هروب الأموال من مصر

ركز في كلامي هتلاقيني قولت الكلام ده.

قولت (مع العلم انهم بيصرفوا بردوا زي اي جامعة تانية) ، قصدي علي الطلاب. يعني بياخدوا دعم و كمان بيصرفوا.

نقطة المرتب ، انت كدة مفهمتش قصدي نهائي و انا حتي قلت. انه بيبحث عن الفرصة البديلة. يعني بالنسبة للمصرين انت كحديث التخرج مرتبك كويس بالنسبة لجميع خرجين الجامعات حتي لو خريج هندسة نووية مش هياخد زيك و بالنسبة للخارج فالجميع حتي المعلمين و السباكين مرتبتهم مرتفعة.

بالمثل. انت عارف مهندس الاجهزة الطبيية بياخد كام برة مصر ؟! و مع ذلك ملناش تكليف و لا تامين و بتتخرج. دور ياحديث التخرج علي قطاع خاص (عوزك خبرة و حديثي التخرج 🤣) و بيديلك مرتب زفت علشان مهندس تحت التمرين و مش بعيد يخصم منك علشان انت ضيعت مسامر او زعلت الدكتور 😁.

تعرف ان مرتبتنا في الخليج كام ؟ أصحابي اللي طلعوا الخليج بياخدوا في حالات اكثر من الاطباء (انت بتتعامل مع اجهزة بملايين).

بلاش اصدمك بالمرتبات في أوروبا و التعامل معاهم ازاي.

الدكطور هنا بيعاملك كانك سباك او كهربائي 🤮. و بلاش اتكلم علي مراكز الاشعة و النصب اللي بيعملوه في الاسعار.

في موضوع الادوية لية حضرتك الاطباء الشرفاء مبيكتبوش الدواء باسمة العلمي 😁 زي باقي الدول اللي هما عوزين ياخدوا مرتبات عالية زيها 😁 و عملوا حملة ضد القرار دة لما حاولت الناس تطبقة

نسيت اقولك ان حديث التخرج بيهرب من الاستقبال اساسا و ينزل المستشفي الخاص (شغل اضافي) و الناس تجري علي المستشفي مبتلاقيش الدكتطور. و النائب هربان و سايب طلاب امتياز تستقبل الطوارئ 🤣 حرفيا مش عارف يعمل اية مع المريض. المريض بيبقي عارف يشخص نفسة اكتر من الدكتور.
الفقرة الأولى اللي بتتكلم فيها إن مرتبات الكل ضعيفة بس الدكاترة اعلى حبة
وفي التعليق اللي قبله مش عاجبك انهم بيتكلموا كمان 😂 عايزهم ياخدوا كام عشان تبقى مبسوط ؟

حتة ليه مش بيكتبوا الإسم العلمي
ده اريح اصلاً 😂 بس ليه بيكتب إسم تجاري ؟ عشان الصيدلي ميدهوش نوع معين ويقوله ده زي ده وهو مش كدة

حتة ان حديث التخرج بيهرب من المستشفى ، ياريت تقولي انت شوفت ده في مستشفى ايه ؟ وليه عممته على الكل

الشيفتات في مصر غير آدمية اصلاً ومفيهاش ادنى تقدير للطبيب

واخيرًا بدل ما تعترض على ان الدكاترة بتطالب بحقها ما تعترض على اللي بيدي الرواتب 😂😂

وجبة سمك على الفطور ب 100 الى 200 ين يعني ثلاثة الى ستة ريال. ولو كنت تشتري الاغراض بنفسك حتكون ارخص.

غلاء اليابان في المواصلات والسكن والاكل في المطاعم.

مشاهدة المرفق 464271
يا بلاش يعني أرخص من طبق فول وحبة تميس :ROFLMAO:

العيب فينا و ليس فى المياة او الرقعة الزراعية.
عندما يكون استهلاك المواطن الاوربى من القمح سنويا ٦٠ كيلو بينما استهلاك المواطن المصرى ١٨٠ كيلو سنويا
حل عبقري, يا الله نأكل مثل الاوروبيين و نزيد نسب البروتين في وجبات المصريين. نفس البروتين الي يشفط الاعلاف و المياه بشراهه لانتاجه و سعره خارج مقدره جل المصريين.

هو العيب فيك صحيح, بس عيب ملوش علاقه بالقمح. ذكرتني بالسيد " عبور القناه مقابل الكافيار " 🤭

اولا انا لست محارب ليهم و لا بكرهم مثلا ، و عارف ان طبعا فيهم ناس محترمين و ناس حتي بتعالج ببلاش. و شوفت منهم اللي بيشيل استقبال المستشفى لوحدة بعد هروب النائب. و لا اعمم الاخلاق السيئة فكل مكان فية الحلو و الوحش

الفقرة الأولى اللي بتتكلم فيها إن مرتبات الكل ضعيفة بس الدكاترة اعلى حبة
وفي التعليق اللي قبله مش عاجبك انهم بيتكلموا كمان 😂 عايزهم ياخدوا كام عشان تبقى مبسوط ؟

انت فاكر اني ضد رفع مرتباتهم مثلا ؟!!!!! انا بقول ياريت نبقي زيهم و خصوصا اول سنين بعد التخرج الي السوق كله طالب (حديثي التخرج خبرة ثلاث سنوات 🤣)

انت كطبيب بتاخد الخبرة و التدريب علينا و بمرتب و بعدها بتسافر. و مش عاجبك انك بتاخد تكليف 🤔

انا فاكر لما بتوع صيدلة زعلوا من تاخر التكليف و عملوا مظاهرات كمان.

النقطة الاخيرة ، انا لست ضد رفع مراتبتهم انا قصدي ان الظلم طايل الكل ، لكن هم علي الاقل واخدين شئ.

حتة ليه مش بيكتبوا الإسم العلمي
ده اريح اصلاً 😂 بس ليه بيكتب إسم تجاري ؟ عشان الصيدلي ميدهوش نوع معين ويقوله ده زي ده وهو مش كدة

ياسلام 🤣 يعمي الاسم العلمي هو الغلط مش الاسم التجاري 🤣 العكس صحيح ، الاسم العلمي هو الضامن الوحيد لعدم اختيار دواء غلط.

يعني الدول المحترمة بتخلي الصيدلي يعمل كدة. بقولك مفيش اصلا دولة بتكتب دواء بالاسم التجاري أصلا.

و علي اساس اني معرفش مؤتمرات شرم الشيخ و الساحل و مندوبين الادوية و......

حتة ان حديث التخرج بيهرب من المستشفى ، ياريت تقولي انت شوفت ده في مستشفى ايه ؟ وليه عممته على الكل

شوفت بعيني. و بلاش اتكلم لما ابويا جالة جلطة في المخ ، علشان انا كمان ميجليش جلطة و انا بكتب.

اقولك نكتة علي كورونا. في بلدي في الشرقية ، الاطباء هربوا علشان مفيش حماية. و سابوا الممرضين هما اللي يشتغلوا مكانهم 🤔. و هبروا علي عيادتهم (اللي طبعا غير مجهزة و هتنشر العدوي اكتر) و المستشفيات الخاص

قالوا لاهل البلد مش هنشتغل علشان مفيش حماية و لا إمكانيات. مكنوش يعرفوا ان اهل البلد هيعملوا اية ، اهل البلد قالوا هنلم فلوس و نوفر ليهم الامكانيات و كمان هنطلع علي المحافظ و نائب مجلس الشعب.

المضحك بقي و كيل الوزارة رد علي البلد و قال ازاي مفيش مستلزمات انا جاي بنفسي و نزل تاني يوم

المفاجأه 🤣🤣🤣 الاطباء كلهم متواجدين و لابسين الحمايه و بيشكشفوا علي المرضي 🤣. الوكيل بيقولهم المخازن مليانة اهية و انت لابسين امال الشكوي منين. قالوا احنا لم نشتكي 🤣.

انا مش عوز ابعتلك الفديو علشان محدش يعرف بلدي و الخصوصية و كدة بس ممكن ابعتهلولك لو مش مصدقني.

اقولك الاوسخ بقي و اللي خلاني العنهم ، كانوا ٢٠١٤ عاملين اضراب و انا جالي مغص كلوي (انا مكنتش غاهم اية دة) و مغترب بعيد عن بيتي علشان الجامعة ، روحت المستشفي و كنت بتقطع ، دخلت قالوا فية اضراب هنديلك في الطوارئ حقنة مسكن و مضاد للتقلصات و انت شكلك عندك حصوة. خلي بالك كان طبيب امتياز الي كشف عليا.

بقلهم طيب اعمل اشعة (سونار) علشان اشوف حجم الحصوة ، قالي لا احنا عاملين اضراب و مش هنعملك الا لو هتعمل عملية. 🤔🤔

اضطريت اصرف الفلوس اللي معايا و روح مستشفي خاص ، فشختني فلوس.

الشيفتات في مصر غير آدمية اصلاً ومفيهاش ادنى تقدير للطبيب

واخيرًا بدل ما تعترض على ان الدكاترة بتطالب بحقها ما تعترض على اللي بيدي الرواتب
ياحبيي امال المريض يعمل اية اصلا. اذا كان الطبيب زعلان ، المريض الغلبان اللي داخل مستشفي ضايعة و كمان دكتور امتياز مبتدأ هو الي بيكشف علية و مش عاجبة كمان.

اقولك الاقذر من كدة كمان.

عمال نظافة المستشفيات اثناء كورونا اللي الاطباء رموهم تحت الاتوبيس و محدش جاب سيرتهم. لية لانهم غير متعلمين. اما الدكطور جايب ٩٩٪ في الثانوي 🤣 هو المهم و هو اللي اتعمل له تطبيل.

انت عارف العامل دة اللي بينضف غرفة العمليات و لامواخدة بيشيل براز المريض بياخد كام!!!!

انا طبعا. مع زيادة جميع المرتبات لكن بلاش موضوع المظلموية و الاڤورة بتاعتكم دية. ابقي روح اتعالج كدة وشوف الاطباء هيحلبوك ازاي.

حل عبقري, يا الله نأكل مثل الاوروبيين و نزيد نسب البروتين في وجبات المصريين. نفس البروتين الي يشفط الاعلاف و المياه بشراهه لانتاجه و سعره خارج مقدره جل المصريين.

هو العيب فيك صحيح, بس عيب ملوش علاقه بالقمح. ذكرتني بالسيد " عبور القناه مقابل الكافيار " 🤭
الصراحة هو المفروض زيادة اكل الخضروات ، الي هي متوفرة جدا في مصر و سعرها رخيص ، و الخضروات مفيدة جدا للصحة.

تخيل شعب بيعشق الحاجات اللي تدمر صحتة و بيرفض الخضار.

شعب ممكن يثور علشان الزيت و السكر اللي بيموتهم بالبطئ و اكتر شعب عنده سكر و كليسترول و قرف.

و كل راجل ماشي مربي كرش قدامة 🤣

الصراحة هو المفروض زيادة اكل الخضروات ، الي هي متوفرة جدا في مصر و سعرها رخيص ، و الخضروات مفيدة جدا للصحة.

شعب ممكن يثور علشان الزيت و السكر اللي بيموتهم بالبطئ و اكتر شعب عنده سكر و كليسترول و قرف.

كلام سليم, و الاعتماد على البطاطس بشكل اكبر ك stable بدل القمح اذا كان استهلاك المياه اولويه, كيلو البطاطس يحتاج ربع المياه اللازمه لانتاج كيلو القمح.

الهند اكلهم ممتاز و لذيذ و نباتي و رخيص جدا, و انتاجهم يطعم اكثر من مليار آدمي حتى الشبع بموارد مائيه معقوله جدا. بالمقارنه مع المطبخ المصري اعتقد انكم ممكن تتعلمون منهم الكثير.

اولا انا لست محارب ليهم و لا بكرهم مثلا ، و عارف ان طبعا فيهم ناس محترمين و ناس حتي بتعالج ببلاش. و شوفت منهم اللي بيشيل استقبال المستشفى لوحدة بعد هروب النائب. و لا اعمم الاخلاق السيئة فكل مكان فية الحلو و الوحش

انت فاكر اني ضد رفع مرتباتهم مثلا ؟!!!!! انا بقول ياريت نبقي زيهم و خصوصا اول سنين بعد التخرج الي السوق كله طالب (حديثي التخرج خبرة ثلاث سنوات 🤣)

انت كطبيب بتاخد الخبرة و التدريب علينا و بمرتب و بعدها بتسافر. و مش عاجبك انك بتاخد تكليف 🤔

انا فاكر لما بتوع صيدلة زعلوا من تاخر التكليف و عملوا مظاهرات كمان.

النقطة الاخيرة ، انا لست ضد رفع مراتبتهم انا قصدي ان الظلم طايل الكل ، لكن هم علي الاقل واخدين شئ.

ياسلام 🤣 يعمي الاسم العلمي هو الغلط مش الاسم التجاري 🤣 العكس صحيح ، الاسم العلمي هو الضامن الوحيد لعدم اختيار دواء غلط.

يعني الدول المحترمة بتخلي الصيدلي يعمل كدة. بقولك مفيش اصلا دولة بتكتب دواء بالاسم التجاري أصلا.

و علي اساس اني معرفش مؤتمرات شرم الشيخ و الساحل و مندوبين الادوية و......

شوفت بعيني. و بلاش اتكلم لما ابويا جالة جلطة في المخ ، علشان انا كمان ميجليش جلطة و انا بكتب.

اقولك نكتة علي كورونا. في بلدي في الشرقية ، الاطباء هربوا علشان مفيش حماية. و سابوا الممرضين هما اللي يشتغلوا مكانهم 🤔. و هبروا علي عيادتهم (اللي طبعا غير مجهزة و هتنشر العدوي اكتر) و المستشفيات الخاص

قالوا لاهل البلد مش هنشتغل علشان مفيش حماية و لا إمكانيات. مكنوش يعرفوا ان اهل البلد هيعملوا اية ، اهل البلد قالوا هنلم فلوس و نوفر ليهم الامكانيات و كمان هنطلع علي المحافظ و نائب مجلس الشعب.

المضحك بقي و كيل الوزارة رد علي البلد و قال ازاي مفيش مستلزمات انا جاي بنفسي و نزل تاني يوم

المفاجأه 🤣🤣🤣 الاطباء كلهم متواجدين و لابسين الحمايه و بيشكشفوا علي المرضي 🤣. الوكيل بيقولهم المخازن مليانة اهية و انت لابسين امال الشكوي منين. قالوا احنا لم نشتكي 🤣.

انا مش عوز ابعتلك الفديو علشان محدش يعرف بلدي و الخصوصية و كدة بس ممكن ابعتهلولك لو مش مصدقني.

اقولك الاوسخ بقي و اللي خلاني العنهم ، كانوا ٢٠١٤ عاملين اضراب و انا جالي مغص كلوي (انا مكنتش غاهم اية دة) و مغترب بعيد عن بيتي علشان الجامعة ، روحت المستشفي و كنت بتقطع ، دخلت قالوا فية اضراب هنديلك في الطوارئ حقنة مسكن و مضاد للتقلصات و انت شكلك عندك حصوة. خلي بالك كان طبيب امتياز الي كشف عليا.

بقلهم طيب اعمل اشعة (سونار) علشان اشوف حجم الحصوة ، قالي لا احنا عاملين اضراب و مش هنعملك الا لو هتعمل عملية. 🤔🤔

اضطريت اصرف الفلوس اللي معايا و روح مستشفي خاص ، فشختني فلوس.

ياحبيي امال المريض يعمل اية اصلا. اذا كان الطبيب زعلان ، المريض الغلبان اللي داخل مستشفي ضايعة و كمان دكتور امتياز مبتدأ هو الي بيكشف علية و مش عاجبة كمان.

اقولك الاقذر من كدة كمان.

عمال نظافة المستشفيات اثناء كورونا اللي الاطباء رموهم تحت الاتوبيس و محدش جاب سيرتهم. لية لانهم غير متعلمين. اما الدكطور جايب ٩٩٪ في الثانوي 🤣 هو المهم و هو اللي اتعمل له تطبيل.

انت عارف العامل دة اللي بينضف غرفة العمليات و لامواخدة بيشيل براز المريض بياخد كام!!!!

انا طبعا. مع زيادة جميع المرتبات لكن بلاش موضوع المظلموية و الاڤورة بتاعتكم دية. ابقي روح اتعالج كدة وشوف الاطباء هيحلبوك ازاي.
على نقطة الإسم العلمي والتجاري
وبقولك ياريت ده أريح لينا بس هو هنا مفيش نظام اصلاً
ده حتى بعض الصيادلة بيشتغل دكتور ويعك في الحالات وتيجي بمضاعفات بسببهم

نقطة الإمتياز يكشف على المريض دي مع كامل احترامي هرية

نقطة الشيفتات
لما تعرف ان دكاترة في مصر ماتوا بسبب الشيفتات الغير آدمية واللي مش موجودة في أي مكان في العالم وكمان بدون مقابل تقريبًا
يبقى من حق الدكاترة يعترضوا

وانا مش بكدبك بس مش كل المستشفيات زي بعض ولا كل الدكاترة زي بعض
في مكاني النواب و المدرسين هتلاقيهم موجودين و حتى الأساتذة في أي وقت

الناس بس هنا اعتادت تطلع غضبها من المنظومة في الدكاترة 😂😂 مفيش أدوات يبقى نضرب الدكاترة ، المستشفيات مش نضيفة يبقى نضرب الدكاترة

اتذكر لما بعض الهمج كسروا غرفة العمليات في معهد الكبد باين و دي تكلفتها مش حاجة سهلة
شوفت كومنت مواطن مصري انتقد فيه الهمجية دي وقال "
حرام تكسير الأجهزة اللي بملايين دي كنتوا كسروا الدكاترة وخلاص"

البروتيين متوافر فى البقوليات و منها الفول .كما انة متوافر فى السمك و الدواجن.
الاوربيين يعيبون على الامريكلن الشراهة و كثرة استهلاك اللحوم حتى انهم قالوا ان حجم الطبق السمول فى امريكا يساوى البيج فى اوربا.
الاوريين يسبقون الامريكان حضاريا باكثر من ١٠٠ سنة فما بالك بباقى العالم.

وجبة سمك على الفطور ب 100 الى 200 ين يعني ثلاثة الى ستة ريال. ولو كنت تشتري الاغراض بنفسك حتكون ارخص.

مشاهدة المرفق 464271

كيلو السمك اليلطى فى مصر ب ٣٠ جنية و هو من افضل اسماك العالم و يكفى اسرة .
القطعة الى فى الصورة التى فى حجم قرص السمسية ب ٦٠ جنية مصرى و لا تكفى طفل صغير.
مصر ارخص وافضل .
المصريين فى اليابان بنشرون فيديوهات عحبية عن غلاء الاسعار فى اليابان.

