تصادم قطارين في سوهاج جنوبي ⁧‫مصر

موضوع شد الجزره وايقاف القطار لنزول بعض الاشقياء خارج المحطات الرسميه سلوك شائع فيقطارات مصر
انا عندي حدس أن سواق القطار الامامي هو اللي وقف القطر علشان ينزل حد كان راكب معاه بيعملوا دائما وحصلت قدامي ومع غيري عشرات المرات

عند توقف القطر بيبلغ الاداره بدورها بتبلغ القطر اللي بعديه يهدي السرعه وياخد حذره كل ده محصلش مفيش اهمال بعد كده

لو الحادث مدبر يبقي اكيد القطار الثاني اتلعب فيه برضه بطريقة تمنعه من التوقف او توقف الانذار فيه .....مش معقولة القطر التاني مجالوش اشارة و لا خد باله من مسافه ان في قطر قدامه

يا أستاذي الكريم حتى لو هو ده اللي حصل مش المفروض في تواصل بين القطارات وبعض، مهو فرامل الطوارئ ممكن يتم تفعيلها فعلا لسبب وجيه فين بقى دور محطات الإشارة ودور وسائل التواصل بين القطارات ودور سائق القطار لما شاف قطر بيهدي او واقف قدامه و دور محطات وشبكة المراقبة؟!! ... عشان كدة قولت في مشاركة سابقة ان اللي أهم من تطوير المعدة هو تطوير الأفراد والكفاءات ومراقبتهم وتفعيل مبدأ الثواب والعقاب، وموضوع عمل ارهابي ده ممكن أوافقك فيه لو قنبلة على متن القطر أو تلاعب في القضبان مثلا، انما فرامل الطوارئ ممكن يتم تفعيلها لأي سبب والمفروض لما يحصل كده يكون فيه اجراءات 1 و 2 و3 عشان متحصلش كارثة زي دي.
اتفق مع رايك... لكن في خلال اي حادثه يفترض كل الأسباب حتى اصل للسبب الرئيسي وساعتها نبدا المعالجه

انا ايضا ارجح فرضية ان الحادث مدبر لتقليب الصعايدة على الحكومة فى مصر فى هذا التوقيت الحرج....واللى يعزز الفرضية الشاب اللى كان جاهز باللايف بعد الحادث و فضل يصور 40 دقيقة كاملة كأنه كان مستني

انا ايضا ارجح فرضية ان الحادث مدبر لتقليب الصعايدة على الحكومة فى مصر فى هذا التوقيت الحرج....واللى يعزز الفرضية الشاب اللى كان جاهز باللايف بعد الحادث و فضل يصور 40 دقيقة كاملة كأنه كان مستني
كل الاحتمالات مطروحه ... هذا إذا كنا نريد أن نصل المذنب الحقيقي في دم هولاء ..إهمال سيحاسب المهمل وبقوة

لا افهم ما الذي يريد أن يصل به انسان بالضحك وقت فجيعه مثل تلك ؟؟؟ لله الامر من قبل ومن بعد
هذا موقف العدو من خصمه..
يفرح بكل مصيبه تصيبه, بغض النظر كان المصاب مدني او عسكري..

هو يرى المواطن المصري الذي لا يوالي حزب الاخوان عدو له..

انا عندي حدس أن سواق القطار الامامي هو اللي وقف القطر علشان ينزل حد كان راكب معاه بيعملوا دائما وحصلت قدامي ومع غيري عشرات المرات
حتى لو هذا حصل ألا توجد وحدة قيادة وتحكم تتابع حركة القطارات وتوجهها
توجد وحدات تحكم تتابع القطار سرعته وموقعه ولا حاجة للتواصل مع السائق لمتابعته
حقيقة الموضوع فيه إهمال من الادارة المسؤولة توجب التحقيق

بائع جائل شد فرامل القطر علشان القطر يهدى وينزل عن بيته

ده غالبا ما حدث

عودة
أعلى