الرئيس السيسي يبحث مع الجانب الألماني سبل تطوير منظومة الصناعات البحرية

طالما تدخل الرئيس بنفسه في هذة الاجتماعات
إذن توقعوا صفقات المانيه بحرية لمصر للربع قرن القادمة ومن العيار الثقيل

دلعوا ياريس

بص يا بيتر يا ابني ... انا عاوز غواصة دولفين كابروليه توين تيربو بتطلع موسيقا لما بترجع لورا

دلعني تجدني....

طالما تدخل الرئيس بنفسه في هذة الاجتماعات
إذن توقعوا صفقات المانيه بحرية لمصر للربع قرن القادمة ومن العيار الثقيل

دلعوا ياريس

بص يا بيتر يا ابني ... انا عاوز غواصة دولفين كابروليه توين تيربو بتطلع موسيقا لما بترجع لورا

دلعني تجدني....
والله انا عامل احترام لغيبتك رغم كل النفوس الغير سوية إللي الواحد بيشوفها هنا

بس تعالي قولي

متعرفش السو 35 المصرية لونها اية

حتة كدة زي الميج ما وصلت وإنت حضرتها 🙂

الاجتماعات المتكررة تؤكد على ان الموضوع والطموح اكبر بكثير من 4 ميكو فقط..اتوقع غواصات ممكن تايب 214 و زيادة الميكو بواقع فرقاطتين و قطع سطح ثقيلة مع التركيز على نقل التقنية والبناء المحلي بإذن الله.

والله انا عامل احترام لغيبتك رغم كل النفوس الغير سوية إللي الواحد بيشوفها هنا

بس تعالي قولي

متعرفش السو 35 المصرية لونها اية

حتة كدة زي الميج ما وصلت وإنت حضرتها 🙂

الاحترام متبادل باذن الله
واي أحد لا يرى أن العالم العربي بالذات الدول الكبيرة فيه في قارب واحد مصيرها مترابط ان وقع منها حصن لحقه الاخر فهذا بلا عقل اطلاقا

حروب مصر المتوقعه المستقبليه .. لن تكون ف ارضها ولا مجالها الجوى فوق الارض .. ستكون ف البحر وف حدود أميال بعيده ف المياه الاقليميه ... تفكير الدفاع الان .. احباط العدو قبل الهجوم ف الداخل

هذة هى المرة الثالثة التى يلتقى فيها الريس مع بيتر لورسن مالك ورئيس مجلس إدارة مجموعات شركات لورسن
واضح فعلا ان الموضوع كبير وبيشمل صفقة ضخمة والريس بنفسة الى بيشرف على المفاوضات
واعتقد اننا هنطلع بصفقة زى صفقة سيمنز الالمانية والى كان الرئيس نفسة ايضا الى كان بيتفاوض فيها

طبعا شئ ممتاز .. بس كان نفسي التعاون يحصل مع اي شركة اوروبية تانية .. لان الملاحظ على لارسن ان تصميماتها اقدم من باقي اوروبا ومبقدرش افرقها اوي عن التصميمات الروسية الحديثة
فى التفاوض لازم تمسك ورقة فى ايدك الأول مثال علشان تجيب الرفال لازم تجيب الميج الأول وصاحب الرافال يشوف ورقة الميج فى ايدك الروس وأوروبا عمرهم ما هيدوك حاجة غير لما يلاقو ورق فى إيدك تعرف تبنى عليه وكل ورقة صغيرة تفتحلك ورقة أكبر اه موضوع مكلف بس هيا دى ضريبة التخلف التكنلوجي لعقود وعدم الإنفاق على البحث العلمي لازم تتحوج لغيرك علشان تتعلم 😏

طبعا شئ ممتاز .. بس كان نفسي التعاون يحصل مع اي شركة اوروبية تانية .. لان الملاحظ على لارسن ان تصميماتها اقدم من باقي اوروبا ومبقدرش افرقها اوي عن التصميمات الروسية الحديثة
لارسن بتتفاوض معانا بضوء اخضر سياسي الماني وبتوجيه من المستشارية ...

فى التفاوض لازم تمسك ورقة فى ايدك الأول مثال علشان تجيب الرفال لازم تجيب الميج الأول وصاحب الرافال يشوف ورقة الميج فى ايدك الروس وأوروبا عمرهم ما هيدوك حاجة غير لما يلاقو ورق فى إيدك تعرف تبنى عليه وكل ورقة صغيرة تفتحلك ورقة أكبر اه موضوع مكلف بس هيا دى ضريبة التخلف التكنلوجي لعقود وعدم الإنفاق على البحث العلمي لازم تتحوج لغيرك علشان تتعلم 😏

متفق

لارسن بتتفاوض معانا بضوء اخضر سياسي الماني وبتوجيه من المستشارية ...

الالمان تحديدا واضح انهم كويسين جدا معانا في نقل التكنولوجيا التي لا تغضب اسرائيل زي مكن cnc والصناعة البحرية .. يا خوفي الدنيا تتغير بعد رحيل ميركل خصوصا ان كل حد جديد بيحاول يعمل عكس اللي قبله عشان يسيب بصمته

المهم انت تتوقع الحوار ده عن ايه .. يعني هيطورولنا الترسانات البحرية فقط ولا فيه قطع معينة بنتكلم فيها .. قول يا اوزيريس وفك الكيس شوية

على الأغلب يتم الاتفاق على تأسيس بنية تحتية لصناعة السفن في مصر عن طريق تأسيس ترسانة بحرية ومشروع تدريب وليس بالضرورة تصنيع قطع محددة من تصميمات شركة Lürssen

الاتفاق على الأغلب سيكون مثيل الاتفاق مع CSSC الصينية التي طورت الترسانة البحرية بالإسكندرية ومكنتها من تصنيع القطع البحرية مثل جويند الفرنسية والميكو الألمانية.

لدى Lürssen مجموعة واسعة من الخبرة في دعم العملاء من خلال إنشاء أو تحسين البنية التحتية الخاصة بهم من أجل تحقيق قدر أكبر من الاستقلالية عن الموارد الخارجية. نحن ننصح وندعم العملاء بأي شيء من مرحلة التصميم وإنشاء أنظمة محددة من خلال بناء قواعد كاملة بما في ذلك مصاعد السفن والسفر وأدوات التدريب والمناطق وأحواض بناء السفن وحتى المرافق لتنفيذ هندسة الصيانة. توفر أجهزة المحاكاة ومقاعد الاختبار وورش العمل المزيد من الظروف المثالية استعدادا للتحديات في المستقبل.

الالمان تحديدا واضح انهم كويسين جدا معانا في نقل التكنولوجيا التي لا تغضب اسرائيل زي مكن cnc والصناعة البحرية .. يا خوفي الدنيا تتغير بعد رحيل ميركل خصوصا ان كل حد جديد بيحاول يعمل عكس اللي قبله عشان يسيب بصمته

المهم انت تتوقع الحوار ده عن ايه .. يعني هيطورولنا الترسانات البحرية فقط ولا فيه قطع معينة بنتكلم فيها .. قول يا اوزيريس وفك الكيس شوية
نبقى نقول كل حاجه لما تخلص المفاوضات 😉

نبقى نقول كل حاجه لما تخلص المفاوضات 😉
انا عارف بس مش هقول عموما المفاوضات المالية خلصت هما حاليا في المفاوضات الفنية

انا عارف بس مش هقول عموما المفاوضات المالية خلصت هما حاليا في المفاوضات الفنية

رغم ان المفروض المفاوضات المالية تتم بعد الاستقرار على المواصفات الفنية .. بس ماشي معاك خصوصا ان المستشارين الماليين كانوا حاضرين

بالنسبالي انا ممكن اتوقع القطع المرافقة والامدادات .. ممكن كمان الصفقة الايطالية تتم معاهم بدل ايطاليا بخصوص قطع opv .. ممكن اللانشات السريعة اللي عاوزين نتعاقد عليها تتم معاهم

واللي انا بفكر انه ممكن يحصل هو الحصول على حاجة شبه mks 180 اللي لارسن هتبنيها للبحرية الالمانية .. لكن المشكلة في القطع الكبيرة هو ان تسليحها السطح جو هيكون محدود بمدى متوسط فقط .. مش هتقدر تحط عليها استر 30

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى