صفقة قطارات ضخمة لمصر مع عملاق الصناعة الالمانية سيمنز

ابقي خد خدمات ذي امريكا وكندا واوربا في تعليم وصحه وطرق ونجده واهتمام ونظافه ودخل وتعالي قارنها بالضرايب في مصر
متبقاش عيان وبتموت من كورونا ويقولك روح اتعالج في البيت
مقارنه غريبه مريبه الصراحه
يعنى بتقارن طرق علاج بلاد ببعضها
تمام قبل متتكلم وتقارن قارن ظروف الدول إلى انت جبت سيرتها وشوف مدى استدامة التنميه والتقدم بيها وبين مصر وقارن نتائج المرض ده عليهم وعلينا هتعرف أن كلامك كله غلط
بحاول تخلط الاوراق وبتخلطها غلط

يعنى بتقارن طرق علاج بلاد ببعضها
تمام قبل متتكلم وتقارن قارن ظروف الدول إلى انت جبت سيرتها وشوف مدى استدامة التنميه والتقدم بيها وبين مصر وقارن نتائج المرض ده عليهم وعلينا هتعرف أن كلامك كله غلط
بحاول تخلط الاوراق وبتخلطها غلط
بالضبط هي البيضه الاول ولا الفرخه

انتا لو درست صفحتين اقتصاد بس كنت عرفت انه اصلاح مالي مش اقتصادي
الاصلاح الاقتصادي شامل وده محتاج هيكله لكل شئ في مصر اقتصاديا وده متحققش منه 20%
لا درست وتخصيص وشغلى
بلاش تشخصن المواضيع لانك هتخسر لان كلامك كله جهل

لا درست وتخصيص وشغلى
استاذي الفاضل ده اسلوب بيستخدموه لارهاب المعنوي انت تسمع كلامي والا تبقي مطبل تسمع كلامي ولاتبقي مش حاسس بالناس بلابلالابلابلابلابلابلا

الناس عاوزه البيضه قبل الفرخه ... ما يعرفوش الغرب وشعوبه مروا بايه عشان يوصلوا للي هم فيه
مليش دعة انا عايز مصر تبقى سويسرا دلوقتي

م

الاصلاخ الاقتصادي في الولايات المتحده والعالم الغربي بعد ازمه الكساد الكبير في العشرينات مانت قااسية جدا جدا على الطبقات الوسطى والفقيره لمن تبعها فتره رخاءوانطلاق بعد عام ١٩٣٦ لدرجه ارتفاع مبيعات السيارات لشركة فررد بنسبه ٣٠٪؜- ٤٠٪؜ على التوالي

الموضوع بيتقرا من اول صفحاته مش من اخرها
مفيش مقارنه
ديناميكيه الاقتصاد مختلفه اللي حصل في امريكا نتيجه المضاربه في البورصه ذي احداث 2008
انما مصر اقتصادها واقع من زمان محتاج هيكله شامله
لكن انا شايف صرف وبزخ باموال قروض وديون عائداها المادي عند ربنا
وفي نفس الوقت التضيق علي الفئات الكادحه

استاذي الفاضل ده اسلوب بيستخدموه لارهاب المعنوي انت تسمع كلامي والا تبقي مطبل تسمع كلامي ولاتبقي مش حاسس بالناس بلابلالابلابلابلابلابلا
يا باشا انا بعرف كتير منهم هنا وبرا وعارف طريقة كلامه هو لما مبعرفش يرد يعيب فى إلى اداره طبع وطريقه تربيه

لا درست وتخصيص وشغلى
مش مشخصن معاك بس انتا ادعيت انك دارس اقتصاد وانا برضو دارس اقتصاد علي قدي
فكنت عايز اتعلم منك ايه نقط الاصلاح الاقتصادي في مصر

مفيش مقارنه
ديناميكيه الاقتصاد مختلفه اللي حصل في امريكا نتيجه المضاربه في البورصه ذي احداث 2008
انت مش كاتب في معرفك انك من كندا مالك ومال الكادحين وبعدين كل واحد يتكلم عن نفسه
وحضرتك يا اما في كندا وبكده تبقى خلصت من البلد والى فيها بتنتقد ليه مبروك عليك كندا
او انك مش من البلد على رأى كبيركم حفنة تراب وبالتالى برده مش من حقك انك وتنتقد صفقات البلد وعلى فكره انتقادها لهوى في نفسك
قاتل الله الهوى

مفيش مقارنه
وجهة نظرك و انت حر
لكني شايف ان معلوماتك كمعلومات كثيرين مبنية على فرضيات قديمة ولم يتم عمل تحديث لها و غير متابعة للموقف بدقة لا بشكل شامل او بشكل خاص

الاقتصاد المصري بالفعل تمت اعادة هيكلته و في المراحل النهائية منها
والقروض الخارجية في الحدود الامنت كنسبة من اجمالي الناتج المحلي (حوالي الثلث) في الوقت اللي فيه الامارات لها تقريبا نفس الناتج المحلي و قروضها الخارجية تتعدى الثلثين

نصيحة صادقة حدث معلوماتك
تحياتي

انتا لو درست صفحتين اقتصاد بس كنت عرفت انه اصلاح مالي مش اقتصادي
الاصلاح الاقتصادي شامل وده محتاج هيكله لكل شئ في مصر اقتصاديا وده متحققش منه 20%
كلام غريب صراحا ، اصلاح النظام المالي و المصرفي عندك هو اولي خطوات الاصلاح الاقتصادي ، لن تحقق اي تنمية حقيقة دون اصلاح النظام المصرفي عندك ،

قبل التعويم مثلا كانت الدول تستنزف الكثير للحفاظ علي سعر الصرف للحفاظ علي معدلات التضخم فزاد الدعم بعد الازمات الاقتصادية و ظهرت السوق السوداء و توحشت حتي اصبحت اقوي من النظام المصرفي المصري نفسه و بدات تحويلات الخارجية تدخل في السوق السوداء بسبب الفرق ، و تدهور الاستثمار لوجود سوقين للعملة رسمي و سودا فيصعب تحدد السعر الحقيقي للجنيه للاستثمار في مصر

على حسب .. يعني مثلآ بالنسبة لنا نرى ان الفرنسيين هم الأفضل في نقل التكنولوجيا
والألمان بالطبع مش محتاجين نقول حاجة هم الأسوء على الأطلاق والأبتعاد عنهم كان قرار صائب

مشاهدة المرفق 342832
الالمان لو ماعجبتهم بنص الحرب ممكن يوقفون عنك حتى المسمار او حتى انظمة الدفاع الجوي الي تحمي المدنيين، البعد عنهم ( بوجو بدائل حقيقيه ) نعمه!

المهم لاننطلع عن الموضوع

وجهة نظرك و انت حر
لكني شايف ان معلوماتك كمعلومات كثيرين مبنية على فرضيات قديمة ولم يتم عمل تحديث لها و غير متابعة للموقف بدقة لا بشكل شامل او بشكل خاص

الاقتصاد المصري بالفعل تمت اعادة هيكلته و في المراحل النهائية منها
والقروض الخارجية في الحدود الامنت كنسبة من اجمالي الناتج المحلي (حوالي الثلث) في الوقت اللي فيه الامارات لها تقريبا نفس الناتج المحلي و قروضها الخارجية تتعدى الثلثين

نصيحة صادقة حدث معلوماتك
تحياتي
ايه الهيكله اللي حدثت في الصناعه كم زادت نسبه الصناعه
ايه الهيكله اللي حدثت في الزراعه
ايه الهيكله اللي حدثت في النظام الاداري للبلد
ايه الهيكله اللي حدثت في النظام الرقابي
مينفعش تقارن مصر بالامارات كناتج محلي وديون
لانه اقتصاد مختلف ووضع المعيشه مختلف

كلام غريب صراحا ، اصلاح النظام المالي و المصرفي عندك هو اولي خطوات الاصلاح الاقتصادي ، لن تحقق اي تنمية حقيقة دون اصلاح النظام المصرفي عندك ،

قبل التعويم مثلا كانت الدول تستنزف الكثير للحفاظ علي سعر الصرف للحفاظ علي معدلات التضخم فزاد الدعم بعد الازمات الاقتصادية و ظهرت السوق السوداء و توحشت حتي اصبحت اقوي من النظام المصرفي المصري نفسه و بدات تحويلات الخارجية تدخل في السوق السوداء بسبب الفرق ، و تدهور الاستثمار لوجود سوقين للعملة رسمي و سودا فيصعب تحدد السعر الحقيقي للجنيه للاستثمار في مصر
التعويم اصلاح مالي لكن له عيوبه ومميزاته
اتفق معاك هيلغي السوق السوداء لحد كبير
هيحفز الصادرات لرخص السعر
عيوبه
زود التضخم
زادت تكلفه المنتجات
زود الاعباء علي الافراد في المجتمع

هو كان يفضل التعويم اذا كان نسبه الصادرات مقاربه للواردات فده تعويم مثالي
اما التعويم الصادم Shocking float
فنتيجه كارثيه علي المجتمع اللى مش جاهز
لانه كان يفضل بالتدرج مع الهيكله الصناعيه

صراحة مصر السيسي تختلف بشكل كبير عن ما سبق رغم المشاكل و الظرفية الصعبة فالانجازات كبيرة ( توسيع قناة السويس تقوية الجيش المصري مشاريع الطاقة و الآن البنية التحتية..) و الاختيارات تسير في الطريق الصحيح ، لو كانت الدول العربية تهتم بشؤونها و تركز على تنميتها لكانت أفضل الحال، بالتوفيق لمصر حكومة و شعبا، و أتمنى أن يكون التنافس و التسابق بين دولنا في هته المشاريع العملاقة ذاة القيمة المضافة الكبيرة، بالمناسبة مشروع العاصمة الادارية الجديدة مشروع عملاق و سيغير وجه البلاد بشكل كبير

انت مش كاتب في معرفك انك من كندا مالك ومال الكادحين وبعدين كل واحد يتكلم عن نفسه
وحضرتك يا اما في كندا وبكده تبقى خلصت من البلد والى فيها بتنتقد ليه مبروك عليك كندا
او انك مش من البلد على رأى كبيركم حفنة تراب وبالتالى برده مش من حقك انك وتنتقد صفقات البلد وعلى فكره انتقادها لهوى في نفسك
قاتل الله الهوى
بتلعب انتا علي الوطنيه طيب بس ياسيدي
اي مجتمع متحضر في العالم بيناقش كل جزء في الاقتصاد الوارد والصادر والصفقات وكل شئ حتي يحدث شئ من الاقتناع المجتمعي طبعا معظم الدول عندها شفافيه وعندها برلمان قوي بيناقش المسائل الاقتصاديه بشكل مفصل فده بيؤدي لارتياح الشعور الجمعي للناس
اما في بلاد الموز كل شئ يحدث بفرديه وبأوامر مباشره مع غياب المعلومات والشفافيه والمناقشه المجتمعيه للوضع الاقتصادي للوصول لافضل الحلول والاستنتجات
وانا مصري وملايين من المصريين منرضاش ان بلدنا تبقي من بلاد الموز اللي بيوصفوه بيه الاعلام الغربي
و نتيجه ارهاب الفئه المؤيده للنظام علي بقيه فئات المجتمع بتولد انشقاقات وشرخ مجتمعي بين التخوين والفساد

بلدان فقط في كل شمال إفريقيا يشتغلان اقتصاديا بشكل مبشر بالخير و هما المغرب و مصر 🇲🇦🇪🇬

عودة
أعلى