للمرة السادسة السيسي يجتمع مع بيتر لورسن رئيس شركة لورسن الألمانية العالمية للصناعات البحرية،

معنديش معلومة اكيدة لكن حسب التسريبات ان لورسن هتبنى احواض لبناء السفن والغواصات فى القاعدة الجديد
وان الاحواض تستطيع بناء سفن بأزاحات تصل حتى 10 طن
وان الشركة هتتولى تدريب الفنين والعمال
10 آلاف طن مش ١٠ طن

اعتقد وبنسبه كبيره ان صفقه الغواصات الجديده حترسي على التايب الالمانيه مع نقل تكنولوجيا لا سكوبيون ولا اس80
علاقتنا بالأمان أصبحت بمليارات اليوروهات في الشق المدني والعسكري

حربي ومدني وإنشاء ترسانة الأدبية وترسانة سفاجا دة غير ٣ يوليو بالتعاون مع الشركة دية وشركة تأيسن كروب
انا عارف انك هتجيب الخلاصه ..تسلم .....هل الشركه دى هيه الى هتنفز الترسانه الى هيتصنع فيها الغواصات .ولو كده هل ممكن نشوف الغواصات المانيه بدل فرنسا .ولاالفرنسين مكمله معانا

6 مرات ده المفاعل النووي مقعدوش فى المفاوضات بتاعته 6 مرات :unsure:

انا عارف انك هتجيب الخلاصه ..تسلم .....هل الشركه دى هيه الى هتنفز الترسانه الى هيتصنع فيها الغواصات .ولو كده هل ممكن نشوف الغواصات المانيه بدل فرنسا .ولاالفرنسين مكمله معانا
ايوة هو تحالف شركات الماني بيتكون من لارسن وتيسن كروب والشركة الي بتبني حاليا فرقاطات الميكو وعموما فية تنافس الماني ايطالي فرنسي علي عقود الفرقاطات والغواصات ودامن الهولندية ونافيتا الإسبانية مقدمة عروض كمان

ممكن يكون وزير الإنتاج الحربى جايب لهم السيسي يفاصل :ROFLMAO:

ايوة هو تحالف شركات الماني بيتكون من لارسن وتيسن كروب والشركة الي بتبني حاليا فرقاطات الميكو وعموما فية تنافس الماني ايطالي فرنسي علي عقود الفرقاطات والغواصات ودامن الهولندية ونافيتا الإسبانية مقدمة عروض كمان
يعنى البديل موجود ..اذن الخيار بين يدى فرنسا .هل هتوافق على الضغوط وتخسر عرض فيه دول مستنياه وهتموت عليه ولا هتوافق وتعمل الى احنا عوزينه زى السكلب ..ننتظر ونشوف الفرنسين هيعملو ايه

التعديل الأخير:
طبيعي تنتقل الصناعات الاوروبيه الى مصر بسبب تدني اسعار العماله وموقعها

يبدو أن الجيش المصرى يخطط ل اشياء بعيده جدا .. وأسلحته وحروبه لم تعد على البر .. الجيش المصرى عايز يخلى قواته متحركه ف المياه الاقليميه والدولية ... من الاخر مش هيبقى ف ضغط عسكرى على مصر تانى

و
يبدو أن الجيش المصرى يخطط ل اشياء بعيده جدا .. وأسلحته وحروبه لم تعد على البر .. الجيش المصرى عايز يخلى قواته متحركه ف المياه الاقليميه والدولية ... من الاخر مش هيبقى ف ضغط عسكرى على مصر تانى
والله حلمي هو حاملة طائرات مع الاواكس الامريكي E2D والرافال واسطول الحماية اللي احنا شغالين فيه وتبقى قوة مصر كملت ومحدش بعيد عن ايدنا في افريقيا والشرق الاوسط

العلاقات المصريه الالمانيه مذهله نقل تكنولوجيا متقدمه قوى

التقيلة في الفيديو ده ان مصر عاوزة تصنع AEV 3 Kodiak والمانيا موافقة بس شرط شراء كميات كبيرة ده يعني ان مصر هتصنع الليوبارد 2

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى