معدل التضخم في السعودية يرتفع 5.3% في أبريل الماضي

لو سرحوا ثلاث مليون من الأجانب مثل جوني وطني وابو نضال توظفوا السعوديين كلهم

تضخم مربوط بسعر صرف الدولار الان اليورو و الجنية الاسترلني
مرتفع عت السابق مقابل صرف الريال

غير صحيح البقالات لانفط ولاشي
عندكم هبد ماهو صحيح ومبالغ فيه
ولو حبيت بالادله والاثبات نتكلم

طبعا كا مثال وليس بالمقصد العام مو هبد بطبيعه الحال البقالة تبيع بكم باليوم وكم مكسبها شوف وبالعقل بعد صاحب بقالة سعودين يعطيها عمالة وافدة وياخذ بالشهر منهم مبلغ وهم اكيد يكونون مطلعين منه 10 اضعاف لانهم يعطونه هذا المبلغ

الاولويه صارت للبنات ... و النفقه على الرجال
حتى في التقديم الاخير تبع وزارة الدفاع اكثر اللي شفتهم انقبلوا كانو بنات واحنا يالشباب مركونين عالدكه

كثير عندنا شباب يعملون وبعدين يفتحون مشاريع تجارية وهو بمشروعه تجيه عروض للوظائف لخبرته مو شرط الواسطات تقريبا الواسطات انتهت بشكل كبير بالتوظيف
تبي تشوف الواسطه قدم على وظائف حكوميه تجد جميعهم نساء الا كم شخص ينعدون على الاصابع

اما القطاع الخاص اصبح تنشر فيه وظائف تحت بند (للنساء فقط) والشركات مختلطه رغم ان وزارة العمل منعت تحديد الجنس ذكر او انثى والتوظيف حسب المؤهل الا انهم يرفضون ويتعنصرون للنساء هذا غير انها تلغى شروط التوظيف ( البكالوريس ودبلوم الى النزول للثانويه اذا كانت امراه ) اما الرجال يتم التصعيد الى شهادات دوليه وخبرات طويله بشكل متعمد 🥲

لفيت على الموضوع لقيت ان موضوع توظيف المراه فيه مميزات لصاحب العمل لا اعلم اين تكون سواء في احتسابها كمواطنان بدل واحد او وش الهدف

المهم العنصريه الوظيفيه القائمه وراها مصلحه للتاجر

اتوقع من طالب بعمل المراه يعض اصابعه ندم لان اولاده الذكور بالدكتوره والماجستير والبكالوريوس وبمرتبة الشرف مشرفين دكت العطاله لصالح بنات اساسا غير محتاجات غالبا العمل وترى الوظيفه اتيكيت خاصة ان اكثر من يحشرهم فيه القطاع الخاص (الموارد البشريه) اهم قطاعات الشركات

التعديل الأخير:
الاولويه صارت للبنات ... و النفقه على الرجال
الفقه الاسلامي لزوم يتغير 😁
انا اقبل ان اتقدم ويدفع لي المهر او ناخذها بريال مادام الشرائع على الكيف ماشيه لا ضرر ولا ضرار مهر ريال واحد وابوها يكسيها من راسها لساسها

نبي حمله جامده بالغاء المهر وجعله رمزي (ريال واحد+ الغاء كل الحفلات المصاحبه حفلة ملكه حفلة حناء حفلة ام كلاب) = لان الوظائف اصبحت للنساء بعنصريه مقيته ضد حقوق الانسان ثم يأتي احدهم ويتكلم عن النفقه والعنوسه بكل سخريه

عندما يكون المهر رمزي (ريال) لن تجد مواطن يرفض الوظيفه ام ٤ الف ريال بالاخير المهر ريال وليس ٥٠ الف يقدر يفتح بيت بسهوله > وستنخفض اسعار السلع بسبب قلة الرواتب اساسا بشكل عام وتاقلم المجتمع معا ال٤ الف

تبي تشوف الواسطه قدم على وظائف حكوميه تجد جميعهم نساء الا كم شخص ينعدون على الاصابع

اما القطاع الخاص اصبح تنشر فيه وظائف تحت بند (للنساء فقط) والشركات مختلطه رغم ان وزارة العمل منعت تحديد الجنس ذكر او انثى والتوظيف حسب المؤهل الا انهم يرفضون ويتعنصرون للنساء هذا غير انها تلغى شروط التوظيف ( البكالوريس ودبلوم الى النزول للثانويه اذا كانت امراه ) اما الرجال يتم التصعيد الى شهادات دوليه وخبرات طويله بشكل متعمد 🥲

لفيت على الموضوع لقيت ان موضوع توظيف المراه فيه مميزات لصاحب العمل لا اعلم اين تكون سواء في احتسابها كمواطنان بدل واحد او وش الهدف

المهم العنصريه الوظيفيه القائمه وراها مصلحه للتاجر

اتوقع من طالب بعمل المراه يعض اصابعه ندم لان اولاده الذكور بالدكتوره والماجستير والبكالوريوس وبمرتبة الشرف مشرفين دقت العطاله لصالح بنات اساسا غير محتاجات غالبا العمل وترى الوظيفه اتيكيت خاصة ان اكثر من يحشرهم فيه القطاع الخاص (الموارد البشريه) اهم قطاعات الشركات

ما اعتقد هذا الشيء مع ان دائما بامانة المراة تعمل افضل من الرجل كا انضباط وعمل في مواقع عدة ولا تنسى انه سابقا كان العمل محدود جدا لهم لاجل كذا بعد الانفتاح الاخير لهم بالعمل صرنا نشوفهم بكثرة لاجل كذا نولدت هذه الفكرة

هي بالنهاية ارزاق لكن المتاكد منه ان الشغل كثير مو معقول باب التاشيرات مفتوح لدرجة حتى التاشيرات الخاصة سواق او حارس تشوف يجي ما يعرف شي فجاءة محصل شغل

انا اشوف الي يتكلم عن عدم وجود وظائف وعمل في دولة اقتصادية وفيها وافدين اكثر من 10 مليون وافد يعملون مقارنة خاطئة لكن قول ان الهدف هي الوظيفة الرسمية او الي مستواها افضل من الوظائف البسيطة ممكن لاجل كذا على العموم مشكلة البطالة لابد ان تحل لان الي يصير شي اغرب من الغرابة

الدخل اسبوعي لكن ما بديت بيع
قاعد اكنز *_*
هدفي بعد سنه ان شاء الله ربح نص مليون اذا تحقق ان شاء الله بيكون انطلاقة طيبه للمليون
بعدين اطرح التفاصيل

يدخل المستورد النضيف زي dove اللي مش كتير بيستعملوه عشان سعره غالي مقارنه بالصابون الثاني ...لكن اللي الناس بتستعمله lux و camay دول اللي محدش يقدر ينافسهم لان فلوسهم كتيره و نفسهم طويل... محدش يقدر ينافسهم

بس فيه صابون اطباق اسمه فيبا دا الوحيد اللي واقف علي رجله و منافس شرس للكبار ل pril و feyry لان جودته احسن منهم و كذلك الكميه بتاعته
أنتو الاتنين محتاجين نقعد مع بعض قعده حلوه .. بحب الدماغ بتاعت التجارة

راس دهب ابو الجيوب المليانة دهب بيستغل اي فرصة لزيادة ربحه في التجارة
عارفك كويس 🤭

انا العكس ابغى وظيفة موارد بشريه براتب ٤٥٠٠ ريال ماعندي مشكله لكن يقولون تعال كول سنتر ولا كشف حرارة كرونا في عيادة اسنان نفس امس ولا مندوب 😂 هذولي يستهبلون اشياء ماتضيف لي شي

ابغى أكمل ماجستير وهذولي ناشبين لي انت تدري الشهادات الدوليه يبي لها خبره عمليه من سنتين الى ٣ سنين ! حتى جامعة الملك سعود اللي موظف سابق او حاليا في تخصص موارد بشريه حظه اعلى ونقاطه اعلى في القبول من غيره

انا من يوم سجلت بالمنتدى وانت تبحث على وظيفة 🤔

ياريت والله.. وانا كمان عندي base حلوة عن التجارة، و استفاد برضه من معلوماتك.

حتى في التقديم الاخير تبع وزارة الدفاع اكثر اللي شفتهم انقبلوا كانو بنات واحنا يالشباب مركونين عالدكه
الاولويه للبنات في كل شي حتى المطاعم والوظايف المتدنيه

التركيبه الاجتماعيه راح تنضرب في مقتل

فيه مشاريع ما تكلف كثير و لها دخل طيب

مثل مصنع لصابون و الملابس والمسامير الحلزونية و الصواميل.. إلخ

عليها طلب و ماتكلف
مصنع الملابس بيكسب دهب لكن فيه اوقات السوق فيها بيركد
مصانع ملابس النساء مثلاً العبايات واللبس الشرعي مربحة اكثر لأنه النساء بيشتروا ملابس اكتر من الرجال
هاد الكلام عن تجربة كان للوالد مصنع ملابس , لكن السوق المربح بشكل مؤكد سوق الاكل والادوية
ما فيه إنسان يقدر يستغني عن الاكل و الدواء

غير صحيح الاغلبية حاليا يتجهون للعمل الحر خصوصا الشباب يقول ليه اتوظف وتعب شهريا براتب وانا اقدر اطلع اضعاف هذا الراتب بعمل حر تجارة الكترونية اوبر هنقرستيشن

انت لو تجي تشوف المطاعم مثل هرفي وماك وغيره التوظيف عندهم ورواتب من 6-7 الاف وتشوف في شح بالتوظيف لهذه الوظائف يدورونهم دورة

😑

مصنع الملابس بيكسب دهب لكن فيه اوقات السوق فيها بيركد
مصانع ملابس النساء مثلاً العبايات واللبس الشرعي مربحة اكثر لأنه النساء بيشتروا ملابس اكتر من الرجال
هاد الكلام عن تجربة كان للوالد مصنع ملابس , لكن السوق المربح بشكل مؤكد سوق الاكل والادوية
ما فيه إنسان يقدر يستغني عن الاكل و الدواء
الملابس سوقها مبقاش اد كده و مصانع كتير عندنا قفلت .. كان فيه عضوه بحرينية قالتلي ازاي ازود او استثمر فلوسي , قولتلها سوق الادوية و الاغذية .. الانسان مش هيبطل ياكل و الادوية الانسان محتاجها , اما الملابس , الواحد ممكن يفضل بنفس الجزمة او البنطلون سنة او اكتر.

لكن برضو السوقيين دول ميخلوش من مخاطر , بالنسبة للأغذية لو هتستثمر فيها بما ان الانسان بيفضل الربح السريع هتلاقيه دخل السوق ده من غير ما يعرف اساساته و مبادئه , يعني نفترض هيستثمر في الاراضي الزراعية , دخل علي النت و قراً دراسة جدوي زراعة مثلا البصل او البطاطس او اي كان و لقي ربحها عالي , يقوم رامي فلوسه كلها فيها من غير ما يعمل حساب المخاطر سواء فطريات او عفن او تقلبات جو او حتي معدل الاستهلاك و تغريق السوق .. عشان كده فيه فلاحين كتير بدأو يبيعو الاراضي الزراعية بتاعتهم و يسيبو المهنة بسبب الخسارة اللي بتحصل و نفس الشيء ينطبق علي الدواجن و الماشية و الالبان الخ.

نصيحتي لو هتبدأ يبقي خليك وسيط , سمسار خد من المزارع و بيع لتجارة التجزئة ,, خليك تاجر جمله يعني

تقريباً الادوية هي السوق الوحيد اللي مخاطرها بسيطة جداً و بيتعمل منها فلوس كويسه ما شاء الله.

الملابس سوقها مبقاش اد كده و مصانع كتير عندنا قفلت .. كان فيه عضوه بحرينية قالتلي ازاي ازود او استثمر فلوسي , قولتلها سوق الادوية و الاغذية .. الانسان مش هيبطل ياكل و الادوية الانسان محتاجها , اما الملابس , الواحد ممكن يفضل بنفس الجزمة او البنطلون سنة او اكتر.

لكن برضو السوقيين دول ميخلوش من مخاطر , بالنسبة للأغذية لو هتستثمر فيها بما ان الانسان بيفضل الربح السريع هتلاقيه دخل السوق ده من غير ما يعرف اساساته و مبادئه , يعني نفترض هيستثمر في الاراضي الزراعية , دخل علي النت و قراً دراسة جدوي زراعة مثلا البصل او البطاطس او اي كان و لقي ربحها عالي , يقوم رامي فلوسه كلها فيها من غير ما يعمل حساب المخاطر سواء فطريات او عفن او تقلبات جو او حتي معدل الاستهلاك و تغريق السوق .. عشان كده فيه فلاحين كتير بدأو يبيعو الاراضي الزراعية بتاعتهم و يسيبو المهنة بسبب الخسارة اللي بتحصل و نفس الشيء ينطبق علي الدواجن و الماشية و الالبان الخ.

نصيحتي لو هتبدأ يبقي خليك وسيط , سمسار خد من المزارع و بيع لتجارة التجزئة ,, خليك تاجر جمله يعني

تقريباً الادوية هي السوق الوحيد اللي مخاطرها بسيطة جداً و بيتعمل منها فلوس كويسه ما شاء الله.
مثال من سوق الادوية هي الصيدليات

انا بعرف واحد صيدلاني بدأ بصيدلية وحدة والان فاتح 4 صيدليات وعايش حياته ما شاء الله , ربنا يبارك في رزقه

بس مع ذلك فيه صيدليات بتفتح وبتفشل , حسب تحليلي السبب هو مكان الصيدلية (على مفترق او شارع عام او شارع في حارة ما حد بيعرف عنك) و والسبب التاني التنوع والوفرة في الادوية الي عندك (مين من يدخل يلاقي دواءه عندك) بالإضافة لو كان الصيدلاني شاطر بتكون ميزة كبيرة

و في النهاية الرزق على الله بس الواحد ياخد في الاسباب ويسعى

عودة
أعلى