كيلو السمك اليلطى فى مصر ب ٣٠ جنية و هو من افضل اسماك العالم و يكفى اسرة .
القطعة الى فى الصورة التى فى حجم قرص السمسية ب ٦٠ جنية مصرى و لا تكفى طفل صغير.
مصر ارخص وافضل .
المصريين فى اليابان بنشرون فيديوهات عحبية عن غلاء الاسعار فى اليابان.
الحسبة متبقاش كده ك سمك مع الرز مع السلطة والزيت الخ هتلاقى الرقم داخل فى ٦٠ج فقط لوجبة واحدة هتعرف ليه المصريين مستهلك كبير للقمح

اتقى الله خضار مين إلى رخيص انتا بتكلم عن مصر ولا بلد تانية

على نقطة الإسم العلمي والتجاري
وبقولك ياريت ده أريح لينا بس هو هنا مفيش نظام اصلاً
ده حتى بعض الصيادلة بيشتغل دكتور ويعك في الحالات وتيجي بمضاعفات بسببهم

نقطة الإمتياز يكشف على المريض دي مع كامل احترامي هرية

نقطة الشيفتات
لما تعرف ان دكاترة في مصر ماتوا بسبب الشيفتات الغير آدمية واللي مش موجودة في أي مكان في العالم وكمان بدون مقابل تقريبًا
يبقى من حق الدكاترة يعترضوا

وانا مش بكدبك بس مش كل المستشفيات زي بعض ولا كل الدكاترة زي بعض
في مكاني النواب و المدرسين هتلاقيهم موجودين و حتى الأساتذة في أي وقت

الناس بس هنا اعتادت تطلع غضبها من المنظومة في الدكاترة 😂😂 مفيش أدوات يبقى نضرب الدكاترة ، المستشفيات مش نضيفة يبقى نضرب الدكاترة

اتذكر لما بعض الهمج كسروا غرفة العمليات في معهد الكبد باين و دي تكلفتها مش حاجة سهلة
شوفت كومنت مواطن مصري انتقد فيه الهمجية دي وقال "
حرام تكسير الأجهزة اللي بملايين دي كنتوا كسروا الدكاترة وخلاص"
انا شوف اهل مرضي بيضربوا دكتور. فعلا فيه حالات زفت بيتعرض ليها الاطباء.

نقطة الامتياز بقولك و الله حصلت معايا و كانوا تايهين و عمالين يسائلوا بعض.

تواجد الاطباء دائما علي حسب الرقابة علي المستشفي. اللي بكلمك عليهم في الاقاليم. المستشفيات الجامعية و الكبيرة هتلاقي طبعا الاطباء و الطقم شغال ، لذلك المعظم بيروحلهم علي طول بدل ميروح لمستشفيات المراكز.

و هقولك كمان اني ضد حدفهم في اماكن بعيد جدا.

و كمان مع توفير وظيفة واحد (بدل مهو بيشتغل في مليون مكان و يبقي في الاخر ماشي نايم علي نفسة) بمرتب محترم و ننهي الكلام ده.

و توفير الاجهزة و المعدات.

و بلاش افتح علي الموضوع ده (المستشفي الجامعي في الزقازيف من عشر سنين حصل فيها تعمد لوقف اجهزة الاشعة علشان المراكز الخارجية تشتغل!!!)

بلاش اتكلم كمان علي فساد منقصات الاجهزة. و اتكلم كمان عن فساد المهندسين (اللي هو مجالي) و اقولك ان فية مهندسين بتنصب علي الاطباء كمان.

المنظومة عوزة الحرق

اتقى الله خضار مين إلى رخيص انتا بتكلم عن مصر ولا بلد تانية
الخضار و ليس الفاكهة. الفاكهة غالية.

للعلم الفلاحين اشتكوا رخص الاسعار بسبب عدم التنسيق و كثرة المعروض و اللي اتسبب في كارثة ليهم.

لذلك تلاقي كل موسم صنف الكل زرعة و بقي رخيص و صنف بقي غالي جدا بسبب قلة المزروع ، الموسم اللي بعدة الكل يزرع اللي كان غالي فيبقي رخيص و اللي كان رخيص بقي غالي 🤣 و دوخيني يالمونه.

اضافة كمان ملهاش علاقة بموضعنا بس حابب اضيفها. الدولة منعت بيع السماد من القطاع الخاص و لازم المزارعين ياخدوة من الجمعية الزراعية و اللي عددها قليل ، و الامر رفع سعر الاسمدة بشكل كبير.

الخضار و ليس الفاكهة. الفاكهة غالية.

للعلم الفلاحين اشتكوا رخص الاسعار بسبب عدم التنسيق و كثرة المعروض و اللي اتسبب في كارثة ليهم.

لذلك تلاقي كل موسم صنف الكل زرعة و بقي رخيص و صنف بقي غالي جدا بسبب قلة المزروع ، الموسم اللي بعدة الكل يزرع اللي كان غالي فيبقي رخيص و اللي كان رخيص بقي غالي 🤣 و دوخيني يالمونه.

اضافة كمان ملهاش علاقة بموضعنا بس حابب اضيفها. الدولة منعت بيع السماد من القطاع الخاص و لازم المزارعين ياخدوة من الجمعية الزراعية و اللي عددها قليل ، و الامر رفع سعر الاسمدة بشكل كبير.
رخيصة على تاجر الجملة لاكن اى حد عادى بيشترى زى وزيك بالكام كيلو بالاسعار تعتبر غالية

في فرق بين نقص السيولة و بين نقص الدولارات حضرتك. السيولة للبنوك من العملة المحلية.

التعويم حقيقي و يتم المراقبة علية من البنك الدولي ، و لو لاحظت تغييرات سعر الصرف صعودا و هبوطا من بداية التعويم و حتي تقريبا ٢٠٢٠

مشاهدة المرفق 463840

هنلاحظ انخفاض قيمة الجنية و ارتفاعها و حتي تذبذبها.

يقال حاليا ان القيمة الحقيقة للجنية المفروض تنخفض بمقدار جنية واحد (حسب و كالة فيتش ، لتشجيع التصدير و ليس بسبب نقص العملة)

ربما يكون هذا احد الاهداف ، لكن الهدف الحقيقي لقانون الاستيراد مختلف و كان فية مقدمات لهذا القرار من زمان

الخبر من ٢٠٢١

القانون الجديد حسب الدولة لتكملة هذة العملية

تقول الحكومة إن الآلية الجديدة تهدف للحفاظ على الموارد المالية للدولة، كما تعتبرها خطوة مكملة لمنظومة التسجيل المسبق للشحنات، الذي تسعى من خلاله للارتقاء بمستوى البضائع الواردة من الخارج، والقضاء على هوامش الربح المبالغ فيها.

ده غير معرفة القيمة الحقيقة للمنتج اللي بيضربوا ورق بسعرة.

يرجي العلم ان الدولة ايضا منعت استخدام الاسمدة و المبيدات الزراعية من خارج الجمعيات الزراعية و وقفت جميع نشاط القطاع الخاص بها و لن يتم استيرادها الا عن طريق الدولة و توزيعها مدعومة من الدولة.

بسبب الغش اللي أثر علي تصدير المنتجات الزارعية.
اذا كان كده يبقي كويس جدا لأن كل دي كانت مشاكل موجودة فعلا وكنت باستغرب جدا من سكوت الدولة علي الفاسدين والغشاشين اللي بيضربوا ورق الاسعار والخامات بس الغريب أن مضمون القرار أنه في صالح المواطن لكن النتيجة دائما بتبقي عكسية في صورة ارتفاع شديد في الأسعار بصراحة الواحد بقي مش عارف مين الصح ومين الغلط

مشاهدة المرفق 464271

مش عارف لية شايف على الغلاف مكتوب ارز مقلى
و مفيش ريحة السمك فى الصورة

الله يستر على المسلمين
و الله الفقرا كثير
اتمنى السعودية تقوم بمساعدتهم
لا احد يزعل علي ما فكرت فيك و لا في الثاني
بس تخيل عجوز و طفل فقراء يلين قلبك

الله يستر على المسلمين
و الله الفقرا كثير
اتمنى السعودية تقوم بمساعدتهم
لا احد يزعل علي ما فكرت فيك و لا في الثاني