للمرة السادسة السيسي يجتمع مع بيتر لورسن رئيس شركة لورسن الألمانية العالمية للصناعات البحرية،

التقيلة في الفيديو ده ان مصر عاوزة تصنع AEV 3 Kodiak والمانيا موافقة بس شرط شراء كميات كبيرة ده يعني ان مصر هتصنع الليوبارد 2

يا عيني ع الصبر

التقيلة في الفيديو ده ان مصر عاوزة تصنع AEV 3 Kodiak والمانيا موافقة بس شرط شراء كميات كبيرة ده يعني ان مصر هتصنع الليوبارد 2

هل فيه اى خبر عن الدبابه .مقرئتش الخبر ده بصراحه..لو فيه معلومه ياريت تضفها

هل فيه اى خبر عن الدبابه .مقرئتش الخبر ده بصراحه..لو فيه معلومه ياريت تضفها
ده من عندي لان باختصار انت عاوز تصنع مركبة مبنية على الليوبارد 2 يعني هتنقل جزء من تكنولوجيا الليوبارد 2 والمانيا موافقة يعني كتوقع الدبابة الالماني في الطريق ومفيش تي 90 روسي

The AEV 3 Kodiak typically uses Leopard 2 hulls from existing users, but is available as a new-build vehicle on a current-generation Leopard 2 hull. Generic modifications include the removal of the turret and installation of a completely new fixed superstructure, the installation of a mounting for a or mine clearing plough, and the installation of a telescopic arm typically fitted with an bucke

ده من عندي لان باختصار انت عاوز تصنع مركبة مبنية على الليوبارد 2 يعني هتنقل جزء من تكنولوجيا الليوبارد 2 والمانيا موافقة يعني كتوقع الدبابة الالماني في الطريق ومفيش تي 90 روسي
بلاش نستبق الاحداث مصر مش هتشتري الليوبارد ولا هنفكر فيها.. حاليا الاهم لينا نتعاقد علي تطوير الام ١ ونشوف بديل صف تاتي للام ٦٠ وزياده عدد التي ٩٠ محل التي ٦٠ والتي ٥٥ ده من وجهه نظري وااله اعلم

بلاش نستبق الاحداث مصر مش هتشتري الليوبارد ولا هنفكر فيها.. حاليا الاهم لينا نتعاقد علي تطوير الام ١ ونشوف بديل صف تاتي للام ٦٠ وزياده عدد التي ٩٠ محل التي ٦٠ والتي ٥٥ ده من وجهه نظري وااله اعلم
يا راجل حرام عليك يكون قدامك فرصة لليوبورد 2 و IFV الماني و تقول مش بنفكر فيها
التي في الزبالة في الحالة دي مدام في بديل الماني و الام 60 يتكهن ابوها
تطويرات الامريكاني مش اكيده و مش باينلها اي حاجة لانك عايز تطور بلاوي اصلا غيرها و راعي ان اسعارهم و توقيتهم زبالة الامريكان فا اه الليو ساعتها افضل لو كان في فرصة و الابرامز تطور كيفما المستطاع

مفيش روسي جديد والصفقات الكبيرة مجمدة لا سو 35 ولا تي 90 ومصر تتجه اكثر لاوروبا وده مش بس بسبب كاتسا لكن روسيا اثبتت انها حليف غير موثوق لمصر في مجلس الامن
اوروبا لنا عندها مصلحة الهجرة غير الشرعية والارهاب واحنا على حدودهم وفي ملفات زي ليبيا ولبنان وغاز شرق المتوسط وقناة السويس مهمة لهم
امريكا فقط امن اسرائيل وقناة السويس
روسيا بقى ملهاش اي مصلحة معاك تمس امنها القومي بل بالعكس ساعات مصلحتها هى الحاق الضرر بمصر
روسيا انتهت كحليف موثوق فقط اتمام مشروع الضبعة والعلاقات الاستثمارية والتجارية وتحديث السلاح القائم وصيانته لكن لا اعتماد عليهم

The AEV 3 Kodiak typically uses Leopard 2 hulls from existing users, but is available as a new-build vehicle on a current-generation Leopard 2 hull. Generic modifications include the removal of the turret and installation of a completely new fixed superstructure, the installation of a mounting for a or mine clearing plough, and the installation of a telescopic arm typically fitted with an bucke
دبابه مرعبه من اقوى 3دبابات فى العالم .اتمنها لمصر واتمنا انها تكون دبابة الصف الاول فى الجيش والاابرامز تكون الصف التانى .وبكده نقدر نخرج كل الدبابات القديمه .بس التكلفه الكبيره جدا للدبابه .هى العائق

دبابه مرعبه من اقوى 3دبابات فى العالم .اتمنها لمصر واتمنا انها تكون دبابة الصف الاول فى الجيش والاابرامز تكون الصف التانى .وبكده نقدر نخرج كل الدبابات القديمه .بس التكلفه الكبيره جدا للدبابه .هى العائق
ان اتت بنقل تكنولوجيا بنسبة لا تقل عن 70 % فأهلا بها
اما بخصوص التكلفة فأن تصنيعها فى مصر هيقلل من التكلفة للنصف على الاقل

ان اتت بنقل تكنولوجيا بنسبة لا تقل عن 70 % فأهلا بها
اما بخصوص التكلفة فأن تصنيعها فى مصر هيقلل من التكلفة للنصف على الاقل
اظن ان الالمان معندهمش مانع انهم يدونا التكنولوجيا ادونا اشياء اقوى بكثير ..مفيش اخبار عن منظومة الدفاع الجوى..

فيه امل اننا نشوف حجات حلوه فى المعرض ده ولا هتكون معرض عابر
لا عابر ايه دنا احدفهم بلطوب بقالهم سنتين بيحضرو وتقولى عابر دنا اعملهم حته اخخخ اسكندراني صوتها يجيب لأخر الكوكب 🤣

لا عابر ايه دنا احدفهم بلطوب بقالهم سنتين بيحضرو وتقولى عابر دنا اعملهم حته اخخخ اسكندراني صوتها يجيب لأخر الكوكب 🤣
معاك ..وانا عليا الطوب .وانت الشخره:طيب::طيب::طيب: ..لو ملقيناش حاجه محترمه وتفرحنا

"استقبل السيد الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم السيد بيتر لورسن، مالك ورئيس مجلس إدارة شركة لورسن الألمانية العالمية للصناعات البحرية، وذلك بحضور الفريق أحمد خالد قائد القوات البحرية، واللواء بحري محمد شلبي، والعقيد بحري محمد المخزنجي، بقيادة القوات البحرية، كما حضر من جانب الشركة الألمانية السيد جوش ألكسندر نائب رئيس مجلس الإدارة، والسيد ماجد منصور وكيل الشركة في مصر".

وصرح المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية بأن الاجتماع تناول متابعة الموقف التنفيذي الخاص بالتعاون مع شركة لورسن بشأن تطوير الصناعات البحرية في مصر، وكذلك ما يتعلق ببرامج التدريب والتأهيل للكوادر البشرية الفنية لرفع القدرات في هذا المجال، وذلك في إطار استراتيجية الدولة لتوطين الصناعة ونقل التكنولوجيا الحديثة

ايوه المره السادسه
ولسه في كمان ١٨ مره جايين
اصل الراجل ده كل ما بعصره بينزل سلاح 😂😂

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى