تصادم قطارين في سوهاج جنوبي ⁧‫مصر

لك الله يامصر تكالبت عليك الظروف

رحم الله المتوفين وشفى جميع المصابين

للاسف الجميع وضع اللوم على موظفي القطارات والبعض الآخر حمل المسؤولية لعمل ارهابي والضحايا مازالوا عالقين

هنالك أولويات لمن يعقل وبعدها اتخذ إجراءاتك كما تحب

انا ضد تحميل المسؤولية للوزير لايعقل أن يتحمل أخطاء موظف غبي وضد ان نحمل المسؤولية لعمل ارهابي قبل أن نجري تحقيقات كاملة

المصابين لإزالوا يصرخون ويطلبوا النجدة ونحن نطلق الاتهامات في كل اتجاه

حادث مؤسف ، مصر تعاني من حوادث القطارات التي لا تنتهي للأسف ، يجب إصلاح هذا القطاع إصلاح جذري

معظم القنوات المصريه بها مسلسلات واعلانات
وكأن الحادثه ليست في مصر 😡

معملوش شريط اسود حتي او حالة حداد ٣ ايام
مفيش دم خالص
شئ مخجل الاعلام اصبح وضيع حتي اللي بيدرهم من ورا الستار شكله حمار
مفيش غير اكسترا نيوز جايبه الحدث وكل القنوات اغاني ومسلسلات واعلانات وبرامج طبخ
ويقولو الناس بتتفرج علي الجزيره ليه

انا لله وانا اليه راجعون ولا حول ولا قوة الا بالله الله يشافي المصابين ويرحم الضحايا
حوادث القطار في مصر اصبحت تقب اسود هل كل هذا من المعدات والسكك القديمة ولا من استهتار العاملين ولا ماذا ؟شيء محير صراحة

لا حول ولا قوة الا بالله

الله يرحم المتوفين ويغفر لهم ويلهم اهلهم وذويهم الصبر والسلوان
ويشفي المصابين بأذن الله

إرهابي او مش إرهابي
رغم اني اشك بنسبه كبيره جدا أنه ليس عمل إرهابي بمفهوم ارهاب .. المفروض تكنولوجيا القطار وقف لاي سبب وقود خلص .. الجرار فجاه ولع .. اي عطل مفاجئ في القضبان الحديديه ايا كان السبب ... الف باء تكنولوجيا لازم وسيله اتصال بالي بعده اني تعطلت لاي كان السبب وقود ارهاب السواق سكته قلبيه مات ايا كان السبب
إنما نظام الاشارات عندنا والتواصل متخلف ..
اقسم بالله العظيم حصل السنه دي اقسم بالله ثلاث مرات .. روحت المحطه اركب قطر القاهره مطروح وبسال ناظر محطه رئيسيه في طريق القطر بساله عن معاد القطر هيتاخر ولا في معاده .. والله اتصل ببائع متجول موجود باستمرار على القطر من زمان . .الو انتوا فين يا رامي .. احنا في المكان الفلاني .. أنا انصدمت ... قلت له المفروض gbs ... قلت له المفروض تتبع الكتروني .. قلت له والله اذا كان الواحد ليطلب اوبر بيشوف العربيه وصلت فين لحد ما اجيبه وباقي قد ايه من الوقت .. ازاي مافيش تتبع gbs الوسيله نقل أخطر وأكبر واهم من سياره ..
طيب ازاي مافيش وسيله تواصل سريعه من قائد القطار المتوقف للي بعده .. أو من ناظر المحطه طهطا المتوقف فيها القطار للقطار الي بعده ..
ايا كان سبب الحادث فهو تخلف وتأخر نظام السكك الحديديه ..
بلاش شماعه ارهاب وبطيخ ...
قال يعني لو فجاه تعطل الجرار مش هيحصل حادث .. إنما لو حد شد فرامل هيحصل حادث .. منطق الا منطق
تعرف لو انفجار قنبله مثلا.. التمس العذر

إنما كل حوادثنا بسبب التخلف التكنولوجي وكفاءه العامل ...

اخر حاجه احنا بدأنا بالتطوير فعلا بس لسه قدامنا كتير جدا تكنولوجيا ..

ارهابي ايه الله يهديكم
محدش فيكم ركب قطارات مميزة قبل كدا باين 😅
حرفيا اي حد عايز ينزل في بلد ملهاش محطة بيكسر الفرامل وينزل عادي
ودي حاجة شوفتها بعيني محدش قالي عليها
موضوع شد الجزره وايقاف القطار لنزول بعض الاشقياء خارج المحطات الرسميه سلوك شائع فيقطارات مصر

التعديل الأخير:
رحم الله الضحايا و بالشفاء العاجل للمصابين
سوؤال للإخوة المصريين منذ أن كنت صغير وانا أسمع الكثير من الحوادت القطارات في مصر ترى ما هو السبب لماذا كل هذا الإستهتار بالأرواح واللامسؤولية

ما أثار انتباهي هو الإعلام الرسمي ذكر ان أسباب الحادثة هو عمل تخريبي في المكابح هل هؤلاء فعلا مواطنين في ماذا كانو يفكرون إلحاق الأذى بالمواطنين جريمة يعاقبون عليها اشد العقاب و تحية لأفراد الشعب الذين ساهموا مع القوات الامنية لتخليص المصابين و الانخراط في التبرع بالدم
إن لله وإن إليه راجعون

ما أثار انتباهي هو الإعلام الرسمي ذكر ان أسباب الحادثة هو عمل تخريبي في المكابح هل هؤلاء فعلا مواطنين في ماذا كانو يفكرون إلحاق الأذى بالمواطنين جريمة يعاقبون عليها اشد العقاب و تحية لأفراد الشعب الذين ساهموا مع القوات الامنية لتخليص المصابين و الانخراط في التبرع بالدم
إن لله وإن إليه راجعون
موضوع شد الجزره وايقاف القطار لنزول بعض الاشقياء خارج المحطات الرسميه سلوك شائع فيقطارات مصر

للأسف حوادث متكررة تنافس سقوط الطائرات في الهند والضجايا أبرياء من فقراء الشعب...
قبح الله الفساد والمحسوبية ... (n)

عودة
أعلى