هروب الأموال من مصر

العيب فينا و ليس فى المياة او الرقعة الزراعية.
عندما يكون استهلاك المواطن الاوربى من القمح سنويا ٦٠ كيلو بينما استهلاك المواطن المصرى ١٨٠ كيلو سنويا
وانت عاوز تشبع المصري من فين غيرالقمح؟ 😂
الأوروبي يعوض الفرق باللحوم والأجبان والمأكولات الفاخرة، انت عاوز تزيد انفاق المصريين بهذه المقارنة الغريبة!

عندما يكون استهلاك المواطن الاوربى من القمح سنويا ٦٠ كيلو بينما استهلاك المواطن المصرى ١٨٠ كيلو سنويا
العيب مش فينا ابدا

احنا بنستهلك الحاجة الرخيصة مقارنة بالغالي

من يومين تقريبا رئيس شغبة الاغذية تقريبا كان مع عمرو اديب قال نفس الجملة اللي قولتها رد عليه عمرو اديب بس فيه فرق دول بيكلوا من كل حاجة رز ومكارونة ولحوم والى اخره و الحجات الغالية بسبب ايه بسبب ايه ارتفاع دخلهم و المستوى المعيشي وصدق على كلامه رئيس الشعبة

يبقى المشكلة فينا اننا بنزود و بنضغط على نفسنا وبناكل من العيش الصعب ده
ولا تحب المصري ياكل من كله اللي مرتبه مش هيجيب ده كله

المصري دايما بيقول على قد لحافك مد رجليك

واحنا الاطعمة على قد مصروفك كل براحتك

يا خي طبق البيض امبارح بكلم والدتي تقولي ٥٧ جنيه ....حتى البيض

طبعا انا مش عاوز اخش في جدال لا يودي ولا يجيب ونقول ازمة عالمية و مش ازمة و حرب و ااكلام ده كله ...مفهوم مفهوم

بس يارب فعلا نشوف اصلاحات سريعة على الارض لان الواحد فعلا بدأ يتخنق

ماحدش يجيب سيرة الشعب تاني الا لو كان عاوز يغير ثقافة أخلاقية مثلا دي لازم تحصل

انما اكله تقوله غلط طب غلط ليه هوا انا لاقي اجيب زيك ياللي بتفرش السفرة اكل من ما لذ وطاب

روحوا خدوا من فلوس الاستقراطيين

لان المصرى معندوش حاجة تانية غير العيش لما تلاقى السمك ببلاش تقريبا زى اليابان ساعتها نتكلم

وليه ماتزرع القمح وتصدره بما ان السعر عالي عالميا
واستغرب من هالمستثمرين سوق يتنفس بعد ثوره ويعتبر مكسب كيف يتركونه !
؟!

تبي الجد السوق العربي بغالبيته لا يشجع للاستثمار الداخلي فيه

لان العوامل الاساسيه لنجاح الاسثتمار غير متواجده

نبي نطبق قرارات الغرب وابجديات السوق وقوانين ادارته غير متزنه او متواجده

ليست بمصر فقط بل بقية الدول العربيه

رحم الله الدول الخليجيه فقط بما ورثته

وليه ماتزرع القمح وتصدره بما ان السعر عالي عالميا
واستغرب من هالمستثمرين سوق يتنفس بعد ثوره ويعتبر مكسب كيف يتركونه !
حتى الان الشمال السوري ومناطق قسد كلشي فيه حرب عم يزرعو القمح بكفي لاستهلاك الداخلي ولباقي عم يتصدر لتركيا

الأوروبي يعوض الفرق باللحوم والأجبان والمأكولات الفاخرة، انت عاوز تزيد انفاق المصريين بهذه المقارنة الغريبة!
كمان العادات الغذائية تختلف تماما الخبز شيئ اساسي في عديد من المطابخ الشرق اوسطية

دانت هبيد درجة أولى
تعرف الطبيب حديث التخرج في الدول المحترمة بياخد كام ؟!

وحتة السمسرة من شركات الأدوية اللي هي حرام ومش كل الدكاترة بيقبلوها اساسًا ولو طبيب حديث التخرج مش بيرحولوا اصلاً
دي مش قاعدة لأن ناس قليلة اللي بتعمل كدة
"زي لما يقولوا ليه راتب المعلم تعبان كدة تقولوا اصلهم بيدوا دروس وبياخدوا فلوس قد كدة" مع ان الغالبية العظمى مش كدة وحالتهم سيئة

بالنسبة للدعم: تعرف اهل الطالب بيدفعوا كام عشان ابنهم يتعلم كويس ويتخرج "الا تكون فاكرها ببلاش او بملاليم 😂"

3500 اللي هما أقل من راتب مهن اقل بكتير في الدول المحترمة ! ومستكترهم كمان 😂 ياخي العيب مش على الدولة العيب على الدكاترة اللي لسة قاعدين فيها
ركز في كلامي هتلاقيني قولت الكلام ده.

قولت (مع العلم انهم بيصرفوا بردوا زي اي جامعة تانية) ، قصدي علي الطلاب. يعني بياخدوا دعم و كمان بيصرفوا.

نقطة المرتب ، انت كدة مفهمتش قصدي نهائي و انا حتي قلت. انه بيبحث عن الفرصة البديلة. يعني بالنسبة للمصرين انت كحديث التخرج مرتبك كويس بالنسبة لجميع خرجين الجامعات حتي لو خريج هندسة نووية مش هياخد زيك و بالنسبة للخارج فالجميع حتي المعلمين و السباكين مرتبتهم مرتفعة.

بالمثل. انت عارف مهندس الاجهزة الطبيية بياخد كام برة مصر ؟! و مع ذلك ملناش تكليف و لا تامين و بتتخرج. دور ياحديث التخرج علي قطاع خاص (عوزك خبرة و حديثي التخرج 🤣) و بيديلك مرتب زفت علشان مهندس تحت التمرين و مش بعيد يخصم منك علشان انت ضيعت مسامر او زعلت الدكتور 😁.

تعرف ان مرتبتنا في الخليج كام ؟ أصحابي اللي طلعوا الخليج بياخدوا في حالات اكثر من الاطباء (انت بتتعامل مع اجهزة بملايين).

بلاش اصدمك بالمرتبات في أوروبا و التعامل معاهم ازاي.

الدكطور هنا بيعاملك كانك سباك او كهربائي 🤮. و بلاش اتكلم علي مراكز الاشعة و النصب اللي بيعملوه في الاسعار.

في موضوع الادوية لية حضرتك الاطباء الشرفاء مبيكتبوش الدواء باسمة العلمي 😁 زي باقي الدول اللي هما عوزين ياخدوا مرتبات عالية زيها 😁 و عملوا حملة ضد القرار دة لما حاولت الناس تطبقة

نسيت اقولك ان حديث التخرج بيهرب من الاستقبال اساسا و ينزل المستشفي الخاص (شغل اضافي) و الناس تجري علي المستشفي مبتلاقيش الدكتطور. و النائب هربان و سايب طلاب امتياز تستقبل الطوارئ 🤣 حرفيا مش عارف يعمل اية مع المريض. المريض بيبقي عارف يشخص نفسة اكتر من الدكتور.

كمان العادات الغذائية تختلف تماما الخبز شيئ اساسي في عديد من المطابخ الشرق اوسطية

بالنسبة لي فطور بس واحب البر مع عسل ولا جبنه
الخبز العادي قليل

بجملة الاحداث ، هناك موجة في ارتفاع الأسعار في مصر لم تشهدها من قبل ..

حتي رغيف العيش اللي الغلبان بيسد جوعه به من الفقر وقلة الحيلة بتحرمه عليه

الشرق الاوسط كله رايح للمجهول ، المخيف ان السنوات القادمة سنوات تضخم

الحكومات المفترض تكون واقعية ، لدينا فقر مائي وفقر غذائي وضعف بالتعليم العام وضغط مستمر على الخدمات الصحية معدلات بطالة مرتفعة

عالج هذه الملفات ومن ثم تفرغ لغيرها

حتي رغيف العيش اللي الغلبان بيسد جوعه به من الفقر وقلة الحيلة بتحرمه عليه
ممكن يقصد انواع المعجنات اللي المخابز بتعملها، زي الباتيه او الكحك او المعجنات الترفيهية

لان المصرى معندوش حاجة تانية غير العيش لما تلاقى السمك ببلاش تقريبا زى اليابان ساعتها نتكلم

السمك ببلاش زى اليابان ..انت بتجيب معلوماتك من اين ؟
معروف ان اغلى بلد فى العالم هى اليابان
الاندومى الى فى مصر بتلاتة جنية هناك فى اليابان ب 80 جنية
اسأل الى سافر هناك بدل ما تحرج نفسك
ومن عندى معلومة وجبة السمك و البطاطس هى ارخص وجبة فى انجلترا
بمقاييس انجلترا وليس مصر

ممكن يقصد انواع المعجنات اللي المخابز بتعملها، زي الباتيه او الكحك او المعجنات الترفيهية

المعجنات والمقرمشات
رغيف عيش بخمسة قروش يعنى اقل من ربع سنت
والغلبان اديلة لقمة
فعلا مصر بلد العجائب

دة على اساس اننا بنغمس العيش فى مية ساقعة
الاوربيين اصلا لا ياكلون حرصا على رشاقتهم
شوف اى مطعم فاخر هناك الطبق الى بينزل فية اكل قد اية
و شوف فى مصر الاكل الى بينزل فى المطاعم اد اية

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى