الرئيس السيسي يبحث مع الجانب الألماني سبل تطوير منظومة الصناعات البحرية

رغم ان المفروض المفاوضات المالية تتم بعد الاستقرار على المواصفات الفنية .. بس ماشي معاك خصوصا ان المستشارين الماليين كانوا حاضرين

بالنسبالي انا ممكن اتوقع القطع المرافقة والامدادات .. ممكن كمان الصفقة الايطالية تتم معاهم بدل ايطاليا بخصوص قطع opv .. ممكن اللانشات السريعة اللي عاوزين نتعاقد عليها تتم معاهم

واللي انا بفكر انه ممكن يحصل هو الحصول على حاجة شبه mks 180 اللي لارسن هتبنيها للبحرية الالمانية .. لكن المشكلة في القطع الكبيرة هو ان تسليحها السطح جو هيكون محدود بمدى متوسط فقط .. مش هتقدر تحط عليها استر 30
الموضوع لية شق مدني وعسكري دة بالنسبة للبنية التحتية انشاء ترسانتين بالنسبة للقطع هتبقي قطع مصرية حصريا لينا بتصميم الشركة بتاعتهم بتمتلك حقوق تسويها وبيعها وانتاج اي عدد منها مع صناعة الكترونيات وتسليح

الموضوع لية شق مدني وعسكري دة بالنسبة للبنية التحتية انشاء ترسانتين بالنسبة للقطع هتبقي قطع مصرية حصريا لينا بتصميم الشركة بتاعتهم بتمتلك حقوق تسويها وبيعها وانتاج اي عدد منها مع صناعة الكترونيات وتسليح

نفسي يعلمونا التصميم مش هم اللي يصممولنا.. ده مفتاح مهم للتوطين الحقيقي

ماهو الكلام علي كدة التصميم بالتعاون معاهم هما هيديروا فرع الشركة في مصر وتصميم وصناعة ليك ولحساب الغير فية نهضة كبيرة جدا في الطريق

التصميم مهم مفيش كلام بس مش هوا قلب المشكلة - انت عندك مهندسين تقال كتير - التحدي الكبير هو المواد وخاماتها وطرق تقطيعها ولحامها، ده اللي لو اتجاب يبقي في الجون!

نتفائل خيرا حتى نرى التصريح الرسمى ان شاء الله بشان الاتفاق مع شركة لارسن

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى