للمرة السادسة السيسي يجتمع مع بيتر لورسن رئيس شركة لورسن الألمانية العالمية للصناعات البحرية،

Hunter2018

عضو
التفاعل
8,442 70 1
"استقبل السيد الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم السيد بيتر لورسن، مالك ورئيس مجلس إدارة شركة لورسن الألمانية العالمية للصناعات البحرية، وذلك بحضور الفريق أحمد خالد قائد القوات البحرية، واللواء بحري محمد شلبي، والعقيد بحري محمد المخزنجي، بقيادة القوات البحرية، كما حضر من جانب الشركة الألمانية السيد جوش ألكسندر نائب رئيس مجلس الإدارة، والسيد ماجد منصور وكيل الشركة في مصر".

وصرح المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية بأن الاجتماع تناول متابعة الموقف التنفيذي الخاص بالتعاون مع شركة لورسن بشأن تطوير الصناعات البحرية في مصر، وكذلك ما يتعلق ببرامج التدريب والتأهيل للكوادر البشرية الفنية لرفع القدرات في هذا المجال، وذلك في إطار استراتيجية الدولة لتوطين الصناعة ونقل التكنولوجيا الحديثة

لا دة كدة الموضوع كبير جدااااااااااااااااااااااااااااااااااا
انا مش قادر اصبر اكتر من كدة
منتظر الاعلان الرسمى بفارغ الصبر

هوه فيه ايه .دا بيحضر مع السيسى اكثر ما بيحضر مع ميركل ..ههههههه...السيسى اكله اكله مصريه فعجبته مصر

بقى من وزراء مصر بيتابع معاه مراحل التنفيذ
ياراجل دة بيقابلة اكتر ما بيقابل الوزراء 😂

اتوقع اول تفاصيل المشاريع العسكرية البحرية هتظهر فى معرض ايدكس

السعودية تحتاج cd

"استقبل السيد الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم السيد بيتر لورسن، مالك ورئيس مجلس إدارة شركة لورسن الألمانية العالمية للصناعات البحرية، وذلك بحضور الفريق أحمد خالد قائد القوات البحرية، واللواء بحري محمد شلبي، والعقيد بحري محمد المخزنجي، بقيادة القوات البحرية، كما حضر من جانب الشركة الألمانية السيد جوش ألكسندر نائب رئيس مجلس الإدارة، والسيد ماجد منصور وكيل الشركة في مصر".

وصرح المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية بأن الاجتماع تناول متابعة الموقف التنفيذي الخاص بالتعاون مع شركة لورسن بشأن تطوير الصناعات البحرية في مصر، وكذلك ما يتعلق ببرامج التدريب والتأهيل للكوادر البشرية الفنية لرفع القدرات في هذا المجال، وذلك في إطار استراتيجية الدولة لتوطين الصناعة ونقل التكنولوجيا الحديثة

حظ موفق لمصر ومبروك مسبقا لشعب الشقيق :love:

مفيش تسريبات ولا حاجة تصبيرة
فيه تسريب النهرده ..وهوه انه رسمى ان ذكر الشق البحرى العسكرى ..بس هوه ربط للاخبار .ان لورسن كانت هى الى هتعمل المنشئات الى بيتصنع فيها الغواصات وهيا الى هتجيب المعدات الثقيله فى قاعدة الى السيسى فتحها جديد ..بس مش متاكد

هو انا متاكد انه موضوع كويس جدا .. لكن ياريت بلاش نبالغ في توقعاتنا بحيث ان الحقيقة مترضيناش .. اللي شايفه ان الراجل حابب التعامل مباشرة مع الرئيس وبالتالي اي اجتماعات تخص المشروع المشترك (اي كان) بتتم مع الرئيس .. زي ما الرئيس بيجتمع مع الوزراء بشكل متكرر

هو انا متاكد انه موضوع كويس جدا .. لكن ياريت بلاش نبالغ في توقعاتنا بحيث ان الحقيقة مترضيناش .. اللي شايفه ان الراجل حابب التعامل مباشرة مع الرئيس وبالتالي اي اجتماعات تخص المشروع المشترك (اي كان) بتتم مع الرئيس .. زي ما الرئيس بيجتمع مع الوزراء بشكل متكرر
بالعكس انا شايف اننا نتفائل ونبالغ فى توقعاتنا كمان
لان الموضوع واضح انة كبير حاجة زى القطارات السريعة الكهربية والى الرئيس بنفسة كان بيشرف على الموضوع دة
لو مكانش الموضوع كبير وحاجة مش مهمة مكانش الرئيس بنفسة هيتابع الموضوع كدة

بالعكس انا شايف اننا نتفائل ونبالغ فى توقعاتنا كمان
لان الموضوع واضح انة كبير حاجة زى القطارات السريعة الكهربية والى الرئيس بنفسة كان بيشرف على الموضوع دة
لو مكانش الموضوع كبير وحاجة مش مهمة مكانش الرئيس بنفسة هيتابع الموضوع كدة
عندك معلومه عن الشركه ال ىشغاله فى قاعدو 3.يوليو .الى المفروض هيتصنع فيها الغواصات

تكمله الخبر

وصرح السفير بسام راضى، المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية بأن الرئيس اطلع على عرض لأحدث التقنيات الهندسية والإنشائية لبناء الموانئ البحرية وتطويرها على مستوى الجمهورية.

ووجه الرئيس بمواصلة الدراسات والعمل على تطوير كافة مجالات النقل البحري والموانئ على مستوى الدولة، وذلك ارتباطاً بأهمية الموقع الجغرافي لمصر وقربها من خطوط المواصلات البحرية العالمية، وعلى نحو يعظم من تلك المميزات التفضيلية للدولة.

عندك معلومه عن الشركه ال ىشغاله فى قاعدو 3.يوليو .الى المفروض هيتصنع فيها الغواصات
معنديش معلومة اكيدة لكن حسب التسريبات ان لورسن هتبنى احواض لبناء السفن والغواصات فى القاعدة الجديد
وان الاحواض تستطيع بناء سفن بأزاحات تصل حتى 10 طن
وان الشركة هتتولى تدريب الفنين والعمال

معنديش معلومة اكيدة لكن حسب التسريبات ان لورسن هتبنى احواض لبناء السفن والغواصات فى القاعدة الجديد
وان الاحواض تستطيع بناء سفن بأزاحات تصل حتى 10 طن
وان الشركة هتتولى تدريب الفنين والعمال
دى مدمره .ايه الاوزان الثقيله دى .هل مصر مهتمه بقطعه ثقيله اصلا....انما كلامك انا قرئته فى اكثر من موقع .

دى مدمره .ايه الاوزان الثقيله دى .هل مصر مهتمه بقطعه ثقيله اصلا....انما كلامك انا قرئته فى اكثر من موقع .
مش شرط اننا نبنى مدمرة لكن ان تكون الاحواض نفسها لديها القدرة على ذلك
لانة يمكن بناء سفن مدينة و التى تكون بتلك الاحجام
خصوصا واننا نريد نقل تكنولوجيا الصناعات البحرية عموما العسكرية والمدينة

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى