما العالم كله وقف ضدك باعترافه هو .. والى الان واقفين معاك سياسيا واقتصاديا وحضرتك زى هجايص في الاساءه للغير .. وكلاكما مرفوض ..
ولو قصدك استهزاء على نظام الحكم زى ما بتسي لهم ( واحد بلده بتحكم من قبيله متسميه علي اسم ابوهم ومحدش بيقدر يفتح بقه ) ده على اساس ان مصر نظام حكمهما مختلف .. مصر الحاكم لا يخلد على الكرسي حتى الموت .. الكرسي لا يخرج خارج نطاق خريج الكليه الخربيه .. .. حوش حوش مصر زى اليابان مثلا ولا كوريا الجنوبيه تداول سلمى في السلطه .. على الاقل اسمهم ملكيه ومعيشين الشعب في مستوى اقتصادى اعلى من اوروبا باعترافك انت .. انما انا ديكتاتور وظلم وقهر وسجن وفقر وتطبيل واخيرا والجديده دى اقيس الدول الاخرى بمسطرتي واسيئ لهم ولكيانهم ولدولتهم لانك لا تقبل النقد او عندك غيره على بلدك في غير محلها وبطريقه خاطئه ..
صدقنى التطبيل الاعمى بيغير في عقول الناس .. منذ التاريخ القديم .. بس نصيحه من تلميذك يا استاذى الكريم
اعرف يعنى ايه كلمه اساءه اصلا قبل ما تحطها في غير محلها ويعتى ايه كلمه حريه نقد واعتراض ..
برضو انت بتتكلم في اتجاه وانا بأتكلم في اتجاه تاني محدش قال ان الحياه حلوه عندنا وانا مبدافعش عن النظام اساسا لاني شايف ان النظام الحاكم هو اساس المشكله ممكن يكون السيسي كويس بس اسلوب الحكم هيا الي غلط وبتبوظ كل حاجه لان النظام المصري مبني علي الفرعنه شخص واحد هو الحاكم والناهي وهو الي بيفهم في كل حاجه ودي مشكلتنا عشان كده انا قلت اني ضد ادارة الحكم في مصر اصلا سواء كان السيسي او مبارك او حتي السادات وعبدالناصر لان الية وصولهم للحكم غلط من البدايه وبتبقي نهايتهم وحشه ومبنبقاش عارفين البلد من بعدهم رايحه فين

انا اختلافي معاك ولو ترجع لبداية النقاش في اسلوبك وردك علي الاساءة الي اتوجهت لينا كلنا

اما مسئلة انتقاد الخليج عموما فأحب اقولك ان مقياسك خاطئ

اي حد حتي لو فرد عادي جدا اعطيه مساحة ارض وليكن في قلب الصحراء وفيها بترول وعدد سكان قليل جدا هيعمل ايه ؟هيجيب قوي عظمي تحميه مقابل نسبه من البترول الي علي ارضه وبمجهود بسيط هيقدر يعيش نفسه وشعبه في رفاهه ورغد احسن من اي دوله في العالم وابسط مثال علي كده دول زي قطر والكويت مهما المسؤلين يسرقو وينهبو الشعب مش بيتأثر لان الي داخلهم كبير جدا مقابل عدد السكان تقدر تقولي بيصنعو ايه ولا بيجتهدو ويشتغلو في ايه
ايه الانتاج والتصنيع الي بتعملو الدول دي عشان نعمل زيهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبمناسبة ماتش الاهلي والوداد والكوره حد بيحاسب المسئولين القطريين في صرفهم المليارات عشان يجيبو لعيبه زي ميسي ونيمار وبيجددو لمبابي بمبالغ فلكيه عشان في الاخر ياخدو الدوري الفرنسي الي محدش بيتفرج عليه اصلا فساد ده ولا مش فساد المفروض نتكلم عنهفي دوله خليجيه من الي عاجبينك

فى حالتنا للأسف فى دولة غارقه فى القروض والديون وتمتلك إحتياطي نقدى 37 مليار دولار ويقوم يجي شخص يعمل مشروع واحد هيكلف رقم مبدئي 31مليار دولار وكالعادة دون اى دراسة اعتقد النتيجة لن تختلف كثيرا عن المشاريع السابقة ثم ان هل احنا مشكلتنا فى مصر فى سرعة القطارات ولا فى الصيانة هل تعلم ان القطارات العادية الى الى تم شرائها بمليارات الدولارات الجديدة تم تخفيض سرعتها بسبب ان جزء كبير جدا من قضبان السكك الحديد غير صالحة حتى المناطق الى تم تجديدها القطار بيهتز فيها بشكل كبير جدا وده خلاهم يخفضو السرعات على الخطوط منعا للحوادث عن تجربة شخصية لى فى السفر بالقطار من قريب جدا لمحافظات كتير وبوصل فى ضعف الوقت طيب هل تعلم ان خطوط مترو الإنفاق تم تخفيض سرعتها هيا كمان منعا للحوادث طيب ما الضمانات من عدم فعل نفس الشئ مع القطارات الجديدة من يعاني من اضطرابات عقلية هوا من يثق فى أشخاص إقامو الكثير من المشاريع على مدى 8سنوات ولم تحقق حتى جزء من العائد الاقتصادي الى هوا بنفسه اعلن عنه مش حد تانى

هل ما يؤرقك غرق الدوله بالديون ؟ او كونها تملك احتياطي نقدي 37 مليار دولار ؟ او عدم قيام احدهم باطلاعك على دراسات المشاريع ؟ او عدم وجود صيانه للقطار ؟ او محاولتهم خداعك بتخفيض سرعة القطارات ؟ او اهتزاز القطار اثناء سفرك عليه و يخضك خض ؟ او تخفيض سرعة قطار المترو الهايبرسونيك ؟ او عدم وجود ضمانات دوليه بعدم تخفيض سرعات القطارات الجديده ؟

🤔

يبدو لي انه حتى انت نفسك لا تعلم مالذي تريده ، لكن دعني اوضح لك تقطه ، هناك فرق عزيزي بين الانتقاد لهدف الاصلاح مع طرح بدائل ممكنة التطبيق و ايضاح لجميع الجوانب الايجابيه و السلبيه عن كل مشروع/برنامج.
و بين الانتقاد لمجرد الانتقاد فقط لأن الطرف الأخر مخالف لك فكريا و ايدولوجيا.

الاول يسمى معارضه ، و الاخر يعتبر خطاب كراهيه.😊

بلد بحجم قاره يعاني من انفجار سكاني و شح بالموارد و يواجه تحديات جيوسياسيه و اقتصاديه و بيئيه و اجتماعيه و عقائديه مع بنيه تحتيه متهالكه اغلبها تمت بعهد الملكيه و يخوض حربا ضروس ضد الارهاب و بنفس الوقت يحاول ان يواجه اطماع دول اقليميه و امبرياليه سابقه دون ان ننسى انه خرج من اتون اضطرابات داخليه كادت ان تؤدي الى كتابة فصل النهاية بتاريخ الدوله المصريه الحديثه و مع ذلك استطاع ان يحافظ على دولة المؤسسات و ان يواجه الارهاب و يحجمه و ن يقود اضخم عملية تطوير و تحديث للبنيه التحتيه للدوله المصريه مما ساهم برفع ايرادات الدوله و منحها زخما اكبر لتنفيذ بقية المشاريع و التي ساهمت برفع حجم الاقتصاد المصري و تعزيز نموه بالاضافه الى خفض معدل البطاله من 13.15% بسنة 2014 الى 9.73% بنهاية 2019 قبل تداعيات كورونا ، و مع هذا انت بشكل ما او بآخر استطعت ان تربط كل هذه المؤشرات و الاحدات بتصرفات جاسوس لانهم خفضوا سرعة قطارات المترو بدون لا يشاورونك 🤷🏻‍♂

تكه و يمكن بتقول انه امه يهوديه و بعد بيكون على بالك انك اقمت عليه الحجه 🤣

حوالينا و لا علينا 🙏🏼

ارتفع الدين الخارجي لمصر 8.1 مليار دولار في الربع الأخير من 2021

شوف تعليقات الاجانب علي الاستثمار دة و اعجبهم ان المبلغ هو 8 مليار فقط لعمل قناة سويس بديلة

انظر لتعليقات الأجانب على الاستثمار "استثمار المباني والكباري في وضع اقتصادي لا يسمح بذلك حالياً

أنظر العالم يتحدث عن مرور مصر من أزمة كورونا بدون أي مشاكل
و أقل نسبة اصابات وتصدت للفيروس أفضل من أوروبا "حد يخبرهم أنها بالبركة ودعاء الوالدين ولا يوجد مستشفيات حكومية محترمة في مصر"

انظر مصر من أكبر مستوردي السلاح في العالم "أسلحة ناقصة دوناً عن بقية دول العالم"

انظر مصر تبني مشاريع لفلسطين وتورد البرتقال لأيطاليا وكمامات وكحول لدول خارجية "زيادة الكهرباء والماء والبنزين والانترنت وأرصدة المحمول على المواطن 10 أضعاف قيمتها الحقيقية وأخيراً كان يرغب في زيادة قيمة رغيف الخبز"

السيسي ملك الأنتيكات الاعلامية والبروباغندا الكذابة مثل ركوبة الدراجة ومقابلتة لصاحب كشك ...الخ ويساعدة الأعلام المصري الأهبل والمطبلين
وأخيراً رداً على تعليق الهبداوي فوق .... لا أتمنى غير الخير لمصر

التعديل الأخير:
وبمناسبة ماتش الاهلي والوداد والكوره حد بيحاسب المسئولين القطريين في صرفهم المليارات عشان يجيبو لعيبه زي ميسي ونيمار وبيجددو لمبابي بمبالغ فلكيه عشان في الاخر ياخدو الدوري الفرنسي الي محدش بيتفرج عليه اصلا فساد ده ولا مش فساد المفروض نتكلم عنهفي دوله خليجيه من الي عاجبينك

هل تعرف كم الأموال التي تدخل لهم بالمقابل من الشركات الراعية ؟؟ كل مليون قطر تدفعة يدخل لها 20 مليون بالمقابل
أم عقدة ضد أي شيء خليجي ومحاولة المقارنة فقط؟

مشروع عظيم وتأخر كثيرا وكان المفروض يكون اول مشروع يتعمل في مصر، حتى لوكان قروض وحيكون ضغط على الشعب لكن المشروع يستاهل الصبر . ياليت مستقبلا يكمل للسودان او الاردن.

اسأل الله ان ينفع به اخواننا في مصر.

برضو انت بتتكلم في اتجاه وانا بأتكلم في اتجاه تاني محدش قال ان الحياه حلوه عندنا وانا مبدافعش عن النظام اساسا لاني شايف ان النظام الحاكم هو اساس المشكله ممكن يكون السيسي كويس بس اسلوب الحكم هيا الي غلط وبتبوظ كل حاجه لان النظام المصري مبني علي الفرعنه شخص واحد هو الحاكم والناهي وهو الي بيفهم في كل حاجه ودي مشكلتنا عشان كده انا قلت اني ضد ادارة الحكم في مصر اصلا سواء كان السيسي او مبارك او حتي السادات وعبدالناصر لان الية وصولهم للحكم غلط من البدايه وبتبقي نهايتهم وحشه ومبنبقاش عارفين البلد من بعدهم رايحه فين

انا اختلافي معاك ولو ترجع لبداية النقاش في اسلوبك وردك علي الاساءة الي اتوجهت لينا كلنا

اما مسئلة انتقاد الخليج عموما فأحب اقولك ان مقياسك خاطئ

اي حد حتي لو فرد عادي جدا اعطيه مساحة ارض وليكن في قلب الصحراء وفيها بترول وعدد سكان قليل جدا هيعمل ايه ؟هيجيب قوي عظمي تحميه مقابل نسبه من البترول الي علي ارضه وبمجهود بسيط هيقدر يعيش نفسه وشعبه في رفاهه ورغد احسن من اي دوله في العالم وابسط مثال علي كده دول زي قطر والكويت مهما المسؤلين يسرقو وينهبو الشعب مش بيتأثر لان الي داخلهم كبير جدا مقابل عدد السكان تقدر تقولي بيصنعو ايه ولا بيجتهدو ويشتغلو في ايه
ايه الانتاج والتصنيع الي بتعملو الدول دي عشان نعمل زيهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الخليج عاملك ازمه كبيره
انت شاكلك مش عارف الشركات والصناعات البتروكيماويه العملاقه الى بتصنعها السعوديه ووبتدخل في صناعات كثير في العالم .. تحب تعرف الخلليج عندهم مصانع عسكريه اكبر منك ...
بس مش دى المشكله المشكله في تعريف الاساءه في قاموسك انت .. انت شايف انه اساء ..انا شايف ان لم يسيئ عكس اللخ هجايص مثلا .. خليك موضوعى وبطل حساسيه وبلاش تقارن نفسك بالسعوديه والخليج عموما اقتصاديا عشان ما تحرجش نفسك قدام العالم .. فرق مابينك وبين السعوديه والخليج في الاقتصاد بين السما والارض .. وفرق في المعيشه بينك وبينهم زى الفرق بين الليل والنهار .. روح شوف مكاتب التوظيف في مصر وتلاقي الناس بمئات الالف بمختلف اعمارهم ووظائفهم دكاتره مهندسين عمال مدرسين بايتين قدام المكتب عشان الكل عايز يهرب من البلد ويشوف اكل عيش له ولعياله في الخليج والحكومه اصلا بتشجع الناس يطلعوا برا يجيبوا عمله صعبه .. بجد اياك تحط نفسك في نفس المقارنه مع الخليج اقتصاديا ومعيشيا وتحاول تساوى مشاكلهم بيك .. لما يبقى عندك فائض في الموازنه العامه بمئات مليارات الدولارات ابقى اتكلم زيعم .. انما انت شركات قطاع عام ملك الشعب الى طافح المر وبيسف تراب وتيجى شركه زى الشرقيه الدخان وتصرف ملاين من فلوس الشعب على لعيبه كوره .. او بنك اهلى مصري ملك الدوله والشعب الى فى وضع اقتصادى صعب ويصرف ملاين الملاين على لعيبه كوره .. ويصرف مكافئه مرتب 3 سهور لموظفيه بمناسبه رمضان وواخدين 12 يوم احازه واوقات عمل اقل كمان وهو بنك ملك السعب الى طافح المر .. وبلاش تتتكلم عن الفساد في بلاد بعيده وانت الفساد بينخر مؤسسات وشركات بلدك الى وصلها للدرجه باعتراف السيسى نفسه .. شركات ملك الدوله بتنهار بسبب الفساد .. مسؤولين بينهبوا البلد .. وكل دول العالم عندهم فساد .. حتى امريكا وفرنسا .. بس بدرجات و بمقدار كم الشعب عايش اصلا كويس .. انما احنا ظلم وقهر وفقر وجهل وسجن وتطبيل ولو اتكلمت تخون وتعتقل كمان
طيب الخليج. عنده رفاهيه عندهم فائض عندهم ودائع بنكيه بينقذوا بها اقتصادك من الانهيار باعتراف السيسي عندهم فوائض ماليه اكبر الاقتصادات العالميه بتحاول تستقطب فوائض الاموال الخليجيه .. انت فين وهم فين اقتصاديا .. غلط تحط نفسك في مقارنه مع الخليج الى عنده اساس اقتصادى قوى ولا يتاثر بالازمه العالميه مثل تاترك ولا تنهار قيمه العمله عندهم مثل. انهيارك
ممكن تقول ان شاء الله نبقى احسن وافضل انما ما ينفعش واحد عنده سرطان وليغسل كلى ومحتاج صمام في القلب وماشي بالزق وبرركه ربنا زى ما وزير الماليه معيط بيقول وبيتكلم وتيجي وتتكلم عن مرض اخوك الخليجى الى عنده نزله برد وتقوله عندك مرض زينا اهو وعندك فساد زينا بالضبط وماثر على اقتصاد بلدكم ومستوى دخلكم زى الفساد الى ناخر مؤسسات بلدنا وضيع اقتصادنا وشركاتنا زى ما السيسى قال قبل كده ..

.. وفي الاخر اقتناعك الشخصي من عدمه لن يغير من الواقع من شي لو سالت اقتصادى امريكي اقتصادى عربي تقوله قارن اقتصاد السعوديه مثلا واقتصاد مصر والمشاكل والفساد وتاثيره على الاقتصاد ومستوى المعيشه في كلا البلدين .. هيكتب لك كم صفحه في السعوديه .. انما مصر هيكتب موسوعه من كتب .. تحياتى وبطل حساسيه ولا تضع كلمه اساءه الا في محلها

التعديل الأخير:
المشكلة بجد الحقيقة ان المعارضين داخلين في مشروع مضمون و مفيد جدا للاقتصاد و مهم جدا و استثمار أمن جدا و شغالين نقد و يقولك.....

هناك مشاريع اخري ممكن نقول عنها كدة. لكن دة لا نهائيا و هو تقريبا مشروع اعظم من مشروع قناة السويس نفسها

بتربط مواني البحر الاحمر بالمتوسط و بتربط الصعيد بوجه بحري و بتريط مصر كلها ببعض.

و شوفوا بنفسكم زحام قطارات مصر و وضعها بالرغم من التطوير

النقد حلو و جميل و لكن بالمعقول و ليس علي كل شئ يطلع صياع و صويت و كاننا هنتحول لزومبي بكرة الصبح لو المشروع اتعمل 😡
تعقيب ونظرة خارج عن الحوار المصري المصري بين مؤيد ومعارض
بحكم التجربة هنا في المغرب في القطاع السككي الفائق السرعة و وقطارات الشحن للعلم ان الشركة الوطنية تتحصل على ما يفوق 100مليون دولار سنويا فقط في نقل الفوسفات
+ اسعار النقل المسافرين غير مدعومة بخلاف مصر التذاكر ارخص بكثير ان قارنا نفس المسافة
لاكن في الخط الفائق السرعة 320 km فاشترطت الشركة على الدولة من أجل تحديد سعر الرحلة تقريبا في 20 دولار لرحلة اقل 400km وان هدا السعر يتطلب نسبة ملئ الرحلات تفوق 70% .من أجل الحفاض على السعر وتحقيق الأرباح تقوم الشركة الوطنية بعدة انشطة
إطلاق سلسلة فنادق على عقاراتها بجانب المحطات ومناطق أخرى
جعل المحطات مناطق تسوق وكافيهات حيت تجد بالمحطات الكبرى ستاربكس ماكدونالد kfc ...
وبعض الماركات التي لها فروع في المولات
بناء مرابد سيارات ضخمة جدا بالأداء للعموم وهناك العديد ممن يضعون سيارتهم مقابل 8 دولار لكل 24 ساعة
ولأن إطلاق مشروع برج للمكاتب وشركات في عقار قرب محطة كبرى ويشتغل كمقر للشركة بالاظافة من الاستفادة من كراء عدد كثير من الطوابق
ومؤخرا تم الاعتماد كليا على الكهرباء المخصصة لتشغير القطار الفائق السرعة من مصدر الطاقة الشمسية كليا
تم وضع استراتيجية واضحة متعددة الزوايا وبحلول مبتكرة وتسير الشركة خطوة خطوة من أجل تنفيذ المشاريع بأقل تمويل ممكن لاحس تنفيذ
الان عناك مشروع مد السكة من مراكش نحو اكادير اي خط بطول تقريبا 240 km بتكلفة 5 مليار دولار بحكم وجود جبال الاطلس المشروع تأخر بأكثر كن 6 سنوات ولم يطلق بعد

ما لاحظته في المشروع المصري هو التسرع في تنزيل المشروع اي انشاء الشطر الأكثر نشاط وربحيته وتاقلم المشغلين والمسافرين وعلاج المشاكل ثم إتمام باقي المقاطع وتوسيع نشاطات شركة سكك الحديد من أجل موارد اظافية تم إزالة الدعم عن ثمن الرحلات بالقطار الجديد

كانت هده سياسة الدولة هنا أعلن المشروع ظهرت معارضة كبيرة وسخط من بعد أفراد المجتمع والانتقادات الشديدة اما الان أصبح الحوار المجتمعية العام ينتقد التأخر في إتمام باقي الاشطر حيلة شاطرة من الدولة

انظر لتعليقات الأجانب على الاستثمار "استثمار المباني والكباري في وضع اقتصادي لا يسمح بذلك حالياً

اذا كان الوضع لا يسمح لم تكن مصر لتسطيع فعل هذة المشاريع ، فاكر لما قالوا مصر هتجيب فلوس يناء العاصمة منين و محدش هيسلف مصر و هي بلد الاحتياطي بتاعها ١٦ مليار و تصنيفها الائتماني ضايع

طيب فاكر في عهد محمد مرسي لما حاولوا ياخدوا قروض و يطرحوا سندات و معرفوش بسبب وضعنا الاقتصاد و السندات بتاعتنا هتترفض اساسا

و خد تعليقات الاجانب في الفديو و شوف حدق الاثيوبيين

و أقل نسبة اصابات وتصدت للفيروس أفضل من أوروبا "حد يخبرهم أنها بالبركة ودعاء الوالدين ولا يوجد مستشفيات حكومية محترمة في مصر"

انظر مصر من أكبر مستوردي السلاح في العالم "أسلحة ناقصة دوناً عن بقية دول العالم"

انظر مصر تبني مشاريع لفلسطين وتورد البرتقال لأيطاليا وكمامات وكحول لدول خارجية "زيادة الكهرباء والماء والبنزين والانترنت وأرصدة المحمول على المواطن 10 أضعاف قيمتها الحقيقية وأخيراً كان يرغب في زيادة قيمة رغيف الخبز"

كل دة من مصادر غربية محترمة و ليس من الاعلام المصري او العربي ، في حين حضرتك متابع للاعلام الاربي و خبراء الاقتصاد المصريين بتوع اننا هنبقي زي فينزويلا في ٢٠١٩! و الكلام دة قالوه مع التعويم

السيسي ملك الأنتيكات الاعلامية والبروباغندا الكذابة مثل ركوبة الدراجة ومقابلتة لصاحب كشك ...الخ ويساعدة الأعلام المصري الأهبل والمطبلين
طيب اية رائيك ارزعك كتاب و درسات بتاكد ان الاستثمار في البنية التحتية و القروض فيها هي امنن استثمار و انها اساس الانتاج و النهضة لاي بلد.

و مشوف مين بيهبد. و بيطبل للخبراء الهاربيين 😂

تعليقاتكم علي ان للمشروع وحش هتفضل هنا في المنتدي و بعد عشر سنوات الناس هتفتح و هتضحك و هي بتشوف ناس بتنتقد مشروع تمنوي و استراتيجي زي دة

تعقيب ونظرة خارج عن الحوار المصري المصري بين مؤيد ومعارض
بحكم التجربة هنا في المغرب في القطاع السككي الفائق السرعة و وقطارات الشحن للعلم ان الشركة الوطنية تتحصل على ما يفوق 100مليون دولار سنويا فقط في نقل الفوسفات
+ اسعار النقل المسافرين غير مدعومة بخلاف مصر التذاكر ارخص بكثير ان قارنا نفس المسافة
لاكن في الخط الفائق السرعة 320 km فاشترطت الشركة على الدولة من أجل تحديد سعر الرحلة تقريبا في 20 دولار لرحلة اقل 400km وان هدا السعر يتطلب نسبة ملئ الرحلات تفوق 70% .من أجل الحفاض على السعر وتحقيق الأرباح تقوم الشركة الوطنية بعدة انشطة
إطلاق سلسلة فنادق على عقاراتها بجانب المحطات ومناطق أخرى
جعل المحطات مناطق تسوق وكافيهات حيت تجد بالمحطات الكبرى ستاربكس ماكدونالد kfc ...
وبعض الماركات التي لها فروع في المولات
بناء مرابد سيارات ضخمة جدا بالأداء للعموم وهناك العديد ممن يضعون سيارتهم مقابل 8 دولار لكل 24 ساعة
ولأن إطلاق مشروع برج للمكاتب وشركات في عقار قرب محطة كبرى ويشتغل كمقر للشركة بالاظافة من الاستفادة من كراء عدد كثير من الطوابق
ومؤخرا تم الاعتماد كليا على الكهرباء المخصصة لتشغير القطار الفائق السرعة من مصدر الطاقة الشمسية كليا
تم وضع استراتيجية واضحة متعددة الزوايا وبحلول مبتكرة وتسير الشركة خطوة خطوة من أجل تنفيذ المشاريع بأقل تمويل ممكن لاحس تنفيذ
الان عناك مشروع مد السكة من مراكش نحو اكادير اي خط بطول تقريبا 240 km بتكلفة 5 مليار دولار بحكم وجود جبال الاطلس المشروع تأخر بأكثر كن 6 سنوات ولم يطلق بعد

ما لاحظته في المشروع المصري هو التسرع في تنزيل المشروع اي انشاء الشطر الأكثر نشاط وربحيته وتاقلم المشغلين والمسافرين وعلاج المشاكل ثم إتمام باقي المقاطع وتوسيع نشاطات شركة سكك الحديد من أجل موارد اظافية تم إزالة الدعم عن ثمن الرحلات بالقطار الجديد

كانت هده سياسة الدولة هنا أعلن المشروع ظهرت معارضة كبيرة وسخط من بعد أفراد المجتمع والانتقادات الشديدة اما الان أصبح الحوار المجتمعية العام ينتقد التأخر في إتمام باقي الاشطر حيلة شاطرة من الدولة
شكرا لهذة المعلوم ياخي الكريم ، انا معجب جدا باقتصاد المغرب اكثر من بلدي مصر حتي.

ياخي انا كنت من سنين محروق ان دول أفريقية دخلت هذا المجال و دول اوروبيا الشرقية و..... و احنا هنا متمسكين بالقطار اللي بتصتدم ببعضها و الميكروباصات و السيارات الملاكي

و بلاقي مصريين بينتقدوا القطارات الكهربائية و المونوريل و.....

نالمصريين ياخي الكريم انتقدوا هدم العشوئيات و اعطاء السكان مساكن بديلة و قالك الدولة بتعمل توزيع جغرافيا للسكان و عوزة تمنع ثورات 😂

شايفين اننا لا نحصل علي ديون لعمل مشاريع و دعم النمو!!!

ده اللي يعرف ياخد ديون و لم يحصل عليها بعتبرة مجنون حرفيا.

قطار اليابان السريع لما قررت اليابان بناءة كان الشعب الياباني خارج من الحرب مفلس و الدولة بتمر بازمات شديدة و كان العالم كله بيتوجه يينقل الجوي و لما حصل هذة المشروع حرفيا هو احد أسباب نهضة اليابان الحديثة و ربط اليابان و شعب اليابان بالاقتصاد

هل تعرف كم الأموال التي تدخل لهم بالمقابل من الشركات الراعية ؟؟ كل مليون قطر تدفعة يدخل لها 20 مليون بالمقابل
أم عقدة ضد أي شيء خليجي ومحاولة المقارنة فقط؟
عقود ايه وشركات ايه الي بترعي🤣🤣
شكلك ملكش في الكوره عشان كده بتفتي في دي كمان

الرعايه والعوائد بتيجي بناء على نتائج الفريق محليا وخارجيا والأهم من كل ده قوة الدوري نفسه بذمتك عمرك شفت حد قاعد على القهوه عشان يتفرج على الدوري الفرنسي؟؟
ده الفرنسيين نفسهم بيشجعو الانديه الانجليزيه🤣🤣🤣
بطل هبد ارحم نفسك

الخليج عاملك ازمه كبيره
انت شاكلك مش عارف الشركات والصناعات البتروكيماويه العملاقه الى بتصنعها السعوديه ووبتدخل في صناعات كثير في العالم .. تحب تعرف الخلليج عندهم مصانع عسكريه اكبر منك ...
بس مش دى المشكله المشكله في تعريف الاساءه في قاموسك انت .. انت شايف انه اساء ..انا شايف ان لم يسيئ عكس اللخ هجايص مثلا .. خليك موضوعى وبطل حساسيه وبلاش تقارن نفسك بالسعوديه والخليج عموما اقتصاديا عشان ما تحرجش نفسك قدام العالم .. فرق مابينك وبين السعوديه والخليج في الاقتصاد بين السما والارض .. وفرق في المعيشه بينك وبينهم زى الفرق بين الليل والنهار .. روح شوف مكاتب التوظيف في مصر وتلاقي الناس بمئات الالف بمختلف اعمارهم ووظائفهم دكاتره مهندسين عمال مدرسين بايتين قدام المكتب عشان الكل عايز يهرب من البلد ويشوف اكل عيش له ولعياله في الخليج والحكومه اصلا بتشجع الناس يطلعوا برا يجيبوا عمله صعبه .. بجد اياك تحط نفسك في نفس المقارنه مع الخليج اقتصاديا ومعيشيا وتحاول تساوى مشاكلهم بيك .. لما يبقى عندك فائض في الموازنه العامه بمئات مليارات الدولارات ابقى اتكلم زيعم .. انما انت شركات قطاع عام ملك الشعب الى طافح المر وبيسف تراب وتيجى شركه زى الشرقيه الدخان وتصرف ملاين من فلوس الشعب على لعيبه كوره .. او بنك اهلى مصري ملك الدوله والشعب الى فى وضع اقتصادى صعب ويصرف ملاين الملاين على لعيبه كوره .. ويصرف مكافئه مرتب 3 سهور لموظفيه بمناسبه رمضان وواخدين 12 يوم احازه واوقات عمل اقل كمان وهو بنك ملك السعب الى طافح المر .. وبلاش تتتكلم عن الفساد في بلاد بعيده وانت الفساد بينخر مؤسسات وشركات بلدك الى وصلها للدرجه باعتراف السيسى نفسه .. شركات ملك الدوله بتنهار بسبب الفساد .. مسؤولين بينهبوا البلد .. وكل دول العالم عندهم فساد .. حتى امريكا وفرنسا .. بس بدرجات و بمقدار كم الشعب عايش اصلا كويس .. انما احنا ظلم وقهر وفقر وجهل وسجن وتطبيل ولو اتكلمت تخون وتعتقل كمان
طيب الخليج. عنده رفاهيه عندهم فائض عندهم ودائع بنكيه بينقذوا بها اقتصادك من الانهيار باعتراف السيسي عندهم فوائض ماليه اكبر الاقتصادات العالميه بتحاول تستقطب فوائض الاموال الخليجيه .. انت فين وهم فين اقتصاديا .. غلط تحط نفسك في مقارنه مع الخليج الى عنده اساس اقتصادى قوى ولا يتاثر بالازمه العالميه مثل تاترك ولا تنهار قيمه العمله عندهم مثل. انهيارك
ممكن تقول ان شاء الله نبقى احسن وافضل انما ما ينفعش واحد عنده سرطان وليغسل كلى ومحتاج صمام في القلب وماشي بالزق وبرركه ربنا زى ما وزير الماليه معيط بيقول وبيتكلم وتيجي وتتكلم عن مرض اخوك الخليجى الى عنده نزله برد وتقوله عندك مرض زينا اهو وعندك فساد زينا بالضبط وماثر على اقتصاد بلدكم ومستوى دخلكم زى الفساد الى ناخر مؤسسات بلدنا وضيع اقتصادنا وشركاتنا زى ما السيسى قال قبل كده ..

