تصادم قطارين في سوهاج جنوبي ⁧‫مصر

لا احب التبرير بدون منطق.
الحادثة كارثية بكل المقاييس بما اننا في ٢٠٢١ ولسنا في ال٧٠

منظومة القطارات تنقل يوميا حوالي ٣٠٠ الف شخص.
غير مترو الانفاق الذي ينقل تقريبا ٣ مليون ونصف شخص يوميا.
طبعا لاتوجد دولة في المنطقة لديها هذا الحجم من الترافيك يوميا على مستوى القطارات والانفاق فقط ولا نتكلم عن الطرق والطيران والنقل البحري والنهري، لذلك ارجو ان لا يتحدث احد عن ما لا يعرفه ولا رأه ولا سيراه أصلا 😀

نعود للكارثة، هل المشكلة ستحل بقرار سياسي ؟ لا بالطبع المشكلة ليست سياسية لان السيسي وفر مليارات للقطاع وجاب رجل عسكري يمسكه واداله صلاحيات بالتعاون مع الجيش بالامر المباشر لو حب، والنتيجة استمرار الحوادث والكوارث.

اذن كيف تنحل المشكلة في ٣ خطوات فقط؟
١- فصل قطاع القطارات عن النقل تماما.
٢- ميكنته بالكامل.
٣- عمل اختبارات دم يوميا بشكل عشوائي للموظفين من قبل هيئة امنية محترمة.

مثال بسيط تخيلي عن تقنية رخيصة فالهند ونجحت طبعا، لو القطارين بهم وحدة tracker رخيصة من ام ٣٠ دولار الي بتتربط بالgsm وبتقرأ الgps سيجنال هتقدر توقف قطار من القطارين قبل الكارثة ما تحصل
وياسلام لو نظام تحكم الي من الجاهزين حتى ابو مليون دولار للشبكة كلها...كان هيتم التحذير الفوري للشبكة كلها وللسائقين طبعا.
و كانت ستتوقف القطارات فورا بدون أي خسائر في زمن قياسي!

مثال بسيط رقم ٢، لو لدينا وحدة مراقبة للقطارات من الغالية الي بتعتمد على عمدان المراقبة كان القطار لن يقترب حتى من القطر الي تعطل وتوقف وكانت برضو الشبكة بالكامل اخطرت بالمشكلة.

رأيي الشخصي ان القطاع دا سبب فشله هو الاعتماد على الموارد البشرية القديمة، مرفق زي قطاع مترو الانفاق مثلا بيعتمد بالكامل على تقنيات وتدريب غير محلي والبروتوكولات والانظمة المطبقة بالكامل غربية، ولذلك نرى نجاح يومي بفضل الله وبنسبة خسائر بشرية صفر%!!

ان الاوان يتم الاعتماد على مهندسين الAI ومحللي النظم الحديثة والابتعاد عن تكنولوجيا الستينات والخمسينات بتاعت مهندسي الميكانيكا!!

رحم الله الشهداء في هذا الحادث... وقطع الله يد من تسبب فيه عن عمد او جهل.

عارف ايه مشكلة انك تتحدث فى شأن لا يخصك لانك ام بسبب انك جاهل بثقافة الاخرين
وام انك غير مبالى فالبتالى تصدر كلمات ومواقف كثيرة فى غير محلها .
والناس مش ناقصه زى ما انت عارف هاااا ....فدور على مواضيع تانى حاول تكسب فيها
نقاط سياسية وصدقنى احنا ولا شايفينك عادى مجتش عليك يعنى .
بس بلاش هنا الله يرضى عليك مراعاة لمشاعر الناس .... والواحد عاوز يفضل محترم علطول .

ربنا يرحم المتوفين ويصبر اهاليهم
ويشفي المصابين
في اهمال وفي فساد وفي تسيب مش محتاجه نبرر اوننفي
البلد رغم كل اللي بيتعمل فيها
الا انه مازال هناك الكثير والكثير ليتم عمله
كل قطاع اوخدمات فيها موظفين قطاع عام محتاج غربله والقضاء علي عقليه اشتغلت حاخد مرتبي مشتغلتش برضه حاخد مرتبي
البلد دي مش حتتقدم بجد الا اذا تخلصنا من عقليات موظفين القطاع العام اللي ما بيشتغلوش بمليم

ينصر دينك .. موظفين القطاع العام مشكلة مزمنه في العالم كله

رحم الله الشهداء و تمنياتي بالشفاء العاجل للمصابين

عارف ايه مشكلة انك تتحدث فى شأن لا يخصك لانك ام بسبب انك جاهل بثقافة الاخرين
وام انك غير مبالى فالبتالى تصدر كلمات ومواقف كثيرة فى غير محلها .
والناس مش ناقصه زى ما انت عارف هاااا ....فدور على مواضيع تانى حاول تكسب فيها
نقاط سياسية وصدقنى احنا ولا شايفينك عادى مجتش عليك يعنى .
بس بلاش هنا الله يرضى عليك مراعاة لمشاعر الناس .... والواحد عاوز يفضل محترم علطول .
شوف يا اخي الفاضل.. لا يوجد قانون في العالم يفرض على شخص ان لا يتحدث في شؤون الغير ويبدي رأيه فيه..
انا ابدي رأيي.. نصيحة ركز على المحتوى وانسى هوية الكاتب

لك الله ايها المواطن العربي...
يفترض ان يكون القطار أأمن وسيلة نقل لكن في يدنا تتحول بقدرة قادر إلى طريقة للموت السريع...
لا حول ولاقوة الابالله اكثر من 30 قتيل...

شوف يا اخي الفاضل.. لا يوجد قانون في العالم يفرض على شخص ان لا يتحدث في شؤون الغير ويبدي رأيه فيه..
انا ابدي رأيي.. نصيحة ركز على المحتوى وانسى هوية الكاتب
غـير صحيح الحكومة اعلنت ان التعويضات 100 الف جنيه لكل متوفي وليست 10 الاف !
انت توقف عن نشر الاشاعات..هل تعلم انني لا اعلق في مواضيع البلدان الاخرى بتاتا و ان حدث فأنا اقول خيرا و لا استهدف بلد بعينه أتخذني قدوة لك إن سمحت وانسى الماضي و الفيديوهات القديمة والمركبة والمرحلة المنصرمة و ركز اكثر على شؤون بلادك..المسلم الحقيقي الذي مع الحق عليه ان يقول خيرا او ليصمت خاصة في موضوع كهذا ومأساة انسانية من غير الاخلاقي استغلالها سياسيا بهذه الطريقة الغير مقبولة.

التعديل الأخير:
لا تأتي المصائب فرادا !! هذا اهمال وعامل بشري بغض النظر عن تهالك القطار هو السائق الذي بالخلف اعمى ؟ ارى ان العامل البشري وعدم المبالاة سيظل سيشكل مشكلة حتى لو تم تطوير المنظومة بالكامل بقطارات حديثة..يجب اعادة توظيف سائقين متعلمين ولا يتعاطون الممنوعات حتى لا يدمروا القطارات الجديدة ايضا..هذا والله اعلم..ولا ننسى الركاب ايضا فمنهم ركاب مخربين كما ذكر الاخوة قد يشدوا فرامل الطوارئ او ما الى ذلك فيتسببوا في كارثة..هذا غير اعمال التخريب المحتملة.

السعودية تعزي الأشقاء في مصر بسبب الحادث

فرامل الطوارئ ضرورية عشان لو السائق أغمي عليه القطار كله مش يموت
لا تتشال او تتكهرب عندنا ناس ولاد لولوه بيشدوها علشان القطار يقف و ينزلوا قدام بيتهم

لا تأتي المصائب فرادا !! هذا اهمال وعامل بشري بغض النظر عن تهالك القطار هو السائق الذي بالخلف اعمى ؟ ارى ان العامل البشري وعدم المبالاة سيظل سيشكل مشكلة حتى لو تم تطوير المنظومة بالكامل بقطارات حديثة..يجب اعادة توظيف سائقين متعلمين ولا يتعاطون الممنوعات حتى لا يدمروا القطارات الجديدة ايضا..هذا والله اعلم..ولا ننسى الركاب ايضا فمنهم ركاب مخربين كما ذكر الاخوة قد يشدوا فرامل الطوارئ او ما الى ذلك فيتسببوا في كارثة..هذا غير اعمال التخريب المحتملة.
معلش فين أمن القطارات ولا وظيفتهم التذاكر وبس وفين انظمة الاغلاق والايقاف التلقائي والاهم ازاى قطريه ورا بعض بفاصل زمنى بسيط

معلش فين أمن القطارات ولا وظيفتهم التذاكر وبس وفين انظمة الاغلاق والايقاف التلقائي والاهم ازاى قطريه ورا بعض بفاصل زمنى بسيط
كل دة ماكانش عندك كهرباء الاشارات وهما عملوا في أجواء كتير في الخط دة كدة

طيب الفرامل هذه موجودة عند السائق فقط ..أليس كذلك ؟
فرامل جرار القطار يختلف عن فرامل الطوارىء في العربات ..تكون فرامل داخل صندوق زجاجي بكسر وتشد فتجبر باقي القطار بالكامل ..

عودة
أعلى