يوم حافل بالصفقات المصرية واليوم مع الغواصات

علشان الأعباء الماليه في الصيانه والدعم اللوجستي ووووو وبعدين شي معروف اذا كان مصدر السلاح واحد مثلا نقول حظيرة الطائره ومعدات طائره وحده تستخدم في صيانة كل الطائرات الشبيهه طيب لو عندك 5 انواع كل طائره لها اجهزتها ومعداتها والفنيين الخاصين فيها كمثال
واذا قطع عنك الذخائر وقطع الغيار
وخصووصا انك بالتاكيد لن تصنع كل قطع الغيار ولا كل الذخائر
لذلك التنويع في مصادر التسليح هو الافضل ولنا عبرة كمثال عند منع امريكا تسليم بعض طائرات الاباتشي التي كانت في رحلة صيانة الى امريكا بعد 2013 وكذلك انتم في السعودية تخيل لو تعاقدتم على الليوبارد الالمانية وفي ظل منع المانيا قطع الغيار وبعض الاسلحة عنكم كنتم ستكونوا في موقف محرج جدا وخصوصا اذا كنتم على خطوط النار

لذلك التنوع مطلوب مع اعتراضي الكامل على كلمة هبل وخصوصا انك لن تعلم افضل من خبراء التسليح

لذلك التنويع في مصادر التسليح هو الافضل ولنا عبرة كمثال عند منع امريكا تسليم بعض طائرات الاباتشي التي كانت في رحلة صيانة الى امريكا بعد 2013 وكذلك انتم في السعودية تخيل لو تعاقدتم على الليوبارد الالمانية وفي ظل منع المانيا قطع الغيار وبعض الاسلحة عنكم كنتم ستكونوا في موقف محرج جدا وخصوصا اذا كنتم على خطوط النار

لذلك التنوع مطلوب مع اعتراضي الكامل على كلمة هبل وخصوصا انك لن تعلم افضل من خبراء التسليح
السعودية لو تعاقدت على الليوبارد كانت ستوطن صيانتها على الأقل !!
كما باقي المعدات مثل الباتريوت والمقاتلات والمروحيات بأنواعها ومحركاتها وصناعة اهم اجزائها وغيره من المعدات
اما لو انا بتعاقد بالهبل وبلم اي حاجة ومش بوطن الصيانة ع الاقل يبقى استاهل يتعمل فيا اكتر من كده!
-

بخصوص الأباتشي ف معاهم حق انت ارسلتها للصيانة بأختيارك
وهم سيقومون بأرجاعها لك بأختيارهم .. من بداية تعاقدك كان يجب ان تشترط توطين أعمالها

-

التعديل الأخير:

لو اتي حظر علي مصر في موضوع معين مثلا عقوبات لاقدر الله او اي شئ اخر سيصبح الحظر غربي بالكامل يعني المانيا وايطاليا وفرنسا سينفذون التعليمات الامريكيه
ليس الحل في ذلك تنويع مصادر سلاحك من معسكر واحد
الافضل لمصر من وجهه نظري التجربه الباكستانيه مع الفارق
تصنيع مشترك مع الصين او روسيا بالاضافه لصناعه الذخائر وتطويرها بالكامل محلياحتي لا تتعرض لضغوطات سياسيه نتيجه وقف للذخيره
صناعه 8غواصات صينيه في القاهره مع نقل كامل لتصنيع الذخائر افضل من الغربي كله

الدخول كشريك مع روسيا محل الهند لصناعه السوخوي 57 او مع الصين في طائره j-31 افضل من شراء تايفون ورافال وميج

تعاقد علي 8مدمرات من الصين بالمواصفات المصريه وادخال تقنيات غربيه عليها وتسليحها صيني مصري مشترك افضل من الغربي كله

مش smx
ومش سكوربيون

ومفيش aip اصلا محتاجينه لان المدى العملياتي للاعداء الحاليين مش مستاهلة، لكن ميمنعش يجي لو هيتدفع كتير..
لكن على حد علمي مش سكوربيون ولا smx 🙋‍♂️
كما باقي المعدات مثل الباتريوت والمقاتلات والمروحيات بأنواعها ومحركاتها وصناعة اهم اجزائها وغيره من المعدات
اما لو انا بتعاقد بالهبل وبلم اي حاجة ومش بوطن الصيانة ع الاقل يبقى استاهل يتعمل فيا اكتر من كده!
-

يعني انت تقدر تعمل صيانة كاملة للf15 وللابرامز وللباتريوت!! 😂 وعندك مصنع ذخيرة لكل صواريخهم وتقدر تعمل عمرة لمحركاتهم! وتقدر تشغلهم بدون دعم امريكي!!

ياراجل خلي الطابق مستور..انا مش هجيب لنكات عن الكوارث في الاعتماد على الامريكان بشكل كامل عشان مزعلش اعضاء سعوديين محترمين....

بس لاتعيدها تاني عشان عيب تتفلسف وفالنهاية الكل يعرف الحقيقة...

مش smx
ومش سكوربيون

ومفيش aip اصلا محتاجينه لان المدى العملياتي للاعدا

يعني انت تقدر تعمل صيانة كاملة للf15 وللابرامز وللباتريوت!! 😂 وعندك مصنع ذخيرة لكل صواريخهم وتقدر تعمل عمرة لمحركاتهم! وتقدر تشغلهم بدون دعم امريكي!!

ياراجل خلي الطابق مستور..انا مش هجيب لنكات عن الكوارث في الاعتماد على الامريكان بشكل كامل عشان مزعلش اعضاء سعوديين محترمين....

بس لاتعيدها تاني عشان عيب تتفلسف وفالنهاية الكل يعرف الحقيقة...​

الفلسفة والجهل مشكلة !

انا فاكر من حوالي 7 سنين لما كنت بتمني نغير الميج 21
سبحانه الملك يغير ولا يتغير

ا مفيش نقل تقنيه كامله للسعوديه لاي سلاح من الغرب
حتي بنادق g-36 توقف انتاجها في السعوديه نتيجه الحظر الالماني

ا مفيش نقل تقنيه كامله للسعوديه لاي سلاح من الغرب
حتي بنادق g-36 توقف انتاجها في السعوديه نتيجه الحظر الالماني​
غير صحيح ورجاء شيئ لا تعرف عنه قول ما اعرف ولا تضع معلومات مغلوطة .
صورة حديثة من مصنع البنادق التي تصنع 100% بعيدآ عن المانيا !!

عزيزى كلام الراجل مضبوط

كان عندك 20 دبابه معطوبه سافرت امريكا وتم استبدلها دون اجراء اى صيانات او محاوله اصلاح بالمملكه
بعد اذنكوا خلينا نركز على صفقة الغواصات المحتملة احسن

Saudi silent @Saudi silent

عزيزى كلام الراجل مضبوط

كان عندك 20 دبابه معطوبه سافرت امريكا وتم استبدلها دون اجراء اى صيانات او محاوله اصلاح بالمملكه
غير صحيح اخي الكريم العقد كان يشمل تطوير الدبابات المعطوبة للمعيار السعودي M1A2S وليس مجرد اصلاحها وكان ذلك في العام 2016
بس خلينا في موضوع الغواصات المصرية والصفقات كما قال الأخ شكري Shokry @Shokry افضل
بعد اذنكوا خلينا نركز على صفقة الغواصات المحتملة احسن

Saudi silent @Saudi silent

غير صحيح اخي الكريم العقد كان يشمل تطوير الدبابات المعطوبة للمعيار السعودي M1A2S وليس مجرد اصلاحها وكان ذلك في العام 2016
بس خلينا في موضوع الغواصات المصرية والصفقات كما قال الأخ شكري Shokry @Shokry افضل
العقد استبدال وليس اصلاح وحتى لو اصلاح فالدبابات سافرت للولايات المتحده

على العموم دعنا نرج لاصل الموضوع

احياتى لحضرتك

-

وهم سيقومون بأرجاعها لك بأختيارهم .. من بداية تعاقدك كان يجب ان تشترط توطين أعمالها

-

مشاهدة المرفق 343639

وهو انت عندك توطين لكامل أنواع الذخيرة وقطع الغيار لكل اسلحتك بنسبة100%
لو عندك لماذا منعت عنكم السعودية بعض قطع الغيار والاسلحة بسبب موضوع اليمن ومددت الحظر عليكم

لو اتي حظر علي مصر في موضوع معين مثلا عقوبات لاقدر الله او اي شئ اخر سيصبح الحظر غربي بالكامل يعني المانيا وايطاليا وفرنسا سينفذون التعليمات الامريكيه
ليس الحل في ذلك تنويع مصادر سلاحك من معسكر واحد
الافضل لمصر من وجهه نظري التجربه الباكستانيه مع الفارق
تصنيع مشترك مع الصين او روسيا بالاضافه لصناعه الذخائر وتطويرها بالكامل محلياحتي لا تتعرض لضغوطات سياسيه نتيجه وقف للذخيره
صناعه 8غواصات صينيه في القاهره مع نقل كامل لتصنيع الذخائر افضل من الغربي كله

الدخول كشريك مع روسيا محل الهند لصناعه السوخوي 57 او مع الصين في طائره j-31 افضل من شراء تايفون ورافال وميج

تعاقد علي 8مدمرات من الصين بالمواصفات المصريه وادخال تقنيات غربيه عليها وتسليحها صيني مصري مشترك افضل من الغربي كله
اتفق معك في نقطة ضرورة زيادة نسبة التصنيع سواء لقطع الغيار ولبعض الذخائر
لكن ربما الصفقة القادمة مع العملاق الألماني تشمل هذا

وهو انت عندك توطين لكامل أنواع الذخيرة وقطع الغيار لكل اسلحتك بنسبة100%
مينفعش 100% في المعدات المعقدة زي الطائرات وذخائرها وانا ماقلتش كده
ده شي مستحيل حاليآ على الأقل لكن احنا بنقول نص العمى ولا العمى كله
-
عمومآ خلينا في الموضوع الأساسي

-

-

مشاهدة المرفق 343639

ينفع الصيانه بدون الرجوع للمورد

عودة
أعلى