.. وفي الاخر اقتناعك الشخصي من عدمه لن يغير من الواقع من شي لو سالت اقتصادى امريكي اقتصادى عربي تقوله قارن اقتصاد السعوديه مثلا واقتصاد مصر والمشاكل والفساد وتاثيره على الاقتصاد ومستوى المعيشه في كلا البلدين .. هيكتب لك كم صفحه في السعوديه .. انما مصر هيكتب موسوعه من كتب .. تحياتى وبطل حساسيه ولا تضع كلمه اساءه الا في محلها
شكلك حافظ مش فاهم فين المقارنه في كلامي وبعدين انا قلت ان مفيش مقارنه اصلا
بقولك ايه انت شكلك غبي وكفايه كده مبقاش ليه صبر ولا طول بال راجع النقاش من الاول يمكن تفهم انا بتكلم في ايه
وياريت متكتبش صفحات كامله خير الكلام ما قل و دل او متردش عليه خالص وريح نفسك

قبل م تكتب حاجه افتح جوجل وخد فكره قبل م تهبد

A @Amrali ياخي الكريم شكوتك من المشاكل الاقتصادية للمواطنين بتعود لعدم اصلاح الدولة لمشاكل الاقتصاد الجزئي microeconomics (مشاكل القطاع الخاص).

و في النقطة دية هتلاقيني بعترض و بشتكي و بقولك حرام. لكن مشاريع الدولة بالنسبة ليا عادي و دة دورة.

لكن المفروض الدولة تدعم دور المواطن برضوا

يعني الدولة (و ده دورها الاساسي) عملت بنية تحتية من طرق و كباريه و صرف و مياة و وفرت الطاقة من وقود و كهرباء و غاز.... كانت موفرة العملة الأجنبية بعد الاصلاح المالي... لكن فشلت في دعم ان القطاع الخاص يبني المصانع. (ليس من دور الدولة بناء المصانع)

الدولة اهملت في اجراء اصلاح هيكلي للاقتصاد و دفع القطاع الخاص و دة كان دورها مع برنامج الاصلاح المالي (المفروض كنا نبدا بعد الانتهاء من البرنامج في ٢٠١٩ طبقا لخطة البنك الدولي) و كان المفروض يتم طرح الشركات الحكومية و شركات الجيش اما للبيع الكامل او طرحها في البورصة.

النهاردة الدولة بسبب الصادمة اللي حصلت ايقنت إنها لا تسطيع اهمال هذا الملف و مينفعش ان الدولة لوحدها.

و ابشرك و الله ان الديون و رؤوس الاموال دية هي اللي هتغير كل حاجة في مصر سواء سياسية او اجتماعية او اقتصادية. و شوف الدولة بتعمل اية علشان ترضي رؤوس الاموال و المستثمرين

اصبر لو صدقوا في اصلاحهم حاليا و دفعهم للقطاع الخاص هتشوف بلد تانية خالص و اقتصاد تاني خالص

شكرا لهذة المعلوم ياخي الكريم ، انا معجب جدا باقتصاد المغرب اكثر من بلدي مصر حتي.

ياخي انا كنت من سنين محروق ان دول أفريقية دخلت هذا المجال و دول اوروبيا الشرقية و..... و احنا هنا متمسكين بالقطار اللي بتصتدم ببعضها و الميكروباصات و السيارات الملاكي

و بلاقي مصريين بينتقدوا القطارات الكهربائية و المونوريل و.....

نالمصريين ياخي الكريم انتقدوا هدم العشوئيات و اعطاء السكان مساكن بديلة و قالك الدولة بتعمل توزيع جغرافيا للسكان و عوزة تمنع ثورات 😂

شايفين اننا لا نحصل علي ديون لعمل مشاريع و دعم النمو!!!

ده اللي يعرف ياخد ديون و لم يحصل عليها بعتبرة مجنون حرفيا.

قطار اليابان السريع لما قررت اليابان بناءة كان الشعب الياباني خارج من الحرب مفلس و الدولة بتمر بازمات شديدة و كان العالم كله بيتوجه يينقل الجوي و لما حصل هذة المشروع حرفيا هو احد أسباب نهضة اليابان الحديثة و ربط اليابان و شعب اليابان بالاقتصاد

اريد منك استفسار هل هيئة السكك الحديد تشتغل كنظام شركة عمومية وتؤدي ضرائب للدولة ؟؟؟

هنا من يقنع بهؤلاء و بيتفرج عليهم

عندك. الاف منهم علي تويتر و السوشيال ميديا و يوتيوب مسيطرين علي عقل كثير من الشباب و بينشروا الجهل و الخزعبلات

تخيل ناس لم تكن تتحدث عن تصنيف مصر الائتماني نهائيا طول هذة السنوات و اول لما مودي حطت نظرة مستقبلية سلبية ، عملوا حفلة علي النت مع انهم لم يذكروا ان مودي مفسها ثبتت التصنيف و كمان لم تتحدث عن الافلاس كما روج مركز الدرسات المصري في اسطنبول

احمد منصور مايؤخذ منه حق ولا باطل.

عودة
أعلى